Nieuws van politieke partijen in Gelderland over SGP inzichtelijk

32 documenten

Opnieuw vragen over Aerius en stikstofgevoelige natuur

SGP SGP Gelderland 31-05-2021 00:00

/r/3de72cde92be10e2ddb569c54beb70ed?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fopnieuw-vragen-over-aerius-en-stikstofgevoelige-natuur%2F13037&id=f31caff5c02a29e0ace8947f4199b6547593deee

Afgelopen maart stelde Statenlid Evert Mulder een aantal vragen aan Gedeputeerde Staten inzake wijziging van de kaarten die in het programma Aerius (voor het berekenen van stikstof deposities) worden gebruikt. Hij vroeg naar de effecten hiervan voor Gelderland. Op 11 mei ontvang hij reactie op zijn vragen, zie hier. Helaas leverden de antwoorden niet de gewenste duidelijkheid op. En daarnaast riepen de antwoorden weer enkele vervolgvragen op. Daarom diende hij op 31 mei vervolgvragen in. 
 
Lees hier de vragen:
Schriftelijke vragen (art. 39 Reglement van Orde) aan de voorzitter van Provinciale Staten van Gelderland
Datum: 31 mei 2021Van: Evert MulderOnderwerp: Vervolgvragen over Effecten van correcties kaarten AERIUS voor Gelderland
Inleiding
Op 8 maart zijn door de SGP-fractie vragen gesteld over de effecten op de Gelderse AERIUS kaarten van de antwoorden die Minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit in februari 2021 gaf op vragen van de leden van de Eerste Kamer. Op 11 mei kwamen de antwoorden van GS (document PS2021-185). Deze antwoorden geven echter niet op alle punten de gewenste duidelijkheid. En bepaalde antwoorden roepen weer nieuwe vragen op. Daarom de volgende aanvullende vragen hierover:
Vragen
De Minister en het IPO stellen dat regulier agrarisch gebruikte percelen van de kaarten worden verwijderd; die worden niet langer getoetst op aanwezigheid van stikstofgevoelige natuur.
 
1. Waarom wordt in Gelderland dan toch veldonderzoek gedaan om na te gaan of daar stikstofgevoelige natuur aanwezig is (zoals het antwoord op de eerder gestelde vraag 4 suggereert)?
Het antwoord op vraag 4 suggereert tevens dat de door de Minister toegezegde correcties bij de eerstvolgende update van de AERIUS kaarten in oktober 2021 mogelijk nog maar deels zullen zijn doorgevoerd.
 
2. Kan het College van GS toezeggen dat na de eerstvolgende update van AERIUS op de Gelderse kaarten geen agrarisch gebruikte percelen meer zullen zijn aangemerkt als stikstofgevoelig?
Uit de antwoorden op de vraag 8 wordt niet duidelijk hoe en wanneer PS worden betrokken of geïnformeerd.
 
3. Kan GS toezeggen dat PS uiterlijk in oktober 2021 zullen worden geïnformeerd over de stand van zaken m.b.t. de correcties van de AERIUS kaarten en de (verwijdering van) zoekgebieden voor stikstofgevoelige habitattypes?

Antwoord op Statenvragen

SGP SGP Gelderland 11-05-2021 00:00

/r/5619cfa138ef7fd1f59be4ea72cffcf3?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fantwoord-op-statenvragen%2F13038&id=f28b3f2d22612b95d49d614842022a680b2d7685

Statenlid Evert Mulder diende in maart een aantal vragen in bij Gedeputeerde Staten over wat de verbeteringen in het Aerius programma betekenen voor de provincie Gelderland.

Lees hier de antwoorden:

Antwoord op Statenvragen over effecten van correcties kaarten AERIUS voor Gelderland (PS2021-185)

De leden van Provinciale Staten

Beantwoording schriftelijke Statenvragen Statenlid E. MulderSGP over effecten van correcties kaarten AERIUS voor Gelderland

Ingevolge het bepaalde in artikel 39 van het Reglement van Orde Provinciale Staten van Gelderland 2019 doen wij u hieronder het antwoord van ons college op de vragen van het Statenlid E. Mulder toekomen.

Inleiding van de vragensteller:

Op 19 februari 2021 heeft Minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit antwoord gegeven op nadere vragen van de leden van de Eerste Kamer over het wetsvoorstel stikstofreductie en natuurverbetering. Uit deze antwoorden komt een minder positief beeld naar voren over de betrouwbaarheid van de leefgebiedkaarten die door het AERIUS programma worden gebruikt om stikstofdeposities te berekenen. Verder blijken percelen onterecht als stikstofgevoelig te zijn ingetekend. De Minister zegt wijzigingen toe, maar pas in de nieuwe versie van AERIUS. Al met al leiden deze antwoorden van de Minister bij de Gelderse SGP-fractie tot de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten, met name ten aanzien van de rol van de provincie en de effecten voor Gelderland.

Over de gebruikte leefgebiedkaarten geeft de Minister het volgende aan: ‘Voor de leefgebiedkaarten is wel de aanvankelijke methodiek gezamenlijk afgesproken en toegepast, maar de resultaten zijn niet onafhankelijk getoetst; de methodiek is na de eerste generatie kaarten gedifferentieerder geworden tijdens het corrigeren (daardoor zijn in de ene provincie veel meer kaartvlakken overgebleven die ten onterechte als stikstofgevoelig zijn aangemerkt dan in de andere provincie).’

Vraag 1:Kan GS aangeven of dit ook in Gelderland heeft geleid tot het ten onrechte aanwijzen van kaartvlakken als stikstofgevoelig? Zo ja, om hoeveel hectares gaat het dan? En in welke N-2000 gebieden?Antwoord:In Gelderland is in kaart gebracht waar stikstofgevoelige natuur beschermd wordt. Beschermen van mogelijk aanwezige natuur is verplicht volgens de Wet natuurbescherming (artikel 1.11). Dat daarbij ook percelen die regulier agrarisch beheerd worden zijn betrokken, is niet uit te sluiten. In Natura 2000 gebieden Veluwe en Loevestein zal het waarschijnlijk gaan om een beperkt oppervlak. In de Rijntakken kan het gaan om een groter oppervlak. Inleiding van de vragensteller:

Verder geeft de Minister aan: Bij de leefgebiedkaarten is voor een deel nog gebruik gemaakt van kaartbestanden die niet optimaal zijn voor het vaststellen van leefgebieden. Deze kaarten worden verbeterd.

 

Vraag 2:Geldt dit ook voor de leefgebiedkaarten in Gelderland? En zo ja, op welke termijn worden deze kaarten verbeterd?Antwoord:Ja, ook de kaarten waarop is aangegeven waar leefgebiedtypen in Gelderland voorkomen worden de komende tijd verbeterd in navolging op de toezegging van de minister.Zie ook: https://www.ipo.nl/actueel/provincies-houden-kaarten-aerius-tegen-het-licht/

 

Inleiding van de vragensteller:

Op een vraag over onterechte aanwijzing van graslanden als stikstofgevoelig antwoordt de Minister: Ter uitvoering van de motie-Geurts/Harbers (Kamerstuk 35 600, nr. 31) wordt uitgezocht waar sprake is van door agrariërs bemeste graslanden, zodat inzichtelijk wordt waar ten onrechte is verondersteld dat stikstofgevoelig leefgebied voorkomt. Noodzakelijke correcties worden zoveel mogelijk verwerkt in de nieuwe versie van AERIUS.

Vraag 3:Ook hier weer de vraag of dit ook in Gelderland speelt?Antwoord:Zie antwoorden op vraag 1 en 2.

 

Vraag 4:Daarbij de vraag wanneer de nieuwe versie van AERIUS beschikbaar komt, en de fouten gecorrigeerd zullen zijn? Hoe wordt hier in de tussenliggende tijd mee omgegaan, met het oog op vergunningaanvragen?Antwoord:Wij streven ernaar om voor de update van AERIUS in oktober dit jaar de kaart te corrigeren voor percelen waarvoor op basis van onderzoek met zekerheid te zeggen is dat geen stikstofgevoelig leefgebiedtype aanwezig is. Voor percelen met regulier agrarisch gebruik waarvoor dit niet met zekerheid is te zeggen is een controle in het veld nodig. Wij willen dit veldwerk gedurende dit jaar uitvoeren.Het resultaat kan dan bij de volgende update (naar verwachting in 2022) in AERIUS worden opgenomen. In de tussentijd kan een initiatiefnemer bij een concrete vergunningaanvraag aangeven dat volgens zijn of haar inzichten de kaart niet klopt.

 

Vraag 5:Hoe betrouwbaar zijn de berekeningen van de afgelopen jaren, op grond waarvan vergunningen al dan niet zijn verleend?Antwoord:De berekeningen die met het model AERIUS worden gemaakt zijn gebaseerd op de best beschikbare kennis op het gebied van natuurinformatie en stikstofinformatie. De informatie wordt jaarlijks geactualiseerd, het model wordt gevalideerd op basis van metingen en de uitkomsten worden regelmatig in juridische procedures ter discussie gesteld en getoetst.

 

Inleiding van de vragensteller:

In een aantal vragen en antwoorden gaat het over zoekgebieden (waarbij een zoekgebied een locatie is waar het onduidelijk is of een bepaald habitattype of leefgebied daadwerkelijk aanwezig is of niet).

 

Vraag 6:Welk deel van het stikstofgevoelige areaal in Gelderland is zoekgebied? En welke N-2000 gebieden betreft het?Antwoord:Bij een zoekgebied voor een habitattype1 is het inderdaad op grond van de beschikbare informatie niet met zekerheid vast te stellen of het type daar aanwezig is of niet. Omdat het waarschijnlijk aanwezig is, moet het wel op de kaart worden vermeld (als zoekgebied) om bescherming te garanderen. Voor zoekgebied habitattype geldt dat: dit minder dan 1% van de totale oppervlakte van het totale stikstofgevoelige areaal van de in Gelderland gelegen Natura 2000-gebieden betreft2; het zich in de gebieden Rijntakken, Veluwe, Landegoederen Brummen, Korenburgerveen, Lingegebied & Diefdijk-zuid en Loevestein, Pompveld & Kornsche Boezem bevindt. Het zoekgebied voor een stikstofgevoelig leefgebiedtype3 betekent iets anders. Er is stikstofgevoelig leefgebied aanwezig, het voldoet aan de fysieke kenmerken. Alleen is op grond van de beschikbare waarnemingen van de betreffende soorten niet met zekerheid vastgesteld dat deze soorten op die plek recent daadwerkelijk van dit leefgebied gebruik gemaakt hebben. Het zoekgebied is een categorie binnen het stikstofgevoelige leefgebied. Het is en blijft een onderdeel van stikstofgevoelig leefgebiedtype. Voor zoekgebied leefgebiedtype geldt dat: dit ongeveer 6% van de totale oppervlakte van het totale stifstofgevoelige areaal van de in Gelderland gelegen Natura 2000-gebieden betreft3; van deze 6% iets meer dan de helft zich in Natura 2000 gebied Rijntakken en iets minder dan de helft in Natura 2000 gebied Veluwe bevindt.

 

1 Een habitattype is een binnen Natura 2000 gedefinieerd en beschermd type begroeiing (vegetatie).2 Bij de berekening is een vergelijking gemaakt met het totale stikstofgevoelige areaal (habitattype en leefgebiedtype) en bij grensoverschrijdende gebieden is uitgegaan van het totale gebied en niet enkel het deel wat in Gelderland ligt.3 Een leefgebiedtype is een type begroeiing dat stikstofgevoelig leefgebied is voor 1 of meer in het kader van Natura 2000 beschermde soorten.

 

Vraag 7:Binnen welke termijn worden de onderzoeken afgerond die hierover duidelijkheid moeten verschaffen?Antwoord:Voor de habitattypen wordt momenteel gewerkt aan actualisering van de kaarten. Het streven is om dit in 2021 af te ronden. Niet voor alle zoekgebieden kan opgehelderd worden of habitattypen daadwerkelijk aanwezig zijn, omdat niet altijd alle hiervoor noodzakelijke informatie beschikbaar is. Dit geldt bijvoorbeeld voor delen van militaire oefenterreinen op de Veluwe die te gevaarlijk zijn om veldonderzoek uit te voeren. Dit betreft echter maar een zeer klein deel van het totale areaal.Voor stikstofgevoelige leefgebiedtypen geldt dat er geen sprake is van onduidelijkheid. Zoals toegelicht bij het antwoord op vraag 6, vormt zoekgebied hier een vastgesteld onderdeel van het stikstofgevoelig leefgebiedtype.

 

Vraag 8:Is de uitvoering van deze onderzoeken een verantwoordelijkheid van de provincies? Hoe worden in Gelderland Provinciale Staten hierbij betrokken / hierover geïnformeerd?Antwoord:Ja, de bescherming van Natura 2000-gebieden is een bevoegdheid van Gedeputeerde Staten. Wij informeren Provinciale Staten in het kader van de besluitvorming en voortgang over Natura 2000 in het algemeen.

 

Inleiding van de vragensteller:

Tenslotte geeft de Minister aan dat de provincies gebiedsplannen moeten opstellen waarin per Natura-2000 gebied wordt aangegeven hoe wordt bijgedragen aan de landelijke doestelling.

 

Vraag 9:Wat zijn de tijdslijnen voor het opstellen van deze gebiedsplannen? En hoe worden Provinciale Staten hierbij betrokken?Antwoord:In de Wet stikstofreductie en natuurverbetering is bepaald dat binnen twee jaar na inwerkingtreding van de wet de provincies gebiedsplannen aanleveren met informatie die nodig is voor het programma stikstofreductie en natuurverbetering. De wet is inmiddels aangenomen door de Eerste en Tweede Kamer, maar de datum van inwerkingtreding is nog niet bekend.

 

Over de invulling van de gebiedsplannen vindt interprovinciale afstemming plaats. Wij zullen Provinciale Staten regelmatig op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Gedeputeerde Staten van GelderlandJohn Berends - Commissaris van de KoningStijn van Wely - plv. secretaris

 

Midterm Review

SGP SGP Gelderland 28-01-2021 00:00

/r/3676e7e36f8b34789783f32e84fb746a?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fmidterm-review%2F12868&id=26abb55f8a0eafb1925ac606924f3cbad1dda836

Bijna twee jaar geleden werd het Gelders coalitieakkoord opgesteld. Binnenkort is het tijd voor een tussenevaluatie. Klaas Ruitenberg benadrukt het belang van constructieve samenwerking:

‘We zien ons geplaatst voor een nieuwe werkelijkheid. Dat vraagt om een andere benadering. Wij varen daarbij graag op een goed Kompas’

De titel van het Gelders coalitieakkoord is ‘Samen voor Gelderland’. Klaas Ruitenberg in zijn bijdrage: ‘Door constructieve samenwerking komen we verder. Zeker in deze tijd is het nodig om samen te werken aan Gelderland. Twee jaar geleden is het coalitieakkoord opgesteld. Nu zien we ons geplaatst voor een nieuwe werkelijkheid. Dat vraagt om het nauwkeurig in kaart brengen van wat bereikt is (terugkijken), maar ook om vooruitkijken wat er veranderd is door de COVID-crisis en de stikstofcrisis. Dit vraagt om een andere benadering. Daarnaast is het rendement van onze financiële middelen veranderd. Dus moeten we met elkaar kijken hoe kunnen we datgene wat we willen bereiken financieren? Wij vragen graag op een goed kompas. U weet allen wat ons Kompas is en daar houden we graag aan vast. 

Perspectiefnota

SGP SGP Gelderland 09-07-2020 00:00

/r/5191b73ba02b28fe92c1efb0f99962dc?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fperspectiefnota%2F12340&id=69f9f13ffc4d1c4db7ac507fa1f9c3e2e5edaec7

 

Klaas Ruitenberg vroeg tijdens de behandeling van de perspectiefnota aandacht voor de lessen die we trekken uit de covid-periode. Leren we ervan of gaan we verder met het oude normaal? Een goed kompas is essentieel. Dat kompas is voor ons Gods Woord. Dat geeft, hoe mistig het ook is, pas echt perspectief.

De bijdrage van Klaas Ruitenberg

De SGP steunt de perspectiefnota. Klaas Ruitenberg geeft aan dat het goed is dat er aandacht is voor natuur, voor klimaat en voor de boeren. Graag wil de SGP nog een aandachtspunt toevoegen en dat betreft de voedselvoorziening. Wij leven op één van de vruchtbaarste delen van de aarde. Dat was vroeger wel anders. Onze voorouders die leefden op de arme, Veluwse zandgronden waren heel arm. Zij hebben vruchtbare grond ontworsteld aan de natuur. We moeten enig realisme betrachten als we bezig zijn met ambities voor natuur en klimaat. Er is een nog veel groter risico. Dat is niet zozeer economisch. We kunnen wel leven zonder auto en zonder asfalt. Maar niet zonder voedsel. Daar mag meer aandacht voor zijn. De SGP is overigens blij met geld voor inclusieve landbouw en voor de fruitdelta. Met andere zaken zijn we minder blij. Er wordt bijvoorbeeld veel geld beschikbaar gesteld voor sport. Dat mag wel een tandje minder.

 

/r/5191b73ba02b28fe92c1efb0f99962dc?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fperspectiefnota%2F12340&id=69f9f13ffc4d1c4db7ac507fa1f9c3e2e5edaec7

Aanbesteding busvervoerder Keolis ingetrokken

SGP SGP Gelderland 09-07-2020 00:00

/r/024a0554db3b2e6258360c2c3f797dbf?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Faanbesteding-busvervoerder-keolis-ingetrokken%2F12338&id=86cece5edbb9aa1be6188c58d6a9c5024d063579

Vanaf december 2020 zou Keolis het busvervoer op de Veluwe gaan verzorgen. Helaas zijn er onregelmatigheden geconstateerd, waardoor de provincie de aanbesteding in moest trekken. Wat betekent dat voor de reizigers?

/r/024a0554db3b2e6258360c2c3f797dbf?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Faanbesteding-busvervoerder-keolis-ingetrokken%2F12338&id=86cece5edbb9aa1be6188c58d6a9c5024d063579Bijdrage statenlid Evert Mulder:

“Door de reeds verleende concessie aan Keolis in te trekken, kiest het college niet voor de weg van de minste weerstand. Deze beslissing heeft enorme implicaties en zorgt voor veel extra werk, ook tijdens de recesperiode. Niettemin kan de SGP van harte instemmen met de keuze die door het college gemaakt is. Laten we er duidelijk over zijn dat het opzettelijk verstrekken van onjuiste informatie in een openbare aanbesteding niet wordt geaccepteerd en getolereerd. Voor de SGP weegt het belang voor de reizigers op de Veluwe zwaar. Wij willen GS er dan ook toe oproepen om er alles aan te doen dat de bussen ook na 13 december blijven rijden.

Er zal voortvarend moeten worden doorgepakt, ook tijdens het reces. Wij zien dan het definitieve besluit van het college en de verdere voorstellen voor de vervolgstappen tegemoet. En mocht het nodig zijn, dat we hiervoor als Staten tijdens het reces terug moeten komen, dan gaan we dat gewoon doen.”

Gedeputeerde Van der Meer gaf in zijn reactie naar de Staten aan er alles aan te zullen doen dat de bussen op de Veluwe in december gewoon rijden. Hij garandeerde in elk geval dat er bussen zouden rijden, maar kon niet beloven dat dit precies conform het huidige reisschema zou zijn.

Coalitiepartijen stellen vragen over geluidshinder N348/Ellecomsedijk

PvdA PvdA ChristenUnie GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 12-06-2020 10:34

Door de realisatie van de Traverse Dieren en de herinrichting van de N348/Ellecomsedijk is niet alleen de hoeveelheid verkeer toegenomen, maar ook de gemiddelde snelheid die gereden wordt. Gemiddeld is dit hoger dan het toegestane maximum van 80 km/h. Van handhaving is daar op dit moment geen sprake.

Voor de bewoners van Dalstein (Ellecom) betekent dit dat zij veel te maken hebben met geluidshinder en daarmee een vermindering van hun gezonde leefomgeving. Bij de bepaling van het plangebied van de Traverse Dieren (in 2010 en 2011) is de oostzijde van Ellecom hierbuiten geplaatst en zijn er om die reden geen maatregelen tegen geluidsoverlast genomen.

Eind 2018 heeft de gemeenteraad van Rheden raadsbreed een motie opgesteld en aangenomen waarin de hinder voor de inwoners wordt erkend en het College van Burgemeester en Wethouders de opdracht krijgt om te zoeken naar eenvoudig te realiseren oplossingen voor de bewoners van Dalstein. De provincie Gelderland is de beheerder van deze weg. Om deze reden is er dus een samenwerking nodig tussen de inwoners, de gemeente en de provincie. Vanuit dit perspectief zijn de bewoners al in maart 2019 uitgenodigd door de provincie om mee te denken over de aanbesteding van de N348.

Over de huidige situatie en de zorgen van de inwoners stellen wij een aantal schriftelijke vragen, gezamenlijk met VVD, CDA, GroenLinks, ChristenUnie en SGP.

Is de gedeputeerde bekend met de huidige situatie in Ellecom zoals hierboven beschreven? Erkent de gedeputeerde dat de oostkant van Ellecom in verschillende planvormen terecht is gekomen? Wat is het effect van de uitvoering van deze twee planvormen naast elkaar? Kan de gedeputeerde aangeven of, en hoe, er rekening is gehouden met de mate van geluidsoverlast door deze splitsing van twee plannen voor het bedoelde gebied? Welke mogelijkheden heeft de gedeputeerde om een oplossing te bieden voor de inwoners van Ellecom die aangeven meer geluidshinder te ervaren?

Het bericht Coalitiepartijen stellen vragen over geluidshinder N348/Ellecomsedijk verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Toekomst Scherpenzeel

SGP SGP Gelderland 28-05-2020 00:00

/r/1ee54ac8364fb72fad650c689575590a?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Ftoekomst-scherpenzeel%2F12129&id=74e6a28b17b599401e15021999897a3e74c044fe

De toekomst voor Scherpenzeel als zelfstandige gemeente is onzeker. In de provincie heeft dit onderwerp momenteel volop de aandacht. Arnold Versteeg leverde zijn eerste bijdrage aan dit gevoelige thema.

Het was nog ‘slechts’ een beeldvormende bijeenkomst in de Staten. Maar uit de toelichting en de stukken die vanuit de provincie verstrekt werden, bleek dat het starten van een arhi-procedure serieus wordt overwogen door Gedeputeerde Staten. Een arhi-procedure is een procedure voor een herindeling zoals geregeld in de wet ‘algemene regels herindeling’ (arhi).

De komende dagen bezint Gedeputeerde Staten zich op de kadernota die inmiddels door Scherpenzeel is ingediend. Op basis daarvan nemen Gedeputeerde Staten een besluit over de vervolgprocedure. Arnold Versteeg legde in zijn bijdrage de vinger bij het proces. Is de volgorde van de te nemen stappen juist? En vooral: wordt er voldoende tijd genomen voor de verschillende stappen? 

Werken aan een stabiel gemeentebestuur voor inwoners en ondernemers in West Betuwe

D66 D66 SGP Gelderland 21-05-2020 09:07

Als fractie van D66 West Betuwe hebben we 18 mei de motie van wantrouwen richting de wethouders van de voormalige coalitie gesteund. Wij konden niet anders gezien de opstelling van de fracties van Dorpsbelangen, SGP en CU tijdens het debat in de gemeenteraad die avond.

De basis voor de motie was in feite al gelegd in het persbericht van dinsdagavond 12 mei. Daarin wezen Dorpsbelangen, SGP en CU hun coalitiepartner LLB de deur. Met als reden dat er onvoldoende chemie was tussen de coalitiepartners. Bleven over drie partijen die niet meer op de steun van een meerderheid in de gemeenteraad kunnen rekenen. Toch dachten zij gewoon door te kunnen gaan met de uitvoering van hun collegeprogramma. Andere partijen waren welkom om zich daarbij aan te sluiten. Een heel ongebruikelijke gang van zaken. En met een minderheid in de gemeenteraad niet realistisch.

Meer tekst en uitleg over wat er nu precies mis was gegaan kwam er niet 18 mei. Zelfs niet toen daar meerdere malen expliciet naar gevraagd werd. Daarmee weigerden Dorpsbelangen, SGP en CU om afdoende politieke verantwoording af te leggen voor de ontstane situatie. Verantwoording die ze niet alleen aan de gemeenteraad maar juist ook aan de kiezers verschuldigd zijn.

Er kwam ook geen uitnodiging om nieuwe coalitieonderhandelingen op te starten. Deze zijn nodig om een nieuw coalitieakkoord  te sluiten. Geen enkele partij zal namelijk zomaar willen aansluiten bij het huidige akkoord. Waarvan de houdbaarheid, gezien de Corona crisis waarin wij ons bevinden, sowieso al onder druk staat.

En er kwam ook geen verzoek aan de gemeenteraad om alle wethouders aan te laten blijven om de lopende zaken waar te nemen tot er een nieuwe coalitie is en nieuwe wethouders benoemd kunnen worden. Dat zou, gezien de Corona crisis, zeker steun hebben gekregen. Wel kwam er een motie van wantrouwen van Dorpsbelangen, SGP en CU tegen de wethouder van LLB.

De motie van wantrouwen tegen het hele college was het logische gevolg.

Hiermee is bereikt dat er nu wel snel gewerkt wordt aan de vorming van een stabiel gemeentebestuur. De lopende zaken worden bewaakt, want de wethouders is niet gevraagd direct op te stappen, grote politieke beslissingen worden nu niet genomen en de fractie van Dorpsbelangen heeft voor zaterdag alle overige fracties uitgenodigd voor een op een gesprekken onder leiding van een, nog nader bekend te maken, informateur. Een compliment aan alle partijen die hiervoor hun agenda’s vrij hebben gemaakt. Daarmee staan we als politiek in West Betuwe weer met beide benen op de grond.

Als D66 West Betuwe zullen we ons zoals men van ons gewend is constructief opstellen in het belang van onze inwoners, het verenigingsleven, maatschappelijke organisaties en ondernemers.

 

Stikstof: boeren opkopen en uitstel Lelystad Airport

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 12-04-2020 17:28

In de schaduw van de coronacrisis gaan een aantal provinciale onderwerpen, het zij vaak in een lager tempo, toch door. Zo kwamen er twee weken geleden twee belangrijke stikstof gerelateerde nieuwsberichten naar buiten. Eerst werd bekend dat de provincie Brabant in een aantal andere provincies agrarische bedrijven heeft gekocht om met de stikstofruimte van die bedrijven de aanleg van logistiek park Moerdijk mogelijk te maken. Een paar dagen later werd bekend dat de opening van Lelystad Airport, mede vanwege fouten in de stikstofberekening, vertraagd wordt tot minimaal november 2021.

Het opkopen van agrarische bedrijven

De provincie Brabant heeft eind maart bekendgemaakt dat zij zes agrarische bedrijven hebben opgekocht om logistiek park Moerdijk mogelijk te maken. Vier van deze zes bedrijven lagen niet in de provincie Brabant, maar in andere provincies elders in het land. En hoewel er geen bedrijven in Gelderland gekocht zijn, verraste dit nieuws de meeste Gelderse politieke partijen. Over het ‘extern salderen’, zoals het opkopen van andere bedrijven om hun stikstofruimte voor jouw project heet, worden in Den Haag nog de nodige discussies gevoerd. Zo is er de vraag of het maatschappelijk wenselijk is dat op deze manier stikstofruimte, van de ene sector (in dit geval de landbouw) naar een andere sector (in dit geval de logistiek), verdwijnt. Koopt de rijkste sector straks ons landschap leeg?

Ook technisch ligt er de vraag of het gewenst is dat de ene soort stikstof ingewisseld kan worden voor de andere. Een logistiek park stoot namelijk vooral stikstofoxiden (NOx) uit. Met andere eigenschappen dan ammoniak (NH3), de grootste bron van stikstof uit de landbouw. Om die reden heeft D66 in Gelderland samen met VVD, FVD, CDA, GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, SGP en 50Plus schriftelijke vragen hierover gesteld.

Lelystad Airport

Enkele dagen na dit bericht maakte Minister Cora van Nieuwenhuizen bekend dat de opening van Lelystad Airport opnieuw werd uitgesteld. Goed nieuws voor alle Gelderlanders die onder een voorgenomen laagvliegroute wonen. Naast de Coronacrisis is de belangrijkste reden hiervoor dat er fouten zijn gemaakt in de eerdere stikstofberekening van het vliegveld. Deze fouten werden in december 2019 ontdekt door de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Lelystad Airport (SATL). Door met een onrealistisch hoge warmte te rekenen werd de stikstofuitstoot van de vluchten kunstmatig laag gehouden en ook de stikstofberekeningen van het wegverkeer van en naar het vliegveld was niet op orde. Het vliegveld zal dus nieuwe berekeningen moeten maken, waarbij de depositie op de Veluwe gegarandeerd zal stijgen. Ook hier is het opkopen van agrarische bedrijven één van de opties om de stikstofdepositie te verlagen. Samen met het CDA stelden we daarom deze schriftelijke vragen.

“Actie van Noord-Brabant voorbarig en zeer oncollegiaal.”

PvdA PvdA D66 CDA ChristenUnie GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid VVD Partij voor de Dieren Gelderland 05-04-2020 09:39

Afgelopen dagen kwam de provincie Noord-Brabant in het nieuws. De provincie heeft een aantal boerenbedrijven buiten de eigen provinciegrenzen gekocht. Omdat het extern salderen van stikstof nog niet helemaal mogelijk is kan deze stap effect hebben op de gebiedsgerichte plannen die wij in Gelderland aan het opzetten zijn. Om duidelijkheid te krijgen heeft de PvdA samen met bijna alle andere partijen in de Gelderse Provinciale Staten schriftelijke vragen gesteld. Bijna alle andere partijen; de PVV, SP en Partij voor de Dieren doen helaas niet mee.

In de luwte van de coronacrisis gaat het politieke werk gewoon door. Je zou bijna vergeten dat we de afgelopen maanden met een andere crisis bezig waren. De stikstofcrisis zoals deze bekend is geworden. Ik noem het zelf liever de natuurcrisis. Sinds een klein jaar vindt er voortdurend overleg plaats over het reduceren van stikstof, hoeveel mollen depositie er per hexagoon natuurgebied plaats vinden, beheerplannen, herstelmaatregelen, in- en extern salderen, stikstofbanken en meer van dat soort vakjargon waar menig Nederlander weinig van begrijpt.

Ik wil graag nadenken over het doel van de aanpak. Dat is de natuur. Of beter gezegd: natuurherstel. Stel je voor: om de dag moet je je autoruit schoonmaken in de zomer omdat er zo veel insecten op vastgeplakt zitten. Op Teletekstpagina 101 staat met chocoladeletters: GROTE IJSVOGELVLINDER TERUG IN NL. Op de Veluwe moet je goed oppassen voor al het opwaaiende stuifzand, er is balans tussen landbouw en natuur en werken we allemaal samen voor een mooi Gelderland.

“Ik wil graag nadenken over het doel van de aanpak. Dat is de natuur. Of beter gezegd: natuurherstel.”

Om daar te kunnen komen moeten vele systemen veranderen en moeten er discussies gevoerd worden over al die dingen die ik in de eerste alinea genoemd heb. En om resultaten hierop te kunnen halen zullen we hier samen over in gesprek moeten blijven gaan. Het Rijk, provincies, gemeenten, boeren, natuurorganisaties, industrie, bouwers, infra, logistiek en vele anderen. Iedereen moet meedoen en iedereen moet ook gaan beseffen dat het niet meer om alleen het belang van jouw groep gaat, het gaat er om dat iedereen gaat bijdragen aan natuurherstel. Zoals Johan Remkes het in zijn eerste rapport al verwoordde: Niet Alles Kan. En daar waar dingen niet meer kunnen moeten rijk en provincie klaar staan met alternatieven en financiële tegemoetkoming.

Juist daarom is de actie van de provincie Noord-Brabant ook zo lastig uit te leggen en nog moeilijker te verdedigen. De provincie heeft buiten haar eigen provinciegrenzen boerenbedrijven aangekocht om de stikstofruimte die daar vrij komt in te kunnen zetten voor de realisatie van een bedrijventerrein. Dit is veel te voorbarig, zeer oncollegiaal en juridisch onmogelijk op dit moment. Om meer duidelijkheid te krijgen over deze actie en de effecten hiervan op Gelderland en het proces in het algemeen hebben we samen met een aantal andere partijen schriftelijke vragen gesteld.

“De actie van de provincie Noord-Brabant is lastig uit te leggen en nog moeilijker te verdedigen.”

De vragen die wij samen met de VVD, ChristenUnie, CDA, GroenLinks, D66, Forum voor Democratie, 50Plus en de SGP hebben gesteld luiden als volgt:

1. Hoe beoordeelt het College van Gedeputeerde Staten de gang van zaken in Noord-Brabant met betrekking tot het opkopen van boerderijen in andere provincies?2. Welke gevolgen heeft deze kwestie voor de samenwerking en inhoudelijke inbreng van Gedeputeerde Staten met het Rijk en de andere provincies? 3. Welke gevolgen heeft de ‘methode-Brabant’ voor de Gelderse gebiedsgerichte aanpak van de stikstofproblematiek? 4. Op welke manier borgt het College van Gedeputeerde Staten dat de relatie met de verschillende betrokken sectoren in de ontwikkeling van de gebiedsgerichte aanpak hierdoor niet wordt geschaad? 5. Welke uitgangspunten hanteert het College van Gedeputeerde Staten bij het opstellen van voorwaarden met betrekking tot extern salderen met stikstofruimte? 6. Bent u bereid om Provinciale Staten te informeren over de ontwikkelingen rond de totstandkoming van de stikstofregels?

Ik houd jullie op de hoogte wanneer wij een antwoord hebben; wordt vervolgd!

Het bericht “Actie van Noord-Brabant voorbarig en zeer oncollegiaal.” verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.