Vraag 1
Is het college van Ridderkerk het met Leefbaar Ridderkerk en
WD Ridderkerk eens dat huisvesting van Ridderkerkse BOA’s in Barendrecht, een waarschuwing
van BOA’s gemeente Albrandswaard op een aanhangwagen op Ridderkerks grondgebied
en een Barendrechtse jaaropgave i.v.m. een Ridderkerkse TOZO uitkering geen recht
doet aan bevordering van optimale service met een Ridderkerks karakter? Indien u
het met onze zienswijze niet eens bent, waarom niet?
Antwoord: In
de beantwoording van uw overige vragen kunt u opmaken dat uw stelling bij deze vraag
niet klopt of leunt op een enkel incident. Hiermee doet u naar onze mening
onze organisatie tekort. De medewerkersstreven ernaar om iedere dag een optimale
service te bieden aan onze inwoners en ondernemers. Zo worden TOZO aanvragen ruim
binnen de termijn afgehandeld en verstrekt. Daar waar gewerkt wordt, worden fouten
gemaakt. Als er fouten geconstateerd worden, dan worden deze verholpen en waar nodig procedures
aangepast.
Vraag 2
Is het inderdaad correct dat de Ridderkerkse BOA’s hun hoofdstandplaats
in Barendrecht hebben?
Antwoord: Nee dit is niet correct. De BOA’s zijn niet in Barendrecht
gehuisvest, ze werken zoveel mogelijk vanuit het gemeentehuis in Ridderkerk. Het
BOA-team komt periodiek samen in Barendrecht om met collega’s af te stemmen over
het werk. Op die manier wordt voorzien in adequate handhaving waarbij ook vervangingen
ondersteuning is geborgd. Daarbuiten zijn de collega’s zoveel mogelijk in de wijken
aanwezig.
Vraag 3
Indien de Ridderkerkse BOA’s hun hoofdstandplaats in Barendrecht
hebben, wat is daar dan de reden van?
Antwoord: Zoals bij vraag 2 beschreven hebben de Ridderkerkse
BOA’s geen hoofdstandplaats in Barendrecht.
Vraag 4
Wij zien onze BOA’s graag (zoveel
als mogelijk) zichtbaar in Ridderkerk op straat en in onze nabijheid als aanspreekpunt
voor onze inwoners en uiteraard voor handhaving van de regels. Elke minuut aan
onnodig reisverkeer vinden wij zonde. Welke mogelijkheden zijn er eventueel om
de (hoofd)standplaats in (het centrum van) Ridderkerk te vestigen en op welke
termijn zou dat gerealiseerd kunnen worden?
Antwoord: Met de uitbreiding van het
BOA-team en het feit dat er vaker op de fiets wordt gesurveilleerd is de zichtbaarheid
van de BOA’s in Ridderkerk verhoogd. Daarnaast kunnen door de aangeschafte
digitalehandhavingssoftware een groot deel van de zaken op straat worden
afgedaan in plaats van op kantoor. Het wegvallen van tijd in de wijk (door
reistijd) is in principe beperkt omdat deze beweging alleen aan het begin en
aan het eind van de dienst plaatsvindt. Het BOA-team kan door de centrale
aansturing vanuit één locatie
wisselingen en tekorten door ziekte opvangen. Ook kan op een adequate wijze
worden opgeschaald als ondersteuning van
het team wenselijk/noodzakelijk is.
Vraag 5
Hoe kan het dat een schriftelijke
AIbrandswaards waarschuwing van een BOA hangt aan een aanhanger, die langer dan
de toegestane termijn geparkeerd staat op openbaar terrein in Ridderkerk?
Antwoord: De BOA’s vanuit de
BAR-organisatie vervangen elkaar bij ziekte en ondersteunen waar nodig. Zo
blijft de handhaving binnen de gemeente Ridderkerk geborgd. Ook wisselen de BOA’s
zo nu en dan van werklocatie en lopen ze mee met een Ridderkerkse BOA. Bij het
uitdelen van een waarschuwing is per abuis de verkeerde sticker/kaart gebruikt.
Vraag 6
Is de waarschuwing genoemd onder
punt 5 gegeven door een BOA uit Albrandswaard of uit Ridderkerk? Indien het een
BOA uit Albrandswaard betreft, betekent dit dan dat we in Ridderkerk nog niet
genoeg capaciteit aan BOA’s hebben of was deze inzet een noodgeval?
Antwoord: Zoals beschreven
ondersteunen de BOA’s uit het gehele BAR-gebied elkaar. In dit specifieke geval
is een Albrandswaardse BOA
bijgesprongen in Ridderkerk. De BOA’s zijn bevoegd om in het hele BAR-gebied te handhaven. Dit is van belang bij
grootschalige of onveilige situaties waarbij bijstand geleverd moet (kunnen)
worden aan collega’s. Gezien de huidige ontwikkelingen vanwege corona is het
BOA-team met taakaccent Ridderkerk tijdelijk uitgebreid met 2 fte. Hierdoor is
het team in staat adequaat handhavend op te treden. Bij noodsituaties of
ondersteuningsvragen wordt opgeschaald vanuit het BOA-team
Vraag 7
Omdat de aanhanger er vele dagen na
die waarschuwing nog steeds staat, hebben inwoners ons gevraagd op welk moment
na een formele (schriftelijke) waarschuwing actie wordt ondernomen. Wij moesten
hen het antwoord schuldig blijven. Hoeveel dagen na een aankondiging wordt er
actie ondernomen en op welke wijze wordt dit gemonitord?
Antwoord: Conform de APV krijgt een
inwoner na de waarschuwing 7 dagen de tijd om de aanhanger te verwijderen. Na 7
dagen zal de gemeente dit doen, waarbij de kosten worden verhaald op de
eigenaar. Vanwege de coronamaatregelen en de hiermee gepaard gaande
prioritering in de handhavingswerkzaamheden nemen sommige zaken wat meer tijd in
beslag
Vraag 8
Wanneer een in Ridderkerk wonende ondernemer een TOZO uitkering
in Ridderkerk heeft aangevraagd en
gekregen, hoe kan het gebeuren dat meerdere ondernemers een jaaropgave, i.v.m. deze
uitkering, van de gemeente Barendrecht ontvangen en niet van de gemeente
Ridderkerk?
Antwoord: De
TOZO uitkering wordt betaald door de gemeente waar de ondernemer op dat moment stond
ingeschreven volgens BRP. De laatst genoemde gemeente verzorgt de jaaropgaaf. Uit
controle is gebleken dat in 2 huishoudens van de circa 800 huishoudens waar er een
Tozo-jaaropgave is verstrekt, het is voorgekomen dat een ondernemer woonachtig is
in Ridderkerk en een jaaropgave heeft ontvangen waar een andere gemeente (Barendrecht
/ Albrandswaard) is genoemd als inhoudingsplichtige gemeente. Daar waar wel sprake
is geweest van een onjuiste jaaropgave, zijn hierover individuele afsprakengemaakt
met de betrokkenen.
Vraag 9
Stel dat een in Barendrecht wonende ondernemer een jaaropgaaf
voor zijn TOZO uitkering door Ridderkerk verstrekt krijgt, welke gevolgen heeft
dit voor de vergoedingen van het Rijk aan Ridderkerk voor deze uitgekeerde TOZO-uitkering?
Antwoord: In de 2 gevallen waarop de verkeerde gemeente de uitkering
verstrekt heeft, is ondertussen administratief gecorrigeerd. Er zijn dus geen gevolgen
voor de vergoedingen van het Rijk aan Ridderkerk.
Vraag 10
Een aantal ondernemers heeft aangegeven het vermoeden te hebben
een onjuiste “TOZO- jaaropgaaf gekregen te hebben. Bij vragen hierover bij de gemeente
wordt gezegd dat telefonisch niet gereageerd mag worden op deze vragen. Op mails
met dezelfde vragen wordt ook niet gereageerd. Zijn deze signalen bij u ook bekend
en zo ja, welke actie(s) gaat/gaan er ondernomen worden om ondernemers, voor wie
deze tijd toch al stressvol is, van de juiste antwoorden te voorzien? Zo nee, waar
kunnen de ondernemers alsnog met deze vragen terecht?
Antwoord: Wij
herkennen dit signaal niet, wel kan het voorkomen dat op sommige momenten er dusdanig
veel telefoontjes binnenkomen, dat deze niet beantwoord kunnen worden. Wij zien
juist dat er veel vragen over de
TOZO binnenkomen en ook beantwoord worden. Veel vragen gaan over het feit dat gehuwden
ieder een jaaropgave ontvangen , en niet alleen de aanvrager. De reden hiervan is
dat de TOZO, net als de bijstandsuitkering, een gezinsuitkering is. Dit betekent
dat de uitkering voor beide partners is en ook beide partners een jaaropgave ontvangen.
Een andere veel voorkomende vraag is dat op de jaaropgaaf een ander bedrag staat
dan de ondernemer netto heeft ontvangen. De reden hiervan is dat de TOZO-uitkering
wordt gefiscaliseerd, dit wil zeggen dat de gemeente Ridderkerk hierover loonheffing
en Zvw afdraagt.