Nieuws van politieke partijen in Delft inzichtelijk

12 documenten

Onafhankelijk Delft: dodenherdenking

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 22-04-2024 09:42

Zaterdag 4 mei herdenken we de vele slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en van oorlogsgeweld sinds die tijd. Op meerdere locaties vinden in Delft herdenkingen plaats.

De herdenking op dit plein wordt gehouden ter ere van de gesneuvelde oud-Indië-strijders.

13.30 uur ontvangst BAR/BAAR

13.45 uur stille tocht naar het monument, gevolgd door voordracht van scholier en toespraak van burgemeester Marja van Bijsterveldt. Daarna zijn de kransleggingen.

14.15 uur einde ceremonie

Algemene Begraafplaats Jaffa, Jaffalaan

Op de algemene begraafplaats Jaffa wordt stilgestaan bij iedereen die in de Tweede Wereldoorlog is omgekomen. Het monument aldaar bevat de namen van de in de eerste meidagen van 1940 gesneuvelde strijders in Delft.

16.00 uur ontvangst in de aula van begraafplaats Jaffa, gevolgd door persoonlijk verhaal van Joke Kouwenhoven

16.15 uur aanvang herdenking inclusief toespraak van burgemeester Marja van Bijsterveldt en stille tocht langs oorlogsgraven en -monument

17.00 uur einde ceremonie

18.45 uur Herdenkingsdienst in de Nieuwe Kerk

Traditiegetrouw is er een stille tocht vanaf de Markt naar de Nieuwe Plantage. Hiermee herdenken we iedereen die in en buiten Nederland gesneuveld is voor het behoud en herstellen van de vrede.

19.00 uur opstellen van stille tocht

19.30 uur vertrek stille tocht

Verzetsmonument, Nieuwe Plantage

Algemene herdenking voor allen die in en buiten Nederland gesneuveld zijn voor het behoud en herstellen van de vrede. Dit jaar verzorgt het Koninklijke Harmoniekapel de muzikale omlijsting tijdens de herdenking op de Nieuwe Plantage.

19.50 uur aanvang herdenking met voordracht door Janne van den Bosch, leerling van de Bernadette Mariaschool

20.00 uur twee minuten stilte, gevolgd door het Wilhelmus

20.02 uur toespraak door burgemeester Marja van Bijsterveldt, gevolgd door kranslegging en defilé

20.45 uur einde ceremonie

Elk jaar vindt er een herdenking plaats in de synagoge. Meer informatie hierover is te vinden op de site van de synagoge.

21.00 uur aanvang herdenkingsdienst

22.00 uur einde ceremonie

Op 4 mei hangen in Nederland de vlaggen halfstok als teken van eerbied en respect voor de oorlogsslachtoffers. Het Nationaal Comité 4 en 5 mei roept alle inwoners op om op 4 mei de gehele dag de vlag halfstok te hangen (van zonsopgang tot zonsondergang). De vlag die gebruikt wordt, is de Nederlandse driekleur zonder wimpel.

Meer informatie vindt u op www.dodenherdenkingdelft.nl

Onafhankelijk Delft: Helden, zij bestaan nog!

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 19-01-2024 09:42

Onafhankelijk Delft is supertrots op deze jongeman! Wat een topper, wat een held. In het ijskoude water springen om een vrouw uit haar auto te halen die de gracht was ingegleden, is echt niet zonder risico.

Daarom vinden wij dat wij als gemeente, deze jongeman eervol moeten eren. Zoals wij in de raadzaal tijdens de commissievergadering Ruimte en Verkeer al zeiden: op gepaste wijze!

Wij zijn benieuwd wat het college besluit te doen.

Hij is een voorbeeld voor velen! HELD!

Fractievoorzitter

Jolanda Gaal

Gisteren redde een Delftse jongeman een vrouw het leven, door in het ijskoude water te springen en haar te bevrijden uit de auto, die in het water was gegleden.

Onlangs deelde Onafhankelijk Delft de wethouder Frank van Vliet nog mede, dat zijkanten bij de hoge bruggetjes moeten worden voorzien van laag hekwerk.. zgn biggetjes.

Nu is deze vrouw gelukkig gered door een ongelooflijk stoere held uit onze stad Delft!

Een jongeman die, met gevaar voor eigen leven, geen enkele aarzeling had en het ijskoude water in sprong.

Onafhankelijk Delft vindt dat deze jongeman meer verdient dan een taart.

Wij vinden dat hij een erelint verdient.

Graag vernemen wij of dit mogelijk is en wij dragen hem iig geval, samen met heel veel Delftenaren, hiervoor voor.

Helden dienen gehuldigd en dit is er één waar wij met recht, trots op mogen zijn.

Fractievoorzitter

Jolanda Gaal

Plannen college autoluw plus binnenstad ondoordacht

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 08-01-2024 13:28

Al je de Q&A (Questions and Answers oftewel gewoon in het Nederlands: Vragen en Antwoorden), zoals vermeld staan op de website van de Gemeente bekijkt, vallen diverse zaken op.

Ten eerste dat er continue de verkeerde term gebruikt wordt, nl. Autoluw i.p.v. Autoluw-plus.

De gehele binnenstad is al sinds jaar en dag autoluw. Het gebied waar alleen met een ontheffing is in te rijden, is het autoluw-plús gedeelte. En dat is het gedeelte dat het college nu wil uitbreiden.

Beetje suf dat die term steeds verkeerd wordt gebruikt. En het maakt het heel verwarrend.

Maar is dat wel zo? Komt er wel minder autoverkeer als bewonersauto ’s in de garage moeten worden geparkeerd? Per slot kan iedereen nog steeds bij zijn huis komen voor laden en lossen.

Als mensen dus via hun huis rijden om bijv. boodschappen af te zetten, mensen op te halen

n etc., zou het zomaar kunnen dat er juist veel meer verkeersbewegingen komen. En het belangrijkst: al het ontheffingsverkeer, alle leveranciers, alle pakjesbezorgers, alle bezorghoreca, alle flits bezorgers blijven gewoon rijden. Het is alleen die bewoner die zijn auto in de garage zet, die een verschil zou moeten maken. Maar de utopie van een flanerende wethouder over de Oude Delft zal altijd een utopie blijven. En die spelende kinderen ook.

Buiten dat: alle bezoek, werklui, personeel van bedrijven gaat straks allemaal op zoek naar een plaatsje buiten het autoluw plus gebied. Dat betekent dat er ongelooflijk veel zoekverkeer bij komt. Van de bewoner die rustig  naar huis rijdt en zijn auto parkeert, gaan we nu dus naar de situatie dat heel veel mensen op zoek gaan naar een schaarse plek in het overige gedeelte van de binnenstad. Dus het wordt alleen maar drukker met meer gefrustreerd zoekverkeer. En de ervaring leert dat gefrustreerd zoekverkeer agressief verkeer wordt.

De Phoenixgarage zal niet meer toegankelijk zijn voor bezoekers.

Dan een vaag stukje over of er voldoende plekken zullen zijn. Heeft de gemeente wel goed gekeken naar hoe druk het is in de garages. Hiervan zijn cijfers niet openbaar en niet te vinden. Wel fijn dat men denkt, dat het drukker wordt in de garages.

Wilt u het autoluw gebied inrijden of bedoelt men autoluw-plus?

Dan is er dus een ontheffing nodig, iedere keer weer. Voor bedrijven brengt dit kosten met zich mee. En je bezoek kan wel een ontheffing krijgen, maar mag niet parkeren. Dan moet je een plekje zoeken ergens in het overvolle restgedeelte van de binnenstad.

Heb ik garantie op een plek in de parkeergarage?

Als de garage ‘naar keuze’ vol is kan er geparkeerd worden in een andere garage, als daar plek is dan. Maar dan mag je wel weer gaan betalen. En daarna kan je je auto weer gaan verplaatsen.

Voor gehandicapten bestaat er de mogelijkheid voor een gehandicaptenparkeerplaats.

Maar er is een grote groep inwoners die daar niet voor in aanmerking komt, maar die wel slecht ter been is. Voor die mensen is niets geregeld. Ook zij moeten gewoon in de garage parkeren. Er staat nog wel een opmerking over in gesprek gaan met de gemeente om een oplossing te vinden, maar uit gesprekken met bewoners blijkt dat daar weinig naar wordt geluisterd. Er blijft dus een grote groep in de kou staan. Te veel voor de inclusiviteit die het college hoog in het vaandel heeft staan.

Kan ik mijn bezoek strak nog met korting op straat laten parkeren?

Ja, die mogen dan een plekje gaan zoeken op de overgebleven parkeerplaatsen in het overvolle restdeel van de stad. Dat betekent bijv. dat oudere vrienden, die oudere mensen  bezoeken, in het autoluw-plus gedeelte de keuze hebben tussen ver lopen en voor de hoofdprijs in een garage te gaan staan óf rondjes moeten rijden om een plekje te vinden in het overvolle gedeelte van de binnenstad waar nog wél op straat geparkeerd mag worden. En dat zal mensen tegenhouden om op bezoek te komen. Dat geldt ook voor gezinnen met kinderen die op bezoek gaan bij opa en oma. Er komt alleen een bezoekersregeling voor de Prinsenhofgarage. Die is op 20 minuten lopen van bijv. het Achterom. Voor bezoek met kleine kinderen ondoenlijk.

Dit zou kunnen betekenen dat mensen vereenzamen.

Waar parkeert een aannemer of tuinman die bij mijn woning moet zijn?

Die mogen even bij het adres uitladen en moeten daarna de auto in het overige deel parkeren. Of in een garage gaan staan voor de volle mep.  bedrijfsbusje past níet in de parkeergarage.

En een aannemer moet af en toe spullen halen bij zijn busje, die een soort van magazijn voor hem is.

Kan mijn zorgverlener nog in de buurt van mijn woning parkeren?

Nee, de zorgverlener mag uitladen en moet daarna  een plaatsje vinden voor de auto in het ‘vrije’ overvolle gedeelte of in een garage ver weg.

Wordt het voor bewoners in de rest van de binnenstad niet veel drukker met parkerende auto’s ?

Nooit meer dan 90 % parkeervergunningen. Dat betekent dat aannemers, klusjesmannen, mantelzorger enz. een plekje moeten zoeken in de 10 % die over blijft. En dat betekent weer ongelooflijk veel zoekverkeer van gefrustreerde mensen.

Alleen mogelijk om buiten het autoluw plus gebied te parkeren. Om op te halen en af te zetten en iedere keer een ontheffing aanvragen. Alleen parkeren tegen een goedkoper tarief in de Prinsenhofgarage, ver weg. Dit zal betekenen dat ouderen niet meer op bezoek zullen gaan, te duur te ver. En dat ouderen minder bezoek zullen krijgen van gezinnen met kinderen. Ouderen in de binnenstad zullen veel minder bezoek krijgen en zo is er de kans op vereenzaming.

Parkeren voor bedrijven, instellingen en werknemers.

Voor werknemers is er een abonnement in de garages. Tot  max 19.00 Daarna geldt er een regulier tarief. Dat betekent dat bijv. door de horeca, die later klaar is dan 19.00, de hoofdprijs betaald gaat worden. Of zij moeten ook een plekje proberen te vinden in het overvolle restdeel van de binnenstad.

Parkeren voor klanten en bezoekers.

De prijzen voor de parkeergarage worden opnieuw verhoogd. Van ondernemers is bekend, dat de klanten nu al klagen over de hoge prijzen die Delft rekent. Terwijl in veel buurgemeenten er vaak uren gratis zijn. Dat maakt dar er een reëel risico is dat bezoekers Delft zullen gaan mijden. Zeker als het moeilijk wordt een plekje te vinden in de favoriete Zuidpoortgarage.

Hoe komt mijn klant of gast naar de parkeergelegenheid bij mijn bedrijf of hotel.

Als er eigen parkeergelegenheid is kunnen de gasten een dag ontheffing aanvragen. Behalve op vrijdag van 18.00 tot 21.00 uur. En op zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur. Neem het voorbeeld van het hotel bij het voormalig Armamentarium met een eigen parkeergelegenheid. De gasten daar zullen op vrijdag of zaterdag de parkeergelegenheid níet kunnen bereiken.

Zorgprofessionals in de binnenstad.

Die mogen ‘overal’ parkeren behalve in het autoluw plus gebied. Dus in het geval van bijv. een verloskundige die in dat gedeelte woont, of een arts die met spoed naar het ziekenhuis moet: hij/zij kan níet bij zijn/haar huis parkeren. Deze mensen zullen bij nacht en ontij naar hun auto in het andere gedeelte van de stad moeten lopen of naar een garage die ver is. Wonen of werken in het autoluwe gebied als zorgprofessional, dan heb je pech en kan  je gewoon een half uur lopen naar je auto.

Commissieleden Ruimte en Verkeer Hart voor Delft

Coby de Koning, Marcel Koelewijn, Sonja Sint

Onafhankelijk Delft, veiligheid en electrische auto’s

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 27-07-2023 11:12

Onafhankelijk Delft heeft zich al eens eerder uitgesproken, aan de bel getrokken, bezorgd te zijn aangaande electrische auto’s in (ondergrondse) parkeergarages. Regelmatig hoor je dat deze accu/batterij spontaan in de fik kan vliegen.

Nu het debakel met het schip, waar waarschijnlijk zo’n accu/batterij, ontbrand is, kan er een grote ramp voor de natuur ontstaan.

Echter, wanneer een auto hierdoor in de fik vliegt en deze staat naast allemaal auto’s, zou dit een enorm probleem.kunnen vormen voor de buurt en zeker wanneer er mensen boven de parkeergarage wonen.

Onafhankelijk Delft vind het belangrijk dat wij zoveel mogelijk moeten proberen de veiligheid te borgen voor inwoners.

Wat vind de Brandweer in deze, kan de wethouder/burgemeester, hier iets over zeggen?

Is het een idee om op elke verdieping op diverse plekken in de parkeergarage speciale ‘dekens’ of ander materiaal beschikbaar te stellen, mocht zo’n gelegenheid als hierboven genoemd zich voordoen? En bestaat dit materiaal?

Onafhankelijk Delft zou hier iig het gesprek over aan willen gaan, met mensen die hier ervaring mee hebben zoals de brandweer. Wij vinden ook dat andere fracties hierin mee kunnen worden genomen.

Ook ons cultureel erfgoed is belangrijk!

Jolanda Gaal

Onafhankelijk Delft

Wat vindt u van de rotonde op het Delflandplein?

ChristenUnie ChristenUnie Delft 27-08-2020 12:19

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1318745/131785/Delflandplein foto uit de lucht.jpgVlak voor de zomer zijn de resultaten van een verkeersveiligheidsonderzoek bekend gemaakt door de gemeente Delft. Deze resultaten zullen binnenkort in de gemeenteraad besproken gaan worden om het plein veiliger te maken! Als gemeenteraad willen we alle belangen, ideeën en suggesties wegen teneinde juiste keuzes te kunnen maken. Daarom willen we ook de mening en ideeën horen van mensen die de rotonde regelmatig gebruiken.

Gebruikt u de rotonde als voetganger, fietser of automobilist? Gebruikt u de rotonde vaak of weinig? Heeft u ideeën over hoe deze rotonde verbeterd kan worden of vindt u dat de rotonde goed is zoals hij nu is?

 Wij nodigen u graag uit voor een discussieavond over de rotonde op het Delflandplein.

 Deze avond zal (waarschijnlijk) bestaan uit:

Korte presentatie van het verkeersveiligheidsonderzoek Interview met Delftse rotonde expert Splitsing van de deelnemers in groepen om zo tot discussie te kunnen komen Samenvatting en afsluiting

 I.v.m. Corona is er maar ruimte voor een beperkt aantal deelnemers. Daarom vragen wij u aan te melden onder vermelding van naam, e-mailadres en/of telefoonnummer en op welke manier u over de rotonde reist. Dat kan door onderstaande enquête in te vullen of een mail te sturen naar pjvdvalk@Delft.nl.

 PLAATS EN TIJD

Donderdag 10 september Winkelcentrum In de Hoven, Unit 71B Inloop 19:00.   Start: 19:30.   Einde: ca 21:30 uur

Heeft u geen tijd maar wilt wel uw mening achter laten?

Vul dan onze enquête in. Dat kan t/m 8 september 2020

Dit kan online op:                                        https://nl.surveymonkey.com/r/qr_code/7PZ7MVG

Of via deze QR-code:

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1318745/131785/correcte qr Delflandplein.png

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1318745/131785/met vriendelijke groet.PNG           

Enquete over parkeren in Delft

ChristenUnie ChristenUnie Delft 24-06-2020 20:49

Het wordt steeds drukker en voller in Delft. Dat merken we ook op straat. Daarom moet in Delft worden nagedacht hoe we met elkaar om gaan, ook als het gaat om het gebruik en de inrichting van de openbare ruimte. Parkeren van auto’s is hierbij een belangrijk onderwerp.

Delft staat aan de vooravond van een nieuw parkeerbeleid. Het wordt 30 juni behandeld in de Commissie Ruime en Verkeer. ChristenUnie Delft is zeer geïnteresseerd in de mening van Delftenaren over parkeren. Daarom vraagt zij u deze enquête in te vullen voor 30 juni. Het wordt munitie voor het debat in commissie en gemeenteraad. Als u met ons hierover in gesprek wilt, stuur ons dan een bericht naar fractie@delft.christenunie.nl, dan neemt één van de fractieleden met u contact op.

De link naar de enquête https://nl.surveymonkey.com/r/3WLHNMF

Wij danken u hartelijk voor het invullen van deze enquête,

Joëlle, Bert, Wimke, Sytse, Pieter

Inbreng Begroting commissie Algemeen.

Stadsbelangen Stadsbelangen GroenLinks VVD PvdA Delft 18-10-2019 15:49

De grote vraag van een Delftse inwoner vanavond is: woon ik nu in Nieuw Delft of Oud Delft of gewoon Delft. Uit het landelijke gemeente register blijkt dat er maar één stad onder de naam Delft bestaat. Ja, er is een nieuwe wijk bij gekomen, dat onderdeel uitmaakt van onze stad die Delft heet. Of het Spoorzonegebied nu een wijk is die Nieuw Delft heet, is de vraag. Het is weer de aloude truc. Er wordt ooit een keer in een beleidsstuk de kreet Nieuw Delft genoemd, vervolgens blijven we dat vrolijk herhalen alsof de naam Nieuw Delft een feit is.

Net als bij het streven naar 15.000 nieuwe woningen richting 2040. Stadsbelangen Delft blijft erbij dat de gemeenteraad daar nooit een definitieve uitspraak over heeft gedaan. Toch wordt dit getal in elk beleidsstuk standaard genoemd. Nog steeds blijft het college volharden in het streven naar 15.000 extra woningen. Onverstandig en dom. 15.000 woningen betekent minimaal 30.000 inwoners extra met allerlei bijkomende problemen. Of je moet de woontorens zo dicht tegen elkaar zetten, zoals nu in de buurt van de oude Irene tunnel. Zowat op het balkon van de buren. Dat kun je toch niet meer leefbaar noemen? Stadsbelangen Delft wil Delft leefbaar houden en vindt 15.000 extra nieuwe woningen niet oké. We hadden liever gelezen dat er extra in onze bestaande woningvoorraad werd geïnvesteerd. Vraag het bijvoorbeeld eens aan de bewoners in het Poptahof.

We zien alweer plannen om de voetbalvelden bij Kerkpolder te verplaatsen. Is het de bedoeling dat daar dan groen wordt weggehaald om nieuwe woningen te bouwen? Stadsbelangen kan zich niet voorstellen dat Groen Links dat een goed plan zou vinden.

Er wordt alvast aangegeven dat de Eneco opbrengsten in eerste instantie worden ingezet om Duurzaamheids doelstellingen te halen. Daar is Stadsbelangen Delft het niet mee eens. Dat een gedeelte daarvoor wordt ingezet is niet verkeerd, maar zeker niet alles. Delft heeft nog meer wensen en dat zijn niet alleen linkse speeltjes. Delft energie neutraal is weer zo’n bühnekreet. Er staat geen muur om Delft heen of een dak boven Delft.

Je kunt de Delftenaar er wellicht van overtuigen dat Delft aardgasvrij moet worden, maar wie moet de kosten dan betalen? Stadsbelangen heeft eerder aangegeven dat als deze aandelen verkocht worden er onder andere ook een gedeelte aan het sociaal domein moet worden besteed. Voor onze inwoners dus. Daar legt Stadsbelangen Delft ook prioriteit en dat zou het college ook moeten doen.

Wij blijven het oneens met de Schieoeversplannen, zolang er geen garanties worden afgegeven aan de huidige ondernemers dat zij hun bedrijf daar kunnen voortzetten.

Parkeertarieven zijn een doorn in het oog voor onze fractie. Waarom verleidt het college de automobilist niet om naar de parkeergarage te gaan door tarieven goedkoper te maken, waardoor de bezetting van de garages hoger wordt en uiteindelijk leidt tot meer inkomsten. En belangrijker daardoor meer ruimte op straat voor fiets parkeren. Dit moet natuurlijk niet op de manier die STIP aangeeft als het gaat om het Achterom. Lak hebben aan verkeersregels en als er dan terecht gehandhaafd wordt, de verkeersregels maar afschaffen zodat er niet meer gehandhaafd hoeft te worden. Maar ja, we weten inmiddels dat STIP niet aanspreekbaar is op het ongewenste gedrag van fietsers.

Het vergelijken van de begroting 2020 met de begroting 2019 is een lastig verhaal. De programma ’s in 2020 zijn anders en het vergelijken met de jaarrekening van bijvoorbeeld 2018 is weer niet gemakkelijk als gevolg van incidentele baten en lasten in dat jaar. Het college spreekt van een sluitende begroting maar als je puur naar de cijfers kijkt geven wij meer uit € 375 miljoen dan de gemeente als baten binnenkrijgt € 371 miljoen. Al met al een “verlies “van bijna € 5 miljoen euro. Dit betekent dus gewoon dat wij onze reserves (spaarpot) moeten inzetten om de Begroting sluitend te krijgen.Is dat rijk rekenen?

Toch nog even kijken naar de lasten 2020 versus begroting 2019 zien wij de uitgaven rond sterk en sociaal flink stijgen van € 77,7 miljoen naar € 85,5 miljoen. Meer inzet voor wijkteams en de geëscaleerde zorg. Voor wat betreft de baten is ons opgevallen dat de inkomsten OZB flink stijgen ten opzichte van de rekening 2018 namelijk van € 13,5 miljoen naar € 21,7 miljoen in 2020. De OZB niet woningen daalt van € 12,7 in 2018 naar € 5,5 miljoen in 2020.

Waar zouden wij eventueel op kunnen bezuinigen zonder dat onze inwoners daar last van hebben in hun woonomgeving voor wat betreft het onderhoud en veiligheid? Bezuinigd kan worden bij eventueel de externe dienstverlening. Deze kosten vinden wij terug binnen het ambtelijk apparaat maar ook in allerlei opdrachten aan derden voor onderzoek en project begeleiding.

In de stukken staat dat het goed gaat met de stad, maar dat we zeker voorzichtig moeten zijn met het uitgeven van ons geld. Kreten waar we niks mee kunnen en onze inwoners al helemaal niet. De woonlasten gaan niet omhoog stelt het college vol trots, maar deze lasten gaan ook niet omlaag. Delft is nog steeds één van de duurste gemeente van ons land en dat komt omdat we extra gevraagd hebben van onze inwoners tijdens de financiële crisis.

En nu het wat beter gaat krijgen onze inwoners de extra bijdrage die zij moesten leveren niet terug. Dat lijkt op ‘legale diefstal.’ En bovendien zijn ouderen in onze stad zo wie zo de dupe, die afhankelijk zijn van een pensioen. Hoewel de gemeente niet gaat over het pensioen, hebben deze inwoners al jaren geen inflatiecorrectie erbij gekregen, maar zijn wel geconfronteerd met hogere lokale lasten.

Het college blinkt wel uit in allerlei dure investeringen. Wel 22 miljoen investeringen van de voorgenomen 45 miljoen opnemen, even 15 miljoen voor het Prinsenhof reserveren, tonnen voor aankoop panden en het kan niet op en dan hebben we ook nog de brug over de Schie van 13 miljoen zodat onze studenten niet honderd meter hoeven om te rijden.

Het college wil nog steeds geen lessen trekken vanuit het verleden en gaat weer vrolijk voort met geld uitgeven alsof er nooit een financiële crisis is geweest. Dat is ook niet zo verwonderlijk met partijen als de PvdA en Groen Links in dit college en STIP. Dat de VVD dit allemaal accepteert, verbaast onze fractie. Kennelijk zit de bestuurszetel heerlijk genoeg om over principes heen te stappen.

Tot slot. Stadsbelangen Delft zal wellicht nog met één of meerdere moties komen tijdens de Begrotingsraadsvergadering van 7 november. Hier gaan we vanavond inhoudelijk nog niet op in omdat we dit eerst af willen stemmen met Onafhankelijk Delft. Zoals u weet willen beide partijen een grote stadspartij gaan vormen. Elkaar goed infomeren en goed afstemmen is van eminent belang voor goede onderlinge verhoudingen en samenwerking. Dat gaan we dus ook doen.

Fractie Stadsbelangen Delft

Vegetarisch wordt standaard voor gemeente Delft | Delft

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA VVD CDA Delft 12-07-2019 00:00

Bij bijeenkomsten van de Delftse gemeenteraad wordt vegetarisch eten de standaard. Deelnemers die vlees of vis willen eten, kunnen dat van tevoren doorgeven. Deze motie, ingediend door GroenLinks Delft, is met 21 stemmen voor en 13 stemmen tegen op 27 juni met aangenomen in de raadsvergadering.

De motie kreeg de steun van de voltallige fracties van GroenLinks, CDA en STIP. De fracties van D66, PvdA en SP stemden verdeeld. Voltallig tegen waren de fracties van ChristenUnie, Stadsbelangen Delft, Onafhankelijk Delft en VVD.

Bij bijeenkomsten van de Delftse gemeenteraad wordt vegetarisch eten de standaard. Deelnemers die vlees of vis willen eten, kunnen dat van tevoren doorgeven. Deze motie, ingediend door GroenLinks Delft, is met 21 stemmen voor en 13 stemmen tegen op 27 juni met aangenomen in de raadsvergadering.

De motie kreeg de steun van de voltallige fracties van GroenLinks, CDA en STIP. De fracties van D66, PvdA en SP stemden verdeeld. Voltallig tegen waren de fracties van ChristenUnie, Stadsbelangen Delft, Onafhankelijk Delft en VVD.

Delft is niet de allereerste gemeente in Nederland met deze regeling: op 18 mei besloot de gemeente Amsterdam al om standaard een vegetarische maaltijd te serveren.

Geef het door

Ook andere organisaties stappen over op een standaard vegetarisch menu. Het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen deed dit eind 2018, onder  het motto ‘Carnivoor, geef het door’, bedacht door hoogleraar Henriëtte Prast. “De keuzevrijheid blijft, alleen de sociale norm wordt omgedraaid”, vertelde Past destijds aan de NOS. Ook de Erasmus Universiteit en Universiteit Utrecht serveren al enige tijd vegetarische lunches.

Lees het volledige vergaderverslag hier:

https://ris.delft.nl/internet/actueel_3173/item/gemeenteraad-stelt-kaderbrief-2019-vast_74252.html

Mobiliteitsvisie in de maak | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 12-07-2019 00:00

Duurzaam, eerlijk, veilig en efficiënt. Dat moeten de speerpunten worden voor de Delftse mobiliteitsvisie, die eind 2019 klaar moet zijn. GroenLinks-raadslid Timo Töns is op zoek naar ideeën om de grote lijnen helder neer te zetten.

Fietsvriendelijk

Delft als fietsstad staat voorop, vertelt Töns. “We moeten ons afvragen van wie de openbare ruimte eigenlijk is. Wij willen dat bij het ontwerpen van een nieuwe weg het fietspad als eerste wordt gepland, daarna pas de rijstroken voor de auto’s. We kunnen de fietspaden breder maken dan het wettelijke minimum, zodat twee fietsers naast elkaar genoeg ruimte hebben. Dat voelt prettiger en veiliger.”

Fietsstraten, zoals aan het Zuideinde, mogen vaker worden aangelegd, en de maximumsnelheid voor auto’s mag omlaag in woonwijken. “In de Ruys de Beerenbrouckstraat bijvoorbeeld is de weg versmald en mag je er nog maar 40 kilometer per uur rijden. Dit maakt een woonwijk veiliger en prettiger voor fietsers en voetgangers.”

Vernieuwing

Ook vindt Töns dat Delft nieuwe concepten moet durven uitproberen. “Zelfrijdend openbaar vervoer, of Delfthopper-belbussen als aanvulling op het bestaande OV-netwerk bijvoorbeeld. Nu we het station Delft Campus verder gaan ontwikkelen, geeft dat kansen om nieuwe dingen te doen.”      

Töns benadrukt dat mobiliteit niet alleen gaat over het inrichten van wegen, maar dat mobiliteit ook een sociaal thema is. “Mensen met lage inkomens wonen vaak het verst van hun werk. Dit kost ze dus geld, maar ook vrije tijd. We moeten in onze visie ook kijken naar oplossingen hiervoor.”

Input

Töns spreekt nu al met veel belangengroeperingen, zoals de Fietsersbond en  reizigersvereniging ROVER. Hij zoekt ook input van leden en sympathisanten. Heb jij een goed idee voor de Delftse mobiliteit? Of ken je goede voorbeelden uit andere steden? Neem contact op met Timo Töns via: t.tons@groenlinksdelft.nl

 

Meteen een einde maken aan gevaarlijk sluipverkeer Gasthuislaan!

CDA CDA ChristenUnie Delft 30-03-2019 05:36

Sinds de sluiting van de Sebastiaansbrug gaan de bewoners van de Gasthuislaan gebukt onder gevaarlijk sluipverkeer. Auto’s rijden tegen het verkeer in. Auto’s rijden te hard. Automobilisten zijn agressief. De verkeersovertredingen zijn niet te tellen. Levensgevaarlijk. Onacceptabel dus. Er moet meteen wat aan gedaan worden, vinden we als CDA Delft. Het is goed dat de wethouder met de bewoners in gesprek gaat over maatregelen. Maar daar kunnen we niet lijdzaam op wachten. De bewoners moeten nú veilig over straat kunnen. Daarom dient het CDA een motie in waarin de wethouder wordt opgeroepen ook in de tijd dat het onderzoek duurt maatregelen te nemen die sluipverkeer verder terugdringen. Wij denken aan verkeersregelaars, cameratoezicht en het bekeuren van verkeersovertreders. Veiligheid gaat immers boven alles! Update 29 maart: Helaas is de motie van het CDA alleen gesteund door de mede-indieners Stadsbelangen, Onafhankelijk Delft en de SP. Alle coalitiepartijen en de ChristenUnie stemden tegen, omdat zij willen wachten op de resultaten van de second opinion. Gerrit Jan Valk Raadslid (de foto is genomen door een buurtbewoner en naar het CDA Delft gestuurd)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.