Nieuws van politieke partijen over SP inzichtelijk

40 documenten

Is Noordhove goed bereikbaar met het openbaar vervoer?

SP SP Zoetermeer 27-02-2024 22:11

Het openbaar vervoer is van essentieel belang voor de inwoners van de metropoolregio. Van wonen naar werk of studie, naar familie, vrienden of er lekker op uit: we kunnen niet zonder bus, tram of metro. Noordhove is een betrekkelijk geïsoleerde wijk en tevens één van de kleinste wijken binnen Zoetermeer met een klein winkelcentrum. Veel oudere mensen, en mensen die slecht ter been zijn, moeten dan uitwijken naar winkelcentrum Leidsewallen aan het Meeuwenveld of winkelcentrum Seghwaert aan de Petuniatuin. Er is beperkt aanbod van openbaar vervoer. Er is geen aansluiting op het netwerk van de Randstadrail en vanuit Centrum West gaan overdag slechts 2 bussen per uur naar de wijk Noordhove.

 

Een oplossing voor de bewoners in Noordhove zou bijvoorbeeld een opstaphalte voor de Randstadrail kunnen zijn die gerealiseerd wordt aan de Ruimtebaan waar het een afsplitsing van Seghwaert naar Oosterheem heeft. Een andere mogelijkheid is buslijn 70 een korte lus te laten maken via station Seghwaert en Leidsewallen. Over de situatie van het openbaar vervoer vanuit Rokkeveen is in 2022 ook al eens e-mailcorrespondentie naar de raad gestuurd. Op 15 november 2023 besloot de bestuurscommissie Vervoersautoriteit over plannen die perspectief bieden op het openbaar vervoer dat de metropoolregio nodig heeft. Op 15 december is het algemeen bestuur van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag ermee akkoord gegaan (bron: Herstel van OV | MRDH Metropoolregio Rotterdam Den Haag)

De schriftelijke vragen staan hieronder in de bijlage.

Toegankelijkheid van NS stations Alkmaar is onvoldoende inclusief

SP SP Alkmaar 15-09-2022 07:20

Inspreekster mevrouw Beerman stelde in de raadcommissie van 13 september 2022 aan de orde dat de toegankelijkheid voor mensen die afhankelijk zijn van een lift op NS stations Alkmaar Noord en Alkmaar Centraal slecht is. "Ik heb allebei de stations bekeken en allebei de stations zijn met de verbouwing de mogelijkheid om er gewoon af te rijden, zijn afgesloten."

En," zo gaat mevrouw Beerman verder, "dus ook op het moment dat er calamiteit is, ben je dus, op het moment dat je afhankelijk bent van een hulpmiddel en niet gebruik kunt maken van de trap, ben je opgesloten op het perron." 

Commissielid Alexandra Spanner stelde vragen. Het college heeft toegezegd in gesprek te treden met NS en Prorail om tot oplossingen te komen. Zowel de raad als mevrouw Beerman persoonlijk op de hoogte van de uitkomst van het gesprek en verdere ontwikkelingen rondom het toegankelijker maken van NS stations in Alkmaar.

De NS stations in Alkmaar zijn sinds de verbouwing alleen nog via een lift bereikbaar voor reiziger die noodzakelijk afhankelijk zijn van de lift. Mevrouw Beerman voelt zich benadeeld, er wordt een stukje autonomie weggenomen waar iedere Nederlander, iedere Alkmaarder en dus ook Alkmaarders die afhankelijk zijn van een hulpmiddel recht op hebben. De oplossing volgens mevrouw Beerman lijkt simpel: "Een helling terug op station Alkmaar Noord en het weer in gebruik nemen van de huidige helling op Alkmaar Centraal station."

Zie ook: Openbaar vervoer

Toegankelijkheid van NS stations Alkmaar is onvoldoende inclusief

SP SP Castricum 15-09-2022 07:20

Inspreekster mevrouw Beerman stelde in de raadcommissie van 13 september 2022 aan de orde dat de toegankelijkheid voor mensen die afhankelijk zijn van een lift op NS stations Alkmaar Noord en Alkmaar Centraal slecht is. "Ik heb allebei de stations bekeken en allebei de stations zijn met de verbouwing de mogelijkheid om er gewoon af te rijden, zijn afgesloten."

En," zo gaat mevrouw Beerman verder, "dus ook op het moment dat er calamiteit is, ben je dus, op het moment dat je afhankelijk bent van een hulpmiddel en niet gebruik kunt maken van de trap, ben je opgesloten op het perron." 

Commissielid Alexandra Spanner stelde vragen. Het college heeft toegezegd in gesprek te treden met NS en Prorail om tot oplossingen te komen. Zowel de raad als mevrouw Beerman persoonlijk op de hoogte van de uitkomst van het gesprek en verdere ontwikkelingen rondom het toegankelijker maken van NS stations in Alkmaar.

De NS stations in Alkmaar zijn sinds de verbouwing alleen nog via een lift bereikbaar voor reiziger die noodzakelijk afhankelijk zijn van de lift. Mevrouw Beerman voelt zich benadeeld, er wordt een stukje autonomie weggenomen waar iedere Nederlander, iedere Alkmaarder en dus ook Alkmaarders die afhankelijk zijn van een hulpmiddel recht op hebben. De oplossing volgens mevrouw Beerman lijkt simpel: "Een helling terug op station Alkmaar Noord en het weer in gebruik nemen van de huidige helling op Alkmaar Centraal station."

Zie ook: Openbaar vervoer

Openbare lezing Westerscheldetunnel tolvrij

SP SP Zeeland 20-06-2022 18:57

De Westerscheldetunnel kan tussen 1 januari 2023 en 1 juli 2025 definitief tolvrij worden. Dat staat in het draaiboek dat in de afgelopen maanden is opgesteld door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Provincie Zeeland. In een brief aan Provinciale Staten geeft het provinciebestuur aan in te willen zetten op 2023.

‘Vergeet het maar’, zegt minister Mark Harbers (VVD).

De SP-afdeling Terneuzen organiseert maandagavond 27 juni 2022 een openbare lezing in de Grote Kerk (Noordstraat 62, Terneuzen). Deze lezing is gratis, voor iedereen toegankelijk en het is mogelijk om de sprekers te bevragen. Vanaf 18:15 gaat de zaal open, de lezing start om 19:00. De volgende sprekers vertellen over de strijd die in de lokale- en landelijke politiek wordt gevoerd om de Westerscheldetunnel Tolvrij te krijgen. Statenlid van Unen (SP), Tweede Kamerlid Alkaya (SP), Arno Vael (BBB), Tweede Kamerlid van der Plas (BBB), Statenlid van der Maas (SGP), Tweede Kamerlid Stoffer (SGP), de Boevere en Liefting (stichting TOLVRIJ ZEELAND).

De SP, SGP en BBB hebben bij de behandeling van de Voorjaarsnota in de Tweede Kamer samen het voorstel ingediend om de Westerscheldetunnel per 2025 tolvrij te maken. In de plannen van de regering zou hiervan op z’n vroegst in 2030 sprake zijn. De drie partijen zijn van mening dat het onrechtvaardig is om automobilisten nog langer te laten betalen voor hun enige verbinding met de rest van Nederland en vragen hiervoor de steun van de Tweede Kamer.

Eerdere onderzoeken wezen uit dat het vervroegd tolvrij maken haalbaar is en welvaartswinst oplevert voor de samenleving en de regio. Een meerderheid van de Tweede Kamer sprak zich in de zomer van 2021 reeds positief uit over een motie van de SP en BBB om de tunnel zo snel mogelijk tolvrij te maken, maar vanuit het kabinet werd gewezen op het ontbreken van financiële middelen. Met het nieuwe voorstel van de drie partijen wordt nu gezorgd voor de financiële dekking voor het wegvallen van de tolinkomsten. De Tweede Kamerleden Alkaya (SP), Stoffer (SGP) en van der Plas (BBB) stellen in hun amendement voor om de kosten te financieren vanuit de Regiodeals, een landelijk fonds dat is opgericht ter versterking van de kracht van de regio. Voor Zeeuws-Vlaanderen is een tolvrije Westerscheldetunnel de beste manier om dat doel te bereiken.

OPENBARE LEZING Ger van Unen / Mahir Alkaya (SP), Arno Vael / Caroline van der Plas (BBB), Harrie van der Maas / Chris Stoffer (SGP), Petra de Boevere / Cees Liefting (Tolvrij Zeeland)

GROTE KERK TERNEUZEN

MAANDAG 27 JUNI 2022 19.00 uur (zaal open 18.30 uur) Noordstraat 62, 4531 GJ Terneuzen

Niemandsland

SP SP Limburg 11-12-2020 07:38

Calimero-gedrag is mij niet eigen, maar in dit geval is er voldoende om over te klagen. Sterker nog: om het niet meer te pikken. Sinds het tijdperk van concessieverlening in het openbaar vervoer draait het om kosteneffectiviteit en niet om reisgemak, want kaartjes zijn alleen maar duurder en het aantal lijnen en diensten minder. Een kapitalistische gang van zaken die -zeker gezien de sociale ongelijkheid en onze duurzaamheidsopgave- zeer onwenselijk is en vraagt om een radicaal ander systeem.

Ook als we in acht nemen dat ons wegennet en spoorverbindingen niet lijken te bestaan voor de landelijke politiek, totdat de spreekwoordelijke emmer over loopt. Zo ook nu weer met de Maaslijn.

Uiteraard is het regionale vervoer en daarmee ook de verantwoordelijkheid voor het vastgoed over de randstedelijke schutting geflikkerd. Miljoenen betaalden onze gezinnen voor elektrificatie van iets wat onze toekomst is en een Rijksinvestering had moeten zijn. En nu wij in de Staten dachten alles voor de Maaslijn op de rit te hebben, ontspoort het project tóch nog een keer.

Foutieve calculaties van ProRail zorgen voor de nieuwste kostenoverschrijding die ons weer belastinggeld moet kosten. “Helemaal klaar zijn we er mee; in 2024 is het klaar zonder dat we er nog één euro extra aan besteden”, zo luidde het advies aan Den Haag.

Limburg is geen Niemandsland, niet het wormvormig aanhangsel van Nederland. Maar met verbinding naar Aken, Düsseldorf en Luik de corridor naar de rest van Europa. Waar mensen samenleven, ondanks het gebrek aan de eerste levensbehoefte die het OV tegenwoordig is.

Wat ons betreft is de lijn die we moeten volgen helder: een nationaal openbaar vervoer bedrijf, dat ook eigenaar is van het spoor. Een overheid die fors investeert om ook het “buitengebied” beter bereikbaar te maken, ons land fatsoenlijk laat aansluiten op het Europese spoorboekje en het reisgemak aan ons Limburgers teruggeeft, waar wij netjes belastingen voor betalen.

--- Jorge Wolters Gregorio ---

Zie ook: Openbaar vervoer

Wederom toename treinen met gevaarlijke lading door Venlo

SP SP PvdA Venlo 08-08-2020 19:24

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/08/wederom-toename-treinen-met-gevaarlijke-lading-door-venloDe SP maakt zicht samen met de partijen EENLokaal en PvdA zorgen om de steeds toenemende hoeveelheden gevaarlijke stoffen die per spoor door Venlo komen. Ook in 2019 kunnen we weer een toename zien. We moeten snel de regie in eigen hand nemen om de veiligheid serieus invulling te geven. Vandaar dat wij het college tot actie oproepen om bij ministerie en ProRail  dringend manen de toenemende stijging van vervoer van gevaarlijke stoffen terug te dringen.

 

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/08/wederom-toename-treinen-met-gevaarlijke-lading-door-venloSP-raadslid Ton Heerschop: “Vorig jaar bracht de SP-Venlo een rapportage uit die nu opnieuw actueel blijkt. Op basis van dat rapport voerden we een debat in de raad. Het resultaat daarvan was een (jaarlijkse) informatieavond over de regelgeving en gevaren op het spoor in Venlo.”

ProRail stelt dat zolang zij binnen de afspraken van de regeling Basisnet spoor werkt er geen gevaar is op het spoor. “Maar met iedere toename van hoeveelheden stijgt vanzelfsprekend ook het risico op een incident”, aldus Heerschop. “Dat is geen bangmakerij dat is eenvoudigweg een logisch gevolg van de toename van spoorbewegingen.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/08/wederom-toename-treinen-met-gevaarlijke-lading-door-venlo

 

“Mensen denken wellicht dat het allemaal wel mee zal vallen. Maar we moeten ons realiseren dat over het spoor in Venlo nog steeds stoffen als ammoniak worden vervoerd. Een stof die uitermate bijtend en daardoor dodelijk kan zijn. Die ammoniak is het gevolg van een deal tussen DSM en het Rijk. Het Rijk wilde deze stof niet meer in de Randstad hebben en dus spraken beide partijen af dat een fabriek uit IJmuiden zou worden herbouwd in Geleen.”

“Echter, de capaciteit in Geleen is minder dan in IJmuiden en dus komen we in een situatie dat de opvolger van DSM de ammoniak onder andere via Venlo naar het buitenland vervoerd. Een totaal ongewenst situatie”, zegt Ton Heerschop.

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2020/08/wederom-toename-treinen-met-gevaarlijke-lading-door-venlo

 

Daarnaast zijn er ontwikkelingen op het spoor die mogelijk een vermindering of juist een toename van de aantallen stoffen die over het spoor door Venlo gaan. “Wij willen als SP net als de andere partijen weten hoe het college hiermee omgaat. Het is echt tijd om lokaal de regie te nemen en onze veiligheid serieus invulling te geven. Vandaar dat wij het gemeentebestuur ook oproepen om met Den Haag in discussie te gaan om de toenemende stijging van vervoer van gevaarlijke stoffen terug te dringen.”

Snelheid is daarbij geboden aldus de SP. We hebben met andere partijen vragen gesteld over deze kwestie daarna zullen zeker weer discussies volgen in de gemeenteraad.

 

Bekijk ook: 
06-08-2020, Omroep Venlo: Weer meer giftreinen door Venlo in 2019 24-10-2019: Stevig debat zorgt voor verbeteringen op het spoor 26-09-2019: Onderzoeksrapport naar risico’s en kansen op de spoorwegen rond Venlo 27-06-2019: Zes keer zoveel giftreinen als toegestaan?!?

 

Provincie wijst schadeclaim bushaltes lijn 2 Goirle af

SP SP Noord-Brabant 06-07-2020 19:01

Op 6 maart 2020 kreeg de gemeente Goirle een reactie van de provincie op haar schadeclaim voor het aanpassen van de bushaltes van lijn 2 aldaar. Volgens de provincie zou de gemeente geen bezwaar hebben gemaakt. Verder meldt de provincie in haar antwoord, dat Arriva volgens de huidige concessievoorwaarden zonder schadevergoeding (aan gemeentes) routes kan wijzigen. Dit alles geeft, volgens statenlid Willemieke Arts, alle reden om vragen te stellen aan het college van GS in Den Bosch. Hieronder vindt u de vragen  en de brief die het college van Gedeputeerde Staten stuurde naar de gemeente Gorile.

SP stelt vragen over verstopte enquête sluiting station Sappemeer-Oost

SP SP Midden-Groningen 20-05-2020 09:21

De Statenfractie van de SP is not amused over de wijze waarop de provincie het onderzoek uitvoert rondom de mogelijk sluiting van station Sappemeer-Oost. 

Pas nadat de SP afdeling Midden-Groningen bij toeval de enquête vond op het internet en hem op social media ging delen kwam er wat bekendheid. 

 

Joke Lesman: “De provincie lijkt te kiezen voor een online onderzoek als enige methode die nu mogelijk is als gevolg van de Corona-crisis. Daar hebben wij begrip voor, maar dan moet die breed en actief gecommuniceerd worden. Daarnaast kan het wat ons betreft niet zo zijn dat als gevolg van de Corona-crisis de sluiting zo maar er even zonder grondig onderzoek wordt doorgezet.” 

De Statenfractie roept het college op om vooral de gestelde voorwaarden uit de motie van december 2017 te handhaven. Het onderzoek moet uitgevoerd zijn en er moet getest zijn met alternatieve vormen van vervoer. Joke Lesman: “Als daardoor de eventuele sluiting, die wij ongewenst blijven vinden, pas op een later moment kan plaatsvinden, dan is dat zo. Het kan niet zo zijn dat de reizigers van station Sappemeer-Oost de dupe worden van de huidige omstandigheden.”

 

Hernieuwde oproep voor nulmeting bij spoorlijn America

SP SP Horst aan de Maas 11-03-2020 12:38

Maandag 3 oktober 2016 presenteerde de SP Horst aan de Maas een rapport over de overlast van de treinen op het spoor, die inwoners van America ervaren. Bijna een jaar later, op donderdag 13 juli 2017 gingen de Americanen – ondersteund door de SP - met de wethouder in gesprek over de overlast en hoe die weg te nemen (bericht over dat gesprek is hier te lezen).

Onlangs vond er een vervolgbijeenkomst plaats van de werkgroep ‘Treinoverlast America’ die de bewoners langs de spoorlijn vertegenwoordigd. Daarbij kwam een eerder verzoek voor een nulmeting langs het spoor in alle hevigheid terug. Deze vraag speelt al vanaf het onderzoek dat de SP in 2016 heeft uitgevoerd naar overlast door treinen op het traject Sevenum, Hegelsom, America en Griendtsveen. In november 2017 is tijdens de gemeenteraadsvergadering van de gemeente Horst aan de Maas een motie van de SP over deze problematiek door de voltallige gemeenteraad gesteund. Helaas heeft er tot nu toe – ruim twee jaar later ! – nog steeds geen nulmeting plaatsgevonden. Dit tot groot verdriet en ongenoegen van de aanwonenden van het spoor.

De huidige wethouder is wel actief bezig om in samenwerking met andere partijen een pilot van de grond te krijgen om geluidsschermen te regelen tussen het spoor en de woningen. Het gaat om schermen met zonnepanelen. Als dit gaat lukken, zouden de aanwonenden van het spoor daar al ontzettend blij mee zijn. Maar zij vinden, en met hen de werkgroep, nog steeds dat er een nulmeting gehouden moet worden, vóórdat de geluidsschermen in 2021/2022 eventueel geplaatst gaan worden.

Het onderzoek moet gegevens opleveren over de hoeveelheid aan decibel en stikstof/fijnstof, en het aantal trillingen. Dergelijke metingen hadden al in 2016 plaats moeten vinden, zoals de SP destijds constateerde. Dan had men een beter zicht gehad op de situatie van vóór de start van de werkzaamheden aan de Betuwelijn. Vanaf die start denderen de treinen namelijk regelmatig, in plaats van over de Betuwelijn, over de Brabantlijn met alle gevolgen van dien. Want hoe is het om in deze omstandigheden langs het spoor te wonen? Hoe is het als er weer een Duitse dieselgoederentrein achter je huis langsdendert? Men kan geen fatsoenlijk gesprek voeren in de tuin, men kan niet rustig slapen, komt niet tot rust……... enz.

De aanwonenden zijn het spoor bijster. Maar we hopen dat er een nulmeting geregeld wordt, zodat men het gevoel heeft als aanwonende van het spoor gehoord te worden. Kortom, de trein naar het succes rijdt gewoonlijk op het spoor van de vastberadenheid. De aanwonenden strijden voort.

Zie ook: Verkeer

Superzaterdag in Callantsoog over het busvervoer in de regio

SP SP Schagen 09-03-2020 20:22

In verband met maatregelen tegen het verspreiden van het Corona-virus wordt Superzaterdag helaas afgelast. De online enquete blijft uiteraard wel beschikbaarvia deze link: https://tinyurl.com/sncqmfw .

Op zaterdag 14 maart organiseert de SP een superzaterdag in Callantsoog. De reden is dat wij willen weten hoe de ervaringen zijn van de dienstregelingen van Connexion. Zoals bekend is het busvervoer rond Callantsoog medio 2018 danig verslechterd.Wij gaan de meningen van de inwoners van Callantoog peilen,en zullen de uitkomsten aanbieden bij de Provincie.De dag voor de enquteurs ziet er als volgt uit:

Inloop tussen 9:30 en 10 uur bij Loet 10 (voorheen De Blokhut) te Schagen en uitleg dagprogramma. Vertrek om 10:30 uur naar Callantsoog 11:00 uur tot 14:00 uur enquetes afnemen 14:00 uur terug naar Loet 10 te Schagen 14:30 uur Broodje eten15:00 uur Nabespreken superzaterdag Indien u ook wilt meedoen met de superzaterdag kunt u zich aanmelden bijHenk de Boer; graag per mail: henkdeboer50@hotmail.com 

U kunt de enquete ook op internet invullen via de onderstaande link:

https://tinyurl.com/sncqmfw

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.