Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

11 documenten

Vang alleenstaande vluchtelingenkinderen op in Zutphen!! | Zutphen

GroenLinks GroenLinks Zutphen 14-03-2020 00:00

GroenLinks vindt dat Zutphen extra ruimte zou moeten bieden aan vluchtelingenkinderen.

Stichting Vluchteling, VluchtelingenWerk en Defence for Children riepen vorige week Nederlandse gemeenten op samen om ten minste 500 alleenstaande vluchtelingenkinderen op te vangen uit de overvolle kampen in Griekenland. Inmiddels hebben diverse Nederlandse gemeenten aangegeven hiertoe bereid te zijn. Prachtig!! GroenLinks vindt dat Zutphen een van deze gemeenten zou moeten zijn! Zutphen is een stad met een groot hart en voldoende ruimte.

Afgelopen maandag tijdens de raadsvergadering stelde Irene Kleinrensink tijdens het vragenkwartier de volgende vraag aan het college:

“We kennen allemaal de hartverscheurende beelden van overvolle vluchtelingenkampen. In deze kampen zitten heel veel alleenstaande kinderen, kinderen zonder ouders en zonder familie en deze kinderen worden in deze overvolle kampen compleet aan hun lot over gelaten! Vluchtelingenorganisaties vragen gemeenten met klem of zij extra kinderen kunnen opvangen om de grenzen te verlichten, gelukkig zijn veel gemeenten hiertoe bereid! GroenLinks denkt dat er in Zutphen ook plek is voor deze kwetsbare groep. Mijn vraag is: kunnen wij extra kinderen opvangen en -zo ja- hoeveel?”

Het antwoord van het college was helaas zeer teleurstellend…. De portefeuillehouder (Annemieke Vermeulen) is van mening dat Zutphen al genoeg doet en dat ons AZC vol is….

Vol!?! Lesbos is vol! Vluchtelingenkampen zijn vol! De grens tussen Griekenland en Turkije is vol! Onze stad en ons AZC zijn NIET vol!

Iedereen heeft via de media kunnen vernemen onder welke onmenselijke en onveilige omstandigheden kinderen in de Griekse kampen vast zitten: zonder dekens, water of voedsel, zonder medische zorg, bescherming of onderwijs.

Het is een schande dat Nederland haar afspraken over de opvang van vluchtelingen niet nakomt en niet haar verantwoordelijkheid neemt. Gelukkig laten inmiddels ruim 20 gemeenten (groot en klein) zoals Nijmegen, Leiden, Groningen, Amsterdam, Arnhem etc. zien wél verantwoordelijkheid te nemen. We hopen dat nog veel meer gemeenten zullen volgen en dat Zutphen er hier een van is. Het is belangrijk een krachtig signaal te geven naar de regering dat het echt tijd is voor actie!

Op dit moment heeft GroenLinks Zutphen een motie in voorbereiding en hoop ik dat we in de volgende raadsvergadering een meerderheid krijgen, zodat we in Zutphen alsnog een aantal kinderen kunnen opvangen. Voor nu vraag ik jullie twee petities te tekenen:

 

om onze burgemeester op te roepen zich aan te sluiten om Europa te vragen vluchtelingen niet in de steek te laten

PvdA start orientatie cursus. Hoe werkt de gemeentepolitiek en het gemeentebestuur?

PvdA PvdA Zutphen 19-09-2019 08:37

Hoe werkt de gemeentepolitiek en het gemeentebestuur? Een oriëntatie-cursus.

De PvdA Zutphen-Warnsveld organiseert in het najaar een oriëntatie-cursus op de lokale politiek: het gemeentebestuur, de gemeenteraad en de politieke agenda. Om deelnemers bekend te maken met de wijze waarop de gemeenteraad, het gemeentebestuur, werkt en om mensen die nog niet politiek actief zijn of afstand voelen tot het politieke bedrijf te interesseren om actief te worden; De oriëntatie cursus is bestemd voor iedereen die hiervoor belangstelling heeft. Het gaat om een serie van 4 avonden.

Avond 1: 1 oktober 2019. Thema: De gemeentepolitiek en het gemeentebestuur. Hoe werkt het. Over de rol van de burgemeester. Taken en verantwoordelijkheden. Relatie met de raad, met de andere wethouders, Over de rol van het college van B&W, de ambtelijke ondersteuning, de rol van de raad etc.

Met medewerking van de burgermeester, mevr. Annemiek Vermeulen. Over het functioneren van de gemeenteraad: De raadsvergaderingen: agenda, wat komt aan de orde, voorbereiding; verloop; (Ter voorbereiding: bijwonen van een raadsvergadering) Over de werking van het Forum. De coalitie, het coalitie akkoord. Met medewerking van Jasper Bloem, fractievoorzitter.

Avond 2: 15 oktober 2019. Thema: Wat doet een wethouder?

Portefeuille; Agenda; Rol in college; rol tegenover de raad; relatie met ambtelijk apparaat; contacten met burgers, groeperingen, organisaties. Met medewerking van wethouder Harry Matser Over het college programma, De coalitie; De totstandkoming van het collegeprogramma; Betekenis daarvan voor het College, de raad. Met medewerking van Jasper Bloem.

Avond 3: 5 november. Thema: De agenda van de PvdA in Zutphen:

De fractie; de agenda van de fractie; ons programma; hoe werken we daaraan? De activiteiten in de stad; De afdeling: bestuur, ledenvergaderingen etc. Met medewerking van leden van de fractie en het bestuur.

Onderdeel 4: In week 47 Kennismaken met de praktijk. Zelfstandig uit te voeren.

Er wordt een praktische activiteit uitgevoerd. Voorbeelden: Op werkbezoek met de fractie; Meelopen met fractielid; Een initiatief voor inbreng in Forum of raad; Een kennismaking met een andere fractie; Een klein onderzoekje in de stad;

Avond 5: 10 december. Afronding. Een korte bijeenkomst.

We kijken terug en formuleren wat het traject heeft opgeleverd.

Van harte aanbevolen!! Je kunt je opgeven bij: Fransje van der Breggen, fvdbreggen@planet.nl Sam Terpstra, samterpstra.zakelijk@gmail.com. Wil je meer informatie: bellen kan ook met Sam Terpstra, 0646270533. Kosten voor deelname: Gehele cursus: € 25,-; Per onderdeel: € 5,-

 

Het bericht PvdA start orientatie cursus. Hoe werkt de gemeentepolitiek en het gemeentebestuur? verscheen eerst op PvdA Zutphen-Warnsveld.

Tegengaan van woonoverlast | Zutphen

GroenLinks GroenLinks Zutphen 12-04-2019 00:00

Maandagavond is in de Raad de gemeentewet aangepast, een wijziging die er voor zorgt dat de burgemeester meer middelen in handen heeft om woonoverlast tegen te gaan.

Soms heb je als raadslid een dilemma. Maandagavond speelde ons raadslid Martine Westerik met zo'n dilemma: het is logisch dat de burgemeester middelen nodig heeft om woonoverlast tegen te gaan, maar hoe ga je om met mensen met schulden? Mensen die een dwangsom waarschijnlijk toch niet op kunnen brengen?

Als Groenlinks zijn we ons bewust dat overlast niets toevoegt aan de leefbaarheid van onze stad, laat staan voor de betreffende omwonenden. Het spreekt voor zich: hoe minder woonoverlast, hoe beter. Tegelijkertijd zijn wij ons er ook van bewust dat woonoverlast nooit helemaal weggenomen kan worden. Het spreekt voor zich dat de burgemeester (vanuit haar verantwoordelijkheid voor de openbare orde) over middelen dient te beschikken die woonoverlast zo effectief mogelijk tegengaan; de voorgestelde wijziging van de APV (algemene plaatselijke verordening) lijkt daarvoor een effectief middel.

Bij dat middel zet GroenLinks echter wel een paar kanttekeningen die Martine aan burgemeester Annemieke Vermeulen wilde meegeven:

“GroenLinks maakt zich zorgen over de dwangsom die bij de gedragsaanwijzing opgelegd kan worden; in een aantal gevallen zal de dwangsom niet geïnd kunnen worden en dus zinloos zijn. Daadwerkelijke incasso zou zelfs problemen van overlast gevende huurders alleen maar groter kunnen maken. Het gaat hier uiteindelijk om de effectiviteit. Dan is het ook goed om te weten dat het de verhuurder is die het uiterste middel kan inzetten (namelijk naar de rechter om een definitief einde van de huurovereenkomst te eisen). De last, de gedragsaanwijzing die de burgemeester kan opleggen gaat minder ver (maximaal een tijdelijk huisverbod), en zal dus eerder komen en misschien wel een noodzakelijke stap in het proces worden bij de echt ernstige gevallen. Tijdige afstemming tussen burgemeester en het betreffende wooncorporatie is dus zeker gewenst.”

GroenLinks is dan ook erg blij met het antwoord van de burgemeester: ze is zich heel goed bewust van het feit dat een dwangsom slechts in uiterste gevallen kan worden opgelegd en dat goede afstemming en duidelijke afspraken met de wooncorporaties belangrijk zijn.

 

Soms heb je als raadslid een ...

GroenLinks GroenLinks Zutphen 09-04-2019 22:34

Soms heb je als raadslid een dilemma.Gisteravond speelde ons raadslid Martine Westerik met zo'n dilemma: het is logisch dat de burgemeester middelen nodig heeft om woonoverlast tegen te gaan, maar hoe ga je om met mensen met schulden? Mensen die een dwangsom waarschijnlijk toch niet op kunnen brengen? Gisteravond is in de Raad de APV (algemene plaatselijke verordening) aangepast, een wijziging die er voor zorgt dat de burgemeester meer middelen in handen heeft om woonoverlast tegen te gaan. Als Groenlinks zijn we ons bewust dat overlast niets toevoegt aan de leefbaarheid van onze stad, laat staan voor de betreffende omwonenden. Het spreekt voor zich: hoe minder woonoverlast, hoe beter. Tegelijkertijd zijn wij ons er ook van bewust dat woonoverlast nooit helemaal weggenomen kan worden. Het spreekt voor zich dat de burgemeester (vanuit haar verantwoordelijkheid voor de openbare orde) over middelen dient te beschikken die woonoverlast zo effectief mogelijk tegengaan; de voorgestelde wijziging van de APV lijkt daarvoor een effectief middel. Bij dat middel zet GroenLinks echter wel een paar kanttekeningen die Martine aan burgemeester Annemieke Vermeulen wilde meegeven: “GroenLinks maakt zich zorgen over de dwangsom die bij de gedragsaanwijzing opgelegd kan worden; in een aantal gevallen zal de dwangsom niet geïnd kunnen worden en dus zinloos zijn. Daadwerkelijke incasso zou zelfs problemen van overlastgevende huurders alleen maar groter kunnen maken. Het gaat hier uiteindelijk om de effectiviteit. Dan is het ook goed om te weten dat het de verhuurder is die het uiterste middel kan inzetten (namelijk naar de rechter om een definitief einde van de huurovereenkomst te eisen). De last, de gedragsaanwijzing die de burgemeester kan opleggen gaat minder ver (maximaal een tijdelijk huisverbod), en zal dus eerder komen en misschien wel een noodzakelijke stap in het proces worden bij de echt ernstige gevallen. Tijdige afstemming tussen burgemeester en het betreffende wooncorporatie is dus zeker gewenst.” GroenLinks is dan ook erg blij met het antwoord van de burgemeester: ze is zich heel goed bewust van het feit dat een dwangsom slechts in uiterste gevallen kan worden opgelegd en dat goede afstemming en duidelijke afspraken met de wooncorporaties belangrijk zijn.

KijkopSteenbergen.nlAfgelopen ...

VVD VVD Steenbergen 30-09-2018 08:13

Een mooie start gisteravond in de ...

GroenLinks GroenLinks Zutphen 28-03-2018 13:22

Een mooie start gisteravond in de Burgerzaal! De livestream is ook nog terug te kijken via: https://www.youtube.com/watch?v=FHML_4cvdg4

B-FMB-FM zend vanavond live uit ...

BewustZW BewustZW GroenLinks Zutphen 27-03-2018 17:39

Zutphen start onderhandelingen ...

GroenLinks GroenLinks Zutphen 24-03-2018 07:54

Zutphen start onderhandelingen tijdens openbare bijeenkomst op 27 maart Aanstaande dinsdag (27 maart) is vanaf 20.00 in de Burgerzaal de openbare bijeenkomst over de komende collegeonderhandelingen. Onder leiding van de burgemeester, Annemieke Vermeulen, vindt een gesprek plaats met alle lijsttrekkers. Groenlinks Zutphen is als grootste fractie aan zet om leiding te gaan geven aan de onderhandelingen. Tijdens de bijeenkomst op 27 maart legt Annemieke Vermeulen de lijsttrekkers een aantal vragen voor: - Wat wilt u GroenLinks meegeven als belangrijke randvoorwaarden voor het proces? - Met welke partijen adviseert u GroenLinks de onderhandelingen starten? En zijn er partijen die u op voorhand adviseert uit te sluiten? - Hoe ziet u de rol van uw eigen partij? - Wat zijn volgens uw partij de belangrijkste 2 thema’s die in de onderhandelingen op tafel moeten komen? In het tweede deel van de avond stelt de fractie van GroenLinks de informateurs voor en vertellen zij meer over de eerste stap van het formatie proces. Belangstellenden zijn van harte welkom op deze avond. Het publiek wordt ook actief betrokken tijdens het gesprek. Informateurs GroenLinks heeft twee informateurs aangesteld, Rosalie Smit en Victor Boldewijn. Rosalie Smit (34) is eigenaar van een politiek adviesbureau, oud voorzitter van GroenLinks Amsterdam en politiek assistent van wethouder Andrée van Es. Ook is zij voormalig directeur (a.i.) van het wetenschappelijk bureau van GroenLinks. Victor Boldewijn (37) is bekend in de Zutphense politiek. Hij is eigenaar van een trainings- & adviesbureau, oud bestuurslid van GroenLinks Zutphen en heeft de afgelopen periode voor GroenLinks Zutphen in de raad gezeten.

Opnieuw in het AD voor Annet en SP Leusden

SP SP Partij voor de Dieren Partij voor de Vrijheid Leusden 08-12-2017 08:49

SP wil reuring in de Leusdense raadszaal en macht aan ’t volk

De SP doet voor het eerst mee aan de gemeenteraadsverkiezingen van Leusden. De partij wil de macht nóg meer naar de inwoners krijgen. ‘Geen fractie zonder actie!’  

‘De Samenleving Voorop’ is het mantra van de gemeente Leusden sinds de introductie van dit motto door Annemieke Vermeulen, de vorige burgemeester. De gemeente wil haar inwoners zo veel mogelijk betrekken bij de besluitvorming en initiatieven stimuleren, óók als die in eerste instantie niet stroken met de regels.

 

De SP houdt er een eigen mantra op na: ‘Geen fractie zonder actie!’ Er mag wel wat meer reuring in de raadszaal, vindt de partij. ,,Een raadslid vroeg tijdens een eerdere raadsvergadering om meer informatie over de woningbouwplannen’’, zegt Guus van Ginkel (64), nummer drie op de kieslijst. ,,De wethouder zei: ‘Waarom vertrouwt u ons niet? Op zo’n moment mag best wel eens met de vuist op tafel worden geslagen.’’

De inwoner is de baas, de SP-raadsleden zijn een verlengde van het volk en de gemeenteraad is een instrument voor actie, vindt de Leusdense SP. Die is traditioneel activistisch: de partij voor ‘het volk’. Eén van de doelen in het partijprogramma is dan ook om de ‘gewone’ inwoner naar de publiekstribune van de raadszaal te lokken.

,,We willen zeker dertig man publiek’’, zegt partijleider Annet Belt (49). ,,Om die daar te krijgen, zorgen we dat we altijd in de wijken zijn om te praten met Leusdenaren. Wat zij tegen ons zeggen, is wat wij in de raadszaal verkondigen. Dat is wat een echte volksvertegenwoordiger doet.’’

Het gaat bij de SP met name om de boodschap van kwetsbare groepen. In het partijprogramma komen minima, minder mobiele ouderen, overbelaste mantelzorgers en zorgafnemers veelvuldig voor. Belt: ,,Stel: we ondervragen driehonderd inwoners over een nieuw raadsvoorstel en 25 van hen blijkt er flink op achteruit te gaan, dan knokken we voor die 25.’’

Een greep uit het partijprogramma van de SP: meer persoonlijke hulp voor mantelzorgers en mensen in de bijstand. Een soort armenpas: de ‘laspas’ (las staat voor Leusen, Achterveld en Stoutenburg) waarmee mensen met een laag inkomen aanspraak kunnen maken op financiële regelingen en korting voor bijvoorbeeld het zwembad. En de invoering van de ‘Roemernorm’ (naar partijleider Emile Roemer) voor het inhuren van ‘dure’, externe bedrijven door de gemeente.

Nu nog wordt 18 procent van de gemeentetaken extern ingekocht, dat moet naar maximaal 10 procent, vindt de partij.

Referendum

Verder opvallend: de invoering van een raadgevend referendum, inclusief openbare informatieavonden over het betreffende onderwerp. Dat terwijl de Leusdenaren de afgelopen jaren wel degelijk zijn geraadpleegd vóór de beleidsvorming. Zo waren een enquête en groepsgesprekken de leidraad voor de vacature voor de nieuwe burgemeester en zijn honderden mensen ondervraagd over hun wensen voor de woningbouw.

,,Dat doet de gemeente al erg goed’’, geeft Belt toe. ,,Maar de burgerinspraak kan beter. De bouw van het nieuwe gemeentehuis bijvoorbeeld, hartstikke duur, maar wat vinden de inwoners eigenlijk? Dat is écht zo’n onderwerp waar een referendum over had kunnen komen.’’

Op dergelijke ‘megalomane’ projecten kan bezuinigd worden, vindt SP. ,,Waarom moet Leusden een nieuwe sporthal?’’ vraagt Guus van Ginkel zich af. ,,De tribune kost al 5 ton, zonde!’’ Dat geld kan beter worden besteed aan de vele sociale projecten in het partijprogramma, vindt SP.

De SP heeft zich in de gemeente al populair gemaakt met verschillende acties. In 2014 haalde ze 2.300 handtekeningen op voor de terugkeer van (gratis) schoolzwemmen, overigens zonder resultaat. En begin september faciliteerde de SP een protestactie voor de terugkeer van de buslijn door Leusden Zuid en de Biezenkamp bij een vergadering in het Utrechtse provinciehuis.

Er is sowieso een gat te vullen in de Leusdense politiek, denkt de partij. Zes procent van de Leusdenaren stemde tijdens de landelijke verkiezingen in maart op de SP. Bovendien zijn andere ‘activistische’ partijen als PVV, Partij voor de Dieren en 50PLUS niet vertegenwoordigd in Leusden. SP hoopt ook onder aanhangers van die partijen stemmen te winnen.

Oppositie

Inspraakreactie tegen herindeling bij de Commissie Bestuur en Middelen van Provinciale Staten van Zuid-Holland 15 februari 2017

VVD VVD CDA Cromstrijen 16-02-2017 10:08

Inspraakreactie H.J. Flieringa, commissievergadering Bestuur en Middelen d.d. 15 februari 2017

 

Ontwikkeling Bestuurlijke toekomst, zo heet het onderzoek dat de Provincie Zuid-Holland in samenwerking met de fractievoorzitters/fracties heeft laten doen als onderlegger voor het besluit dat Gedeputeerde Staten hebben genomen. Dat besluit heet kortweg herindeling. Het is nu aan u, Statenleden om te oordelen of dit de juiste conclusie is.

 

Er valt een hoop aan te merken op het besluit van GS. Onderbelicht is in ieder geval de consequentie die voortvloeit uit het recent besluit van Gedeputeerde van der Sande om de datum van herindeling, te vervroegen van 1 januari 2020 naar 1 januari 2019.

 

Veel voorstanders van 5 zelfstandige gemeenten vertalen dat met: ‘tijdens de wedstrijd de regels wijzigen’. Een verklaring voor de angst bij voorstanders van herindeling is, dat dit onderwerp de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 zal beïnvloeden.

 

Wat opvalt is dat de ‘daadkracht van GS’ zich met name manifesteert in het dubieuze gezegde: ‘Het doel heiligt de middelen. Waarom wil GS onder stoom en kokend water een herindeling doordrukken.

 

-        Natuurlijk is het mogelijk om onder druk en tegenzin 5 organisaties samen te voegen. Het resultaat daarvan kennen we uit tal van andere gemeentelijke organisaties. CDA vraag maar eens aan uw partijgenoot, oud burgemeester Huub van der Meer, later wethouder van een heringedeelde gemeente, of dat effectief is.

-        Dient u de inwoners van de Hoeksche Waard door met vermeende daadkracht een bouwwerk zonder fundering neer te zetten?

 

Wat hebben gedeputeerde Staten gedaan met de door inwoners van de Hoeksche Waard ingediende zienswijzen?

 

Waarom zijn gedeputeerde Staten en de voorstanders van herindeling zo bang voor een volksraadpleging. Ik kan het antwoorde wel raden. Ook hier is angst een slechte raadgever.

 

Bestuurders in de 5 gemeenten worden als karikaturen weggezet. Zij hebben, volgens berichten aan de pers geen bestuurskracht. Terwijl de daadkracht van de Provincie op zich laat wachten. Hoe lang heeft het vorige college van GS niet geprobeerd woningbouw in de gemeente Cromstrijen tegen te houden?

 

Stelt u de vraag over de bestuurskracht van het Samenwerkingsorgaan Hoeksche Waard eens aan uw Gedeputeerden

 

Heeft u weleens gehoord van fileprobleem op de A29 en het provinciale wegennet in de gemeenten Cromstrijen, Oud -Beijerland, Binnenmaas en Strijen en Korendijk? En heeft u Gedeputeerde Vermeulen ooit horen zeggen dat de samenwerking met de 5 verkeerswethouders niet tot effectieve voorstellen leidt?

 

Heeft u van Gedeputeerde Weber weleens gehoord hoe effectief hij samenwerkt met de samenwerkende gemeenten in de Landschapstafels? Heeft u Gedeputeerde Jansen weleens horen vertellen over de verwerving van het Fort Buitensluis?

 

Zijn er aanmerkingen op de inbreng van de Hoeksche Waard in de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid, vervult SOHW geen voorbeeldfunctie in de uitvoering van de 3 D-s. Voelt de inwoner van de Hoeksche Waard zich minder veilig dan de inwoners van grote heringedeelde gemeenten?

Zijn raadsleden en bestuurders daar even bereikbaar?

 

Geachte Statenleden de kracht van een boodschap zit niet in de lengte maar in de kwaliteit.

 

De VVD Cromstrijen heeft na OBT proces tijdens een gesprek met vertegenwoordigers van de VVD Statenfractie, voorgesteld om te werken aan een samenwerkingsmodel van onderop, dat met het sluitstuk herindeling, kan resulteren in een succesvolle samenvoeging van de 5 gemeenten. VVD Statenfractievoorzitter Tiemen Brill noemde dat toen ‘de kers op de taart’.

 

In het OBT is het beslag gemaakt voor een taart met te veel zout en zuur. Ambtenaar Berkhout is vergeten de bindmiddelen toe te voegen. De bestuurders mochten er geen gist bij doen en de fractievoorzitters in de Hoeksche Waard hebben vergeten om het bakblik in te vetten.

 

Gedeputeerde Staten hebben eerst geprobeerd de taart aan te laten branden en vervolgens besloten om hem ongaar uit de oven te halen.

 

Dames en heren Statenleden, ik wens u smakelijk eten

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.