Nieuws van politieke partijen in Dordrecht inzichtelijk

4 documenten

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Dordrecht 24-04-2019 10:02

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen we af op volgend project: de #waterbus. Er is veel te beleven op ons eiland alleen kan niemand er straks meer komen. in ieder geval niet met OV. Daarom hebben we nu op initiatief van Rolin den Heijer van de Dordtse VVD raadsbreed art 40 vragen gesteld. Hopelijk zijn we er op tijd bij. Hieronder kunt u de artikel 40 vragen lezen. Antwoorden op deze vragen verwachten wij over ongeveer 6 weken. Betreffende: Artikel 40-vragen Nieuwe aanbesteding waterbus Namens de gemeenteraad van Dordrecht: Beter voor Dordt, Dordtse VVD, CDA, D66, GroenLinks, CU/SGP, PVV, SP, VSP, PvdA en Gewoon Dordt Afgelopen week werd bekend dat bij de nieuwe aanbesteding van de waterbus de frequentie fors omlaag gaat voor wat betreft de routes van Dordrecht naar Rotterdam en vice versa via de andere Drechtsteden. Van een nieuwe exploitant wordt een veel lagere vervoersfrequentie verwacht dan de reizigers nu gewend zijn. Dat is funest voor een evenwichtige modal split waarbij reizigers een prima alternatief grotendeels kwijtraken. Het Drechtstedenbestuur heeft hierover vorige week een kritische brief geschreven aan de verantwoordelijk gedeputeerde, de heer Janssen. Dit leidt bij de gemeenteraad Dordrecht tot de volgende vragen aan het college: 1. Bent u het met ons eens dat in het programma van eisen tenminste het huidige niveau van dienstverlening te vragen aan een nieuwe exploitant? 2. Bent u het met ons eens dat een verlaging van het niveau van de dienstverlening van de waterbus niet strookt met de groei-ambitie van Dordrecht en de Drechtsteden en de multimodale bereikbaarheid van de Drechtsteden in het algemeen en Dordrecht in het bijzonder? Zo neen, waarom niet? 3. Bent u het daarom met ons eens dat het Dordtse eiland ook per waterbus goed verbonden hoort te zijn met de andere Drechtsteden, Kinderdijk en Rotterdam? 4. Wat is de inzet geweest van het Dordtse college bij de aanbesteding van de nieuwe waterbusconcessie zowel richting Drechtsteden als provincie? 5. Wat is de inbreng van het Dordtse college in zowel de Drechtsteden als naar de verantwoordelijk gedeputeerde Janssen geweest? Welke (harde) Dordtse eisen en wensen zijn in dit overleg op tafel gelegd en wanneer was bekend wat de inzet van de provincie zou zijn? 6. Welke stappen gaat het college nemen zowel binnen de Drechtsteden als naar de provincie nemen om te komen tot de best mogelijke dienstverlening en dienstregeling in de nieuwe concessieperiode?

D66 wil meer ambitie op Mobiliteit!

D66 D66 Dordrecht 01-02-2019 11:48

Afgelopen dinsdag is in de commissie fysieke leefomgeving gesproken over de koersnota ‘mobiliteit’. Dit document geeft de ambities weer op mobiliteit voor de komende jaren. Wat D66 betreft mag deze ambitie omhoog en mogen er scherpere keuzes gemaakt worden! Gezien de groeiambities op het eiland willen we niet dat de spreekwoordelijke motor ervan vastloopt. En dat dreigt nu wel te gebeuren!

Een goede doorstroming van het verkeer in de stad is van groot belang! Niet alleen om de genoemde economische redenen, maar zeker ook in het kader van milieu, duurzaamheid en de gezondheid van de Dordtenaren. Nu al loopt het verkeer geregeld vast. Om dit te verbeteren moet er wat D66 betreft meer worden ingezet op het openbaar vervoer en de fiets. Meer kilometers per fiets binnen de stad zorgt voor minder drukte van auto’s, gezondere lucht, minder geluidsoverlast en volgens onderzoek zelfs gelukkigere Dordtenaren! Daarmee is deze verandering wat D66 betreft DE uitdaging voor de komende jaren.

De koersnota gaat ook in op de spoorverbindingen op ons eiland. Er wordt nu ingezet op een goede intercity verbindingen richting het noorden en naar Brabant. En op een Lightrail verbinding vanuit Rotterdam tot aan Amstelwijck. Het lijkt erop dat beide niet mogelijk is. Als het spoor naar Brabant geschikt wordt gemaakt voor Lightrail-treinen, kunnen er geen Intercity’s meer overheen. Daarom willen wij graag dat er op basis van feiten de juiste keuze wordt gemaakt. Een ander punt van aandacht is het goederenvervoer over het eiland. D66 pleit ervoor om een Drechtstedelijke lobby in te zetten voor de ROBEL-lijn. Een goederenspoor tussen Rotterdam en België buiten het eiland van Dordrecht om, die ervoor zorgt dat er geen gevaarlijke (chemische) stoffen per trein door onze woonwijken gaan!

Eelco de Vos

Commissielid D66 Dordrecht

Motie wij willen buslijn 2 langs de Essenhof (unaniem aangenomen)

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 19-12-2018 14:57

Woordvoering over een bus bij de Essenhof.

Wat is er toch met de Essenhof, dat er geen bus naar toe wil ? Openbaarvervoer is bedoeld om burgers van hun huis naar hun bestemming te brengen en ook weer terug. Belangrijke bestemmingen zijn scholen, winkelcentra, NS stations, ziekenhuizen e.d. Begraafplaatsen horen ook in het rijtje thuis om met openbaar vervoer te kunnen bereiken. En dit gewoon met de reguliere bussen, die gebruikt worden bij het openbaarvervoer. Geen vooroorlogse oplossingen met golfkarretjes, maar gewoon op continue basis met een lijnbus.

Het is mij niet duidelijk de wethouder dit niet kan regelen of niet wil regelen? En op deze vraag wil ik echt een duidelijk antwoord hebben.

Wij zijn hier al vanaf 2015 mee bezig; er zijn in de raad moties over goedgekeurd en het wordt publiekelijk pijnlijk voor de wethouder, dat hij nog niet eens een lijnbus anders kan laten rijden! Ik wil een duidelijk antwoord op ons verzoek. Geen lapmiddelen, maar een goede oplossing.

Wij willen dan ook dat de wethouder met Q-Buzz om de tafel gaat zitten om deze busverbinding te regelen.

Wij zullen dan ook een motie indienen om lijn 2 te gaan onderzoeken. De infra ligt er nog bushokje zoals beloofd erbij. Het zou nog mooier zijn als ook Vreedonk en de Prinsenmarij ook onderzocht wordt. Voila case closed.

Motie is unaniem aangenomen in de gemeenteraad van 18 december 2018.

Margret Stolk

Chauffeurs komen met prima oplossing voor bushalte Essenhof

SP SP Dordrecht 27-11-2018 12:33

De SP is geen voorstander van privatisering van basisvoorzieningen voor burgers. Het openbaar vervoer is er daar één van. Maar als je toch privatiseert, maak er dan optimaal gebruik van, bijvoorbeeld als een inwoner ruim voor de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer vraagt om een busverbinding naar de begraafplaats Essenhof in Dordrecht.

Nu gaat niet de gemeente, maar de provincie over deze aanbesteding. Of en hoe de gemeente de wens van de inwoner voor de bus naar de begraafplaats bij de provincie kenbaar heeft gemaakt is niet duidelijk. Wel dat er al vaak over is gesproken in de raadscommissie en die zette de wethouder aan het werk. Hij sprak met Qbuzz, de nieuwe vervoer. Maar ja, bij Qbuzz staat niet de vraag van de klant voorop, maar het maken van winst. Dus Qbuzz gaf “niet thuis”.

Erg handig onderhandelde de wethouder niet, want Qbuzz past diverse buslijnen aan, waardoor haltes aangepast moeten worden. En wie gaat dat betalen? De gemeente, dus zou je denken onder het motto “voor wat, hoort wat”, een prima onderhandelingspositie om alsnog de busroute langs de Essenhof te regelen. Bij de begrotingsbehandeling informeerde de SP daarom of de wethouder dit punt had meegenomen in zijn gesprek met Qbuzz. Een kort maarkrachtig antwoord van het college “nee”. Op de vraag wat al deze aanpassingen de gemeente gaan kosten, kwam een antwoord met veel tekst, maar geen bedrag.

Waar kwam de wethouder wel mee? Een belbusje waarvoor de gemeente jaarlijks € 40.000 moet uittrekken. Nadrukkelijk niet de wens van de initiatiefneemster voor de halte bij de Essenhof. Of het de wens van de commissie is moet nog blijken?

Wie werden echter vergeten in deze discussie? De werknemers van nu nog Arriva en straks Qbuzz. Zij hebben een heel eenvoudige oplossing door lijn 2 niet via het Leerpark maar langs de Essenhof te laten rijden. Het Leerpark houdt met lijn 7 en meerdere streekbussen nog voldoende verbindingen over en bijkomend voordeel is dat de wijk Krispijn een betere verbinding met het ziekenhuis krijgt.

Kom op commissieleden, nodig de chauffeurs eens uit voor jullie een beslissing nemen en geef bij volgende opdrachten aan het college vooral mee dat niet alleen bij de bazen geïnformeerd moet worden, maar vooral bij de werknemers. De beste oplossingen komen nog altijd uit van de werkvloer.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.