Nieuws van politieke partijen over SP inzichtelijk

143 documenten

Enquête's ophalen

SP SP Súdwest-Fryslân 01-03-2024 19:46

Vanavond waren Carla en Marja enquêtes ophalen langs de Worp Tjaardastraat. Ondanks de kou en de regen, met een zonnig humeur langs de deur. Ze kregen veel positieve reacties op het persoonlijk ophalen en op ons initiatief. 

Veel mensen ervaren veel overlast van het sterk toegenomen verkeer sinds de Sneeker binnenstad autoluw is geworden. Er staat regelmatig file en het oprijden van de Worp Tjaarda is vrijwel onmogelijk geworden. Ondanks dat sommigen de rust in de stad wel lekker vinden,  is het nadeel groter dan het voordeel. De hoeveelheid auto's ervaar je iedere dag. 

WIj betwijfelen dan ook of de paar veranderingen dan ook de overlast in omliggende wijken gaat oplossen.

Wordt vervolgd!

Beruchte kruising (2)

SP SP Meierijstad 16-02-2024 12:52

LEES MEE EN HUIVER...

De gemeente wil de kruising Floralaan/Boschweg/Madelalaan nu niet verkeersveiliger maken. Het argument; er zijn meerdere vergelijkbare kruisingen van het trace Boschweg/Hoofdstraat. Die moeten ook aangepakt worden! Prima, zeker nodig. En ze zijn al opgenomen in het uitvoeringsprogramma mobiliteit, aldus de gemeente. Waarom dan wachten ? Als je weet dat allemaal tegelijk aanpakken, zeker niet zal gaan lukken. Dus ga aan de slag met vast deze kruising. Vooral omdat de Floralaan opnieuw ingericht gaat worden. Na eerst aanvullende vragen beraden we ons op verdere actie.

Hieronder leest u de antwoorden.

1. Wanneer worden de werkzaamheden gestart om de Floralaan opnieuw in te richten?  De planning van uitvoering van de werkzaamheden is nu maandag 8 april 2024 – begin juni 2024. 2. Bent u het met mij eens dat de kruising Floralaan/Boschweg een gevaarlijke onoverzichtelijke kruising is? Mede door het verkeer vanuit en naar de Mandelalaan en het verkeer wat o.a. naar de Action gaat. De betreffende kruising is inderdaad niet ideaal ingericht. In de afgelopen vijf jaar hebben op de betreffende kruising 8 ongevallen plaatsgevonden waarvan 2 met letsel en 6 met uitsluitend materiële schade. De voorrangssituatie is niet altijd duidelijk voor de weggebruiker. De zijstraten sluiten namelijk niet haaks aan op de Boschweg waardoor de betreffende locatie eigenlijk niet één kruispunt is, maar twee T-splitsingen zijn die heel dicht op elkaar liggen. Echter heeft dit te maken met de ligging van kadastrale grenzen en de aansluitende zijstraten. Hier hebben we geen invloed op. Daarnaast is het kruisingsvlak erg groot.

3. Zo ja, wordt genoemde kruising dan ook meteen verkeersveiliger gemaakt? Nee. De kruising is onderdeel van het tracé Boschweg/Hoofdstraat. Dit tracé heeft meerdere vergelijkbare kruisingen. Wanneer je een van deze kruisingen aanpakt, wil je vanuit veiligheidsoogpunt ook meteen de andere kruisingen op het tracé op een uniforme wijze inrichten. Los daarvan willen we verkeershinder ook zo veel mogelijk beperken. Het tijdelijk afsluiten van de betreffende kruising betekent ook dat de grote hoeveelheid verkeer op de Boschweg omgeleid moet worden. Dit zal zorgen voor ernstige verkeershinder. Gezien het feit dat het tracé Boschweg (en ook Hoofdstraat/Europalaan/Rooiseweg) is opgenomen in het uitvoeringsprogramma mobiliteit van de mobiliteitsvisie willen we de betreffende kruising meenemen in dat project. Zo kunnen we de route in zijn geheel veiliger maken en de verkeershinder beperken. 4. Zo nee, waarom niet? Zie bovenstaande.

Betaald parkeren

SP SP Haarlem 29-09-2023 09:18

https://haarlem.sp.nl/betaaldparkeren

Update vrijdag 29 september: Het referendum-verzoek kan worden getekend, dat kan hier: https://haarlem.nl/gemeenteraad-geeft-akkoord-voor-inleidend-verzoek-raadgevend-referendum-parkeren • In Haarlem geldt dat voor gemeentelijke zaken Haarlemmers vanaf 16 jaar mogen stemmen en ondertekenen. • Dit is een nieuwe tekenronde (eerdere ondertekeningen voor het inleidend-verzoek zijn vervallen, teken dan opnieuw) • Aangezien dit maar tijdelijk kan (tot 9 november), als u/je dit steunt doe dit dan zsm.

Algemeen: • Er is ook een facebook pagina hierover waarvoor ook is aan te melden. • Er is ook een maillijst hierover, die nieuws ontvangt wanneer dat er is.   (aan-/afmelden hiervoor kan met een mailtje naar haarlem@sp.nl) • Berichten in de media

Mocht u evt. verder nog een vraag of opmerking hebben hierover, mail deze dan gerust naar haarlem@sp.nl

Eerdere berichten over referendum verzoek:

10 maart: De gemeente laat weten voor het inleidend-verzoek inmiddels al meer dan de 400 benodigde getekende ondersteuningsverklaringen (geverifieerd) binnen te hebben. Voor een mediabericht hierover zie hier. Eerder waren hierover 2 bijeenkomsten: • https://haarlem.sp.nl/agenda/item/betaald-parkeren-7-maarthttps://haarlem.sp.nl/agenda/item/betaald-parkeren-8-maart

14 maart: was hierover inspreekgelegenheid bij commissie Beheer (aanmelden voor inspreken kon tot 9 maart, bezoeken kon zonder afspr.)

22 maart: De gemeente laat weten dat de referendumcommissie tot een advies is gekomen aangaande het inleidend verzoek voor een referendum over betaald parkeren. Er is geen belemmering gevonden. Voor de brief van de commissie hierover zie hier. Morgen (23/3) bij commissievergadering Beheer en donderdag (30/3) bij de gemeenteraad de volgende hobbels.

31 maart: Gisteravond bij de raadsvergadering is onder de weinig menselijk leiding van de Haarlemse coalitie (PvdA, D66, GL, CDA en De Actiepartij) een verzoek voor een (niet eens bindend) referendum naar de prullenbak verwezen. Dit terwijl de vraagstelling van het referendum nog niet eens duidelijk was. Waar is de coalitie bang voor? Dit is dus precies waarom mensen geen vertrouwen meer hebben in de huidige zogenaamde volksvertegenwoordiging. En wel de mond vol hebben over weinigzeggende burgerberaden, hoe is dat nu toch met elkaar te rijmen? Begrijpt de coalitie het zelf nog wel? Een andere vraag is: Wie is hier nu weggelopen? Toch is er duidelijkheid, namelijk dat met deze coalitie helaas niet (meer) is te praten. Dan is het helaas nu aan de juristen, wordt vervolgd.

29 april: Na uitgebreide juridische voorbereiding is het bezwaar tegen het niet overnemen van het advies voor een referendum, vandaag ingediend bij de rechtbank.

1 juni: Zojuist is bekend geworden dat deze zaak op maandag 12 juni om 13:30u bij de rechtbank in Haarlem (Jansstraat 81) zal plaatsvinden. De zitting is openbaar.

12 juni: Vandaag was de zaak bij de rechtbank in Haarlem. Ondanks het warme weer was de opkomst enorm, ruim 120 mensen. Dan ziet de rechter ook dat 't veel Haarlemmers bezighoudt, in plaats van enkel horen zeggen.

De rechter pakte het gestructureerd aan. Ze deelde de zitting op in twee delen: 1: Kan de rechter hier een uitspraak over doen en is het spoedeisend? 2: Zijn er wel of geen gegronde redenen voor afwijzing van het referendumverzoek?

De rechter doet uiterlijk over 2 weken, 26 juni schriftelijk uitspraak, dus eerder zou ook nog kunnen. Er zijn grofweg drie uitspraken denkbaar: A: Het is niet spoedeisend; de gemeenteraad moet eerst over het bezwaar oordelen. Dat gebeurt in september. Als de gemeenteraad dan toch hetzelfde besluit neemt, gaan we weer naar de rechter! B: Het is wel spoedeisend, maar de rechter heeft een marginale rol en de gemeenteraad heeft het recht een referendumverzoek af te wijzen. Dan gaan we in hoger beroep! C: Het is wel spoedeisend en het referendumverzoek is ten onrechte afgewezen. Dan worden we dus in het gelijkgesteld. We weten niet hoe de rechter in dit geval besluit wat er daarna moet gebeuren; daar zijn verschillende varianten denkbaar, maar dat zullen dan horen.

De hoorzitting over het bezwaarschrift heeft de raad op woensdag 28 juni om 09:00 uur. In september volgt daarover dan ook nog een beslissing. Ook dat zal interessant zijn: Blijft de raad bij het eerdere standpunt (geen referendum toestaan) met het risico later gecorrigeerd te worden door de rechter, of het standpunt heroverwegen en een referendum toestaan.

22 juni: De rechter heeft gesproken: De gemeente moet het verzoek voor een referendum heroverwegen en daar de uitslag van afwachten alvorens verband-houdende plannen voort te zetten. Zoals het er nu naar uitziet zal de gemeente dit eind september in behandeling gaan nemen.

18 juli: Bijeenkomst waar de laatste stand van zaken wordt besproken.

15 september: Het ziet er naar uit dat het referendum er toch gaat komen. Voor meer hierover zie o.a. hier en/of dit bericht op facebook.

28 september: De raad geeft alsnog formeel toestemming dat de Haarlemmers een raadgevend referendum mogen aanvragen. Als dit gesteund wordt met minstens 4000 ondertekeningen binnen 6 weken, zal de referendum-commissie aan de raad een advies uitbrengen over de vraagstelling en wanneer.

Avondvierdaagse in gevaar

SP SP Veenendaal 10-05-2023 09:26

Dringend verkeersregelaars gezocht

Kan de Avondvierdaagse in Veenendaal dit jaar plaatsvinden? Dan zijn er wel meer verkeersregelaars nodig. Op dit moment zijn dat er nog te weinig. Kan en wil jij helpen? Meld je dan aan via avondvierdaagseveenendaal@gmail.com

Er zijn nog te weinig verkeersregelaars om de Avondvierdaagse veilig door te laten gaan. Als dit probleem niet wordt opgelost, komt de Avondvierdaagse in gevaar. Zonder vrijwilligers geen Avondvierdaagse.

De organisatie van de Avondvierdaagse roept daarom eenieder op om zich aan te melden. Minimumleeftijd om ingezet te kunnen worden als verkeersregelaar is 16 jaar.

Gelders windpark laat burgers wél profiteren

SP SP Oss 22-01-2023 07:57

Op 21 januari organiseerde de gemeenten Oss en Den Bosch een excursie naar Windpark Deil om mensen uit de ‘duurzame polder’ kennis te laten maken met (het geluid van) windmolens. Omdat het nauwelijks waaide stonden de meeste windmolens stil. Het enige wat we hoorden was het geluid van de nabij gelegen snelwegen A2 en A15.

Vanwege de nabijheid van drukke snelwegen is Windpark Deil sowieso onvergelijkbaar met de stille Lithse Polder. Wil je het monotone geluid van windmolens laten horen, dan kun je beter naar een gebied zonder snelwegen gaan, zoals Piershil. Ook heeft het weinig zin om te luisteren naar stilstaande windmolens.

Toch was de excursie heel interessant. Om een heel andere reden. Want in tegenstelling tot de gemeenten Oss en Den Bosch, waar projectontwikkelaars en grondeigenaren vrij spel krijgen om zo veel mogelijk geld binnen te harken, heeft de gemeente West-Betuwe van het begin af gesteld dat alleen wordt meegewerkt wanneer de inwoners zeggenschap krijgen. Dat gaf een hoop gezeur bij projectontwikkelaars, maar de gemeente hield de poot stijf. Het resultaat is de oprichting van de energiecoöperatie Betuwewind, die nu eigenaar is van vier windmolens bij Deil en 3 windmolens bij Geldermalsen. De coöperatie heeft 1200 leden. Zij kunnen stroom afnemen tegen een gereduceerd tarief. Momenteel 15 cent per kWh (exclusief BTW en energiebelasting). In tegenstelling tot Oss en Den Bosch, zorgt de gemeente West-Betuwe dus dat haar inwoners niet alleen de lasten, maar ook de lusten van windmolens krijgen.

 

De verkeersveiligheid van de rotonde aan de Griendweg en de Spijksesteeg

SP SP Gorinchem 10-01-2023 09:45

De rotonde aan de Griendweg en de Spijksesteeg staat inmiddels als ‘berucht’* bekend. In De Stad Gorinchem* wordt in de maand december maar liefst drie keer melding gemaakt van een ongeval op de rotonde aan de Griendweg en de Spijksesteeg. Ook eerder hebben er op deze rotonde al diverse ongelukken plaatsgevonden.

De verkeersveiligheid is op deze rotonde niet alleen vanwege het autoverkeer cruciaal. Er steken ook meerdere kwetsbare verkeersdeelnemers over. Voetgangers, fietsers en (snel)bezorgers bewegen zich van Gorinchem-Oost naar het winkelcentrum en weer terug. Een goede verkeersveiligheid is bij deze rotonde daarom extra belangrijk.

Onze fractie is vanwege het hoge aantal ongelukken op de rotonde aan de Griendweg en de Spijksesteeg erg bezorgd over de verkeersveiligheid. Huidig fractievoorzitter Aron Foppen stelt daarom de volgende vragen aan het college van burgemeester en wethouders:

Heeft het college een overzicht van het aantal verkeersongevallen op deze rotonde per soort verkeersdeelnemer? Hoe kijkt het college aan tegen het hoge aantal ongevallen op de rotonde bij de Griendweg en de Spijksesteeg? Is het college voornemens om maatregelen te nemen om toekomstige verkeersongevallen te voorkomen op deze rotonde? Zo ja, op welke termijn worden er maatregelen genomen en aan wat voor soort maatregelen kan er gedacht worden? Zo nee, waarom niet?

 

De volledige tekst van de schriftelijke vragen is hieronder te vinden.

*Bronvermelding

https://www.destadgorinchem.nl/112/ongeval/887957/auto-en-fietser-botsen-op-beruchte-rotonde-in-gorinchem

https://www.destadgorinchem.nl/112/ongeval/882900/fietsster-aangereden-op-rotonde-in-gorinchem

https://www.destadgorinchem.nl/112/ongeval/889184/scooterrijder-aangereden-op-beruchte-rotonde-in-gorinchem

Aanpak N279 Zuid blijft een probleem en dat zal nog wel even duren

SP SP DENK Noord-Brabant 11-11-2022 11:50

In december 2021 heeft de Raad van State het Provinciale Inpassingsplan (PIP) voor de N279 Zuid (Veghel-Asten)vernietigd met als belangrijkste reden, dat de onderbouwing van het plan, met name de verkeerscijfers niet klopten. Hierdoor moeten er helemaal opnieuw plannen worden gemaakt met verbeterde, recente verkeerscijfers en zoveel mogelijk draagvlak in de omgeving.

Vriend en vijand zijn het erover eens, dat de weg beter en veiliger moet. Alleen verschilt men van mening hoe je dat op bepaalde plekken van de N279 Zuid realiseert. Zo wordt bijvoorbeeld de verbreding van 2*1 naar 2*2 wegstroken door bepaalde partijen weer van stal gehaald. Maar maatregelen die je aan de weg uitvoert, hebben vaak ook elders effect , bijvoorbeeld op aansluitende (lokale) wegen, waardoor omwonenden en gemeentes er heel verschillend tegenaan kijken.

Inmiddels is de provincie met behulp van een communicatiebureau een nieuw traject voor de aanpak van de N279 gestart ( lees verder…….)

 

Statenlid Willemieke Arts bezocht onlangs een consultatiebijeenkomst voor omwonenden, belangengroepen en raadsleden in Aarle-Rixtel  hierover. De provincie probeert voortvarendheid uit te stralen, maar uit de voorgestelde “Brede Belangenbenadering” volgt, dat het allemaal heel lang kan gaan duren, zeker drie jaar. Bovendien zijn de ervaringen uit het verleden met de Brede Belangenbenadering niet altijd even positief. Dat de hardste “schreeuwers” de meeste aandacht en invloed krijgen, blijft een reeel probleem.

Op dit moment liggen in Brabant veel grote landelijke en provinciale projecten stil, wat door de recente uitspraak over stikstof in de bouw en almaar stijgende kosten zeker niet beter wordt. Denk aan de A58, het Wilhelminakanaal, de GOL, de A65 en de Maaslijn. Misschien moeten we concluderen, dat de overheid grote, complexe projecten op dit moment om allerlei redenen niet kan realiseren. Daarom zou de overheid nog eens naar die projecten moeten kijken of ze in onderdelen op te knippen zijn. Dan zouden mogelijk de zgn “no-negret”maatregelen mogelijk wel snel uitgevoerd kunnen worden. Denk bij de N279 Zuid bijv. aan de brug bij Keldonk.

Zie ook: Wegen in Brabant

Voor een veiliger Doesburg

SP SP Doesburg 06-03-2022 18:33

Het effect van het toenemend toerisme in Doesburg en van het tekort aan parkeerplaatsen leidt ertoe dat velen rond blijven rijden op zoek naar een parkeerplaats. Het gevolg is dat er volop wordt geparkeerd op plaatsen die daar niet voor bedoeld zijn met een ongewenste circulatie van auto’s tot gevolg. De luchtverontreiniging in de vorm van fijnstof die daar weer het gevolg van is, is slecht voor de gezondheid en de leefomgeving. De singels worden een 30 km/h zone om de verkeersveiligheid te bevorderen, sluiproutes te ontmoedigen en de uitstoot van fijnstof te reduceren.

We vinden het belangrijk dat Doesburg goed bereikbaar is met het openbaar vervoer. De gemeente blijft alert op plannen van de provincie en gaat in gesprek met inwoners wat wenselijk is. De parkeerplaatsen in de binnenstad moeten beschikbaar zijn voor bewoners en voor hun bezoek (tegen gereduceerd tarief), zoals dat in vele andere plaatsen gebeurt.

Erfenis N23-werk: oplossing problemen ‘in de wacht’

SP SP Noord-Holland 12-10-2021 10:44

De realisatie van de N23 (nu: N194 en N307) heeft in de regio West-Friesland nieuwe problemen veroorzaakt. Landbouwverkeer door de dorpen, meer geluidsoverlast, onveilige (fiets)verbindingen, schade aan de natuur – volgens GS en een meerderheid van de Staten hoeven de gemeenten in de regio niet te rekenen op een spoedige oplossing.

In de Statenvergadering van maandag 11 oktober jl. pleitte de SP-fractie, bij monde van Wim Hoogervorst, voor extra aandacht voor de verkeers- en leefbaarheidsproblemen in de kernen langs de nieuwe provinciale weg. “Waar in de eindverantwoording, maar ook in de pers, eerst nog werd geschermd met een overschot van ruim 9 miljoen, ziet men het nu anders” zegt Hoogervorst. “De coalitie spreekt, op aanjagen van GS, nu ineens van 'een minder groot tekort', maar dat maakt de ontstane kwesties niet minder erg”.

Hoogervorst vindt dat nieuwe knelpunten, op welk vlak dan ook, die ontstaan als je als provincie ergens een groot project uitvoert, met enige voorrang moeten worden opgelost. “Als jij je schutting vervangt, en er breken een aantal tegels in de tuin van de buren, dan ga je dit snel oplossen. Dat lijkt ons een logische gang van zaken. We vroegen aan GS vooral een nauwkeurige inventarisatie van nieuwe problemen, en om de resterende € 9,17 miljoen opzij te zetten voor de oplossing van deze problemen”, aldus het SP-statenlid. “Bovendien hebben de gemeenten gewoon hun deel meebetaald aan de weg, dan mag je toch enige coulance verwachten”.

Een meerderheid van Provinciale Staten zet de problemen liever in de wachtrij. “Gewoon achter aansluiten, zegt men eigenlijk. Gedeputeerde Olthof wil ‘natuurlijk’ met de gemeenten in gesprek en daarna gaat men kijken of een oplossing wenselijk is”, is de conclusie. “Daarna komen eventuele maatregelen gewoon op de lijst van infrastructurele projecten, het iMPI. Uiteraard zullen we hier goed bovenop blijven zitten”, aldus Hoogervorst.

Lees meer hierover op onze site, 28 september jl.: "Niet alleen maar lof over N23"

En op NH Nieuws, 11 oktober jl.: "Resterende miljoenen Westfrisiaweg niet per se terug naar West-Friesland"

SP statenlid Wim Hoogervorst pleit voor herbestemming overgebleven uitgaven aan Westfrisiaweg

SP SP Heerhugowaard 12-10-2021 09:31

Vandaag pleit statenlid Wim Hoogervorst er in de staten van Noord-Holland (#PSNH) voor om de ruim 9 miljoen euro, die over is uit het project N23, te herbestemmen voor de nieuw ontstane verkeersproblemen. Over deze #Westfrisiaweg stelt Hoogervorst: “Geluidsoverlast bij Broekerhaven, onveilige parallelwegen bij De Goorn, veel gevaarlijk landbouwverkeer dat zich door Hoogkarspel heen wurmt".

Een inventarisatie van de problemen en een verkeerstelling tussen de afslag #Venhuizen en het einde van de weg bij #Enkhuizen, moeten worden gerealiseerd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.