“Het meest trots ben ik op de coulanceregeling voor mensen van 75 jaar en ouder waarvan het rijbewijs dreigde te verlopen. Wie in Nederland 75 wordt, moet zich laten keuren om het rijbewijs te houden. Maar het CBR had een enorme achterstand in het verwerken van deze gegevens. Daardoor kwamen veel ouderen buiten hun schuld om zonder rijbewijs te zitten. Door tijdelijk de rijbewijzen te verlengen zorgden we ervoor dat zij zelf naar hun familie, de winkel of de dokter konden blijven rijden.”
21 documenten
Leidse Ring Noord - CDA Standpunt
CDA GroenLinks D66 Leiderdorp 28-11-2019 20:44
Op maandag 18 november zou de Leiderdorpse Gemeenteraad het aangepaste kaderbesluit voor de Leidse Ringweg Noord bespreken. Zoals bekend, brak de LPL met de coalitie bij de start van de vergadering en zagen de wethouders zich gedwongen op te stappen. Het kaderbesluit kon daarom niet inhoudelijk worden behandeld. Waarom is 70 km p/u beter dan 50km p/u? CDA Leiderdorp heeft –samen met de VVD– gezocht naar een compromis. Een compromis in het belang van alle Leiderdorpers. Een compromis met geluidsmaatregelen, zicht op de polder en één die ervoor zorgt dat de weg snel wordt gerealiseerd. We hebben daarom een amendement ingediend dat garandeert dat geluidsschermen niet hoger worden dan 1,25m langs de Dijkwacht, waarmee zicht op de polder blijft behouden. Door middel van bijv. geluidsreducerend wegdek kan worden voldaan aan de wettelijke normen. Wij denken dat 70km p/u met geluidsmaatregelen en zicht op de polder een betere oplossing is dan een 50km-weg zonder geluidsmaatregelen. Bij een 50km-variant is de kans op geluidsoverlast immers zeer groot. Er wordt nu al veel te snel gereden op de weg en met de verdubbeling van de rijbanen zal de kans hierop niet afnemen. Daarnaast wil je de weg zo aantrekkelijk mogelijk houden, zodat het verkeer niet dwars door het dorp gaat. Waarom de ringweg? CDA Leiderdorp wil –net als de andere partijen– dat het verkeer zoveel mogelijk om ons dorp heen rijdt. De Leidse Ringweg Noord is dus een goede zaak voor Leiderdorp. Het verkeer gaat anders via de Engelendaal dwars door ons dorp. De weg moet snel worden gerealiseerd. Leiden zet Leiderdorp onder druk om de overeenkomst met 70km p/u in stand te houden. Het was oorspronkelijk immers 80km p/u. Deze Leidse druk helpt niet, maar het is wel zo dat Leiden de weg grotendeels betaalt (28mio), want de bijdrage van Leiderdorp is slechts 3,5mio. We zullen dus een compromis moeten vinden wat ook in de Leidse gemeenteraad kan worden aangenomen. Wat is het tracé door Leiderdorp? Het kaderbesluit valt voor Leiderdorp in twee delen uiteen: (1) Kruising Engelendaal/Oude Spoorbaan Diverse verbeteringen bij deze kruising, o.a. een fietstunnel onder de Engelendaal, een breder fietspad en geluidsschermen voor de Driegatenbrug en Buitenhof. (2) Oude Spoorbaan tot rotonde N445/N446 Verbreding van de weg tot 2x2 rijstroken en snellere rotondes. De voorgestelde snelheid is 70km. Geen vertraging voor Driegatenbrug CDA Leiderdorp hecht grote waarde aan de snelle realisatie van de Leiderdorpse delen van de Leidse Ring Noord. Waarbij de aanpak van de aansluiting Engelendaal, met een betere aansluiting voor langzaam verkeer en geluidsbescherming voor de woningen bij de Driegatenbrug een hele hoge prioriteit hebben. Met succes heeft het CDA in de informatieavonden gepleit dat de realisatie in Leiderdorp niet het sluitstuk van het project Leidse Ring Noord zou worden. De Engelendaal staat nu zelfs voorop in de volgorde van realisatie. Wij willen niet dat dit vertraging gaat oplopen. Dat is niet in het belang van de bewoners aan de Driegatenbrug en langs de Engelendaal. Wat is belangrijk bij de Oude Spoorbaan? De meeste aandacht is uitgegaan naar de inspanning aan de Oude Spoorbaan. Waar moet de Leidse Ringweg Noord aan voldoen? · Goede doorstroming Het moet voor automobilisten aantrekkelijk zijn om voor de Leidse Ring Noord te kiezen. In ieder geval aantrekkelijker dan een route via de Engelendaal. Daarom is het van belang dat de weg sneller is en ook voorspelbaar qua tijdsduur. Automobilisten moeten zonder na te denken voor de ringweg kiezen. · Geluidsbescherming Het is van belang voor de inwoners langs de route dat er geluidsmaatregelen worden genomen. Dit kan met stil asfalt, geluidsschermen enzovoort. Als dat niet voldoende is, kunnen er ook maatregelen op maat bij de woningen worden geregeld. · Zicht op de polder Leiderdorp kent de slogan ‘Kloppend hart tussen land en stad’. We willen graag zo goed mogelijk zicht houden op de polder. In de pers en commentaren lijkt de discussie nu alleen te gaan over 50 of 70km. Bij CDA Leiderdorp gaat het erom wat nodig is om Leiderdorp te beschermen tegen meer verkeer. Wij verwachten dat de Leidse Ring Noord vanaf de Zijlbrug niet alleen betekent twee rijbanen erbij, maar eindelijk ook goede geluidsbescherming voor de bewoners rond de Driegatenbrug en dat de geluidsbescherming voor de Dijkwacht de weg en de koplampen van de auto’s uit het zicht houdt, maar tevens bijdraagt aan zicht op de polder voor bewoners, fietsers en wandelaars. En daarbij verwachten wij dat de projectgroep en ons college volledig verantwoordelijkheid nemen en dat waar nodig zelfs aanpassingen en geluidsisolatie in en aan woningen worden gerealiseerd. Samenvattend Het CDA was tegen het oorspronkelijke plan waar werd gesproken over 2m hoge schermen. Wij willen maximaal 1,25m hoge geluidsschermen langs de Dijkwacht tot het ovaal. Hierdoor garandeer je zicht op de polder. De geluidsdeskundigen hebben aangegeven dat er oplossingen mogelijk zijn om de bewoners voldoende geluidsbescherming te geven bij 1,25m. Als de wethouder dit kan garanderen, dan is de 70km p/u voor ons acceptabel en draagt dit bij aan de aantrekkelijkheid voor automobilisten om Leiderdorp heen te rijden. Dit is de inzet via ons amendement wat vraagt om maximaal 1,25m geluidsschermen langs de Dijkwacht. We denken ook dat we hier uiteindelijk ook een betere oplossing bieden dan een 50km weg. Bij deze snelheid zullen er immers geen geluidsschermen worden geplaatst en is de kans op geluidsoverlast door te snel rijdende automobilisten zeer waarschijnlijk. Hoe nu verder? Er zijn nu nieuwe coalitieonderhandelingen tussen LPL, D66, GroenLinks en PvdA. De verwachting is uitgesproken dat het nieuwe college midden december kan worden geïnstalleerd. Daarna zal de Leidse Ringweg Noord opnieuw op de agenda staan. We hopen en verwachten dat het nieuwe college zo slim is om al tijdens de onderhandelingen contact te zoeken met Leiden en indien nodig de Provincie. Alleen met goede regionale samenwerking is een oplossing mogelijk en kunnen in ieder geval de (geluids)verbeteringen aan de kruising Engelendaal/Driegatenbrug snel worden gerealiseerd.
D66 Kampen vraagt aandacht voor verkeersveiligheid op fietsroutes naar basisscholen
D66 Kampen vraagt aandacht voor verkeersveiligheid op fietsroutes naar basisscholen
Uit een verkennend onderzoek van D66 Kampen blijkt dat hooguit 75% van de basisscholieren lopend of op de fiets naar school gaat. Volgens de basisscholen is de verkeersveiligheid op fietsroutes een belangrijke belemmering om dit ...
Dit bericht is afkomstig van D66 Kampen, dé sociaal-liberale partij in Kampen.
#D66 #Wijchen komt met een ...
#D66 #Wijchen komt met een initiatiefvoorstel, zodat iedereen een elektrische auto bij zijn/haar huis kan opladen. Oók als je de auto niet op eigen grond kan zetten. #duurzaamheid #voordetoekomst
Initiatiefvoorstel om elektrisch laden voor iedereen mogelijk te maken in Wijchen. Iedereen moet een eigen laadpaal kunnen plaatsen.
De Friese Bibliotheken organiseren ...
D66 Heerenveen 15-03-2019 16:20
De Friese Bibliotheken organiseren op zondag 24 maart een theatercollege met het thema Voltooid Leven in Heerenveen. Sander de Hosson, Pia Dijkstra en Hedy d’Ancona delen inspirerende verhalen en vertellen wat het thema voor hen betekent. Als lid van D66 kan je korting krijgen door de kortingscode "BIEBPAS" in te vullen op de site van het posthuistheater. Je kunt je aanmelden via: https://www.posthuistheater.nl/voorstellingen/934/Een_matinee_over_voltooid_leven/De_Laatste_Dans/
De Laatste Dans - Een matinee over voltooid leven. Als je zelf mag bepalen, hoe je je leven wilt leiden, mag je dan ook zelf bepalen, wanneer je leven voltooid is? En wat komt er op je af als je de regie in eigen hand houdt? De Friese Bibliotheken…
VVD, D66 en GroenLinks: houdt Voorschoten bereikbaar
VVD GroenLinks D66 Voorschoten 15-03-2019 04:51
Als onderdeel van de Rijnlandroute worden de Lammebrug en de Trekvlietbrug verhoogd, de Europaweg verbreed en het Lammenschansplein opnieuw ingericht. Dit alles moet zorgen voor een betere afwikkeling van het verkeer. Ook worden er goede fietsverbindingen aangelegd. Raadslid Saskia Boom (D66): “Het is zaak om de overlast tijdens de werkzaamheden zo veel mogelijk te beperken. Voorschoten mag niet op slot gaan. D66 ziet kansen in slimme oplossingen zoals verkeersapps, waarbij verkeersgebruikers worden gewezen op opstoppingen en alternatieven krijgen aangereikt. Ook een goede informatieverstrekking aan de burgers is van belang.”
Coalitiepartner GroenLinks sluit zich hierbij aan. Raadslid Joop Bos: “GroenLinks is altijd van mening geweest dat het aanpakken van het knelpunt Lammenschansplein eerste prioriteit moest zijn. Wij wilden dit graag opgelost zien voordat de overige besluiten over de Rijnlandroute genomen zouden worden. Files en langzaam rijdend verkeer zijn slecht voor de leefomgeving. Er moet dus aandacht zijn voor de doorstroming van het verkeer tijdens de werkzaamheden. Verder zullen degelijke fietsroutes en goed openbaar vervoer speerpunten van ons blijven om de autodrukte te laten afnemen.”
Bart Lavrijsen: “Dit project is gigantisch en we begrijpen dat zulke werkzaamheden niet zonder enige overlast gepaard zullen gaan, maar we moeten voorkomen dat Voorschoten jarenlang onbereikbaar wordt. We willen weten welke voorwaarden er in de aanbesteding met de aannemers worden opgenomen die de bereikbaarheid van ons dorp tijdens de werkzaamheden moeten garanderen.” Volgens de planning zullen de werkzaamheden aan het Lammenschansplein ruim twee jaar gaan duren.
Provincie ZeelandBezoek Waterdunen ...
Bezoek Waterdunen op de fiets 🚲 tijdens de Open Dag op 23 februari. Rij met ons mee tussen 11.00 en 13.00 uur en ontdek hoe mooi het gebied geworden is. We stoppen onder andere bij de vogeltelpost 🦆🦅 en de getijdenduiker 💦 Kijk voor meer info op en aanmelden op: http://www.waterdunen.com/fiets-mee-rond-waterdunen-tijdens-de-open-dag-op-23-februari
Wie komt a.s. zondag om 11:30 naar ...
D66 Amersfoort 15-02-2019 15:47
Wie komt a.s. zondag om 11:30 naar De Nieuwe Stad om Lyke Veen te verwelkomen in Amersfoort tijdens haar 66 kilometer lange fietstocht door de Provincie Utrecht? 💚 Wij zorgen voor de koffie! ☕️ Natuurlijk zoeken we ook nog mensen die een stukje met Lyke mee willen fietsen, het belooft er heerlijk weer voor te worden! 🚲
D66 Valentijnsprijs – Jubileumeditie. U kunt nu nomineren!
Voor de tiende keer op rij reikt D66 Schiedam de Valentijnsprijs uit. Wie wint na ‘vrijwilligers van de buurpreventie’ de Valentijnsprijs? Op 14 februari 2019 weten we het.
De prijs is bedoeld voor bewoners, clubs en verenigingen die op vrijwillige basis een positieve bijdrage aan de leefomgeving in onze stad hebben geleverd. D66 vertrouwt op de eigen kracht van mensen en heeft grote waardering voor diegenen die de eigen verantwoordelijkheid nemen voor hun leefomgeving, zelf keuzes maken en actief zijn om hun doelen te bereiken, zonder meteen naar de gemeente te wijzen. Het is volgens D66 belangrijk dat deze mensen het respect krijgen dat ze verdienen voor het werk dat ze doen. Op Valentijnsdag zetten we deze mensen dan ook graag in het zonnetje.
Iedereen kan een bewoner, club of vereniging nomineren. Een jury, bestaand uit leden van D66 Schiedam, beslist wie de uiteindelijke winnaar wordt. De prijs zal op Valentijnsdag (14 februari) worden uitgereikt door fractievoorzitter John van Sliedregt.
Wellicht kent u een Schiedamse vrijwilliger, club of vereniging die voor de prijs in aanmerking zou kunnen komen. Nomineren kan op de facebookpagina van D66 Schiedam: www.facebook/D66Schiedam. Wij zijn benieuwd wie u nomineert en waarom. Dit kan in tekst, foto, of zelfs in een filmpje. U kunt natuurlijk ook andere nominaties ‘liken’. Mensen die niet op Facebook actief zijn, kunnen hun nominatie, voorzien van een motivatie, mailen naar: valentijnsprijs@d66schiedam.nl
Nomineren kan tot 1 februari 2019.
The post D66 Valentijnsprijs – Jubileumeditie. U kunt nu nomineren! appeared first on Schiedam.
Gisteravond bijeenkomst van de ...
Gisteravond bijeenkomst van de Vereniging Dorpsbelang Elst. Mooi om te zien hoe de bewoners in werkgroepen samen nadenken over de gezamenlijke doelen. Een mooie vorm van participatie! Wensen werden gedeeld mbt recreatie, jeugd, verkeersveiligheid en het centrum van Elst.