Nieuws van SP in Drenthe over VVD inzichtelijk

10 documenten

SP verbaasd over motie VVD zon op daken

SP SP VVD ChristenUnie Drenthe 01-07-2020 09:00

Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota sprak Wim Moinat zijn verbazing uit over de motie van de VVD. In 2018 wilde de VVD dat de zonneladder uit de provinciale verordening werd gehaald en nu moet er gezocht worden naar juridische instrumenten? Wim Moinat: de zonneladder had nooit uit de verordening geschrapt moeten worden.

Voorzitter, de SP is warm pleitbezorger van energieopwekking via zonnepanelen op daken. Tijdens de behandeling van de omgevingsvisie in 2018 hebben wij ook aangegeven dat gemeenten pas als allerlaatste optie moeten kijken naar andere mogelijkheden om zonne-akkers te plaatsen. Er is ons inziens voldoende ruimte op daken. 

Tot onze spijt is toen door het college de zonneladder uit de verordening gehaald. Gedeputeerde Stelpstra was ook beslist niet blij toen hij hoorde dat mevr. Dik-Faber van zijn eigen ChristenUnie een zonne-ladder motie indiende in de tweede kamer. Tijdens de vergadering over de omgevingsverordening van 3 oktober 2018 gaf hij aan zijn ongenoegen daarover ook gelijk kenbaar te hebben gemaakt aan zijn partijgenoot.

Ook in de nota van antwoord aan LTO-Noord en de gemeente Meppel werd luid en duidelijk te kennen gegeven dat dit college de zonneladder uit de verordening haalt. LTO Noord en de Gemeente Meppel hadden een zienswijze ingediend met het verzoek de zonneladder wel in de verordening te laten staan.

Onze verbazing was dan ook groot toen we een motie van de VVD kregen die eigenlijk zegt. “Zet die zonneladder toch maar weer in de provinciale verordening”

Dat riep bij ons een aantal vragen op. 

Is dit omdat het aantal vergunde zonneparken nu de spuigaten uitloopt? 

Is dat omdat LTO Noord not amused is over de concept RES? 

Is het omdat boeren die hun asbestdaken saneren en zonne-energie terug willen leveren niet meer op het net kunnen? 

In 2018 was de boodschap van het college en de collegepartijen zo duidelijk….de gemeenten gaan over de vergunningen. Wij gaan geen provinciale regels in een verordening zetten over waar ze zonne-energie willen opwekken. 

Kortom Voorzitter, We zouden graag willen weten wat er nu zo anders is dan in 2018?

Zie ook: Energie

SP maakt zich geen zorgen over de Wolf

SP SP VVD D66 Drenthe 17-06-2020 10:00

De SP heeft in de commissievergadering aangegeven zich geen zorgen te maken over de wolf. D66 en de VVD wilden van de andere fracties weten hoe ze denken over de wolf. Lees hier de vragen en de reactie van Henk van de Weg. In de bijlage het rapport over het draagvlakonderzoek naar de hervestiging van de wolf in Nederland.

1. Bent u het met ons eens dat de wolf zich niet laat belemmeren door het wachten op het instellen van een gebiedscommissie?

Ja. Honden en vossen laten zich ook niet belemmeren.

2. Bent u het met ons eens dat de schapen (en hun houders) bescherming verdienen door preventieve maatregelen?

Ja. Bescherming tegen honden, vossen en ook de wolf is een verantwoordelijkheid van de dierhouders. Landelijk worden er jaarlijks zonder wolf 4 tot 13 duizend schapen gedood door honden en vossen blijkt uit onderzoek gedaan in Drenthe (Vosmeer &van Beek 2016).

Dierhouders kunnen hun schapen s ’nachts ophokken, kuddewaakhonden inzetten, rasters plaatsen, fladderlint plaatsen etc. Deze beschermingsmaatregelen zijn tegen aanvallen van honden en vossen en dus ook tegen de wolf.

3. Bent u het met ons eens dat per direct gestart moet worden met het bieden van preventieve maatregelen?

Nee, de provincie is niet verantwoordelijk voor de beschermingsmaatregelen tegen vossen en honden. En dus ook niet tegen de wolf. Provincies hebben geen plicht maar wel een mogelijkheid om in het vastgestelde wolventerritorium een pilot te starten voor een bijdrage in het gebruik van preventieve middelen op basis van een gebiedsplan. Er is nog geen sprake van een vastgesteld wolventerritorium in Drenthe.

4. Vindt u de wolf een verrijking voor de habitat in Drenthe of maakt u zich net als veel bewoners zich zorgen over de komst van de wolf?

GS geeft aan nader onderzoek te doen naar de ecologische betekenis van de wolf. We maken ons geen zorgen om de komst van de wolf maar wel om het verlies van biodiversiteit (flora en fauna) in zijn algemeen.

Vandaag heeft de minister de resultaten gestuurd van het onderzoek naar het draagvlak voor de Wolf. Slechts een klein deel (18%) van de ondervraagden zijn tegen de komst van de wolf. Lees in de bijlage hieronder het onderzoek van Motivaction en de brief van de minister aan de Tweede Kamer.

Zie ook: Natuur

Het ziekenhuis dichtbij

SP SP VVD CDA SGP Drenthe 29-01-2020 11:06

Tweede Kamer fluit minister Bruins niet terug. Ondanks steun van vrijwel de gehele oppositie hebben voorstellen van de SP om de regionale ziekenhuizen overeind te houden het afgelopen week in de Tweede Kamer niet gered. SP Kamerlid Henk van Gerven had een uitgebreide initiatief nota 'Het ziekenhuis dichtbij' geschreven waarover de Kamer afgelopen week debatteerde. Voor Bethesda en Refaja betekent dit dat minister Bruins vooralsnog niet in hoeft te grijpen om volwaardige regionale ziekenhuizen open te houden met behoud van Spoedeisende Hulp en Verloskunde

,,Hoe kan het dat een klein ziekenhuis in Assen wel goed draait en dat het Bethesda ziekenhuis langzaam maar zeker ontmanteld wordt sinds de fusie met het Refaja in Stadskanaal en het Scheper Ziekenhuis in Emmen? Wij trekken de conclusie dat het systeem faalt.” meent van Gerven.

,,De afgelopen tientallen jaren zijn gekenmerkt door schaalvergroting en fusiegolven en een toenemende marktwerking en concurrentie. Daardoor zijn de kleinere ziekenhuizen niet meer verzekerd van een veilige toekomst met alle gevolgen van dien. Het voortbestaan als volwaardig ziekenhuis wordt afhankelijk van toevalligheden zoals een goed bestuur. In dit rapport pleiten wij daarom voor regulering van de ziekenhuiszorg. Zodat ziekenhuiszorg op menselijke maat kan worden geboden, met een ziekenhuis dichtbij voor iedereen in Nederland.”

Minister Bruins was het met dit pleidooi voor verantwoordelijkheid van de overheid niet eens. Woordvoerders van VVD en CDA zagen geen aanleiding het systeem van marktwerking ter discussie te stellen. Zij drongen aan op nader onderzoek en onderstreepten het belang van innovatie in de zorg.

Na de bespreking van de initiatief nota van Henk van Gerven kwamen twee moties in stemming. Een motie om samenwerking tussen grote en kleine ziekenhuizen niet alleen op papier te stimuleren, maar zo nodig verplicht te stellen, zodat de continuïteit en kwaliteit ook van spoedeisende functies zoals spoedeisende hulp en acute verloskunde van kleinere regionale zieken-huizen worden geborgd. En een motie om de richtlijnen aan te scherpen zodat aanrijtijd met eigen vervoer naar een volwaardig ziekenhuis voor iedereen niet meer 30 minuten zou moeten zijn, maar slechts 20 minuten. Het effect hiervan zou zijn dat Bethesda en ook andere regio ziekenhuizen behouden zouden blijven als volwaardig ziekenhuis.

De gehele oppositie met uitzondering van de SGP steunden deze moties, maar de regeringspartijen hielden vast aan de aanpak van minister Bruins. Volgens de SP een gemiste kans voor de politiek om de zorg goed te regelen.

De SP diende moties en amendementen in. Zie hieronder.

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2019–2020

35 227Initiatiefnota van het lid Van Gerven over het ziekenhuis dichtbij voor iedereen

Nr. 5 MOTIE VAN HET LID HIJINK

Voorgesteld tijdens het Notaoverleg van 20 januari 2020

De Kamer, gehoord de beraadslaging, van mening dat niet concurrentie maar samenwerking tussen zieken-huizen de zorg beter maakt; van mening dat grote academische en topklinische ziekenhuizen kleinere ziekenhuizen kunnen ondersteunen bij het waarborgen van de continuïteit en kwaliteit van de zorg; van mening dat de patiënt is gebaat bij een stevig netwerk van grote en kleinere ziekenhuizen die goed samenwerken; verzoekt de regering, te onderzoeken hoe verplichte samenwerking van grote ziekenhuizen met kleine ziekenhuizen kan worden gerealiseerd, zodat de continuïteit en kwaliteit ook van spoedeisende functies zoals spoedeisende hulp en acute verloskunde van kleinere regionale zieken-huizen worden geborgd, en gaat over tot de orde van de dag.

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2019–2020

35 227Initiatiefnota van het lid Van Gerven over het ziekenhuis dichtbij voor iedereen

Nr. 6 MOTIE VAN HET LID HIJINK

Voorgesteld tijdens het Notaoverleg van 20 januari 2020

De Kamer, gehoord de beraadslaging, van mening dat iedereen recht heeft op goed bereikbare en toegankelijke ziekenhuiszorg; constaterende dat nu uitgegaan wordt van de richtlijn dat iemand met eigen vervoer binnen 30 minuten het ziekenhuis moet kunnen bereiken; overwegende dat in een vergrijzende samenleving een aanrijtijd naar een volwaardig ziekenhuis met eigen vervoer binnen 20 minuten meer aansluit bij de maatschappelijke behoefte en de leefbaarheid van regio’s bevordert; constaterende dat bij aanrijtijden van langer dan 20 minuten voor een barende in nood de kansen op complicaties en het overlijden van het kindje toenemen; verzoekt de regering, te onderzoeken wat de effecten zijn van de invoering van een bereikbaarheidsnorm van 20 minuten en hoe deze kan worden gerealiseerd, en gaat over tot de orde van de dag.

Toelichting op de twee ingediende amendementen:

Toelichting

Dit amendement regelt dat naast de toets op financiële gevolgen van het instellen van een kwaliteitsstandaard de Nederlandse zorgautoriteit ook toetst wat de gevolgen zijn voor de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de zorg.

Indiener is van mening dat verhoogde kwaliteitsstandaarden niet alleen financiële gevolgen kunnen hebben maar ook gevolgen voor de toegankelijkheid van zorg. In ziekenhuizen, bijvoorbeeld, kan een verhoogde kwaliteitsstandaard leiden tot zwaardere eisen aan bezetting, opleidingsniveau of het volume van verrichtingen dat een ziekenhuis voor een bepaalde ingreep moet uitvoeren.

Dergelijke kwaliteitseisen kunnen derhalve naast financiële gevolgen ook vergaande consequenties hebben voor de toegankelijkheid van de zorg, zeker wanneer kleinere regionale ziekenhuizen niet aan deze nieuwe eisen kunnen voldoen. Indiener wil bewerkstelligen dat in de analyse van de Nederlandse zorgautoriteit van de standaard niet alleen gekeken wordt naar de gevolgen op de collectieve zorguitgaven maar ook in hoeverre de nieuwe en kostenverhogende standaard kan leiden tot risico’s voor de toegankelijkheid en bereikbaarheid van zorg.

Toelichting

Indiener is van mening dat in iedere voordracht van een kwaliteitsstandaard aan het Zorginstituut niet alleen duidelijk gemaakt moet worden wat de beoogde kwaliteitsverbetering is maar ook wat de mogelijke gevolgen van de standaard is op de toegankelijkheid en bereikbaarheid van zorg. Het amendement regelt dan ook dat een voorgedragen kwaliteitsstandaard voor opname in het Register een beschrijving van de gevolgen op de toegankelijkheid en bereikbaarheid van zorg moet bevatten. Nabijheid en bereikbaarheid van zorg zijn volgens indiener onlosmakelijk verbonden met de kwaliteit van zorg en dienen in samenhang in kwaliteitsstandaarden te worden beschreven.

Hijink

 

 

Zie ook: Zorg

Verkiezingsuitslag valt tegen, maar SP blijft vol gas geven

SP SP D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Partij voor de Dieren Drenthe 22-03-2019 15:29

Lijsttrekker Greetje Dikkers. ,,We hebben een blauwtje gelopen bij een deel van de kiezers. Opvallend is dat we tijdens de verkiezingscampagne op straat vooral veel sympathie ontmoetten. Dit keer heeft zich dat niet omgezet in stemmen. Ook met een kleinere fractie blijven wij ons echter voluit inzetten voor een betere samenleving”.

De SP kreeg drie zetels in het nieuwe Drentse Parlement. Twee zetels gingen verloren. De uitslagen voor de SP: Meppel 6.9%, de Wolden 4.1%, Hoogeveen 7.9%, Coevorden 6.7%, Emmen 7.8%, Borger-Odoorn 6.0%, Midden-Drenthe 5.0%, Assen 7.1%, Noorderveld 6.0%, Aa en Hunze 5.2%, Tynaarlo 4.7%.

In Drenthe komt Forum voor Democratie met 6 zetels nieuw in de Staten. Ook de Partij voor de Dieren krijgt voor het eerst een zetel. GL krijgt er 2 bij. Naast verlies voor de SP, verloren ook PVV en D66 ieder twee zetels. PvdA, VVD en CDA moesten ieder een zetel inleveren.

Dikkers constateert dat de vorming van een nieuw College dit keer geen appeltje eitje kan zijn. Allereerst moet het Forum als grote winnaar een kans krijgen in een College zitting te nemen. Die kiezers gaven immers aan dat ook zij gehoord willen worden. Maar of men eruit komt, zal moeten blijken. Een voortzetting van de huidige coalitie VVD/PvdA/CDA/CU levert geen meerderheid op. Bovendien is niet meer de VVD maar de PvdA momenteel de grootste partij. ,,Voor een meerderheid zijn nu in alle gevallen vijf partijen nodig. En de PvdA mag het initiatief nemen. Als de sociaaldemocraten inderdaad voor een socialer beleid willen gaan, dan bestaat voor hen ook de mogelijkheid een College over links te kiezen. Mogelijk met zowel GL als SP daarin.”

Greetje Dikkers heeft een voorkeur voor een dergelijke sociale coalitie, die de leefbaarheid hoog in het vaandel heeft staan en die kiest voor verduurzaming op een betaalbare manier voor iedereen met draagvlak en zo dat mensen er ook van mee kunnen profiteren. Als SP weten wij als geen ander dat het tijd wordt dat gewone mensen een stem krijgen. Op dit moment wachten we echter even rustig af. Allereerst is het aan de PvdA om duidelijk te maken waar men voor kiest”.

 

Zie ook: Verkiezingen

Zonnepanelen voetbalclubs niet op het net, allemaal de schuld van het Rijk?

SP SP VVD CDA PvdA Drenthe 05-03-2019 08:56

Het electriciteitsnet raakt vol. Tal van voetbalclubs vissen momenteel achter het net. Hun goede plannen de daken van sportaccomodaties vol te zetten met zonnepanelen zijn momenteel onuitvoerbaar omdat exploitanten van zonneparken zich eerder gemeld hebben om aangesloten te worden. Ook pakken een aantal regelingen niet goed uit voor de clubs. De PvdA in provinciale staten stelde hierover de vraag aan het college of het huidige Rijksbeleid voor deze stagnatie zorgt? Het College bevestigt dit met een 'ja' als antwoord. Voor de SP gaat dit iets te snel door de bocht. Is de vrijblijvende en weinig vooruitziende aanpak van de provincie niet eveneens debet aan de problemen?

,,Al tientallen jaren is bekend dat de fossiele brandstoffen opraken, dat er sprake is van milieueffecten, en dat het noodzakelijk is over te schakelen op duurzame energie. Vele rapporten zijn sindsdien geschreven over hoe dat vorm zou kunnen krijgen, ondermeer met inschakeling van wind- en zonne-energie”, meent SP statenlid Oosterlaak. ,,Ook verschenen prognoses welke groei deze energiebronnen mogelijk zouden kunnen krijgen. Dat hierbij ook gelet moet worden op de capaciteit van het elektriciteitsnet was een bekend gegeven. In ieder geval bij Tennet, dat bijvoorbeeld al jaren bezig is het net in Duitsland aan te passen.

 

Maar ook in Drenthe waren er eerder situaties waarbij bleek dat het net niet in alle gevallen voldoende capaciteit heeft om bijvoorbeeld voor projecten 'Zon voor asbest' de geproduceerde stroom van zonnepanelen op het net te kunnen zetten. Naar onze mening kan het dan geen verrassing zijn, dat er op een gegeven moment problemen ontstaan omdat het electriciteitsnet domweg te weinig capaciteit heeft, terwijl er al jaren niet gewerkt is aan uitbreiding”.

 

In de onlangs vastgestelde omgevingsvisie biedt de provincie initiatiefnemers desondanks een grote vrijheid een zonnepark te beginnen. Een beleidskeuze van het college, onder aanvoering van gedeputeerde Stelpstra. Een college waarin VVD, PvdA, CDA en CU zitting hebben. Niet de overheid in samenspraak met inwoners voert de regie waar deze parken gaan komen, het is aan exploitanten en grondeigenaren aanvragen in te dienen op locaties die hen het beste uitkomen. Daarbij speelt de winstgevendheid van de parken en de beschikbaarheid van subsidies een doorslaggevende rol. Het gevolg is echter dat er niet zoiets is als een provinciaal plan waar zonneparken het beste kunnen komen, of een planning in welke volgorde in de tijd dat het beste kan gebeuren, wie daarbij voorrang heeft, of een doelstelling hoeveel zonne-energie uiteindelijk noodzakelijk is.

 

Naar de mening van de SP kunnen de opgetreden capaciteitsproblemen van het net in ieder geval geen verrassing zijn. ,,Dat ondermeer voetbalclubs nu achter het net vissen is bijzonder sneu. De keus als provincie geen regie te voeren over waar zonneparken kunnen komen, heeft in ieder geval niet geholpen stagnatie te voorkomen”, aldus Oosterlaak. De SP heeft daarom aanvullende vragen gesteld waarvan de laatste luidt: 'Bent u het met de SP-fractie eens dat het eerlijke antwoord op de vraag van de PvdA of het Rijksbeleid voor deze stagnering zorgt, niet alleen 'ja' kan zijn maar aangevuld dient te worden met een zienswijze op het tot op heden gevoerde provinciale beleid, waarbij ook de hand in eigen boezem gestoken dient te worden".

https://www.drentsparlement.nl/actueel/schriftelijke_vragen/sp___stagnering_verduurzaming_sportverenigingen_/

Zie ook: Energie

Even voorstellen: Robert Mäkel

SP SP VVD PvdA Drenthe 19-02-2019 15:20

Maak kennis met Robert Mäkel onze nummer 3 op de lijst.

Mijn naam is Robert Mäkel – van Luttikhuizen en ik ben 63 jaar oud. Ik woon al bijna 25 jaar in de provincie Drenthe. Eerst in Nieuw-Buinen, later in Valthe en sinds kort in Assen. Ik ben getrouwd met Reinie. We hebben 4 kinderen en 5 kleinkinderen die ons erg gelukkig maken.

Reinie is ook overtuigd SP-lid. Zij heeft mij enkele jaren geleden overgehaald om van de PvdA over te stappen naar de SP. Dat had ik eigenlijk veel eerder moeten doen. De PvdA is sinds het aftreden van Joop den Uyl steeds meer naar rechts opgeschoven. In het vorige kabinet heeft de PvdA de VVD  te veel geholpen om te bezuinigen op de gewone burger. Daar schaam ik mij nog steeds voor. Het roer moet om. Dat is alleen mogelijk met een grote en krachtige socialistische partij. De SP dus!

In mijn arbeidzame leven, laatstelijk als leraar, ben ik altijd actief geweest als lid en voorzitter van de ondernemingsraad en de medezeggenschapsraad voor scholen, namens de AbvaKabo, AOb en FNV. Met een aantal collega’s was en ben ik echter van mening dat de reguliere bonden onvoldoende opkomen voor de belangen van de leraar waardoor de leerlingen uiteindelijk de dupe zijn. Daarom zijn wij een eigen vakbond begonnen, Leraren in Actie, kortweg LIA. Als vrijwillig bestuurder zet ik mij samen met 4 andere bestuursleden in voor beter onderwijs door onder andere kleinere klassen en meer aandacht en tijd voor de leerlingen op te eisen.

De ervaringen die ik in deze functies heb opgedaan wil ik graag inzetten voor de SP in de Provinciale Staten van de mooiste provincie van ons land, Drenthe. Daar wil opkomen voor gewone mensen. Dat zie ik als taak van de politiek, laten we dat nooit vergeten. Ik hoop en vertrouw op hele goede verkiezingen voor de Provinciale Staten in het algemeen en de SP in het bijzonder, waarbij tevens de samenstelling van de Eerste kamer zodanig mag veranderen dat de huidige coalitie haar meerderheid verliest. Want het wordt hoog tijd voor een ander beleid!  Ik reken erop dat iedereen gebruik maakt van het kostbaar verkregen democratische recht om te gaan stemmen. Daarvoor zeg ik u nu reeds hartelijk dank!    

 

 

Zie ook: Verkiezingen

De toekomst van de zorg vraagt om echte keuzes

SP SP VVD Drenthe 18-02-2019 12:10

Een drama voor Hoogeveen. Opnieuw plannen om het ziekenhuis Bethesda verder uit te kleden. Dit keer is de spoedeisende hulp (SEH) aan de beurt. Iedereen zegt bezorgd te zijn, maar voor de politiek lijkt dat toch echt onvoldoende. Men kan de handen in onschuld wassen, maar is dat dan alles? Welke analyse maken partijen? Als duidelijk is dat de marktwerking in de zorg tot excessen leidt als het sluiten van ziekenhuizen, waarom komt de politiek dan niet terug op de eerdere keuze de zorg in Nederland op commerciele basis te organiseren?

Geen kernteam, maar een team zonder de kern

De bestuurders van Treant, de zorgverzekeraars en een huisarts. Gezamenlijk het zogenaamde kernteam. Zij lanceerden de nieuwe plannen voor de toekomst van de ziekenhuiszorg in Drenthe, dat wil zeggen voor de regio Assen (Wilhelminaziekenhuis), en de Treant ziekenhuizen in Stadskanaal, Hoogeveen en Emmen. De boodschap: In Refaja en Bethesda gaat de SEH 's nachts dicht. In het weekend gaat zoveel mogelijk overal in het ziekenhuis het licht uit. Patienten die ook het weekend moeten blijven, krijgen dan elders een plek. En verder concentratie van behandelingen. Voor Hoogeveen blijven specifieke behandelingen over zoals heupen en knieen, huidproblemen e.d. Bijelkaar uiteindelijk een ramp voor Hoogeveen. Maar het is misschien ook goed enkele kritische punten te benoemen bij de totstandkoming van het rapport. Allereerst is het al duidelijk uit welke hoek de wind waait. De plannen komen van de kant van de zorgverzekeraars en de leiding van Treant. Een huisarts praatte ook mee. Gedrieen vormen zij het zogenaamde kernteam. Patienten, personeel en de politiek mogen later aanschuiven. Ook vanuit medische hoek is weinig vertegenwoordiging. De Drentse huisartsen moeten nog gehoord worden. Hetzelfde geldt voor andere beroepsbeoefenaars. Een recept voor een eenzijdig rapport. Opvallend is bijvoorbeeld dat geen variant is onderzocht waarbij Bethesda gewoon weer een volwaardig ziekenhuis is.

Treant nog steeds zoekend

Ten tweede. Het plan gaat voorbij aan de bestuurlijke chaos bij Treant. Zelfs Treant zelf geeft nu bijvoorbeeld aan dat het sluiten van verloskunde in Hoogeveen en Stadskanaal onverwachte effecten had, terwijl iedereen dat al op zijn klompen kon aanvoelen. Op dit moment bevalt slechts een enkeling uit Hoogeveen in het ziekenhuis in Emmen. Als bevalling in een ziekenhuis nodig is, dan gaat men vooral naar Assen, Zwolle of Hardenberg. Veelal zal in spoedgevallen het overigens ook maar de vraag zijn of dat in Emmen mogelijk is. Verloskunde in het Scheperziekenhuis draait nog steeds geen 24/7. Het sluiten van verloskunde in Hoogeveen en Stadskanaal heeft dus niet eens geresulteerd in een heropende afdeling verloskunde in Emmen die wel volledig draait.

Gaat het om de centen of de mensen

Ten derde. Het plan is vooral gericht op financiele uitgangspunten. Met andere woorden hoe kunnen de kosten voor de ziekenhuiszorg zoveel mogelijk omlaag. Dat wil zeggen de kosten voor verzekeraars en Treant. Het concentreren van zorg is dan het antwoord. In de zorg zou echter het omgekeerde het geval moeten zijn. Wat is nodig om op een goede manier de noodzakelijke medische zorg vorm te geven? Hoe doen we dat? Wat is daarvoor nodig? En hoe gaan we dat met zijn allen betalen?

Minister van uitvaarten

Wat de SP betreft kan het gepresenteerde plan niet de toekomst van de ziekenhuiszorg in Drenthe zijn. Bij een toekomstplan gaat het om een plan voor zo goed mogelijke ziekenhuiszorg op langere termijn. Als het nodig is daarvoor de zorg opnieuw onder regie van de overheid te brengen en de marktwerking af te schaffen, danmoeten we daarmee aan de slag. Als er meer personeel nodig is, dan moeten er meer mensen opgeleid of toegeleid worden. Als de rol van de huisarts beter anders kan, laten we daar dan mee beginnen. Het levert allemaal diepgaande debatten in de Tweede Kamer op welke kant het de komende tijd uitgaat met de ziekenhuiszorg. Minister Bruins is vooralsnog niet van plan in te grijpen om ziekenhuizen open te houden. Dat is niet zijn taak vindt hij. Met alle gevolgen van dien voor patienten. SP kamerlid Henk van Gerven diende daarop een motie van wantrouwen tegen VVD minister Bruins in ennoemde hem de 'minister van uitvaarten'. Volgens de voorzitter ging die uitspraak te ver. Laten we inderdaad hopen dat het nooit zo ver zal komen.

 

Jutta van den Oord en Philip Oosterlaak, SP raadsleden Hoogeveen.

Zie ook: Zorg

Tijd voor een alternatief

SP SP GroenLinks VVD D66 PvdA Drenthe 26-11-2018 00:54

Een jongere las een stukje tekst aan me voor. Het bleek een deel te zijn van de speech van Lisa de Leeuw, voorzitter van onze Rood jongeren. Lisa vertelt waar jongeren van vandaag mee te maken hebben. De stress en zorgen over hun toekomst. Lisa laat zien dat we een vuist moeten maken voor de toekomst. De speech "Het is tijd voor een alternatief" is hier te lezen.

Speech van ROOD-voorzitter Lisa de Leeuw tijdens de Algemene Ledenvergadering van 11-11-2018.

Een tijdje terug werd bekend dat dertigers van nu het als eerste generatie sinds de Tweede Wereldoorlog slechter hebben dan hun ouders. En voor de twintigers en tieners van nu, voor ons dus, ziet het er nog minder rooskleurig uit. Het zijn drie essentiële bouwstenen – waar wij onze toekomst op moeten bouwen – die steeds verder onder ons vandaan worden geslagen: goed en toegankelijk onderwijs, zeker werk en een goed en betaalbaar huis.

Om te beginnen met goed en toegankelijk onderwijs. Ik heb best lang over mijn studie gedaan; 7 jaar. Daarnaast was ik natuurlijk actief voor ROOD. En daar stak ik veel tijd in. Ik vond mijn studie leuk, maar bij ROOD heb ik dingen geleerd die ik nooit zou leren op mijn opleiding. En om me in te kunnen zetten voor een betere wereld, naast met mijn neus in de boeken te zitten, moest ik mezelf in de schulden steken. En diep ook. Ik heb een schuld van 38.000 euro. En ik denk dat veel jongeren zich erin herkennen dat ik een hele tijd niet durfde in te loggen op DUO. En dat ik buikpijn krijg als ik aan mijn studieschuld denk.

Toch voerden GroenLinks, D66, de PvdA en de VVD het schuldenstelsel in. Want studeren is volgens de liberalen een investering in jezelf en jongeren moeten zo snel mogelijk klaargestoomd worden voor de arbeidsmarkt. Een hele generatie studeert af gebukt onder een enorme studieschuld waar ze nog 35 jaar lang aan vast zullen zitten. 35 Jaar. Dat is ongeveer je hele werkende leven. En de totale studieschuldenberg in Nederland is opgelopen tot bijna 21 miljard euro. Het gevolg? Eén op de vier studenten loopt rond met burn-out klachten. En juist de kinderen van ouders die zelf niet hebben gestudeerd, kiezen er eerder voor om ook niet te gaan studeren. En hiermee maken ze het ultieme doel van ons onderwijs helemaal kapot. Ons onderwijs is geen emancipatiemachine meer, maar een reproductiemachine van bestaande ongelijkheid.

Dan de arbeidsmarkt. Als je aan het werk gaat, heb je waarschijnlijk een onzeker flexcontract. Nederland is namelijk kampioen flexwerk. Nergens in Europa groeit het aantal flexibele contracten zo snel als in ons land. De afgelopen 10 jaar zijn er een half miljoen vaste banen ‘verdwenen’. Het is volledig doorgeslagen. En jongeren hebben het meest te maken met onzekere contracten. Zij verdienen per jaar gemiddeld vijfduizend euro minder dan jongeren met een vast contract. En flexibel werk wordt geframed als vrijheid. Maar wij weten dondersgoed dat vierentwintig uur per dag klaarstaan voor je baas, niks met vrijheid te maken heeft. Wij weten dat niet weten of je straks nog werk hebt, niks met vrijheid te maken heeft.

Wij weten dat niet weten of je aan het eind van de maand je huur kunt betalen, of eten kunt kopen, niks met vrijheid te maken heeft. Wij weten dat een onzeker contract, waardoor je niet meer op durft te komen voor je eigen rechten op de werkvloer, omdat je er anders uitgeflikkerd wordt, niks met vrijheid te maken heeft. Er is vrijheid, maar niet voor ons. De vrijheid is er voor het bedrijfsleven, voor de bazen. Zij schuiven hun risico’s af op ons. Rechten, arbeidsrechten, waar mensen voor zijn gestorven, worden systematisch afgebroken.

En dan als laatste wonen. Jongeren worden uitgebuit door huisjesmelkers en starters kunnen geen kant op. Er is een groot tekort aan betaalbare huurwoningen. Huisjesmelkers vragen absurde huren voor mini-kamers. En steeds meer woningen worden opgekocht door vastgoedcowboys, mega-investeerders zoals Pandjesprins Bernard, waardoor mensen zoals wij geen enkele kans meer hebben op een fatsoenlijk huis. En ook hier worden groepen tegen elkaar uitgespeeld, zodat het kapitaal er met de buit vandoor kan. Want zolang wij scheefwoners of statushouders de schuld geven, blijft de rijke vastgoedbaas de lachende derde. Het echte probleem is de systematische afbraak van volkshuisvesting en de steeds groter groeiende macht van vastgoedbazen. Als we elkaar de schuld geven van het falen van ons economisch systeem, zijn de enige winnaars de rijken en de politici die hun belangen dienen.

En dit alles is geen optelsom van toevalligheden. Het zijn allemaal gevolgen van dezelfde ideologie, van hetzelfde economische systeem. Een systeem dat uitgaat van concurrentie en marktdenken. Met als doel winstmaximalisatie voor aandeelhouders en economische groei. We zien het terug in het rendementsdenken in het onderwijs, bij de concurrentie tussen werkenden op de werkvloer en bij concurrentie op de woningmarkt.

En we zien het op zoveel meer plekken.

We zien het als ziekenhuizen failliet gaan. Als ziekenhuisbestuurders dure medicijnen kopen bij een bedrijf waar ze zelf een financieel belang in hebben. Als patiënten en medewerkers de dupe zijn en in de kou worden gezet.

We zien het aan het feit dat vijf van de zeven grootste wapenbedrijven van de wereld een brievenbus in Amsterdam hebben, waar ze belasting ontwijken. Om hun winst op de bommen die zij verkopen aan Saoedi-Arabië - die vervolgens op Jemen worden gegooid - zo groot mogelijk te maken. Dat er geld wordt verdient aan oorlog.

We zien het aan de steeds groter groeiende ongelijkheid, in de wereld en in ons land. Dat de rijkste één procent van de wereld de helft van al het vermogen in handen heeft. En dat de rijkste één procent van Nederland een derde van al het vermogen in handen heeft. Dat je in de noordelijke volksbuurten van mijn stad Groningen acht jaar eerder doodgaat, dan in het meer welvarende zuiden van de stad.

En terwijl mensen zich in een race naar beneden bevinden, doen politici, directeuren, bazen en aandeelhouders precies wat het economisch systeem van hen verwacht. Zij gaan er met de winst vandoor, wij mogen vechten om de kruimels. Een paar winnaars en heel veel verliezers.

Het is tijd voor een alternatief. We nemen geen genoegen meer met gekleur binnen de lijntjes, maar eisen radicale verandering. Voor een land en een wereld van ons allemaal, en niet van een paar. En daarvoor is een grote sociale strijd nodig, te beginnen met kleine overwinningen, te beginnen met stadsrevoluties. We moeten blijven benoemen waar de tegenstellingen zitten en wie de macht heeft. We moeten blijven bouwen aan een beweging van onderop die die macht bevraagt en uitdaagt. Dat is onze taak en onze plicht als socialisten. We moeten doorgaan met organiseren, we kunnen niet stoppen. Door stil te blijven en niets te doen, staan we het toe. Door hoop te bieden en een vuist te maken, kunnen we winnen. En als we met genoeg zijn, dan kunnen we de samenleving weer opeisen, dan kunnen we bergen verzetten.

Lisa de Leeuw

Voorzitter Rood SP

Begroting 2019

SP SP VVD Drenthe 07-11-2018 16:13

Tijdens de commissievergadering over de begroting gaf de SP aan dat het lastig is om een begroting te beoordelen als de Drentse regionale energiestrategie en het landelijke klimaatakkoord nog compleet koffiedikkijken is. Deze akkoorden hebben de komende jaren wel een grote impact.

Lees hier de bijdrage van Greetje Dikkers:

Volgend jaar wordt een erg spannend jaar en niet omdat er meerdere verkiezingen zijn maar omdat onze wereld drastisch gaat veranderen. Er staat een ramp voor de deur maar wij gaan eerst nog even gezellig verder met polderen over het Klimaat.

In februari of maart komt het PBL Planbureau voor de leefomgeving met een doorrekening van het klimaatakkoord, de regionale energiestrategie van Drenthe moet dit jaar uit onderhandeld worden door bestuurders.

Het klimaatakkoord tot nu toe laat zien dat de grote vervuilers niet met concrete plannen komen. Als je weet dat we nog maar 12 jaar de tijd hebben om de CO2 uitstoot zover te verminderen dat de aarde niet meer dan 1,5 graad opwarmt, dan zou ik een soort Deltaplan verwachten en vooral op nationaal niveau nu doorpakken en niet langer polderen. De vervuilers moeten betalen maar nu het heeft er alle schijn van dat de huishoudens de rekening gaan betalen. Die energierekening loopt nu al op voor huishoudens.

Afgelopen zomer was kurkdroog en voor het zag ik overal in Drenthe bruine grasvelden. Er valt nog steeds te weinig regen. Het is de vraag wat dat betekent voor de oogsten, de natuur, de ecosystemen en voor de waterhuishouding in onze provincie.

Bij de IPO-bijeenkomst over het klimaatakkoord deed Dhr. Stelpstra een spannende oproep aan de Statenleden. Hij hoopt dat de Statenleden van de provincies heel veel moed zullen tonen rond de regionale energiestrategie en doet een beroep op onze innerlijke kracht. Kan het college daar wat dieper op in gaan? We zitten als statenleden namelijk niet aan tafel bij de RES. De moed en innerlijke kracht doet vermoeden dat de volksvertegenwoordigers nog iets kunnen goed of afkeuren of wijzigen als de RES klaar is? Volgens het college komt het RES nog naar de Staten om er een klap op te geven.

Aan gedeputeerde Stelpstra (als vertegenwoordiger van de energietafel) werd door een Gelders Statenlid de vraag gesteld hoe voor de zomer nog het gesprek met inwoners plaats kan vinden. Gedeputeerde Stelpstra gaf daar als antwoord dat het er maar vanaf hangt op wel detailniveau je praat. We hebben ook hier in de Staten gesproken over draagvlak en mensen goed betrekken bij de energieplannen. Daarom de vraag: krijgen inwoners nog een stem bij de energieplannen in hun directe omgeving en zo ja hoe dan?

Ik had het in het begin over de vertragingstechniek van de grote bedrijven. De Provincies zijn er verantwoordelijk voor om ook handhavend op te treden richting bedrijven die nog steeds geen energiebesparingsmaatregelen hebben genomen. Die wettelijke verplichting geldt al sinds 2008. Er is dus een wet, maar de RUD heeft geen geld en geen mensen voor toezicht en handhaving. Concreet betekent dit dat er maar heel weinig energiebesparingsmaatregelen genomen worden dat bedrijven de investeringen al 10 jaar uitstellen. Voorzitter, het gaat om investeringen die in 5 jaar door de lagere energierekening weer terugverdiend kunnen worden.

De bedrijven nemen hun verantwoordelijkheid niet en de overheid dwingt het ook niet af. Terwijl bij bedrijven zoveel energieverbruik en dus ook CO2-uitstoot verminderd kan worden. We komen tot nu toe niet veel verder dan informeren en stimuleren.

Op blz 67 staat dat er volgend jaar pas gestart wordt met structureel energietoezicht. Vraag aan het college: kunt u aangeven of per 1- januari 2019 alle 19 branches structureel energietoezicht krijgen door de RUD  en gaan ze dan ook handhaven in 2019?

Vorige week donderdag erkende de minister dat de doelen voor 2020 niet worden gehaald. Mogelijk wordt er een kolencentrale versneld gesloten. En de VVD-fractievoorzitter in de 2e kamer stelde deze week dat zonder kerncentrales de doelen niet gehaald worden.

Vraag aan het college. Klopt onze conclusie dat we in Drenthe onze eigen doelstelling ook niet gaan halen?  Of anders geformuleerd: hoe gaan we in 1 jaar tijd 635.000 ton minder CO2 uitstoten om per 2020 op de 3 megaton uit te komen? Even ter herinnering: In 2016 was er 3.6 Megaton CO2-uitstoot in Drenthe en het doel voor 2020 is 3 Megaton. Kortom: op welke manier denkt u  de Co2-doelen te halen?

Wij maken ons grote zorgen over de gevolgen van klimaatverandering voor mens en natuur, over draagvlak, eerlijke verdeling van lusten en lasten, klimaatrechtvaardigheid enz. Als volksvertegenwoordigers van Drenthe zitten we niet aan de klimaattafels en weten we niet wat er volgend jaar door de bestuurders wordt uit onderhandeld. De RES en het klimaatakkoord raken aan alle programma’s in de begroting; natuur, ecologische systemen, water, voedsel maar ook arbeidsmarkt, wonen, armoede, economie en vervoer. 

We vinden het moeilijk om deze begroting te kunnen beoordelen omdat de Drentse regionale energiestrategie en het landelijke klimaatakkoord nog compleet koffiedikkijken is. Terwijl deze twee akkoorden wel grote impact gaan hebben voor de komende jaren.

Laat het Scheper en Bethesda van ons allemaal zijn

SP SP VVD Drenthe 12-12-2017 12:20

De sluiting van verloskunde in het Scheperziekenhuis in Emmen kwam afgelopen week hard aan. Hoe is het mogelijk dat je in Emmen niet meer je kind als het nodig is in het ziekenhuis ter wereld kunt brengen?

De gedeputeerde haastte zich in shock naar de plaats des onheils, terwijl de Emmense politiek liet weten ontzet te zijn. De provinciale verbandtrommel van de gedeputeerde gevuld met goedbedoelde maatregelen. Het netwerk van de provincie zou ingezet worden in de zoektocht naar nieuwe kinderartsen, liet Jumelet weten. Een stevig gesprek met Treant zou ook zeker heilzaam kunnen werken.

Naar de mening van de SP is er echter meer nodig dan collectieve politieke verbijstering en pleisters plakken om de ziekenhuiszorg in Emmen -en ook in Hoogeveen en Stadskanaal- voor de toekomst volwaardig te houden. Het aanhoudende drama rond Treant vraagt niet alleen om pleisters, maar om echt ingrijpen van de drentse politiek.

In het Scheperziekenhuis, bij Bethesda Hoogeveen en het Refaja in Stadskanaal is het personeel iedere dag keihard aan de slag voor wie dat nodig is. Helaas gaat er op bestuurlijk niveau bij Treant echter nogal wat mis. Bestuurders wisselen elkaar in snel tempo af. Met enige regelmaat ziet Treant geen kans basisafdelingen als oogheelkunde, geriatrie en nu verloskunde in de drie ziekenhuizen open te houden. Dat staat echter niet op zichzelf. Niet alleen Treant, ook veel andere streekziekenhuizen zitten in zwaar weer of zijn kwetsbaar. Fusies mislukken herhaaldelijk en bestuurders zitten elkaar in de weg. Door de aanhoudende bezuinigingen en de marktwerking in de zorg is het niet meer vanzelfsprekend dat over heel Nederland verspreid overal goede ziekenhuizen in de nabijheid beschikbaar zijn.

Over welke kant het uit moet met de regionale ziekenhuizen wordt politiek verschillend gedacht. Althans in de landelijke politiek. Is het behoud van volwaardige regionale ziekenhuizen een taak van de landelijke en regionale overheid, of moeten we het overlaten aan de markt? De VVD zal daar een ander antwoord opgeven dan de SP. In de drentse politiek lijkt het echter alsof er een brede meerderheid bestaat die wel pleit voor behoud van onze regionale ziekenhuizen. Laten we dan snel de basis leggen om dat te regelen!

De SP is van mening dat de provincie Drenthe, samen met de gemeentes Emmen, Hoogeveen en wellicht andere noordelijke gemeentes, de verantwoordelijkheid moet nemen voor de ziekenhuizen die nu onder Treant vallen. Deze ziekenhuizen zijn basisvoorzieningen in deze regio die niet afhankelijk mogen zijn van toevallige stichtingsbesturen of commerciële verzekeraars.

Op dit moment telt Drenthe meerdere organisaties die onder de drentse overheden vallen: De GGD, de watermaatschappij, het OV-bureau en zelfs het vliegveld Eelde. Op al deze organisaties valt wel eens kritiek uit te oefenen, maar de drentse overheden hebben in ieder geval de mogelijkheid uiteindelijk zelf namens de bevolking te beslissen wat ermee moet gebeuren.

Wat de SP betreft dient de provincie zo spoedig mogelijk te onderzoeken hoe de ziekenhuizen een stevige basis kunnen krijgen waarbij de provincie en de gemeentes de zeggenschap over de ziekenhuizen krijgen. Gedeputeerde Jumelet liet weten dat Treant een zelfstandige organisaties is, maar dat het wel om onze mensen gaat. Naar onze mening moet hij een stap verder doen. Niet alleen de symptomen bestrijden, maar ook de oorzaak. Het gaat om onze mensen in Drenthe en daarom moeten de ziekenhuizen ook van ons allemaal zijn.

Wim Moinat (Statenlid uit Emmen) en Jutta van den Oord (Raadslid in Hoogeveen) zijn beide gekozen tot lijsstrekkers voor de SP in Emmen en Hoogeveen.

Zie ook: Dossier: Zorg

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.