Nieuws van CDA inzichtelijk

38 documenten

CDA Dinkelland vraagt alternatief voor stilstaande buurtbussen

CDA CDA Dinkelland 29-08-2020 15:16

De CDA-fractie in Dinkelland vraagt het college hoelang de buurtbussen stil blijven staan en of er tijdelijke alternatieven mogelijk zijn. In verband met het coronavirus rijden de buurtbussen van Twents voorlopig niet. In de kleine busjes is het moeilijk om 1,5 meter afstand te houden. Na de nodige fysieke aanpassingen aan de reguliere lijnbussen en de invoering van de mondkapjesplicht in het gehele openbaar vervoer is de dienstregeling terug op het oude niveau. Alleen de buurtbussen blijven stilstaan. De branchevereniging OV-NL wil elke kans op besmetting zoveel mogelijk uitsluiten. ‘’Het gaat om een klein percentage van het hele openbaar vervoer, maar het zijn reizigers in bepaalde kernen die al sinds maart geen gebruik kunnen maken van de bus’’, legt CDA-raadslid Marc Smellink uit. De CDA-fractie begrijpt de veiligheidsmaatregelen die busvervoerder Keolis treft. De buurtbussen zijn kleiner en reizigers moeten door één deur in- en uitstappen. ‘’Zolang het reizen met de buurtbus niet veilig genoeg is vragen we om alternatieven, zoals grotere bussen. Tot de buurtbussen coronaproof worden gemaakt, nadat het onderzoek van TNO is afgerond’’, zegt Smellink. Smellink stelt namens de CDA-fractie mondelinge vragen aan het college hoe lang de buurtbussen aan de kant blijven en of vervoerder Keolis op de korte termijn voor een tijdelijk alternatief voor de buurtbus kan zorgen. De beantwoording volgt aanstaande dinsdag tijdens de commissievergadering. In de gemeente Dinkelland rijden buurtbus 592 (Weerselo-Borne), buurtbus 596 (Ootmarsum-Denekamp) en buurtbus 599 (Ootmarsum-Weerselo-Rossum).

Update 21 aug: Delfthopper weer beschikbaar!

CDA CDA Delft 20-08-2020 20:06

Update 21 augustus: EBS meldt vandaag op haar website dat de Delfthopper telefonisch weer te reserveren is (nog niet online). Voor de reis wordt gecontroleerd of de passagier geen corona-gerelateerde klachten heeft. Dat is goed nieuws! Soms gaan dingen gelukkig snel. Blijven natuurlijk de vragen waarom de Delfthopper plotseling volledig uit de dienstregeling kon worden gehaald (terwijl de oplossing zo simpel is) en dat tot en met 20 augustus zowel via de website als telefonisch niets werd gezegd over een spoedige oplossing. Communicatie en duidelijkheid naar de inwoners die de Delfthopper gebruiken is erg belangrijk! Oorspronkelijk bericht (20 augustus) Gisteren meldde EBS, het bedrijf dat een groot deel van het openbaar vervoer in onze regio verzorgt, op haar website dat de Delfthopper voor onbepaalde tijd niet rijdt. Reden is dat in de kleine bussen onvoldoende afstand kan worden gehouden tussen chauffeur en passagier(s). Het CDA deelt uiteraard de zorgen om de gezondheid van de passagiers en chauffeurs van ons openbaar vervoer en we hebben er begrip voor dat coronamaatregelen voor bewoners van Delft ongemak kunnen opleveren. Maar door het tijdelijk stopzetten van de Delfthopper heeft een groot deel van Delft ineens geen openbaar vervoer meer in de buurt. De Delfthopper is vorig jaar in plaats gekomen van buslijn 62 en 133, en is daarmee voor een groot aantal Delftenaren uit Buitenhof, Westerkwartier en een deel van Tanthof de enige mogelijkheid om met het Openbaar Vervoer naar het station of de binnenstad te komen. Op de website van EBS wordt geen alternatief gegeven. Ook bij telefonische navraag geeft EBS aan geen alternatieven aan te bieden, en wordt gezegd dat bewoners zelf naar alternatief vervoer moeten zoeken. Dit gebrek aan alternatief was voor het CDA aanleiding om schriftelijke vragen te stellen aan het college van Burgemeester & Wethouders. Naar onze mening zou EBS, dat betaald wordt om het openbaar vervoer te verzorgen, meer mogen doen om de inwoners van Delft die van de Delfthopper afhankelijk zijn tegemoet te komen. EBS zou grotere bussen kunnen laten rijden, of desnoods het vervoer met de regiotaxi of een gewone taxi kunnen verzorgen. In geval van (regio)taxi moeten passagiers uiteraard wel tijdelijk maximaal het OV-tarief betalen zolang de Delfthopper niet rijdt. Wij hebben het college de volgende vragen gesteld: 1. Is het besluit om tijdelijk te stoppen met Delfthopper door EBS zelf genomen of heeft de Metropoolregio vooraf ingestemd met het tijdelijk stopzetten van de Delfthopper? 2. Is het college van Delft vooraf geïnformeerd en zo ja, heeft het College ingestemd? 3. Past het stopzetten van de dienstverlening door EBS binnen de afspraken die tussen EBS en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag zijn gemaakt? Zo ja, onder welke voorwaarden kan een aanbieder van openbaar vervoer besluiten voor langere tijd lijnen helemaal uit de dienstregeling te halen zonder een alternatief aan te bieden? Zo niet, heeft u EBS inmiddels aangesproken en wat was de reactie van EBS? In andere delen van Nederland zijn buurtbussen ook tijdelijk stopgezet. Verschil met de situatie in Delft is echter dat die buurtbussen vaak door “vrijwilligers, vaak oudere mensen” (citaat van branchevereniging OV-NL) worden gereden. De Delfthopper wordt gereden door professionele chauffeurs, in dienst bij EBS. 4. Deelt het college de mening van het CDA dat een openbaar vervoerbedrijf dat de concessie voor Delft heeft, ook voor alternatieven moet zorgen als een buslijn, of dit in dit geval de Delfthopper, langere tijd niet kan rijden? Zo niet, waarom niet? 5. Heeft EBS al alternatieven voorgelegd aan de gemeente of aan de Metropoolregio? Indien wel, waarom zijn deze alternatieven niet ingevoerd? 6. Is het college bereid om op korte termijn in gesprek te gaan met EBS om afspraken te maken over alternatieven die voor bewoners van Delft niet duurder zijn? Zo niet, waarom niet? Tot slot: bij de invoering van de Delfthopper in augustus vorig jaar waren er vanuit de gemeenteraad van Delft zorgen dat de Delfthopper op termijn tot een verschraling van het openbaar vervoeraanbod in Delft zou leiden. Dit omdat het voor reizigers lastiger is een bus te reserveren, dan om gewoon op te stappen bij een halte. Deze zorgen werden verder gevoed door het recente bericht van EBS dat met ingang de dienstregeling 2021 het aantal uren waarop de Delfthopper rijdt wordt gereduceerd, omdat er op deze uren weinig gebruikt gemaakt wordt van de Delfthopper. Het CDA vreest dat als de Delfthopper enige tijd niet rijdt, het bij de herindiensttreding een tijdje zal duren voordat de passagiersaantallen weer op het normale niveau zitten, en dat deze lagere bezetting mogelijk een argument kan zijn om de dienstregeling van de Delfthopper nog verder te versoberen. 7. Deelt het college deze zorg van het CDA. Zo ja, wat kan het college doen om te voorkomen dat deze situatie direct of indirect aanleiding is tot een permanente verdere versobering van de dienstregeling van het openbaar vervoer in dit deel van Delft?

Proef minibusjes Bravoflex stopt

CDA CDA Eindhoven 17-07-2020 10:17

Na de oproep van de Eindhovense gemeenteraad op initiatief van het CDA, heeft de provincie besloten om in december te stoppen met Bravoflex in Eindhoven (en in Helmond en Roosendaal). Het experiment waar inwoners op bestelling met een klein busje een ritje kriskrassend kunnen maken van halte naar halte, kost te veel geld en er wordt weinig gebruik van gemaakt. Het CDA is van het begin af aan kritisch geweest over Bravoflex. Het is een heel dure vorm van reizen, een ritje per reiziger zou 46 euro subsidiegeld kosten. Bovendien is Bravoflex niet toegankelijk voor inwoners met een kleine portemonnee of voor inwoners met kortingsproducten, aangezien het gratis ov voor minima en gratis ov voor studenten niet bij Bravoflex geldt. Het geld dat er jaarlijks in omgaat – structureel 660.000 euro, omgerekend naar 20.000 dienstregelinguren – kan wat het CDA betreft veel beter besteed worden. Daarom hebben we eerst kritische vragen gesteld aan de Provincie en Hermes, zoals u kon lezen in ons artikel van 21 april 2020. De antwoorden die we kregen, bevestigden onze kritische houding. Ook bleek, dat het doel van Bravoflex, tijdens het experiment gewijzigd was. Nu werd het gepresenteerd alsof het een aanvulling op het ov zou zijn, en niet een oplossing voor het schrappen van reguliere buslijnen, wat in de afgelopen jaren continu werd gemeld. De antwoorden op onze kritische vragen resulteerden in het indienen van een motie, waarin we hebben gepleit om te stoppen met Bravoflex en het geld dat hierbij vrijkomt in te zetten voor een verbetering van het regulier openbaar vervoer. Het CDA ziet graag dat de laatste bus na de laatste trein komt, dat we in de weekendavonduren de bus vaker laten rijden, dat de bus ook buiten het centrum minimaal 2 keer per uur rijdt en dat de bus zowel net voor als net na de spits vaker rijdt. We kregen steun van veel partijen, en met een grote meerderheid is deze motie aangenomen in de raadsvergadering van 19 mei 2020. En wat blijkt nu? Eerlijk gezegd tegen onze verwachting in, heeft de provincie (die ov-beheerder is) op 2 juli bekendgemaakt dat de proef met Bravoflex stopgezet wordt. Een mooi resultaat. En we blijven kritisch volgen wat er met het geld dat vrijkomt gaat gebeuren, want ons hoofddoel is natuurlijk om in Eindhoven (nog) beter openbaar vervoer te hebben. Remco van Dooren, raadslid Marianne Buenen, commissielid

Betaalde ov voor oudere minima

CDA CDA Lansingerland 04-07-2020 17:27

In de commissie samenleving van 2 juli is er gesproken over wie in de gemeente Lansingerland vanuit gemeenschapsgeld een ov-schipkaart aangereikt krijgt. Dave Bergwerff deed het woord voor het CDA. Zoals gemeenteraadslid Dave Bergwerff al in de commissie van februari heeft aangegeven is het CDA het eens dat oudere minima gratis met het openbaarvervoer kunnen reizen. Dit in het kader van eenzaamheid bestrijden. Gratis OV voor alle minima kan volgens Bergwerff leiden tot de situatie waarbij iemand zonder werk die gebruik maakt van alle beschikbare regelingen indirect meer inkomsten heeft dan iemand die wel werkt. Werken loont daardoor voor sommigen niet. Mensen die vanuit een bijstandssituatie gaan werken zouden er op achteruit kunnen gaan. Dit wordt ook wel de werkloosheidsval genoemd. Als CDA’er vind Bergwerff dat mensen met een inkomen tot en met 120% van het minimum veel worden geholpen en daar staat hij dan ook zeker achter. Deze hulp uitbreiden met een gratis ov-chipkaart vindt Bergwerff te ver gaan. Tot slot geeft Bergwerff aan dat een gratis OV-chipkaart natuurlijk niet gratis is. Dit wordt bekostigd met gelden die we ook aan andere doeleinden kunnen besteden verteld hij. Dit is gemeenschapsgeld, in dit geval van de samenleving van Lansingerland. Het CDA gelooft niet in een 'gratis' OV voor alle minima. Dit zal beperkt worden tot enkel de ouderen.

CDA Den Haag roept op tot gratis OV voor kinderen op woensdagmiddag en zondag

CDA CDA 's-Gravenhage 20-04-2020 10:29

Het CDA Den Haag zal donderdag het college oproepen om bij de MRDH te pleiten voor gratis openbaar vervoer voor kinderen tot 12 jaar op woensdagmiddagen en zondagen, mits ze reizen onder begeleiding van een volwassene. Dit doen ze tijdens de bespreking van de collegereactie op het ‘MRDH Consultatiememo onderzoeken tarieven OV’. CDA-fractievertegenwoordiger Daniël de Groot verwacht hiermee het OV voor gezinnen een stuk aantrekkelijker te maken. ”Op dit moment is het voor een gezin met 2 of meer kinderen vaak goedkoper om de auto te pakken dan het OV”, Aldus De Groot. Met deze maatregel wil het CDA stimuleren dat gezinnen er vaker voor kiezen de auto te laten staan voor verplaatsingen in de stad. Daarnaast denkt de Groot dat dit ook een bijdrage kan leveren aan het tegengaan van wat wordt genoemd vervoersarmoede: ”Er zijn nu helaas ook mensen die het geld niet hebben om de tram te nemen voor bijvoorbeeld een bezoek aan familie of vrienden of een bezoek aan een sportvereniging, als ze alleen nog voor de volwassenen moeten betalen, halen we deze drempel weg”, meent De Groot. Tot slot verwacht het CDA dat jong geleerd is oud gedaan ook in dit geval opgaat en de jonge Hagenezen ook op latere leeftijd vaker kiezen voor een reis met bus of tram. In Rotterdam geldt deze regeling al langer, daar bevalt het zo goed dat er partijen zijn die pleiten voor gratis OV voor kinderen de hele week lang. Zo ver wil het CDA op dit moment nog niet gaan. CDA-fractievoorzitter Kavish Partiman: ”Laten we eerst eens kijken wat de effecten zijn van deze maatregel”. Bang voor eventuele financiële consequenties is hij niet: ”Volwassenen blijven betalen en gaan mogelijk zelfs meer reizen en het gaat om tijdstippen waar het over het algemeen rustig is in onze trams en bussen”.

Leefbaarheid in Friesland belangrijker dan snelheid en efficiëntie busvervoer

CDA CDA Waadhoeke 17-03-2020 15:09

Leefbaarheid in Friesland belangrijker dan snelheid en efficiëntie busvervoer. De provincie Fryslân heeft uit Waadhoeke meerdere reacties ontvangen op het programma van eisen voor het openbaar vervoer. De belangrijkste pijnpunten zijn leefbaarheid en de ontsluiting van knooppunten. CDA Waadhoeke diende een reactie in, mede ondertekend door acht dorpen. Verschillende andere dorpen hadden al eerder op eigen initiatief een reactie ingediend. In de reactie wordt meegegeven, dat een goede OV-verbinding van de dorpen van groot belang is om de leefbaarheid te behouden en krimp tegen te gaan. Zonder openbaar vervoer wordt krimp gestimuleerd en zullen er (nog) meer voorzieningen in deze dorpen verdwijnen. “Belangrijke knooppunten en het voortgezet onderwijs (AMS en RSG Simon Vestdijk) moeten absoluut bereikbaar blijven met Openbaar Vervoer.” aldus Sietze Greidanus (Raadslid CDA Waadhoeke). Vijf essentiële uitgangspunten CDA Waadhoeke vindt de volgende uitgangspunten essentieel en vragen de Provincie Fryslân deze toe te voegen; Leefbaarheid in dorpen op het Friese platteland boven snelheid en efficiëntie van het busvervoer te plaatsen. Openbaarvervoer is essentieel voor de leefbaarheid in de dorpen.De stad Franeker is een knooppunt in de hoofdroute en moet met openbaarvervoer goed bereikbaar zijn vanuit de omringende dorpen.Het voortgezet onderwijs in Franeker (AMS en RSG) met het openbaarvervoer bereikbaar is voor omliggende dorpen door goede aansluitingen.De hoofdroutes van het openbaarvervoer (lijn 92, lijn 97 en treinstation) goed bereikbaar blijven vanuit de genoemde dorpen.Het project “BûtenGewoan Berikbar” een duidelijke positie krijgt in de aanbestedingsstukken Lijnen 35, 71 en 75 dreigen verloren te gaan De Provincie Fryslân heeft begin februari 2020 de uitgangspunten en het programma van eisen gepubliceerd voor een nieuwe concessie voor het busvervoer in Fryslân. CDA Waadhoeke vreest verschraling van het aanbod. Dit geldt onder andere voor de lijnen 35, 71 en 75.

Betere en veiligere wegen met geld uit Den Haag

CDA CDA VVD PvdA Peel en Maas 16-01-2020 15:28

Betere en veiligere wegen met geld uit Den Haag Op initiatief van CDA Peel en Maas brachten we enkele weken geleden samen met Lokaal Peel en Maas, VVD en AndersNu een motie in om te komen tot een Noord-Limburgs bidbook over infrastructurele investeringen in de regio Noord-Limburg. Limburg staat namelijk voor grote infrastructurele uitdagingen, waaronder de grote verkeerstoename in onze gemeente op de A67. Door files op de A67 staan er regelmatig wegen in Peel en Maas vast en worden ze gebruikt als omleidings- of sluiproute. Daardoor loopt het verkeer vast in onze dorpen. Denk aan de N562, N273, N275, N277 en N279. Recentelijk werd bekend dat er een half miljard euro vanuit Den Haag naar de Nederlandse infrastructuur gaat, waarvan 100 miljoen naar de wegen tussen Eindhoven en Nijmegen. Deze problemen met de infrastructuur in Noord-Limburg vragen om een voortvarende aanpak en Peel en Maas moet daarin samen met andere Noord-Limburgse gemeenten een rol pakken. De motie riep op om samen met de Noord-Limburgse gemeenten een bidbook op te stellen met een prioriteitenlijst van infrastructurele projecten en deze aan te bieden aan de provincie Limburg en het Rijk. Daarbij moet ook worden gekeken naar alternatieve vormen van vervoer. Het bidbook moet worden gepresenteerd tijdens het eerstvolgende regio-overleg en krachtig onder de aandacht worden gebracht in Den Haag en de Tweede Kamer. Tijdens de stemming steunde PvdA/GL de motie ook nog. Daardoor steunde de gehele gemeenteraad de motie. Ook het college omarmde de motie. Het CDA Peel en Maas volgt het college hoe zij de motie gaat uitvoeren. Roel Boots en John Timmermans, raadsleden CDA Peel en Maas

CDA stelt vragen aan busvervoerder Keolis

CDA CDA Almere 08-01-2020 12:21

Een veelgehoorde klacht van ouderen over de nieuwe busvervoerder is dat de bus te snel optrekt. Riekje van Belle heeft namens het CDA contact gezocht met Keolis om te vragen of deze klacht bekend is en of hier wat aan wordt gedaan? Afgelopen week is Riekje teruggebeld den heeft Keolis aangegeven dat ze dit probleem gaan aanpakken. In eerste kwartaal 2020 wordt er voor de buschauffeurs een cursus "het nieuwe rijden" uitgerold. Doel is dat door soepeler te rijden, de uitstoot van de diesels lager wordt. Bijkomend voordeel is dat de bussen dan ook niet hard meer optrekken. Ook komt er een meetsysteem in de bussen om het rijgedrag van de chauffeurs te monitoren. Keolis geeft aan dat het schokken bij het optrekken van elektrische bussen lastiger is om aan te pakken. Ze gaan in ieder geval opnieuw de software bekijken en proberen om deze beter af te stellen. In Almere rijden er 100 bussen, waarvan 7 elektrisch. Het CDA is blij te horen dat Keolis dit probleem serieus oppakt, zodat ouderen de bus toch kunnen blijven pakken om er op uit te gaan.

Motie: Bidbook infrastructuur Noord-Limburg

CDA CDA VVD PvdA Peel en Maas 21-12-2019 17:43

Het CDA, VVD, Lokaal Peel en Maas en AndersNu brachten dinsdag 17 december een motie in om te komen tot een Noord-Limburgs bidbook over infrastructurele investeringen in de regio. CDA-raadslid Roel Boots bracht de motie in namens de partijen. Motie Vreemd aan de dag Onderwerp: Bidbook infrastructuur Noord-Limburg De raad van de gemeente Peel en Maas in vergadering bijeen d.d. 17 december 2019; Constaterende dat: ● Volgens CBS-gegevens het (zwaar) verkeer voorlopig blijft toenemen; ● Er nu al vaak files zijn op belangrijke verkeersaders in Limburg; Overwegende dat: ● Limburg voor grote infrastructurele uitdagingen staat, waaronder de grote verkeerstoename in onze gemeente op de A67. ● Door files op de A67 er regelmatig wegen in Peel en Maas als omleidings- of sluiproute worden gebruikt, waardoor verkeer ook in de kernen vastloopt (N562, N273, N275, N277, N279). ● Recentelijk bekend werd dat er een half miljard euro vanuit Den Haag naar de Nederlandse infrastructuur gaat, waarvan 100 miljoen naar de wegen tussen Eindhoven en Nijmegen en 380 miljoen naar de regio Utrecht. Van mening zijnde dat: ● De problemen met de infrastructuur in Noord-Limburg om een voortvarende aanpak vragen en Peel en Maas daarin samen met andere Noord-Limburgse gemeenten een rol moet pakken. Roept het college op: ● Om samen met de Noord-Limburgse gemeenten een bidbook op te stellen met een prioriteitenlijst van infrastructurele projecten en deze aan te bieden aan de provincie Limburg en het Rijk en ter kennisname aan de Noord Limburgse gemeenteraden; ● En daarbij alternatieve vormen van vervoer te betrekken, zoals ov en water; ● Deze te presenteren op het eerstvolgende regio-overleg; ● Dit bidbook samen met provincie en het (lokale) bedrijfsleven krachtig onder de aandacht brengen in Den Haag en de Tweede Kamer. En gaat over tot de orde van de dag. CDA Peel en Maas / VVD / Lokaal Peel en Maas / AndersNU / PvdA/GL Roel Boots / Geert Segers / Sander Janssen / Peter Craenmehr / Annigje Primowees

Betere ov-verbinding Oost-West

CDA CDA Amsterdam 13-11-2019 09:01

Het CDA heeft in oktober een voorstel gelanceerd voor sneller en beter openbaar vervoer op de Oost-Westlijn. In de commissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit en Duurzaamheid van 3 oktober 2019 mocht ik dit voorstel verdedigen. En met succes, inmiddels hebben we een motie ingediend om ons voorstel te onderzoeken, en die is aangenomen. Een mooi succes én belangrijk voor onze stad. Het is mooi dat er nu een werkende Noord/Zuid lijn is, maar de Oost/West verbinding dreigt het nieuwe ov-infarct te worden. Trams op deze verbinding rijden nu al traag, en worden met alle drukte waarschijnlijk alleen nog maar langzamer. Ook kan de stad het niet meer aan. Als het nog drukker wordt moeten we met dubbele trams gaan rijden, en elk uur met twintig dubbele trams door de binnenstad gaan rijden is gewoon gevaarlijk. Een hele mooie oplossing hiervoor is in 2016 bedacht en doorgerekend in een grote metrostudie: de Oost/Westmetrolijn. Hoewel dit idee door veel ov-liefhebbers omarmd zal worden, hangt er wel een groot prijskaartje aan: 6,6 miljard euro, ofwel méér dan het dubbele van de Noord/Zuidlijn. Het CDA zou het CDA niet zijn wanneer we onze taak serieus nemen en nadenken over alternatieven. Drijvende kracht hierachter was Daniël Dekker, onze beleidsmedewerker met een passie voor openbaar vervoer en tomeloze inzet om een betere oplossing uit te werken. Het goede nieuws is dat die oplossing er ook lijkt te zijn. In plaats van de hele Oost-Westlijn aan te leggen, bouwen we een tramtunnel tussen het Surinameplein in West, en het Alexanderplein in Oost, zodat de trams daar ‘als metro’s’ kunnen rijden. Dat betekent dat we ons richten op dat gedeelte waar de snelheid laag is, en het aantal reizigers hoog. Zo investeren we waar de nood het hoogst is. Halverwege 2020 is het eerste onderzoek klaar, en zullen we ons plan verder verdedigen. Maar de eerste stap is gezet! Niek Wijmenga Duoraadslid CDA AmsterdamWoordvoerder Mobiliteit, Luchtkwaliteit en Duurzaamheid

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.