Nieuws van SP over VVD inzichtelijk

5 documenten

SP wil toiletten in alle regionale treinen

SP SP ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA Gelderland 17-12-2019 08:34

De SP wil dat de provincie alsnog gaat eisen dat alle regionale treinen een toilet krijgen. Binnenkort worden de regionale spoorlijnen in Gelderland opnieuw aanbesteed. Het provinciebestuur (VVD, CDA, PvdA, GroenLinks en ChristenUnie) wil echter niet eisen dat in de nieuwe concessieperiode alle treinen worden voorzien van een toilet. Ondanks het feit dat Provinciale Staten al in 2011 een voorstel hebben aangenomen dat deze eis wordt opgenomen bij een nieuwe aanbesteding. De SP heeft daarom een voorstel ingediend om deze eis alsnog op te nemen in de Nota van Uitgangspunten Regionale treindiensten Gelderland en Overijssel.

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2019/12/sp-wil-toiletten-in-alle-regionale-treinenSP Statenlid Maurits Gemmink: “Toiletten in onze treinen zijn een voorwaarde voor goed openbaar vervoer. En voor een grote groep mensen zijn toiletten geen luxe maar bittere noodzaak. Je kunt niet verwachten dat mensen onderweg uit de trein stappen om hun behoeft te doen en vervolgens een half uur moeten wachten op de volgende trein. Want dat is nu de praktijk. Er is in 2011 al afgesproken dat we dit gaan oplossen bij de nieuwe aanbesteding. Maar nu houdt de Provincie zich niet aan de afspraak die ze zelf heeft gemaakt!”

De SP wil niet alleen dat er toiletten in treinen bijkomen. Ook moeten alle treinen en perrons toegankelijk zijn voor iedereen, ook voor mindervaliden dus.

Zie ook: Openbaar vervoer

BrengFlex flopt, reizigers staan in de kou

SP SP VVD Gelderland 12-07-2019 15:00

BrengFlex, het klonk als een sprookje en dat was het dan ook. Een privé taxiservice voor slechts € 3,65 per rit. Wie zou daar niet tevreden mee zijn? De reizigers vonden het in ieder geval geweldig. Toch trekt de Provincie Gelderland de stekker uit het flexibele OV-experiment. BrengFlex kost de Provincie € 20,- subsidie per reiziger, per rit. De SP heeft vanaf het begin gewaarschuwd voor de fabelachtig lage reiskosten van deze hoogwaardige taxiservice. Welke reiziger zou daar niet blij mee zijn? Nu moet de Provincie wel het OV-netwerk weer herstellen waarvoor BrengFlex de vervanging was.

BrengFlex heeft een kaalslag veroorzaakt in het reguliere Openbaar Vervoer in de regio Arnhem-Nijmegen. Minder rendabele lijnen werden stopgezet en de reiziger kon voortaan gebruik maken van BrengFlex. Daarvoor moest via een app een rit worden aangevraagd en voor € 3,65 werd men, alleen of in een klein groepje, door een taxibusje of auto rondgereden. Dat een privé- of groepstaxi-rit niet voor dit bedrag kan, dat was bij de start al duidelijk. Toch spendeerde de provincie Gelderland de afgelopen tweeënhalf jaar ruim 2,5 miljoen per jaar aan BrengFlex. Weggegooid geld blijkt nu.

Het geld voor BrengFlex komt uit het budget voor Openbaar Vervoer. Minder rendabele vaste lijnen werden stopgezet om geld voor BrengFlex vrij te maken. Een manier van financieren waar de SP grote vraagtekens bij heeft geplaatst. Immers, het budget voor OV kan niet voor een taxiservice worden ingezet. BrengFlex voldeed niet aan de eisen, op gebied van toegankelijkheid en opleidingsniveau van de chauffeur, die aan OV worden gesteld. Al na de proefperiode van BrengFlex werd duidelijk dat de kosten torenhoog waren. Toch zette VVD gedeputeerde Bieze haar zo gewenste flexnet voor Arnhem-Nijmegen door.

Je zou zeggen dat iedereen nu wel doorheeft dat een flexibele taxiservice, naast het bestaande OV, niet te betalen is. Maar de provincie Gelderland gaat nu, na het BrengFlex debacle, opnieuw onderzoek doen naar het opzetten van een fijnmazig flexibel vervoersnet, naast het bestaande OV. De SP heeft inmiddels schriftelijk vragen gesteld over hoe de Provincie dat binnen budget denkt te gaan doen.

De SP pleit nu voor het herstellen van de, door de invoer van BrengFelx, verdwenen buslijnen. De reiziger is hun vaste buslijn afgenomen. Met BrengFlex is hen een zeer dure worst voorgehouden en nu BrengFlex geflopt is blijft er geen Openbaar Vervoer voor hen over. Dat kan niet, zeker niet nu iedere verstandige vervoersexpert zegt dat het OV de oplossing is voor problemen met het milieu en verstopte binnensteden.

Er ligt zo’n 2,5 miljoen euro klaar om het OV in Arnhem en Nijmegen te herstellen. De gemiddelde busreiziger kost de Provincie € 1,15 per rit. Er kunnen dus ruim zeventien reizigers met een reguliere bus worden vervoerd tegen één reiziger met BrengFlex. Hier liggen kansen voor de provincie Gelderland om het OV in Arnhem en Nijmegen efficiënter en beter te maken voor méér reizigers.

 

Zie ook: Openbaar vervoer

Iedere wijk een busverbinding naar het centrum

SP SP VVD Nijmegen 06-05-2019 14:37

Wat de SP betreft krijgt iedere wijk een busverbinding naar het centrum. Dat bepleit fractievoorzitter Hans van Hooft komende woensdag in de gemeenteraad, bij de bespreking van de regionale ov-visie. “Een goede busverbinding is van groot belang tegen vereenzaming van ouderen en om mensen te verleiden de auto thuis te laten”, aldus Van Hooft.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/05/sp-iedere-wijk-een-busverbinding-naar-het-centrum
In de regionale ov-visie leggen Nijmegen en Arnhem hun wensen neer voor het openbaar vervoer. De provincie, die over het openbaar vervoer gaat, neemt die mee in het uiteindelijke besluit over hoe ons ov er de komende jaren uitziet. Voor de SP is vooral de bereikbaarheid van de wijken belangrijk. Van Hooft: “Iedere wijk hoort een directe busverbinding naar het centrum te hebben, en naar belangrijke voorzieningen als het ziekenhuis en het centraal station. Nu zegt de gemeente in de concept-visie nog: ‘bij een klein aantal reizigers is overstappen acceptabel’. Maar daar hebben bijvoorbeeld de inwoners van Aldenhof in Dukenburg helemaal niets aan. Die strijden al anderhalf jaar voor een goede busverbinding, maar de VVD-coalitie in de provincie geeft ze telkens nul op hun rekest. Wat ons betreft staat Nijmegen pal voor de mensen in Aldenhof, en andere wijken zonder goede busverbinding. Openbaar vervoer is een basisvoorziening die ervoor zorgt dat ouderen niet thuis vereenzamen achter de geraniums, en dat mensen wat vaker de auto thuis laten staan. Heel sociaal en heel groen dus.”

De gemeenteraad stemt op 8 mei over het voorstel van de SP.

Buurtbus 524: rechtse politiek in de praktijk. De SP stelt vragen.

SP SP VVD Stichtse Vecht 03-05-2019 15:00

In april publiceerden wij al een artikel over de staat van het openbaar vervoer in de kleine kernen van onze gemeente, en ook in de VAR kon u lezen over het inkorten van de route van buurtbus 524 als gevolg van een vrijwilligerstekort. Hoog tijd voor SP-Statenlid Michel Eggermont om aan te kloppen bij VVD-Gedeputeerde Dennis Straat, onder andere verantwoordelijk voor Mobiliteit in onze provincie. Namens de SP stelde Eggermont kritische vragen over de asociale aanpak van het openbaar vervoer door de Gedeputeerde Staten.

Eggermont: "Fijnmazig en betrouwbaar openbaar vervoer is een basisbehoefte en bovendien van groot belang om het autogebruik te verminderen. Ook kleine kernen verdienen een goede busverbinding. Er hoeft geen winst op gemaakt te worden op het OV en het zou gewoon weer een publieke dienst moeten worden, gereden door professionals."

Namens onze fractie stelde Eggermont de volgende vragen:

Waarom heeft het college ingestemd met de tussentijdse wijziging in de dienstregeling van lijn 524, in weerwil van wat daarover staat opgenomen in het vervoerplan van Syntus? Wat is de reden waarom het college PS niet expliciet per brief of memo heeft geïnformeerd over deze tussentijdse wijziging van het vervoerplan? Is het college het met de SP eens dat de OV-bereikbaarheid van kleine kernen niet afhankelijk mag zijn van de beschikbaarheid van vrijwilligers? Zo nee, waarom niet? Waarom is er niet voor gekozen Syntus te houden aan het vervoerplan en de ontstane problemen op te lossen door de inzet van professionele chauffeurs? Is het college alsnog bereid dit bij Syntus op tafel te leggen? Zo nee, waarom niet? Zijn er, naast lijn 524, momenteel nog andere buurtbuslijnen waarvan de dienstregelingen bedreigd worden door soortgelijke problemen? Hoe zit het bijvoorbeeld met de ander ‘uitdagingen’, genoemd in het vervoerplan 2019 van Syntus? Wat gaat het college doen om in de toekomst vergelijkbare gevallen te voorkomen?

De SP blijft zich, op welk bestuursniveau dan ook, inzetten voor rechtvaardigheid en mobiliteit voor iedereen - ook in de kleine kernen!

SP in de Zeeuwse Staten: het geld rolt in Zeeland de verkeerde kant op

SP SP VVD Zeeland 14-11-2018 12:25

Het Zeeuws provinciebestuur zit nog lang niet zo goed in de slappe was als het wil doen geloven. De ergste problemen zijn voorbij, maar dat komt vooral omdat andere provincies zijn bijgesprongen, en omdat de Zeeuwen nu extra meebetalen door een tijdelijke verhoging van de motorrijtuigenbelasting. Met die conclusie begon fractievoorzitter Ger van Unen van de SP afgelopen vrijdag in de Staten haar beschouwing over de provinciebegroting 2019.

Als een van de weinige partijen ging de SP ook nu weer niet akkoord met die begroting, omdat het provinciebestuur zich onvoldoende inzet voor allerlei voorzieningen die belangrijk zijn voor het vestigingsklimaat en de leefbaarheid. Zoals de lichamelijke en geestelijke gezondheidszorg, het openbaar vervoer en woningbouw.

Ook waarschuwde Ger van Unen ervoor nu weer allerlei grote uitgaven te doen voor Zeeland-promotie,  terwijl er beter eerst geld kan worden gestoken in de verbetering van de leefbaarheid. Pas dan kan Zeeland ook echt goed voor de dag komen.

De SP vindt het een ontzettend goed idee 75-jaar bevrijding te gaan vieren. Maar om daar nu meteen een half miljoen voor te ramen, en er alvast 300.000 euro voor te reserveren, zonder gedegen begroting en zonder harde toezeggingen van anderen, dat is te veel natte vinger werk.

Datzelfde geldt volgens Van Unen voor de ambitie van Zeeland om culturele hoofdstad van Europa te worden. Ze stelde voor te wachten op de onderzoeken naar de financiële tegenvallers in de provincie Friesland, die dit jaar culturele hoofdstad is.

,,Dit soort proefballonnetjes geven een Tour de France gevoel in het kwadraat``, waarschuwde Van Unen, verwijzend naar de manier waarop in Zeeland veel meer geld werd gestopt in dat wielerspektakel dan was afgesproken. 

En als je dan toch culturele hoofdstad wil worden, betrek dan de hele provincie erbij, niet alleen Middelburg of alleen de vier grotere steden. ,,Niks P4, Niks ZB/Planbureau, niks De Staat van Zeeland versie 1 ideeën. Als Zeeland van die grootse plannen heeft dan moet de hele provincie daar ook van mee kunnen profiteren.``

Wat betreft alle inspanningen ter versterking van het imago van Zeeland, kan beter worden voorkomen dat de provincie negatief in het nieuws is. Zoals toen dagenlang werd geweigerd de regenboogvlag uit te hangen. ,,Want dat zorgt er voor dat Zeeland overkomt als de meest conservatieve provincie van Nederland. Daar trek je geen nieuwe inwoners en bezoekers mee.``

Van Unen benadrukte ook het belang van voldoende woningen, juist in de krimpgebieden. ,,De bedrijven waarschuwen ons hiervoor. Dan helpt het niet als wij sloop van woningen subsidiëren. Dan helpt het ook niet als wij onze dorpen op slot gooien omdat er niet meer gebouwd mag worden. En als gezondheidszorg  en openbaar vervoer en culturele basisvoorzieningen niet op orde zijn dan creëer je een provincie waar mensen niet willen wonen en werken.

De SP begrijpt dat de provincie zich er niet voor leent de verantwoordelijkheid over te nemen van Rijk, gemeenten en marktpartijen om gezondheidszorg te betalen. ,,Maar wij mogen ons er wel actiever tegenaan bemoeien en de juiste randvoorwaarden scheppen. Dat hebben we in het verdere verleden ook gedaan.``

De SP vindt dat de provincie tegenover Connexxion steviger moet opstellen om de problemen in het openbaar vervoer te verhelpen. ,,Ik las deze week een vacature; gevraagd werd een rijbewijs B en een auto. Niet omdat je dat nodig hebt voor het werk, maar er stond: Want op de bus kan je niet rekenen.

Zo’n provincie willen we toch niet zijn?``

De fractievoorzitter van de SP ging ook in op de geringe aandacht voor de burger bij de overgang naar schone energie. Veel burgers dreigen op te draaien voor de lasten, zonder te kunnen profiteren van de lusten. ,,Laten we er voor zorgen dat niet maar een paar mensen kunnen profiteren van iets waar we allemaal aan mee moeten betalen. En: Laten we er mee stoppen om initiatieven van stromannen of vrouwen van de grote jongens een burgerinitiatief te noemen.``  

Ze waarschuwde verder voor het overal pardoes neerzetten van reusachtige windmolens. ,,Laten we niet onze prachtige provincie volbouwen met die enorme nieuwe generatie windmolens om er dan later achter te komen dat ons mooie open landschap kwijt zijn. Laten we zuinig zijn op dingen waar mensen wel graag voor naar Zeeland komen.`` Wat betreft de natuur mist de SP in de begroting de beloofde bijenstrategie en bijen-vriendelijk beheer.

Tenslotte reageerde Van Unen op de roep vanuit de VVD om nieuwe kerncentrales. Zeeland zit al een aantal jaren in de maag met een kerncentrale die jaarlijks tientallen miljoenen euro´s verlies draait, waardoor het provinciaal energieproductiebedrijf de opbrengst ziet verdampen van de gewdongen verkoop van Delta. ,,Mocht iemand de Tweede Kamerfractie van de VVD nog spreken, vertel ze dan dat we hier nog een kerncentrale in de aanbieding hebben voor een zacht prijsje. Dan kunnen ze vast oefenen met hoe het voelt om eigenaar hiervan te zijn.``  

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.