Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

213 documenten

Weekbericht: 70.000 inwoners?

D66 D66 Doetinchem 25-09-2020 15:21

Doetinchem lijkt wel gek geworden! 70.000 inwoners in 2036, waar vinden al die mensen een woning? Afgelopen week presenteerde het college de begroting voor 2021 en daarin gaven we een duidelijke doorkijk naar de langere termijn. Wil de gemeente Doetinchem een aantrekkelijke gemeente zijn en blijven, dan zullen we kansen moeten benutten. Een verdere groei, waaronder ook verdere toename van de werkgelegenheid, is daarin essentieel.

In de laatste vijf jaar is het aantal banen in de gemeente Doetinchem sterk gestegen. Er is volop werk. Zelfs in deze tijd is de vraag nog groter dan het aanbod. In technische beroepen, maar ook in de transport en logistiek en zorg & welzijn worden nu en in de komende tijd mensen gevraagd. Met de vestiging van een heel aantal nieuwe bedrijven zal die werkgelegenheid verder toenemen.

Onderwijs

Wanneer we er de komende tijd in slagen om door middel van goed onderwijs mensen omscholingskansen te bieden, dan wordt het ook aantrekkelijker om de overstap naar een andere sector te maken. In Doetinchem maken we daar in samenwerking met het Graafschap College en andere onderwijspartijen werk van. Een eerste belangrijke stap is het bieden van voldoende leer- en werkplekken. Het is goed om te zien dat werkgevers dat zelf ook belangrijk vinden.

Duurzame investeringen

Uitgangspunt voor verdere uitbreiding is dat er kwalitatief goede bedrijven en goede woningbouw komt. Waar geïnvesteerd wordt, zal dat duurzaam moeten zijn. We hechten er grote waarde aan dat partijen, of dat nu particulieren zijn of bijvoorbeeld Sité, duurzaamheid bij woningbouw voorop zetten. Wat dat betreft is het mooi om te zien hoe bijvoorbeeld op Wijnbergen, maar ook aan de Hofstraat en op Iseldoks energieneutraal gebouwd wordt. In de gemeente Doetinchem is reeds relatief veel ‘zon op dak’, maar het is vast mogelijk dat nog meer te realiseren.

Begroting

De begroting wordt in de komende tijd besproken in de gemeenteraad. Ik zie er naar uit om verder te spreken over de plannen die we hebben. We kunnen en moeten rekening houden met flinke opgaven op het gebied van werk & inkomen. Daar zetten we volop op in in onze gemeente en ook in de regio Achterhoek staat dit hoog op de agenda. In de afgelopen week bleek opnieuw dat het kabinet blijft investeren op dit gebied. Wij mogen daar voor een flink deel invulling aan geven en dat vind ik een goede zaak. Wij kennen de mensen en wij kennen de ondernemers. Samen werken we eraan.

#ikdoewelmee

De effecten van de verspreiding van het coronavirus zijn groot. In de afgelopen week zagen we het aantal besmettingen (ook in onze regio) flink oplopen. Het vraagt veel van ons, in alle opzichten. Het is betreurenswaardig dat de regels verder aangescherpt moeten worden, maar we moeten vooral vrezen voor een nieuwe toename van het aantal ziekenhuisopnames. Laten we zorg voor elkaar hebben en verdere besmettingen voorkomen.

 

Waarom jongeren onze steun verdienen

PvdA PvdA Nederland 22-09-2020 06:30

Door Gijs van Dijk op 22 september 2020 Delen  

Vol enthousiasme begonnen duizenden jongeren aan een opleiding of een baan. Vol vertrouwen op weg naar een mooie toekomst. Een fijne baan, met leuke collega’s. Een zeker inkomen, waarmee je vooruit durft te dromen. Samenwonen met je partner. Je kamer inruilen voor een eigen huurwoning. Die mooie toekomst lijkt voor veel jongeren steeds verder weg. Juist nu verdienen jongeren onze steun.

Jongeren worden nu dubbel zo hard geraakt door deze economische crisis.

Jongeren worden nu dubbel zo hard geraakt door deze economische crisis. Door hun flexcontract stonden ze in maart als eerste op straat. Nu dreigen ze voor langere tijd langs de kant te staan. Tegelijkertijd zijn hun huren torenhoog, hebben ze weinig spaargeld en krijgen ze vrijwel geen ondersteuning.

Dat moeten we voorkomen. Als je jong bent, wil je niet thuis op de bank zitten. Je wilt aan de slag en nieuwe dingen leren. Geïnspireerd worden door docenten en de kneepjes van het vak leren van collega’s. Daarom moet de overheid, gemeenten, scholen en werkgevers jongeren die nu aan de zijlijn dreigen te raken ondersteunen.

Vandaag presenteer ik het offensief ‘Jongeren aan het Werk’ aan.

Daarom presenteer ik samen met jongerenbeweging Coalitie-Y het offensief ‘Jongeren aan het Werk’ aan. Het offensief zorgt voor extra banen, creëert extra stages en leerbanen en moedigt jongeren aan om nog een jaar langer door te leren en zo te investeren in hun toekomst.

Door de introductie van een leerwerkaanbod krijgen jongeren in de bijstand het recht op scholing, stage of een baan. Ook willen de PvdA en Coalitie-Y doorleren makkelijker maken via een speciaal programma voor mbo-studenten en door het verlagen van het collegegeld voor een tweede master.

Het offensief zorgt voor extra banen, stages en leerbanen voor jongeren.

Daarnaast dient de overheid zelf meer jongeren in dienst te nemen en jongeren mee te laten praten over acties om jongeren aan het werk te helpen. Maar ook de jongeren die nu al, zonder werk, thuis op de bank zitten, helpen ondersteuning nodig. Een goed vangnet is nodig als het toch niet lukt werk te vinden, of je nog meer tijd nodig hebt.

Deze voorstellen komen bovenop het Corona-reddingsplan van de PvdA met 10 miljard euro aan investeringen op de korte termijn om banen te redden en de economie te stimuleren. Op deze manier zorgen we ervoor dat we studenten écht steun bieden, nu en voor hun toekomst.

Ben je een jongere? Dan horen we graag van je!

Ben je een jongere? Laat dan van je horen! Kom je in de knel met het vinden van een baan? Heb je moeite met het betalen van je huur? Heb je behoefte aan hulp of gaat het juist heel goed? App ons hier dan over. Jouw input helpt ons het kabinet te overtuigen dat jongeren onze steun verdienen.

.

Tweede Kamerlid

https://www.pvda.nl/nieuws/steun-voor-jongeren/Lodewijk Asscher

Heb je een vraag of wil je iets aan ons kwijt? Whatsapp ons.

Groet, Lodewijk

Whatsapp

https://www.pvda.nl/nieuws/steun-voor-jongeren/Lodewijk Asscher

Heb je een vraag of wil je iets aan ons kwijt? Whatsapp ons.

Groet, Lodewijk

Whatsapp

Stel werkgarantie als voorwaarde voor geld naar bedrijven

PvdA PvdA Nederland 01-09-2020 04:50

Door Lodewijk Asscher op 1 september 2020 Delen  

Je baan kwijtraken komt bij de meeste mensen aan als een dreun. Niet alleen omdat je in één klap je inkomen verliest. Maar ook omdat je je vak niet meer kan uitoefenen, de collega’s waarmee je fijn samen hebt gewerkt moet missen en op zoek moet naar wat nieuws.

Als je naar het nieuws kijkt weet je dat er nog veel meer aankomt. Berichten over massaontslagen bij de NS, Schiphol, de KLM en tal van andere bedrijven. Nog nooit eerder liep de werkloosheid zo snel op.

Het is belangrijk dat we er alles aan doen om mensen aan het werk te houden of aan het werk te krijgen.

Het is dus belangrijk dat we er midden in deze coronacrisis alles aan doen om mensen aan het werk te houden of aan het werk te krijgen. We maakten eerder al een coronareddingsplan voor nieuwe banen. Vandaag presenteren we een plan voor een werkgarantie in het derde steunpakket.

Het is goed dat er een nieuw steunpakket komt. We moeten nu bedrijven helpen overleven. We moeten zorgen dat mensen aan het werk blijven. Maar voor de mensen voor wie geen werk meer is vind ik de plannen te vaag, te onzeker. Ons voorstel: de werkgarantie. Met een afspraak tussen werkgevers, werknemers en de overheid om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen de zekerheid hebben van een baan.

Vandaag presenteren we een plan voor een werkgarantie in het derde steunpakket.

In de vorige crisis heb ik van dichtbij gezien dat het een illusie is te denken dat mensen zichzelf wel redden. Juist na ontslag heb je begeleiding nodig naar nieuw werk, in plaats van thuis te zitten met een uitkering. En hoe langer dat duurt, hoe moeilijker het wordt.

Dat kan ook anders. We kennen de voorbeelden van bedrijven waar mensen vanuit hun baan worden omgeschoold naar ander werk. Dat werkt heel goed als zowel de oude als de nieuwe werkgever betrokken zijn en hun bijdrage leveren. Een heel goed voorbeeld daarvan is de KLM die afspraken maakt met de organisatie die gaat over langdurige zorg, ActiZ. Zij werken eraan om mensen waar bij de KLM geen plek meer voor is, op te leiden tot zorgmedewerkers. Zo worden mensen geholpen aan een nieuwe baan en wordt er tegelijk iets gedaan aan de tekorten die er zijn in de zorg.

We moeten afspraken maken. En deze moeten ook als voorwaarde gelden voor steun vanuit de overheid.

Dit kunnen we op tal van andere plekken ook doen. In sectoren als de horeca en toerisme gaan helaas waarschijnlijk nog meer mensen hun baan verliezen. Maar op andere plekken, zoals het onderwijs, de zorg, de bouw en de ICT is juist enorme behoefte aan mensen. Als we nu afspraken maken over werkgarantie dan regelen we dat misschien de stewardess verpleegkundige kan worden.

Dat gaat niet vanzelf. We moeten afspraken maken. En deze moeten ook als voorwaarde gelden voor steun vanuit de overheid. Als er mensen uit moeten, wordt er samen gezocht naar een nieuwe baan in bijvoorbeeld de zorg of het onderwijs. En tot je daar aan de slag kan blijf je in dienst bij je oude werkgever. De kosten daarvoor worden verdeeld tussen de werkgevers en de overheid. Dat is de werkgarantie.

Help je ons mee het kabinet te overtuigen om te kiezen voor werk?

Het wordt spannend of we het kabinet kunnen overtuigen te kiezen voor werk. Wil je helpen? Ik hoor ook graag van jullie ervaringen: staat jouw baan op de tocht of ziet het er nog goed uit? Ken je mensen die de overstap willen maken naar de zorg of het onderwijs of een andere sector met personeelstekorten? Stuur ons dan een appje. Al die persoonlijke verhalen helpen ons om andere partijen te overtuigen.

Tweede Kamerlid

https://www.pvda.nl/nieuws/werkgarantie/Lodewijk Asscher

Heb je een vraag of wil je iets aan ons kwijt? Whatsapp ons.

Groet, Lodewijk

Whatsapp

https://www.pvda.nl/nieuws/werkgarantie/Lodewijk Asscher

Heb je een vraag of wil je iets aan ons kwijt? Whatsapp ons.

Groet, Lodewijk

Whatsapp

Toekomstperspectief De Waterwolf | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 29-08-2020 00:00

Sinds de Participatiewet (2015) zijn bedrijven en overheden verplicht om banen te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Waar bedrijven hier in toenemende mate invulling aangeven, blijft de overheid ver achter. Dit geldt ook voor de gemeente Haarlemmermeer, en de ambities van het college op dit punt zijn volstrekt onvoldoende: de gemeente voldoet op dit punt niet aan de wet Banenafspraak. GroenLinks heeft het college hier bij herhaling op gewezen. 

In februari 2020 werd er op verzoek van GroenLinks in de gemeenteraad over de nota ‘Toekomstperspectief De Waterwolf ‘gesproken. Na een onderbreking vanwege de coronacrisis kon op 20 augustus het debat eindelijk afgerond worden. Aanleiding voor GroenLinks om deze nota te ter bespreking te agenderen was het voorgenomen besluit van het college om bij de afdeling groenonderhoud van De Waterwolf flink te schrappen in het aantal leer-werkplekken. Een zeer ongelukkig voornemen, dat inmiddels gelukkig van de baan lijkt te zijn, zo bleek tijdens het debat op 20 augustus.

De Waterwolf is één van de verbonden partijen van de gemeente. De gemeente bezit 100 procent van de aandelen en is daarmee volledig eigenaar van het bedrijf. De Waterwolf verricht werkzaamheden in de openbare ruimte, zoals groenonderhoud, civieltechnisch onderhoud, brugbediening en dienstverlening op/onderhoud van begraafplaatsen. Een andere belangrijke taak is dat de Waterwolf een leerwerkbedrijf is voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.

Bij de aansturing van De Waterwolf spelen volgens de nota drie kaders een rol: kwaliteit van het werk, Social Return en dividend. Het college geeft aan dat is afgesproken dat er voorrang wordt gegeven aan het belang dat de gemeente heeft als beheerder van de openbare ruimte bij een kwalitatief goede dienstverlening. De functie van De Waterwolf als leerwerkbedrijf voor inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt is hieraan ondergeschikt en het verkrijgen van dividend komt op de derde plaats.

Het college constateert dat de bedrijfsresultaten van De Waterwolf tegenvallen en stelt dat ook op de kwaliteit van het werk het een en ander aan te merken is, met name als het gaat om het groenonderhoud. Het college heeft daarom onderzoek laten doen naar mogelijke toekomstscenario’s van De Waterwolf door Andersson Elffers Felix (hierna: AEF) en stelt op grond daarvan voor het aantal mensen met afstand tot de arbeidsmarkt dat bij De Waterwolf werkt te verminderen, en de social return naar ‘een marktconforme 2 tot 5 procent’ terug te brengen.

Het rapport dat AEF opstelde is als bijlage bij de nota bijgesloten en belicht ook (kritisch) de rol van de gemeente richting De Waterwolf, bijvoorbeeld als het gaat om de aansturing van en opdrachtverstrekking aan De Waterwolf. Uit het rapport blijkt ook dat de gemeente sinds 2008 4 miljoen euro aan dividend heeft ontvangen van De Waterwolf, daarvan werd 2,4 miljoen euro tussen 2013 en 2016 uitgekeerd. Ook blijkt uit het rapport dat het werk bieden door De Waterwolf aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt de gemeente financieel voordeel oplevert. Van belang bij dit laatste punt is ook dat overheden sinds 2015 in het kader van de Wet Banenafspraak 25000 banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zouden moeten genereren. Uit de evaluatie van de Wet Banenafspraak van november 2019 blijkt dat juist de overheid achterblijft op dit punt.

Het voorgenomen besluit van het college om het aantal leer-werkplekken te verminderen bij de afdeling groenonderhoud wordt niet onderbouwd door het rapport van AEF. Sterker nog: er valt de gemeente het een en ander te verwijten in de aansturing. En de slechte financiële positie? De gemeente heeft in de afgelopen jaren stevig verdiend aan De Waterwolf….

Gelukkig lijkt het schrappen van leer-werkplekken bij de Waterwolf voor onze eigen inwoners van de baan. Want zeker in deze tijd verwachten we dat de behoefte aan leer-werkplekken alleen maar zal groeien. Juist mensen met tijdelijke of flexibele arbeidscontracten raakten door de coronacrisis hun baan en daarmee hun bestaanszekerheid kwijt. In Haarlemmermeer zijn de economische gevolgen van de corona-crisis nog groter dan in de rest van Nederland. Juist in deze tijd moeten we zorgen dat we oog blijven houden voor de mensen met de grootste afstand tot de arbeidsmarkt.  

Het coronareddingsplan

PvdA PvdA Nederland 17-08-2020 15:00

Het coronavirus heeft ingrijpende en ongekende gevolgen voor het leven van heel veel Nederlanders. Duizenden Nederlanders zijn aan het virus overleden, tienduizenden Nederlanders zijn ernstig ziek geworden. We moeten daarom alles uit de kast halen om het virus te bestrijden en nieuwe besmettingen zoveel mogelijk te voorkomen. Tegelijkertijd hebben de maatregelen om corona te bestrijden enorme economische gevolgen die om politieke actie vragen.

Tienduizenden mensen hebben hun baan verloren en miljoenen Nederlanders merken de crisis in hun inkomen. De jeugdwerkloosheid neemt toe, kleine ondernemers dreigen kopje onder te gaan en ZZP’ers hebben hun opdrachten en inkomen zien verdampen. We zien ontslagrondes bij grote bedrijven. Voor veel mensen in bijvoorbeeld de culturele sector en de horeca is het perspectief inktzwart. We zien waar falend crisisbeleid toe leidt in Amerika met een onvoorstelbare stijging van de werkloosheid en in het Verenigd Koninkrijk (waar de economie in het tweede kwartaal met ruim 20 procent kromp). Het is alle hens aan dek op economisch en sociaal gebied.

De recente cijfers van het CBS en CPB laten zien dat de werkloosheid gierend oploopt. De werkgelegenheid nam in het tweede kwartaal af met 322 duizend mensen. Honderdduizenden mensen dreigen als we niks doen de komende tijd hun baan te verliezen. Meer dan 600.000 mensen zitten dan zonder werk in 2021. Een tweede lockdown zou zelfs leiden tot een werkloosheid van 10 procent. Het kabinet moet dus alle maatregelen die nodig zijn nemen om die te voorkomen.

Corona werkt als een loep. Het laat duidelijker dan ooit tevoren zien waar kwetsbaarheden in onze samenleving zitten en vergroot de verschillen die er al zijn. Wie kwetsbaar is, wordt dubbel zo hard geraakt. In deze onzekerheid en kwetsbaarheid hebben mensen en de samenleving behoefte aan zekerheid. Over hoe we hier uitkomen. Over hoe we de pijn eerlijk en fatsoenlijk verdelen.

Het kan niet zo zijn dat van iedereen opofferingen worden gevraagd en de aandeelhouders, grootverdieners en multinationals - die zich in goede tijden afkeren van de publieke zaak - nu als eerste de hand bij de overheid ophouden en straks als eerste profiteren als het weer beter gaat. Toch is duidelijk dat ongelijkheid en onzekerheid na de crisis verergeren bij een verkeerde reactie.

Een groot investerings- en stimuleringspakket is nodig om de economie te stutten nu we in de crisis zitten. Om te zorgen dat mensen nu hun baan kunnen behouden en zodat onze economie na corona eerlijker, fatsoenlijker en duurzamer wordt.

Het kabinet schermt al langer met structurele investeringen, maar heeft vooral gekibbeld over de naam van het zogeheten WopkeWiebesFonds. Er is ondertussen geen enkele investering voor de toekomst gedaan.

Actie is nodig om de oplopende werkloosheid te bestrijden en te zorgen dat we er na deze crisis beter voorstaan: eerlijker, fatsoenlijker en duurzamer uit de crisis met een investeringspakket voor de korte en lange termijn. Een aantal maatregelen nemen we in onze tegenbegroting voor 2021 op, de andere maatregelen financieren we met het geld van het WopkeWiebesFonds.

Meer dan 300.000 acteurs, artiesten, kunstschilders, zangers en fotografen dreigen hun baan en inkomen te verliezen. Musea kunnen de huur niet meer betalen. Populaire festivals gaan failliet. Permanente schade aan onze kunst en cultuur dreigt. We moeten makers en instellingen helpen en ook juist nu investeren in nieuwe, experimentele vormen. Hierbij letten we in het bijzonder op de culturele sector in Zuid-, Oost- en Noord-Nederland.

Het water staat gemeenten aan de lippen. Zwembaden, buurthuizen, bibliotheken dreigen te moeten sluiten, terwijl de belastingen omhoog gaan. Noodgedwongen wordt bezuinigd op armoedebeleid, of de jeugdzorg. Met een noodpakket voor gemeenten voorkomen we dat gemeenten de rekening van de crisis betalen.

De reisbranche, de recreatieve sector, het openbaar vervoer, de luchtvaart zullen het nog lang zwaar hebben. Het is belangrijk om de mensen die hierdoor getroffen worden aan nieuw werk te helpen. De 50 miljoen euro die het kabinet uittrekt voor omscholing is een druppel op een gloeiende plaat. We zetten in op werk-naar-werk zodat mensen niet werkloos thuis hoeven zitten. Dat doen we op een nieuwe manier. Werkgevers die voor hun werknemers een nieuwe, vaste baan vinden, kunnen aanspraak maken op een omscholingsbudget of een premie. Hiervoor worden afspraken gemaakt tussen huidige en nieuwe werkgevers. Hiermee kunnen tenminste 100 duizend mensen werk behouden in een andere sector.

Er komt 2 miljard beschikbaar voor mensen om zich te laten omscholen en voor deeltijd-WW. Het tekort op de lerarenbeurs dat nu is ontstaan wordt opgelost. Sterker, we verdubbelen het budget voor lerarenbeurs naar 100 miljoen. Ook het omscholen en (bevoegd) zij instromen naar zorg en onderwijs wordt gestimuleerd met omscholingssubsidies. Deeltijd-WW wordt geherintroduceerd. Daarbij kan in de tijd dat niet gewerkt wordt worden omgeschoold naar sectoren, waarin tekorten zijn. Samen met de garantieregeling zorgen we dat zoveel mogelijk mensen een baan behouden en in sectoren aan de slag gaan waar tekorten zijn.

Wij willen een (tijdelijke) afschaffing van de verhuurdersheffing en een garantieregeling voor nieuwbouw. Door de verhuurdersheffing af te schaffen, kunnen duizenden betaalbare woningen extra gebouwd worden. Daarmee voorkomen we dat bouwvakkers straks zonder werk zitten, terwijl ze keihard nodig zijn om de woningnood te bestrijden. Daarnaast geeft het Rijk op nieuwbouwprojecten de garantie dat 70 procent wordt afgenomen, zodat deze niet wegens de verslechterde economie stagneren of tot stilstand komen.

Het aantal daklozen verdubbelde de afgelopen jaren naar 40.000, terwijl gemeenten minder geld hebben om hen te helpen. Met 500 miljoen euro willen we realiseren dat iedereen een dak boven het hoofd heeft. Mensen stromen sneller door naar begeleid wonen.

Een op de vijf huishoudens heeft grote financiële problemen. Armoede en schulden nemen alsmaar toe. Het leidt tot stress en gezondheidsklachten, verloren generaties en kost de samenleving duizenden euro’s per jaar. We investeren in een fonds om problematische schulden op te kopen en mensen te helpen met aflossen. Daarnaast trekken we extra geld uit om armoede te bestrijden, zodat elk kind volwaardig mee kan doen.

Er is een groot tekort aan betaalbare woningen. Er komt € 10 duizend euro beschikbaar voor elke extra woning die bovenop de bestaande bouwplannen wordt gebouwd en gereed is in 2025. Voorwaarde hierbij is dat de huur  lager is dan € 730 per maand, of de koopsom lager is dan € 330 duizend. Hiermee bouwen we 400.000 extra woningen.

Er is een Kamermeerderheid die ziet dat de verhuurdersheffing leidt tot nóg minder woningen. Zonder de heffing hadden 100.000 betaalbare woningen gebouwd kunnen worden. Wacht niet tot de formatie en zet deze voor komend jaar op 0 om niet nog een verloren jaar te krijgen en ervoor te zorgen dat bouwvakkers hun baan behouden.

Nederland heeft een traditie in de volkshuisvesting. Steden en dorpen waar rijk en arm samenwoont. Leefbare wijken en fatsoenlijke voorzieningen in het hele land. Nu staan winkelcentra onder druk, verloederen steeds meer wijken en verdwijnen in krimpgebieden steeds meer voorzieningen. Dat vergt overheidsingrijpen. Stel daarom, net als het voormalige Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing, €2 miljard beschikbaar.

Er komt een snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Groningen via Lelystad. Het Noorden komt zo economisch een stuk dichter bij de Randstad te liggen. Bedrijven in Flevoland, Friesland, Groningen en Drenthe hebben baat bij de Lelylijn en het wordt aantrekkelijker om in het Noorden te wonen. We willen samen met Duitsland werken aan betere verbindingen met Bremen en Hamburg.

Met de trein naar het buitenland moet aantrekkelijker worden dan het vliegtuig. Daarom leggen we samen met Duitsland een snelle treinverbinding aan tussen Utrecht en Berlijn.

De treinstations rondom Amsterdam en Schiphol puilen uit. De regio loopt vast. Daarom trekken we de Noord-Zuidlijn door naar Schiphol.

De Randstad krijgt een 24-uurs OV netwerk vergelijkbaar met een metronet. Tussen de grote steden moet er iedere tien minuten een trein gaan rijden. Tussen verschillende steden en dorpen komen lightrailverbindingen. Die kunnen vaker rijden en zorgen voor meer comfort.

We pakken regionale knelpunten aan, versnellen intercity’s waar dat kan tot 160 km/uur, en investeren in goed OV in de regio.

We stellen extra kapitaal beschikbaar voor InvestNL om duurzame economische ontwikkelingen te stimuleren, venture capital te leveren en groeiende bedrijven verder te stimuleren.

Juist armere landen worden hard getroffen door de coronacrisis. Datzelfde geldt voor internationale handel waar de welvaart van vele landen van afhankelijk is. De PvdA wil juist nu extra budget voor hulp en handel met ontwikkelingslanden zodat zij ook nieuwe kansen krijgen om uit de crisis te komen.

De meeste huurwoningen zijn slecht geïsoleerd, waardoor huurders veel voor hun energie moeten betalen. We gaan daarom 400.000 huurwoningen verduurzamen. Dat is goed voor de planeet, zorgt voor een lagere energierekening, en creëert extra werk dat we nu hard nodig hebben.

Het klimaat verandert en het weer wordt steeds extremer. Na een maand droogte, valt ineens zoveel regen dat de straten blank staan. Huizen zakken weg. De extreme hitte is gevaarlijk voor kinderen en ouderen. Daarom leggen we extra parken en waterpartijen aan, verbeteren we de opvang van water, en vergroenen we de daken van huizen.

De stikstofcrisis heeft ons met de neus op de feiten gedrukt. De woningbouw komt tot stilstand, terwijl er woningnood heerst. Onze landbouw is onhoudbaar geworden, de natuur lijdt teveel. De PvdA wil bestaande natuur beschermen, investeren in nieuwe natuurontwikkeling en de toegankelijkheid van natuurgebieden vergroten door meer wandel- en fietspaden aan te leggen.

Een van de noodzakelijke energiedragers van de toekomst. We investeren in o.a. Rotterdam en Noord-Nederland voor nieuwe centra voor de ontwikkeling van waterstof. Dat sluit aan bij de Europese energiestrategie.

Er komt een half miljard extra beschikbaar voor opleidingen in techniek en ambachtswerk. Ook wordt langer studeren mogelijk gemaakt nu in tijden van crisis de recessie toeslaat en werk vinden voor pas afgestudeerden lastiger wordt.

Er komt 2 miljard beschikbaar voor onderzoek in het hoger onderwijs. Hoogwaardig onderzoek, zowel fundamenteel als toegepast, is een noodzakelijke en fundamentele basis voor kwalitatieve economische groei.

Leerlingen en leraren presteren beter in goede schoolgebouwen. Op dit moment zijn sommige gebouwen zo verouderd, dat kinderen er slechter door presteren. Door schoolgebouwen duurzamer en beter te maken, bestrijden we klimaatverandering en investeren we in goed onderwijs. Ook de ventilatie van schoolgebouwen kan en moet veel beter.

https://www.pvda.nl/nieuws/een-ambitieuze-investeringsagenda/Lodewijk Asscher

Heb je een vraag of wil je iets aan ons kwijt? Whatsapp ons.

Groet, Lodewijk

Whatsapp

https://www.pvda.nl/nieuws/een-ambitieuze-investeringsagenda/Lodewijk Asscher

Heb je een vraag of wil je iets aan ons kwijt? Whatsapp ons.

Groet, Lodewijk

Whatsapp

Talent op Maat biedt banen gericht op talenten! | Leiden

GroenLinks GroenLinks Leiden 23-07-2020 00:00

Economie071 heeft een nieuw platform gelanceerd: een nieuwe website met een Talententest. Deze online test kijkt niet alleen naar eventueel behaalde diploma's, maar kijkt verder naar je talenten. Zo vind je echt een baan die bij jou past. Met Talent op Maat is meer aandacht voor het individu, minder voor diploma's.

Onze woordvoerder Werk en Inkomen Hester van Kruijssen is blij met Talent op Maat: “Of je nu jong bent of oud, al wel een baan hebt, of niet meer: de test doen kan altijd, kost niets, alleen wat tijd van jezelf.” Het mooie is dat werkgevers serieus hebben gekeken welke vaardigheden en kwaliteiten nodig zijn voor de baan die zij beschikbaar hebben.

Zoeken en vinden is bij Talent op Maat meer dan diploma’s tellen. 

Door jouw persoonlijke profiel anders onder de aandacht te brengen op de arbeidsmarkt, komen verrassend andere banen in beeld.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Met Talent op Maat wordt er voor een andere insteek gekozen die tot meer of andere baansuggesties leiden, uitkomsten die goed bij het individu passen. 15 werkgevers uit de regio namen de uitdaging al aan. Als deze succesformule mooi duurzame matches tot stand brengt, blijven andere werkgevers vast niet achter. 

Wethouder van Yvonne van Delft van GroenLinks werd met de opdracht op pad gestuurd om uitvoering te geven aan het actieplan “Werk op Maat” van de Gemeente Leiden. Iedereen moet actief mee kunnen doen aan de samenleving. De GroenLinks belofte om daarbij voor een individuele benadering te kiezen die aansluit bij persoonlijke interesses is met de lancering van deze tool op de website “Talent op Maat “ deels ingelost.

 

Doe de talententest of verwijs anderen naar de website:  http://www.talentopmaat.nu/

Check het Sleutelstad intervieuw met Yvonne van Delft over Talent op maat: https://sleutelstad.nl/2020/07/23/nieuwe-platform-biedt-banen-aan-op-basis-van-talent/?fbclid=IwAR2hxu1lu4GL3goeuONo6eCeH1PPX6TbNC40YP9BZaTk4ZcfctwUd14lyy0

Talent op Maat | Leiden

GroenLinks GroenLinks Leiden 23-07-2020 00:00

Economie071 heeft een nieuwe tool gelanceerd: een nieuwe website met een mooie talententest. Deze online test kijkt niet alleen naar eventueel behaalde, maar kijkt verder naar je talenten. Zo vinde je echt een baan die bij jou past. Met Talent op Maat is meer aandacht voor het individu, minder voor diploma's. 

 

Onze woordvoerder Werk en Inkomen Hester van Kruijssen is blij met Talent op Maat: “Of je nu jong bent of oud, al wel een baan hebt, of niet meer: de test doen kan altijd, kost niets, alleen wat tijd van jezelf.” Het mooie is dat werkgevers serieus hebben gekeken welke vaardigheden en kwaliteiten nodig zijn voor de baan die zij beschikbaar hebben.

Zoeken en vinden is bij Talent op Maat meer dan diploma’s tellen. 

Door jouw persoonlijke profiel anders onder de aandacht te brengen op de arbeidsmarkt, komen verrassend andere banen in beeld.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Met Talent op Maat wordt er voor een andere insteek gekozen die tot meer baan suggesties en uitkomsten komen, die tegelijkertijd bij het individu past! 15 werkgevers uit de regio nemen de uitdaging aan. Als deze succesformule mooi duurzame matches tot stand brengt, blijven andere werkgevers vast niet achter. 

Wethouder van Yvonne van Delft van GroenLinks werd met de opdracht op pad gestuurd om uitvoering te geven aan het actieplan “Werk op Maat” van de Gemeente Leiden. Iedereen moet actief mee kunnen doen aan de samenleving. De GroenLinks belofte om daarbij voor een individuele benadering te kiezen die aansluit bij persoonlijke interesses is met de lancering van deze tool op de website “Talent op Maat “ deels ingelost.

 

Doe de talententest of verwijs anderen naar de website:  http://www.talentopmaat.nu/

Arie Poels: 'Nieuwe vormen van inkomensondersteuning zijn hard nodig' | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks Hilversum 19-07-2020 00:00

Door de coronacrisis stijgt het aantal mensen dat een bijstandsuitkering aanvraagt. Dit is wat GroenLinks betreft een goede aanleiding om opnieuw te kijken naar vormen van bijstand en hoe wij mensen aan het werk helpen.

Het beeld dat we nu zien gaan we de komende jaren namelijk veel meer zien. Naar verwachting zullen de komende twintig jaar de helft van de huidige banen verdwijnen door verdere technologisering. Als gevolg zal er een steeds grotere groep mensen zich richten op de gemeente voor ondersteuning. De gemeente kan hierin niet blijven handelen zoals ze jarenlang gewend is, namelijk door te proberen om mensen via re-integratietrajecten weer aan het werk te krijgen. Er zal naar andere oplossingen moeten worden gekeken, zoals een basisinkomen, arbeidstijdverkorting en basisbanen.

De Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid adviseert verder om te gaan werken met zogenaamde basisbanen. Hiervoor lopen al experimenten in Amsterdam, Den Haag en Heerlen. Basisbanen geven zekerheid en grip voor mensen die moeilijk aan het werk komen.

Lees hier verder bij de NOS.

De afgelopen weken heeft de fractie van GroenLinks meerdere malen aandacht gevraagd voor deze ontwikkelingen. We vinden dat het college hierin te weinig ambitie toont.

Eerdere berichten vanuit de fractie:

Schriftelijke vragen fractie over nieuwe vormen van bijstand en begeleiding naar werk (1 mei 2020)

Vervolgvragen nieuwe vormen van bijstand en begeleiding naar werk (25 juni 2020)

PvdA wil opheldering over Convident

PvdA PvdA Zwolle 17-07-2020 11:29

De PvdA wil van het college weten wat er precies is misgegaan met het project Convident. Het artikel hierover in De Stentor en het bericht van Limor, de Landelijke Instelling voor Maatschappelijke Ondersteuning en Rehabilitatie in Zwolle, roepen meer vragen op dan er beantwoord worden. Fractievoorzitter Ben Ali: “Na jaren van voorbereiding moet de gemeenteraad plotseling in de krant lezen dat de stekker uit het project wordt getrokken. De PvdA vindt dit een merkwaardige gang van zaken die, op zijn zachts gezegd, een bedremmelde indruk achter laat. Zonder verdere tekst of uitleg roept deze gang van zaken de vraag op of dit woonproject in de toekomst bij deze betrokken organisaties wel in goede handen is.”

Ook wil de PvdA van het college weten hoe er wél aan een succesvolle re-integratie van (ex-)gedetineerden wordt gewerkt. En wat het college gaat of kan doen om te zorgen dat dit initiatief alsnog doorgang kan vinden en wel in de oorspronkelijke vorm, zoals bedacht bij het Deense project Skejby (spreek uit: ‘Skeebuu’)?

Art 45. vragen gang van zaken Convident

Zwolle wordt als betrokken partner genoemd bij dit project. Wat is volgens de gemeente Zwolle de precieze toedracht geweest die zo abrupt heeft geleid tot het voortijdig staken van dit project? De gemeente is kort voor het bericht in de Stentor door Limor geïnformeerd over het besluit om met het initiatief Convident te stoppen. Limor heeft aangegeven dat Justitie aan het begin van de zomer heeft aangegeven dat de beoogde landelijke financiering niet langer meer voor Convident beschikbaar werd gesteld. Daardoor was het project financieel niet meer haalbaar en heeft Limor besloten Convident niet voort te zetten. Dit besluit heeft ertoe geleid dat deltaWonen heeft moeten afzien van huisvesting van Convident in de 4e studententoren aan het Talentenplein.

2. Is het College door de betrokken partijen tijdig op de hoogte gesteld of heeft u het – net als wij – ook uit de Stentor moeten vernemen? Zoals aangegeven bij vraag 1, is de gemeente kort voor het bericht in de Stentor geïnformeerd door Limor over het door hen genomen besluit. Naar aanleiding van dit bericht heeft de gemeente verzocht om een afspraak met Limor. Dit gesprek heeft, i.v.m. vakanties, eind augustus plaatsgevonden.

3. Wat is er aan de hand bij de betrokken organisaties? Wat heeft nu bestuurlijk, inhoudelijk, projectmatig en financieel gemaakt dat we nu te maken hebben met deze verassende uitkomst? Is er bestuurlijk onvoldoende op gestuurd? Is de inhoud en de planning van het project niet adequaat ‘gemanaged’? Is de projectsubsidie te laat aangevraagd? Voldeed het programma inhoudelijk niet of konden er onvoldoende deelnemers geselecteerd worden? Zoals de gemeente deze zomer uit de informatie van Limor heeft opgemaakt, heeft het wegvallen van de financiële middelen vanuit Justitie geleid tot het besluit om te stoppen met Convident. In het geplande gesprek met Limor is door hen nogmaals bevestigd dat het wegvallen van de beoogde financiering van Justitie de oorzaak is geweest om tot het bewuste besluit te komen. Het wegvallen van de financiering vanuit Justitie kwam voor Limor en daarmee ook voor betrokken partijen als onverwacht. De verdere afbakening van de doelgroep gedurende het traject was voor Limor wel een complicerende factor, maar niet de reden om te stoppen met Convident.

4. Zijn de betrokken organisaties voldoende ‘in control’ om in de toekomst een dergelijk project uit te kunnen voeren? Zo ja, waaruit maakt u dat op? In vergelijking met andere maatschappelijke initiatieven zien we dat ook Convident te maken heeft met veel verschillende en soms onverwachte factoren waarop ingespeeld moet worden. Voor alle betrokkenen staat het belang van de opgave in samenhang met een zorgvuldig proces echter voorop. Juist om de kans te vergroten dat het initiatief succesvol zal verlopen, zowel op de korte als lange termijn. Limor heeft in het bestuurlijk gesprek aangegeven nog steeds een opgave te zien voor passende huisvesting met begeleiding voor (ex-)gedetineerden. Voor een eventueel toekomstig project is het echter ook van belang opnieuw naar de afbakening van de doelgroep te kijken. Gedurende het traject in de afgelopen jaren is de samenstelling van de doelgroep steeds smaller geworden, waardoor er bij Limor ook zorgen zijn ontstaan over voldoende instroom.

5. Er wordt gesproken over het wegvallen van financiering, maar dit geldt toch alleen voor de doelgroep ex-gedetineerden, die omreden van die status geen justitieel financieringskader hebben? Begeleiding van beoogde deelnemers die aan het eind van hun detentie zouden zitten, zou derhalve toch wel gefinancierd kunnen worden? Op dit punt heeft Limor aangegeven dat het bij Convident gaat om mensen met toezicht uit reclassering, met een strafmaatregel (ex-gedetineerden, gedetineerden en mensen met alleen toezicht.) De financiering die is weggevallen ging om een trajectfinanciering en niet om een reguliere financiering. De reguliere financiering is bedoeld voor ambulante begeleiding, waarbij Justitie de voorwaarde stelt dat er sprake moet zijn van een stoornis/beperking (DSM-classificatie) en dat strookte niet met de beoogde doelgroep voor Convident. Daarbij is bij deze reguliere financiering geen ruimte voor groepsbegeleiding. Doordat Justitie begin deze zomer heeft besloten deze specifieke trajectfinanciering te laten vervallen was het niet langer mogelijk om Convident te continueren.

6. Op welke wijze wordt er nu voorzien in de begeleiding van (ex-)gedetineerden? In 2019 heeft Zwolle namelijk een samenwerkingsovereenkomst gesloten, genaamd “(Kort)gestraften met een plan de deur uit”*, met als doel te werken aan een succesvolle re-integratie van(ex)gedetineerden. Daarbij is er gewerkt aan het opstellen van lokale samenwerkingsafspraken met alle betrokkenen. Wat zijn de stand van zaken en de uitkomsten van die samenwerkingsovereenkomst en de lokale samenwerkingsafspraken? Deze samenwerkingsovereenkomst heeft geresulteerd in de werkwijze SamenStarten. Hierover meer bij de beantwoording van vraag 7.

7. Wat gaat of kan het College doen om te zorgen dat dit initiatief alsnog doorgang kan vinden en wel in de oorspronkelijke vorm, zoals bedacht is bij Skejby? Het College heeft gesprekken gevoerd met partijen om meer inzicht te krijgen in de toedracht rondom dit besluit. Het wegvallen van de financiering vanuit Justitie blijkt daarin doorslaggevend te zijn geweest.

Wel is recentelijk duidelijk geworden dat Justitie alsnog financiering beschikbaar heeft gesteld aan Limor ten behoeve van het initiatief Convident. Deze financiering geldt voor een periode van twee jaar. Op welke manier dit kan bijdragen aan een eventuele doorstart van Convident is op dit moment in beraad bij Limor. De gemeente Zwolle werkt ook op andere manieren aan succesvolle re-integratie van (ex)gedetineerden. Voorbeelden hiervan zijn: – We benaderen iedere Zwolse gedetineerde (ongeacht in welke PI hij/zij zich bevindt) actief over de mogelijkheden voor nazorg binnen de gemeente Zwolle. Waar mogelijk en nodig stellen we samen met onze partners een plan van aanpak op. – Zwolse gedetineerden in PI Lelystad worden bezocht door Leger des Heils Reclassering voor informatie over en begeleiding bij re-integratie. Waar nodig wordt het maatwerktraject Prison Gate Office ingezet zodat een plan wordt gemaakt en begeleiding wordt geboden op alle leefgebieden. – De gemeente, PI Zwolle en de reclassering hebben de handen ineengeslagen voor het innovatieve project SamenStarten. Al tijdens detentie wordt gewerkt aan re-integratie, want het streven is om binnen de eerste 10 dagen van detentie een integraal plan van aanpak te maken voor alle Zwolse inwoners in de PI Zwolle. Het project gaat dus uit van de gedachte van de levensloopbenadering: detentie is een fase in iemands leven en daarom wordt er gekeken naar de situatie voor, tijdens én na detentie. We willen hiermee detentieschade zoveel mogelijk beperken en re-integratie bevorderen. – In 2019 en 2020 is de gemeente Zwolle vaak landelijk in beeld gekomen met deze werkwijze. Zo is onze werkwijze opgenomen als best-practice in de handreiking van het bestuurlijk akkoord ‘Re-integratie van (ex-)justitiabele burgers) en in de zelfscan nazorg voor ex-gedetineerden van de VNG voor gemeenten. Ook zijn we gevraagd om op een Europees congres onze werkwijze en ervaringen te delen. Eind juni werd SamenStarten nog als goed voorbeeld genoemd in de kamerbrief ‘tweede voortgangsbrief visie Recht doen kansen bieden’.

Onze ambitie is om SamenStarten ook uit te rollen in PI Lelystad. Hier vinden binnenkort verkennende gesprekken over plaats.

 

Het bericht PvdA wil opheldering over Convident verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Deventenaren moeten mee kunnen praten over armoedebeleid | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 VVD Deventer 13-07-2020 00:00

De gemeente Deventer heeft verschillende regelingen voor mensen met een laag inkomen, zoals een collectieve zorgverzekering, bijzondere bijstand of een meedoenregeling. Al deze regelingen staan in het beleidsplan Minimabeleid en Schuldhulpverlening. Samen met VVD en D66 hebben wij het college gevraagd inwoners actief te betrekken bij de herziening en uitvoering van het minimabeleid. Met name inwoners – inclusief jongeren – die aan den lijve ondervinden en weten hoe het is om met problematische schulden en armoede te (over)leven moeten mee kunnen denken met de oplossing.

Vertraging beleidswijziging door corona

Afgelopen maanden stond eigenlijk de herziening van het beleidsplan Minimabeleid en Schuldhulpverlening 2017-2020 op de agenda van de gemeenteraad, maar de coronapandemie gooide roet in het eten. Armoede in Nederland is een hardnekkig probleem dat de kwaliteit van leven voor circa één miljoen mensen dagelijks ondermijnt. Zelfs nog zonder de effecten van de coronacrisis mee te rekenen, wordt voorzien dat armoede in Nederland de komende jaren met een kwart zal groeien. De verwachte recessie als gevolg van de coronacrisis komt hier zeer waarschijnlijk nog bovenop. Momenteel kunnen we nog niet goed inschatten van de financiële gevolgen zullen zijn voor de Deventer huishoudens. Om de langdurige gevolgen van de coronacrisis mee te nemen, zal de geplande herziening van het beleid worden doorgeschoven naar 2022.

 

Stadsgesprekken

De extra maanden geven het college en de raad de tijd om participatie van inwoners bij de beleidswijziging goed te organiseren. Dit kan naar voorbeeld van de gemeente Utrecht, die afgelopen jaar bij de ontwikkeling van de actieagenda ‘Utrechters Schuldenvrij’ een stadsgesprek met ruim 600 inwoners heeft georganiseerd, waar ervaringsdeskundigen, bedrijven, onderwijsinstellingen, wetenschappers, werkgevers, deurwaarders en woningcorporaties pitches hielden met ideeën voor aanpak en oplossingen.

 

Schriftelijke Vragen

Samen met VVD en D66 hebben we het college verder gevraagd om toe te lichten hoe in Deventer de afgelopen jaren werk is gemaakt van het uitgangspunt ervaringsdeskundigen – waaronder jongeren –  in te zetten bij de ontwikkeling van minimabeleid en uitvoering, en het uitgangspunt ook buiten het beleidsterrein van schuldhulpverlening en minimabeleid een prioriteit te maken van de aanpak van financiële problemen van inwoners. Normaal gesproken duurt het drie weken voordat deze beantwoord worden maar vanwege het reces zal dit waarschijnlijk langer gaan duren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.