Nieuws van VVD inzichtelijk

11 documenten

Haarlem vanaf het water

VVD VVD Haarlem 12-02-2020 09:21

De rekening voor mensen die een bootje hebben in Haarlem loopt hoog op.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/38318/haarlem-vanaf-het-water

Het water in Haarlem is misschien wel de beste en leukste manier om de stad van een andere kant te bekijken. Alleen voor mensen die een bootje hebben in Haarlem loopt die rekening hoog op. In 2020 betalen bezitters van een bootje opnieuw 28% meer dan afgelopen jaar. Daar krijgen ze maar weinig voor terug. Handhaving op het water is er nauwelijks omdat diezelfde mensen ook nog eens de bruggen bedienen. Daarbij zijn er nog altijd veel wrakken waar ook niet op gehandhaafd kan worden wegens het gebrek aan middelen. Weet jij van deze bootjes te liggen die al half gezonken zijn? Deel het met ons met een foto en/of bericht. Zo gaan we ermee aan de slag om Haarlem ook op het water een beetje mooier te maken.

VVD Harderwijk Hierden ziet graag een extra aanlegsteiger in succes’volle’ haven en boulevard.

VVD VVD Harderwijk 25-07-2019 08:12

De nieuwe haven en boulevard is ontzettend in trek bij booteigenaren en toeristen. Dit succes heeft helaas ook een keerzijde. Veel booteigenaren zijn geen voorstander van het dubbel of driedubbel liggen in de haven. Dat betekent dat veel booteigenaren doorvaren omdat er geen plek is of een plek die aan de wensen voldoet. De VVD Harderwijk-Hierden is van mening dat dit bijzonder spijtig is en is benieuwd of er mogelijkheden zijn om een extra steiger te realiseren. Daarnaast wil de VVD graag weten wanneer het onderhoud aan de steigers in de Vissershaven uitgevoerd gaat worden.

https://harderwijk.vvd.nl/nieuws/36182/vvd-harderwijk-hierden-ziet-graag-een-extra-aanlegsteiger-in-succes-volle-haven-en-boulevard

© Bron foto: Julian ‘t Jong

De VVD is trots op de nieuwe boulevard de daarbij horende haven. Daarnaast is de VVD ook verheugd om te zien dat veel booteigenaren de route naar onze mooie stad weten te vinden.  In het zomerseizoen is te zien dat vrijwel alle aanlegplekken bezet en vaak ook ligt men dubbel of driedubbel om maar in de havens te kunnen liggen. Dit succes heeft helaas ook een keerzijde. Veel booteigenaren zijn geen voorstander van het dubbel of driedubbel liggen in de haven. Men gaat dan liever zoeken naar een plek waar men direct aan de kant kan liggen. De laatste tijd bereikte de VVD signalen dat op piekmomenten men doorvaart richting Elburg of Nijkerk, omdat men niet dubbel of driedubbel wil liggen. Uiteraard is dat bijzonder spijtig voor de booteigenaren dat ze graag willen aanmeren in Harderwijk, maar dit niet kan in Harderwijk zoals zij wensenBelangrijker is ook nog dat dit betekent dat er minder toeristen gaan genieten van de stad en alle daarbij behorende faciliteiten. Door het stellen van de vragen hoopt de VVD dat er op korte termijn duidelijkheid komt of het mogelijk is om een extra steiger of steigers te realiseren. Verder wil de VVD graag dat we het traject voor de nieuwe steiger tijdelijk in kunnen zetten, zodat we voor het nieuwe vaarseizoen klaar zijn om de booteigenaren te ontvangen. Aangezien de Gemeente Harderwijk bekend staan als een gastvrije stad en ook continue in beweging is om gastvrij te blijven, heeft de VVD daarom dus de volgende vragen voor het college.

Vragen:1. Is het college ook bekend met de hierboven genoemde signalen?

2. Onderschrijft het college de zorg van de VVD dat we moeten voorkomen dat er boten doorvaren omdat het te druk is in de haven? 

3. Heeft het college al mogelijkheden onderzocht of het mogelijk is om extra steiger capaciteit te plaatsen?

4. Zo ja, welke locaties zijn er al onderzocht? Zo nee, zou bijvoorbeeld de strook voor het waterpark gedeelte van het dolfinarium een optie zijn?

5. De wethouder heeft aangegeven om na de zomer een evaluatie te willen houden over het gebruik van de haven. Lopen we dan niet het risico dat we te laat zijn om nog acties te ondernemen die vóór het volgende seizoen klaar moeten zijn?

6. Verder is er al eerder gesproken over het vervangen / opknappen van de kades en sanitair voorziening in de Vissershaven. Hier is ook budget voor gereserveerd. Kan het college aangeven wanneer deze werkzaamheden op de nominatie staan om uitgevoerd te worden?

7. Ziet het college in de vissershaven ook nog uitbreidingsmogelijkheden qua steigers?

Marianne de Boer – Doeves (VVD) treedt terug als fractievoorzitter

VVD VVD Zaanstad 12-06-2019 02:44

Het bestuur van VVD Zaanstad wil u graag op de hoogte stellen van het feit dat de fractievoorzitter van VVD Zaanstad Marianne de Boer – Doeves heeft besloten om haar functie als fractievoorzitter neer te leggen.

De afgelopen dagen zijn intensieve gesprekken gevoerd over de te varen koers van de fractie. Hierin is naar voren gekomen dat Marianne De Boer - Doeves de rol van fractievoorzitter niet meer op zich kan en wil nemen. In gezamenlijk overleg is besloten dat vicefractievoorzitter Stephanie Onclin voorlopig de taken als fractievoorzitter van Marianne De Boer - Doeves overneemt. Afgelopen zaterdag is dit kenbaar gemaakt aan het college en de gemeenteraad van Zaanstad. Marianne de Boer- Doeves zal onderdeel blijven van de VVD fractie en als fractielid het liberale geluid laten horen in de aanloop naar de vaststelling van de voorjaarsnota, welke momenteel voorligt in de gemeenteraad.

In de komende tijd zal de fractie een nieuwe fractievoorzitter kiezen die de VVD fractie in Zaanstad zal gaan leiden tot de volgende gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Wij begrijpen dat er veel vragen zijn waar wij in dit stadium als bestuur ook nog geen antwoord op kunnen geven omdat dit nog niet volledig uitgekristalliseerd is. Aangezien de energie van de fractie de komende tijd moet liggen op de voorbereiding van de voorjaarsnota zou een ALV op korte termijn meer druk op de situatie zetten en heeft het bestuur besloten om op dit moment deze niet in te plannen. Wij rekenen op uw begrip en zullen wanneer nodig ons weer bij u melden.

Hopend u voldoende te hebben ingelicht.

Vriendelijke groet, Ingrid Jahn - van Binsbergen

Havenbedrijf Rotterdam blijft Slijkgat baggeren op 5,5 meter

VVD VVD Goeree-Overflakkee 15-03-2019 01:05

Procedure bij de rechtbank Rotterdam is beëindigd Havenbedrijf Rotterdam blijft Slijkgat baggeren op 5,5 meter 

De rechtszaak tussen het Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Goeree-Overflakkee over de overeengekomen baggerwerkzaamheden voor het Slijkgat in Stellendam, is beëindigd. 

De kwestie speelt al enkele jaren (sinds 2014), maar de rechtbank kwam steeds niet tot een uitspraak. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft nu toegezegd de in het Alders Akkoord afgesproken baggerverplichtingen te blijven voortzetten. 

Maatregelen voor aanleg Tweede Maasvlakte

Om de Tweede Maasvlakte te kunnen aanleggen, trof de gemeente Rotterdam (nu Havenbedrijf Rotterdam) een aantal compenserende maatregelen met de omliggende gemeenten. Deze afspraken werden in 2001 vastgelegd in het zogenaamde Alders Akkoord. In dit akkoord staat onder meer dat het Havenbedrijf Rotterdam de verplichting heeft om het Slijkgat in Stellendam op een diepte van 5,5 meter te houden. De gemeente GoereeOverflakkee heeft dit akkoord ook ondertekend. 

Slijkgat op diepte houden 

Het Slijkgat is de vaargeul die de Stellendamse haven verbindt met de open zee. Deze vaargeul is ‘de levensader’ van Stellendam. De visserij, scheepswerven, toeleveranciers, technische bedrijven, visserijschool en dergelijke zijn sterk afhankelijk van de bevaarbaarheid van het Slijkgat. Het is daarom van groot belang voor de veiligheid van de schepen en de bereikbaarheid van de haven dat de vaargeul op diepte blijft.  

Havenbedrijf stapte naar de rechter 

Het Havenbedrijf Rotterdam dagvaardde de gemeente Goeree-Overflakkee in 2014 om gedeeltelijk van de overeengekomen baggerverplichting af te komen. Zij stelde uit kostenoverwegingen voor om tot 5 meter diepte te baggeren in plaats van de in het Alders Akkoord afgesproken 5,5 meter. De gemeente Goeree-Overflakkee was echter van mening dat de afspraken in het Alders Akkoord over het Slijkgat cruciaal zijn om de veiligheid en bevaarbaarheid van het Slijkgat te kunnen blijven waarborgen.  

Havenbedrijf zet baggerverplichtingen voort

Mede op basis van de uitzonderlijk lange duur van de procedure, door vertraging bij de rechtbank, heeft het Havenbedrijf Rotterdam besloten om de gerechtelijke uitspraak niet meer af te wachten en het Slijkgat te blijven baggeren tot de afgesproken diepte van 5,5 meter. Wethouder Tea Both-Verhoeven, portefeuillehouder Visserij, is blij dat er na ruim vier jaar duidelijkheid is en dat de partijen er samen uit zijn gekomen. “Niet alleen voor de scheepvaart zelf, maar voor alle partijen die afhankelijk zijn van de haven in Stellendam, is de zekerheid dat het Havenbedrijf Rotterdam de vaargeul op diepte houdt erg belangrijk.” 

 

Carmen Hunger: ‘Havendrama’s in de toekomst voorkomen’

VVD VVD Deventer 09-02-2019 11:47

https://deventer.vvd.nl/nieuws/33862/carmen-hunger-havendrama-s-in-de-toekomst-voorkomen

In de zomer van 2018 ging de haven van Deventer enkele weken op slot wegens lage waterstanden door droogte. ‘Dat moeten we in de toekomst voorkomen’, zegt Carmen Hunger, kandidaat voor het bestuur van het waterschap Drents Overijsselse Delta.

 

Sluiting van de haven treft niet alleen de opgesloten schippers, zegt Hunger: ‘De haven heeft een sleutelpositie in de Deventer bedrijvigheid. Ondernemingen zijn ervan afhankelijk. Banen zijn ermee gemoeid. Haal je de haven weg, al is het maar tijdelijk, dan ontstaan direct problemen.’

Het gaat dan ook om de alternatieven die moeten worden gebruikt: ‘Vervoer over water wordt gezien als een milieuvriendelijk alternatief voor vrachtwagens. Als schepen niet kunnen varen moeten we daar toch weer op terugvallen.’

Wat Hunger betreft zet het waterschap dan ook alles op alles om de bereikbaarheid van de haven te garanderen, ook als er weer een drogere periode komt: ‘Dat gaat een keer gebeuren en dan moeten we klaarstaan. Juist het waterschap heeft knoppen waaraan kan worden gedraaid om de waterstanden te regelen. Het zou goed zijn als we nu al gaan werken aan een plan om in alle omstandigheden de haven open te houden.’

bunkerboot is weg

VVD VVD Wijk bij Duurstede 30-07-2018 05:59

het aanzicht van de Wijkse Stadshaven is er vandaag weer een stuk mooier op geworden.

https://wijkbijduurstede.vvd.nl/nieuws/31337/bunkerboot-is-weg

© Bunkerboot_VVD-WbD

Er is bestuurlijk lang aan gewerkt, in ons lokale verkiezingsprogramma van de VVD, in het coalitieakkoord VVD-GL-PCG en hulde aan de actiegroep.

7 maart 2019 is onze Stadshaven verlost van het de bunkerboot: DOEN!------------------------------------------

Hard verkiezingspunt voor onze Stadshaven...

‘Foeilelijke’ bunkerboot verdwijnt uit stadshaven Wijk bij Duurstede

Het is zover: er is een principe akkoord om de Wijkse haven ontsierende bunkerboot te laten verdwijnen. Hiermee wordt tevens eventueel toekomstige schade aan natuur en omgeving voorkomen. Dit was een VVD verkiezingspunt en is opgenomen in het coalitieakkoord van VVD-GL-PCG.

De gemeenteraad beslist na het zomerreces.

Lees meer hierover in het AD, klik op onderstaande link

https://www.ad.nl/utrecht/foeilelijke-bunkerboot-verdwijnt-uit-stadshaven-wijk-bij-duurstede~ac627e6f/

Luister het korte interview met RTV Utrecht en ons VVD steunfractielid Arend de Heus op Radio Utrecht, klik op onderstaande link

http://rtvu.nl/n/1802932/

Lees en luister meer van de RTV Utrecht: Zomertour van presentator Marco Geijtenbeek hoe het leven op het water eraan toe gaat te zien op RTV Utrecht,  klik op onderstaande link

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1813179/zomertour-meert-aan-in-de-haven-van-wijk-bij-duurstede.html

De Zomertour van RTV Utrecht parkeerde vandaag tussen de boten en schepen in Wijk bij Duurstede. De zomer betekent een volle haven voor het stadje aan de Lek. Aan de steiger heb je prachtig zicht op de historische stad. Havenmeester Kees Oorschot is al jaren werkzaam in de haven. Dat is een belangrijke plek voor de stad die de laatste tijd flink is vernieuwd. Zo is er sinds kort een toilet en douche voor de passanten.

https://www.wijksehaven.nl/

VVD op werkbezoek bij BSV De Zuidvogels

VVD VVD Huizen 29-05-2018 07:35

Een delegatie van de VVD fractie is vrijdag 25 mei jl. op werkbezoek geweest bij Honk- en Softbalvereniging BSV De Zuidvogels. Om nader kennis te maken en om voeling te krijgen met wat er bij de club speelt.

https://huizen.vvd.nl/nieuws/30536/vvd-op-werkbezoek-bij-bsv-de-zuidvogels

De ontvangst door voorzitter Marcel de Boer was hartelijk. Samen met de "belangrijkste man" van de club, materiaal- en onderhoudsman Frits, werd de delegatie rondgeleid op het terrein van de club dat bestaat uit een officieel honkbalveld, een officieel softbalveld en een veld dat gemixt gebruikt kan worden. En alles ligt er prachtig bij. De verdienste van Frits, die als vrijwilliger eigenlijk een onmisbare rol speelt voor de club. Al het onderhoud wordt onder zijn bezielende leiding door de club zelf uitgevoerd wat dan ook resulteert in een van de betere  velden in Nederland waar de sport beoefend wordt. Echt iets om trots op te zijn!

De BSV De Zuidvogels is een sportief gezonde club met zo'n 250 leden. Daar waar landelijk gezien het aantal mensen dat de sport beoefend toch wat dalende is, is dit bij de BSV niet het geval. Ook een goede verhouding tussen jeugd en senioren in aantallen maakt dat de club een gezonde horizon kent. Allemaal positieve zaken dus.

Toch is er een ding waar de club echt behoefte aan heeft en dat is een nieuwe lichtinstallatie. De huidige installatie is afgekeurd door de nationale bond en het gevolg is dat de club vanaf komende jaar officieel geen avondwedstrijden meer mag spelen. Dit tast de continuïteit van de club aan. Vandaar dat er een nadrukkelijk beroep wordt gedaan op de gemeente en de politiek om de club hierbij te steunen om het op korte termijn gerealiseerd.

Het werkbezoek was meer dan de moeite waard. De BSV De Zuidvogels is een prachtige sportclub waar Huizen trots op mag zijn!    

 

VVD kiest voor oorspronkelijk plan Oranje Nassaukades – Eiteren

VVD VVD CDA IJsselstein 13-11-2017 11:00

De gemeenteraad heeft donderdag 9 november ingestemd met het planmodel met uitsluitend woningbouw op de locatie Eiteren.

De CDA fractie had het initiatief genomen voor het realiseren van een passanten haven. Maar kreeg hiervoor geen meerderheid. De raad houdt vast aan het oorspronkelijke plan. De VVD kiest voor oorspronkelijke plan, namelijk woningbouw.

Onze argumentatie:

Deelgebied Oranje Nassaukades – Eiteren ligt wat de VVD betreft al veel te lang braak;.

Voor het aanleggen van een passantenhaven zou opnieuw bestemmingsplanprocedure van tenminste 1,5 jaar moet worden  doorlopen. En dan staat er nog niks.;

Het doet geen recht aan de IJsselsteiners, die al erg lang tegen dit braakliggend stuk grond aankijken;

Kosten voor initiatief passanten haven. Bijna 1,5 miljoen euro. En dit nog los van de  structurele beheerkosten en verdere onderhoud.

Wegbewijzering Sloepen

De VVD is zeker niet tegen het idee om IJsselstein beter bereikbaar te maken via het water.  Er zijn nu misschien wel meer opties dan we in eerste instantie zien, om  IJsselstein toegankelijker en gastvrijer te maken voor bezoekers van IJsselstein via het water.

Voorbeeld is meer wegbewijzering voor  sloepen. Die kunnen NU ook al onder de brug door de stad invaren en  daar aanleggen. Dan zitten ze nog dichterbij de binnenstad. De grotere schepen mogelijk langs de ijsselkade. Bas van der Horst, raadslid VVD

Eindelijk zicht op Dorpensingel.

VVD VVD Nijmegen 07-07-2017 10:24

VVD Nijmegen zet zich al jaren in om de Dorpensingel te realiseren. Sinds 2011 zitten de gesprekken tussen Nijmegen en Lingewaard hierover vast. Door samenwerking tussen onder andere de fracties van VVD Nijmegen, Lingewaard en VVD Gelderland, wordt die impasse nu doorbroken.

https://nijmegen.vvd.nl/nieuws/23171/eindelijk-zicht-op-dorpensingel

VVD Nijmegen maakt zich er al jaren hard voor om de Dorpensingel te realiseren. Eerder stelde raadslid Patrick Huliselan al: "hij moet er komen, desnoods uit de reserve". De wethouders van Nijmegen en Lingewaard kwamen er echter niet uit samen, een impasse die al vanaf 2011 voortduurt.

In de tussentijd neemt het verkeer in Nijmegen Noord en Lent wel steeds toe en zien bewoners zich meer en meer geconfronteerd met onveilige verkeerssituaties en geluidsoverlast. De bewoners van Lent, Nijmegen Noord en Ressen gingen gezamenlijk aan de slag om een nieuwe variant op de Dorpensingel te ontwikkelen, die voor zowel bewoners van Lingewaard als voor bewoners van Nijmegen een oplossing biedt voor een goede en veilige verkeersafwikkeling.

Tegelijk sloeg VVD Nijmegen de handen ineen met de andere partijen in de gemeenteraad van Nijmegen en met VVD Gelderland en VVD Lingewaard. Deze samenwerking resulteerde in een motie van het Gelderse VVD statenlid Anja Prins. Deze motie roept Nijmegen en Lingewaard op snel samen te gaan werken om de Dorpensingel aan te leggen en schept een mogelijkheid om de financiering van de weg anders in te vullen.

De samenwerking tussen VVD Nijmegen en VVD Lingewaard gecombineerd met samenwerking tussen de andere fracties in de gemeenteraden leidde in de dagen eromheen tot soortgelijke oproepen in de gemeenteraden van beide gemeentes. In Nijmegen werd de wethouder met een motie opgeroepen om aan de slag te gaan en in Lingewaard werd met een soortgelijke motie de wethouder opgeroepen de impasse te doorbreken.

VVD Nijmegen is erg blij dat er eindelijk zicht is op het realiseren van de Dorpensingel. Huliselan: "bewoners van Nijmegen Noord, Lent en Ressen verdienen een veilige leefomgeving, met een goede verkeersafwikkeling. Als het aan ons ligt gaat zo snel mogelijk de schop in de grond."

Verantwoording VVD over de eerste twee jaar van deze raadsperiode

VVD VVD D66 CDA Harlingen 20-07-2016 07:02

De laatste gemeenteraadsverkiezingen vonden plaats in maart 2014. We zijn dus nu dik over de helft van deze raadsperiode, en voor ons is dat een reden om even terug te blikken en verantwoording af te leggen over wat we deze twee jaar onder meer gedaan hebben. Wat we u willen laten zien is een opsomming van de initiatieven die de VVD Harlingen (mede) heeft genomen en of ze succesvol zijn geweest of niet. Uiteraard zijn er nog een heleboel andere kwesties geweest waar de VVD zich over heeft uitgesproken, maar dit is (in willekeurige volgorde) een korte bloemlezing.

https://harlingen.vvd.nl/nieuws/15787/verantwoording-vvd-over-de-eerste-twee-jaar-van-deze-raadsperiode

Motie Tall Ships Race - Deze motie gaf het college de opdracht om de Tall Ships Race in 2018 naar Harlingen te halen, onder strikte financiële voorwaarden. De motie is aangenomen, in 2018 is Harlingen finishhaven. Goed voor Harlingen.

Motie Takendiscussie - Dit voorstel had als doel een brede discussie te starten over de vraag   over wat voor soort gemeente we willen zijn, welke taken we wel uitvoeren en welke niet en hoe we ons als zelfstandige kleine gemeente kunnen redden. Dit voorstel haalde een meerderheid en de takendiscussie heeft plaatsgevonden. Maar het denken hierover moet wel doorgaan.

Motie hockeyclub - Eerlijk is eerlijk: het was een bewerkte D66 motie (die geen meerderheid haalde), en de VVD heeft daar wat scherpe randjes afgehaald om de boel weer vlot te trekken...en dat heeft gewerkt.

Motie vestiging supermarkten - De VVD wil meer vrijheid voor supermarkten om zich daar te vestigen waar ze willen, dichtbij de klanten. Coalitie stemde tegen. Het mot allemaal naar Kimswerda.

Amendement zeehavengebondenheid kantoor In industriehaven - We waren tegen het tussentijds beperken van een bestemming van een pand in de industriehaven. De overheid dient te staan voor rechtszekerheid. Helaas was een meerderheid van de raad dat niet met ons eens.

Vragen over onvolledig stadspodium - Op doorvragen van de VVD bleek dat de begroting voor het stadspodium in de Kleine Voorstraat met een natte vinger was gemaakt. Daardoor dreigde maar een deel van het ontwerp gerealiseerd te worden. Ons standpunt: of je doet het goed, of niet. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een (bijna) volledige uitvoering.

Motie Hannemahuis - De VVD dringt hierin aan om te onderzoeken of er een haalbare combinatie, danwel synergie, te realiseren is tussen Hannemahuis, VVV en Bibliotheek. Dit proces loopt nog.

Motie aantrekken externe adviseur verzelfstandiging haven - Het proces om te komen tot verzelfstandiging van de haven zat zomer 2015 in het slop. Meerdere partijen wilden wel een externe adviseur, maar konden het niet eens worden over taken en bevoegdheden van zo'n persoon. De VVD heeft een motie opgesteld met een taakomschrijving waar uiteindelijk een meerderheid zich in kon vinden.

Motie onderzoek naar nut pijpverhoging REC - De VDD wilde, in lijn met de wens van de begeleidingscommissie, dat er in samenwerking met de Provincie, de REC en de begeleidingsgroep een onafhankelijke aanbeveling zou komen ten aanzien van de noodzaak tot verhoging van de pijp van de REC. Een meerderheid was tegen, maar de kwestie loopt nog wel.

Amendement AZC - De VVD is van mening dat bij een vestiging van een AZC de belangen van de direct omwonenden speciale aandacht moeten krijgen. Om dit te realiseren moet er een volwaardig pakket aan maatregelen worden getroffen, gericht op een goede inbedding van het opvangcentrum in de omgeving van het terrein. Het amendement is aangenomen, proces is nog onderweg.

Amendement marina - De VVD is niet enthousiast over het plan om een Marina voor 225 jachten te plannen achter in de Willemshaven. Een amendement om dit uit het bestemmingsplan te halen heeft het niet gehaald. Nu maar zien of iemand er wel brood in ziet.

Motie Willemshaven - De VVD heeft een motie ingediend om bij de verdere invulling van de Willemshaven een aantal eerdere uitgangspunten, betreffende de schaal, de positie van de bruine vloot en het karakter van de Willemshaven, te waarborgen. Deze motie is verworpen door de coalitie als zijnde overbodig. Dat hopen we dan maar, dat ie overbodig was.

Motie sanitaire voorziening Willemshaven - De VVD zit er bovenop dat afspraken tussen wethouder, VBZH en beheerder ook nagekomen worden. Hiertoe hebben we middels een motie een opdracht aan het college geformuleerd. Deze motie heeft het niet gehaald maar de strekking is wel overgenomen. Er vinden nog gesprekken plaats.

Motie scheiden parkeernota in lang en kort - De VVD was, en is, van mening dat in de parkeernota er twee deelgebieden zijn: de problematiek van het lang parkeren, en de rest. Om deze twee in één nota te stoppen en dan de raad op te jagen om een beslissing te nemen over alles, omdat de parkeertarieven moeten worden vastgesteld, is voor ons niet aanvaardbaar. Ons voorstel om deze twee zaken procesmatig uit elkaar te trekken werd weggestemd door de coalitie. 

Motie documentenoverzicht - Dit initiatief heeft te maken met hoe collegevoorstellen aan de raad worden voorgelegd. De VVD stelde voor om alle voor het voorstel relevante stukken in een overzicht te benoemen. Deze motie heeft het gehaald, maar wordt nog niet consequent doorgevoerd.

'Was'/'wordt' overzicht bij actualiseringen. - Dit is een (achter de schermen) initiatief om bij geactualiseerde nota's de verschillen met de vorige aan te geven. Zeer belangrijk om te voorkomen dat je als raadslid oude en nieuwe nota's moet doorploegen om een spelletje 'zoek de verschillen' te spelen. Wordt nu aan gewerkt... belangrijk om als raad je te kunnen focussen op de essentiële zaken.

Initiatief (met CDA) om tot beraad met buurgemeenteraden te geraken - Colleges hebben regelmatig contact met elkaar, ook vanwege alle samenwerkingen waar een gemeente betrokken bij is. Gemeenteraden werken echter nog steeds geïsoleerd van elkaar. Eerste overleg staat gepland in de herfst, met de raden van Vlieland en Terschelling.

Initiatief met HB tot andere planning & controll cyclus - Beide partijen vonden de bestaande methodiek van financiële planning en rapportage niet logisch en inefficiënt. Dit is nu verbeterd. Beter voor de raad, en ook tijdsbesparing voor het ambtelijk apparaat.

Vernieuwing damwand vluchthaven - in de eerste begrotingswijziging 2016 is aangegeven dat het vernieuwen van de damwand Vluchthaven € 600.000 hoger uitvalt dan de oorspronkelijke raming. Dit bedrag zou ten laste worden geboekt van de reserve havenwerken. De fractie van de VVD heeft het college gevraagd waarom dit bedrag voor rekening van de gemeente Harlingen zou moeten komen, daar  de Vluchthaven gerekend kan worden tot de primaire zeekering. Daarop heeft het college deze kwestie aangekaart  bij Rijkswaterstaat om deze kosten voor haar rekening te nemen. Dit verzoek is gehonoreerd. Zes ton houden we zo in de pocket.

Motie om te komen tot Visserijbeleid - De VVD heeft het initiatief genomen en een motie opgesteld, die door alle partijen is ondersteund, waarin het college wordt opgeroepen om een Visserijbeleid te formuleren en de daaruit voortvloeiende gemeentelijke ambitie meer, beter en scherper te verwoorden in afspraken die gemaakt worden met andere Waddenzeehavens. Ook moet de gemeente met de provincie in overleg gaan om op één lijn te komen in het vaststellen van gezamenlijke doelstellingen voor Harlingen als Visserijhaven. Visserij is te belangrijk voor Harlingen om over te laten aan alleen de milieuclubs.

Tot zover een aantal zaken waarin de VVD een belangrijke rol heeft gespeeld. Voor nu gaat de raad met reces, maar we blijven uiteraard bereikbaar. We kijken uit naar het komende politieke jaar, waarin we ons onder andere gaan bezig houden met de havenverzelfstandiging, de Westerzeedijk, de verdere invulling van het sociale beleid in Harlingen, waarschijnlijk weer het parkeren, het AZC, de REC en ongetwijfeld nog tal van andere onderwerpen. 

Uw input is voor ons van groot gelang. Wij zitten in de raad namens de VVD kiezers, maar voor de gehele Harlinger bevolking. Als u opmerkingen heeft, of ideeën, suggesties: bezoek onze fractievergaderingen in hotel Anna Casparii (kijk voor de agenda op http://harlingen.vvd.nl), of neem contact met ons op: g.devries.vvd@harlingen.nl, of: p.schoute@harlingen.nl

We doen het niet alleen, een betere toekomst voor Harlingen moeten we met z'n allen vormgeven!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.