Nieuws van SP in Schagen over VVD inzichtelijk

5 documenten

5 september: Kom in actie voor de zorg

SP SP VVD D66 CDA ChristenUnie Schagen 25-08-2020 07:51

Het is tijd voor actie. Actie voor de zorg. Want onze zorgverleners verdienen meer dan alleen applaus. De coronacrisis heeft nog eens onderstreept hoe belangrijk goede zorg is. Ook zijn er de komende tijd veel meer mensen nodig die in de zorg willen werken zodat goede zorg voor iedereen gegarandeerd kan blijven en de werkdruk omlaag kan. Zorgverleners verdienen meer waardering: een beter salaris, minder werkdruk en meer zeggenschap over hun werk.
 
Maar ondanks verschillende stemmingen in de Tweede Kamer over ons voorstel voor meer structurele waardering voor zorgverleners, blijven de coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie dit blokkeren. Zo gaan we van klappen vóór de zorg naar een klap in het gezicht van de zorg. Dat laten we niet gebeuren, onze zorgverleners verdienen beter.
 
DAAROM KOMEN WE OP ZATERDAG 5 SEPTEMBER OM 14.00U ONLINE IN ACTIE.
 
Dat is vlak voor Prinsjesdag en hét moment om van ons te laten horen. We doen dit online zodat (ook in deze coronatijd) zoveel mogelijk mensen mee kunnen doen en we zorgverleners zo min mogelijk belasten. We gaan voor de grootste online zorgactie ooit! Meld je aan en wij sturen je snel meer informatie over hoe je mee kunt doen met de online zorgactie.

SLUIT JE AAN via deze link  

SP twijfelt bij pilot bundeling doelgroepenvervoer en OV Schagen

SP SP VVD CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Schagen 17-06-2018 09:06

De Statenfractie van de SP zet vraagtekens bij een onderzoek van de provincie om het speciaal leerlingenvervoer, ouderenvervoer en gehandicaptenvervoer open te stellen voor andere openbaar vervoergebruikers. Vandaag bespraken provinciale staten een voorstel van PvdA, CDA en D66 voor zo'n proef in Schagen. De SP wees er op dat tien jaar geleden overal mislukte proeven zijn gedaan met bundeling van doelgroepenvervoer en openbaar vervoer. Er zou eerst naar de resultaten van deze eerdere pilots gekeken moeten worden. PvdA, CDA en D66 vonden dit niet nodig. Een motie van de SP om te leren uit het verleden kreeg de steun van GroenLinks, PVV, Partij voor de Dieren, 50PLUS en Ouderenpartij.

Ook in de regio Schagen is in 2007 al een pilot gehouden. Bij deze regionale proef waren acht gemeenten betrokken. De pilot kostte € 220.000. Er zou openbaar vervoer naar Agriport bij Medemblik komen in combinatie met het speciaal gehandicapten- en leerlingenvervoer. Ook de toenmalige provinciale belbus werd bij de pilot betrokken. Verkeersadviesbureau AGV Movares maakte in maart 2008 een evaluatie. Conclusie: de pilot heeft geen resultaten opgeleverd die merkbaar zijn voor de reiziger. De combinatielijn naar Agriport is er nooit gekomen. De belbus Noord-Holland Noord is al lang ter ziele. Uit een andere pilot, Regiotaxi Zuidoost Drenthe, kwam naar voren dat gebruikers ontevreden waren dat er veel meer werd omgereden en de reizen langer waren gaan duren.

In een memo had SP-statenlid Marnix Bruggeman PvdA, CDA en D66 gevraagd eerst de resultaten van de vroegere pilots te bestuderen: "Met opnieuw het wiel willen uitvinden is niks mis. Wel als er vermoedens zijn dat dit wiel eigenlijk nooit zo goed wilde draaien. Meer efficiency is mooi. Maar de praktijk heeft uitgewezen dat je autisten of scholieren met een handicap niet in één busje moet stoppen met andere gebruikers van het openbaar vervoer. Dat leidt tot onrust en langere reistijden voor alle groepen."

Andries Thijssens (D66) wierp de SP tegen dat er op ICT-gebied in tien jaar veel veranderd is. En gedeputeerde Post (VVD) zei tegen Bruggeman: "In uw wereld mag dan in tien jaar niets veranderd zijn, in de wereld om u heen wel degelijk." Bruggeman: "Op één punt moet ik u inderdaad toegeven dat er wel iets is veranderd sinds 2008. En dat is dat de provincie Noord-Holland sindsdien - en per 22 juli aanstaande nog veel meer – allemaal buslijnen opheft. Deze pilot is weer een schaamlap voor het opheffen van buslijnen. Dat is er inderdaad veranderd: dat er een kaalslag heeft plaats gevonden in het gewone regulier openbaar vervoer. En dat straks met deze pilot Wmo-geld van de gemeenten wordt ingezet als gewoon openbaar vervoer dat door de provincie is wegbezuinigd."

Protest tegen de afbraak van de buslijnen in de regio.

SP SP VVD D66 CDA PvdA Schagen 10-04-2018 17:22

Negentig boze buspassagiers uit Alkmaar, Bakkum, Castricum, Heerhugowaard, Callantsoog en Schagen togen op 9 april naar het Provinciehuis in Haarlem. Zij protesteerden daar tegen de plannen voor opheffing van elf buslijnen in Noord-Holland Noord. Veertien van hen namen als inspreker ook deel aan de discussie in de Statencommissie Mobiliteit. Officieel stond daar op de agenda alleen een voorstel van de PvdA om een paar busritjes uit het bezuinigingsplan toch maar niet te schrappen – door de SP bestempeld als schaamlap voor de afbraak van het openbaar vervoer.Over het bezuinigingsplan zelf wilden ​coalitiepartijen PvdA, VVD, D66 en CDA liever niet praten. De insprekers trokken zich daar niets van en pleitten samen bijna een uur lang, vurig en soms ontroerend, voor behoud van hun buslijn 5 (Alkmaar), 152 (Julianadorp) en 164 (Bakkum, Egmond).

De insprekers vertelden allemaal wat het verdwijnen van hun bus voor hen betekent. Heel veel indruk maakte de toespraak van Giel Schoon, die leeft met een handicap: "Wij wonen met veertien mensen op de Alkenhoef in Alkmaar. Wij gaan bijna allemaal met de bus. Wij zijn geschrokken dat de bus misschien verdwijnt. Dan zijn we veel vrijheid kwijt. Wij willen dat de buslijn 5 blijft."

https://schagen.sp.nl/nieuws/2018/04/protest-tegen-de-afbraak-van-de-buslijnen-in-de-regio

Ontroerend was ook de inspraak van Salver Sarp-Koç, vrijwilligster in het buurthuis De Alkenhorst in Alkmaar. Ze werkt voor gehandicapten en oude mensen, en heeft zelf ook een handicap: "Wij zijn heel erg verdrietig, wij kunnen niet heel erg ver lopen. Wij gaan met de bus naar de stad en het vrijwilligerswerk. Dat kan ik niet met mijn scootmobiel. Met de bus kan ik dat wel. Alstublieft …. voor de gehandicapten en de oude mensen …. stop niet met bus 5, alstublieft."

https://schagen.sp.nl/nieuws/2018/04/protest-tegen-de-afbraak-van-de-buslijnen-in-de-regio
 

Anke Kretsmar is ook actief in De Alkenhorst: "Toen bekend werd dat bus 5 ging verdwijnen, is men erg geschrokken. Drie jaar geleden moest ik vanwege financiële omstandigheden mijn auto de deur uit doen. Wat nu? Lijn 5! Ik moest er even aan wennen. En toen vond ik het geweldig. Met mijn lijn 5 kan ik naar het kerkhof, naar de kinderboerderij, maar het speeltuintje, naar het ziekenhuis en naar het centrum, en niet te vergeten de bibliotheek. De bereikbaarheid is voor economisch zwakkeren - en daar wonen er heel veel van in deze wijk - heel belangrijk om te kunnen participeren." Hilda Deis wees er op dat er in Hoefplan binnenkort een Pabo komt. Die studenten hebben ook bus 5 nodig.

Uit Castricum sprak Wil Groentjes, bewoonster van een appartement bij woonzorgcentrum De Sandmark: "Wij zijn allen zelfstandig, maar willen wel graag naar onze familie en vrienden. Ook willen wij hen kunnen ontvangen. Maar dit wordt onmogelijk als buslijn 164 komt te vervallen. Zelf heb ik familie en vrienden in Bakkum-Noord, in Egmond aan de Hoef en Egmond aan Zee. Zonder deze bus wordt het eenzaam, heel eenzaam."  Carolien Jansen verhuisde zes jaar geleden om gezondheidsredenen van Amsterdam naar Castricum: "Bij mijn sociale huurwoning stopten twee bussen. In de advertentie had gestaan: de strandbus naar Castricum aan Zee stopt bij u om de hoek! En dankzij bus 164 was Egmond aan Zee binnen 18 minuten bereikbaar. Nu dreigt dat uit beeld te raken. Nooit meer even snel de bus pakken voor een bezoek aan het strand of voor vrijwilligerswerk in de terminale zorg."

Ilse Dieben uit Julianadorp is ouder van een kind dat onderwijs volgt in Schagen. In haar inspraak zei ze: "Ik maak me erg veel zorgen over het busvervoer, over lijn 152." Ze maakte duidelijk dat de paar ritten die op scholierenlijn 652 overblijven volstrekt onvoldoende zijn: "Lange wachttijden tot meer dan een uur. Scholieren zullen langer blijven hangen in het centrum van Schagen. Mijn dochter maakt elke dag gebruik van lijn 152 en volgens haar is het altijd druk in de bus. In de middag zijn er altijd passagiers. Hou het studeren alstublieft aantrekkelijk voor onze kinderen."

Inspreekster Marjo Husslage werd aangevallen door VVD-statenlid Hanneke Kamer van Hoegee, die Husslage tegenwierp: "Op een gemiddeld buskaartje zit 60 procent subsidie. Dus wilt u dat wij nog meer gaan subsidiëren op bussen die leeg rondrijden?" Waarop Husslage terugsloeg: "De bussen rijden niet leeg rond, mevrouw, daar gaat het nou juist om. En u heeft het over subsidie, maar een bus was en zou nog steeds een nutsvoorziening moeten zijn." Ook andere insprekers gaven een politiek oordeel. Zoals Arjan Gelder van Wil Nu uit Alkmaar: "Deze verslechteringen zijn echt op de liberale zelfredzaamheid toer – zoek het maar lekker zelf uit. De overheid ontwikkelt zich op een voor ons onaanvaardbare wijze, waarbij niet meer sprake is van een dienende overheid, maar steeds meer afstotend."

SP-statenlid Marnix Bruggeman vatte daarna de verhalen van de insprekers nog eens samen: "Van de insprekers hebben we gehoord wat dit voor hen betekent. Niet meer met de bus boodschappen kunnen doen. Met een enorme omweg naar het ziekenhuis. Minder bezoek van familie. Ach, zegt Connexxion, waar de bus is opgeheven, moeten mensen voortaan maar voor eigen vervoer zorgen. Ik zeg: ach ja, en zo gaan jullie lekker door met de afbraak van publieke voorzieningen. Maar wij pikken het niet meer!"

In het debat daarna tussen de statenleden ging het er vaak fel aan toe. Tot zichtbare irritatie van de coalitiepartijen deed Bruggeman het volgende voorstel: "Ik heb laten uitzoeken wat we besparen als we de gedeputeerden niet meer in dienstauto's en taxi's laten rondrijden en ze in plaats daarvan een ov-jaarkaart geven. Per jaar een hálf miljoen. Dat geld kan dan naar behoud van de bus!"

D66 statenlid Andries Tijssens (D66) wekte de suggestie dat Bruggeman met zijn overzicht van de elf op te heffen buslijnen gelekt zou hebben uit geheime stukken. Bruggeman wees er fijntjes op dat zijn informatie kwam uit een stuk van Connexxion. Dat stuk had hij als openbaar stuk gekregen via gemeenteraadsleden uit Castricum en Heerhugowaard. Alleen de statenleden hadden dit stuk niet gehad. Gedeputeerde Post (VVD) stelde bij herhaling dat openbaar maken van de busplannen alleen maar tot verwarring zou leiden. Waarop Bruggeman reageerde: "Over dat verhaal dat het niet openbaar kan worden, omdat daardoor mensen wel eens in de war kunnen raken, wat is dat voor onzin? Dat er in de politiek dingen kunnen veranderen, dat gebeurt zo vaak. Moet je voortaan alles geheim houden tot aan het eind van een wetsvoorstel de Eerste Kamer definitief besloten heeft? Dat gelooft u zelf toch ook niet? Bruggeman kondigde tot slot aan in de komende Statenvergadering te komen met een eigen voorstel om het openbaar vervoer daadwerkelijk te redden, "en niet met een schaamlap zoals de PvdA doet."

 

 

Opheffen buslijnen in de Noordkop

SP SP VVD Schagen 16-03-2018 03:16

"Drie miljoen extra voor openbaar vervoer in Noord-Holland Noord". Dit staat boven een persbericht dat de provincie vandaag heeft uitgegeven. "Een leugenachtig persbericht", aldus SP-statenlid Marnix Bruggeman: "Per 22 juli worden elf buslijnen geheel of gedeeltelijk opgeheven. Nog eens drie lijnen in Den Helder gaan de helft minder vaak rijden." 

De opheffingen en inkrimpingen leveren elk jaar een besparing van vele miljoenen op. Naar aanleiding van een storm van protest wil de provincie nu een paar bezuinigingen terugdraaien. Het persbericht van de provincie noemt dit "ruim drie miljoen euro extra vrijmaken om de komende tien jaar te investeren in het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord."

Bruggeman: "Het gaat om een paar ritjes in de spitsuren die alsnog mogen blijven rijden. Je moet maar durven. Eerst alles wegbezuinigen. Dan na alle protesten een paar busritjes weer terugzetten in de dienstregeling. En dat dan verkopen als 'investeren'." Het bedrag van 3 miljoen is volgens de SP ook misleidend. Dit bedrag wordt uitgesmeerd over een periode van tien jaar. Het gaat dus om drie ton per jaar.

Welke lijnen per 22 juli wegbezuinigd worden is officieel nog steeds geheim. In een vergadering van de statencommissie Mobiliteit op 22 januari probeerde de SP herhaal­delijk van gedeputeerde Post (VVD) te weten te komen welke lijnen verdwijnen. Zij weigerde echter opening van zaken te geven. Colleges van burgemeester en wethouders van de getroffen gemeenten hebben op 26 februari wel een brief van de provincie gehad. 

Voor de regio Schagen ziet op dit moment het plaatje er zo uit:Lijn 150 Schagen - Alkmaar wordt opgehevenLijn 151/155 rijdt alleen nog tussen Alkmaar en Petten (ECN)Lijn 652 Schagen-Den Helder (de scholieren bus) er worden enkele ritten toegevoegd.Lijn 152 Rijdt nu alleen nog tussen Schagen en CallantsoogLijn 157 wordt opgeheven; wordt nu lijn 156 tussen Warmenhuizen en Schagen echter alleen overdag.Lijn 158 wordt opgeheven (Den Helder-Anna Paulowna- Hippolytushoef).Er komt waarschijnlijk een belbus tussen Breezand en Anna Paulowna.

De conclusie is dan ook dat als doekje voor het bloeden alleen een paar ritjes met de scholierenbus extra worden gereden. Hiermee zijn we als SP niet eens, en zullen daarom blijven strijden voor behoud van de minimale busvoorzieningen in de regio!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.