Meer aandacht voor de Nedersaksenlijn op initiatief GroenLinks (Overijssel) 🙂🚂🙂 Er wordt al lang gepraat over het verbeteren van de openbaar vervoer verbinding van Overijssel naar Drenthe en Groningen. Op initiatief van GroenLinks is de Nedersaksenlijn toegevoegd aan de ambitie van de nieuwe coalitie. Daarmee is er meer aandacht voor beter en sneller openbaar vervoer in Overijssel. In het coalitieprogramma 'Samen Bouwen aan Overijssel' was niet expliciet de ambitie opgenomen om stappen te zetten richting de Nedersaksenlijn, de treinverbinding tussen Enschede, Almelo, Emmen en Groningen. Statenlid GroenLinks Kees Slingerland: “GroenLinks staat voor beter en sneller openbaar vervoer en vindt dit een gemiste kans. Daarom heeft GroenLinks voorgesteld om de verbinding tussen Overijssel, Drenthe en Groningen als duidelijke opdracht mee te geven voor de komende vier jaar.” Dit voorstel is breed gesteund, waarmee er nu een heldere opdracht is aan het Overijsselse College om aan het werk gaan om te lobbyen voor een betere en snellere treinverbinding."
11 documenten
Reizigersvereniging ALMAMeer ...
GroenLinks -Twenterand 21-06-2019 15:54
Meer aandacht voor de Nedersaksenlijn op initiatief GroenLinks (Overijssel) 🙂🚂🙂 Er wordt al lang gepraat over het verbeteren van de openbaar vervoer verbinding van Overijssel naar Drenthe en Groningen. Op initiatief van GroenLinks is de Nedersaksenlijn toegevoegd aan de ambitie van de nieuwe coalitie. Daarmee is er meer aandacht voor beter en sneller openbaar vervoer in Overijssel. In het coalitieprogramma 'Samen Bouwen aan Overijssel' was niet expliciet de ambitie opgenomen om stappen te zetten richting de Nedersaksenlijn, de treinverbinding tussen Enschede, Almelo, Emmen en Groningen. Statenlid GroenLinks Kees Slingerland: “GroenLinks staat voor beter en sneller openbaar vervoer en vindt dit een gemiste kans. Daarom heeft GroenLinks voorgesteld om de verbinding tussen Overijssel, Drenthe en Groningen als duidelijke opdracht mee te geven voor de komende vier jaar.” Dit voorstel is breed gesteund, waarmee er nu een heldere opdracht is aan het Overijsselse College om aan het werk gaan om te lobbyen voor een betere en snellere treinverbinding."
Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen ...
GroenLinks VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Dordrecht 24-04-2019 10:02
Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen we af op volgend project: de #waterbus. Er is veel te beleven op ons eiland alleen kan niemand er straks meer komen. in ieder geval niet met OV. Daarom hebben we nu op initiatief van Rolin den Heijer van de Dordtse VVD raadsbreed art 40 vragen gesteld. Hopelijk zijn we er op tijd bij. Hieronder kunt u de artikel 40 vragen lezen. Antwoorden op deze vragen verwachten wij over ongeveer 6 weken. Betreffende: Artikel 40-vragen Nieuwe aanbesteding waterbus Namens de gemeenteraad van Dordrecht: Beter voor Dordt, Dordtse VVD, CDA, D66, GroenLinks, CU/SGP, PVV, SP, VSP, PvdA en Gewoon Dordt Afgelopen week werd bekend dat bij de nieuwe aanbesteding van de waterbus de frequentie fors omlaag gaat voor wat betreft de routes van Dordrecht naar Rotterdam en vice versa via de andere Drechtsteden. Van een nieuwe exploitant wordt een veel lagere vervoersfrequentie verwacht dan de reizigers nu gewend zijn. Dat is funest voor een evenwichtige modal split waarbij reizigers een prima alternatief grotendeels kwijtraken. Het Drechtstedenbestuur heeft hierover vorige week een kritische brief geschreven aan de verantwoordelijk gedeputeerde, de heer Janssen. Dit leidt bij de gemeenteraad Dordrecht tot de volgende vragen aan het college: 1. Bent u het met ons eens dat in het programma van eisen tenminste het huidige niveau van dienstverlening te vragen aan een nieuwe exploitant? 2. Bent u het met ons eens dat een verlaging van het niveau van de dienstverlening van de waterbus niet strookt met de groei-ambitie van Dordrecht en de Drechtsteden en de multimodale bereikbaarheid van de Drechtsteden in het algemeen en Dordrecht in het bijzonder? Zo neen, waarom niet? 3. Bent u het daarom met ons eens dat het Dordtse eiland ook per waterbus goed verbonden hoort te zijn met de andere Drechtsteden, Kinderdijk en Rotterdam? 4. Wat is de inzet geweest van het Dordtse college bij de aanbesteding van de nieuwe waterbusconcessie zowel richting Drechtsteden als provincie? 5. Wat is de inbreng van het Dordtse college in zowel de Drechtsteden als naar de verantwoordelijk gedeputeerde Janssen geweest? Welke (harde) Dordtse eisen en wensen zijn in dit overleg op tafel gelegd en wanneer was bekend wat de inzet van de provincie zou zijn? 6. Welke stappen gaat het college nemen zowel binnen de Drechtsteden als naar de provincie nemen om te komen tot de best mogelijke dienstverlening en dienstregeling in de nieuwe concessieperiode?
De geplande start van verkoop en ...
GroenLinks Haarlemmermeer 09-04-2019 18:53
De geplande start van verkoop en bouw van woningen in het Sectorpark Halfweg loopt flinke vertraging op. Reden is dat tussen het spoor en sectorpark een geluidscherm geplaatst moet worden door ProRail. Heeft het college nagelaten dit te bespreken met ProRail? Wie heeft er niet opgelet in het raadhuis? Heeft het college 'liggen slapen'? Ons raadslid Wim Jansen heeft vragen gesteld hierover aan de portefeuillehouder. Belangrijkste vragen: ▶️ Waarom deze vertraging? ▶️ Wat kan het college doen om het proces te versnellen? 1️⃣ De eerste afbeelding met de mededeling dat de verkoop van de huizen met minimaal een jaar vertraagd is komt uit de nieuwsbrief van het sectorpark: https://mailchi.mp/sectorpark/bestemmingsplan-onherroepelijk-informatie-voortgang-project?e=bf573ddf66 2️⃣ De tweede afbeelding bevat de gestelde vragen
Gemeente Langedijk🕒 Wijziging ...
GroenLinks Langedijk 27-03-2019 16:41
🕒 Wijziging dienstregeling bussen van en naar Langedijk vanaf 31 maart: De wijziging zorgt voor een betere aansluiting op de treinen in Alkmaar. Ook gaan er meer bussen rijden in de spitsperiode. 🚏 Lijn 10 Alkmaar Station-Sint Pancras: In de ochtendspits rijdt lijn 10 een uur langer door in de half uurdienst. In de middagspits start de half uurdienst een uur eerder en gaat deze ook een uur langer door. 🚏 Lijn 169 Alkmaar Station-Oudkarspel: In de spitsuren rijdt de kwartierdienst iets onregelmatiger, zodat de bussen in de drukste richting in Alkmaar beter op de intercity aansluiten. De kwartierdienst in de middagspits richting Oudkarspel start voortaan een half uur eerder. In de avond en ook op zondagmiddag vertrekken de bussen enkele minuten later om een betere overstap vanuit de intercity uit Amsterdam naar lijn 169 mogelijk te maken. Op zondagochtend vertrekken de bussen juist iets eerder zodat de overstap vanuit de bus naar de intercity naar Amsterdam verbetert. Kijk voor meer informatie op www.connexxion.nl of check de reisplanner op www.ns.nl.
De recente berichten over het ...
GroenLinks Lelystad 05-03-2019 20:11
De recente berichten over het sluiten van de filialen van 3 grote winkelketens in ons Stadshart leidde tot veel reacties en de vraag: wat kan de Gemeente Lelystad hieraan doen? Wat ons betreft organiseert de Raad van Lelystad snel een hoorzitting over het Stadshart. Want als alle belanghebbenden (zoals ondernemers, bewoners, klanten, NS, kantoren, etc) elkaars ideeën kennen is de stap naar samenwerking gemakkelijker, en weet ook de gemeenteraad beter voor welke acties er draagvlak is.
Het wordt hoog tijd dat de gemeenteraad zich actiever opstelt voor een nieuw perspectief voor het stadscentrum. In gesprek gaan met alle betrokkenen kan de daarvoor noodzakelijke impuls opleveren. Daarom stelt GroenLinks de gemeenteraad voor nu snel een hoorzitting te organiseren.
Zondag 10 maart is de grootste ...
GroenLinks Diemen 01-03-2019 12:44
Zondag 10 maart is de grootste #Klimaatmars in Nederland ooit! GroenLinks Diemen loopt natuurlijk ook mee met deze #Klimaatmars die begint op de #Dam in Amsterdam. Wij hebben besloten om toch met het OV te gaan, we vertrekken vanaf Station Diemen-Centrum. Wil je samen met ons mee naar de stad kom dan om 12.00 uur bij het verzamelpunt op het station. We nemen de trein van 12.09 uur richting Amsterdam. Als er mensen zijn die op eigen gelegenheid gaan, in Amsterdam verzamelen we ons weer op de Dam, voor de Bijenkorf. We hebben protestborden en eventueel een GroenLinks jasje, te leen, voor je! De mars gaat vanaf de Dam, via Rokin, Vijzelstraat en Weteringscircuit naar het Museumplein. Na afloop van de Klimaatmars gaan we met GroenLinks naborrelen in de #Volkskamer (Van Ostadestraat 233D. Kom gezellig langs als je tijd en dorst hebt! Tot zondag! ❤️💚💙💪 https://beweging.groenlinks.nl/klimaatmars
Wij gaan de straat op voor het klimaat. Massaal. De meerderheid van Nederland wil een definitieve doorbraak in de klimaatcrisis. En dit gaan we laten zien. Samen tijdens de grootste klimaatmars van ons land.
Stel je wilt met je vrienden een ...
GroenLinks Wageningen 20-02-2019 19:49
Stel je wilt met je vrienden een weekendje naar Praag. Met de trein kost een retourtje 178 euro (en ben je elf uur onderweg). Als je met het vliegtuig gaat, kost een retourtje je maar 41 euro (en duurt een enkele reis een anderhalf uur). De wereld op z'n kop, vinden Kamerlid Suzanne Kroger en Bas Eickhout. Daarom zijn we een petitie gestart. We willen meer treinen en minder vliegen. Terwijl we met z’n allen proberen minder CO2 uit te stoten om klimaatverandering te voorkomen, mag de luchtvaartsector maar doorgroeien. Volgens berekeningen in Europa zelfs nog met 42 procent tot 2040. Maar actie blijft uit. Teken de petitie ✍️ Binnen een paar uur hadden we al meer dan 2.000 handtekeningen binnen. Hoe meer mensen tekenen, hoe harder onze stem klinkt om nu echt werk te maken van de trein als goedkoper en makkelijker alternatief voor vliegen. Dat is beter voor het klimaat én voor omwonenden van vliegvelden. En dus voor ons allemaal. https://europa.groenlinks.nl/meertreinenmindervliegen?link_id=2&can_id=16e1d37dc93731176dac18a994530268&source=email-ik-ga-voor-meer-treinen-en-minder-vliegen-doe-je-mee
Onze collega wilde een weekendje naar Kopenhagen met de trein. Wat er toen gebeurde zal je niet verbazen. Wij willen meer treinen en minder vliegen. Jij ook? ✍️ http://groen.li/treinen
GroenLinks Overbetuwe is blij dat de ...
GroenLinks Overbetuwe 18-02-2019 09:04
GroenLinks Overbetuwe is blij dat de provincie wil onderzoeken hoe zij het openbaar vervoer in het Rivierenland en de verbinding met de grote steden Arnhem en Nijmegen kan verbeteren. Op verzoek van het college van B&W van Overbetuwe is hier de optie aan toegevoegd om het spoortraject tussen Tiel en Elst te asfalteren en er een bus over te laten rijden. Wat GroenLinks betreft is het vervangen van de trein door een bus echter geen optie; in tegenstelling tot de bus is de trein een volwaardig en alternatief voor de auto. GroenLinks ziet dan ook graag dat de provincie zich richt op een ‘upgrading’ van de spoorverbinding tussen Tiel en Arnhem.
De provincie Gelderland wil een verkenning doen naar het toekomstig gebruik van de spoorverbinding Tiel-Arnhem, waarbij de focus ligt op het verbeteren van de verbinding en de aansluitingen.
Zandvoort en NS ruim je rommel ...
GroenLinks Zandvoort 15-02-2019 18:19
Zandvoort en NS ruim je rommel op! Afgelopen dinsdag stelde fractievoorzitter Karim el Gebaly tijdens de rondvraag; of de gemeente/NS de rommel in het groen rondom het spoor kunnen aanpakken? Deze vraag werd door de commissie en het college niet serieus genomen. De foto’s hieronder geven een beeld van de mooie aankomst die wij onze bezoekers geven. Zoals onze fractievoorzitter Karim el Gebaly zegt; “ Dit kan toch geen visite kaartje zijn. We zijn een gemeente die zich wil inzetten tegen zwerfafval. Het is belachelijk dat deze vraag niet serieus is genomen.” Dat de vraag echt niet serieus is genomen blijkt ook uit raadsnet, de digitale omgeving van raadslieden. In deze omgeving staat de vraag namelijk niet opgenomen. Gebaly; “De gemeente moet dit serieus nemen, hoe wil zij bewoners wel corrigeren op hun gedrag maar zelf laten zij samen met de NS dit er zo bijliggen!” Om deze reden heeft GroenLinks vandaag ook schriftelijke vragen gesteld over dit onderwerp.