Nieuws van D66 inzichtelijk

361 documenten

De opwarming van de aarde kan niet op pauze

D66 D66 Nederland 10-06-2021 08:27

Naast het Urgendavonnis moeten we ook de doelen van het klimaatakkoord in 2030 halen. En ook op die doelen liggen we nu al achter. En in Europa heeft Nederland zelfs gepleit voor 55% minder CO2-uitstoot. En er ligt al een nieuwe uitspraak van de rechter waardoor Shell minder CO2 moet gaan uitstoten. Om te voorkomen dat het halen van de doelen voor 2030 in gevaar komt, moet het kabinet de komende maanden aan de slag. Als we in 2030 extra windmolens op zee willen bouwen, moet de overheid dit jaar nog extra gebieden op zee aanwijzen waar de windmolens worden geplaatst. Tegelijkertijd willen we ervoor zorgen dat de industrie ook de schone energie kan gebruiken. Mede daarom moeten we nu starten met het aanleggen van de leidingen voor groene waterstof en andere schone energie.

Raoul Boucke: “We moeten niet langer nieuwe rechtszaken afwachten waar de rechter ons dwingt om consistent klimaatbeleid te voeren. We moeten aan het stuur gaan zitten. Dat is de rol van de politiek. Wij moeten die keuzes maken. Dat geeft ook mensen en bedrijven meer zekerheid voor de toekomst. En ik ben vol vertrouwen. Want we hebben in Nederland alles in huis om de omslag naar schone energie te maken. We hebben goed geschoolde mensen en een enorme innovatiekracht. We kunnen duurzame koploper zijn in de wereld. Dat is goed voor onze economie en goed voor de banen van de toekomst. Laten we die kansen grijpen.”

6 Voordelen van houtpelletverwarming

D66 D66 Ridderkerk 11-02-2021 00:19

Houtpellets zijn een verfijnde en verdichte biomassabrandstof die wordt gevormd wanneer houtresten onder hoge druk tot een uniforme diameter worden samengeperst. Agriselect pellets hebben een uniforme vorm, grootte en dichtheid en zijn ideaal voor verwarmingssystemen met automatische verbranding, zoals pelletkachels. Door houtresiduen van duurzaam geoogste biomassa en afvalhout van hoge kwaliteit te pelletiseren, kunnen miljoenen tonnen biomassa aan het werk worden gezet voor de lokale economie, terwijl tegelijkertijd het milieu wordt ontzien. De meeste residuen zijn eigenlijk een bijproduct van de houtindustrie in de vorm van zaagsel dat wordt samengeperst en geëxtrudeerd in de vorm van een pellet.

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN HET GEBRUIK VAN PELLETBRANDSTOF?

Houtpellets zijn:

Efficiënt

Houtpellets zijn een efficiënte warmtebron omdat ze een zeer laag vocht- en asgehalte bevatten, vergeleken met houtsnippers of kurkehout. Vrijwel al het materiaal wordt verbrand en omgezet in warmte.

Kosteneffectief

Houtpellets zijn economisch concurrerend met fossiele brandstoffen en elektrische warmte in huis. In vergelijking met andere huisverwarmingsalternatieven zijn de prijzen van pelletbrandstof minder onstabiel.

Handig

Zakken pellets zijn gemakkelijk op te slaan. Een ton pellets bestaat uit vijftig zakken van 40 pond en kan netjes worden opgestapeld in een ruimte van 4′ x 4′ x’ 4′. Zakken houtpellets worden rechtstreeks in het reservoir van de kachel gegoten en de snelheid waarmee de brandstof in het reservoir stroomt kan gemakkelijk worden geregeld, omdat de pellets klein en gelijkmatig van formaat zijn.

Milieuvriendelijk

Houtpellets zijn een duurzame brandstofbron, en de verbranding van houtpellets is koolstofneutraal.

Hernieuwbaar

Houtpellets zijn een biomassaproduct dat wordt gemaakt van houtafval of andere bijproducten van het kappen van bossen. Volgens verzamelde gegevens zijn houtpellets een onbeperkte brandstofbron.

Lokaal geproduceerd

Houtpelletfabrieken zorgen voor banen, ondersteunen lokale economieën en kunnen leiden tot energieonafhankelijkheid.

Lees ook: 5 Voordelen van elektrische vloerverwarming

Randstedelijke Rekenkamer trekt op basis van onderzoek stevige conclusies

D66 D66 Noord-Holland 30-01-2021 17:20

Sinds de zomer van 2018 is er sprake van maatschappelijke onrust en politieke en bestuurlijke aandacht rondom de staalproductie bij in de IJmond. Aanleiding waren stofemissies bij Harsco, – waarbij grafiet is vrijgekomen- , en de mogelijke gevolgen daarvan voor de gezondheid.

Naar aanleiding van deze ‘grafietregens’ hebben Provinciale Staten van Noord-Holland een onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren naar de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH-taken) bij Tata Steel en Harsco. De Randstedelijke Rekenkamer heeft op 28 januari de uitkomsten van het onderzoek gepubliceerd en trekt stevige conclusies.

De Rekenkamer concludeert dat hoewel de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied op hoofdlijnen de verplichte controles en vervolgstappen doorloopt, de uitvoering van de VTH-taken bij Tata Steel en Harsco in de huidige context van maatschappelijke onrust niet volstaat.

De Rekenkamer signaleert bovendien dat het vertrouwen van de omgeving in het handelen van het bestuur van de Provincie en Omgevingsdienst is afgenomen, en de relatie is gejuridiseerd.

Volgens het onderzoek moeten de Provincie en Omgevingsdienst structurele veranderingen doorvoeren en voortvarender handelen om de VTH-taken bij Tata Steel en Harsco te verbeteren. Daarvoor is op landelijk en Europees niveau verandering van wet – en regelgeving nodig. Zelf kunnen de Omgevingsdienst en de Provincie direct gaan werken aan het herstel van vertrouwen van de omgeving.

Het onderzoek van de Rekenkamer zal op 11 februari in de provinciale commissie besproken worden. Woordvoerder Linde Gonggrijp is blij dat dit rapport er nu ligt. “ De conclusies zijn stevig en niet allemaal even gemakkelijk, maar het geeft ons de opdracht en de handvatten om stevig te sturen op de uitvoering van de VTH-taken. We moeten werken aan het vertrouwen van de inwoners en aan het met solide regelgeving bereiken van minder belastende staalproductie.”

De samenwerkende overheden hebben onlangs afgesproken om met het Programma Tata Steel 2020-2050  samen te werken aan een gezondere en veilige IJmond.

 

D66 is blij met vervolgstappen Energiepark Pottendijk

D66 D66 Emmen 10-01-2021 20:52

Het college van de gemeente Emmen heeft nieuws gedeeld over de vervolgstappen van Energiepark Pottendijk. Er is namelijk een overeenkomst bereikt met de netbeheerder Enexis om alle groene zonne- en windenergie te transporteren. Dit is heel goed nieuws voor onze gemeente.

Als eerste gaat nu de overname door Shell door. Shell gaat ervoor zorgen dat Pottendijk gebouwd wordt en groene energie gaat produceren. Daarnaast komt er direct 950.000 euro beschikbaar voor de gemeente Emmen als compensatie voor de directe leefomgeving. Nu is het aan ons om de afspraak na te komen en dit geld te investeren in de regio.

Ten tweede kan Emmen nu grote stappen nemen met het verduurzamen van de gemeente. Op 28 juni 2016 heeft de gemeenteraad de structuurvisie Windenergie vastgesteld, waarbij Pottendijk is aangemerkt als 1 van de 3 locaties om windmolens te plaatsen. Dit is een belangrijke stap om de beloofde groene energieproductie in onze gemeente te realiseren.

We gaan ervan uit dat de bouw nu snel gepland kan worden. Alleen zo kunnen wij de geplande CO2 reductie in onze gemeente halen en zo onze bijdrage leveren aan een leefbare omgeving voor de volgende generaties.

D66 is blij met vervolgstappen Energiepark Pottendijk

D66 D66 Emmen 10-01-2021 20:52

Het college van de gemeente Emmen heeft nieuws gedeeld over de vervolgstappen van Energiepark Pottendijk. Er is namelijk een overeenkomst bereikt met de netbeheerder Enexis om alle groene zonne- en windenergie te transporteren. Dit is heel goed nieuws voor onze gemeente.

Als eerste gaat nu de overname door Shell door. Shell gaat ervoor zorgen dat Pottendijk gebouwd wordt en groene energie gaat produceren. Daarnaast komt er direct 950.000 euro beschikbaar voor de gemeente Emmen als compensatie voor de directe leefomgeving. Nu is het aan ons om de afspraak na te komen en dit geld te investeren in de regio.

Ten tweede kan Emmen nu grote stappen nemen met het verduurzamen van de gemeente. Op 28 juni 2016 heeft de gemeenteraad de structuurvisie Windenergie vastgesteld, waarbij Pottendijk is aangemerkt als 1 van de 3 locaties om windmolens te plaatsen. Dit is een belangrijke stap om de beloofde groene energieproductie in onze gemeente te realiseren.

We gaan ervan uit dat de bouw nu snel gepland kan worden. Alleen zo kunnen wij de geplande CO2 reductie in onze gemeente halen en zo onze bijdrage leveren aan een leefbare omgeving voor de volgende generaties.

Regionaal energiebod: realisme en met inwoners in gesprek blijven

D66 D66 Voorst 08-12-2020 12:43

Er ligt van onze regio (Cleantech-regio – 7 gemeenten) een Regionaal Energiebod op tafel, bestaande uit “zon en wind” in de zogenaamde RES. Via een ambitieuze Strategie moet in 2030 ongeveer de helft van onze energie duurzaam geproduceerd worden via zonnepanelen en wind-energie. De gemeenteraad heeft hierin een belangrijke stem omdat zon en wind een grote invloed hebben op het ruimtelijk beslag van de gemeente Voorst.

Het college gaat op dit moment met inwoners van alle kernen in gesprek om draagvlak te onderzoeken voor windenergie waarbij niet alleen de lasten maar ook lusten worden meegenomen. Het liefst houden we de molens af. Dat is duidelijk geworden na eerdere gesprekken met inwoners. Als alleen “zon” onvoldoende blijkt, dan blijft de mogelijkheid bestaan dat er ook op wind-energie moet worden overgegaan.

Een lange raadsvergadering met 3 moties van maandag 7 december 2020 gaf een helder beeld: passeer de inwoners niet maar blijf bij het maken van plannen in gesprek met hen. Dat houdt een agrariër of grote commerciële partij natuurlijk niet tegen om met een eigen initiatief bij het college aan te kloppen. Elk plan wordt gewogen. Er vindt o.a. een ruimtelijke beoordeling plaats en wordt het plan wordt bij geschiktheid voorgelegd aan de raad. Maar liever eerst het gesprek met omwonenden en dan samen die plannen ontwikkelen.

Laten we die Voorster aanpak ook de komende jaren vasthouden en blijven verbeteren!

 

The post Regionaal energiebod: realisme en met inwoners in gesprek blijven appeared first on D66 Voorst.

Duurzaamheids motie door de raad aangenomen

D66 D66 Woerden 09-11-2020 20:12

Motie – Onderzoek potentie zon op dak

De raad van de gemeente Woerden, in vergadering bijeen op 5 november 2020,  gelezen het raadsvoorstel Programmabegroting 2021-2024,

 Constaterende dat:

Woerden onderdeel uitmaakt van de RES-regio U16; Er namens deze regio een concept-bod is gedaan voor de opwek van 1,8 TWh Er daarbij ingezet wordt op de realisatie van zon op 15% van het totale dakoppervlak (zijnde 50% van de globale potentie van 30%). De raad op 26 september 2019 de motie ‘50% lokaaleigenaarschap’ heeft aangenomen.

 Overwegende dat:

Van Gemeente Woerden verwacht wordt een bijdrage te leveren aan het definitieve bod van de RES-regio; Voor deze Woerdense bijdrage samen met inwoners een afwegingskader gemaakt wordt; Collectieven van huishoudens via zon op het dak ook kunnen bijdragen aan dit regionale bod; Tegen grootschalige projecten met zonnepanelen op daken weinig weerstand zal zijn; Woerden haar eigen potentie van het totale dakoppervlak dat geschikt is voor grootschalig zon op dak niet in kaart heeft.

 Verzoekt het college:

Een onderzoek uit te voeren naar de Woerdense potentie (in m2 en MWh) voor grootschalige zonne-energieprojecten op daken; Hierbij ook te kijken naar het overkappen van parkeerterreinen met zonnepanelen en zonnepanelen op daken van woningen; De uitkomsten van dit onderzoek aan de raad te rapporteren middels een RIB en mee te nemen in het op te stellen afwegingskader; Bij de uitvoer en organisatie van dit soort projecten lokaal eigenaarschap te stimuleren, bijvoorbeeld door het betrekken van energiecoöperaties.

Commissievergadering 16 september 2020: Vol energie naar een groene toekomst

D66 D66 Groningen 17-09-2020 16:09

Afgelopen woensdag waren de Provinciale Staten in een commissievergadering bij elkaar om te spreken over de groene toekomst van Groningen: de klimaatagenda. Vorige week hielden de Provinciale Staten hierover al een hoorzitting met diverse insprekers. D66 sluit zich aan bij het meerendeel van de insprekers van die hoorzitting: het is goed dat er deze klimaatagenda er nu ligt. Het is de nieuwe stap in het klimaatbeleid van de provincie Groningen. Fractievoorzitter Geert Kamminga was woensdag de woordvoerder: “We waarderen het dat de klimaatagenda integraal is, maar vooral ook dat deze meetbare doelen kent voor het komende decennium.” Wel gaf Kamminga het College nog een aantal tips mee, en had hij nog enkele vragen.

Professionele coöperaties

Allereerst vestigde D66 de aandacht op de Groninger energiecoöperaties. Groningen kent de hoogste energiecoöperatiedichtheid van Nederland. Deze coöperaties willen graag de volgende stap zetten en zich doorontwikkelen. Daarvoor zoeken zij budget om belangrijke voorinvesteringen te doen. De coöperaties zijn essentieel om de energietransitie van onderop waar te maken. Daarom wilde Kamminga van het College weten hoe ze de coöperaties willen ondersteunen vanuit een daarvoor bestemd fonds. Het College gaf aan dat deze coöperaties meer ondersteuning verdienen. Gedeputeerde Homan hoopt op korte termijn met een nieuw voorstel te komen om voorinvesteringen mogelijk maken.

Rendabele molens

Ten tweede stelde D66 de windprojecten van energiecoöperaties centraal. Kamminga: “De coöperatieve energiesector pleit voor goed ingepaste windprojecten: de dorpsmolens. Maar in sommige delen van onze provincie kunnen deze molens niet rendabel gemaakt worden en willen de coöperaties grotere molens.” De bekende groene EAZ-windmolens tot 15 meter werken op veel plekken uitstekend. D66 wilde graag weten van het College hoe de vraag om grotere molens wordt opgepakt. Het College voert het gesprek met gemeenten om meer zicht op de mogelijkheden hiervoor te krijgen.

Goed ingepaste zonneparken

Een derde onderwerp dat Kamminga namens D66 aanstipte waren de zonneparken. In het coalitieakkoord staat de afspraak dat zonnepanelen bij voorkeur gerealiseerd worden op bijvoorbeeld leegstaande bedrijventerreinen, daken van gebouwen en brakke grond langs snelwegen en spoorlijnen. Landbouwgrond worden daarbij niet uitgesloten, maar genieten niet de eerste voorkeur. Kamminga: “De provincie heeft de regie over zonneparken, maar dat wordt blijkbaar niet zo ervaren. Wat doet het College om de afspraak uit het coalitieakkoord uit te voeren?” Gedeputeerde Nienke Homan gaf hierop het antwoord dat gemeenten zonnevisies opstellen over hun eigen grond. Het provinciebestuur geeft daarbij gemeenten het vertrouwen hun eigen grenzen aan te geven en daarbij de rol van omwonenden en de plaats in het landschap in het oog te houden. De provinciale maatwerkoplossing van inpassing in het landschap en vormgeving van participatie in het buitengebied toegepast. Zo vormen de lokale zonnevisies samen met de provinciale maatwerkoplossing de provinciale zonnevisie.

Investeringsregeling voor de smalle beurs

Naast deze drie uitgelichte thema’s wilde D66 weten of de investeringsregeling voor mensen met een smalle beurs binnenkort al te verwachten is. Voor reguliere leningen komen zij niet in aanmerking, maar met deze regeling moet het mogelijk zijn toch te investeren in de energietransitie. De regeling moet omvatten dat hij terugbetaald kan woren uit energiebesparing. Het College zei hierop nog te wachten op een aantal rijksregelingen, maar dat ze verwachten snel daarna de regeling te kunnen presenteren.

Kansrijke waterstofeconomie

Tot slot wilde D66 het hebben over de economische kansen van de energietransitie. Het nationale investeringsfonds, ook wel bekend als het Wopke-Wiebesfonds, stelt twintig miljard euro beschikbaar om te investeren. D66 ziet graag dat een deel van dit geld in Groningen terecht komt om de waterstofeconomie te realiseren en wilde van het College weten hoe zij dit voor elkaar willen krijgen. Hier komt College bij de economische provinciale agenda graag op terug, maar stelde wel dat dit veel werkgelegenheid op kan leveren. De Nederlandse plannen voor de waterstofeconomie mogen wat D66 betreft flink ambitieuzer. Duitsland bijvoorbeeld investeert de komende jaren al dertig miljard euro in de waterstoftechnologie, en dat is slechts één deel van de waterstofketen.

Andere onderwerpen op de commissieagenda

Op de commissieagenda stonden ook de Regionale Energiestrategie en het Noordelijk Rekenkamer-rapport “Verdeling onder hoogspanning” geagendeerd. Over de RES stelde woordvoerder Kammiga: “Er ligt een realistisch conceptbod vanuit Groningen. Het is een optelsom van wat gemeenten samen al gedaan hebben en al van plan zijn. Groningen kan deze plannen dragen, en gemeenten hebben zelf aangegeven dat ze dit kunnen realiseren.” D66 had wel een aantal kritische kanttekeningen.

Kamminga: “Het gaat niet alleen over hoeveel gigawatt we gaan opwekken. We moeten er zelf voor zorgen dat de opbrengsten van windmolens en zonneparken ook in Groningen terecht komen. We moeten er zelf voor zorgen dat Groningse bedrijven een plaats hebben in de energietransitie. En we oeten wer zelf voor zorgen dat onze kinderen opleidingen krijgen zodat ze aan het werk kunnen in de nieuwe economie.” Deze concept-RES maakt dat wat D66 betreft onvoldoende duidelijk. Betaalbaarheid en lokaal eigendom moeten nog gevat worden in de omgevingswet. Instrumenten voor participatie moeten geregeld worden voor we de definitieve RES vaststellen. Daarnaast wil D66 dat Jong RES aan tafel komt bij de gesprekken daarover om ook jongeren inspraak te geven in hun eigen groene toekomst.

D66 bedankte de Rekenkamer voor het uitgebreide en belangrijke rapport, al ging het over enigszins gedateerd beleid. De enige vraag die D66 had was of het College ook een rol voor zichzelf ziet in de opwekking van energie. Het College gaf aan alle mogelijke rollen die de overheid kan spelen in de energietransitie te onderzoeken. Een publiek-private samenwerking zou wat D66 betreft geen slecht idee zijn, mocht de markt niet op een juiste manier kunnen voorzien in de vraag om groene energie. Het tegengaan van klimaatverandering door fossiele brandstoffen dient namelijk een groot publiek belang.

De klimaatagenda en de concept-RES staan voor de hybride commissievergadering van 30 september, die fungeert als Statenvergadering, weer geagendeerd als bespreekstuk. De aanbevelingen uit het Noordelijk Rekenkamerrapport gaan als hamerstuk naar de commissievergadering van 30 september. 

Pak de kansen die duurzame energie ons biedt

D66 D66 Enschede 09-09-2020 07:18

Maandag 7 september 2020 heeft de gemeenteraad van Enschede de uitgangspunten vastgesteld voor de Energievisie. D66 wil dat deze energievisie van Enschede ruimte biedt voor het concreet realiseren van duurzame energieprojecten. D66 wil dat deze energievisie de samenleving gaat uitdagen mee te doen in deze projecten. En D66 wil dat we de kansen gaan pakken die de transitie naar een duurzame energievoorziening gaat bieden.

Hoe realistisch is nog meer ambitie?

D66 wilde met deze coalitie 2% duurzame energie per jaar erbij. Deze ambitie blijft voor deze coalitie staan, maar dit blijkt in praktijk weerbarstig om concreet te realiseren. Daarom gaat de energievisie uit van een ambitie van 8% duurzame energie in 2030 erbij. D66 ziet dit als minimale ambitie voor het eind van deze coalitieperiode. Dan moet duidelijk zijn hoe we deze 8% gaan realiseren samen met partijen in de samenleving. En in de energievisie moeten een aantal beperkingen worden weggenomen. Zo willen we 6 hectare zonnevelden in het buitengebied goed inpassen, dus moet er bruto meer ruimte zijn. En moet actief het gesprek met Enexis gevoerd worden voor meer netcapaciteit, met een blik over de grens naar Duitsland.

Het college moet in realisatiestand

Voor D66 moet het college in de realisatiestand, liever gisteren dan vandaag. Mensen uitdagen mee te willen doen met duurzame energieprojecten. Lokale energiecorporaties ruimte te geven om betaalbare energie voor mensen in de stad te bieden. Oor hebben voor bezwaren en zorgen van omwonenden, maar ook oog hebben voor de voorstanders van duurzame energie. Die roeren zich misschien minder, maar zij zijn er in grote getale. En het college moet de twijfelaars uitdagen.

Windmolens zijn nodig om onze ambities te halen

Volgens D66 is windenergie nodig om de stap vooruit te maken. Er zitten drie windmolens van 150 meter hoogte in de planning en drie van 230 meter hoogte. Maar hoe haalbaar zijn 150 meter hoge windmolens? De SDE subsidies op deze windmolens nemen al jaren af? En als deze niet commercieel haalbaar blijken, wat is dan het alternatief? Daar wil D66 inzicht in. Dat geldt ook voor de windmolen in Twekkelo die midden in hoogwaardig buitengebied was gepland. Deze wordt niet uitgewerkt in de energievisie, maar er moet wel een volwaardige alternatief voor terug komen. En als een andere locatie voor deze windmolen wordt gezocht, moet dat op een logische plek, zoals genoemd in onderliggende onderzoeken, en met feiten onderbouwd zodat de stad het begrijpt. Dus niet door een politiek handjeklap.

Pak de kansen die de energietransitie biedt

D66 is een optimistische partij. Wij zien in elke moeilijk besluit, en dat is de inpassing van zon- en windenergie in onze stad en het landschap, ook kansen. En kansen biedt de transformatie naar een duurzame energievoorziening. Kansen voor innovatie in onze stad en regio, dus betrek onze kennisinstellingen. Kansen voor werk, dus biedt ruimte voor duurzame ondernemers. En kansen voor betaalbare energie voor alle inwoner, daarom onze steun het uitgangspunt dat elk project minimaal 50% lokale financiële deelname kent. We moeten de focus van protesten tegen concrete duurzame energieprojecten verleggen naar het pakken van deze kansen. Dat is waar D66 het college de resterende maanden van deze coalitie op gaan bevragen, op gaan volgen en uiteindelijk op gaan beoordelen.

Het bericht Pak de kansen die duurzame energie ons biedt verscheen eerst op Enschede.

Het nieuwe vergaderen

D66 D66 Gelderland 01-08-2020 08:50

Sinds 12 maart zijn we met z’n allen zoekende naar manieren om ondanks de Corona-beperkingen toch besluiten te kunnen voorbereiden en nemen. Er moeten dit jaar namelijk nog een fiks aantal zogenaamde harmonisatiebesluiten genomen worden.

Fysieke vergaderingen kwamen vanaf mei toch langzaam (deels) weer op gang. Helaas vanwege ruimtegebrek door de 1,5 meter maatregel zonder publiek en ook zonder de aanwezigheid van de hele (steun)fractie. Whatsapp werd en wordt door ons dan ook vaak gebruikt voor onderling overleg, soms ook met andere fracties. Ook tijdens digitale vergaderingen waarbij iedereen thuis zit overleggen we als (steun)fractie zo met elkaar.  Onze fractievergaderingen zijn inmiddels weer ‘live’ al kan het ook zo zijn dat sommigen daarbij alleen ‘digitaal’ aanwezig zijn. Corona maakt opeens ook meer mogelijk.

Vergaderingen in de regio vinden tot nu toe alleen digitaal plaats. Dat maakt het beoordelen van en besluiten of adviseren over regionale kwesties, wat in ‘normale’ tijden al lastig genoeg was, nog moeilijker.

Democratisch tekort

Dit alles is verre van ideaal. Er wordt fiks afbreuk gedaan aan de democratische besluitvorming en controle. En van participatie van inwoners is in feite amper of geen sprake meer. Al met al zorgelijke ontwikkelingen in het lokale bestuur. Samen met de griffie, die ons als gemeenteraad bijstaat, wordt hard nagedacht en gewerkt aan mogelijke aanpassingen van de vergaderwijze. De 1,5 meter samenleving levert grote uitdagingen op.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.