Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

8 documenten

Overlast in winkelcentrum Wezep

CDA CDA Oldebroek 16-01-2019 18:42

De overlast van hangjongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar in het Wezepse winkelcentrum neemt steeds grotere vormen aan. De groep jongeren wordt ook steeds groter, soms zijn er wel 50 personen aanwezig Klanten durven in de avonduren niet meer naar het winkelcentrum te komen. Op zich is er geen sprake van vernielingen, maar met name van overlast. Ze maken veel rotzooi door het achterlaten van blikjes, kapotte flessen en kauwgom op de grond. Er wordt met eieren gegooid, en er is sprake van radio lawaai. Soms ontstaan er tussen de jongeren scheldpartijen, die uitmonden in vechtpartijtjes. Wanneer de winkeliers de groep aanspreken, is er respectloos commentaar met enorm grof woordgebruik. De ondernemers zijn van plan om een beveiligingsbedrijf in te schakelen. Het CDA heeft inmiddels vragen gesteld met betrekking tot de overlast aan het college in de hoop en verwachting dat de problematiek op korte termijn zal worden aangepakt. Voor verdere informatie: Jan Dijkstra ebd@dijkstramail.nl

De vrachtwagenparkeervoorziening

CDA CDA SGP Oldebroek 19-12-2018 15:43

De gemeenteraad heeft op de raadsvergadering van 13 december een besluit genomen, waar wij als CDA fel op tegen waren. De vrachtwagenparkeervoorziening is al langer een dossier dat hoofdbrekens oplevert en we hadden het deze maand weer op de agenda staan. In de gemeenteraad is op 13 december een amendement aangenomen in de raad, ingediend door CU, ABO en SGP dat wij om meerdere redenen volstrekt niet acceptabel vinden. De gemeenteraad kon in eerste instantie kiezen uit twee opties voor een parkeervoorziening. Eén door een plaatselijke ondernemer op H2O en één door de plaatselijke chauffeurs verenigt in een stichting op de huidige plek. In eerste instantie is het college voor de optie van de stichting (dit vindt het CDA nog steeds de beste optie), maar doordat er iets veranderde, werd een paar uur voor de eerste vergadering de voorkeur uitgesproken voor de optie van de ondernemer. Uiteraard kan dit gebeuren, maar wat wij dan heel vreemd vinden, is dat er toch een beslissing doorgedrukt moet worden, zonder de stichting de kans te geven het één en ander op orde te brengen. Nog vreemder is dan het amendement waar de coalitiepartijen een dag voor de raadsvergadering mee komen. Ze stellen voor beide initiatieven door te laten gaan. Elke parkeervoorziening heeft 35 plekken (dat is 70 plaatsen, terwijl er maar 35 nodig zijn!) en het plan kost niet €100.000, maar €140.000! Maar liefst 40.000 euro duurder. Bovendien creëren ze zo 35 plekken bij een plaatselijke ondernemer die we helemaal niet nodig hebben en die ondernemer krijgt hier ook nog 70.000 euro voor! De vraag die wij gesteld hebben tijdens de raadvergadering is: ‘Sinds wanneer geven wij als gemeenschap geld aan een commerciële ondernemer om te investeren? En dan ook nog eens voor iets dat we niet nodig hebben? Ook bizar is het feit dat het toetsingskader voor de parkeerplaats dat door de gemeenteraad (lees: ook coalitiepartijen) zelf is vastgesteld nog geen 9 maanden later volledig losgelaten wordt. Hoezo betrouwbaarheid en transparantie van de overheid en de gemeenteraad? Als we als gemeenteraad zo snel onze eigen regels aan de kant schuiven, begrijpen we volledig de verzuchting van veel mensen: “Ze doen maar wat in de gemeenteraad!” Zoals onze woordvoerder Jan Dijkstra al gezegd heeft in de gemeenteraad: ‘Een gedrocht van een voorstel!’ Kortom: het mag u duidelijk zijn dat het CDA tegen dit plan heeft gestemd!

Hoe moet het verder met de groene contour?

D66 D66 Utrecht 26-03-2018 13:16

Je zult het je misschien herinneren: in 2010 draaide het eerste kabinet-Rutte de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) de nek om. Het budget voor natuur werd drastisch ingeperkt en het decentralisatieproces van het natuurbeheer naar de provincie werd ingezet.

Onze provincie probeerde samen met natuurbeherende partijen te redden wat er te redden viel. Die poging resulteerde in 2011 in het Akkoord van Utrecht. Daarin werd afgesproken dat 75% van het toen resterende beoogde EHS-gebied (of Natuurnetwerk Nederland zoals het inmiddels bekend staat) alsnog zou worden gerealiseerd. Het ging om 1500ha. De aankoop en inrichting van de natuur zou onder meer worden gefinancierd vanuit verkoop van overtollige provinciegrond.

Om die 1500ha moest een ‘groene contour’ komen van 3000ha; een bufferzone, die door de grondeigenaars vrijwillig zou worden ingericht en, eenmaal ingericht, zou worden toegevoegd aan het Natuurnetwerk. De provincie had en heeft geen budget voor de groene contour. Dat blijft in elk geval zo tot 2021, het jaar waarin de opgave van 1500ha moet zijn ingevuld. Als mogelijke manier van financieren werd ‘rood voor groen’ aangewezen; de bouw en verkoop of exploitatie van bebouwing om de ontwikkeling van natuur te financieren. Die bebouwing mag binnen de groene contour worden gerealiseerd, zo lang deze niet een te grote impact heeft op de natuur.

Weerbarstig

Tot zover de geschiedenisles. De inrichting van het Natuurnetwerk verloopt inmiddels redelijk voorspoedig, hoewel de inrichting ver achterblijft bij de verwerving. Om de inrichting te stimuleren zijn inmiddels overigens maatregelen aangekondigd. Met de groene contour schiet het minder op. Van de 3000ha zijn pas 84ha ingevuld.

Waar komt dat door? Veruit de meeste grond binnen de groene contour heeft op dit moment een agrarische bestemming. Het is dus grond waarmee geld wordt verdiend door de eigenaars. Je kunt je voorstellen dat er niet al teveel boeren zijn die staan te springen om die grond om te toveren tot natuur, met het weerbarstige verdienmodel dat daaraan gaat gepaard. En klaarblijkelijk schiet het met dat ‘rood voor groen’ ook niet erg op. Voor zover het komt tot initiatieven, stranden die omdat het ‘rood’ toch een te grote inbreuk vormt op het ‘groen’.

Tussenvormen

De provincie lijkt dat ook door te krijgen. Er wordt hard nagedacht over tussenvormen van natuur, waarbij ‘natuurinclusieve landbouw’ en ‘agrarisch natuurbeheer’ de meest gehoorde termen zijn. Ook ‘agrobosbouw’ – de aanplant van productiebos op landbouwgrond – zou zo’n tussenvorm kunnen zijn. Het einddoel blijft, zo zegt de provincie, een groene contour die bestaat uit volwaardige natuur.

Door in te zetten op zo’n tussenvorm zouden we de ontwikkeling van de groene contour een flinke impuls kunnen geven. De strategie zou ook passen in het streven naar natuur- en milieuvriendelijker landbouw in onze provincie en kunnen bijdragen aan de biodiversiteit – de belangrijkste natuuropgave van allemaal.

Als we hiervoor kiezen, moeten we wel bereid zijn de lat wat lager te leggen dan we eigenlijk van plan waren. En in zo’n scenario is onduidelijk hoe je dan van natuurinclusieve landbouw naar volwaardige natuur komt – die stap wordt er immers niet kleiner op.

Of misschien is een tweesporenbeleid denkbaar – inzetten op natuurinclusieve landbouw op plekken waar dat het meest voor de hand ligt en prioriteit geven aan volwaardige natuur op plekken die het grootste potentieel hebben. Een compromis dus, zoals wel vaker in de politiek.

En dat rood voor groen: kunnen we dat echt niet aan de praat krijgen? Rood voor groen is immers een goede manier om natuur gefinancierd te krijgen. Of om recreatie mogelijk te maken – en recreatie brengt geld in het laatje waarmee natuur kan worden beheerd. Het lijkt te vroeg om dit idee los te laten.

Ik kom hier snel bij jullie op terug!

 

Afbeelding: Werkhoven in het landschap, door: Jan Dijkstra, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons.

The post Hoe moet het verder met de groene contour? appeared first on Provincie Utrecht.

CDA Oldebroek presenteert nummer 3 van de lijst

CDA CDA Oldebroek 02-02-2018 20:42

Ik ben Jan Dijkstra de derde kandidaat op de lijst van het CDA Oldebroek voor de Gemeenteraadsverkiezingen 2018. Geboren in het Groningse Den Andel, woon ik sinds 1986 met mijn vrouw Henny in het mooie Wezep. Ik heb een eenmanszaak onder de naam EBD en werk in de automotive sector als register-expert, register taxateur, arbiter en deskundige voor een aantal geschillencommissies. Naast mijn dagelijks werk vind ik de plaatselijke politiek leuk, maar af en toe ook best moeilijk. Persoonlijk streef ik altijd naar harmonie, wil graag iedereen tevreden stellen en dat valt af en toe niet mee. Als raadslid bemoei ik me het meest met Ruimtegebruik en Leefomgeving en hier valt erg veel onder, zoals bestemmingsplannen, geluidsoverlast A 28, de nieuwe afslag naar H2O en Lelystad Airport. De komende jaren wil ik me met name in gaan zetten op de afvalproblematiek. Het is een bekend gegeven dat de Gemeente Oldebroek slecht scoort met afvalscheiding ten opzichte van andere gemeenten. Afval scheiden levert veel op. Materialen als glas, papier, en textiel kunnen voor een groot deel hergebruikt worden. Dat bespaart nieuwe grondstoffen, energie en geld. Het is te gek voor woorden dat er GFT in de restafvalcontainer wordt gegooid. Wij gaan ervan uit dat de vervuiler betaald en diegene die op de juiste manier afval scheidt wordt beloond, door een verlaging van de afvalstoffenheffing. Ook zal ik me gaan inzetten voor sociale woningbouw, seniorenwoningen en appartementen, zowel koop als huur in de gemeente. Een aantal inwoners zijn naar elders vertrokken, omdat in onze gemeente te weinig passende woonruimten zijn, terwijl ze graag in de gemeente Oldebroek hadden willen blijven wonen. Een goede zaak zijn de raadsgesprekken die in de afgelopen periode in de gemeente zijn geïntroduceerd. In die gesprekken kunnen we als politiek al vanaf het begin in gesprek gaan met de burgers. Bij voldoende steun van de kiezer gaat mij dat zeker lukken!

Radio-uitzending Rijnstreek FM

CDA CDA Wageningen 24-12-2017 13:57

Woensdagavond 6 december van 21.00 – 22.00 uur waren Jan Dijkstra en Marina Blokzijl tegast bij radioprogramma “Wageningen Actueel” van Rijnstreek FM. Zo stond het op dekabelkrant: Om 21u is het Wageningse CDA aan het woord. In de studio zijn dan de kersverselijsttrekker Jan Dijkstra, samen met Marina Blokzijl, nr 2 op de lijst van het CDA. Het gaat danover thema’s als: Wageningen sociaal, betaalbaar wonen voor jongeren, regionalesamenwerking, bereikbaarheid, duurzaamheid. Wij kijken terug op een leuk interview onderleiding van Jan Boer en Annemarie Elbers.

Lijsttrekker en kandidaten CDA Wageningen gekozen!

CDA CDA Wageningen 01-12-2017 20:12

Tijdens een drukbezochte ledenvergadering van het CDA in Wageningen, op 29 november jl. is de kandidatenlijst vastgesteld voor de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar. Lijsttrekker Jan G. Dijkstra staat als eerste nieuwkomer op de lijst. Hij kijkt met vertrouwen vooruit: “We gaan er een mooie campagne van maken met een stevige lijst waar 20 lokale kandidaten op staan die weten wat er speelt in Wageningen”. Jan G. Dijkstra werkt als leidinggevende bij de gemeentelijke overheid. Daarnaast heeft hij bestuurlijke ervaring in het onderwijs en in de plaatselijke kerk. Hij is al 11 jaar politiek actief in de Gelderse CDA-Statenfractie. Op nummer twee van de kandidatenlijst staat geboren Wageningse Marina Blokzijl. Zij brengt met twee termijnen in de raad bestuurlijke ervaring en kennis van de lokale politiek met zich mee. In het dagelijks leven is zij HR-adviseur in de zorg. Petra van den Born staat op nummer drie en is werkzaam als business controller. Zij was van 2007 t/m 2015 statenlid namens het CDA in de provincie Gelderland. Werner Hendrickx maakt de top 4 van de kandidatenlijst compleet. Het CDA gaat zich de komende periode hard maken voor goede zorg, betaalbare woningen voor jong en oud, veiligheid en respect, duurzaamheid en een goede bereikbaarheid. Het zoeken naar verbinding binnen de gemeente vormt daarbij de sleutel. Dit alles met een verkiezingsprogramma dat antwoord geeft op de vraag: waarom zou ik in Wageningen CDA stemmen? 1. J.G. (Jan) Dijkstra 2. M.A. (Marina) Blokzijl 3. P. (Petra) van den Born 4. W.D.I. (Werner) Hendrickx 5. J.D. (David-Jan) Wagter 6. M.A.J. (Maria) van Diepen - van Schaijik 7. H. (Henk) Wijnveen 8. H.M. (Hilda) van Leijen - de Vries 9. R.J. (Rinse) Boersma 10. A. (Arie) Boelhouwer 11. W.J.P. (Wieger) Steenbergen 12. G. (Gert) Slettenhaar 13. J. (Jan) Sonneveld 14. Th.A. (Theo) Vens 15. J. (Jan) Bakker 16. P.J.M. (Peter) van Beveren 17. R. (Richard) Ariesen 18. H.J. (Henk) Overbeek 19. R. (Ruud) de Boer 20. I.P.M.M. (IJs) van Leijen

CDA vormt duurzaamheidsambitie tijdens werkbezoek BGDD

CDA CDA Friesland 01-12-2017 18:34

DOKKUM -Vrijdag 1 december hebben diverse vertegenwoordigers van het CDA uit de gemeente Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland een werkbezoek gebracht aan Bouwgroep Dijkstra Draisma in Dokkum. Zij werden hierbij vergezeld door een tweetal Statenleden van de Provincie Fryslân. Doel van het werkbezoek was het vormen van een duurzaamheidsambitie voor in het CDA Verkiezingsprogramma.Biense Dijkstra informeerde het CDA tijdens een presentatie over de veranderende wereld, het klimaat, de schaarste aan grondstoffen en de redenen om duurzaam te moeten bouwen.Tijdens een rondleiding door de gevel-, en dakenfabriek bleek dat het bedrijf klaar is voor de toekomst. In de fabriek worden demontabele woningen gefabriceerd. De woningen kunnen uit elkaar worden gehaald en elders worden opgebouwd. Deze werkwijze voor het bouwen van woningen verandert de bouwsector, waardoor de aarde elke dag een stukje bewoonbaarder wordt.Dijkstra gaf aan dat de politiek een belangrijke rol heeft in het bewoonbaar houden van onze nieuwe gemeente Noardeast-Fryslân door het energieverbruik te beperken. De energie die nodig is voor de warmte tijdens de Kerstdagen, moet in de toekomst worden aangeboden door toepassing van duurzame warmte, ook wel aardwarmte of geothermie genoemd.De overheid heeft bepaald dat de energievoorziening in 2050 volledig duurzaam moet zijn, dit betekent dat we niet meer afhankelijk zijn van aardgas. De regionale politiek sluit zich hier graag bij aan en neemt de veranderende omstandigheden mee tijdens het opstellen van het Verkiezingsprogramma 2018.CDA Noardeast-Fryslân roept u op om de ontwikkelingen te volgen via Facebook @CDANoardeastFryslan.

Extra belasting via Vitens: wat vindt ChristenUnie Wageningen?

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks VVD PvdA Wageningen 07-05-2017 19:17

https://wageningen.christenunie.nl/k/n6177/news/view/1117040/112357/Precario op leidingen en kabelsDe waterrekening van huishoudens in Wageningen kan wel eens flink omhoog gaan. De reden? Een belasting op ondergrondse kabels en leidingen die de gemeente oplegt aan nutsbedrijven, waaronder waterbedrijf Vitens. Deze belasting is in 2016 ingevoerd. Klanten van Vitens in Wageningen hebben er nog niets van gemerkt. Dat komt omdat de gemeente Wageningen de belastingaanslag nog niet heeft verstuurd naar Vitens.

Maar waarschijnlijk staat het binnenkort wel op de waterrekening: ongeveer 25 euro per jaar per huishouden. Geen kleinigheid, zeker voor huishoudens die het al niet breed hebben. En omdat Vitens de belastingaanslag van de gemeente over eerdere jaren, vanaf 2016, ook bij de klant in rekening brengt, wordt het de eerste keer extra schrikken. De ChristenUnie stelde in de raadsvergadering op 10 april voor om Wageningers te compenseren voor deze lasten, en om te onderzoeken hoe de ‘Vitens-belasting’ in de toekomst ongedaan kan worden gemaakt. Helaas stemde de gemeenteraad van Wageningen daar niet mee in.

Aanleiding precariobelasting

De financiële situatie van de gemeente Wageningen is niet rooskleurig. Financiële reserves zijn nauwelijks meer beschikbaar, en vanuit Den Haag komt minder geld naar Wageningen. Het verhogen van belasting, zoals de OZB, ligt gevoelig. Dan maar een andere oplossing: het heffen van belasting (precario) op ondergrondse leidingen en kabels, van bijvoorbeeld elektriciteitsbedrijf Liander en waterbedrijf Vitens. Het zou ongeveer 400.000 euro per jaar opleveren vanaf 2016. Dat is net zoveel als een OZB-tariefsverhoging van 4.5%. Over zo’n OZB verhoging zou de Wageningse raad heel lang gedebatteerd hebben…! Bij precariobelasting ligt dat anders. Het is een ‘verborgen’ belasting. Overigens, een maand geleden bleek de opbrengst plotseling veel hoger te zijn: 1,5 miljoen euro per jaar.

Wageningers betalen nu al mee

Het elektriciteitsbedrijf Liander krijgt al enkele jaren precariobelasting opgelegd door veel gemeenten in haar verzorgingsgebied (waaronder Gelderland, Noord-Holland, Friesland en Flevoland). Die precariobelasting wordt via de tarieven van Liander doorberekend aan alle circa 3 miljoen huishoudens en bedrijven in dit gebied. Ook als een gemeente zelf helemaal geen precariobelasting heft. De Wageningse huishoudens betalen zodoende via Liander al ongeveer 30 euro per jaar (dat is ruim 600.000 euro per jaar voor heel Wageningen) mee aan de door andere gemeenten geheven precariobelasting. Wageningen krijgt hier dus niets voor terug. Tot voor kort dan. Sinds 2016 kent ook Wageningen deze precariobelasting.

Vitens is heel ander verhaal

In tegenstelling tot elektriciteitsbedrijven, rekent Vitens de precariobelasting 1 op 1 door aan klanten uit de desbetreffende gemeente. Vitens doet er een schepje bovenop: administratiekosten. En over het totaal bedrag wordt BTW in rekening gebracht. Wageningen schat de opbrengst van precario, te ontvangen van Vitens, op 400.000 euro. Gebaseerd op ervaringen in andere gemeenten brengt Vitens naar verwachting circa 450.000 euro bij de Wageningse klanten in rekening. Een vrij zinloze belasting dus. Bijna ongemerkt betaalt een Wagenings huishouden 25 euro per jaar extra belasting – via Vitens – aan de gemeente. En ook nog eens inefficiënt, want de gemeente ontvangt uiteindelijk zelf maar 400.000 euro.

Wat vindt de ChristenUnie?

De financiële vooruitzichten van Wageningen zijn niet goed. De ChristenUnie is daarin eerlijk. Extra inkomsten zijn wenselijk. Wageningers betalen nu al indirect mee aan precariobelasting in andere gemeenten. Door het heffen van precario op elektriciteitsleidingen krijgt de gemeente Wageningen dat dan tenminste weer terug. Maar belasting op waterleiding vindt de ChristenUnie ongewenst. Niet alleen is het een inefficiënte manier om extra inkomsten te krijgen. Bovendien treft het vooral de huishoudens met een laag inkomen. De ChristenUnie stelde daarom tijdens de raadsvergadering van 10 april voor om huishoudens te compenseren voor de hogere waterrekening. Daarnaast wilde de ChristenUnie dat B&W kritisch en creatief naar oplossingen zouden zoeken om de precario op waterleidingen in de toekomst ongedaan te maken. Juridisch niet makkelijk, maar er zijn openingen. Helaas stemde een meerderheid van de raad niet in. Alleen PvdA, SP en Stadspartij gaven steun. Opvallend dat partijen als VVD en CDA – toch vaak pleitbezorgers van lage lasten – tegenstemden. Even opvallend is het ontbreken van steun van GroenLinks. De ‘waterbelasting’ treft immers vooral de huishoudens die het al niet breed hebben. Bij de komende Kadernota (juni 2017) wordt de discussie waarschijnlijk vervolgd.

Foutje B&W

En passant kreeg de gemeenteraad, vlak voor de raadsvergadering, onjuiste antwoorden van B&W op vragen die de ChristenUnie schriftelijk had gesteld. Het college meldde dat de verordening 2016 nog steeds geldig is. Dat is niet juist. De raad heeft november 2016 een gewijzigde verordening 2017 vastgesteld. Met daarin een hoger tarief per meter kabel of leiding, dan in de vorige verordening. En zo’n tariefsverhoging mag helemaal niet meer, sinds de Tweede en Eerste Kamer hebben besloten tot verbieden van precariobelasting. Er is een overgangstermijn van 5 jaar waarin het tarief niet mag stijgen, en er geen wijzigingen in de verordening mogen zijn. Dankzij oplettendheid van de ChristenUnie kan B&W de verordening nog tijdig aanpassen en de gemeenteraad erover laten beslissen. De schoonheidsprijs verdient het bepaald niet.

Jan Dijkstra, Steunfractielid ChristenUnie Wageningen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.