Nieuws van VVD inzichtelijk

268 documenten

Vragen VVD over milieubeoordeling windturbines

VVD VVD Meierijstad 02-07-2021 07:09

https://meierijstad.vvd.nl/nieuws/44781/vragen-vvd-over-milieubeoordeling-windturbines

De Raad van State heeft op 30 juni 2021 uitgesproken dat de landelijke normen voor het bouwen van windturbines in strijd zijn met het Europees recht en een eerdere uitspraak van het Europees Hof. De regering moet aan de slag om de algemene normen voor geluid, slagschaduw en veiligheid aan te passen. Bij deze normen moet volgens de Raad van State ook een beoordeling worden gemaakt op gevolgen voor het milieu. Tot die tijd mogen deze algemene normen in het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling niet worden gebruikt voor windturbineparken.

Wij hebben hierover enkele vragen aan het College gesteld:

1. Wat betekent de uitspraak van de Raad van State voor de recent vastgestelde Regionale Energiestrategie (RES) 1.0?

2. Wat zijn de gevolgen voor de voortgang en het onderzoek naar de verschillende zoekgebieden die zijn aangewezen? Worden deze nu tijdelijk on-hold gezet?

3. Wat betekent de uitspraak voor de nog te realiseren windmolens nabij de A50?

4. De Raad van State biedt ruimte aan de lokale overheid om eigen normen te stellen in het bestemmingsplan die - mits goed gemotiveerd – afwijken van de landelijke windturbine-normen. Is het college voornemens om hier gebruik van te maken of wachten we in het kader van zorgvuldigheid tot de nieuwe normstelling vanuit het Rijk?

VVD Lisse - Regionale Strategie Mobiliteit.

VVD VVD Lisse 01-06-2021 00:02

https://hillegom-lisse.vvd.nl/nieuws/44396/vvd-lisse-regionale-strategie-mobiliteit

© AD.nl d.d. 23/04

Het strategisch document over de mobiliteit van Holland Rijnland is de route kaart naar een duurzamere en slimmere mobiliteit !

 Regionale Strategie Mobiliteit

In Holland Rijnland verband stellen wij een strategisch document op waarmee andere overheden (het Rijk en de provincies) en omliggende regio’s kunnen zien waar wij als regio voor staan en naar willen op het gebied van toekomstbestendige mobiliteit. Tevens kan dit document ingezet als middel om te lobbyen bij andere partijen.

De Regionale Strategie Mobiliteit maakt deel uit de Regionale Agenda Holland Rijnland, welke ook nog de Regionale Omgevingsagenda en de Regionale Energie Strategie omvat.

De opgaven zijn vervat in een aantal vragen;

·         Hoe verhoud het mobiliteitssysteem zich t.o.v. regionale ontwikkelopgaven ?

·         Op welk manier borgen en versterken wij de bereikbaar van en in de regio ?

·         Welke bijdrage levert het beleid aan duurzaamheid ?

Belangrijke aandachtpunten zijn o.a. verkeersveiligheid, sociale inclusiviteit, maatschappelijk nut, landschap en duurzaamheid.

In  het strategisch document zijn meerdere sleutel- en of lopende projecten opgenomen bv. HOV Leiden-Katwijk, doorontwikkeling N11 en een zogenaamd doorfietsproject. Maar er is ook aandacht voor nieuwe en andere vormen van transport in de  regio.

Specifiek voor de Duin- en Bollenstreek zijn met de name de projecten en (toekomstige) plannen voor Noordelijke Ontsluiting van groot belang, de knooppunten N207, N208 (zeker in de Keukenhof tijd) verdienen veel aandacht.

Door deze opgaven te verwerken in de Regionale Strategie Mobiliteit is het voor een ieder duidelijk waar wij Holland Rijnland (en met name in de Bollenstreek) heen moeten.

VVD Lisse - Regionale Strategie Mobiliteit.

VVD VVD Hillegom 01-06-2021 00:02

https://hillegom-lisse.vvd.nl/nieuws/44396/vvd-lisse-regionale-strategie-mobiliteit

© AD.nl d.d. 23/04

Het strategisch document over de mobiliteit van Holland Rijnland is de route kaart naar een duurzamere en slimmere mobiliteit !

 Regionale Strategie Mobiliteit

In Holland Rijnland verband stellen wij een strategisch document op waarmee andere overheden (het Rijk en de provincies) en omliggende regio’s kunnen zien waar wij als regio voor staan en naar willen op het gebied van toekomstbestendige mobiliteit. Tevens kan dit document ingezet als middel om te lobbyen bij andere partijen.

De Regionale Strategie Mobiliteit maakt deel uit de Regionale Agenda Holland Rijnland, welke ook nog de Regionale Omgevingsagenda en de Regionale Energie Strategie omvat.

De opgaven zijn vervat in een aantal vragen;

·         Hoe verhoud het mobiliteitssysteem zich t.o.v. regionale ontwikkelopgaven ?

·         Op welk manier borgen en versterken wij de bereikbaar van en in de regio ?

·         Welke bijdrage levert het beleid aan duurzaamheid ?

Belangrijke aandachtpunten zijn o.a. verkeersveiligheid, sociale inclusiviteit, maatschappelijk nut, landschap en duurzaamheid.

In  het strategisch document zijn meerdere sleutel- en of lopende projecten opgenomen bv. HOV Leiden-Katwijk, doorontwikkeling N11 en een zogenaamd doorfietsproject. Maar er is ook aandacht voor nieuwe en andere vormen van transport in de  regio.

Specifiek voor de Duin- en Bollenstreek zijn met de name de projecten en (toekomstige) plannen voor Noordelijke Ontsluiting van groot belang, de knooppunten N207, N208 (zeker in de Keukenhof tijd) verdienen veel aandacht.

Door deze opgaven te verwerken in de Regionale Strategie Mobiliteit is het voor een ieder duidelijk waar wij Holland Rijnland (en met name in de Bollenstreek) heen moeten.

Puin ruimen op het stadhuis! (2)

VVD VVD Limburg 18-05-2021 01:18

https://roermond.vvd.nl/nieuws/44227/puin-ruimen-op-het-stadhuis-2

Tijdens het presidiumoverleg van de raad van gisteravond heeft de grootste partij in de raad, tevens oppositiepartij, voorgesteld spreektijd in te voeren tijdens het raadsdebat op donderdag 10 juni 2021 over het raadsvoorstel Klaar voor de Herstart. Waarom wil de grootste partij in de raad de kleine oppositiepartijen monddood maken? Deze opstelling is niet meer van deze tijd en doet geen recht aan de ingewikkelde bestuurlijke situatie waarin Roermond is verzeild geraakt. Juist nu moeten bestuurders met respect voor elkaars opvattingen zoveel mogelijk gezamenlijk op zoek gaan naar een oplossing. Hier past geen spreektijdbeperking bij.

Nieuwsbrief VVD Hoeksche Waard

VVD VVD Zuid-Holland 21-04-2021 07:15

In deze gecombineerde nieuwsbrief van het bestuur en de fractie wordt stil gestaan bij zowel de politieke actualiteit als bij het laatste nieuws vanuit het lokale netwerk. In één nieuwsbrief wordt je helemaal bijgepraat over de laatste stand van zaken.

https://hoekschewaard.vvd.nl/nieuws/43922/nieuwsbrief-vvd-hoeksche-waard

In deze gecombineerde nieuwsbrief van het bestuur en de fractie wordt stil gestaan bij zowel de politieke actualiteit als bij het laatste nieuws vanuit het lokale netwerk. In één nieuwsbrief word je helemaal bijgepraat over de laatste stand van zaken.

In deze editie van de nieuwsbrief:

• Voorwoord van de netwerkvoorzitter Eldert de Jager

• Nieuws uit de fractie door fractievoorzitter Arnold de Man

• Politiek nieuw uit de fractie

• Resultaten ledenenquête

• Kandidaatstelling Gemeenteraadsverkiezingen 2022

• Ook (politiek) actief worden?

• Member-get-member actie

• Nieuwsflitsen

Hier kan je de nieuwsbrief downloaden. Veel leesplezier toegewenst.

Mocht je vragen of ideeën hebben reageer dan op deze website of stuur één van de fractieleden een email.

Raadsvergadering dinsdag: ontmoeting met de Kinderraad, leerlingenvervoer en inkomensregelingen

VVD VVD Houten 17-04-2021 04:07

Dinsdag 20 april is er weer een raadsvergadering. Op de agenda staan een ontmoeting met de kinderraad, een nieuwe verordening leerlingenvervoer en het rekenkameronderzoek over lokale inkomensregelingen.

https://houten.vvd.nl/nieuws/43878/raadsvergadering-dinsdag-ontmoeting-met-de-kinderraad-leerlingenvervoer-en-inkomensregelingen

De raad begint met een bezoek van de Kinderraad van Houten, deze bestaat uit kinderen van 11-12 jaar (groep 8). Zij vertegenwoordigen de kinderen in gemeente Houten. Daarvoor kiezen ze zelf onderwerpen die zij belangrijk vinden (speelterreinen, openbare ruimte,...). Daar gaan ze zelf mee aan de slag. In de raad van dinsdag wil de Kinderraad met de gemeenteraad onder meer praten over zonnepanelen en windmolens.

In de gemeenteraad wordt vervolgens na het vragen halfuurtje gepraat gedebatteerd over het Rekenkamerrapport over lokale inkomensregelingen. De Rekenkamer heeft hierin een aantal aanbevelingen gedaan, onder andere over het bepalen van de effectiviteit van de regelingen, het omgaan met persoonsgegevens en een een herijking van de regelingen. Vervolgens wordt gedebatteerd over de actualisatie van de verordening leerlingenvervoer.

De raadsvergadering start om 19:00 uur en kan helaas vanwege de maatregelen in het kader van COVID19 nog steeds niet door publiek worden bijgewoond. De vergadering wordt uiteraard wel live uitgezonden via Notubiz.

Agenda

19.00-19.55 uur Bezoek Kinderraad20.00 uur Opening raadsvergaderingVaststellen agendaVragenhalfuurRekenkamerrapport Onderzoek lokale inkomensregelingen Verordening Bekostiging Leerlingenvervoer en Beleidsregels Leerlingenvervoer gemeente HoutenHEROPENINGRekenkamerrapport Onderzoek lokale inkomensregelingenVerordening Bekostiging Leerlingenvervoer en Beleidsregels Leerlingenvervoer gemeente HoutenOntwerpbegroting 2022 van Afval Verwijdering UtrechtVerlenging ontheffing ingezetenschap wethouder BosVerlenging ontheffing ingezetenschap wethouder OverwegMaandelijkse begrotingswijziging April 2021(2)Vaststellen geactualiseerde lijst openstaande toezeggingen en moties 20 april 2021 Vaststellen besluitenlijst van de vergadering van de raad van 6 april 2021Vaststellen doorlopende lijst van ingekomen stukken van 20 april 2021Sluiting

 

De stukken van bovenstaande onderwerpen zijn hier terug te vinden.

Wel siervuurwerk, geen knallen

VVD VVD Arnhem 13-04-2021 23:02

Een aantal Arnhemse partijen wilde een lokaal afsteekverbod van vuurwerk voor consumenten. Dat betekent dat naast het landelijke verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen dat afgelopen jaar is ingegaan, binnen de gemeentegrenzen van Arnhem helemaal geen vuurwerk meer afgestoken mag worden. Het vreemde van dit plan is dat siervuurwerk wel verkocht mag worden, je mag het wel op zak hebben, maar je mag het niet afsteken. Naast het feit dat dit niet te handhaven is, zien wij de versnipperde deken van regels als een groot nadeel.

Gelukkig gelden er landelijke regels om overlast van knalvuurwerk en gevaarlijke vuurpijlen te verminderen. En omdat we een meerderheid in de raad hebben kunnen overtuigen, kunnen we in Arnhem voorlopig blijven genieten van mooi siervuurwerk.

Steffenie PapeRaadslid

Vragen over 'het Ridderkerk gevoel'

VVD VVD Ridderkerk 14-03-2021 08:45

Vraag 1

Is het college van Ridderkerk het met Leefbaar Ridderkerk en WD Ridderkerk eens dat huisvesting van Ridderkerkse BOA’s in Barendrecht, een waarschuwing van BOA’s gemeente Albrandswaard op een aanhangwagen op Ridderkerks grondgebied en een Barendrechtse jaaropgave i.v.m. een Ridderkerkse TOZO uitkering geen recht doet aan bevordering van optimale service met een Ridderkerks karakter? Indien u het met onze zienswijze niet eens bent, waarom niet?

Antwoord: In de beantwoording van uw overige vragen kunt u opmaken dat uw stelling bij deze vraag niet klopt of leunt op een enkel incident. Hiermee doet u naar onze mening onze organisatie tekort. De medewerkersstreven ernaar om iedere dag een optimale service te bieden aan onze inwoners en ondernemers. Zo worden TOZO aanvragen ruim binnen de termijn afgehandeld en verstrekt. Daar waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Als er fouten geconstateerd worden, dan worden deze verholpen en waar nodig procedures aangepast.

Vraag 2

Is het inderdaad correct dat de Ridderkerkse BOA’s hun hoofdstandplaats in Barendrecht hebben?

Antwoord: Nee dit is niet correct. De BOA’s zijn niet in Barendrecht gehuisvest, ze werken zoveel mogelijk vanuit het gemeentehuis in Ridderkerk. Het BOA-team komt periodiek samen in Barendrecht om met collega’s af te stemmen over het werk. Op die manier wordt voorzien in adequate handhaving waarbij ook vervangingen ondersteuning is geborgd. Daarbuiten zijn de collega’s zoveel mogelijk in de wijken aanwezig.

Vraag 3

Indien de Ridderkerkse BOA’s hun hoofdstandplaats in Barendrecht hebben, wat is daar dan de reden van?

Antwoord: Zoals bij vraag 2 beschreven hebben de Ridderkerkse BOA’s geen hoofdstandplaats in Barendrecht.

Vraag 4

Wij zien onze BOA’s graag (zoveel als mogelijk) zichtbaar in Ridderkerk op straat en in onze nabijheid als aanspreekpunt voor onze inwoners en uiteraard voor handhaving van de regels. Elke minuut aan onnodig reisverkeer vinden wij zonde. Welke mogelijkheden zijn er eventueel om de (hoofd)standplaats in (het centrum van) Ridderkerk te vestigen en op welke termijn zou dat gerealiseerd kunnen worden?

Antwoord: Met de uitbreiding van het BOA-team en het feit dat er vaker op de fiets wordt gesurveilleerd is de zichtbaarheid van de BOA’s in Ridderkerk verhoogd. Daarnaast kunnen door de aangeschafte digitalehandhavingssoftware een groot deel van de zaken op straat worden afgedaan in plaats van op kantoor. Het wegvallen van tijd in de wijk (door reistijd) is in principe beperkt omdat deze beweging alleen aan het begin en aan het eind van de dienst plaatsvindt. Het BOA-team kan door de centrale aansturing vanuit één locatie wisselingen en tekorten door ziekte opvangen. Ook kan op een adequate wijze worden opgeschaald als ondersteuning van het team wenselijk/noodzakelijk is.

 

Vraag 5

Hoe kan het dat een schriftelijke AIbrandswaards waarschuwing van een BOA hangt aan een aanhanger, die langer dan de toegestane termijn geparkeerd staat op openbaar terrein in Ridderkerk?

Antwoord: De BOA’s vanuit de BAR-organisatie vervangen elkaar bij ziekte en ondersteunen waar nodig. Zo blijft de handhaving binnen de gemeente Ridderkerk geborgd. Ook wisselen de BOA’s zo nu en dan van werklocatie en lopen ze mee met een Ridderkerkse BOA. Bij het uitdelen van een waarschuwing is per abuis de verkeerde sticker/kaart gebruikt.

Vraag 6

Is de waarschuwing genoemd onder punt 5 gegeven door een BOA uit Albrandswaard of uit Ridderkerk? Indien het een BOA uit Albrandswaard betreft, betekent dit dan dat we in Ridderkerk nog niet genoeg capaciteit aan BOA’s hebben of was deze inzet een noodgeval?

Antwoord: Zoals beschreven ondersteunen de BOA’s uit het gehele BAR-gebied elkaar. In dit specifieke geval is een Albrandswaardse BOA bijgesprongen in Ridderkerk. De BOA’s zijn bevoegd om in het hele BAR-gebied te handhaven. Dit is van belang bij grootschalige of onveilige situaties waarbij bijstand geleverd moet (kunnen) worden aan collega’s. Gezien de huidige ontwikkelingen vanwege corona is het BOA-team met taakaccent Ridderkerk tijdelijk uitgebreid met 2 fte. Hierdoor is het team in staat adequaat handhavend op te treden. Bij noodsituaties of ondersteuningsvragen wordt opgeschaald vanuit het BOA-team

Vraag 7

Omdat de aanhanger er vele dagen na die waarschuwing nog steeds staat, hebben inwoners ons gevraagd op welk moment na een formele (schriftelijke) waarschuwing actie wordt ondernomen. Wij moesten hen het antwoord schuldig blijven. Hoeveel dagen na een aankondiging wordt er actie ondernomen en op welke wijze wordt dit gemonitord?

Antwoord: Conform de APV krijgt een inwoner na de waarschuwing 7 dagen de tijd om de aanhanger te verwijderen. Na 7 dagen zal de gemeente dit doen, waarbij de kosten worden verhaald op de eigenaar. Vanwege de coronamaatregelen en de hiermee gepaard gaande prioritering in de handhavingswerkzaamheden nemen sommige zaken wat meer tijd in beslag

Vraag 8

Wanneer een in Ridderkerk wonende ondernemer een TOZO uitkering in Ridderkerk heeft aangevraagd en gekregen, hoe kan het gebeuren dat meerdere ondernemers een jaaropgave, i.v.m. deze uitkering, van de gemeente Barendrecht ontvangen en niet van de gemeente Ridderkerk?

Antwoord: De TOZO uitkering wordt betaald door de gemeente waar de ondernemer op dat moment stond ingeschreven volgens BRP. De laatst genoemde gemeente verzorgt de jaaropgaaf. Uit controle is gebleken dat in 2 huishoudens van de circa 800 huishoudens waar er een Tozo-jaaropgave is verstrekt, het is voorgekomen dat een ondernemer woonachtig is in Ridderkerk en een jaaropgave heeft ontvangen waar een andere gemeente (Barendrecht / Albrandswaard) is genoemd als inhoudingsplichtige gemeente. Daar waar wel sprake is geweest van een onjuiste jaaropgave, zijn hierover individuele afsprakengemaakt met de betrokkenen.

Vraag 9

Stel dat een in Barendrecht wonende ondernemer een jaaropgaaf voor zijn TOZO uitkering door Ridderkerk verstrekt krijgt, welke gevolgen heeft dit voor de vergoedingen van het Rijk aan Ridderkerk voor deze uitgekeerde TOZO-uitkering?

Antwoord: In de 2 gevallen waarop de verkeerde gemeente de uitkering verstrekt heeft, is ondertussen administratief gecorrigeerd. Er zijn dus geen gevolgen voor de vergoedingen van het Rijk aan Ridderkerk.

Vraag 10

Een aantal ondernemers heeft aangegeven het vermoeden te hebben een onjuiste “TOZO- jaaropgaaf gekregen te hebben. Bij vragen hierover bij de gemeente wordt gezegd dat telefonisch niet gereageerd mag worden op deze vragen. Op mails met dezelfde vragen wordt ook niet gereageerd. Zijn deze signalen bij u ook bekend en zo ja, welke actie(s) gaat/gaan er ondernomen worden om ondernemers, voor wie deze tijd toch al stressvol is, van de juiste antwoorden te voorzien? Zo nee, waar kunnen de ondernemers alsnog met deze vragen terecht?

Antwoord: Wij herkennen dit signaal niet, wel kan het voorkomen dat op sommige momenten er dusdanig veel telefoontjes binnenkomen, dat deze niet beantwoord kunnen worden. Wij zien juist dat er veel vragen over de TOZO binnenkomen en ook beantwoord worden. Veel vragen gaan over het feit dat gehuwden ieder een jaaropgave ontvangen , en niet alleen de aanvrager. De reden hiervan is dat de TOZO, net als de bijstandsuitkering, een gezinsuitkering is. Dit betekent dat de uitkering voor beide partners is en ook beide partners een jaaropgave ontvangen. Een andere veel voorkomende vraag is dat op de jaaropgaaf een ander bedrag staat dan de ondernemer netto heeft ontvangen. De reden hiervan is dat de TOZO-uitkering wordt gefiscaliseerd, dit wil zeggen dat de gemeente Ridderkerk hierover loonheffing en Zvw afdraagt.

Column Huis aan Huis Elburg

VVD VVD Elburg 08-03-2021 07:06

Het is meer dan een jaar geleden dat Nederland in de ban van Corona raakte. Het afgelopen jaar heeft de overheid een aantal maatregelen moeten nemen die tot voor kort ondenkbaar waren. De verplichte sluiting van horeca, winkels en scholen, het beperken van bezoek en vooral het invoeren van de avondklok zijn ongekend zware beperkingen, die iedereen voelt.

https://elburg.vvd.nl/nieuws/43112/column-huis-aan-huis-elburg

Gelukkig gloort er ook hoop. Steeds meer mensen worden gevaccineerd en heel voorzichtig worden bepaalde maatregelen terug gedraaid. Zo gaan de kinderen weer naar school en mogen de kappers en andere contactberoepen weer aan de slag. Het is lastig om steeds de juiste afwegingen te maken. De belangen en de gevolgen zijn erg groot.

Waar aan het begin van de crisis een gevoel van eensgezindheid heerste, lijkt dit gevoel steeds meer af te brokkelen. Ook lijkt de Coronacrisis het vertrouwen in experts nog verder te ondermijnen. Vijf minuten googelen op zoek naar het eigen gelijk is meer waard dan het oordeel van een expert met jarenlange ervaring. Met de landelijke verkiezingen in aantocht, wordt de kritiek nog eens extra uitvergroot.

Natuurlijk is het goed om kritisch naar de noodzaak van de genomen maatregelen te kijken. Tegelijkertijd moeten we ons realiseren dat het lastig is besluiten te moeten nemen op basis van onvolledige informatie. Is een dalend aantal besmettingen een teken dat de maatregelen versoepeld moeten worden, of is het juist een teken dat de maatregelen werken en dus verlengd moeten worden?

Ook in de gemeente Elburg zijn de gevolgen goed voelbaar. Waar normaal de eerste lentedag van het jaar zorgt voor volle terrassen, bleven ze nu troosteloos leeg. Ook de winkeliers zuchten onder de gevolgen van de verplichte sluiting. Dan hebben we het nog niet eens over de toegenomen eenzaamheid en onzekerheid bij onze inwoners en de gevolgen voor de jeugd op langere termijn.

Hoewel er zoals gezegd hoop gloort, zullen we de gevolgen van Corona nog lang voelen. Ook nadat de maatregelen opgeheven zijn. Veel ondernemers kennen enorm moeilijke tijden. Zij zullen de klap niet zomaar te boven zijn.

Het is de taak van de politiek om waar nodig zo goed mogelijk te ondersteunen op weg naar herstel. Zo zullen we moeten luisteren naar de wensen en noden van onze ondernemers. Daarbij helpt het niet oplossingen te blokkeren door vast te blijven houden aan het eigen gelijk. Toen David de toonbroden at, bewees hij dat grote nood vraagt om onorthodoxe oplossingen.

De onrust en vernielingen van de afgelopen dagen zijn onacceptabel!

VVD VVD Oosterhout 26-01-2021 05:36

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/42446/de-onrust-en-vernielingen-van-de-afgelopen-dagen-zijn-onacceptabel

Het komt er nu op aan! Covid19 maakt al een jaar de dienst uit. De vaccinatie verloopt nog moeizaam. Wat nu gebeurt lost niks op. Integendeel. Het maakt het probleem alleen maar groter. 

De afgelopen dagen zijn er rellen en vernielingen geweest in diverse steden. Helaas was het ook in Oosterhout onrustig. Wij vinden dat onacceptabel. Wij steunen de aanpak van de burgemeester en we staan pal achter onze hulpverleners. We leven mee met de inwoners en ondernemers. Degenen die vernielingen plegen en onrust stoken worden gestraft! 

 

Zorg goed voor elkaar en voor Oosterhout.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.