Nieuws van GroenLinks over D66 inzichtelijk

8 documenten

Grote terrassen op Roode Steen en Kerkplein permanent, dankzij wilde motie | Hoorn

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Hoorn 25-06-2020 00:00

De terrassen op de Roode Steen en het Kerkplein mogen langer ook midden op het plein blijven staan. Dat is het resultaat van het initiatief van GroenLinks, D66 en VVD. Samen met nog vijf fracties dienden ze een wilde motie in, die unaniem werd aangenomen.

‘De grote terrassen doen geen afbreuk aan de mooie historische binnenstad,’ zegt Patricia Kusters. ‘Bovendien is de afsluiting van de Roode Steen voor gemotoriseerd verkeer ook goed voor een fijne binnenstad.’

Misgelopen omzet inhalen

De grote, ruime terrassen zijn niet alleen heel gezellig, ze zijn ook goed voor de lokale economie, staat in de wilde motie, en ze zorgen voor extra gemeentelijke inkomsten. Bovendien geven ze horeca-ondernemers de kans om misgelopen omzet van de afgelopen maanden in te halen.

Unaniem

De terrassen mogen in elk geval tot 1 november blijven staan zoals ze nu staan. In de wilde motie wordt ook gevraagd om te onderzoeken of de terrassen ook volgende jaren zo kunnen worden neergezet. De motie werd unaniem aangenomen.

Geen auto’s en motoren op Roode Steen

De Roode Steen blijft dus tot 1 november afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Wat gebeurt er volgend jaar met het verkeer? ‘We willen de verkeersstromen laten onderzoeken en met een goed voorstel komen voor de afsluiting van de Roode Steen voor auto’s en motoren,’ zegt Patricia. ‘Daarin kijken we ook naar de bereikbaarheid van de winkels en de wensen van bewoners van de binnenstad.’ De evaluatie van de grote terrassen, het onderzoek naar de afsluiting van het plein en het voorstel om de terrassen permanent zoveel ruimte te gunnen, wordt uiterlijk 1 maart volgend jaar afgerond en voorgelegd aan de raad.

Ruimte voor de fiets tijdens de coronacrisis | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Deventer 17-05-2020 00:00

In Deventer wordt nagedacht over hoe de openbare ruimte er uit moet zien in de 1,5-metersamenleving. De fiets is voor de korte en middellange afstanden een goed alternatief voor het openbaar vervoer en voor de auto. Het is alleen de vraag of er op dit moment voldoende ruimte is voor veilig fietsen. Hoe bijvoorbeeld om te gaan met wachtende fietsers op drukke kruispunten? En met een veilige schoolomgeving? Er zijn allerlei mogelijkheden om tijdelijk de fiets meer de ruimte te geven. GroenLinks wil samen met D66 en ChristenUnie van het college weten wat de knelpunten op fietsgebied zijn en aan welke oplossingen wordt gedacht.

In de nieuwe ‘anderhalvemetergemeente' is meer ruimte op straat nodig voor lopende en fietsende mensen, zodat men zich vrij kan bewegen maar ook naar het werk kan fietsen en kan recreëren. Meer fietsers op de fietspaden, wegen en bij het verkeerslicht kunnen ook weer leiden tot opstoppingen waarbij het lastig wordt om continue de verplichte 1,5 meter afstand in acht te nemen. Reden om extra aandacht te vragen voor de fietser. GroenLinks-fractievoorzitter Tjeerd van der Meulen:  "Er zijn talloze mogelijkheden om fietser meer veiligheid en comfort te bieden. Denk aan éénrichtingsverkeer maar wellicht kunnen ook bepaalde rijstroken voor auto's opengesteld worden voor de fiets waarbij tegelijkertijd de maximum snelheid wordt verlaagd." Verder denken we samen met de andere twee partijen aan een ander stoplichtbeleid voor wachtende fietsers bij kruispunten en meer fietsenstallingen.

De ingediende schriftelijke vragen, ondertekend door GroenLinks, D66 en ChristenUnie vind je hieronder in de bijlage.

Wij willen veiliger verkeer en ...

GroenLinks GroenLinks D66 's-Gravenhage 30-03-2019 13:29

Wij willen veiliger verkeer en schonere lucht. Daarom pleiten raadsleden Maarten De Vuyst van GroenLinks Den Haag en Marieke van Doorn van D66 Den Haag ervoor om de maximumsnelheid in alle woonwijken omlaag te halen van 50 km/h naar 30 km/h. Zo zorgen we voor minder uitstoot van CO2 en fijnstof en minder ongelukken. Lees hier meer 👇 https://www.ad.nl/den-haag/d66-en-groenlinks-maak-van-doorgaande-wegen-30km-zone~a968bfec/

Geluidswal zonder zonnepanelen: gemiste kans! | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 Deventer 12-12-2018 00:00

In 2030 is Deventer energieneutraal. Om die ambitie te halen moeten de komende jaren talloze inspanningen worden verricht. Soms doen zich kansen voor die je niet voorbij kunt laten gaan, zoals bij de toekomstige geluidswal langs de A1 bij Bathmen.

Twee vliegen in één klap

Als een geluidswal wordt aangelegd in combinatie met zonnepanelen worden er twee vliegen in één klap geslagen. Toch ziet de provincie Overijssel dit slimme dubbelgebruik niet zitten. In plaats daarvan vindt men de landschappelijke beleving vanaf de snelweg belangrijker en worden er struiken aangeplant. De Deventer fracties van D66 en GroenLinks vragen het college om dubbelgebruik alsnog mogelijk te maken. Wouter Holtslag (D66): "De overheid moet het goede voorbeeld geven en de schaarse ruimte slim benutten.” Tjeerd van der Meulen (GroenLinks): “Het combineren van een geluidswal met zonnepanelen is een goed voorbeeld van hoe je twee functies combineert. Het is onbegrijpelijk dat provincie en gemeente deze kans laten liggen."

‘Not amused’

De A1 wordt de komende jaren verbreed. Om het dorp Bathmen te beschermen tegen geluidshinder zal er een kilometerslange geluidswal worden aangelegd. Deventer fracties GroenLinks en D66 hebben de afgelopen jaren steeds aangegeven dat slim dubbelgebruik zeer gewenst is. “De zuidzijde van de wal kan gebruikt worden voor het opwekken van zonne-energi”, aldus van der Meulen. De fracties zijn "not amused" door de starre opstelling van de provincie, maar ook van het eigen college van burgemeester en wethouders.Het Deventer college wil de wal het liefste beplanten zodat de automobilisten het landschap beter ervaren. “Het lijkt wel alsof snelweggebruikers beloond worden ten koste van duurzaamheid, onvoorstelbaar in deze tijd”, vindtHoltslag.

Zonnepanelen slim combineren met begroeiing

De Deventer fracties denken dat zonnepanelen op de zuidzijde van de wal ook goed te combineren zijn met bosachtig gebied achter de wal. En daarom willen ze van het college weten waarom deze variant niet verder is uitgewerkt. Verder willen zij weten op welke plekken langs de A1 ook geschikt zijn voor zonnepanelen: "De A1 leent zich perfect voor een energielandschap. Iedere automobilist kan dan zien dat Deventer duurzaamheid belangrijk vindt", aldus van der Meulen en Holtslag.

Verkeersveiligheid rondom Alkmaarse scholen verbetert | Alkmaar

GroenLinks GroenLinks D66 Alkmaar 08-12-2018 00:00

Rondom scholen in Alkmaar gebeuren er regelmatig ongelukken. Deze worden helaas vaak door ouders veroorzaakt die hun kind bij school afzetten. Om de verkeersveiligheid rondom scholen te verbeteren, heeft GroenLinks een motie ingediend. Gelukkig is deze motie aangenomen en wordt het weer een stukje veiliger in onze mooie gemeente.

 

Landelijk vonden er de afgelopen drie jaar rondom scholen meer dan 10.000 ongevallen plaats. Vaak worden deze aanrijdingen (mede)veroorzaakt door ouders die hun kinderen naar school brengen. Ook in Alkmaar zijn er door foutparkeren, te hard rijden en onoverzichtelijke verkeerssituaties diverse ongelukken ontstaan.

Maatregelen die autogebruik bevorderen -zoals bijvoorbeeld het creëren van extra parkeerplaatsen- werken juist averechts. Kinderen zelf willen graag zelfstandig lopend of met de fiets naar school, maar ouders vinden het vaak veiliger om ze met de auto te brengen. Zeker als de verkeerssituatie rondom een school onveilig is, brengen steeds meer ouders hun kinderen "veilig" met de auto. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen op steeds latere leeftijd zelfstandig naar school gaan.

Allemaal argumenten die onze fractie stimuleerde om tijdens het begrotingsoverleg de motie "Alkmaarse kinderen veilig naar school"  in te dienen. De motie is gelukkig met veel steun en hulp van D66 en PVVD aangenomen. De motie is bedoeld om de verkeersstromen rondom een school beter te organiseren, zeker niet om automobilisten “te pesten”. De veiligheid van onze allerjongste inwoners staat voorop!

Onze fractie hoopt hiermee aan verandering in de verkeersveiligheid rondom scholen positief bij te dragen. Dat de jonge fietser en voetganger met concrete maatregelen weer vaker voorrang gaan krijgen. En dat er natuurlijk uiteindelijk steeds meer ouders én kinderen veilig lopend of fietsend naar school komen!

‘Autoverkeer is een belangrijke bron ...

GroenLinks GroenLinks D66 Amersfoort 05-11-2018 10:20

‘Autoverkeer is een belangrijke bron van CO2-uitstoot, zeker bij hogere snelheden. Het gerechtshof heeft het rijk al op de vingers getikt: de uitstoot moet omlaag. We zijn geen knip voor de neus waard als we nu stilzitten en vragen de raad daarom samen met D66 om een signaal af te geven. Verlagen van de maximumsnelheid op de A1 rond de stad helpt enorm. Een lagere maximumsnelheid is ook veel veiliger,’ aldus Dillian Hos, onze woordvoerder mobiliteit. De motie 'Maximum snelheid op A1 rond de stad omlaag' staat morgen op de raadsagenda. ‘Het hof in Den Haag heeft uitgesproken dat de Nederlandse overheid meer moet doen om zijn burgers te beschermen tegen de gevolgen van klimaatverandering. Dit is een goed moment om als Amersfoort, mede-overheid, te laten horen dat wij de snelheid omlaag willen.' Langzamer rijden heeft echt zin, zegt ook duurzaamheidsbeweging Urgenda: verlagen van de max. snelheid van 130 naar 100 km/uur scheelt 16% CO2 uitstoot. In Oostenrijk mogen elektrische auto's wĂ©l harder blijven rijden.

GroenLinks scoort het beste in de Fietskieswijzer Houten! | Houten

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Houten 08-03-2018 00:00

Evenals vier jaar geleden heeft de Fietsersbond Houten alle partijprogramma’s beoordeeld op fietsvriendelijkheid. GroenLinks is verheugd dat we deze analyse glansrijk winnen.

Evenals vier jaar geleden heeft de Fietsersbond Houten alle partijprogramma’s beoordeeld op fietsvriendelijkheid. GroenLinks is verheugd dat we deze analyse glansrijk winnen.

GroenLinks leidt met 13 sterren, gevolgd door D66 met 12 sterren en CDA met 11 sterren. GroenLinks scoort met name op het punt  ambitie, want GroenLinks wil alle korte ritten binnen Houten op de fiets. Ook scoren we goed op het criterium infrastructuur, omdat GroenLinks het hoofdnetwerk graag in rood asfalt wil uitvoeren en geschikt wil maken voor e-bikes. Ook willen we onveilige punten aanpakken. U kunt hier alle informatie van de Fietsersbond lezen.

Slimme duurzaamheid: Geluidswal met zonnepanelen langs de A1 | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 Deventer 02-03-2018 00:00

Langs de A1 ter hoogte van Bathmen zal in verband met de verbreding van de A1 een geluidswal worden aangelegd. GroenLinks en D66 vinden deze gunstig gelegen kilometerlange geluidswal de perfecte plek voor de aanleg van een zonnecentrale. De geluidswal ligt op het zuiden en dus gunstig voor zonnepanelen. Helaas vindt de provincie Overijssel het belangrijk om een aantrekkelijke bijzondere snelweg te realiseren en daar horen zonnepanelen niet bij. De fracties van GroenLinks en D66 hebben vandaag opheldering gevraagd bij het college. Fractievoorzitter Tjeerd van der Meulen: " Het is natuurlijk flauwekul dat automobilisten die met 130 km/h over de snelweg razen, de landschappelijke kwaliteiten met een "venster" op Bathmen superbelangrijk vinden en zich ergeren aan een geluidswal met zonnepanelen. Idioot om juist op deze plek niet de geweldige kansen van zonnepanelen te zien." 

 

De bewoners van Bathmen hebben zich met succes hard gemaakt voor de aanleg van een geluidswal om geluidsoverlast na de verbreding van de A1 te beperken. Zowel de provincie Overijssel als de gemeente Deventer staan positief tegenover de aanleg en zijn bereid daar aan mee te betalen. De fracties van GroenLinks en D66 vinden dat er twee vliegen in 1 klap kunnen worden gevangen: de geluidwal ligt perfect op het zuiden en kan tevens dienst doen als zonnecentrale. De provincie Overijssel hecht echter aan de "parkway"gedachte; een snelweg moet bijzonder zijn en uitzicht bieden op het bijzondere landschap. Een geluidswal met zonnepanelen past daar kennelijk niet bij. Beide fracties hebben zich verbaasd over de recente beantwoording van de vragen door het college van gedeputeerde staten nadat vragen waren gesteld door de provinciale fracties. Tevens zijn zij verrast door het gegeven dat Deventer kennelijk al heeft ingestemd met een geluidswal zonder zonnepanelen terwijl onlangs nog is beloofd om dit idee te bespreken met de provincie. Jan Schuring en Tjeerd van der Meulen: "een geluidwal benutten voor zonne-energie is een typisch voorbeeld van slim dubbelgebruik. Landbouwgrond hoeft niet te worden benut. Het is een gemiste kans als we alleen een geluidswal aanleggen zonder dubbelgebruik, alleen maar omdat zonnepanelen niet in een zogenaamde parkwaygedachte passen." De fracties hebben uitleg gevraagd van het college met schriftelijke vragen (zie hierna). Ze wensen dat het college deze kwestie serieus oppakt.

Van der Meulen: "Allemaal leuk en aardig die Parkwaygedachte, maar Deventer wil in 2030 energieneutraal zijn. Wat is er nu mooier om langs een zonnecentrale de CleanTechregio Deventer binnen te rijden?"

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.