Nieuws van SP in Noord-Brabant over PvdA inzichtelijk

11 documenten

Brabants provinciebestuur doof voor noodkreet kunst- en cultuursector

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid VVD Partij voor de Dieren Noord-Brabant 11-09-2020 14:07

Foto: Portraits van Corpo Máquina

 

Ondanks de noodkreet van maar liefst 21 Brabantse cultuurorganisaties om hen te hulp te schieten, heeft het provinciebestuur van VVD, CDA, FvD en LokaalBrabant geen cent extra voor hen over. Het voorstel van de SP om de betrokken instellingen deels tegemoet te komen, vond vandaag geen enkel gehoor. De huidige coalitie heeft niet alleen weinig met cultuur, maar heeft er ook niet veel voor over. De betrokken instellingen zien dat als kapitaalvernietiging. Er dreigt een enorme verschraling, juist nu de eerdere investeringen in de Brabantse cultuur hun vruchten beginnen af te werpen.

En er was reden voor hoop. Gedeputeerde van Pinxteren (Vrije tijd, Cultuur en Sport) heeft immers zelf de minister opgeroepen om met extra geld te komen om daarmee alle door het Fonds Podiumkunsten positief beoordeelde aanvragen waarvoor onvoldoende budget gereserveerd is, alsnog te kunnen honoreren. Daarmee zouden alsnog 12 Brabantse makers/gezelschappen jaarlijks zo’n 1.8 miljoen aan rijksmiddelen ontvangen. Een verzoek dat van Pinxteren deed omdat: “als er nu geen geld bij komt staan veel makers buiten de vier grote steden (red.: in de Randstad) met lege handen”.

Ondanks deze gevolgen wil van Pinxteren die oproep niet op zichzelf van toepassing verklaren. En ook al hebben de betrokken 21 makers/gezelschappen en festivals allen een positief advies van de Adviescommissie BrabantStad Cultuur, er komt geen cent extra bij. Nurettin Altundal, woordvoerder cultuur van de SP, stelde dat van Pinxteren zo zijn geloofwaardigheid verliest. “Het is niet geloofwaardig als u iets van de minister vraagt, wat u zelf weigert te doen”.

Het SP voorstel werd uiteindelijk gesteund door GroenLinks, D66, PvdA en Partij voor de Dieren, maar haalde het niet door de tegenstemmen van VVD, CDA, FvD, PVV, 50plus, Cu/SGP en LokaalBrabant. Een teleurstelling voor de betrokken makers en gezelschappen die nu - zoals gedeputeerde van Pinxteren erkende - met lege handen achterblijven en noodgedwongen een onzekere toekomst tegemoet gaan. Het culturele veld werd natuurlijk al stevig geraakt door de coronacrisis, maar met het uitblijven van deze provinciale hulp is het maar de vraag of de betrokken organisaties dit overleven. Het lijkt het huidige provinciebestuur vooralsnog niets uit te maken.

SP komt met cultuurmotie Goed voorbeeld doet goed volgen

SP SP GroenLinks D66 PvdA Partij voor de Dieren Noord-Brabant 09-09-2020 10:56

 

Op initiatief van de Brabantse SP-fractie doen we aanstaande vrijdag 11 september (middels bijgevoegde actuele motie) een oproep aan het college van Gedeputeerde Staten om ook als provincie Brabant een aantal makers/gezelschappen die ‘een positief advies en geen budget’ van de Adviescommissie BrabantStad Cultuur hebben gehad, alsnog te honoreren.

Aanleiding is de oproep die gedeputeerde van Pinxteren, met collega’s uit andere niet-Randstadprovincies, deed aan de minister van Cultuur en de Tweede Kamer. In die oproep wordt gevraagd om met extra budget om alle door het FPK positief bevonden aanvragen alsnog te honoreren.

We menen dat we vanuit Brabant dan ook zelf gehoor moeten geven aan onze eigen oproep. We vragen daarom - eensluidend aan het verzoek aan de minister en Tweede kamer - om extra budget om de aanvragen die zowel bij BIS, het FPK als in BrabantStad een positief oordeel kregen, maar in Brabant onder de zaaglijn vielen, alsnog te honoreren. Je kunt immers moeilijk volhouden dat de regionale groepen en gezelschappen van grote betekenis en van landelijk en regionaal belang zijn, als je deze zelf niet honoreert.

Het betreft:

BioArt Laboratories, positief advies maar alleen gehonoreerd in de BIS

Afslag Eindhoven, positief advies maar alleen gehonoreerd in FPK

Corpo Maquina, positief advies maar alleen gehonoreerd in FPK

Strijbos & van Rijswijk, positief advies maar alleen gehonoreerd in FPK

Capella Pratensis, positief advies maar nergens gehonoreerd

Stichting The 100-Hands, positief advies maar nergens gehonoreerd

Dyana Donck Company, positief advies maar nergens gehonoreerd

Op dit moment hebben Groenlinks, D66, Partij vd Dieren en PvdA aangegeven de motie mee in te dienen.

Vragen over situatie busvervoer in Brabant

SP SP D66 PvdA Noord-Brabant 31-08-2020 10:38

De situatie van het busvervoer in Brabant is zeer zorgelijk . Vanwege veel lagere passagiersaantallen door Corona dreigen lijnen opgeheven te worden of veel minder te gaan rijden.  Daarom heeft de SPfractie samen met D66 en de PvdA de volgende vragen gesteld: 

Via onze partijgenoten in Eindhoven zijn wij geïnformeerd over het exploitatieplan 2021 van Hermes. Het betreft een presentatie en deze is in de bijlage [1]van deze brief meegezonden voor uw informatie.

Sinds maart hebben Hermes en Arriva bijna 90% van hun reizigers verloren. Het herstel gaat voorzichtig en hoe het zich op lange termijn ontwikkeld is nog erg onzeker. Veel mensen denken dat thuiswerken in de toekomst vaker voor zal komen; ook zeggen meer mensen de fiets of de auto te overwegen ten koste van het openbaar vervoer. Hiermee dreigt het basisnetwerk van openbaar vervoer in Brabant als een kaartenhuis in elkaar te vallen. Onze steden en dorpen worden minder bereikbaar, omdat het schrappen van dienstlijnen zeer waarschijnlijk is. Zeker als de tegenvallende reizigersaantallen voortduren. Dat brengt ons tot de volgende vragen:

1. Erkent uw College de noodzaak van het opgebouwde OV-netwerk in onze provincie voor de bereikbaarheid van de steden en dorpen in Brabant en welke impact heeft het schrappen van dienstlijnen volgens haar op het OV-netwerk?

2. Welke mogelijkheden ziet uw College om het huidige OV-netwerk zoveel mogelijk in stand te houden?

3. Welk instrumentarium heeft u om concessiehouders te ondersteunen in deze moeilijke tijd?

4. Waarom heeft uw College nog geen OV-steunpakket gepresenteerd?

5. Als concessieverlener is de provincie voor een groot deel verantwoordelijk voor de banen van werknemers bij de concessiehouder. Hoe ziet u deze verantwoordelijkheid?

6. Zijn er de afgelopen weken al ontslagen gevallen? Zoja, hoeveel? Zijn er in de afgelopen weken als ZZP-chauffeurs danwel chauffeurs die in dienst zijn van uitzendbureau’s minder ingehuurd? Zoja, hoeveel?

7. Welke inspanning verricht u om de werknemers baanbehoud te geven, ondanks tegenvallende reizigersaantallen? Is de inzet van deeltijd-WW volgens u een mogelijkheid voor deze werknemers?

8. Heeft u gesprekken met de concessiehouder over ontslagen van werknemers? Welke inspanning verwacht u van de concessiehouder op het gebied van re-integratie wanneer er ontslagen vallen? Ziet u omscholing, werk-naar-werk trajecten als goede instrumenten en gaat u de concessiehouder hierop wijzen?

9. Kan het College ons informeren over de stand van zaken rond de Buurtbussen? Tot 1 september is het mogelijk om tegen WMOtarief met de Regiotaxi te reizen in plaats van met de buurtbus. Is dit een volgens u een goed alternatief voor de kleine kernen gebleken? Wat is uw verwachting voor de komende periode?

10. Nu de scholen weer beginnen zien we dat ook scholieren en studenten weer gebruik willen gaan maken van de buurtbussen; mogen zij nu ook de Regiotaxi gebruiken? En is dit financieel betaalbaar?

Wij zien uit naar uw spoedige beantwoording en wensen u wijsheid in de besluitvorming rondom het exploitatieplan 2021.

Behandeling brief GS over advies van Van Geel teleurstellend

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Noord-Brabant 28-06-2019 16:40

Op 14 juni bespraken de statenleden van Noord-Brabant de conceptbrief die GS gemaakt hebben als reactie op het advies van Pieter van Geel over de Proefcasus Eindhoven AirPort.

Veel fracties waren vol lof over het gedegen advies dat de heer Van Geel in relatief korte tijd onder raadpleging van veel uiteenlopende belangengroepen, personen en wetenschappers heeft geproduceerd.

De SP had samen met de PvdA om bespreking van de conceptbrief gevraagd. Een paar dagen daarvoor hadden de statenleden al een reactie op de brief van GS van BVM2 ontvangen.

Bij de meeste andere partijen was er weinig kritiek op de brief. Zij waren dan ook niet aanwezig op de avonden die in de regio door Van Geel zijn georganiseerd.

De SPfractie vroeg zich af, waarom GS kiezen voor een afzonderlijke brief, terwijl er op de twee openbare avonden over het advies van Van Geel de algemene opinie was, om vanuit de regio met een mond een reactie naar de minister te formuleren.  

 

De brief van GS suggereert een verder onderzoek naar de mogelijkheden van fijnstof en klimaatgevolgen te doen naast de mogelijkheden van geluidshinderbeperking. De SP vindt, net als BVM2, dat Van Geel een prima actueel overzicht geeft van wat er op dit moment  op die gebieden mogelijk is.

Curieus is ook de aandacht in de brief voor de Lden in plaats van de Kosteneenheden. Maar het belangrijkste probleem heeft de SPfractie wel met de formulering : “Het lijkt ambitieus om te komen tot een hinderbeperking van 30%.”. Het lijkt wel alsof GS hier de oren laat hangen naar de directie van Eindhoven AirPort , die al tijdens een van de openbare avonden schielijk terugnam wat ze eerder als ambitie had ingezet. Geschrokken van eigen lef? Navraag bij Van Geel leerde ons, dat dit echt in meerdere onderzoeken als haalbaar doel wordt gezien en dat dat daarom ook zo in het advies terecht is gekomen. Het laatste punt van kritiek van de SP op de brief van GS is dat GS tornt aan het maximale percentage van 2,5% groei als de geplande hinderbeperking ( van 30%) is gerealiseerd. Van Geel geeft volgens de SP een goede onderbouwing van dit percentage. Immers met 2,5% maximale groei kunnen de luchthaven en luchtvaartmaatschapppijen afgezet tegen de algemeen economische groei in de regio  volop vooruit.

De reactie van de gedeputeerde was voornamelijk, dat de SP de brief niet goed las. Daarvoor had hij echter wel erg veel woorden nodig, waardoor de SP in ieder geval concludeert dat een ondubbelzinnige reactie in gezamenlijkheid met de regio naar het ministerie onze voorkeur heeft. Helaas ging de (nieuwe) coalitie van VVD, CDA , D66 , Groen Links en PvdA daar niet in mee. Wij hopen, dat de regiogemeentes op de Stuurgroepvergadering van 4 juli GS nog van mening kunnen doen veranderen.

SP: nieuw bestuursakkoord is slap aftreksel zonder echte keuzes

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Noord-Brabant 14-06-2019 14:27

Het bestuursakkoord van de nieuwe coalitie (VVD, CDA, PvdA, GroenLinks en D66) staat volgens Maarten Everling, fractievoorzitter van de SP in de provincie Noord-Brabant, vooral uit veel ronkende woorden: ““Kiezen voor kwaliteit”. Woorden die door het hele akkoord heen veel terugkomen. Maar welke keuzes worden er nu werkelijk gemaakt?”

Het bestuursakkoord beslaat maar liefst 55 pagina’s, maar wat Brabant de komende vier jaar kan verwachten van dit college wordt nergens echt duidelijk: Everling: “Ja. We weten hoe deze coalitie de wereld graag ziet in 2030. Maar wat nu dan? Nú moeten we aan de bak, werk maken van belangrijke thema’s op het gebied van milieu, klimaat en moeten we zorgen dat het goed gaat… niet met Brabant voorop, maar met iedereen die in Brabant woont. Maar daarvoor zijn keuzes nodig. Juist díe ontbreken.”

De SP diendeook een motie in om in ieder geval op het gebied van mobiliteit die keuze wel af te dwingen: “Er staat zelfs letterlijk: stevige investeringen in álle vervoersvormen. Werkelijk? De SP is graag bereid een handje te helpen in het maken van keuzes. Financiën zijn immers steeds beperkter. Alles kan niet meer. En met het oog op een toename van 30-40% van reizigers in het OV, en op het milieu, het klimaat en leefbaarheid lijkt ons het meer dan verstandig om vooral in te zetten op een degelijk openbaar vervoer.” Zei Everling in zijn bijdrage in de staten hierover.

SP en PvdA willen regenboogvlag op ‘Paarse Vrijdag’

SP SP PvdA Noord-Brabant 14-12-2018 12:46

Iedere tweede vrijdag van december is het ‘Paarse Vrijdag’. Op deze dag tonen scholieren, studenten en docenten dat zij solidair zijn met homoseksuelen, biseksuelen, lesbiennes en transgenders door het dragen van de paarse kleur in de kleding.

Vandaag is het ‘Paarse Vrijdag’ en constateren de statenfracties van de SP en de PvdA dat de regenboogvlag niet is gehesen bij het Provinciehuis. Daarom hebben Wouter van der Staak van de SP-fractie en Antoinette Knoet van de PvdA-fractie de volgende vragen aan het College van Gedeputeerde Staten gesteld:

Is het College van GS bekend met Paarse Vrijdag?

Is het College van GS het met de SP en PvdA eens dat, gezien het aantal studenten dat stageloopt bij de provinciale organisatie, het hijsen van de regenboogvlag bij het provinciehuis op Paarse Vrijdag een teken van solidariteit is? Zo nee, waarom niet?

Is het College van GS voornemens om per ommegaande op Paarse Vrijdag de regenboogvlag te hijsen? Zo nee, waarom niet?

Zie ook: Roze Brabant

Begroting Provincie: “het werk van socialisten is nooit klaar”

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Brabant 09-11-2018 13:18

Vandaag werd de Provinciale begroting voor 2019 besproken door de Staten. Fractievoorzitter Maarten Everling, sprak daar namens de SP-Fractie:

 “Het werk van socialisten is nooit klaar"Dit zinnetje hoorde ik ooit op een partijbijeenkomst, toen ik net politiek actief begon te worden. Op zich nog niet eens zo heel gek lang geleden, maar toch. Ik weet niet meer wie dit zei – dat kan goed onze eigen wijze oude nestor de heer Heijmans zijn geweest – maar ik weet nog wel dat ik dacht: “okay, het zal wel…”

Maar hij bleef toch hangen, want al snel merkte ik dat er altijd wel iets te doen was en is. Een probleem, groot of klein, dat ik op kon pakken en op zoek kon gaan naar een oplossing. Het liefste samen met de mensen met wie het aangaat. En dat vond – en vind ik heerlijk om te doen. Zeker in combinatie met een mooie actie.

Drieënhalf jaar geleden kwam ik hier voor het eerst binnen. Het Brabants parlement. Heel eerlijk: dat was toch echt even wennen. Met 9 mede SP’ers, in de coalitie. We kregen veel voor elkaar. Maar toch: het werk van socialisten is nooit klaar. Dat zinnetje blijft toch constant in mijn achterhoofd rondzingen. Ja, we doen veel goeds. Maar er moet nog zoveel meer dingen beter. Het klinkt misschien een beetje somber, maar voor mij is dat absoluut niet: het is voor mij een echte drijfveer. Het is voor socialisten een echte drijfveer: onvermoeibaar werken wij door om onze omgeving ten positieve te veranderen.

We hebben de VVD horen zeggen: we moeten keuzes maken. De keuzes die zij voor de toekomst lijken te maken zijn voor mij helder: economie ten koste van milieu, natuur en leefbaarheid. Hun bijdrage eindigde met: we willen een Brabant waar het goed wonen, werken en leven is. Voorzitter. Als ik hun betoog zo beluister krijgen we als het aan de VVD ligt een Brabant waar de biodiversiteit afneemt, milieu in gevaar komt en met als klap op de vuurpijl: een kerncentrale in de achtertuin!

Laten wij daar ook maar meteen helder over zijn: dat zijn niet onze keuzes. Wij zullen blijven strijden voor milieu, natuur en leefbaarheid. Ja. Ook kunst en cultuur. Economie is belangrijk. Maar de Brabantse economie wordt gemaakt door de mensen die hier in Brabant wonen. Als zij het niet goed hebben, gaat het niet goed met de economie.

Milieu, gezondheid en natuur

Ik zei al: wij hebben de afgelopen 3,5 jaar hier toch aardig wat voor elkaar gekregen. Wat ons betreft ten positieve – en ik besef tegelijkertijd dat er hier partijen zijn die daar anders over kunnen denken. Overduidelijk geen socialisten.

Om met meteen met één van de meest in het oog springende zaken te beginnen: 7 juli 2017. Maatregelen ter bescherming van het milieu, de natuur en gezondheid van mensen in Brabant. Zwaarbevochten in dit arena. En terecht, want het ging echt wel ergens over. Dat was ook te zien aan de enorme belangstelling. Dat zal niemand hier ontkennen. Over de uitkomst kunnen wij oprecht tevreden zijn. Het pakket als geheel zal in onze analyse Brabant in de komende jaren ten positieve veranderen… en dan toch weer dat stemmetje in mijn achterhoofd: …nooit klaar! Want wij zien echt wel dat er nog een hoop te doen is. Ja, we hebben stappen genomen om de neerslag van stikstof in natuurgebieden terug te dringen. Ja, we hebben tegelijkertijd maatregelen genomen om een omslag te kunnen maken naar een duurzamere veehouderij. Ja, in de meest veedichte gebieden zal het aantal dieren niet meer toenemen. Toch heb ik van begin af aan steeds benadrukt – en dat doe ik nu dus weer – de échte oorzaken moeten nog aangepakt worden. Het aantal dieren is nog veel te hoog. De slag naar duurzaamheid wordt nog veel te vaak gezocht in dure technieken. We zitten nog steeds met een enorme berg mest, dat ergens heen moet. Wat ons betreft grote vraagstukken waar we in de nabije toekomst nog echt wat mee moeten. We zijn dus nog niet klaar.

Zo ook op andere terreinen. Neem ons succes van de voorgaande perspectiefnota: kleine en middelgrote musea krijgen meer ondersteuning van de provincie. Kei goed. Zijn we hartstikke blij mee. Tegelijkertijd zien we dat niet iedereen in Brabant kan genieten van al de kunst, cultuur en historie dat we te bieden hebben. Graag zouden we zien dat mensen zo nu en dan gratis een bezoekje kunnen brengen. Zo brengen we zoveel mogelijk mensen naar de musea die Brabant te bieden heeft. We zijn dus nog niet klaar.

Q-koorts

Dan een onderwerp waar wij als SP al vaak aandacht voor hebben gevraagd en waar wij hier in de Staten – en natuurlijk ook landelijk – vaak in de voorhoede strijden voor gerechtigheid: de Q-koorts. Ondertussen zijn er 95 dodelijke slachtoffers te betreuren en velen lijden aan QVS – het Q-koorts vermoeidheidssyndroom – of chronische Q-koorts. Daar zijn geen goede medicijnen voor, veel onderzoek is nog nodig. Onlangs is er een crowdfundingsactie daarover gestart, waar wij ook meteen onze steun voor uitspraken. Vandaag dienen wij dan ook een amendement van de D66 mee in – gelukkig samen met vele andere partijen – om daar vanuit de provincie ook een bijdrage aan te leveren. Ook zie ik andere partijen hier in Brabant steeds vaker opkomen voor gerechtigheid voor de slachtoffers. Heel goed. Maar daar komt het weer: we zijn nog niet klaar. Want hier in de provincie staan we volgens mij als Provinciale Staten echt wel achter de slachtoffers. Het is alleen jammer dat een aantal partijen dat op landelijk niveau niet doen. 15.000 duizend euro is een schijntje – en wat mij betreft een belediging – voor de verwoesting die de Q-koorts bij slachtoffers aanricht. Onbegrijpelijk en onrechtvaardig. De provincie spreekt het rijk wel aan. Maar spreken alle partijen hier hun collega’s in de Tweede Kamer hier wel op aan?

Steun Voedselbanken

Nog eentje dan: steun voor de voedselbanken. Om hen te helpen het goede werk te kunnen doen hebben. Samen met de PvdA en het CDA hebben we dat toch mooi voor elkaar gekregen. Maar. Het zinnetje: we zijn nog niet klaar, komt ook hier om de hoek kijken. Want is het eigenlijk niet gewoon van de zotte dat voedselbanken überhaupt nodig zijn?

Er is nog genoeg te doen.

Algemeen over begroting

Voorzitter. Vandaag bespreken we de begroting van 2019. Een bijzonder jaar. Een jaar met verkiezingen. En dat is terug te zien in de begroting. Echt grote verrassingen en plannen staan er niet meer. Logisch, want het grootste deel van 2019 zal onder de hoede staan van een nieuw college. Betekent niet dat we geen op- of aanmerkingen hebben.

Arbeid en economie

Ik begin meteen met een hot-item arbeidsmigratie. Of eigenlijk wil ik het niet eens over de arbeidsmigratie zélf hebben, maar over de oorzaken en de effecten daarvan. Het gaat mij – en de SP – er helemaal niet om wie je bent, of waar je vandaan komt. Het gaat er ons helemaal niet om, om grenzen en deuren te sluiten voor anderen. Het gaat er ons niet om een wij versus zij verhaal. Dat leidt nergens toe, behalve tweedeling, maar zeker geen oplossingen. Waar het ons wél om gaat is gelijke kansen. Om een reële beloning voor het werk wat iemand levert.

Probleem: beloning zware arbeid lang niet voldoende

Want daar hebben we toch wel een probleem. Een veel genoemd argument voor arbeidsmigratie is: ja, maar Nederlands wíllen dat werk helemaal niet doen! Een argument dat we tientallen jaren geleden ook al hoorden, toen we vele gastarbeiders naar Nederland haalden. Maar Ja, het klopt: zolang je werk niet fatsoenlijk beloond dan is dat inderdaad een probleem. Mensen zijn wel gek om hun rug binnen een paar jaar naar de knoppen te werken als aspergesteker, maar ondertussen niet genoeg betaald krijgen om de kosten op te vangen als ze na een paar jaar helemaal niet meer kunnen werken. Dat blijven wij toch uitermate vreemd vinden. Onbegrijpelijk, eigenlijk.

Er wordt geconcurreerd op arbeidsvoorwaarden: loon en werktijden

Dan zul je vrije markt-adepten horen zeggen: ja, vrije markt is goed. Goed voor de concurrentie, goed voor de prijzen. Maar daar wil ik toch wel als socialist de andere kant van de medaille laten zien: want als prijzen steeds lager moeten, gaat dat natuurlijk ten koste van iets. En wat is dat ‘iets’ waar het makkelijkst op bezuinigd kan worden? Dat is het personeel. Je kunt proberen meer met minder mensen te doen, onder andere met behulp van techniek. Een andere oplossing is door ze minder te betalen. Of langer te laten werken voor hetzelfde geld. Daarnaast zie je een vlucht naar flexwerk en schijnzelfstandigen. Bij mij doemt het beeld van rijen dagloners voor de poorten van de fabriek op. Die kant willen wij niet op. Arbeid moet lonen.

Arbeidsmigranten

Nu zijn we tegen dat soort maatregelen in Nederland relatief goed beschermt. Er zijn CAO’s of op andere manieren zijn de arbeidsvoorwaarden goed geregeld. Het is geen perfect systeem, maar welke is dat wel? Toen kwam Europa. Vrije markt, van diensten, goederen en personen. Weet je, zelfs als socialist kan ik daar tot op zekere hoogte mee in komen.

Maar je ziet al jaren het volgende gebeuren: arbeidsmigranten worden naar Nederland gehaald om zo goedkoop mogelijk hier te werken. Vaak via uitzendbureaus, en verrassing: hoe wordt er geconcurreerd? Op arbeidsvoorwaarden als loon en werktijden. Huisvesting speelt hierin ook een rol. Dit vinden wij niet eerlijk.

Gelijke kansen arbeidsmarkt (motie!)

Want de kop was onlangs dan wel: arbeidsmigranten verdringen geen banen, maar als je doorleest zie je op bepaalde delen van de arbeidsmarkt dat wel degelijk gebeurd. Vooral bij ongeschoold of weinig geschoolde arbeid. In de landbouw, maar ook zeker in de logistiek.

En vraag je je misschien af: wat is de rol van de provincie hierin? Simpel:

We moeten ons bewust zijn van de mechanismes die hierachter zitten De provincie heeft wel degelijk een rol, een taak zelfs, om de werkgelegenheid te bewaken.

Voorzitter. Daartoe dient de SP dan ook, samen met de PvdA een motie in. De provincie is met grote regelmaat in gesprek met bedrijven. Om ze hier naartoe te halen, want dat is goed voor de economie en werkgelegenheid! Prima! Maar wat ons betreft doen we dat alleen met bedrijven waar we de afspraak mee kunnen maken dat ze voor iedereen gelijke arbeidsvoorwaarden hanteren. Doen ze dat niet, zijn ze wat ons betreft niet welkom.

Huisvesting migranten

Dan nog even specifiek aandacht voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Met name seizoensarbeiders. Het gaat om vele duizenden mensen. Dat moet fatsoenlijk gebeuren. Tegelijkertijd maken omwonenden zich zorgen. Hoe gaat de provincie hier straks mee om? Ik realiseer me dat hier druk aan gewerkt wordt. Ik hoor graag de stand van zaken.

Praktische opleidingen

Er wordt hier in dit huis vaak prat gegaan op de vele ‘campussen’ in Brabant. We hebben er 18, er is zelfs een kaart van! Zorg, agro, HighTech. Fantastisch. Ook de samenwerking met onderwijs is mooi. HBO’s, universiteiten en ook MBO’s zijn hierbij betrokken. Mooi. Maar wat ik eigenlijk een beetje mis:

We staan aan de vooravond van grote transities in de duurzaamheid als het gaat om energie en de landbouw. Daar gaan we ambachtslieden voor nodig hebben. Installateurs, elektriciens, bouwers. Ik vraag me zomaar even hardop af: waarom is er nog Ambachtencampus? Wat mij betreft moet dit ‘echte’ werk veel meer gewaardeerd worden. Deze groep is volgens mij vele malen belangrijker voor onze economie dan allerlei consultants. Zij vormen de brandstof van de banenmotor.

Milieu en natuur

Ik heb het al eerder even gehad over milieumaatregelen die we vorig jaar genomen hebben. Ik wil daar nog iets anders over kwijt. Zoals u weet is er deze week nog wel het een en ander gebeurd rondom de PAS

PAS

Ik denk dat het de actualiteit dan past om het hier vandaag aandacht voor te vragen, want de uitspraak van het Europees Hof kan nogal wat gevolgen hebben. Paar belangrijke punten:

Voor beweiding en bemesting gaan wellicht vergunningen nodig zijn, wat tot nu niet het geval was Er moet veel steviger wetenschappelijk bewijs komen over de effecten van maatregelen genomen ter vermindering van de stikstofdepositie En zolang dat het onzeker is dat maatregelen het beoogde effect hebben, mogen ze niet genomen worden

De hele PAS-systematiek wordt eigenlijk zo onderuitgehaald. De Raad van State is nu aan zet. Daarna zal de Rijksoverheid al dan niet tot actie over moeten gaan. Tot die tijd leven we in onzekere PAS-tijden.

Nu is de provincie uitvoerder van de PAS-regelgeving, dus ook hier zal er de nodige onzekerheid zijn. Wat ik graag wil weten van GS is hoe zij nu met deze onzekerheid omgaan. Ik kan met goed voorstellen dat lang niet alle gevolgen nu al in beeld zijn, maar kan GS hier alvast een voorschot op geven? Maar wat de SP betreft: tot er zekerheid is, geen nieuwe vergunning verlenen.

Gaswinning

Nog meer actualiteit: Minister WIebes gaat toch door met de gaswinning in Brabant. Ik kan daar heel kort over zijn. Dit laten we niet zomaar gebeuren. Ik heb eerder aangegeven dat ik graag samen met mensen actie onderneem. Desnoods ga ik samen met een groep actievoerders kamperen op het terrein van Vermilion. Maar neem maar van mij aan: actie is onderweg. Vraag aan GS: blijven jullie de bewoners en gemeenten rondom het gasveld, of gasvelden, want Loon op Zand en Tilburg staat ook nog wat te wachten, steunen? Is GS in bereid om in beroep te gaan? Waarom wel of niet?

Legionella

Legionella. Waterzuiveringsinstallaties blijken een bron van legionellabesmettingen te zijn. Tegelijkertijd is daar weinig over bekend en is er nauwelijks beleid. Instanties wijzen na elkaar. Ik ben erg benieuwd naar het standpunt van het college: hoe pakken we deze besmettingsrisico’s aan?

Mobiliteit

De Proefcasus Eindhoven Airport zal volgend jaar uitmonden in een advies van de verkenner ( de hr. Van Geel) aan de minister. Daarop zal de minister aan de partijen van de Stuurgroep, waar GS deel aan neemt, om een reactie op dat advies vragen. Dat is leuk, maar wat ons betreft zou PS hier ook iets over moeten kunnen zeggen. Wij zouden van GS graag horen of zij ons hun voorgenomen reactie richting de Minister, PS vooraf hierover de gelegenheid willen geven daar iets van te vinden?

Er staat, dat in 2019 daadwerkelijk wordt gestart met de realisatie van de N69. Betekent dit, dat de problemen rond de aansluiting van de N69 op de A67 bij Veldhoven opgelost zijn en op goedkeuring kunnen rekenen? Want het is nogal een duur waagstuk om de aanleg te starten, als dat (nog) niet zeker is. Graag een reactie van GS hierop.

Er zou ook begonnen worden in 2019 met het aanbestedingstraject van het voorkeursalternatief rond de N65. Is het dan ook duidelijk hoe de financiering daarvan daaruit gaat zien?

Bestuur en financien

Nog een keer Eindhoven Airport. Nee, ik ga nu even niet beginnen over het aantal vluchten. Nee, ik wil het even over wat anders hebben: dividend uitkering.

Ik heb begrepen er afspraken zijn gemaakt over het percentage dat uitgekeerd wordt, maar dat al jaren minder uitgekeerd wordt dan afgesproken. Mijn vraag aan GS is: hoe zit dat?

Catering

Als eerste een compliment. Wij hebben gevraagd om een wat soberdere en daarmee goedkopere catering. Dat is in de nieuwe aanbesteding gelukt. Mooi. Maar, voorzitter: wij hadden ook gevraagd serieus te onderzoeken of we het personeel in eigen dienst zouden kunnen nemen. Wat is er met dat verzoek gebeurd?

Voorzitter. Als socialist ben ik zeker nog niet klaar, met mijn bijdrage voor nu wel.

SP stemt in met inpassingsplan GOL (maar het was een lastige keuze)

SP SP PvdA Noord-Brabant 21-07-2018 14:21

De achtergrond “GOL” staat voor Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat. De Oostelijke Langstraat is het gebied van Den Bosch t/m Waalwijk. Het “inpassingsplan” staat voor het Provinciale Inpassings Plan (PIP). Dat is zoiets als een bestemmingsplan dat zich over meerdere gemeenten uitstrekt, in dit geval de gemeenten Heusden, Waalwijk en Den Bosch. Eigenlijk zijn er twee PIP’s: een voor het westelijk, en een voor het oostelijk deel.

De gemeenten liggen op een soort zandrug met aan weerszijden een laaggelegen gebied. In het ene stroomt de Maas, in het andere is ruim honderd jaar geleden het Drongelens Kanaal gegraven om Den Bosch droge voeten te geven. De laagte, waar dit afwateringskanaal door de zandrug breekt richting Maas, heet de Baardwijkse Overlaat (naar de naastgelegen Waalwijkse buurt). De Ecologische Verbindingszone langs dit kanaal is gerealiseerd, die in de Baardwijkse Overlaat nog niet. Het gebied aan weerszijden van het Drongelens Kanaal is geen Natura 2000 – gebied, maar de aangrenzende Loonse en Drunense Duinen wel.

De dorpen zijn gebouwd op de zandrug en, door de nood gedwongen, bijna aan elkaar vastgegroeid, met de Baardwijkse Overlaat als onderbreking. Over diezelfde rug loopt ook de A59. Die is zijn carrière begonnen als provinciale autoweg en erft uit die periode negen aansluitingen op 14 km, maar is in 1985 aan Rijkswaterstaat (RWS) overgedragen en inmiddels gedeeltelijk tot autosnelweg geëvolueerd. Het snelwegkarakter enerzijds en de vele afslagen anderzijds wringen, maar de zandrug biedt niet geweldig veel ruimte.

Nu zijn en worden er bij Waalwijk veel grote distributiecentra gebouwd (oa Bol.com), waardoor de druk op de A59 steeds verder toeneemt. Het knelt steeds harder en er ontstaat sluipverkeer. Ook willen dorpskernen hun winkelgebied opstoten in de vaart der volkeren. Daarnaast moet er waterberging worden gevonden, resterende Ecologische Verbindingszones aangelegd, en zijn er cultuurhistorische en recreatiebelangen. Dit totaalpakket heet de Gebiedsontwikkeling.

Voor het pakket is 76 miljoen beschikbaar.

Overeenstemming en conflict Over het grootste deel van het pakket (zeg maar over de ‘natuurkant’) is men het eens, maar over de aanpak van de wegen bestaat felle onenigheid tussen de provincie en de gemeenten (en de andere GOL-partijen) enerzijds en de actiegroep Van Gol Naar Beter en andere bewonersgroepen anderzijds.

Het hoofdprobleem is dat de A59 van RWS is, maar dat RWS op zijn kont blijft zitten en niets doet. Daardoor worden problemen, die eigenlijk op de A59 moeten worden opgelost, afgewenteld op het onderliggend wegennet. De discussie gaat erover hoe dat het beste kan gebeuren. Gezien de ingewikkeldheid van het gebied is er geen ideale oplossing, en daarmee gaat het in praktijk om een keuze uit kwaden, verpakt in veel technische details. De belangrijkste steen des aanstoots is of er een Waalwijkse ontsluitingsweg komt langs de rand van de Baardwijkse Overlaat.

Dat is op zich een serieuze vraag, want het is een mooi gebied. De actiegroep heeft met grote inzet gestreden voor wat zij vond dat goed was, en heeft ook inderdaad een aantal belangrijke wijzigingen gerealiseerd gekregen.

De verhouding tussen de provincie en de gemeenten Bij veel mensen leeft de gedachte, dat de provincie “hoger” is en de gemeenten kan terugfluiten als die iets doen, wat hun inwoners niet zint. Meestal kan dat niet (dan is de gemeente op zichzelf bevoegd gezag) en in die gevallen dat het wel kan, gebeurt het vaak niet omdat de provincie erg terughoudend is om top down iets op te leggen. Bovendien was de provincie tot het PIP gekomen in nauwe samenwerking met de gemeenten. Provinciale Staten konden in dit geval ja of nee zeggen op de PIP, toen dit op 29 juni 2018 ter afdoening voorlag, maar deden dat onder andere niet omdat de gemeenten allemaal vóór het PIP waren. Er is dan geen politieke meerderheid te vinden die dan de lokale democratie bruskeert.

Het debat in Provinciale Staten De actiegroep streed tot het uiterste, maar behalve dat het hen aan steun uit de eigen gemeenteraden ontbrak, werd het ook steeds meer een onnavolgbaar variantenspel met een welles-nietes karakter. De actiegroep beweerde dat het wel kon, wel een probleem oploste, en wel binnen het budget bleef, en gedeputeerde (zeg maar wethouder) Van Merrienboer en zijn ambtenaren beweerden het tegenovergestelde.

Uiteindelijk heeft SP-woordvoerder Willemieke Arts de Gedeputeerde gesteund. Het PIP kreeg een meerderheid.

Wel hebben SP en PvdA nog een motie ingediend, die opriep om bij de uitvoering zo  weinig mogelijk schade toe te brengen aan de Baardwijkse Overlaat. Deze motie werd met grote meerderheid gesteund.

 

Oorverdovend stil rond een oorverdovend vliegveld

SP SP PvdA Noord-Brabant 20-04-2018 12:58

Een aantal weken voor Pasen meldde gedeputeerde Van der Maat, dat we binnen anderhalve week een brief van de minister over Eindhoven Airport konden verwachten. Hij zou deze brief meteen doorsturen naar de Staten. In de brief zou duidelijk worden gemaakt hoe het proces van de nieuwe gebruiksvergunning van Eindhoven Airport onder leiding van het ministerie zou worden ingericht. Iedereen is vooral benieuwd hoe de omwonenden bij het hele proces betrokken gaan worden. De nieuwe vergunning moet 1 januari 2018 klaar zijn. 

Inmiddels is het 20 april en van het ministerie taal noch teken. Daarom heeft de SP-fractie vandaag samen met de PvdA een motie ingediend om GS aan te sporen bij het ministerie aan te dringen op meer snelheid en duidelijkheid op dit gebied.

SP, PvdA en GroenLinks halen ‘Brabantwet’ weer naar Brabant

SP SP GroenLinks PvdA Noord-Brabant 07-03-2018 20:45

Het vorige kabinet bereidde ‘m voor, het huidige kabinet trekt ‘m in. Maar de SP, GroenLinks en de PvdA dienen de Wet Veedichte Gebieden – ook wel ‘Brabantwet’ genoemd – nu in als initiatiefwet. Op vrijdagmiddag 9 maart presenteren de Kamerleden Frank Futselaar (SP) en Rik Grashoff (GroenLinks) in het provinciehuis de wet aan Provinciale Staten van Noord-Brabant.

De Tweede Kamerfracties van de SP, GroenLinks en de PvdA dienen de initiatiefwet in omdat onze provincie overduidelijk lijdt onder de gevolgen van de vee-industrie. De Statenleden van de partijen erkennen dit. “Uit de gezondheidsonderzoeken blijkt dat het riskant is en klachten geeft om in een gebied te wonen met veel stallen”, zegt Maarten Everling (SP Brabant).  “Naast de gezondheid van omwonenden maken we ons ook grote zorgen over de kwaliteit van ons water, onze bodem en onze biodiversiteit”, vult Hagar Roijackers (GroenLinks Brabant) aan.

De wet Veedichte Gebieden biedt instrumenten aan provincies om regionaal te sturen op dieraantallen. Dit in aanvulling op de ruimtelijke instrumenten die provincies nu hebben en in aanvulling op lokaal geur- en locatiebeleid van gemeenten. De wet kan een impuls geven aan een duurzame veehouderij die zich onderscheid door kwaliteit en die natuurinclusief is, zo hopen GroenLinks, PvdA en de SP.

Op vrijdag 9 maart om 15.30 u is de overhandiging van de initiatiefwet door de Tweede Kamerleden aan Provinciale Staten (provinciehuis zaal Podium van Brabant 1). Uitgenodigd zijn Statenleden en vertegenwoordigers vanuit de landbouw en de milieu- en bewonersgroepen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.