Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

8 documenten

Verkiezingsuitslag te volgen bij ...

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA ChristenUnie Zutphen 17-03-2019 11:19

Verkiezingsuitslag te volgen bij Grand Café Pierrot! Woensdagavond 20 maart vanaf 21.00 uur geen sport op de schermen bij Pierrot, maar de verkiezingsuitslag! Gezellig toch? Samen met je (politieke) vrienden de uitslagen volgen onder het genot van een lekker drankje! Om 1.00 uur de laatste ronde, dus tijd genoeg voor alle stemmentellers om ook nog even aan te schuiven. Komen jullie ook? VVD Zutphen CDA Zutphen-Warnsveld Pvda Zutphen Warnsveld ChristenUnie Zutphen-Warnsveld D66 Zutphen SP Zutphen/Warnsveld Burgerbelang Zutphen Warnsveld BewustZW Stadspartij Zutphen-Warnsveld Gemeente Zutphen Annemieke Vermeulen

KijkopSteenbergen.nlAfgelopen ...

VVD VVD Steenbergen 30-09-2018 08:13

KijkopSteenbergen.nlDeelnemers ...

VVD VVD Steenbergen 29-09-2018 13:23

Mathijs ten Broeke wethouderskandidaat namens de SP

SP SP GroenLinks VVD PvdA Zutphen 16-05-2018 13:13

Mathijs ten Broeke is de SP-kandidaat voor het nieuwe wethoudersteam van Zutphen. Samen met Harry Matser (GroenLinks), Annelies de Jonge (PvdA) en Laura Werger (VVD) en burgemeester Annemieke Vermeulen vormen zij het nieuwe college van Burgemeester & Wethouders. De SP is beretrots.

Het afdelingsbestuur heeft een aantal criteria gesteld aan de wethouderskandidaat die ze zocht. Hij of zij moest een toegankelijke persoonlijkheid hebben, daadkrachtig zijn en lef hebben. Hij of zij moest Zutphen van binnen en buiten kennen, en weten wat er speelt in de lokale politiek. En bovenal moest hij/zij geen zakelijk bestuurder zijn, maar een politiek leider. Meerdere kandidaten zijn geschikt bevonden, maar uiteindelijk koos het afdelingsbestuur er voor om Mathijs ten Broeke voor te dragen als kandidaat wethouder van de SP.

SP-afdelingsvoorzitter Nils Müller: ‘Mathijs is een groot talent binnen de SP en velen hebben hem de afgelopen jaren leren kennen als gedreven en strijdbaar. Vier jaar geleden kwam hij in de gemeenteraad. Na een jaar werd hij fractievoorzitter. Onlangs werd hij uitgeroepen tot één van de 12 beste raadsleden van Nederland. Met zijn frisse blik is hij een waardevolle aanvulling op het nieuwe wethoudersteam dat de komende jaren in Zutphen aan de slag gaat’.

 

De energietransitie kent geen keuzemenu

D66 D66 VVD Hengelo 12-03-2017 21:45

Windenergie is hot in Twente. Wanneer je de discussie volgt, zou je bijna gaan denken dat windenergie een vorm van ‘alternatieve’ energieopwekking is en dat we nog kunnen kiezen. Wereldwijd werd er in 2015 echter meer in nieuwe wind- en zonneparken geïnvesteerd dan in gas- en kolencentrales. En dat is niet voor niets.

Alleen inzetten op zonne-energie is bij lange na niet genoeg om de energiedoelstellingen te realiseren. De energietransitie kent namelijk geen keuzemenu. Het is én zonnepanelen én windmolens, op zee én op land naast andere energiebronnen en energiebesparende maatregelen. Het is allemaal nodig om in de toekomst voldoende duurzame energie op te kunnen wekken. Deze opgave is vergelijkbaar met de omvang van de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog.

Nederland heeft zich als EU-lid verplicht om in 2020 minimaal 14 procent van het binnenlandse energieverbruik duurzaam op te wekken. Offshore lijkt dit te gaan lukken, maar op het land loopt de bouw van nieuwe windparken in vrijwel alle provincies achter op schema. De provincie heeft gebieden aangewezen waar windenergie-initiatieven plaats mogen vinden ‘als er sprake is van een goede landschappelijke inpassing op basis van de aanwezige gebiedskenmerken’. Gemeenten bepalen echter zelf of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Met alle gevolgen van dien. Maatschappelijke weerstand en een gebrek aan urgentie bij bestuurders maakt dat we steeds verder achteropraken bij het behalen van onze duurzaamheidsdoelstelling. En Nederland staat al voorlaatste op de EU-ranglijst hernieuwbare energie.

In de gemeente Hengelo heeft de fractie van D66 gepleit voor het opnieuw onderzoeken van de mogelijkheden voor windenergie. In 2011 gooiden de toetsingsmethode en het radarsysteem van vliegveld Twente roet in het eten. Op basis van nieuwe rapporten is er aanleiding om dit opnieuw te onderzoeken. De grootste uitdaging is hierbij niet van technische of financiële aard. De vraag is vooral hoe je omwonenden mee laat profiteren van windmolens in hun achtertuin. De VVD speelt hier een negatieve rol in door op basis van onjuiste en verouderde informatie de maatschappelijke weerstand te vergroten. Zo noemde raadslid Roel Kok in dagblad Tubantia dat windmolens weinig opleveren, draaien op subsidie en de inwoners alleen maar geld kost. Daarbij zou het in Hengelo te weinig waaien. Met deze opmerkingen worden we teruggeworpen in het steenkolentijdperk.

Onshore wind is namelijk de goedkoopste vorm van groene stroom, en dus met de minste subsidiebehoefte. Op dit moment is het zo dat bedrijven die een hoge CO2-emmissie kennen en veel vervuilende stoffen uitstoten, niet hoeven te betalen voor de schade die ze hiermee aanrichten. Wanneer we het principe van ‘de vervuiler betaalt’ zouden toepassen blijkt dat de prijs van grijze stroom enorm zou stijgen en groene stroom vanzelf de goedkoopste energievorm zou worden. Volgens het IMF legt onze regering jaarlijks ruim 9 miljard toe op fossiel energieverbruik doordat de kosten niet volledig in de consumentenprijs worden doorberekend.

Voor een moderne windmolen in Hengelo moet je een zonneveld aanleggen van 10-12 hectare voor een vergelijkbare energieproductie. Als een windmolen niet rendabel zou zijn, zou er simpelweg niet in worden geïnvesteerd. Ook niet vlak over de grens bij onze Duitse buren waar de Energiewende inmiddels flink op stoom is gekomen. Met moderne technologie is overal in Nederland de wind goed te oogsten. Zelfs windmolenminister Henk Kamp weet ondertussen wel beter.

Ik zie nog te veel overheden en bestuurders denken en handelen vanuit financiële kaders en financieel rendement. Wil je mensen overtuigen en draagvlak creëren voor het realiseren van windenergie, dan zul je vooral het maatschappelijke rendement meer voor het voetlicht moeten laten komen én moeten informeren op basis van de juiste feiten. Gemeentebesturen kunnen vanuit een heldere duurzaamheidsvisie een verhaal vertellen dat mensen aanspreekt. Ook de gemeente Hengelo wil invulling geven aan de doelstellingen en ambities uit de VNG- en SER-klimaatakkoorden en aan haar eigen duurzaamheidsbeleid. Dit alles komt onder druk te staan wanneer lokale bestuurders aan komen zetten met een onjuiste weergave van de voor- en nadelen van windmolens.

Het kan toch niet zo zijn dat we in Twente met innovatieve windmolenbedrijven als Pure Energie (Enschede) en 2-B Energy (Hengelo) er niet toe komen om windmolens in Twente te realiseren. Arthur Vermeulen, Manager Raedthuys Windenergie B.V., noemde onlangs in een interview in de Tubantia dat bij veel mensen nog niet is doorgedrongen hoe groot de opgave is. Het is precies dit gebrek aan urgentie bij lokale bestuurders dat mij nog het meeste zorgen baart. Het is precies de reden waarom het thema duurzaamheid bovenaan de Agenda van Twente zal moeten komen.

Marc ten Barge

Raadslid D66 Hengelo

Het bericht De energietransitie kent geen keuzemenu verscheen eerst op Hengelo.

Inspraakreactie tegen herindeling bij de Commissie Bestuur en Middelen van Provinciale Staten van Zuid-Holland 15 februari 2017

VVD VVD CDA Cromstrijen 16-02-2017 10:08

Inspraakreactie H.J. Flieringa, commissievergadering Bestuur en Middelen d.d. 15 februari 2017

 

Ontwikkeling Bestuurlijke toekomst, zo heet het onderzoek dat de Provincie Zuid-Holland in samenwerking met de fractievoorzitters/fracties heeft laten doen als onderlegger voor het besluit dat Gedeputeerde Staten hebben genomen. Dat besluit heet kortweg herindeling. Het is nu aan u, Statenleden om te oordelen of dit de juiste conclusie is.

 

Er valt een hoop aan te merken op het besluit van GS. Onderbelicht is in ieder geval de consequentie die voortvloeit uit het recent besluit van Gedeputeerde van der Sande om de datum van herindeling, te vervroegen van 1 januari 2020 naar 1 januari 2019.

 

Veel voorstanders van 5 zelfstandige gemeenten vertalen dat met: ‘tijdens de wedstrijd de regels wijzigen’. Een verklaring voor de angst bij voorstanders van herindeling is, dat dit onderwerp de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 zal beïnvloeden.

 

Wat opvalt is dat de ‘daadkracht van GS’ zich met name manifesteert in het dubieuze gezegde: ‘Het doel heiligt de middelen. Waarom wil GS onder stoom en kokend water een herindeling doordrukken.

 

-        Natuurlijk is het mogelijk om onder druk en tegenzin 5 organisaties samen te voegen. Het resultaat daarvan kennen we uit tal van andere gemeentelijke organisaties. CDA vraag maar eens aan uw partijgenoot, oud burgemeester Huub van der Meer, later wethouder van een heringedeelde gemeente, of dat effectief is.

-        Dient u de inwoners van de Hoeksche Waard door met vermeende daadkracht een bouwwerk zonder fundering neer te zetten?

 

Wat hebben gedeputeerde Staten gedaan met de door inwoners van de Hoeksche Waard ingediende zienswijzen?

 

Waarom zijn gedeputeerde Staten en de voorstanders van herindeling zo bang voor een volksraadpleging. Ik kan het antwoorde wel raden. Ook hier is angst een slechte raadgever.

 

Bestuurders in de 5 gemeenten worden als karikaturen weggezet. Zij hebben, volgens berichten aan de pers geen bestuurskracht. Terwijl de daadkracht van de Provincie op zich laat wachten. Hoe lang heeft het vorige college van GS niet geprobeerd woningbouw in de gemeente Cromstrijen tegen te houden?

 

Stelt u de vraag over de bestuurskracht van het Samenwerkingsorgaan Hoeksche Waard eens aan uw Gedeputeerden

 

Heeft u weleens gehoord van fileprobleem op de A29 en het provinciale wegennet in de gemeenten Cromstrijen, Oud -Beijerland, Binnenmaas en Strijen en Korendijk? En heeft u Gedeputeerde Vermeulen ooit horen zeggen dat de samenwerking met de 5 verkeerswethouders niet tot effectieve voorstellen leidt?

 

Heeft u van Gedeputeerde Weber weleens gehoord hoe effectief hij samenwerkt met de samenwerkende gemeenten in de Landschapstafels? Heeft u Gedeputeerde Jansen weleens horen vertellen over de verwerving van het Fort Buitensluis?

 

Zijn er aanmerkingen op de inbreng van de Hoeksche Waard in de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid, vervult SOHW geen voorbeeldfunctie in de uitvoering van de 3 D-s. Voelt de inwoner van de Hoeksche Waard zich minder veilig dan de inwoners van grote heringedeelde gemeenten?

Zijn raadsleden en bestuurders daar even bereikbaar?

 

Geachte Statenleden de kracht van een boodschap zit niet in de lengte maar in de kwaliteit.

 

De VVD Cromstrijen heeft na OBT proces tijdens een gesprek met vertegenwoordigers van de VVD Statenfractie, voorgesteld om te werken aan een samenwerkingsmodel van onderop, dat met het sluitstuk herindeling, kan resulteren in een succesvolle samenvoeging van de 5 gemeenten. VVD Statenfractievoorzitter Tiemen Brill noemde dat toen ‘de kers op de taart’.

 

In het OBT is het beslag gemaakt voor een taart met te veel zout en zuur. Ambtenaar Berkhout is vergeten de bindmiddelen toe te voegen. De bestuurders mochten er geen gist bij doen en de fractievoorzitters in de Hoeksche Waard hebben vergeten om het bakblik in te vetten.

 

Gedeputeerde Staten hebben eerst geprobeerd de taart aan te laten branden en vervolgens besloten om hem ongaar uit de oven te halen.

 

Dames en heren Statenleden, ik wens u smakelijk eten

VVD-raadslid Mariëlle Mellink verlaat de gemeenteraad

VVD VVD Leusden 23-09-2016 02:07

VVD-raadslid Mariëlle Mellink heeft zojuist haar ontslag als gemeenteraadslid aangeboden aan Leusdens burgemeester Annemieke Vermeulen. In verband met haar verloving met de Veenendaalse burgervader Wouter Kolff zal zij op termijn naar Veenendaal verhuizen, daarmee Leusden verlaten en dus ook niet meer in de raad actief kunnen zijn.

Mariëlle is sinds 2014 lid van de VVD-fractie in de raad (een dikke 500 voorkeursstemmen) en zet zich daar met verve in op de portefeuilles ruimtelijke ordening (waaronder de renovatie van winkelcentrum De Biezenkamp), volkshuisvesting, milieu, energie en duurzaamheid en was ook lid van de werkgroep Jeugdgemeenteraad. Zij stond o.a. aan de wieg van het verbod op het schadelijke onkruidverdelgingsmiddel glyfosaat (Roundup).

Mariëlle geeft aan: "Er zijn meerdere redenen om te stoppen met de raad, gelukkig voor mij zijn deze redenen zéér positief. Natuurlijk vind ik het jammer om te vertrekken, je start met de intentie om de periode vol te maken. Overigens vind ik het überhaupt ‘waanzinnig' dat ik namens zo veel kiezers hun standpunt heb mogen vertolken in de raad. Ik ben dan ook zeer dankbaar dat mij deze kans is gegund.

 

De VVD-fractie reageert: “De verloving van Mariëlle en Wouter is een heuglijk feit, maar zorgt er helaas ook voor dat wij afscheid moeten nemen van onze fractiegenote. Mariëlles juridische kennis, uitstekend politiek gevoel en ook haar collegialiteit zullen we erg missen.”

 

Fractie en bestuur zullen de constructieve samenwerking met de raad, college en inwoners van Leusden, zoals u die van ons gewend bent, met onverminderde energie voortzetten.

Raadsvergadering 12 mei

VVD VVD Leusden 30-05-2016 06:16

Carlos Genders over vluchtelingen

Wij krijgen als raad weinig informatie over het verloop hiervan en het effect op de openbare orde. Weliswaar worden we periodiek op hoofdlijnen op de hoogte gesteld, maar we krijgen geen beeld van mogelijke overlast of meldingen bij de politie. De VVD heeft gevraagd om vaker geïnformeerd te worden. De portefeuillehouder, onze burgemeester Annemieke Vermeulen, vond niet dat de raad meer informatie had kunnen krijgen, maar gaf daarna wel meer actuele informatie. Ze doet geen mededelingen over de achtergrond van overlast en criminaliteit, maar gaf aan dat deze niet substantieel is toegenomen door de vestiging van de opvang. Wekelijks heeft ze overleg met het COA en de politie.

Afgelopen dinsdag verscheen een persbericht over de opvang. De huidige 360 vluchtelingen zullen langer blijven dan eerder aangegeven. Continuïteit van onderwijs en sociale contacten in Leusden worden als argument gegeven waarom het gemeentebestuur hier graag aan meewerkt. De VVD vraagt zich echter af of hier geen binding met Leusden gelegd wordt, waarin we vluchtelingen zonder status valse hoop geven door binding met één plaats. Worden er geen voldongen feiten gecreëerd, vóórdat de gemeenteraad zich hierover heeft kunnen uitspreken? Eerder COA-beleid was er juist op gericht om vluchtelingen juist niet te lang op één locatie te laten verblijven, om binding tegen te gaan. Wat is het scenario als de noodopvang sluit? Dezelfde argumenten kunnen immers gelden voor het opzetten van een asielzoekerscentrum (AZC). Volgens de burgemeester is dit niet aan de orde en komt een mogelijk AZC natúúrlijk voor besluitvorming in de raad.

De VVD blijft dit dossier op de voet volgen, niet omdat we tegen opvang zijn, maar omdat we in de samenleving méér horen dan alleen enthousiasme en vooral omdat we vinden dat over iedere stap open debat moet kunnen worden gevoerd, daar waar de beslissing moet liggen: in de raad.

Klaas Roskam over het bestemmingsplan voor het nieuwe gemeentehuis

Het nieuwe gemeentehuis.

Wij hebben als VVD tegen de wijzigingen van het bestemmingsplan gestemd. Volgens ons had het gemeentehuis ook anders ingevuld kunnen worden, bijvoorbeeld op een andere plek in Leusden. Maar ook de combinatie van woningen en het ambtelijk apparaat in één gebouw is volgens ons op langere termijn mogelijk een conflictbron. Immers de gemeente zal in een Vereniging van Eigenaren niet zelf meer de zeggenschap hebben over wat er moet gebeuren. Als derde punt wordt er een voorschot genomen op het afsluiten van de huidige doorgaande weg (’t Erf-De Smidse) omdat er een dorpsplein moet komen in het Hart van Leusden. Maar er ligt nog geen enkel plan aan ten grondslag. Wel betekent het dat het ontwerp van het gebouw er nu al op moet worden aangepast. Verder is er sprake van een hogere geluidswaarde dan die nu is toegestaan en moet er een toren komen van zo’n 20 meter. Het nut van de toren ontgaat ons volledig, bovendien stoort het de omwonenden. Het totale kostenpatroon is ook niet helder, niet meer dan dat het goedkoper moet zijn dan nu, per jaar gerekend. De investering zelf is een vraagteken. Kortom wij zijn hierop tegen en zullen dit gehele proces dan ook kritisch blijven volgen.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.