Nieuws van ChristenUnie inzichtelijk

9 documenten

Reactie op Nederlands steunpakket KLM

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 26-06-2020 07:19

Door Webredactie op 26 juni 2020 om 09:10

Lees voor

Reactie op Nederlands steunpakket KLM

Vandaag maakte het kabinet meer bekend over de invulling van en voorwaarden aan het Nederlandse steunpakket aan KLM.

Tweede Kamerlid Eppo Bruins: “Het is goed dat het kabinet de werknemers van KLM en het bedrijf niet laat vallen, maar ik ben vooral tevreden dat dit gebeurt onder voorwaarde dat KLM de omslag maakt naar minder overlast, minder vervuiling en lagere topbeloningen. De ChristenUnie steunt de voorwaarden die het kabinet stelt aan de leningen en garanties voor KLM. Minder nachtvluchten, geen bonussen en dividend en belangrijk nieuws is dat Nederland de garantie heeft gekregen dat KLM op Schiphol blijft - iets wat sinds de fusie met AirFrance onzeker was. De Nederlandse staat krijgt hiermee weer meer controle over de toekomst van KLM.

De ChristenUnie wil een schonere luchtvaart die dienstbaar is aan mensen. De stappen die nu gezet gaan worden, dragen daar aan bij.”

Steun komt met voorwaarden

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 06-05-2020 10:06

Door Eppo Bruins op 6 mei 2020 om 12:05

Vlak voor de coronacrisis debatteerde ik in de Tweede Kamer over de wet vliegbelasting. Ik noemde toen de invoering van de vliegtaks een kleine, maar belangrijke stap in de goede richting. Een besluit richting duurzaamheid. Schiphol is samen met haar belangrijkste luchtvaartmaatschappij KLM van economisch belang, maar het is belangrijk om grenzen te stellen aan deze tot nu toe ongebreideld groeiende en vervuilende sector. Vandaag spreek ik weer in de Kamer over luchtvaart. Maar nu, in een heel andere situatie, over een steunplan voor KLM.

Het vliegverkeer is bijna geheel weggevallen. Schiphol is een parkeerplaats geworden. Ook de blauwe vogels van de KLM staan grotendeels aan de grond. KLM, met als thuishaven een uniek vliegveld, heeft een belangrijk aandeel in het ontsluiten van ons land naar de rest van de wereld. Ik steun dan ook de stap die het kabinet wil zetten om leningen en garanties te verlenen aan KLM. Dat is in het belang van ons land.

Natuurlijk is het standpunt van de ChristenUnie over luchtvaart niet veranderd. We willen een luchtvaart die dienstbaar is aan de maatschappij en de economie. Daarbij is het ook belangrijk om oog te hebben voor de negatieve gevolgen van vliegen. Dan denk ik alleen al aan de geluidshinder en milieuvervuiling die vliegtuigen veroorzaken. Die vragen blijven we als ChristenUnie zeker stellen: Moeten we wel zo vaak vliegen? Moet het bestemmingennetwerk, zeker binnen Europa, niet onder de loep? Hoe kan de trein vaker een alternatief bieden?

Daarom vind ik het ook belangrijk dat de steun aan KLM met voorwaarden komt.

Dat begint met wederkerigheid: we willen werkgelegenheid behouden en vragen om offers waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. En bijvoorbeeld geen dividend voor de aandeelhouders. We vinden het belangrijk dat de steun helpt om na de crisis een financieel gezond bedrijf met een belangrijke functie te behouden.

Ook vinden we het belangrijk dat als er nu over steun wordt gesproken, men ook verder kijkt ná de crisis. Kan het aantal vliegbewegingen worden teruggebracht? Kunnen we het aantal korte vluchten beperken? De ChristenUnie vindt het belangrijk dat het kabinet ook op het gebied van geluidshinder en milieuvervuiling voorwaarden aan de steun kan stellen. KLM moet duurzame keuzes maken, zoals ook beloofd is in economisch betere tijden. Ook dat is in belang van ons land.

Vliegveld wil uitbreiden

ChristenUnie ChristenUnie D66 Lansingerland 01-04-2019 14:40

https://lansingerland.christenunie.nl/k/n10584/news/view/1273696/113707/RTHA 2.jpg

Op 20 maart waren raadsleden welkom bij Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Hierbij werd veel economische informatie gedeeld over de huidige functies: de vluchten van met name Transavia binnen Europa, spoedeisend verkeer zoals de traumaheli en de winstgevende zakenvluchten zoals voor het Shell Hoofdkantoor in Den Haag. Maar de informatieavond had ook tot doel de raadsleden warm te maken voor de door RTHA gewenste uitbreiding. De verbouwing van de vertrekhal bereidt hier al op voor. Er zijn veel aanvragen voor uitbreiding. RTHA kijkt daarom met een schuin oog naar de functie van trauma- en politie-heli, want deze verbruiken ongeveer een kwart van de toegekende “geluidsruimte” en op hun vluchten zit geen rem. De bevolking in de regio zou positief staan tegenover uitbreiding, aldus de RTHA. Goedkope vakantievluchten en hiervoor “om de hoek” opstappen is voor velen welkom. Maar over de nadelen en zeker over uitbreiding heeft de bevolking ook zorgen. 

Daarom zal de ChristenUnie de plannen, net als in de afgelopen jaren, nauwgezet en kritisch volgen – in samenspraak met onze provinciale en Tweede Kamer collega’s. Want naast gunstige economische effecten en educatieve kansen heeft luchtvaart dicht bij de woonwijken nog andere effecten. Bij de milieueffecten horen naast de geluidsoverlast ook de luchtvervuiling in de vorm van productie van fijnstof dat allerlei nadelige gezondheidseffecten heeft. 

Daarbij doet het ons als ChristenUnie in Lansingerland goed om te zien dat onze lijn tegen de uitbreiding van RTHA wordt gesteund door de Tweede Kamer. Begin maart heeft de Kamer namelijk een motie van ChristenUnie en D66 aangenomen, waarmee de Kamer uitspreekt tegen verdere groei van RTHA te zijn. Wat de ChristenUnie-fractie in de Tweede Kamer betreft, gaan de groeiplannen in de ijskast, tot het duidelijk is of uitbreiding van luchtvaart nog wel past bij onze toekomst. Daarnaast geeft ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins aan dat de omwonenden van RTHA centraal moeten komen te staan. Bij hen is namelijk geen draagvlak voor uitbreiding van de luchthaven, zo geeft Bruins aan. Een herkenbaar geluid, dat ook in Lansingerland te horen is. Ook in de toekomst zullen we dan ook samen met onze Tweede Kamerfractie aan dit dossier werken. 

ChristenUnie Overijssel is content met vasthoudende opstelling Kamerfractie inzake laagvliegroutes Lelystad

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA Zwartewaterland 07-01-2019 14:15

https://zwartewaterland.christenunie.nl/k/n6198/news/view/1236286/64611/Lelystad Airport.pngDe ChristenUnie Overijssel is buitengewoon content met de opstelling van haar Tweede Kamerfractie inzake de laagvliegroutes rond vliegveld Lelystad. CU-parlementariër Eppo Bruins heeft een vasthoudende lijn als het gaat om het verdwijnen van de laagvliegroutes vindt de Overijsselse Statenfractie van de ChristenUnie. De Statenfractie vindt het belangrijk om dit signaal nu af te geven, omdat er de komende tijd nieuw overleg over de vliegroutes in de Tweede Kamer plaatsvindt.

Fractievoorzitter Jan Westert meldt dat de fractie zich kan vinden in drie voorwaarden, die Bruins aan de minister heeft meegegeven. Dat zijn:

een correcte procedure qua milieueffectrapportage; het voorafgaand aan de opening duidelijk moet zijn dat de laagvliegroutes uiterlijk in 2023 verleden tijd zijn; Lelystad uitsluitend functioneert als overloopluchthaven voor vakantievluchten van Schiphol.

De ChristenUnie constateert dat Tweede Kamerfractie van D66 op dezelfde lijn zit en de CDA-fractie zich daar naar toe beweegt. “Ik hoop natuurlijk dat onze coalitiepartners in Overijssel een soortgelijke lijn kiezen naar hun Haagse fracties. De Overijsselse coalitie en de landelijke zijn identiek qua samenstelling. Dat zou een goed resultaat voor onze provincie tot gevolg moeten hebben.”, aldus fractievoorzitter Westert.

De fractie van de ChristenUnie Overijssel vindt dat er eerst helderheid over het verdwijnen van de laagvliegroutes en de herindeling van het luchtruim moet zijn. ‘Ons standpunt is in lijn met een statenmotie in Overijssel om eerst te komen tot herindeling van het luchtruim alvorens vliegveld Lelystad de ruimte krijgt.’, aldus de Overijsselse Statenfractie.  De fractie is blij, dat ook de uitvliegroute via het IJsselmeer wordt onderzocht. Dit zijn goede berichten voor de het Vechtdal en Zwolle. De toezegging van de minister dat het plafond van maximaal 10.000 vliegbewegingen blijft totdat de vliegtuigen ongehinderd kunnen doorstijgen, ook als de luchtruiming herziening vertraging zou oproepen, is ook een belangrijke garantie, aldus de Statenfractie van de ChristenUnie. 

ChristenUnie Overijssel is content met vasthoudende opstelling Kamerfractie inzake laagvliegroutes Lelystad

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA Ommen 07-01-2019 14:15

https://ommen.christenunie.nl/k/n23965/news/view/1236286/375439/Lelystad Airport.pngDe ChristenUnie Overijssel is buitengewoon content met de opstelling van haar Tweede Kamerfractie inzake de laagvliegroutes rond vliegveld Lelystad. CU-parlementariër Eppo Bruins heeft een vasthoudende lijn als het gaat om het verdwijnen van de laagvliegroutes vindt de Overijsselse Statenfractie van de ChristenUnie. De Statenfractie vindt het belangrijk om dit signaal nu af te geven, omdat er de komende tijd nieuw overleg over de vliegroutes in de Tweede Kamer plaatsvindt.

Fractievoorzitter Jan Westert meldt dat de fractie zich kan vinden in drie voorwaarden, die Bruins aan de minister heeft meegegeven. Dat zijn:

een correcte procedure qua milieueffectrapportage; het voorafgaand aan de opening duidelijk moet zijn dat de laagvliegroutes uiterlijk in 2023 verleden tijd zijn; Lelystad uitsluitend functioneert als overloopluchthaven voor vakantievluchten van Schiphol.

De ChristenUnie constateert dat Tweede Kamerfractie van D66 op dezelfde lijn zit en de CDA-fractie zich daar naar toe beweegt. “Ik hoop natuurlijk dat onze coalitiepartners in Overijssel een soortgelijke lijn kiezen naar hun Haagse fracties. De Overijsselse coalitie en de landelijke zijn identiek qua samenstelling. Dat zou een goed resultaat voor onze provincie tot gevolg moeten hebben.”, aldus fractievoorzitter Westert.

De fractie van de ChristenUnie Overijssel vindt dat er eerst helderheid over het verdwijnen van de laagvliegroutes en de herindeling van het luchtruim moet zijn. ‘Ons standpunt is in lijn met een statenmotie in Overijssel om eerst te komen tot herindeling van het luchtruim alvorens vliegveld Lelystad de ruimte krijgt.’, aldus de Overijsselse Statenfractie.  De fractie is blij, dat ook de uitvliegroute via het IJsselmeer wordt onderzocht. Dit zijn goede berichten voor de het Vechtdal en Zwolle. De toezegging van de minister dat het plafond van maximaal 10.000 vliegbewegingen blijft totdat de vliegtuigen ongehinderd kunnen doorstijgen, ook als de luchtruiming herziening vertraging zou oproepen, is ook een belangrijke garantie, aldus de Statenfractie van de ChristenUnie. 

ChristenUnie Overijssel is content met vasthoudende opstelling Kamerfractie inzake laagvliegroutes Lelystad

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA Steenwijkerland 07-01-2019 14:15

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1236286/155984/Lelystad Airport.pngDe ChristenUnie Overijssel is buitengewoon content met de opstelling van haar Tweede Kamerfractie inzake de laagvliegroutes rond vliegveld Lelystad. CU-parlementariër Eppo Bruins heeft een vasthoudende lijn als het gaat om het verdwijnen van de laagvliegroutes vindt de Overijsselse Statenfractie van de ChristenUnie. De Statenfractie vindt het belangrijk om dit signaal nu af te geven, omdat er de komende tijd nieuw overleg over de vliegroutes in de Tweede Kamer plaatsvindt.

Fractievoorzitter Jan Westert meldt dat de fractie zich kan vinden in drie voorwaarden, die Bruins aan de minister heeft meegegeven. Dat zijn:

een correcte procedure qua milieueffectrapportage; het voorafgaand aan de opening duidelijk moet zijn dat de laagvliegroutes uiterlijk in 2023 verleden tijd zijn; Lelystad uitsluitend functioneert als overloopluchthaven voor vakantievluchten van Schiphol.

De ChristenUnie constateert dat Tweede Kamerfractie van D66 op dezelfde lijn zit en de CDA-fractie zich daar naar toe beweegt. “Ik hoop natuurlijk dat onze coalitiepartners in Overijssel een soortgelijke lijn kiezen naar hun Haagse fracties. De Overijsselse coalitie en de landelijke zijn identiek qua samenstelling. Dat zou een goed resultaat voor onze provincie tot gevolg moeten hebben.”, aldus fractievoorzitter Westert.

De fractie van de ChristenUnie Overijssel vindt dat er eerst helderheid over het verdwijnen van de laagvliegroutes en de herindeling van het luchtruim moet zijn. ‘Ons standpunt is in lijn met een statenmotie in Overijssel om eerst te komen tot herindeling van het luchtruim alvorens vliegveld Lelystad de ruimte krijgt.’, aldus de Overijsselse Statenfractie.  De fractie is blij, dat ook de uitvliegroute via het IJsselmeer wordt onderzocht. Dit zijn goede berichten voor de het Vechtdal en Zwolle. De toezegging van de minister dat het plafond van maximaal 10.000 vliegbewegingen blijft totdat de vliegtuigen ongehinderd kunnen doorstijgen, ook als de luchtruiming herziening vertraging zou oproepen, is ook een belangrijke garantie, aldus de Statenfractie van de ChristenUnie. 

Kandidaat nr. 2 Elmer Den Braven

ChristenUnie ChristenUnie Veldhoven 12-03-2018 20:21

https://eindhoven.christenunie.nl/k/n43282/news/view/1202184/1122097/Elmer den Braven ChristenUnie Eindhoven

Even voorstellen: Elmer Den Braven!Op plek 2 op onze lijst staat Elmer, ook een bekend gezicht op het gemeentehuis door zijn inzet als commissielid. Welkom op plek 2 Elmer! Elmer: 'Ik ben actief bij de ChristenUnie, omdat Jezus ook voor de politiek een belangrijke inspiratiebron en voorbeeld is. Bij de ChristenUnie kan ik vanuit die overtuiging met volle inzet Eindhoven dienen.'Geloof jij, net als Elmer, in Eindhoven en haar toekomst? Stem 21 maart ‘18 ChristenUnie!#Eindhoven #GR18 #Studio040 #ChristenUnie#040kiest

Bewonersgesprek bij Dorcas Eindhoven

ChristenUnie ChristenUnie Veldhoven 03-03-2018 22:04

https://eindhoven.christenunie.nl/k/n43282/news/view/1197314/1122097/Gesprek Dorcas Eindhoven

Henk Jager: ‘Vanmorgen mochten ik met Hermen Vreugdenhil bij de Dorcaswinkel Eindhoven in gesprek te gaan met bewoners van onze mooie stad Eindhoven. Het doet me goed om te betrokkenheid te zien, zowel bij deze winkel als bij Eindhoven. We hebben gesproken over belangrijke onderwerpen zoals ouderen, Eindhoven Airport, eenzaamheid en de toekomst. Ik ben positief gestemd, maar kan het werk niet alleen vanuit het Stadhuis verrichten. Daar heb ik als eerste jouw stem voor nodig op 21 maart, daarna kunnen we samen aan de slag!’ Geloof jij, net als Henk, in Eindhoven? Dan hopen we dat je op 21 maart 2018 het rode potlood pakt en je stem uitbrengt! — met Henk Jager.

Uitstel opening Lelystad Airport: goed nieuws voor Dronten!

ChristenUnie ChristenUnie Dronten 26-02-2018 08:00

https://dronten.christenunie.nl/k/n6040/news/view/1195502/380422/IMG_4099 (2)De opening van vliegveld Lelystad is met tenminste een jaar uitgesteld en zal niet eerder dan in de loop van 2020 geopend worden. Dit heeft Minister Cora van Nieuwenhuizen bekend gemaakt. De ChristenUnie in Dronten is blij met dit uitstel, waarbij ook nog steeds niet vast staat of en wanneer het vliegveld nu wel echt geopend zal worden. Zorgvuldigheid van dit nieuwe kabinet staat daarbij voorop en dat is terecht en wordt door de ChristenUnie in Dronten van harte ondersteund.

Waarom uitstel?Doordat er fouten in de Milieu Effect Rapportage (MER) stonden en omdat het proces met alle belanghebbenden niet goed is verlopen, is nu tot uitstel besloten. Een goede zaak. Zorgvuldigheid moet leidend zijn. Er moet aan draagvlak gewerkt worden om te bezien hoe voldaan kan worden aan de vele belangen die hier een rol spelen.De twee grootste belangen die ik zie zijn de economische tegenover die van de leefbaarheid.Ten eerste iets over de economische: Er wordt vaak gezegd dat Schiphol de motor is van onze Nederlandse Economie. Een afgeleide daarvan zal dan voor het vliegveld in Lelystad gelden. Schiphol mag een half miljoen vliegbewegingen per jaar hebben en dat aantal is bijna bereikt. Vliegen is relatief goedkoop. De kerosine kost haast niets en is veel goedkoper dan benzine en kent geen of nauwelijks accijns. Vele vluchten op Schiphol kenmerken zich als overstapvluchten. De passagiers stappen van het ene vliegtuig over in het andere. Voor mij is de vraag hoeveel daar nu echt aan verdiend wordt. Moeten we als dicht bevolkt landje al die overstapvluchten wel wensen of kunnen we dat beter overlaten aan vliegvelden waar meer uitbreidingsmogelijkheden zijn? Ik zou daar wel eens een berekening van willen zien. Ook vraag ik mij af of in de berekeningen ook de gezondheidsschade door o.a. fijnstof goed is meegenomen. En hoeveel werkgelegenheid zal de luchthaven van Lelystad nu echt opbrengen? Burgemeester Aat de Jonge verwacht voor Dronten geen enkele economische meerwaarde. Vakantiegangers die het vliegtuig nemen in Lelystad zullen toch zo snel mogelijk naar huis gaan en niet blijven plakken op het vliegveld of in de omgeving daarvan?Ten tweede de leefbaarheid. In Dronten zijn er forse zorgen over de geluidsbelasting. Biddinghuizen lijkt de grootste klap op te moeten vangen. Gelukkig blijkt nu dat de minister heeft aangegeven dat de vliegtuigen hoger over Biddinghuizen heen zullen vliegen. Dus iets minder last. Vraag blijft ook nog hoe vooral de in te zetten landingen tussen Dronten-West en Swifterbant er in de praktijk uit zullen zien. Ook al maken we er afspraken over, in hoeverre houden de piloten zich daaraan?Het luchtruim boven Flevoland schijnt druk bezet te zijn met verkeer van Schiphol, maar ook met militaire luchtvaart. Welke gevaren ontstaan er daardoor boven Flevoland? Wordt alles voldoende veilig ingericht? Dronten wil zich steeds meer richten op het ontwikkelen van toerisme langs de randmeren. Het vliegverkeer zal niet de gewenste rust aan deze toeristen geven. Ook de mogelijkheden voor het opwekken van duurzame energie door windmolens worden meer beperkt door het vliegveld.Het is de bedoeling dat in 2023 een nieuwe luchtruimindeling gemaakt zal worden vanwege de Single European Sky, een internationale herindeling, waarvan de consequenties nu niet overzien kunnen worden. Zou het niet beter zijn om tot die herindeling te wachten en de vele vragen, waarvan ik er in deze bijdrage een paar heb genoemd, eerst te beantwoorden? Tot nu toe houdt de gemeenteraad van Dronten nadrukkelijk de vinger aan de pols. Daar zal de ChristenUnie ook een steen in willen bijdragen. Wij blijven op het vinkentouw zitten.Jaap Oosterveld06-55196058

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.