Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

9206 documenten

Onafhankelijk Hollands Kroon steekt handen uit de mouwen

Onafhankelijk Hollands Kroon Onafhankelijk Hollands Kroon Hollands Kroon 27-04-2024 11:26

SLOOTDORP –  Enige maanden geleden diende Onafhankelijk Hollands Kroon (OHK) een motie in om in plaats van bomen te kappen en te versnipperen ze te verplaatsen. Om dit te onderzoeken zijn als vervolg op de bomenmotie,  5 bomen verplaatst van de Terpstraat naar de Planetenwijk.

Lokale ondernemer Van der Jagt Cultuurtechniek, onder andere gespecialiseerd in het verplaatsen van bomen, wilde ook graag zijn steentje bijdragen. Hij bood via de Hollands Kroonse Uitdaging aan om geheel belangeloos, negen bomen te plaatsen bij school De Meertuin in Slootdorp. Dit gebeurde begin maart. Een mooi initiatief en tevens een mooie uitwerking is van het idee achter de ingediende bomenmotie.

Er kwam voor de ondernemer echter een bittere nasmaak. Hij werd door de gemeente gewezen op ontstane schade aan de bestrating bij de school. Dit had vooral te maken met de slechte ondergrond, waardoor ondanks de genomen voorzorgsmaatregelen, de tegels konden verzakken en breken. Om een einde te maken aan de discussie rondom het herstel van de schade besloot de fractie van Onafhankelijk Hollands Kroon de handen uit de mouwen te steken. ‘Wij zien de meerwaarde van hetgeen Van der Jagt heeft gedaan voor de school en de gemeenschap. En daar mag je dan ook als politieke partij je waardering tonen. Daarom hebben we als fractie besloten om de tegels te vervangen.’, vertelt initiatiefnemer van de motie Pieter de Jong.

Met vijf fractieleden en de wethouder werd zaterdagmorgen vroeg gestart met de werkzaamheden. Het verwijderen van de gebroken tegels, het opnieuw aanbrengen van een zandlaag en vervolgens de tegels weer netjes terugleggen. ‘Het was een hele klus, maar ook gezellig om dit als fractie met elkaar te doen. We willen Van der Jagt bedanken voor de assistentie en het leveren van het zand en de tegels en Ad van der Veldt van De Meerhoeve voor het sponsoren van de koffie, broodjes en de lunch. Als politieke partij is het ook belangrijk op een andere manier zichtbaar te zijn. We hebben nóg geen volgend project op het oog, maar ik ben ervan overtuigd dat we dit wel vaker gaan doen. De titel van het verkiezingsprogramma was natuurlijk niet voor niets ‘Met elkaar, voor elkaar’, lacht fractievoorzitter Alexander Bügel.

10-jarig jubileum NZLokaal

NZLokaal NZLokaal Noordwijk 27-04-2024 06:49

Naar aanleiding van het 10-jarige bestaan van NZLokaal op 19 maart 2024 is het bestuur langs geweest bij de fractie om hen hiermee te feliciteren. Om het feestelijk te vieren hebben zij de fractie verrast met echte Kokkerhoutse soezen. De fractie was enthousiast en samen met het bestuur werd er terug gekeken op de behaalde successen van de afgelopen 10-jaar.

Zo kwam naar voren dat met de eerste deelname aan de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 NZLokaal gelijk de meeste raadszetels behaalde, namelijk 5 van de 17. Ook na de fusie in 2018 kwam NZLokaal weer goed uit te stemmen met 4 zetels waaruit bleek dat een grote achterban opnieuw voor NZLokaal had gekozen. Zelfs na de fusie in 2022 behaalde NZLokaal weer 4 zetels;, dat zegt toch wel iets over het vertrouwen in NZLokaal!

Verder zet NZLokaal zet zich in voor alle onderwerpen binnen de gehele gemeente Noordwijk maar in het bijzonder let de partij op de belangen in de kernen van Noordwijkerhout en de Zilk.

Een aantal initiatieven van de afgelopen 10 jaar waarin NZLokaal een rol heeft gespeeld en het meest zijn bijgebleven zijn onder andere het mogelijk maken van buitensporten aan de Pilarenlaan, de extra drinkwatertap-punten en bankjes langs fiets- en wandelroutes en het vinden van geld om tenminste het zwembad van de Schelft te realiseren. Verder zoeken we hard naar een oplossing voor spoedzoekers. En tot slot is gezorgd voor een verhoging van de starterslening.

https://www.nzlokaal.nl/10-jarig-jubileum-nzlokaal/

Op naar de volgende 10 jaar NZLokaal, waarin we ons blijven inzetten voor u!

Het bericht 10-jarig jubileum NZLokaal verscheen eerst op NZLokaal.

Wethouder Martens van D66 zwaar in de fout in Leudal

Ronduit Open Ronduit Open Leudal 25-04-2024 20:48

Dinsdag 25 april jl. stond de extra bijdrage van €2 mln. op de raadsagenda. Tijdens de behandeling in de raad ging Martens meerdere keren in de fout. Dat begon doordat hij een overeenkomst die hij afsloot met het Maasveld niet eerst in de raad had gebracht. Daarna liet zijn geheugen hem in de steek en hield hij bij hoog en laag vol dat hij een essentieel document nog nooit had gezien. Een dag later bleek dat gelogen. Hij was niet alleen op de hoogte van het document, hij had het ook nog eens in zijn bezit. Toen hij in de raad hierover bevraagd werd schoof hij ook nog het ‘niet hebben’ van het document in de schoenen van een oud collega-wethouder. Deze zou hem het document nooit overhandigd hebben. En ook dat was gelogen.

Hoe kon de wethouder zó in de fout gaan?

Het college stelde 23 april de raad voor een bedrag van €2 mln. extra uit te trekken voor het Maasveld. Hoewel wij als Ronduit Open altijd voor realisatie van het Maasveld zijn geweest hebben we in het verleden duidelijke gezegd dat dit maximaal €3.1 mln. mocht kosten (inclusief wielerbaan én met een sluitende exploitatie). Het besluit dat de raad nu heeft genomen is volledig in strijd met het door de raad zelf vastgestelde accommodatiebeleid. Hoewel Martens het zelf heeft voorgesteld, waarschuwde hij de raad op voorhand al voor precedentwerking. Maar dat mag wethouder Wijers straks oplossen. De rekening van het genomen besluit komt in ieder geval bij alle inwoners van Leudal te liggen.

Voorafgaand aan dit raadsvoorstel sloot Martens vorig jaar een overeenkomst met het Maasveld die hij eerst aan de raad had moeten voorleggen. Hij liet dit na en handelde daarmee in strijd met een eerder raadsbesluit. Ook handelde hij in strijd met een eerder raadsbesluit waarin stond dat het Maasveld gerealiseerd kon worden conform variant twee-plus. In de raad van 23 april wist Martens blijkbaar niet meer wat de raad had besloten.

Wat heeft de raad dan besloten wat Martens niet duidelijk was?

Letterlijke tekst besluit raad 12 december 2017: ‘De raad besluit wel door te gaan met het burgerinitiatief Park Leudal-Oost volgens scenario twee-plus met uitzondering van een volwaardige sporthal.’

Na een korte schorsing en een indringend advies van enkele ambtenaren moest de wethouder bekennen dat de raad dat misschien wel had besloten maar toen was hij ineens de inhoud van scenario twee-plus vergeten. De burgemeester bevestigde dat de raad dat inderdaad had besloten en corrigeerde daarmee terecht haar eigen wethouder. Martens gooide het ineens over een andere boeg en zei het betreffende document nooit gezien te hebben. En dan maakt hij het helemaal bont. Hij voegt daar ook nog aan toe dat hij geen kennis heeft kunnen nemen van dat document (scenario twee-plus) omdat zijn voorganger zou zijn vergeten dat stuk bij de overdracht aan hem te geven. Samengevat. De raad neemt een besluit. Zie hiervoor. Daar wordt verwezen naar ‘scenario twee-plus’ en wethouder Martens zegt dat hij niet weet wat dat scenario inhoudt. En de schuld daarvoor legt hij bij zijn voorganger. Die heeft hem dat namelijk nooit gegeven.

Wat blijkt echter? In een mail die wethouder Martens aan de raad heeft gestuurd blijkt dat hij wel degelijk kennis had van scenario twee-plus. In die mail verwijst hij niet alleen naar het stuk. Hij voegt het ook nog toe als bijlage. Dus dat hij de bijlage niet kende was duidelijk gelogen.

Wij vinden het volstrekt onacceptabel en een wethouder onwaardig dat hij eerst bij hoog en laag beweert een openbaar document niet te kennen. Geheel tegen het besluit van de raad z’n eigen weg bewandelt. En als hij daarmee geconfronteerd wordt, nog steeds blijft volhouden niet te beschikken over die informatie en dat hij ook nog eens de schuld daarvan bij zijn voorganger legt. En dat terwijl hij al jarenlang op de hoogte was van die informatie.

En dan nog iets over het vermeende niet overdragen van het dossier. Op 12 juni 2018 werd in de collegevergadering de nieuwe portefeuilleverdeling van het college vastgesteld. Dat was twee weken na de installatie in de raad van het nieuwe college. Op 12 juli 2018 (1 maand later) verstuurt Martens de betreffende brief (waar hij scenario twee-plus bijvoegt als bijlage) naar de raad. Dus nog geen vier weken nadat hij het Maasveld in portefeuille kreeg had hij die brief al in zijn ‘overdrachtsdossier’. Het is buitengewoon kwalijk dat een wethouder zich tot dit soort gedrag/ uitlatingen verlaagt.

Wij hebben ook het college en de raad van dit handelen op de hoogte gesteld. Helaas hebben wij nog geen reactie mogen ontvangen van het college.

Fractie Ronduit Open

24 april 2024

Opinie: Groningen kan tomeloze ambities nooit waarmaken met een lege schatkist

CDA CDA Groningen 25-04-2024 11:46

‘De Groningse politiek staat aan de vooravond van een reeks moeilijke keuzes. De komende jaren zijn honderden miljoenen euro’s nodig voor het opknappen van Martiniplaza, de bouw van een nieuw muziekcentrum en de aanleg van een nieuwe ijsbaan in Kardinge. Naast deze drie, in het oog springende plannen, telt de zogeheten ‘strategische investeringsagenda’ nog vijfentwintig andere peperdure projecten. Voor deze uitgaven zijn nog onvoldoende financiële middelen beschikbaar en gezien de slechte staat van de gemeentekas kunnen niet alle ambities zomaar worden gerealiseerd. In een inmiddels bekendepavlovreflexwijst het gemeentebestuur bij ieder financieel tekort met priemende vingers naar Den Haag. Toch is de werkelijkheid dat de broze financiële positie onze gemeente niet enkel is overkomen. Het is een combinatie van structureel ontoereikende Rijksmiddelen en jarenlang gemeentelijk beleid waarin de miljoenen ons om de oren vliegen. Érg duur afvalbrengstation Vorige week debatteerde de gemeenteraad, op dezelfde dag, over twee onderwerpen die exemplarisch zijn voor de manier waarop de gemeente Groningen in haar huidige financiële situatie terecht is gekomen. Zo stond het coalitievoornemen om een heuse circulariteitshub uit de grond te stampen op de agenda. Dit voornemen om een derde afvalbrengstation in de gemeente te creëren kost ruim veertien miljoen euro. Op deze nieuwe locatie zouden wij niet alleen ons grofvuil kunnen wegbrengen, maar moet ook een kringloopwinkel verrijzen en ruimte zijn voor upcycling, demontage en reparatie. Natuurlijk is er niets mis met de ambitie om hergebruik van producten te stimuleren, maar waarom hier een nieuwe locatie voor nodig is, waarom dit veertien miljoen euro moet kosten en waarom de woonlasten nog maar eens moeten worden verhoogd is allesbehalve duidelijk. Alleen de huidige afvalbrengstations circulair maken of grofvuil weer gratis aan huis ophalen is de moeite niet waard voor dit gemeentebestuur. Het moet nieuwer, groter en dus duurder. Tegenvallende ICT-initiatieven In een andere zaal vergaderde de gemeenteraad over de mislukte uitbesteding van de gemeentelijke ICT-systemen. In 2017 besloot de gemeente Groningen om haar digitale systemen uit te besteden aan Fujitsu. De onderbouwing was financieel en weinig doordacht. Sterker nog, de waarschuwingen van experts werden weggewoven of genegeerd. Op papier zou deze risicovolle ontwikkeling namelijk een jaarlijkse besparing van vijf miljoen euro kunnen opleveren. Nu, zeven jaar later, blijkt daar weinig van terechtgekomen en komt het college terug op dat besluit. Wat de financiële schade is? Dat blijft gissen. Het gemeentebestuur heeft de cijfers niet op orde en dus evalueert de gemeenteraad, noodgedwongen, zonder zicht te hebben op de omvang van verkwiste miljoenen. Los van de financiële schade zijn tientallen interne ICT-medewerkers hun baan verloren, kampten gemeentemedewerkers jarenlang met een groot aantal verstoringen en een trage werkplek, terwijl inwoners niet zelden opnieuw en opnieuw hun afspraken moesten inplannen. Een ICT-project voor de dienst Sociale Zaken en Werk verliep zowaar nog dramatischer. Hierbij was het de bedoeling om het complete applicatielandschap voor het sociaal domein samen te voegen in één applicatie. Het project kostte de gemeente 2,2 miljoen euro en werd vroegtijdig gestaakt. Hoge ambities, lege kas Helaas zijn deze voorbeelden geen uitzonderingen. Maandelijks buigt de gemeenteraad zich over nieuwe en volgende projecten waarbij de miljoenen over tafel vliegen. Van de talloze investeringsplannen in de binnenstad, tot een wethouder eiwittransitie en een miljoeneninfuus voor culturele instellingen. De peperdure gemeentelijke ambities lijken werkelijk niet op te kunnen, terwijl de gemeentekas zo goed als leeg is. Steeds opnieuw heeft het gemeentebestuur, met steun van een meerderheid in de gemeenteraad, geld uitgegeven alsof onze gemeentekas zichzelf als een hoorn des overvloeds spontaan zou aanvullen. Niet geheel verrassend bleek niet de Griekse mythologie, maar de wiskunde van toepassing op de omvang van ons steeds roder kleurende, gemeentelijke huishoudboekje. Opnieuw en opnieuw is de coalitie op het hart gedrukt om zuiniger te zijn, te sparen om iets van vet op de botten te krijgen en de simpele wetmatigheid dat middelen eindig zijn te accepteren. Steeds weer kozen de coalitie en een raadsmeerderheid ervoor om vergaande ambities en prestigeprojecten te laten prevaleren boven een degelijk of op zijn minst verantwoord financieel beleid. We staan dan ook waar we staan, door de keuzes die de afgelopen jaren zijn gemaakt. De gemeente Groningen moet van koers veranderen omdat het huidige uitgavenpatroon simpelweg onhoudbaar is zonder inwoners en ondernemers verder en zwaarder te belasten dan draagbaar is.’ Jalt de Haan Gemeenteraadslid CDA

Eerst oplossen, dan perspectief!

SP SP Groningen 24-04-2024 10:00

De gevolgen van de gaswinning in Groningen zijn nog steeds dagelijks zichtbaar en voelbaar in onze regio. Daarom heeft de SP-statenfractie vorige week opnieuw de aandacht hierop gericht door een agendering.

Agnes Bakker hield een krachtig pleidooi voor een veel actievere rol van de provincie bij het aanpakken van de gevolgen van de gaswinning (schade en herstel). Bakker betoogde dat de huidige aandacht voornamelijk gericht is op bureaucratische procedures met betrekking tot financiële compensatie en op de toekomst, terwijl de echte noodzaak ligt bij het oplossen van de veelal schrijnende problemen waarmee gedupeerden dagelijks geconfronteerd worden.

“Laten we van planbare zorg overgaan op spoedeisende hulp.” Zei ze tijdens haar bijdrage.

“We zien als fractie op dit moment vooral veel bestuurlijke over de Nij Begun gelden, terwijl wij vinden dat er vooral veel bestuurlijke drukte moet zijn voor het oplossen van de problemen waar gedupeerden elke dag tegenaan lopen. Ze zitten nu in nood en zijn daardoor amper in staat om iets van perspectief te voelen over de toekomst.’’ benadrukte Bakker in haar pleidooi. “Wij zouden graag zien dat de provincie een regierol pakt om deze problemen voor gedupeerden gewoon op te lossen en daarna aan de achterkant maar uit te vechten wie waar verantwoordelijk voor is.”

Bekijk agnes haar bijdrage:

Video of Agnes nij begun

Ondanks dat de andere fracties wat sceptisch waren, heeft de gedeputeerde gelukkig gehoor gegeven aan het betoog.

https://dvhn.nl/groningen/Aardbevingsregio-wil-meer-regie-29006558.html

Tevens werd er een motie ingediend in de Eerste Kamer door de BBB, waarbij de SP-fractie van de Eerste Kamer zich aansloot.

https://www.eerstekamer.nl/motiedossier/36441_h_motie_van_langen_visbeek

De motie roept op om de regie bij versterking en schadeafhandeling bij de Groningse gemeentes en de provincie te leggen om het proces te versnellen.

In gesprek over de nieuwe huisvestingsverordening

Verenigde Seniorenparij Dordrecht (VSP) Verenigde Seniorenparij Dordrecht (VSP) Dordrecht 24-04-2024 04:54

In gesprek over de nieuwe huisvestingsverordening

Het verdelen van woningen in Dordrecht is een onderwerp dat vanavond uitgebreid aan bod kwam tijdens de bespreking van de nieuwe huisvestingsverordening. Verschillende insprekers in de commissie deelden de uitdagingen waar zij tegenaan lopen. Hierbij werd onder andere gesproken over de splitsing van woningen, de toevoeging van mantelzorgunits en de noodzaak van opvangfaciliteiten voor jongeren op een woonterrein.

Deze discussies bieden veel stof tot nadenken en vormen een belangrijke stap richting een effectieve huisvestingsverordening. Opvallend is dat er momenteel geen leegstandsverordening van kracht is. Dit roept de vraag op waarom dit het geval is en of het wellicht zinvol zou zijn om hier alsnog naar te kijken.

Een interessante vergelijking kan worden gemaakt met steden zoals Utrecht, Vijfheerenlanden en Lopik. In deze regio’s zijn soortgelijke vraagstukken rondom huisvesting en ruimtelijke ordening aan de orde, wat inzichten kan bieden voor het beleid in Dordrecht.

Dank aan alle insprekers en #verandergroepwoonregels

Margret Stolk

GB Dorpscafé over lokale woningmarkt: “Samen de schouders eronder en creatief naar kansen zoeken”

Gemeentebelangen Gemeentebelangen DENK Renkum 23-04-2024 18:08

Strategisch adviseur Koen van der Most van de woningcorporatie Vivare schetst aanvankelijk een somber beeld. De doorstroming vanuit huren naar betaalbare koop ligt zowat stil. We hebben te weinig huuraanbod, op één woning komen wel honderden reacties. Vivare heeft geen eigen grondposities. “We kunnen met de huuropbrengsten de rente van woningverbeteringen nauwelijks betalen.” Van der Most voegt ook kansen en positieve ontwikkelingen toe: “De prestatieafspraken met de gemeente en de Woondeal geven richting. Dat is nodig om strategisch naar de toekomst te kunnen gaan. Vivare bezit vastgoed dat we anders kunnen invullen, denk bijvoorbeeld aan het delen van woningen.”

Makelaar Coen Sonneveld onderschrijft het ontbreken van doorstroming. “De alarmbellen gaan inderdaad elke dag af. Doorstroming is noodzakelijk, maar is er niet. Senioren willen graag verhuizen naar een appartement. Maar die zijn super schaars. Als er gebouwd wordt, trek je ook inwoners van buiten de gemeente aan. Daardoor komt de lokale verhuistrein niet op gang. Een oplossing kan de woonvergunning zijn die er vroeger wel was. Je moet dan sociaal of economisch gebonden zijn om je te kunnen vestigen in de gemeente.”

Projectontwikkelaar Ruud Hendriks ziet kansen: “Die 950 woningen voor Renkum kunnen we best realiseren. Er zijn plekken genoeg om dat binnen de bebouwde kom te doen. Maar… er worden veel eisen en regels gestapeld waardoor je lastig kunt bouwen. Denk aan de stikstofnormen, een bepaald percentage betaalbare woningen en de weerstand vanuit omwonenden of organisaties.

We zouden met z’n allen flexibeler moeten zijn en aan de voorkant helder zijn. Ga in gesprek, zoek elkaar op en maak duidelijk dat een participatietraject niet betekent dat elke wens te realiseren is. De procedures bij de Raad van State vertragen enorm terwijl het resultaat veelal nauwelijks wijzigt. Wees vanaf het begin transparant en zoek naar een mooie gemene deler.”

Ondersteuning van de raadsfractie: het commissielid

Senioren Partij Alkmaar Senioren Partij Alkmaar DENK Alkmaar 23-04-2024 07:34

De raadsfractie van de SeniorenPartij Alkmaar bestaat uit 2 raadsleden. Voor goede uitoefening van hun taken hebben zij praktische en inhoudelijke ondersteuning nodig van commissieleden. In Alkmaar mag elke fractie 3 commissieleden voordragen voor benoeming. Zij hebben zitting in één van de raadscommissies en voeren namens de fractie het woord en brengen advies uit. Elke maand komt de raadscommissie bijeen.

Commissieleden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de commissievergaderingen ad 151,20 euro (prijspeil 1 januari 2024) De hoogte van de vergoedingen wordt elk jaar per 1 januari aangepast.

Commissielid voor de SeniorenPartij Alkmaar houdt in:

Je hebt interesse voor de gemeentelijke politiek met een positieve blik gericht op Senioren;

vertegenwoordigt de fractie tijdens de commissievergaderingen;

je beschikt over goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden;

je bent woonachtig in Alkmaar en je bent of wilt lid worden van de SeniorenPartij Alkmaar;

je bent op maandagavond beschikbaar voor het fractieoverleg tussen 19.30 – 21.00 uur;

en bereid om tussen de 6-8 uur per week aan organisatorische en/of administratieve zaken op te pakken.

Wat we van jou verwachten:

Ondersteuning van de raadsfractie van de SeniorenPartij Alkmaar op het gebied van het raadswerk;

deelnemen aan raadscommissievergaderingen (commissie Sociaal, commissie Bestuur en Middelen en/of commissie Ruimte)

zoveel mogelijk de wekelijkse fractievergaderingen bijwonen;

contacten onderhouden met organisaties, kiezers en het bezoeken van de voor de fractie belangrijke bijeenkomsten.

Wat bieden wij:

Een omgeving waarin je mening gewaardeerd wordt;

mogelijkheden om je verder te ontwikkelen in de gemeente politiek;

een vergoeding voor het aanwezig zijn bij een commissievergadering;

een device met SIM-kaart;

actief invloed kunnen hebben op de gemeentepolitiek.

Na een inwerkperiode kunnen de werkzaamheden uitgebreid worden tot meer actieve politiek inhoudelijke input. Denk hierbij aan het opstellen van technische/politieke vragen, het meeschrijven aan moties, bijeenkomsten organiseren of je meer richten op PR en communicatie.

Heb je na het lezen ook zin gekregen om aan de slag te gaan als commissielid of wil je meer weten over de werkzaamheden of denk je op een andere manier onze fractie te kunnen ondersteunen?

Neem dan contact op met onze fractievoorzitter Sasja Spek op 06-29 43 01 24 of mail naar sasja@spa-alkmaar.nl

Uitvoeringsprogramma Binnenstadsvisie Harderwijk 2031

CDA CDA Harderwijk 22-04-2024 18:45

Hèhè! Eindelijk kunnen we aan de slag. Het heeft even wat tijd gekost, maar nu ligt er eindelijk een compleet plan voor de binnenstad, onze binnenstad. Een plek waar ik zelf ben opgegroeid en waar velen van jullie, net als ik, mooie herinneringen hebben liggen. Een binnenstad waar we met recht trots op mogen zijn, maar die wel aandacht en onderhoud nodig heeft. Handen uit de mouwen en aan het werk! Dit uitvoeringsprogramma is onderdeel van een drieluik. In de eerste fase is de diagnose in beeld gebracht: wat speelt er in Harderwijk? In de tweede fase is de visie geformuleerd: hoe willen we dat de binnenstad er in 2031 uitziet? Nu zijn we aangekomen bij het uitvoeringsprogramma: wat gaan we doen en wanneer? De drie hoofdopgaven De binnenstadsvisie en het uitvoeringsprogramma is bepaald op basis van de drie hoofdopgaven. Toekomstbestendigheid hoofd(winkel)straten vergroten: een compact publieksgericht gebied; Positionering als ‘leuke plek om te zijn’ door ontwikkelen: een compleet recreatief netwerk; Randvoorwaarden voor binnenstadbezoek op orde: een comfortabel en aantrekkelijk geheel Om tot een goede uitvoering van de actiepunten te komen, zijn er een aantal belangrijke randvoorwaarden opgesteld. Het onderhouden van en het verder bouwen aan de eigentijdse Hanzestad vraagt tijd, geld en energie van veel betrokkenen. Een goede samenwerking tussen overheid, marktpartijen, culturele/maatschappelijke organisaties en bezoekers en bewoners van de binnenstad is daarbij cruciaal. In de binnenstadsvisie hebben we het al gezegd, maar ik herhaal graag enkele ‘wijze woorden’, om tot een succesvolle uitvoering te komen: Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. We moeten luisteren naar elkaar en elkaars kennis en kunde benutten; Faciliteer de mensen die vooruit willen, zij kunnen de mensen die nog aan de zijlijn staan meenemen; Focus op het gezamenlijk belang en de lokale trots. Wanneer keuzes zich voordoen, is dat wat ons bindt. Met bovenstaand in het achterhoofd gaan we aan de slag. In deze afgelopen twee jaar als Wethouder Binnenstad heb ik gemerkt dat deze wijk veel complexiteit en belangen kent. Iedereen vindt er ook wat van. Dat is niet erg, maar daarom zullen we aan de slag moeten gaan, daar waar de energie zit. Sleutelprojecten Hoewel het op orde houden van ‘de basis’ het belangrijkste is, zijn er ook vier ‘sleutellocaties’ benoemd. Dit zijn strategische locaties in de binnenstad waar we actief mee aan de slag gaan om het publiekshart van ‘goed’ naar ‘beter’ te brengen: Herontwikkeling Vuldersbrink; Bruggestraat (en boulevard) geheel autoluw; Nieuwe functies Kloosterplein en kop Donkerstraat; Uitnodigende stadsentrees inrichten. In grote lijnen willen we de aankomende jaren het volgende bereiken: Aanpak en positionering binnenstad professionaliseren De basisvoorwaarden voor een toekomstbestendige binnenstad op orde houden, door de samenwerking in de binnenstad (beter) te organiseren en te financieren. Door vanuit een gedegen organisatie vraag en aanbod sneller bij elkaar te brengen. Gebiedsverkenning Vuldersbrink opstellen Een compact, compleet en comfortabel centrumgebied voor álle bezoekers, door te werken aan een upgrade van de uitstraling en de functie van de Vuldersbrink en het omliggende gebied (van Grote Poortstraat tot Luttekepoortstraat). Gebiedsvisie Donkerstraat-Kloosterplein opstellen De sleutellocatie Donkerstraat-Kloosterplein door ontwikkelen als een onderscheidend deelgebied op recreatief en cultureel vlak. Een aantrekkelijke plek voor recreatie maken, met aandacht voor cultuurhistorie en goede verblijfskwaliteit. Gemeentelijke beleidskaders op orde houden Door marktpartijen en inwoners duidelijkheid te bieden over wat waar kan en mag in de binnenstad. Ontwikkelingen buiten de binnenstad stemmen we af op de gewenste positie van de binnenstad binnen onze gemeente. Duurzamere mobiliteit en bereikbaarheid Bezoekers beter faciliteren, met aandacht voor alle vervoermiddelen, en tegelijk het (historisch) straatbeeld aantrekkelijk houden. Tevens het bevoorradingsverkeer beter afstemmen op het overige gebruik van de binnenstad. Vergroening binnenstad De aantrekkelijkheid van de binnenstad als sfeervol én klimaatbestendig verblijfsgebied verbeteren door het toevoegen van meer bomen. De binnenstad ook verbeteren als prettige woon- en verblijfsplek door het tegengaan van hittestress, het verbeteren van de biodiversiteit, het beschermen van bestaande, en het toevoegen van nieuwe groenelementen. De unieke kanten van de Harderwijkse binnenstad (nog) beter beleefbaar maken en uitdragen. Pilot Bruggestraat en evaluatie Strandboulevard In de Bruggestraat doorgaand verkeer verder terug te dringen en op de boulevard te streven naar een nieuw evenwicht tussen verschillende gebruikers van de openbare ruimte. De binnenstad als huiskamer verbeteren Alle doelgroepen willen we een comfortabel centrumbezoek bieden, bijvoorbeeld kinderen, senioren en mindervaliden en daarbij willen we ervoor zorgen dat het straatbeeld gezamenlijk opgeruimd en aantrekkelijk gehouden wordt. Tevens willen we middels een heldere en aantrekkelijke routing voor bezoekers, langs onze prachtige oude straten, pleinen en gebouwen realiseren. Uitnodigende stadsentrees inrichten We versterken de binnenstad beleving door bij ieder van de stadsentrees in te zetten op een hoogwaardige uitstraling en een ruim voorzieningenniveau, met aandacht voor vergroening en historische context Zoals ik al zei, het is tijd om aan de slag te gaan. Voor dit jaar hebben we al een hele lijst met zaken die we willen oppakken. Zie de bijlage. Om te laten zien dat het ons menens is maken we jaarlijks een jaarplan, die we aan het eind van ieder jaar gaan evalueren en bijstellen. Hier betrekken we ook alle stakeholders bij. Dit doen we middels de binnenstads-ateliers die we nu al een aantal keer hebben gehouden in het Oude stadhuis. Hartelijke groeten, Wilco Mazier

ABO bezoekt Quantiparts op H2O bedrijvenpark

Algemeen Belang Oldebroek (ABO) Algemeen Belang Oldebroek (ABO) Oldebroek 22-04-2024 16:37

ABO was aanwezig bij de informatieavond over de voortgang van het H2O bedrijvenpark. Deze avond werd verzorgd door de firma Quantiparts, een dochteronderneming van Wartsila.

Quantiparts heeft op H2O een immense hal neergezet van 22.000 m2, daar werken een kleine 100 medewerkers gericht op de internationale vraag naar onderdelen voor o.a. de maritieme industrie. Leuk detail, ook onze eigen Nederlandse marine is afhankelijk van Quantiparts.

Het is ontzettend mooi om te zien dat zo’n grote wereldspeler zich vestigt op ons gezamelijk H2O bedrijvenpark en ook onze gemeente wederom een internationaal tintje krijgt.

Het bedrijvenpark ontwikkelt zich in volle vaart. Er zijn nog enkele kavels beschikbaar. Ook wordt er doorontwikkeld ter hoogte van de Middeldijk.

ABO heeft tijdens de informatiebijeenkomst aandacht gevraagd voor de energievraagstukken waar we tegenwoordig mee te maken hebben. Het aansluiten van bedrijven is een behoorlijke uitdaging, daarom is het vereist om er bovenop te (blijven) zitten.

Daarnaast heeft ABO aandacht gevraagd voor de bereikbaarheid, zoals het verbeteren van het openbaar vervoer.

We willen Quantiparts Parts bedanken voor de gastvrijheid en uitdragen dat we als Oldebroekers trots mogen zijn op deze economische impuls wat de regio heeft gekregen… én waard is!

Fractie ABO

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.