Nieuws van D66 inzichtelijk

13 documenten

De voor- en nadelen van drones

D66 D66 Ridderkerk 17-07-2020 20:16

De industrie van de dronetechnologie groeit sneller naarmate meer en meer bedrijven deze vliegende robots gaan produceren. Ze worden nu in veel winkels verkocht, dus het zal voor niemand moeilijk zijn om te vinden waar je drones kunt kopen. De FAA schat dat er eind 2019 meer dan 2 miljoen drones in de VS geregistreerd zouden zijn. Verwacht wordt dat dit aantal in het komende jaar zal verdubbelen.

Terwijl meer mensen het enorme potentieel van deze technologie ontdekken, blijven er verschillende mythen ontstaan tegen het gebruik van drones.

Wilt u een professionele drone kopen? Klik dan hier!

Zoals elke technologie hebben drones hun eigen voor- en nadelen. Hier is een korte opsomming van de voor- en nadelen van drones:

Voordelen Nuttig

Drones nemen ons mee naar de geweldige kant van de technologie. Google het gebruik van drones en je ziet miljoenen zoekresultaten die je leiden naar pagina’s met hun eigen lijsten van de toepassingen van drones. Deze vliegende wonderen hebben gezorgd voor eenvoudigere manieren om dingen in een kortere periode te doen.

De taken van de wetshandhaving en de veiligheidsdiensten zoals het leger en de politie, maar ook de media- en journalistieke sector worden door het gebruik van drones sterk verlicht. Ook milieuactivisten, boeren, ingenieurs, geografisch analisten en vastgoedspecialisten hebben baat bij deze technologie. In de komende jaren zullen er zeker nog meer toepassingen worden ontdekt. Stelt u zich eens voor welke eigenschappen en mogelijkheden drones in de toekomst het best tot hun recht komen. Deze vliegende wonderen hebben echt een revolutie teweeggebracht in de manier waarop mensen zaken doen en taken uitvoeren.

Goedkoop, efficiënt en eenvoudig in te zetten

Onbemande voertuigen besparen geld door de kosten voor mankracht en brandstof te verlagen. Omdat drones een accuraat beeld kunnen geven van een moeilijk te bereiken gebied, is het een geweldig hulpmiddel voor bewaking en zoek- en reddingsoperaties zonder al te veel kosten. Het is ook een goedkoper en handiger alternatief voor helikopters, omdat het makkelijker is om te vliegen ondanks de capaciteit om hetzelfde werk te doen.

Geweldig voor foto’s en films

Drones kan ons helpen om coole en verbluffende beelden vast te leggen die een heleboel likes in social media waard zijn. Professionele fotografen kunnen hun bedrijf een boost geven door te investeren in cameradrones. Kleinschalige filmmakers kunnen ook hun productiewaarde verhogen met geweldige luchtfoto’s met behulp van de beste drones, die voorheen alleen door studiocreatives werden gemaakt.

Nadelen Inbreuk op de privacy

Privacy is waarschijnlijk de belangrijkste kwestie in verband met het gebruik van drones. Omdat operators in staat zouden kunnen zijn om rond te sonderen en hun drone te gebruiken om uw eigendommen te betreden, kan het beangstigend en verontrustend zijn. Mensen kunnen spioneren om informatie te verzamelen zonder dat u het merkt.

Paparazzi-agentschappen zijn ook begonnen met het investeren in hi-tech drones om populaire persoonlijkheden te bespioneren. Nu is er technologie die u kan waarschuwen als een drone over uw eigendom zweeft, maar veel mensen zijn zich niet bewust van de inzet ervan.

Ongelukken

Zelfs met zichzelf zijn drones gevoelig voor ongelukken. Zonder de juiste training en kennis over het vliegen van een drone, kunt u uw gadget crashen die iets zou kunnen vernielen of iemand zou kunnen raken. Er zijn meldingen van incidenten waarbij drones gevlogen in de buurt van luchthavens ernstige risico’s op botsingen met zich meebrachten en droneonestortingen verwondingen aan mensen beneden veroorzaakten.

Juridische kwesties

De Amerikaanse FAA (Federal Aviation Administration) heeft regels opgesteld voor het professionele en privégebruik van op afstand bestuurde vliegtuigen, maar er zijn nog steeds enkele grijze gebieden die onrustig zijn. De regering heeft algemene richtlijnen gegeven over waar en hoe legaal te vliegen, maar er kunnen aanvullende beperkingen gelden en deze kunnen van plaats tot plaats verschillen.

Lees ook: 3 Redenen waarom het voor iedere burger belangrijk is om belasting te betalen

Persbericht D66 Eindhoven

D66 D66 Eindhoven 26-03-2019 22:10

Persbericht D66 Eindhoven

Eindhoven – 25 maart 2019

Hedenavond heeft de D66-fractie gezamenlijk besloten om minnelijk uit elkaar te gaan. De raadsleden Robin Verleisdonk, Tom Brouwers, Betty van Geel, Jorien Migchielsen en Marco van Dorst gaan samen verder als de fractie voor D66 in Eindhoven. Mary-Ann Schreurs gaat hierna onafhankelijk verder als gemeenteraadslid. Na een verschil van inzichten is er geconcludeerd dat het effectiever is voor de stad om vanuit twee verschillende benaderingen naast elkaar verder te gaan.

D66 is ontzettend trots op wat we de afgelopen 25 jaar met Mary-Ann bereikt hebben.

Namens,

Robin Verleisdonk, Tom Brouwers, Betty van Geel, Jorien Migchielsen, Marco van Dorst en Mary-Ann Schreurs

Geruststelling vanuit landelijke politiek

D66 D66 ChristenUnie Meierijstad 12-03-2019 20:05

Zoals we eerder schreven heeft de motie, die een krachtig signaal af geeft tegen verdere groei van Airport Eindhoven, het helaas niet gehaald in de gemeenteraad van Meierijstad.

Gelukkig zijn daar de landelijke partijen. Een meerderheid van de kamer is het eens met een pleidooi van  D66 en ChristenUnie voor een groeistop. Zij grijpen in om groei van Eindhoven airport niet zomaar door te laten gaan. Dat is super en daar zijn we als D66 Meierijstad dan ook zeker erg blij mee.

Steeds meer omwonenden geven aan steeds meer overlast te hebben van het vliegveld blijkt uit een onderzoek van de GGD. D66 pleit, in het belang van omwonende en het klimaat, voor een time-out in de groei van Eindhoven Airport.

Het bericht Geruststelling vanuit landelijke politiek verscheen eerst op Meierijstad.

Fracties van D66 Rotterdam, Lansingerland, Schiedam en de provincie Zuid-Holland blij met steun van de Tweede Kamer voor groeistop RTHA

D66 D66 ChristenUnie Lansingerland 12-03-2019 16:55

 

Fracties van D66 Rotterdam, Lansingerland, Schiedam en de provincie Zuid-Holland blij met steun van de Tweede Kamer voor groeistop Rotterdam The Hague Airport

 

 

foto: D66 en bewonersgroepen praten bij over luchthaven Rotterdam The Hague Airport (RTHA)

Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat het aantal vluchten vanaf de regionale luchthavens Rotterdam en Eindhoven voorlopig niet mag groeien. De Kamer steunt daarmee een pleidooi van de regeringspartijen D66 en ChristenUnie voor een groeistop. De fracties van D66 Rotterdam , Lansingerland, Schiedam en Provincie Zuid-Holland trekken al langer samen op tegen de groei van RTHA en zijn daarom heel blij met deze landelijke steun.

De D66 fracties vinden groei van RTHA op dit moment niet aan de orde. Er is te weinig draagvlak voor uitbreiding van het vliegveld en er moet meer vernieuwing in de luchtvaart komen. Zo moet er meer aandacht komen voor gezondheid, klimaat en duurzaamheid naast economische aspecten.

Daarnaast kijken de fracties ook kritisch naar wat er aan het overlast op dit moment kan worden gedaan. Inmiddels heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport(ILT) kritisch meegekeken en kunnen zij RTHA een maatregel op leggen omdat de luchthaven de geluidsnormen heeft overschreden.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) werkt aan een nieuwe luchtvaartnota. Daarin geeft zij aan hoe de luchtvaart zich in de periode 2020 tot 2050 kan ontwikkelen. D66 Rotterdam, Lansingerland, Provincie Zuid-Holland en Schiedam zien dan ook graag dat de groeistop hierin wordt opgenomen.

https://nos.nl/artikel/2275585-kamer-wil-voorlopig-geen-groei-op-luchthavens-rotterdam-en-eindhoven.html

Blij met steun van de Tweede Kamer voor groeistop RTHA

D66 D66 ChristenUnie Rotterdam 12-03-2019 12:38

Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat het aantal vluchten vanaf de regionale luchthavens Rotterdam en Eindhoven voorlopig niet mag groeien. De Kamer steunt daarmee een pleidooi van de regeringspartijen D66 en ChristenUnie voor een groeistop. De fracties van D66 Rotterdam , LansingerlandSchiedam en Provincie Zuid-Holland trekken al langer samen op tegen de groei van RTHA en zijn daarom heel blij met deze landelijke steun.

De D66 fracties vinden groei van RTHA op dit moment niet aan de orde. Er is te weinig draagvlak voor uitbreiding van het vliegveld en er moet meer vernieuwing in de luchtvaart komen. Zo moet er meer aandacht komen voor gezondheid, klimaat en duurzaamheid naast economische aspecten.

Daarnaast kijken de fracties ook kritisch naar wat er aan de overlast op dit moment kan worden gedaan. Inmiddels heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport(ILT) kritisch meegekeken en kunnen zij RTHA een maatregel op leggen omdat de luchthaven de geluidsnormen heeft overschreden.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) werkt aan een nieuwe luchtvaartnota. Daarin geeft zij aan hoe de luchtvaart zich in de periode 2020 tot 2050 kan ontwikkelen. D66 Rotterdam, Lansingerland, Provincie Zuid-Holland en Schiedam zien dan ook graag dat de groeistop hierin wordt opgenomen.

Het bericht Blij met steun van de Tweede Kamer voor groeistop RTHA verscheen eerst op Rotterdam.

Blij met steun van de Tweede Kamer voor groeistop RTHA

D66 D66 ChristenUnie Zuid-Holland 12-03-2019 10:23

 

Fracties van D66 Rotterdam, Lansingerland, Schiedam en de provincie Zuid-Holland blij met steun van de Tweede Kamer voor groeistop RotterdamTheHagueAirport

 

 

Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat het aantal vluchten vanaf de regionale luchthavens Rotterdam en Eindhoven voorlopig niet mag groeien. De Kamer steunt daarmee een pleidooi van de regeringspartijen D66 en ChristenUnie voor een groeistop. De fracties van D66 Rotterdam , Lansingerland, Schiedam en Provincie Zuid-Holland trekken al langer samen op tegen de groei van RTHA en zijn daarom heel blij met deze landelijke steun.

De D66 fracties vinden groei van RTHA op dit moment niet aan de orde. Er is te weinig draagvlak voor uitbreiding van het vliegveld en er moet meer vernieuwing in de luchtvaart komen. Zo moet er meer aandacht komen voor gezondheid, klimaat en duurzaamheid naast economische aspecten.

Daarnaast kijken de fracties ook kritisch naar wat er aan het overlast op dit moment kan worden gedaan. Inmiddels heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport(ILT) kritisch meegekeken en kunnen zij RTHA een maatregel op leggen omdat de luchthaven de geluidsnormen heeft overschreden.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) werkt aan een nieuwe luchtvaartnota. Daarin geeft zij aan hoe de luchtvaart zich in de periode 2020 tot 2050 kan ontwikkelen. D66 Rotterdam, Lansingerland, Provincie Zuid-Holland en Schiedam zien dan ook graag dat de groeistop hierin wordt opgenomen.

Lelystad Airport en de gevolgen voor Kampen

D66 D66 Kampen 02-01-2019 20:03

Lelystad Airport en de gevolgen voor Kampen

Op reis met het vliegtuig is leuk. Althans dat vind ik wel. En vliegen is tegenwoordig heel goedkoop. Spotgoedkoop zelfs. Als je het slim uitkient, vlieg je voor een paar tientjes naar bijvoorbeeld Barcelona. Vliegen ...

Dit bericht is afkomstig van D66 Kampen, dé sociaal-liberale partij in Kampen.

Nieuws uit de fractie – December

D66 D66 Oegstgeest 14-12-2018 15:42

Na de behandeling van de begroting begin november, is het een relatief rustige periode voor de fractie geweest. De meest in het oog springende onderwerpen zijn geweest regionale samenwerking, de overlast van Schiphol in de ...

D66 Lansingerland spreekt namens Lansingerlanders op landelijke manifestatie tegen luchtvaartgroei.

D66 D66 GroenLinks Lansingerland 25-06-2018 10:26

Het Kruisplein te Rotterdam was op 23 juni het toneel van het landelijke protest tegen de overlast en groei van de luchtvaart. De manifestatie was georganiseerd door het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart en werd goed bezocht door onder meer onze lokale politici Paul Lieverse (CU) en Marko Ruijtenberg (GL). Doorlopend kon men een luchtvaartpetitie tekenen en langs een wensmuur lopen waarna men samen een rood stopsein vormde.

https://lansingerland.d66.nl/d66-lansingerland-spreekt-namens-lansingerlanders-op-landelijke-manifestatie-tegen-luchtvaartgroei/
BTV / LBBL

Initiatiefnemer Richard Abbenhuis van LBBL en BTV opende de dag waarna bewoners hun ervaringen deelden en belangengroepen en politici speechten. Ineke den Heijer (raadslid D66) sprak namens de inwoners van Lansingerland.  Ook Ria Oosterop (fractievoorzitter D66 Zuid-Holland) en Chantal Zeegers (raadslid D66 Rotterdam) speechten namens de inwoners uit onze regio.

Vereniging van bewoners Den Heijer: “Naast onze inhoudelijke steun voor dit initiatief, vinden we het een goede ontwikkeling dat bewoners zich verenigen en hun zorgen uitspreken over de kwaliteit van hun leefomgeving.”

Het was de eerste keer dat alle bewoners rond vliegvelden zich nu ook landelijk hadden verenigd. Een bijzonder sterke ontwikkeling. Het was goed om te zien dat er zoveel verschillende partijen en organisaties bij elkaar komen en zich uitspreken. Er was eensgezindheid over de richting. Minder groei van de luchtvaart, en inzetten op alternatieven zeker op korte afstanden.

Niet tegen vliegen, wel voor eerlijke alternatieven Tijdens een paneldiscussie werden de politici bevraagd waarom zij deelnamen aan deze manifestatie , wat hun visie is op de luchtvaartgroei en wat er moet gebeuren met het vliegveld RTHA.

Den Heijer : “We vinden het belangrijk om aanwezig te zijn om alle inwoners van Lansingerland te vertegenwoordigen die veel overlast ondervinden van het vliegveld. Hiermee onderstrepen we ook ons standpunt dat we tegen uitbreiding van RTHA zijn.”

D66 vindt het tijd om te kiezen voor duurzame luchtvaart door te investeren in innovaties en alternatieven. Er moet meer eerlijke concurrentie komen tussen de luchtvaart enerzijds en de trein en bus anderzijds. Dit kan bijvoorbeeld door belasting op vliegtickets en kerosine. Juist op de korte vluchten naar Londen, Parijs en Hamburg is vervanging door treinen reëel. Den Heijer: “We zijn niet tegen vliegen, maar vragen aandacht voor eerlijke beprijzing, betere handhaving van de overlast en meer nadruk op luchtkwaliteit.”

Specifiek voor Lansingerland Den Heijer: “Wij vinden dat er goed gekeken moet worden naar de werkelijk gevlogen vliegroutes en bewegingen. Er wordt op dit moment te veel afgeweken van de afgesproken routes en tijden waardoor het overlast in onze gemeente is toegenomen.  We vinden dat de ontwikkeling van de luchthaven moet plaatsvinden binnen de huidige geluidsruimte. Wij houden vast aan de nachtstilte en willen dat de vliegtuigen de vastgelegde aanvliegroutes respecteren. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat samen met omwonenden afspraken worden gemaakt over meldingen van klachten van overlast en het meten van geluid en luchtkwaliteit. We zijn in dat kader blij dat er nu werk wordt gemaakt van de ‘omgevingsombudsman RTHA’. Hierdoor wordt er hopelijk in de nabije toekomst echt wat gedaan met de vele klachten en meldingen van overlast.”

Luchthaven in zee De dag van de manifestatie startte met een positief nieuwsbericht. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) gaat onderzoek doen naar een eventuele verhuizing van Schiphol naar de Noordzee. Ze stemt daarmee in met het verzoek van Tweede Kamerlid Jan Paternotte (D66). Hij stelde in mei voor om eerder onderzoek naar de verplaatsing te hervatten.

Blijven samen optrekkenDe oproep van de organisatie was om gezamenlijk te blijven werken aan het voeren van een eerlijk en open debat en het verminderen van de overlast van het vliegverkeer in de omgeving van Rotterdam The Hague Airport en in heel Nederland. Den Heijer: ‘ die oproep kunnen we van harte ondersteunen.”

 

Op de foto:  Ineke den Heijer samen met Ria Oosterop, Susanne Kuijpers (ZHNMF), Berend Potjer (fractie GroenLinks Zuid-Holland), Femke Sleegers (Fossielvrij Den-Haag) en dagvoorzitter Joop van der Hor.

Manifestatie luchtvaart in Zwolle

D66 D66 Steenwijkerland 24-06-2018 14:27

Afgelopen zaterdag was een bijzondere dag. Voor het eerst in Nederland was er een landelijk protest tegen de groei van de luchtvaart . In Zwolle was de manifestatie nagenoeg het best bezocht van alle zes ...

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.