Nieuws van D66 in IJsselstein over PvdA inzichtelijk

10 documenten

D66: college zelf op zoek naar de meerderheid

D66 D66 VVD PvdA IJsselstein 22-02-2020 19:55

Dat het college voor haar voorstellen op zoek moet naar een meerderheid in de raad vindt D66 een goede zaak. Daarmee reageert D66 op het persbericht van VVD en LDIJ over het afronden van ‘ronde 1’. ‘Vol goede moed hebben we deelgenomen aan de gesprekken om te kijken welke mogelijkheden er zijn voor een raadsbreed akkoord ‘ aldus Jos Pel, fractievoorzitter.

VVD en LDIJ willen graag over dossiers doorpraten met vijf partijen waaronder D66. De SDIJ en Lijst Willems zijn afgevallen. D66 denkt dat het goed is dat er nu een stabiel bestuur is, dat goed is voor IJsselstein.

Dat het college door een minderheid gesteund wordt is wat D66 betreft geen probleem. Het is juist goed voor het transparant besturen van IJsselstein. Het past bij het dualisme binnen de gemeentepolitiek en zorgt voor een goed openbaar debat over voorstellen. Daarnaast wordt ook zichtbaar waar de raadsfracties voor staan zoals we bijvoorbeeld zagen bij het voorstel parkeren dat het dankzij de PvdA haalde.

We zien ondanks het verlies van een meerderheid een stabiel bestuur en we gaan ervan uit dat dat zo blijft. D66 wil geen wisseling van wethouders voor eigen politiek gewin. Ook goede plannen van het college zoals bijvoorbeeld de woonvisie worden nu al gesteund. D66 steunde het plan en heeft o.a. wel extra aandacht gevraagd voor de bouw van sociale huurwoningen.

IJsselstein verkeerd in een financieel lastige situatie. Fractievoorzitter Jos Pel: ‘Het coalitieakkoord heeft vol gestaan met cadeaus (gratis parkeren en afschaffen hondenbelasting) die we helemaal niet kunnen betalen. Dit beleid maakt dat het college uiteindelijk wel met een voorstel zal moeten komen om de OZB te verhogen’. We liggen nu al onder een vergrootglas bij de provincie die toezicht houdt op de financiën. De bezuinigingsvoorstellen op de jeugdzorg vindt D66 niet realistisch.

D66 vindt het daarom goed dat er in het openbaar wordt gedebatteerd over de voorstellen van het college. Als het college zelf behoefte heeft aan een meerderheid tot de komende verkiezingen dan spreken wij daarover graag met het college en alle andere partijen in de komende raadsvergadering. Dan is er meteen de mogelijkheid om te onderzoeken of er een mogelijkheid is om te komen tot een raadsbreed akkoord voor IJsselstein waar we de komende twee jaar mee vooruit kunnen.

D66 stemt tegen financieel onzekere begroting IJsselstein 2020

D66 D66 VVD CDA PvdA IJsselstein 18-11-2019 11:50

Donderdag 07 november heeft de gemeenteraad van IJsselstein, met de kleinst mogelijke meerderheid van 12-11, de begroting voor 2020 goedgekeurd. Met veel onzekere aannames heeft het college, 2,5 miljoen euro omgebogen en geld vrijgemaakt om structureel 3 ton te besteden aan het gratis parkeren van het eerste en tweede uur in de parkeergarages. Gezien de zeer onzekere vooruitzichten over de financiering van de jeugdzorg, vindt D66 dit onverantwoord.

De fractie van D66 heeft dan ook tegen deze begroting te gestemd. Voor de begroting stemden de VVD, LDIJ en PvdA. Door de stem van de PvdA had deze minderheidscoalitie net genoeg steun. Verbaas u niet, maar verwonder  u enkel.

Hieronder leest u het betoog van D66-fractievoorzitter Jos Pel tijdens de raadsvergadering:

 

Voorzitter, collega’s, vrienden van de pers en toehoorders,

Vanavond nemen we, als gemeenteraad van IJsselstein, een besluit over de begroting voor 2020. Het voorliggende document is wat onze fractie betreft weer zeer toegankelijk. De ambtenaren verdienen en krijgen onze complimenten voor het feit dat ze dit, ondanks de vele aannames, helder op papier hebben gezet.

Wij danken de medewerkers ook voor het aanleveren van de zogenoemde groslijst van mogelijke bezuinigingen die vanuit de organisatie waren geformuleerd. Het blijft toch bijzonder dat het college, tijdens de behandeling van deze begroting tijdens de commissievergaderingen, het bestaan van deze lijst verzweeg en zelfs ontkende.

Er werd ons verzocht om geen algemene politiek beschouwingen te houden. Maar voorzitter, dat is vrijwel onmogelijk. Er zitten zoveel politieke keuzes en onzekerheden in deze begroting en dit college geeft met deze begroting zo duidelijk aan welke koers we opvaren, dat we daar wel op moeten reageren.

Wij zien dat het eigen vermogen van IJsselstein zorgelijk laag wordt en daarmee de mogelijkheid om tegenvallers op te vangen de, door ons als raad gestelde kritische grenzen allang zijn gepasseerd. Wij zien dat met veel kunst -en vliegwerk, met veel bravoure en blijmoedig, een meerjarenbegroting wordt gepresenteerd, die maar net sluitend is. Er blijft ook nauwelijks iets over om te sparen voor de toekomst. De enige ruimte die wij nog zien is het verhogen van de lokale belastingen. Ik ga die vraag niet stellen, want ik krijg toch het antwoord dat het allemaal goed komt.

De grootste zorgen die D66 heeft met deze begroting zijn de ombuigingen die worden ingeboekt op een heel onzeker en voor ons belangrijk terrein; het sociaal domein. De inwoner die het meest kwetsbaar is, mag niet de dupe worden van het opportunisme van dit college. Wij zien dat dit college ook enorm worstelt met de onzekere kosten die met name de jeugdzorg met zich meebrengt. Wij waarderen de inzet van de verantwoordelijk portefeuillehouder om hier grip op te krijgen. Wij steunen hem hier ook in. Ook wij willen in rustiger water komen, maar zien ons niet tegen deze krachtige stroom oproeien, laat staan de waterval in omgekeerde richting nemen.

Voorzitter, wij hebben de zoektocht naar geld gevolgd en dit bij de behandeling in de commissies en de besluitvorming rond het parkeren flink bekritiseerd. Ondanks de besluiten die zijn genomen en de stevige woorden die zijn gevallen, zien wij dat dit college, deze coalitie, net als de andere fracties eigenlijk maar één belang heeft; IJsselstein en haar inwoners. We doen nog een keer een beroep op dit college om, in deze onzekere tijden, geen grote wijzigingen in het staande beleid te doen. Probeer te consolideren, waarna er echt vooruit gekeken kan worden.

Het CDA heeft een groot aantal amendementen ingediend om de ombuigingen meer realistisch te maken en te bestendigen voor de toekomst. Ik voorzie een lange schorsing om de standpunten te bepalen. Vorig jaar hebben wij tijdens de behandeling van de begroting 2019 het college gevraagd naar de kaders te kijken, die dit college ziet om de begroting meerjarig sluitend te krijgen. Wij hebben eigenlijk geen idee of er iets van datgene wat vorig jaar is bediscussieerd is meegenomen door het college. Als ik terugkijk, durf ik te stellen dat het enige kader dat dit college echt heeft gehanteerd kan worden samengevat in drie ton structureel. Alles is daarop gericht.

Voorzitter, wat kunnen we in het voorjaar verwachten? D66 is nu al erg nieuwsgierig naar de voorjaarsnota, waarin de bijsturing plaats gaat vinden en de septembercirculaire is verwerkt. We maken ons veel zorgen om de verkeerde besluiten die dan nu al, met deze begroting, gemaakt zullen worden. Ik voorzie hele grote uitdagingen waar we als IJsselstein mee te maken gaan krijgen.

D66 zal daar, samen met de Raad, haar kaderstellende, controlerende en uiteraard volksvertegenwoordigende rol in oppakken. Dank u wel

Algemene beschouwingen: waar gaan we heen met IJsselstein?

D66 D66 GroenLinks PvdA IJsselstein 11-07-2019 07:07

Op 4 juli vonden in de gemeenteraad de algemene beschouwingen plaats. Op basis van de bijdrage van fractievoorzitter Jos Pel zet D66 haar standpunten in dit artikel op een rij.

De algemene beschouwingen zijn een middel om terug te blikken op het afgelopen jaar. Om te kijken wat we gedaan hebben en wat onze visie daarop is. De algemene beschouwingen zijn bij uitstek ook een middel om vooruit te kijken. Met de kadernota geven we daar ook accenten bij aan met als doel om IJsselstein beter te maken. En dan refereren we graag aan ons motto: Iedereen doet mee. Terug kijken is mooi, maar we kijken bij D66 graag vooruit.

Ter besluitvorming lag 4 juli de Kadernota 2020 en de bijbehorende financieel perspectiefnota voor. Hiermee kijken we als Raad vooruit naar volgend jaar en geven we aan het college de kaders mee voor de begroting van 2020.

Voordat we vooruit kijken, willen we twee punten benoemen.

Ten eerste wil de fractie zijn waardering uitspreken voor het vele werk dat onze ambtenaren hebben verzet. De voorliggende kadernota is beknopt en overzichtelijk. Een puik stukje werk! Het tweede punt betreft het proces hoe we tot deze kadernota zijn gekomen. Even achterom kijken dus. We bedanken de Planning en Controle commissie die hier de regie over heeft gevoerd. Aan het proces heeft het niet gelegen dat de uitkomst zo belabberd is. Ja, dat is het; belabberd, beroerd, miserabel, slecht. De fracties hebben veel tijd en energie gestoken in het formuleren en onderbouwen van voorstellen en het college heeft haar punten uit het collegeakkoord naar voren gebracht. Het resultaat is bedroevend; vrijwel alle voorstellen van de Raad worden terzijde geschoven, en het college neemt de ruimte om te doen. Inderdaad doen; niets samen doen.

D66 constateert dat het eigenlijk geen zin heeft om mee proberen te denken en besturen. Overigens lijkt het erop dat het college ook niet meer een visie op IJsselstein hoeft te ontwikkelen, maar een urgentie agenda tot haar beschikking heeft, waarmee het allemaal wel goed komt.

Dat ziet D66 toch anders. Als we de financieel perspectiefnota er bij pakken, zijn we verbijsterd en maken we ons grote zorgen. De ruime overschrijding in de jeugdzorg, een onzekere taakstelling in de huurbaten en de verwachting dat er vanuit het rijk minder middelen beschikbaar komen, weerhoudt dit college er niet van om structureel 300.000 euro in de begroting op te nemen om parkeerplaatsen te subsidiëren. Niets de gebruiker betaalt; nee, de inwoner van IJsselstein betaalt!

Overigens hebben we nu niet de mogelijkheid om formeel iets van die 3 ton te vinden. Dit is geen voorstel, maar zien we in het najaar wel in de begroting terug. We hebben hier een amendement over ingediend, want D66 kan met een dergelijke begroting niet instemmen. Maar goed, dat is ook niet nodig. Dit college doet gewoon. D66 hecht er daarom aan dat ook de Raad zich over dit punt expliciet uitspreekt.

https://ijsselstein.d66.nl/2019/07/11/algemene-beschouwingen-waar-gaan-we-heen-met-ijsselstein/

Dan over de inhoud van de voorstellen. We hebben niet de illusie dat er iets zal veranderen, maar we willen wel voor onze inwoners onze verbijstering onderstrepen.

Het college heeft in de Urgentie-agenda aangegeven het belangrijk te vinden dat inwoners betrokken worden bij het bestuur van de stad en heeft ook in de toelichting bij voorstel 1 van de kadernota aangegeven inwonersparticipatie hoog in het vaandel te hebben staan. Uit die opstelling van het college verbaast het ons dat het voorstel om inwoners een directe mogelijkheid te bieden hun invloed op deze kadernota uit te oefenen op rood staat. Wij hebben dan ook het volgende amendement ingediend om inwoners te laten participeren in de totstandkoming van de kadernota.

D66 is tegen het voorstel om de kaders van het parkeerbeleid op de voorgestelde manier aan te passen. De risico’s en uitwerking zijn onvoldoende in beeld gebracht en zoals het College ook zelf al aangeeft zijn de exacte kosten niet op voorhand aan te geven. Ook is volgens het College onbekend hoe het beleid in de praktijk zal uitwerken. Het College heeft aangegeven dat er geen geld beschikbaar is voor nieuw beleid. D66 beschouwt dit voorstel als nieuw beleid. Vandaar dat wij daarop een amendement hebben ingediend.

Het College vindt een goede doorstroming van de fiets belangrijk en wil dit betrekken bij het mobiliteitsplan 2019. Het voorstel van D66, om op kruispunten een betere doorstroming voor fietsers te realiseren, zou dan ook op meer steun mogen rekenen.

Het voorstel met betrekking tot het uitbreiden van het fietsparkeren is een prima voorstel van de LDIJ, omdat het helpt de binnenstad autoluw te houden. Het advies van het college is om de uitvoering tot later te parkeren. D66 is van mening dat extra fietsparkeerplaatsen nu al nodig zijn om de binnenstad aantrekkelijk te houden en dat derhalve niet gewacht kan worden tot dat de tweede fase is afgerond.

Tot slot ondersteunt D66 een voorstel van LDIJ, PvdA en Groenlinks inzake het vastleggen van een visie en beleid voor de groene buitenruimte van IJsselstein.

D66 vindt aftoppen reserves voor zorg onverantwoord en onbegrijpelijk

D66 D66 VVD PvdA IJsselstein 08-03-2019 19:29

In de raadsvergadering van 7 maart 2019 hebben LDIJ, VVD en PvdA besloten minder geld uit te trekken voor de zorg.

Dit tot verbijstering van de D66-fractie die het raadsvoorstel onacceptabel vindt.

De fractie van D66 is van mening dat er nu te veel onzekerheden zijn en dat het sociaal domein nog te veel in ontwikkeling is om nu al te besluiten tot een aftopping van de reserve sociaal domein.

Voor D66 is het met al deze onzekerheden onverantwoord en onbegrijpelijk dat dit college middelen, die bestemd zijn voor de meest kwetsbare inwoners, wil gaan gebruiken om gaten in hun wensenlijstje te dichten.

Hieronder staat het volledige betoog van de fractie tijdens dit raadsdebat.

Dit agendapunt luidt: kaders reserve decentralisaties

Ons wordt gevraagd in te stemmen met een besluit om voor de reserves in het sociaal domein aan te sluiten bij de norm van 1.5 als weerstandsvermogen, zoals we dat voor de algemene reserve aanhouden, of uit te gaan van maximaal 2 miljoen euro.

Een bijzonder moment om te proberen daar nu afspraken over te maken. 

Vooralsnog ziet D66 niet dat we het komende jaar boven deze norm uit gaan komen. Ziet het college dat soms anders? Hebben we nu inderdaad een discussie over de omvang van de reserve sociaal domein of heeft het college nog een verborgen agenda? Wil het college nu snel een besluit nemen, zodat er plannen gemaakt kunnen worden om het geld weer uit te geven? Of zijn we nu te achterdochtig? Toch is het een vraag die we stellen aan het college. Hebben we het over de reserves sociaal domein of over iets anders.

Daar graag straks een reactie van het college op.

Als fractie van D66 gaan wij er vanuit dat we inderdaad spreken over de omvang van de reserve voor het sociaal domein. Dat is het raadsvoorstel dat voorligt.

In dit raadsvoorstel wordt aangegeven dat de reserve sociaal domein bedoeld is om tegenvallers op te vangen.

Tevens wil het college duidelijke financiële kaders afspreken.

Met die duidelijke financiële kaders bedoeld het college dat 2 miljoen euro wel genoeg is. 

Het college heeft in de commissie samenleving, bij monde van wethouder Roks van de VVD, aangegeven dat de ontwikkelingen in het sociaal domein doorgaan en dat er nog veel onzekerheden zijn. Dat onderschrijven wij ook. Deze zorgen voor deze kwetsbare groep inwoners delen wij met dit college. 

Als het gaat om de WMO zou je kunnen zeggen dat je na 4 jaar ervaring te hebben opgedaan met deze decentralisatie je een aardige inschatting kunt maken over de benodigde gelden voor de WMO.

Dat geldt echter niet voor de andere terreinen jeugdzorg en werk en inkomen.

Bij de jeugdzorg gaat het om specialistische hulp. De aantallen hoeven maar te stijgen en de lasten vliegen omhoog. Of wat te denken van de situatie als een of meerdere jongeren in een inrichting voor behandeling moeten worden opgenomen.

En op het terrein van werk en inkomen: Pauw is per 1 januari 2019 opgeheven en wij voeren de WSW nu zelf uit. Als het gaat om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is het college zelf nog onzeker over de ontwikkelingen: ik citeer: De discussie wordt nog volop gevoerd over meer lokale inzet vanuit de WIL voor deze doelgroep” Einde citaat.

Een citaat uit het raadsvoorstel voor de additionele formatie sociaal domein.

Die discussie wordt dus nog gevoerd en derhalve weten we nog niet precies welk financieel plaatje daar aan hangt.

Zijn we dan klaar met de inschatting van de onzekerheden?

Nee, want het college heeft zelf aangekondigd dat ik citeer opnieuw het college zelf: “Zo zal op het terrein van beschermd wonen en maatschappelijke opvang een verdergaande decentralisatie plaatsvinden waarbij individuele gemeenten meer taken en verantwoordelijkheden krijgen”. Einde citaat : uit raadsvoorstel additioneel formatie sociaal domein

En even verderop zegt het college: De opgave ligt de komende jaren ook op het verder ontwikkelen van de aanpak, het inbedden van nieuwe taken en het realiseren van meer integraliteit”.

Ook het beschermd wonen en maatschappelijke opvang komt naar de gemeenten en we hebben nog geen idee van de kosten op dat punt.

Om dat de financiën ten aanzien van het sociaal domein nog niet voldoende zijn uitgekristalliseerd heeft D66 in de commissie samenleving gevraagd naar een benchmark tussen gemeenten. Deze was niet beschikbaar. 

Wie schetst onze verbazing dat twee dagen later op de website van de VNG de resultaten staan van de benchmark Nederlandse gemeenten uitgevoerd door BDO accountants en adviseurs.

De conclusie van deze benchmark luidt: sociaal domein drukt zwaar op begroting gemeenten.

Ik citeer:

“Het gaat economisch goed met Nederland, maar de gemeenten hebben steeds meer moeite de eindjes aan elkaar te knopen. En dat komt vooral door de grote decentralisaties in 2015 in het sociaal domein van maatschappelijke ondersteuning, jeugdhulp en ondersteuning van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

De uitgaven daarvoor bedragen gemiddeld bijna 40% van de totale gemeentebegroting. Die gedecentraliseerde taken zijn uitgegroeid tot een financieel zorgenkindje: veel gemeenten kunnen hun begroting maar moeilijk sluitend krijgen. De financiën staan onder druk door de tekorten in het sociaal domein. Niet uitgesloten is dat het aantal gemeenten dat onder preventief toezicht van de provincie wordt gesteld, de komende jaren flink zal stijgen.”

Einde citaat.

Afrondend:

De fractie van D66 is van mening dat er nog te veel onzekerheden zijn en dat het sociaal domein nog te veel in ontwikkeling is om nu al te besluiten tot een aftopping van de reserve sociaal domein.

Het raadsbesluit begint met de woorden: Bij het bepalen van de maximale omvang….

Dat is nu juist het probleem: we weten niet en kunnen op dit moment die maximale omvang niet bepalen.

De fractie van D66 vindt het, met al deze onzekerheden, onverantwoord en onbegrijpelijk dat dit college middelen, die bestemd zijn voor de meest kwetsbare inwoners van IJsselstein, wil gaan gebruiken om gaten in hun wensenlijstje te dichten.

Dit raadsvoorstel is voor ons onacceptabel.

D66 wil dat gemeente zich inzet voor àl haar inwoners en gericht LHBTI-beleid maakt

D66 D66 GroenLinks PvdA IJsselstein 12-11-2018 13:35

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 8 november hebben D66, PvdA en GroenLinks een motie ingediend die het college van Burgemeester en Wethouders oproept een aanjagersrol te vervullen bij LHBTI-emancipatie en acceptatie en consistent beleid daarop te formuleren. De motie is door de raad verworpen.

Hieronder vindt u het bijbehorende betoog van D66.

Voorzitter,

Als D66 hebben we een motie vreemd aan de orde van de dag ingediend om ook in IJsselstein beleid te maken gericht op LHBTI’ers. Directe aanleiding voor deze motie is de ondertekening van het regenboog stembusakkoord door D66, Groen Links en PvdA op 17 maart jl. Daarin hebben wij aangegeven ons in te willen spannen voor een beter en meer beleid ten aanzien van LHBTI’ers. Deze motie maakt deel uit van die inspanningen. Ook in IJsselstein hijsen wij op 11 oktober de Regenboogvlag. Vanaf 2016 doen we dat bij het Stadhuis, met dank aan Peggy Adema, raadslid D66, die hier in juni 2016 een motie voor indiende. 

In 2018 hebben we op 11 oktober ook de regenboogvlag gehesen bij het museum MIJ. Hier loopt tot 18 november de tentoonstelling “Gendervrij bij Mij”. In dat kader heeft Peggy Adema samen met het museum een aantal dialoog middagen en een avond lezing georganiseerd die elk een de onderwerpen Lesbisch, Homo, Bi, Transgender en Intersekse als aandachtspunt had. Dit is vanmiddag afgesloten met een bijeenkomst met het COC waarin gekeken is hoe het er in IJsselstein voor staat. Daar is nog wel een wereld te winnen. 

Ik herhaal een aantal zaken uit de motie van mw. Adema die aan actualiteit niet hebben ingeboet. Sinds 2016 hijsen we die regenboogvlag in Ijsselstein vlag.  D66 vind echter dat alleen aandacht voor het onderwerp niet voldoende is. Met het hijsen van de vlag op Coming Out Day 11 oktober zijn de problemen voor LHBTI’ers niet over. Het is slechts een teken maar wel een duidelijk zichtbaar teken. D66 denkt niet dat integratie-, emancipatie-, en acceptatie-problemen met het hijsen van de vlag meteen zijn opgelost. Met het hijsen van de regenboogvlag geven wij als stad, blijk van onze inzet voor al onze burgers. 

We willen een klimaat waarin jong en oud zichzelf durft te zijn en zich durft te uiten. We geven bovendien ondersteuning aan alle inwoners, scholen en organisaties die zich al blijvend inzetten voor homo-integratie, -emancipatie en acceptatie. 

Daarom vindt D66 dat :

Gemeenten een aanjagersrol zouden moeten vervullen bij LHBTI-emancipatie en acceptatie; Gericht beleid vanuit de overheid een enorme steun in de rug zal betekenen voor de LHBTI-ers en past bij het streven naar een inclusieve samenleving;

Ik lees nu graag de motie voor:

De raad van de gemeente IJsselstein in vergadering bijeen d.d.8 november 2018

De Raad,

Overwegende dat

Er in IJsselstein geen consistent en samenhangend beleid is ten aanzien van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgender- en intersekse personen (hierna te noemen: LHBTI); Gemeenten een aanjagersrol zouden moeten vervullen bij LHBTI-emancipatie en acceptatie; LHBTI-ers regelmatig te maken krijgen met pesten, sociale uitsluiting en met uitsluiting op de arbeidsmarkt, scholen en bij sportclubs; 30% van de jongeren denkt dat je seksuele geaardheid of genderidentiteit beter voor je kunt houden en 40% van hen de vriendschap met hun beste vriend(in) zou verbreken als deze zou aangeven homoseksueel te zijn (bron:SCP 2013); Onder LHBTI-jongeren significant vaker sprake is van depressieve klachten en zelfmoordgedachten; Er ook onder oudere LHBTI-ers vaak sprake is van depressiviteit, eenzaamheid en een sociaal isolement; Dat er nog steeds teveel LHBTI-ers zijn die er momenteel noodgedwongen voor kiezen hun geaardheid of genderidentiteit te verbergen; Beeldvorming over LHBTI-ers/seksuele diversiteit veelal eenzijdig en niet conform de werkelijkheid is; Het versterken van eigen kracht, het faciliteren van ontmoeting met gelijkgestemden waarin (h)erkenning kan plaatsvinden, de kern vormt van de LHBTI-emancipatie Gericht beleid vanuit de overheid een enorme steun in de rug zal betekenen voor de LHBTI-ers en past bij het streven naar een inclusieve samenleving;

Draagt het college op:

De raad uiterlijk in zijn vergadering van 11 april 2019 een voorstel voor te leggen met daarin opgenomen:

Wat er al binnen IJsselstein aan beleid is op het gebied van LHBTI; Een voorstel voor een aanvullend samenhangend beleid, dat wordt voorbereid in samenwerking met het onderwijs, zorgaanbieders, sportverenigingen overige maatschappelijke partners, politie, GGD, COC, Vluchtelingenwerk, Centrum voor Jeugd en Gezin, waarin expliciet aandacht is voor de LHBTI-ers van jong tot oud, met als doel hen volwaardig deel te laten uitmaken van onze samenleving; Het aanvullend beleid vorm te geven aan de hand van o.a. de aanbevelingen van Movisie over LHBTI-emancipatie (zie: https://www.movisie.nl/kennisdossiers/lhbt-emancipatie).

En gaat over tot de orde van de dag.

D66 wil actieprogramma tegen laaggeletterdheid in IJsselstein

D66 D66 PvdA IJsselstein 12-10-2018 21:25

Per brief van 17 juli 2018 heeft het College van B&W de raad geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot de aanpak van laaggeletterdheid in IJsselstein. De brief geeft een mooi overzicht van alle activiteiten die in dat kader plaatsvinden. Tijdens de vergadering van de Commissie Samenleving van 12 september 2018 hebben PvdA en D66 zich bereid getoond een oplegnotitie te schrijven naar aanleiding van deze brief van B&W.

Uit de brief blijkt dat 8% van de inwoners van IJsselstein moeite heeft met lezen en schrijven. Concreet hebben we het dan over 2500 inwoners. PvdA en D66 vinden dat veel te veel.

Temeer als blijkt dat in 2017 slechts 230 mensen aan een programma deelnamen om de taalachterstand te verkleinen en tot op dit moment in 2018 slechts 80. Tevens blijkt uit de bijlage bij de brief dat 11% niveau B1-B2 beheerst en 40% niveau A1-A2 beheerst.

Wat is laaggeletterdheid?

Laaggeletterdheid is een term voor mensen die grote moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Mensen die laaggeletterd zijn, zijn geen analfabeten. Ze kunnen wel lezen en schrijven, maar beheersen niet het eindniveau vmbo of niveau mbo-2/3.

Mensen die laaggeletterd zijn hebben onder meer moeite met:

Formulieren invullen (zorgtoeslag, belasting, etc.) Straatnaamborden lezen, reizen met openbaar vervoer Voorlezen aan (klein)kinderen Pinnen en digitaal betalen Werken met de computer, solliciteren Begrijpen van informatie over gezondheid en zorg

Goed kunnen lezen en schrijven is een basisvoorwaarde om mee te kunnen doen in de samenleving. Beheersing van taal vergroot de zelfredzaamheid. Tevens vergroot het ook de kans op het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Het is dan ook van belang om in een zo vroeg mogelijk stadium laaggeletterdheid te herkennen.

Dat kan bijvoorbeeld via het schuldhulpverleningstraject, via huisartsen, onderwijzers en/of vluchtelingenwerk. Er zijn diverse screeningsinstrumenten beschikbaar om laaggeletterdheid zo snel mogelijk te herkennen, zoals de Taalmeter of de Rekenmeter van de Stichting Lezen en Schrijven. Deze instrumenten kunnen worden ingezet om een indicatie te krijgen van iemands lees en/of rekenniveau.

De brief van het College gaat vooral uit van het aanbod, uitgesplitst in non-formeel en formeel. Van belang is echter een goede signaalfunctie om tijdig laaggeletterdheid te kunnen onderkennen.

Tevens blijkt uit de brief van het College een versnipperde aanpak. Er zijn initiatieven vanuit de Bibliotheek Lek en IJssel, Pulse, en vluchtelingenwerk. Alleen bij het Taalhuis is sprake van een meer afgestemde aanpak.

Wat willen we?

De fracties van PvdA en D66 willen een geïntegreerde aanpak door middel van een actieprogramma voor deze raadsperiode.

Het doel van dit actieprogramma dient te zijn dat de laaggeletterdheid in IJsselstein met 50% afneemt ten opzichte van 2017.

Het actieprogramma dient wat ons betreft in ieder geval uit de volgende elementen te bestaan:

Maak het terugdringen van laaggeletterdheid onderdeel van de collegeprioriteiten; Organiseer de aanpak van laaggeletterdheid binnen het sociaal domein onder verantwoordelijkheid van één wethouder; Positioneer de aanpak van laaggeletterdheid als middel tot participatie en dus niet alleen als onderwijsthema; Stel één geïntegreerd budget op voor alle activiteiten in het kader van de bestrijding van laaggeletterdheid in IJsselstein en maak daarin de kosten en opbrengsten inzichtelijk; Belast vanuit de gedachte “één plan, één regisseur”, één uitvoerende organisatie met de coördinatie op de uitvoering van het totaal aan activiteiten; Communiceer als gemeente IJsselstein begrijpelijk met inwoners, bij voorkeur op taalniveau B1; Waar de gemeente inzet op digitalisering van dienstverlening levert dit voor digivaardigen en geletterden tijdsbesparing en gemak op. Voor laaggeletterden is het vaak ingewikkeld om een DigiD te gebruiken of om een digitale afspraak te maken voor bijvoorbeeld een paspoort. De gemeente moet voor deze doelgroep in staat zijn verkeerd ingevulde formulieren te herstellen en alsnog zorgen dat mens-tot-mens contact mogelijk blijft. De dienstverlening van de gemeente dient voor iedere inwoner toegankelijk te zijn; Formulieren van de gemeente worden getoetst op eenvoud en bruikbaarheid en zonodig aangepast; Faciliteer de diverse uitvoerende organisaties voor het ontwikkelen van een goede en vooral tijdige signaalfunctie om tijdig de problematiek bij de diverse doelgroepen te kunnen onderkennen. Ga daarvoor met de uitvoerende organisaties in gesprek om hun behoefte te peilen. Instrumenten daarvoor zijn Taalmeter, Digimeter, Rekenmeter of vergelijkebare instrumenten van de Stichting Lezen en Schrijven; Via een voortgangsrapportage de raad op de hoogte houden van de resultaten van dit actieprogramma zodat getoetst kan worden of de doelstelling wordt gehaald.

Wij vragen:

Een reactie van de fracties op deze inzet van PvdA en D66 Een eerste reactie van het College Dat het College binnen 3 maanden aan de raad aangeeft op welke wijze zij invulling geeft aan de wens om tot een geïntegreerd actieprogramma te komen door middel van een raadsvoorstel.

Paul Nieveen van Dijkum (PvdA) Jelte Huizinga (D66).

Nipte meerderheid tegen uitbreiding MFA Touwlaan met de Touwladder

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA IJsselstein 13-03-2018 21:52

Vorig jaar besloot de gemeenteraad in te stemmen met de nieuwbouw van de scholen aan de Touwlaan in de multifunctionele accommodatie (MFA) Touwlaan. In dit gebouw worden de huidige Nicolaasschool en de Fatimaschool gehuisvest en is er ruimte voor kinderopvang. Vanwege fusieplannen van de Trekvogel en de Touwladder werden deze scholen buiten het project gehouden. Nu een fysieke fusie tussen de twee scholen niet haalbaar is, werd voorgesteld om de Touwladder als nevenvestiging alsnog onder te brengen in de MFA Touwlaan. Na een hoofdelijke stemming stemde een nipte meerderheid (LDIJ, VVD, SoFIJ, PvdA en 1 lid van het CDA) van de gemeenteraad tegen het voorstel. D66 was net als de ChristenUnie, GroenLinks en twee leden van het CDA voor het plan.

D66 IJsselstein is voor het plan omdat dit het meest in lijn is met het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs, waarmee de hele raad in 2015 heeft ingestemd. Belangrijke uitgangspunten bij dit plan waren onder andere: Maximale flexibiliteit als ondersteuning voor samenwerking, loslaten klassikaal onderwijs, duurzaamheid en een goed leerklimaat, schoolgebouw met een brede maatschappelijke functie (flexibele multifunctioneel gebouw) en schoolvoorzieningen op wijkniveau aanbieden.

D66 is voor een brede school of kindcentra, waar meerdere functies onder gebracht kunnen worden. Wel vindt D66 dat dit modulair opgebouwd moet worden. Dit betekent dat we bij aanvang een kleiner gebouw neerzetten dan op basis van de prognoses nodig zou zijn. Ook vindt D66 dat een multifunctioneel gebouw niet hetzelfde is als meerdere scholen onder één dak. Dus geen vierkante meters voor twee personeelskamers en twee aula’s maar uitgaande van het aantal vierkante meters voor een school. Voor D66 heeft bundeling van gevarieerd onderwijsaanbod in één gebouw in het centrum onze voorkeur. Dit zorgt voor voldoende en gespreid openbaar onderwijs in IJsselstein. Ja, dit betekent een verhoging van de kosten. Maar het alternatief kost dat uiteindelijk ook. Als er gekozen wordt om de Touwladder op de voorlopige locatie te laten zitten, dan zitten we al snel met een verouderd gebouw dat bovendien niet voldoet aan de normen voor energieneutraliteit die vanaf 2020 gaan gelden (BENG). We weten dan zeker dat dit tot meer kosten gaat leiden (voor het schoolbestuur bij renovatie, voor de gemeente bij nieuwbouw). Bovendien betekent het ook dat als we nu niet alles in één keer meenemen dan moet je twee keer bouwen, waardoor er dubbele overlast voor de buurt ontstaat. Tenslotte kunnen we vrijkomende locaties niet herontwikkelen en kunnen we dus deze opbrengsten ook niet in het onderwijs investeren.

D66 stemde in met een amendement van de ChristenUnie met het voorstel om kleiner te bouwen dan de oorspronkelijke plannen. Dit voorstel komt overeen met het voorstel van D66 om modulair te bouwen. Ook dit voorstel is door een nipte meerderheid afgewezen, waardoor de Touwladder op de oorspronkelijke locatie blijft. D66 betreurt de uitslag en zal zich ook in de toekomst inzetten voor uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan en voor investering in de kwaliteit van het onderwijs.

 

Meer informatie over de standpunten van D66 ten aanzien van ‘goed onderwijs’ vindt u op onze verkiezingspagina.

Verdeelde raad kiest voor onzekere toekomst IJsselstein

D66 D66 VVD CDA PvdA IJsselstein 21-12-2017 10:43

D66 kiest voor een ijzersterk IJsselstein om onze ambities mbt zorg, wonen en werk en inkomen te realiseren. Een sterk IJsselstein dat krachtig genoeg is om niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst haar taken aan te kunnen.

UW Samenwerking met Montfoort was gericht op het versterken van de bestuurskracht. Bij de start in 2013 waren er duidelijke uitgangspunten voor de samenwerking. Behalve de SP stemde alle partijen toen in met de samenwerking. Voor IJsselstein was UW samenwerking altijd een opmaat naar een brede samenwerking in de Lopikerwaard.

Nu lag er een gedegen plan voor om UW Samenwerking te versterken. Dit plan werd gedragen door het zakencollege (met experts van buiten IJsselstein) en gesteund door de OR. Helaas kiest nog geen vier jaar later de nieuwe coalitie van LDIJ, VVD, CDA en PvdA voor het stopzetten van deze samenwerking. Een beslissing zonder een uitgewerkt onderliggend plan en vooral zonder heldere financiële kwesties. Hierdoor gaat IJsselstein opnieuw een financiële onzekere tijd tegemoet.

D66 betreurt dit en wil van het zakencollege snel duidelijkheid over de financiële consequenties op korte en langere termijn.

D66 wenst de nieuwe IJsselsteinse coalitie veel succes toe

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA IJsselstein 11-10-2017 10:31

Donderdag 5 oktober werd een nieuw college gepresenteerd. De partijen van LDIJ, VVD, CDA en PvdA kwamen met nieuwe kandidaat wethouders en presenteerden een opdracht voor dit nieuwe college. Zij noemen het college een zakencollege. D66 ziet het als een VVD-CDA-PvdA college met gedoogsteun van de LDIJ.

“Voor de derde keer deze raadsperiode ligt er een raadsvoorstel ter besluitvorming voor om wethouders van een nieuwe coalitie te benoemen”, sprak D66 fractievoorzitter Jos Pel uit. “Voor de tweede keer in een halfjaar tijd bleek de ambtelijke samenwerking met Montfoort, UW Samenwerking, de aanleiding voor het opstappen van de wethouders.” D66 voelt ook de urgentie om voor ondernemers en inwoners van IJsselstein, de medewerkers van de gemeente IJsselstein en UW Samenwerking en de stad snel duidelijkheid te geven. D66 vindt wel dat dit zorgvuldig moet gebeuren. D66 heeft dit voorjaar samen met GroenLinks gepleit voor een raadsonderzoek. Dit onderzoeksrapport vormt samen met een bestuurskrachtrapport en de benchmark voor D66 de basis voor de toekomst van IJsselstein. Eerst moet een strategische keuze worden gemaakt voor de oriëntatie van IJsselstein. “Richten we ons op het Westen, of richten we ons op het Oosten. Kiezen we voor de Lopikerwaard, of kiezen we voor het verstedelijkt gebied van Nieuwegein en Utrecht.Vanuit deze keuze vloeit naar de mening van D66 automatisch de keuze voort of er doorgepakt of doorgeknipt gaat worden.”, vervolgde Jos Pel.

Het nieuwe college kreeg van de vier partijen een opdracht mee. D66 ziet dit als een verkort bestuursakkoord, die te vergelijken is met een coalitie akkoord. De keuzes die daar in gemaakt zijn, zijn voor D66 niet acceptabel. D66 mist een visie voor het komende half jaar en mist ook de aansluiting met de gemeenteraad. In het voorstel staat dat de gemeenteraad op de hoogte wordt gehouden van de voortgang. D66 vindt dat de gemeenteraad en de inwoners van IJsselstein actief moet kunnen meepraten over deze dossiers.

D66 zal de komende periode constructief oppositievoeren en wenst deze coalitie en dit college veel wijsheid en energie toe. “Het rommelt en dondert in IJsselstein, maar dat heeft het al eerder gedaan. Wij zijn er van overtuigd dat we de constructieve weg omhoog weer met elkaar in kunnen slaan. Nu Vooruit!”

Over verantwoordelijkheid nemen en de keuze aan de kiezer laten

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks SP VVD IJsselstein 27-09-2017 08:07

Verantwoordelijkheid nemen, ook als het moeilijk wordt

UW Samenwerking, de ambtelijke samenwerking tussen de gemeenten IJsselstein en Montfoort, is dit jaar al 2 keer aanleiding geweest voor de val van het IJsselsteinse College van Burgemeester en Wethouders. D66 had en heeft altijd de verantwoordelijkheid willen nemen om, de bij aanvang breed gedragen samenwerking, succesvol te laten worden. Een half jaar geleden hebben D66, CDA, GroenLinks en SP hun nek uitgestoken, door in een nieuw college verantwoordelijkheid te nemen voor belangrijke dossiers, zoals UW Samenwerking en de Wet sociale werkvoorziening, ondanks de wetenschap dat UW Samenwerking niet even gemakkelijk vlot te trekken zou zijn. Het was op prijs gesteld als toen de LDIJ de uitgestoken hand om mee te doen, had opgepakt.

In maart steunde de Raad, inclusief de VVD en LDIJ, CDA-wethouder Van den Berg als degene die de samenwerking op de rails zou krijgen. Hij wierp zich op om grip te krijgen op de problemen. De ambtelijke organisatie heeft sindsdien belangrijke stappen vooruit gezet. Dat de eerder genomen maatregelen nog niet alle problemen hadden opgelost, is evident. Dat het Algemeen Bestuur van UW besluitvaardig blijft doorwerken als een bestuurslid aankondigt mogelijk 3 weken afwezig te zullen zijn vanwege ziekte, is dat ook.

De fractie van D66 en D66-wethouder Van Beukering waren ervan overtuigd dat eventuele ingrijpende keuzes ten aanzien van de ambtelijke samenwerking met Montfoort gebaseerd moeten zijn op feitelijke inzichten uit 3 gedegen onderzoeken. De te maken keuzes moeten in een openbaar debat met elkaar besproken worden. Dat het CDA en haar wethouder de openbare discussie en het debat in de Raad over de onderzoeksresultaten niet heeft willen afwachten en reeds vorige maand uit de coalitie en het college stapten, vindt het D66 onbegrijpelijk. De ambtelijke organisatie heeft behoefte aan duidelijkheid en geen paniekvoetbal. Met de 3 rapporten in de hand kan beter worden afgewogen of de juiste maatregelen in gang zijn gezet, waar aanscherping nodig is dan wel of extra maatregelen moeten worden getroffen. Immers een aantal maatregelen was in afwachting van de rapporten on hold gezet.

Een aantal dagen voor de Raadsvergadering op 21 september werd al duidelijk dat een meerderheid het vertrouwen in het college zou gaan opzeggen. Dit bleek onder meer uit het feit dat antwoorden op 160 technische vragen werden afgedaan als slechte antwoorden en het niet serieus nemen van de gemeenteraad. Dat D66-wethouder Van Beukering en haar collega’s ervoor kozen om onder die omstandigheden en in een sfeer van slechte onderlinge verhoudingen op te stappen, vindt D66 begrijpelijk.

We danken de onlangs afgetreden D66-wethouder Van Beukering voor haar inzet en bijdrage voor IJsselstein en haar inwoners. We waarderen het dat zovele inwoners hebben laten blijken dat te erkennen, getuige de mooie en hartverwarmende reacties die zij heeft mogen ontvangen. Ook danken wij de fracties en wethouders van GroenLinks en de SP voor de kortstondige, maar constructieve samenwerking.

Het woord is nu aan de IJselsteinse kiezer Het is duidelijk dat het lek van UW Samenwerking nog niet boven is. D66 heeft op 21 september voorgesteld dat er op zeer korte termijn een Raadsbrede regiegroep gevormd moet worden, met vertegenwoordigers van de gemeenteraden van IJsselstein èn Montfoort. Doel daarvan is dat volksvertegenwoordigers direct invloed hebben op de vervolgstappen m.b.t. de ambtelijke samenwerking met Montfoort. In het belang van de inwoners van beide gemeenten en de medewerkers van UW Samenwerking moeten de verschillende partijen en de beide gemeenteraden de strijdbijl begraven. Volgens de onderzoeksrapporten verdient de samenwerking een uiterste inspanning om UW Samenwerking op korte termijn levensvatbaar en op lange termijn succesvol te laten zijn. De aanbevelingen uit de 3 onderzoeken geven daar aanleiding toe en moeten daarin leidend zijn.

D66 kan zich vinden in het voorgestelde aantreden van een zakencollege, want ook D66 vindt dat IJsselstein niet stil kan staan tot de verkiezingen in maart 2018. Een zakencollege bestaat uit ‘vakwethouders’ die hun functie niet namens een politieke partij uitoefenen. Ondertussen tekenen zich de contouren van een nieuwe coalitie van LDIJ, VVD, CDA en PvdA al af. Daarmee is een zakencollege naar het zich laat aanzien niet realistisch meer.

Het op korte termijn stoppen met UW Samenwerking vindt D66 om uiteenlopende redenen géén goed plan. Stoppen gaat de komende tijd bovendien niet leiden tot verbetering van de financiële positie van de gemeente IJsselstein, integendeel. Voor de lange termijn is het belangrijk om eerst een goed uitgewerkt en beter alternatief te hebben voordat eventueel de stekker uit de samenwerking met Montfoort wordt getrokken. D66 wil geen lastenverzwaring voor de inwoners om de genomen en extra maatregelen te kunnen financieren. D66 wil daarom, net als in voorgaande jaren, dat de OZB met maximaal de inflatie stijgt.

IJsselstein mist slagkracht om geheel zelfstandig, dus zonder ambtelijke samenwerking of bestuurlijke fusie, voort te bestaan. Daarvoor zijn de taken van een gemeente tegenwoordig te complex en omvangrijk. Bestuurskracht, kwaliteit van dienstverlening, continuïteit van uitvoering en bescherming van ons landschap vereisen een of andere vorm van samenwerking. Mocht het de komende tijd met de aanbevelingen uit de 3 onderzoeken niet haalbaar blijken om van UW Samenwerking een succes te maken, dan moet wat D66 betreft het mandaat voor het eventuele opzeggen van de samenwerking en het aangaan van andere samenwerkingen bij de kiezer liggen. D66 vindt dat een zakencollege of LDIJ-VVD-CDA-PvdA-coalitie tot aan de verkiezingen geen onomkeerbare besluiten ten aanzien van UW Samenwerking mag nemen. Het woord is wat D66 betreft eerst aan de IJsselsteinse kiezer.

D66 blijft haar verantwoordelijkheid nemen, net zoals onze fractie en wethouder de afgelopen jaren hebben gedaan. Wij willen dat niet alleen doen en zullen daarom met de inwoners in gesprek blijven gaan.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.