Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

12 documenten

Weblog van wethouder Liesbeth Vos ...

ChristenUnie ChristenUnie Oldebroek 04-07-2019 10:55

Weblog van wethouder Liesbeth Vos met daarin mooie woorden: 'Wethouder zijn in de gemeente Oldebroek is voor mij geen gewoon beroep; voor mij is het een roeping!' Zie de link voor de hele blog! 👇🏼

ChristenUnie akkoord met aanvullend krediet IKC Zuidwest

ChristenUnie ChristenUnie Oldebroek 24-05-2019 16:47

De ChristenUnie is tijdens de commissievergadering van donderdag 16 mei akkoord gegaan met het aanvullend krediet van € 955.153,- voor het realiseren van het IKC Zuidwest en als voorfinanciering een extra bedrag van € 68.631,- aan de Stichting Kinderopvang gemeente Oldebroek (SKO) voor haar ruimten in het IKC.

De ChristenUnie heeft al vaker aangegeven een voorstander te zijn van een Integraal Kind Centrum (IKC). In een IKC zijn allerlei voorzieningen, zoals onderwijs (voor leerlingen tot 12 jaar), buitenschoolse opvang, peuterspeelzaal en eventueel een kinderdagverblijf en allerlei andere welzijnsactiviteiten ondergebracht. Een groot voordeel van een IKC is dat er samengewerkt kan worden door voorzieningen met elkaar te delen. Zo kan men bijv. samen gebruik maken van een lokaal wat is ingericht voor bepaalde activiteiten en kan men verschillende disciplines met elkaar delen wat ten goede komt aan beter (passend)onderwijs en betere leef- en leeromstandigheden voor kinderen tot 12 jaar. 

‘IKC Zuidwest’ is een centrum waar de basisscholen De Meidoorn (sinds 1 augustus 2016 gefuseerd met De Klepperbelt) en De Bron een IKC gaan vormen op de huidige locatie van de Bron, waarbij men samenwerkt met SKO (Stichting Kindcentrum Oldebroek). SKO biedt kinderopvang voor hele of halve dagen voor kinderen van 0 – 4 jaar en/of buitenschoolse opvang aan kinderen van 4 – 13 jaar.  

Door de overspannen marktsituatie v.w.b. scholenbouw kwam de aanbesteding in een impasse; geen enkele aannemer wilde voor het beschikbare bedrag een IKC bouwen. De schoolbesturen, SKO, de ambtenaren en de wethouder zijn na een harmonieus en constructief overleg tot een voorstel gekomen, waarbij allerlei schrapopties zijn besproken. Hierdoor zijn de extra kosten beperkt gebleven tot € 955.153,-. De kapitaallasten hiervan kunnen gedekt worden uit de reserve onderwijshuisvesting, zodat het niet extra op de begroting drukt. Resultaat is een sober en doelmatig gebouw dat voldoet een de wensen die er zijn met betrekking tot de onderwijsvisie en kinderopvang, ook voldoet het aan de eisen van Frisse Scholen Klasse B en aardgasvrij.

De stuurgroep schrijft namens de schoolbesturen in een brief aan de raad: ‘Wij willen niet onvermeld laten dat het overleg met de gemeente en in het bijzonder met wethouder Liesbeth Vos op een uitermate positieve en constructieve wijze is verlopen’. 

Er is en er wordt veel geld geïnvesteerd in de IKC’s binnen de gemeente. De fractie van de ChristenUnie is van harte voor deze investering; het werkt mee aan goede onderwijsomstandigheden die de ontwikkelingskansen van onze kinderen vergroten. 

Namens de fractie van de ChristenUnie,  

Berend Jan Spijkerboer

Met elkaar voor een duurzaam ...

ChristenUnie ChristenUnie SGP Oldebroek 28-06-2018 08:37

Met elkaar voor een duurzaam Oldebroek! 🌻 https://oldebroek.christenunie.nl/k/n6121/news/view/1223182/58129/nieuwe-bestuursperiode-met-realistische-ambities.html

Nieuwe bestuursperiode met realistische ambities

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA Oldebroek 28-06-2018 07:06

https://oldebroek.christenunie.nl/k/n6121/news/view/1223182/58129/Liesbeth VosIn de raadsvergadering van 14 juni is de bestuursovereenkomst 2018-2022 ‘Met elkaar voor een duurzaam Oldebroek’ in de raad van Oldebroek besproken en zijn de wethouders Liesbeth Vos (ChristenUnie), Ben Engberts (SGP) en Bob Bergkamp (ABO) benoemd.

De fractie van de ChristenUnie is blij met de overeenkomst die gesloten is tussen ChristenUnie, SGP en ABO en vooral tevreden over de manier waarop dat gegaan is. We zijn na de verkiezingen gestart met een raadsbrede bijeenkomst waar alle partijen hebben kunnen aangeven wat de belangrijkste thema’s voor de komende vier jaar zijn. De samenvatting van deze bijeenkomst was de start voor de coalitieonderhandelingen. We geloven erin dat samenwerken, dat is heel wat anders dan het altijd met elkaar eens zijn, ons veel verder brengt dan elkaar bestrijden.

De bestuursovereenkomst is een document op hoofdlijnen. Dat biedt ruimte voor inbreng van alle partijen, zowel in coalitie als in oppositie. We hebben richting aangegeven en vinden het belangrijk dat het college samen met samenleving en belanghebbenden hier mee aan de slag gaan en dat daarna de raad een definitief besluit neemt. Geen dichtgetimmerd akkoord dat door drie partijen wordt opgelegd maar ruimte voor samenleving en raad om inbreng te leveren.

Het bestuursakkoord heeft de titel ‘Met elkaar voor een duurzaam Oldebroek’ gekregen dat geeft wat ons betreft prima weer waar de belangrijkste ambities liggen.

Met elkaar, met de samenleving. We gaan uit van de behoeften, de inbreng,  de eigen kracht van de onze inwoners   -  verder uitwerken van Oldebroek voor Mekaar.

Zorgen voor elkaar, doorgaan op de ingeslagen weg op het gebied van het Sociaal Domein waarbij het uitgangspunt dat hulp beschikbaar blijft voor hen die het nodig hebben voorop staat.

Duurzaam Oldebroek, we willen een duurzame samenleving. Hier ligt nog een grote opgave. Dat betekent vooral verder uitwerken van het uitvoeringsprogramma klimaat neutraal Oldebroek, maar ook werken aan behoud en versterking van onze mooie leefomgeving.

Enkele punten uit de overeenkomst die we als fractie van de ChristenUnie willen noemen zijn:

Inzetten op woningbouw, zoeken naar andere nieuwe woonvormen maar ook visievorming op woningbouw locaties voor de toekomst. Meer aandacht voor bestrijding van drank- en drugsgebruik. Aandacht voor verkeersveiligheid en fietsroutes.

De financiële positie van de gemeente is best goed te noemen maar voor de langere termijn dreigt er wel een structureel tekort van 2 miljoen. Het is wat ons betreft zaak om dat op orde te krijgen, geen tijd om met allerlei nieuwe plannen te komen maar eerst zorgen dat inkomsten en uitgaven in balans komen. Nieuwe plannen kosten meestal geld en we proberen lasten stijging voor de inwoners te voorkomen. Nieuwe plannen, bij voorkeur initiatieven vanuit de samenleving, zullen dan ook jaarlijks bij de begrotingsbehandeling beoordeeld worden op (financiële) haalbaarheid.

De fractie van de ChristenUnie is zeer tevreden over deze overeenkomst, wat ons betreft een open en realistische overeenkomst passend bij de samenleving van Oldebroek. We waren dan ook zeer verbaasd en teleurgesteld in de reactie van het CDA die met kwalificaties als weinig ambitie en niet concreet wel erg zuur reageerde. Kritiek is prima maar wat ons betreft dan wel inhoudelijk en opbouwend daar kom je verder mee.

Het nieuwe college zal met deze bestuursovereenkomst aan de slag moeten, de samenleving betrekken, raadplegen en dan met concrete acties komen. Een nieuw team van mensen, twee wethouders van ‘buiten’ mensen met ervaring die het vak van wethouder kennen en hun sporen hebben verdiend. De fractie van de ChristenUnie vindt het wel jammer dat er mensen van buiten de gemeente moeten komen, het kost toch enige tijd om de gemeente te leren kennen. Wat ons betreft vinden we het wel belangrijk dat er gekozen wordt voor kwaliteit. We hebben dan ook alle vertrouwen in de kandidaten van SGP (Engberts) en ABO (Bergkamp) die beiden een zeer gedreven indruk maakten bij de eerste kennismaking. Onze eigen Liesbeth Vos is de constante factor in het nieuwe college. Ze zal na het vertrek van de burgemeester nog meer het initiatief moeten nemen. Ze geeft zelf aan dat ze staat te popelen om met het nieuwe team aan de slag te gaan, Liesbeth haar gedrevenheid kennende komt dat vast wel goed. 

Fractie ChristenUnie

Snel internet is belangrijk voor ...

ChristenUnie ChristenUnie Elburg 03-03-2018 11:59

Snel internet is belangrijk voor onze ondernemers en inwoners in het buitengebied. Wij gingen op bezoek bij Henk Magré en Bert Jan Van de Weg. Zij zijn ondernemer en ambassadeur van Glasvezel buitenaf. De afgelopen jaren hebben wij ons sterk gemaakt voor de aanleg van #glasvezel in het buitengebied en met succes. Bij voldoende belangstelling komt er glasvezel in het buitengebied. Aanmelden kan nog tot 16 april op http://www.glasvezelbuitenaf.nl

ZOMERNOTA

ChristenUnie ChristenUnie Staphorst 08-07-2017 23:08

https://staphorst.christenunie.nl/k/n6154/news/view/1122958/448479/Euro bankbiljetten.jpgRaadsvergadering 4 juli 2017 De zomernota laat de stand van zaken van dit jaar zien en de plannen en financiën voor 2018. Dit najaar zullen we de begroting van 2018 vaststellen. Dat zal de laatste begroting van deze raadsperiode zijn. Daarna is het aan een nieuwe raad om nieuw beleid te ontwikkelen.

Als we even terugkijken en de stand van zaken opnemen van de uitvoering van het coalitieakkoord zijn we in grote hoofdlijnen tevreden over de uitvoering. Veel zaken zijn in de afgelopen jaren uitgevoerd. Zo hebben we met de extra taken op het sociaal domein ervoor gezorgd dat de zorg voor kinderen en ouderen geregeld blijft. We hebben geïnvesteerd in het deelnemen van mensen met een arbeidsbeperking aan de samenleving. Er is volop geïnvesteerd in veiligheid als we kijken naar de vrij liggende fietspaden die overal zijn aangelegd, of binnenkort worden aangelegd. Meerdere sportaccommodaties zijn de afgelopen jaren vernieuwd; SC Rouveen, de sporthal en het zwembad. En inmiddels lijkt ook voor het langlopende dossier van de AMBC een oplossing in zicht. Wat betreft zorg- en woonvoorzieningen is veel gerealiseerd, bijvoorbeeld op de Triangellocatie in Rouveen. Kortom er is veel tot stand gekomen.

Maar dit is natuurlijk geen reden voor een passieve houding. Er is nog genoeg werk aan de winkel in de resterende periode. Meerdere zaken hebben hun beslag nog niet gekregen of nog moeten worden uitgevoerd. Ik wil een aantal zaken benoemen die wat de ChristenUnie betreft nog uitdagingen vormen en ook onze aandacht zullen hebben.

Duurzame energie

De ChristenUnie is niet tevreden over de aandacht die het college heeft voor duurzame energie. Wij hebben een plicht hebben om zorgvuldig met deze aarde om te gaan en om te investeren in de toekomst van volgende generaties.

Al langere tijd staat op de planning dat we een duurzaamheidsagenda gaan uitvoeren:

In 2015 is gecommuniceerd dat er dat jaar (2015) nog uitvoering zou worden gegeven aan een duurzaamheidsactieplan. Die planning is niet gehaald. Een jaar later wordt vertraging gemeld en wordt aangegeven dat eind 2016 een voorstel in de raad wordt behandeld. Die planning is niet gehaald. Dit jaar was er een vacature voor een beleidsmedewerker duurzaamheid. In de vacaturetekst stond als taakomschrijving dat deze medewerker uitvoering geeft aan het programma zoals dat is opgenomen in de Nota Duurzaamheid, die in het voorjaar van 2017 door de raad wordt vastgesteld. Die planning is niet gehaald. In de zomernota die nu wordt gepresenteerd staat: “Er wordt op dit moment gewerkt aan het opstellen van het duurzaamheidsactieplan. De voortgang is goed.”

Kan het college uitleggen op basis waarvan ze vinden dat de voortgang goed is?

Dit kan natuurlijk niet en duurt allemaal veel te lang. Ambtelijk begreep ik dat er nu eerst nog een bestuurlijke visie wordt opgesteld en dat vanuit die visie een actieprogramma gaat worden opgesteld. Wij verwachten wel van het college dat ze hier snel mee aan de slag gaa. Ik wil concreet vragen om de raad op korte termijn een planning te sturen wanneer we wat concreet kunnen verwachten. Wanneer komt er een bestuurlijke visie, Nota Duurzaamheid of duurzaamheidsactieplan naar de raad? Wij vinden dat hier nu echt meters gemaakt moeten worden.

Armoedebeleid

Een ander aspect waar wij tot meer tempo willen oproepen is een deel van ons armoedebeleid. Een van de belangrijkste oorzaken van armoede is het hebben van schulden. Als gemeente hebben we een belangrijke rol op het gebied van de schuldhulpverlening. De wetgever verplicht de gemeenteraad om hierin een actieve rol te hebben en minimaal een keer per vier jaar nieuwe doelen en maatregelen vast te stellen. Begin 2012 is in deze raad een beleidsplan vastgesteld, maar dat beleidsplan is allang verlopen. We vragen dus om hier snelheid mee te maken, zodat we aan onze verplichting kunnen voldoen en, nog belangrijker, goede hulp kunnen bieden aan mensen met schulden. Uit landelijke analyses komt naar voren dat teveel mensen met schulden geen goede hulp krijgen. We weten niet of dit in onze gemeente ook het geval is en in welke mate iedereen in beeld is.

Cultuurhistorie

We zijn positief over het voorstel in deze zomernota om een visie te ontwikkelen op de cultuurhistorische waarde van Staphorst. Het is belangrijk om het culturele erfgoed te behouden en te ontwikkelen.

Voormalige bibliotheek Rouveen

De voormalige bibliotheek in Rouveen staat al jaren leeg. Er is nog geen besluit genomen over de toekomst van deze locatie. In de zomernota staat als reden dat er eerst meer helderheid moet komen over het gemeentelijk vastgoed. De ontwikkeling van het dienstencentrum in Staphorst en het gemeentehuis worden daarbij benoemd. Wat ons betreft staat het onderzoek naar het gemeentehuis los van de locatie van de voormalige bibliotheek in Rouveen.  Ontwikkel een toekomstvisie voor dit gebouw. Verkoop is wat ons betreft ook een reële optie.

Ruimtelijke Ordening

Staphorst is een ontwikkelgemeente en er is in het dorp Staphorst dringend behoefte aan woningbouw. We weten dat alles op slot zit. Wat ons betreft blijft het belangrijk om in te blijven zetten op alle mogelijkheden dit vlot te trekken en alle conventionele én onconventionele middelen te overwegen.

Tijdens de ronde waarin aandachtspunten naar voren gebracht konden worden voor deze zomernota kwam ook naar voren dat de moeilijke dossiers op ruimtelijke ordening snel moeten worden opgelost. Die wens onderschrijven wij. Er moet altijd bereidheid zijn om met elkaar in gesprek te gaan en te kijken naar nieuwe mogelijkheden om kwesties op te lossen. Tegelijkertijd moeten we ons ook realiseren dat niet alle kwesties op die manier op te lossen zijn. In die gevallen zijn we voor een groot deel ook afhankelijk van het tempo van de rechtsprekende organen.

 

 

EVALUATIE SOCIAAL DOMEIN

ChristenUnie ChristenUnie Staphorst 08-07-2017 23:07

https://staphorst.christenunie.nl/k/n6154/news/view/1122959/448479/Evenwicht.jpgDe evaluatie van het sociaal domein laat over het algemeen een positief beeld zien over hoe zaken in Staphorst zijn opgepakt. Ik denk dat we heel blij mogen zijn met de resultaten uit deze evaluatie. En dat terwijl we vooraf best wel zorgen hadden in hoeverre wij deze grote taken op een goede wijze konden laten landen. Uiteraard blijkt uit de evaluatie ook dat bepaalde zaken beter kunnen.

Toegang

We lezen in de evaluatie dat sommige inwoners uit onze gemeente te lang wachten met het stellen van een hulpvraag. Er moet echt iets aan de hand zijn, wil men hulp vragen. Dat is ook iets wat onderdeel is van de cultuur. Die zelfredzaamheid is in de kern positief, maar dit is ook een effect daarvan.

Er wordt voorgesteld om het Centrum voor Jeugd en Gezin en het Centrum voor Werk en Ondersteuning samen te voegen. Dat lijkt ons een goede ontwikkeling. Er moet meer integraal gewerkt worden en een samenvoeging zorgt voor minder loketten. Wat ons betreft zo snel mogelijk samenvoegen, maar niet overhaast. We vragen aandacht voor de risico’s die er zijn voor een te snelle samenvoeging. Het CJG staat stevig in de benen, maar we lezen ook dat het CWO nog wel een slag te maken heeft.

Samenwerking maatschappelijke partijen

Uit de evaluatie komt naar voren dat de samenwerking met maatschappelijke partijen als onderwijs, wijkverpleging, zorgverzekeraars, etc. goed is. Ook zijn er goede afspraken met huisartsen over doorverwijzing naar jeugdhulp. Als we kijken waar andere gemeenten tegenaanlopen zijn de afspraken die wij met huisartsen kunnen maken toch wel iets waar we heel dankbaar voor mogen zijn. Daar waar in andere gemeenten dit moeizaam verloopt, gaat dat in onze gemeente heel goed. Het aantal directe verwijzingen van huisartsen is wel iets gestegen. Het is goed om hier alert op te zijn.

Onafhankelijke ondersteuning

In het sociaal domein kennen we de onafhankelijke cliëntondersteuning. Dat zijn mensen die worden betaald door de gemeente en de zorgvrager onafhankelijk van advies voorzien. Het is mooi dat we dit kennen, maar inwoners moeten wel van het bestaan weten. En daar schort het aan. In de evaluatie staat dat de bekendheid van de onafhankelijke cliëntondersteuning slechts 25% is. We vragen ons af hoe dat kan. De wet schrijft namelijk voor dat de gemeente de inwoner wijst op het bestaan en de mogelijkheden van cliëntondersteuning. Worden inwoners hier voldoende op gewezen? Overigens wijkt de bekendheid niet af van het landelijke beeld en komt ook uit landelijke onderzoeken van o.a. de Nationale Ombudsman en de Raad voor het openbaar bestuur dit zorgpunt naar voren. Het is belangrijk om hier dus meer aandacht voor te krijgen.

Klachten

Het aantal klachten is laag. Dat is natuurlijk positief. Tegelijkertijd zien we dat in andere onderzoeken wel de conclusie wordt getrokken dat er zorgen zijn over de mogelijkheid om klachten in te dienen. De Nationale Ombudsman concludeert dat mensen vaak niet weten waar, hoe en wanneer ze een klacht kenbaar moeten maken. Ons beleid moet er niet op gericht zijn het aantal klachten te laten toenemen, maar het is wel belangrijk dat goed gecommuniceerd wordt over de mogelijkheid tot het indienen van klachten. Dat kunnen immers ook weer leermomenten zijn.

Een vraag die we hierbij hebben is ook of we voldoende zicht hebben op de klachtafhandeling die bij gecontracteerde partijen plaatsvindt. In deze evaluatie lezen we daar niet direct iets over terug. Houden we dat ook bij en wordt gevraagd om dat terug te koppelen naar de gemeente?*

Statushouders in de bijstand

Uit de evaluatie komt naar voren dat het aantal mensen in de bijstand de afgelopen jaren is gegroeid. De contactmomenten waren te weinig en de kwaliteit was ook niet optimaal. Dit had voor een groot deel te maken met een capaciteitsprobleem. We begrijpen dat dit inmiddels is opgelost. Had niet eerder actie moeten worden ondernomen.

Voor de helft bestaat deze groep uit statushouders. In 2015 is deze groep toegenomen. We lezen vreemd genoeg dat er vanaf toen een verminderende aandacht was voor deze groep vanwege andere prioriteiten. Dat vinden we opmerkelijk omdat we hier zowel in 2015 als 2016 als raad aandacht voor hebben gevraagd. We hebben toen immers een vangnetuitkering moeten aanvragen en bij de behandeling in de raad is toen door deze raad al gewezen op aandacht voor deze groeiende groep. Graag een reactie van het college hierop.

Tot slot

De evaluatie is omvangrijk en er zou nog meer te zeggen zijn. We hebben ons beperkt tot een aantal onderwerpen die ons opvielen uit deze evaluatie. Over het algemeen zijn wij heel tevreden met de resultaten uit deze evaluatie. Het evaluatierapport biedt ook goede handvatten om het sociaal domein nog beter in te richten.

Alwin Mussche

Kadernota: 2018 jaar van de toegankelijkheid

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks VVD Heemstede 08-07-2017 19:32

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1124086/48317/rolstoellogo-groen-kleinIn de kadernota legt de gemeenteraad de kaders vast voor de begroting van 2018. Tijdens het debat over de kadernota vroeg de ChristenUnie aandacht voor onder meer de toegankelijkheid van de stad. de afvalinzameling, fietsvoorzieningen en straatintimidatie. Zo wil de ChristenUnie het jaar 2018 uitroepen tot jaar van de toegankelijkheid.

1e termijn:

Voorzitter, we staan er financieel beter voor dan vorig jaar. Het college heeft schuld gereduceerd en werd daarbij mede geholpen door de economische groei. Maar we zijn er nog niet. Goed dat het college weer extra investeringen doet, dat past ook bij de groei van de stad, maar we moeten ook de komende jaren door blijven gaan met het verlagen van de schuld. Als de rente stijgt hebben we immers nog steeds een groot probleem.

Daarom ben ik toch benieuwd naar de visie van het college op verdere schuldreductie. In het coalitieprogramma samen doen staat dat een voordelig rekeningsaldo voor de helft wordt ingezet voor schuldreductie en voor de helft voor het incidenteel verlagen van de bezuinigingsopgave. In de kadernota zijn hier een paar woorden aan toegevoegd namelijk dat het ook mag als dekking voor de voorgestelde beleidsintensiveringen. De ChristenUnie is blij met veel van deze nieuwe investeringen maar ik wil deze koerswijziging hier wel markeren. Mijn fractie heeft in dit debat ook een aantal wensen maar voor mijn fractie blijft net zo belangrijk dat we blijven proberen de schuld verder te verlagen.

Voorzitter, ik werd wel blij bij het lezen van de kadernota. Ik herkende meerdere voorstellen van mijn fractie die het college nu omzet in beleid: meer AED’s in de stad, meer geld voor nazorg van ex-gedetineerden, geld voor een domus-plus voorziening voor daklozen en een proef Project Haarlem waar daklozen geld krijgen om zelf regie te voeren over hun reintegratie en tenslotte ook nog geld voor onderzoek naar de komst van een Odensehuis, een inloop-,informatie- en ontmoetingscentrum voor mensen met (beginnende) dementie of geheugenklachten en hun mantelzorgers. En ook het meer inzetten op lobby waar wij zo vaak voor hebben gepleit werpt zijn eerste vruchten af. Er zijn meer subsidies binnengehaald. Mooi!

Financiële zorgen

Toch heb ik nog wel wat financiële zorgen

Ik sluit mij aan bij de vragen over de tekorten voor de maatschappelijke opvang. Dit is één van de belangrijkste opgaven voor de komende jaren. Er komen steeds meer kinderen en tieners in onze stad. De enorme opgave voor onderwijshuisvesting is nog niet gedekt in de Kadernota. Besluitvorming wordt een jaar uitgesteld terwijl de grote groei juist de komende vier jaar is. Dat vind ik echt jammer. Het zou niet zo moeten zijn dat er voor elke school afzonderlijk hier moties moeten worden ingediend. Ik lees dat er in de komende twee tot drie jaar een verdiepingsslag wordt uitgevoerd naar het gewenste en noodzakelijke voorzieningenniveau en de bekostiging daarvan nu de stad groeit. Natuurlijk, het moet zorgvuldig maar kan dat niet sneller. In het bedrijfsleven zou volgens mij zo’n verdiepingsslag niet zo lang duren. Deze is immers essentieel voor de strategische koers van de stad en dan zouden we nog een paar jaar wellicht suboptimaal investeren. Kan dat niet over een jaar klaar zijn? Er is ook nog geen zicht op de benodigde middelen voor mobiliteitsmaatregelen uit de SOR. Hopelijk gaat de lobby snel hiervoor vruchten afwerpen. Dan de taakstelling van 2,3 mln op de huishoudelijke ondersteuning. Dat is als ik het goed begrijp technisch, we houden immers nu geld over. Maar komt dat overschot niet door de hoogte van de eigen bijdrage? Ik snap de zorgen van de SP over zorgmijding wel. Is het college bereid de hoogte van de eigen bijdrage te onderzoeken? En wat als er weer een economische crisis komt en de inkomsten uit eigen bijdragen dalen? De ChristenUnie stelt voor dat we als sociale stad streven om op het landelijke gemiddelde te gaan zitten qua hoogte van de eigen bijdrage. Met onze woonlasten willen we ook niet aan de top zitten, doe dit dan ook met de eigen bijdrage. Ik heb hier helaas geen schriftelijke vraag over gesteld maar hoor graag van het college hoeveel een gemiddeld tarief zou kosten.

Voorzitter, ik wil wat uitgebreider stil staan bij de onderwerpen jeugdzorg, toegankelijkheid, fiets, wonen, afvalbeheer en handhaving.

Jeugdzorg

Er is veel geld overgehouden in het sociaal domein waaronder bij de jeugdzorg terwijl ik niet de indruk heb dat de problemen kleiner zijn geworden. Tegelijk krijgt Haarlem binnenkort nog meer geld krijgt voor de jeugdzorg. Hoe verhoudt dit extra geld zich tot het geld wat nu overblijft? De ChristenUnie zou graag inzicht hebben in de besteding in vergelijking tot andere gemeentes en het landelijk gemiddelde. Ik denk dan aan euro's per jeugdige, hoogte van normbedragen, criteria voor toewijzing.

Toegankelijkheid

We hebben een goed debat gehad over mijn initiatiefnota om Haarlem toegankelijker te maken voor gehandicapten. Ik ben blij dat het college veel punten oppakt in bijvoorbeeld het nieuwe convenant binnenstad. Maar er is meer nodig. Ter afronding van dit debat dient de ChristenUnie daarom vandaag 3 moties in.

In de eerste motie stel ik voor 2018 uit te roepen tot het jaar van de toegankelijkheid als mooi vervolg op het huidige jaar van de ontmoeting. Stadsbreed moeten we aan de slag om te komen tot een echte inclusieve samenleving. Mijn tweede motie vraagt knelpunten in kaart te brengen in Haarlemse wijkcentra, sportkantines, scholen en ander publiek toegankelijk vastgoed. Dit kan deels meeliften op de actualisatie van de onderhoudsplannen van het gemeentelijk vastgoed. De derde motie vraagt om een eerste stap te zetten in het slechten van drempels in de openbare ruimte. Geef als gemeente het goede voorbeeld. Met wat zakken zand komen we al een heel eind. Ik ben optimistisch want GroenLinks vroeg ook al om een toegankelijkheidsbudget dus ik hoop dat het college deze handschoen oppakt.

Fietsmaatregelen

Waar ik graag nog meer actie van het college zou zien is het fietsbeleid. Er wordt gedacht aan fietssnelwegen maar in andere gemeenten zijn ze daarmee al veel verder. Moet de ambitie hier niet omhoog? Mooi dat er incidenteel geld komt voor werk-met-werk-maken maar zou dit niet juist structureel moeten zijn om resultaten te boeken voor de fiets?

Ook voor fietsenstallingen is meer geld nodig. Helaas is er momenteel geen meerderheid voor een ondergrondse fietsenstallling op de Botermarkt maar ik hoop dat dit na de verkiezingen anders is. Rigoureuze maatregelen zijn nodig voor de bereikbaarheid van de binnenstad en een verbetering van de kwaliteit van de openbare ruimte. Laten we in ieder geval het komende jaar benutten om goed onderzoek te doen naar alle mogelijke alternatieven.

Op het stationsplein is wel snel een verbetering mogelijk. In de motie “Van fietsdomino naar fietsenrekken” vraag ik fietsenrekken te plaatsen langs de Jansweg. Dan kunnen er een paar honderd extra fietsen worden gestald en zijn we van de chaos af die ontstaat bij een kleine windvlaag.

Wonen

De VVD heeft een interessante motie ingediend om meer woningen te bouwen in Haarlem, maar liefst 16.000. Ik ben het niet eens met alle locaties die VVD op de kaart heeft gezet maar de meeste wel en ook de intentie steun ik van harte: we moeten echt meer woningen gaan bouwen in Haarlem dan het college nu wil en dan moet ook woningbouw in de Waarderpolder mogelijk zijn. Ik verwacht echt van het college dat in ieder geval het taboe op woningen tussen Oudeweg en het spoor deze week van tafel gaat, zo nodig dien ik hiervoor nog een motie in. Kijk naar wat Amsterdam doet, ambitieuze plannen ook op bedrijventerreinen. Dat hoeft niet ten koste te gaan van ruimte voor bedrijven zeg ik tegen de PvdA. De grond moet efficiënter worden gebruikt. Ga vaker de hoogte in. Je schrikt af en toe van het slechte ruimtegebruik in de Waarderpolder. Ik vraag het college deze week een toezegging te doen dat de ambitie fors omhoog gaat, naar een getal van tenminste 5 cijfers. De woningnood in Haarlem is gigantisch hoog en ik wil echt meer sense of urgency voelen. Nieuwe inwoners betekenen ook meer inkomsten voor de stad en dat kan worden ingezet voor bijvoorbeeld verdere verduurzaming, investeringen in bereikbaarheid en nieuwe impulsen voor de economie zoals bijvoorbeeld is gedaan met de 3D-makerszone.

Afvalbeheer

Haarlem bungelt qua gescheiden inzameling van het huishoudelijk afval nog steeds onderaan van alle gemeenten in Nederland. Met het strategisch plan afvalbeheer wordt een goede richting ingezet maar de uitrol duurt wat betreft de ChristenUnie veel te lang. Ik kan het niet uitleggen aan mijn vrienden dat zei nog 3 jaar moeten wachten voordat zij met de duobak hun afval kunnen scheiden. We moeten onze achterstand inhalen. Daarom dien ik een amendement in om de uitrol van duo-bakken te versnellen. Dit kost wat extra maar we hebben dan ook sneller de beoogde milieuwinst.

Handhaving

Er werd eerder vanavond een terechte vraag door Trots Haarlem gesteld over het aantal Haarlemse handhavers. Is het college bereid in kaart te brengen of hier, mede gezien de groei van de stad, niet een uitbreiding nodig is? Ik zou ook wel eens willen zien hoe wij qua capaciteit scoren in vergelijking met andere gemeenten. Ik hoor te vaak geluiden dat mensen in wijken handhavers missen of dat ze daar zijn op de verkeerde tijdstippen.

Handhaving vraagt ook duidelijke normen. Een steeds groter probleem is straatintimidatie. O.a. Amsterdam en Rotterdam hebben dit inmiddels strafbaar gesteld. De ChristenUnie komt vandaag met een motie om in Haarlem dit voorbeeld te volgen.

Afronding

Voorzitter, enkele wensen van mij kosten geld. Ik zie ruimte in de meicirculaire die uitwijst dat de stad extra geld gaat krijgen. Ik begrijp dat sommige fracties liever een andere dekking zien. Volgens mij zou deze ook gevonden kunnen worden in de post onvoorzien waar we voorzien dat we geld gaan overhouden, maar ik sta open voor andere suggesties vanuit de raad of het college.

Voorzitter, ik wens het college veel succes bij het beoordelen van de vele constructieve voorstellen die we vanavond hebben langs zien komen. Vanmiddag ontplofte mijn mail haast qua aantal moties. En dan is het toch jammer als je als eerste een paar dagen geleden op 1 na al je moties rondstuurt (ja, ik heb mijn lesje geleerd) van slechts 3 fracties reactie krijgt. Maar ik kan u verzekeren dat veel van de vandaag rondgestuurde moties van andere fracties waar ons logo nog niet boven staat wel de steun van de ChristenUnie zullen krijgen. Dit geldt in ieder geval voor de motie die vraagt om over te stappen op digitale moties. Dat kan veel papier maar ook werk besparen. Ik heb dat een jaar geleden ook al voorgesteld. Laten we dat voor de verkiezingen regelen, dat moet toch kunnen!

 

MOTIE Stel (seksuele) straatintimidatie strafbaar

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 26 juni 2017,

In beraadslaging over de Kadernota 2017

Overwegende dat:

De gemeente Rotterdam in navolging van Amsterdam de APV gaat aanpassen zodat per 1 januari 2018 (seksuele) straatintimidatie strafbaar is; Uit onderzoek in beide gemeenten blijkt dat seksuele straatintimidatie een groot probleem is [1] en het aannemelijk is dat dit probleem ook in Haarlem groot is; Het voorstel van strafbaarstelling onderdeel is van een bredere Aanpak Seksuele Straatintimidatie waarin ook aandacht is voor slachtoffers (ondersteuning, meldpunt), campagne (bewustwording plegers en omstanders) en aanpak op straat (training straatwerkers, samenwerking ketenpartners zoals politie, OM en maatschappelijke organisaties); Een verbod op seksuele straatintimidatie niet alleen een duidelijke norm is in de strijd tegen intimidatie van vrouwen maar ook kan helpen in de aanpak van het lastig vallen van homo’s, lesbiennes, biseksuelen en transgenders;

Verzoekt het college

Onderzoek te doen naar de ervaringen met (seksuele) straatintimidatie in Haarlem, bijvoorbeeld via het omnibus-onderzoek; Een Haarlemse aanpak op te stellen voor dit probleem waaronder in ieder geval een voorstel tot het opnemen van een verbod in de APV; Voor zover de Haarlemse aanpak niet gedekt kan worden uit de bestaande veiligheidsmiddelen hiervoor dekking te zoeken in de restruimte van de algemene middelen programmabegroting 2018;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser

ChristenUnie

[1] https://www.ois.amsterdam.nl/pdf/2016_straatintimidatie%20in%20amsterdam.pdf en http://www.persberichtenrotterdam.nl/uploads/pvastraatintimidatie.pdf In Rotterdam heeft 84% van de vrouwen (leeftijd van 18-45 jaar) ermee te maken. Verder blijkt dat 90% van de vrouwen haar gedrag aanpast, waarvan ruim 50% ’s avonds bepaalde plekken mijdt. In Amsterdam geeft 59% van de vrouwen aan in het afgelopen jaar met een of meer vormen van (seksuele) straatintimidatie te zijn geconfronteerd. Onder vrouwen van 15-3 jaar is dat 83%.

MOTIE Van fietsdomino naar fietsenrekken

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 26 juni 2017,

In beraadslaging over de Kadernota 2017

Overwegende dat:

Er een groeiend tekort aan fietsenrekken is bij station Haarlem In de fietsvakken aan de Jansweg langs de gevel van de Beyneshal capaciteit is voor 180 fietsen, maar bij een telling in mei 2016 hier 390 fietsen en brom- en snorfietsen stonden; Fietsen in de fietsvakken regelmatig omwaaien met grote kans op schade en de fietsvakken een rommelig beeld geven; Volgens de Leidraad Fietsparkeren (CROW uitgave 291) stallingvoorzieningen als ‘vol’ moeten worden beschouwd bij een fietsparkeerdruk hoger dan 80%; Op basis van deze norm de fietsparkeerplaatsen rond het station overvol zijn omdat rond het station de fietsparkeerdruk 97,8% is (inclusief 600 leegstaande betaalde stallingen Fietscarré en fietsparkeervakken Jansweg is dit 87,0% en dus nog steeds  te vol, zie bijlage voor alle cijfers); Het mogelijk is voor €165.000 langs de gevel van de Beyneshal aan de Jansweg dubbellaags fietsenrekken te plaatsen met een capaciteit van 900 fietsen waardoor er voor de korte termijn extra ruimte kan worden geboden voor fietsen en de omgevingskwaliteit kan worden verbeterd vooruitlopend op een structurele oplossing van het stallingstekort; Deze rekken ook in een toekomstige nieuwe stalling bij het station kunnen worden gebruikt; In de meicirculaire voor alle jaren sprake is van een voordeel voor de algemene middelen van €156.000 in 2017 en jaarlijks circa €2,5 miljoen in volgende jaren;

Verzoekt het college

In de uitwerking van de programmabegroting 2018 of zo mogelijk nog in een bestuursrapportage in 2017 realisatie van fietsenrekken met circa 900 plaatsen aan de Jansweg op te nemen zodat deze fietsenrekken uiterlijk eerste kwartaal 2018 kunnen worden geplaatst en hiervoor dekking te zoeken in het voordeel voor de algemene middelen zoals opgenomen in de meicirculaire.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

 

Bijlage: overzicht stallingscapaciteit en –behoefte Haarlem station

Bron: antwoord op technische vragen ChristenUnie-fractie

 

Betreft openbaar gebied (exclusief betaalde NS-stalling)

 

Behoefte op basis van telling 31 mei 2016:          ca.7267 fietsen (incl. brom-/snorfietsen)

Aanbod:

Fietskelder:                                                   5020 plekken in rek

Fietsgevel:                                                    1637 plekken in rek

CWI:                                                              591 plekken in rek

CWI losstaand:                                             50 plekken (t.b.v. afwijkend)

Stapelrekken Kennemerplein:                    0 plekken in rek (verwijderd)

Bolwerken:                                                    0 plekken in rek (verwijderd)

Stationsplein 70                                            14 plekken in rek

Lange Herenstraat                                        120 plekken in rek

Jansweg                                                        ca. 320 plekken in de fietsvakken

Totaal:                                                                       7752 plekken

Overschot:                                                                485 plekken

Overschot exclusief Jansweg:                                 165 plekken

 

NB:

In de NS-stalling staan structureel nog eens ca. 600 plekken leeg. De NS stalling is (nog) niet gratis toegankelijk.

 

 

AMENDEMENT Wijken sneller voorzien van DUO-bakken

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 26 juni 2017,

In beraadslaging over de Kadernota 2017

Overwegende dat:

Haarlem in 2015 op 6 gemeenten na het slechtst presteerde wat betreft het scheiden van huishoudelijk afval in heel Nederland [1]; Het Strategisch Plan Afvalbeheer voorziet in de komst van 29.000 duocontainers in de laagbouw van Haarlem voor het gescheiden inzamelen van Plastic, Metaal en Drankenkartons (PMD) en Papier en Karton in de periode 2015-2020 om het inwoners makkelijker te maken afval te scheiden en zo het afvalscheidingspercentage te verhogen; Het hierdoor in sommige wijken nog 3 jaar duurt voordat gebruik kan worden gemaakt van de nieuwe DUO-bakken; Versnelde uitrol van alle nog resterende duocontainers blijkens antwoorden op technische vragen (zie bijlage) in 2018 mogelijk is maar dat hiervoor: het derde inzamelvoertuig reeds in 2018 in plaats van 2019 moet worden aangeschaft en dat dit voor het zomerreces 2017 moet worden besloten omdat de doorlooptijd die is benodigd voor levering van duovoertuigen bij de leverancier minimaal 52 weken bedraagt vanaf het moment van opdrachtverstrekking. extra kosten moeten worden gemaakt in 2018 waardoor de afvalstoffenheffing niet zou toenemen met € 13 (conform Implementatieplan SPA) maar met € 20; In de Kadernota wordt voorgesteld om de financiële consequenties van het Implementatieplan SPA voor 2018 van € 13 per huishouden eenmalig ten laste te laten komen van de algemene middelen om te voorkomen dat de woonlasten stijgen; Het onwenselijk is dat bij een versnelling van de uitrol van de duocontainers de woonlasten alsnog stijgen;

Besluit in het besluit over de Kadernota 2017

punt 8a te wijzigen in: “In te stemmen met de volgende fase invoering SPA in de wijken 2018 waarbij wordt gekozen voor versnelling van de uitrol van de duocontainers en duovoertuigen door in 2018 uit te gaan van 3 in plaats van 2 duovoertuigen en 23.000 in plaats van 5.800 duocontainers” In punt 16a “€ 850.000” te wijzigen in “€ 1.250.000”

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser

ChristenUnie

[1] https://afvalmonitor.databank.nl/

 

MOTIE 2018 jaar van de toegankelijkheid

 

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 26 juni 2017,

In beraadslaging over de Kadernota en gelezen de Initiatiefnota Toegankelijke stad voor iedereen,

Overwegende dat:

Artikel 1 van het Verdrag van de Verenigde Naties inzake de rechten van personen met een handicap voorschrijft dat personen met een handicap in een inclusieve samenleving niet worden belet volledig, effectief en op voet van gelijkheid met anderen te participeren in de samenleving; Zo’n 10 tot 15 % van de mensen in Nederland soms of altijd gebruik maakt van een rolstoel, rollator of scootmobiel; Er in Haarlem in het sociale, fysieke, economische en digitale domein letterlijk en figuurlijk nog veel drempels te slechten zijn voor gehandicapten en ook andere doelgroepen profiteren van het slechten van deze drempels; Een inclusieve samenleving ook een beroep doet op de grondhouding van bestuurders, inwoners en ondernemers in de stad bijvoorbeeld als het gaat om in toegankelijke taal geschreven informatie; Toegankelijkheid structurele aandacht verdiend van het gemeentebestuur en van maatschappelijke organisaties in Haarlem;

Verzoekt het college:

2018 uit te roepen tot het ‘Jaar van de Toegankelijkheid’, initiatieven die plaats vinden in dit kader te coördineren en het ‘Jaar van de Toegankelijkheid’ evenals evenementen die plaatsvinden in dit kader, stadsbreed te communiceren.

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

 

MOTIE Drempels slechten in openbare ruimte voor een inclusieve samenleving

 

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 26 juni 2017,

In beraadslaging over de Kadernota en gelezen de Initiatiefnota Toegankelijke stad voor iedereen en de aanvulling van de wethouder op preadvies d.d. 23 juni 2017

Overwegende dat:

Het college onderkent dat, na inventarisatie, een aantal aanpassingen in de openbare ruimte vrij simpel te realiseren zijn zoals het plaatsen van extra (verhoogde) bankjes in de binnenstad en bij knooppunten en het aanpassen van de bestrating zodat onnodige belemmeringen worden weggenomen; Binnen het bestaande budget voor beheer en onderhoud deze aanpassingen relatief eenvoudig kunnen worden meegenomen via onder meer ‘werk met werk maken’ als de straat toch open gaat voor een project uit het reguliere onderhoudsprogramma, maar dat er op dit moment voor de uitvoering van ‘solitaire’ maatregelen geen budget vanuit beheer en onderhoud beschikbaar is waardoor er nog jaren veel drempels in de stad zullen blijven; Bij het opstellen van de Handboeken Inrichting Openbare Ruimte gebruik is gemaakt van de CROW- richtlijnen maar dat desondanks expliciete toegankelijkheidscriteria niet of nauwelijks terug te vinden zijn in deze handboeken.

Verzoekt het college:

In de uitwerking van de programmabegroting 2018 budget beschikbaar te stellen voor het maken van een eerste stap in het slechten van drempels in de openbare ruimte te beginnen bij winkelcentra en andere publieksaantrekkende voorzieningen waar dit met eenvoudige aanpassingen in de bestrating realiseerbaar is en hiervoor dekking te zoeken in het voordeel voor de algemene middelen zoals opgenomen in de meicirculaire Criteria voor toegankelijkheid in de volgende versie van de Handboeken Inrichting Openbare Ruimte en in de contracten met partijen bij werken in regie op te nemen en hierbij gebruik te maken van de CROW publicatie 337 en de richtlijn Voetpaden voor iedereen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

MOTIE Drempels slechten in publieke gebouwen voor een inclusieve samenleving

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 26 juni 2017,

In beraadslaging over de Kadernota en gelezen de Initiatiefnota Toegankelijke stad voor iedereen en de aanvulling van de wethouder op preadvies d.d. 23 juni 2017

Overwegende dat:

Er geen zicht is in hoeverre Haarlemse schoolgebouwen, wijkcentra, sportkantines, loketten van de sociaal wijkteams en overig vastgoed van de gemeente met een publieksfunctie toegankelijk zijn; Slechts de helft van de stembureaus toegankelijk is terwijl de wet 100% toegankelijkheid vraagt en het college de raad moet informeren als dat niet lukt, maar tot op heden het college niet heeft onderbouwd waarom het niet mogelijk is om meer stembureaus in Haarlem toegankelijk te maken; Het college onderhoudsplannen van het gemeentelijk strategisch vastgoed gaat actualiseren en een inventarisatie van duurzaamheidsmogelijkheden laat uitvoeren en een inventarisatie van toegankelijkheidsmaatregelen hier goed op kan meeliften;

Verzoekt het college:

Te inventariseren welke aanpassingen er nodig zijn voor het volledig toegankelijk maken van alle stembureaus (zo nodig door aanwijzen van alternatieve locaties) of in ieder geval dit aantal substantieel te verhogen om zo te voldoen aan de recent aangescherpte Kieswet en de raad hiervoor een plan voor te leggen. In samenwerking met de schoolbesturen de benodigde maatregelen voor het volledig toegankelijk maken van alle Haarlemse schoolgebouwen in kaart brengen en een realistisch tijdpad uit te werken voor realisatie van deze maatregelen en dekking in het meerjarig investeringsplan van de gemeente en de schoolbesturen; In samenwerking met de gebruikers de benodigde maatregelen voor het volledig toegankelijk maken van de Haarlemse wijkcentra, sportkantines, loket Haarlem en overig vastgoed van de gemeente met een publieksfunctie in kaart te brengen en een realistisch tijdpad uit te werken voor realisatie van deze maatregelen en dekking daarvoor in het meerjarig investeringsplan; Kosten voor deze onderzoeken zo veel mogelijk te dekken uit het reeds vrijgegeven krediet voor de actualisatie van de onderhoudsplannen van het gemeentelijk vastgoed en voor eventuele aanvullende kosten dekking te zoeken in het voordeel voor de algemene middelen zoals opgenomen in de meicirculaire.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

“Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.”

ChristenUnie ChristenUnie Oldebroek 06-07-2017 07:38

In juli 2014 heeft de gemeente samen met de schoolbesturen uit Oldebroek een Toekomstvisie voor het onderwijs opgesteld. Een belangrijk onderdeel van deze visie is de wijze waarop we de onderwijshuisvesting vorm willen geven. Op basis van dit huisvestingsplan is besloten om te werken naar een aantal IKC’s (Integrale Kind Centra), 3 in Wezep en 2 in Oldebroek.

Een korte technische toelichting

In het huisvestingsplan is bij het berekenen van de kosten uitgegaan van de normen die de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) voorschrijft. Dit zijn de standaard normen met betrekking tot de bouwkosten voor een nieuw te bouwen schoolgebouw. Echter, ieder gebouw in Nederland moet voldoen aan het Bouwbesluit (wettelijk minimum). Wanneer een schoolgebouw wordt gebouwd volgens dit Bouwbesluit liggen de kosten fors boven de normen van de VNG. Dit geldt voor iedere nieuwe school en brengt dus een stevige investering met zich mee.

Toekomstbestendig bouwen

De fractie van de ChristenUnie wil zich graag inzetten voor goede en gezonde onderwijshuisvesting voor onze kinderen. Een groot deel van hun tijd wordt doorgebracht in en rond een schoolgebouw. We vinden het daarom belangrijk dat het (binnen)klimaat van de scholen gezond en fris is. Daar willen we graag in investeren voor de toekomst. We zijn daarom het college en in het bijzonder wethouder Vos (verantwoordelijk voor Onderwijs in onze gemeente) dankbaar dat zij de raad een voorstel heeft gedaan waarbij extra wordt geïnvesteerd in “frisse scholen” en duurzaamheid, zoals LED-verlichting, zonnepanelen en hoogwaardige beglazing. Deze keuze kost de gemeente 40% meer dan aanvankelijk met elkaar is vastgesteld. Maar investeren in duurzaamheid leidt uiteindelijk ook tot kostenbesparing voor de scholen. 

De schoolbesturen zijn daarom bereid om met elkaar een eigen bijdrage te betalen van € 30.000,- per jaar. Dat vinden we groots! Deze bijdrage komt direct ten goede aan het onderwijs want leren en werken in een prettig klimaat levert betere resultaten op. Zo laten we met elkaar zien dat we het belang van onze kinderen voorop stellen en inzetten op een duurzame, gezonde toekomst!

Namens de fractie van ChristenUnie Oldebroek,

Berend Jan Spijkerboer en Hans het Lam

Zwemmen in Arnemuiden?!

ChristenUnie ChristenUnie VVD CDA Middelburg 03-07-2017 07:42

https://middelburg.christenunie.nl/k/n6106/news/view/1122756/567139/Zwembad ArnemuidenWat is het toch heerlijk als er een zwembad in de buurt is, waar je zo even kan gaan zwemmen in de buitenlucht, waar kinderen zelfstandig naar toe kunnen. De afgelopen dagen was het mooi weer, heerlijk zwemweer, maar er wordt niet gezwommen in het zwembad van Arnemuiden. Hoe is het zo gekomen?

In 2013 heeft het college bij de bezuinigingsronde voorgesteld om het zwembad in Arnemuiden te sluiten. Bij camping de Witte Raaf zou een ‘indoor zwembad’ gerealiseerd worden, de inwoners uit Arnemuiden zouden dan terecht kunnen bij De Witte Raaf én in het Vrijburgbad. Hiermee zou een bezuiniging gerealiseerd worden van wel € 75.000 per jaar. 
Diverse inwoners van Arnemuiden hebben van zich laten horen. Ze vonden het terecht jammer dat het zwembad dicht zou gaan en wilden proberen om met vrijwilligers het zwembad open te houden. De ChristenUnie heeft op de gemeenteraadsvergadering van april 2013 met CDA, LPM en VVD een voorstel ingediend om het burgerinitiatief om het zwembad open te houden te steunen en het zwembad open te houden tot en met 2015 zodat er ruim de tijd was om het eea te onderzoeken . Ook is toen besloten dat het zwembad sowieso niet gesloten mag worden zolang het zwembad op De Witte Raaf nog niet gereed is.
De initiatiefgroep om het zwembad open te houden is vol goede moed aan de slag gegaan. In dezelfde tijd hebben diverse inwoners in Arnemuiden zich hard gemaakt om De Arne te redden van de slopershamer. Helaas bleek het niet mogelijk om beide initiatieven voor elkaar te krijgen. De Arne is gered, bij het zwembad lukte het, ondanks de vele inspanningen van diverse inwoners, helaas niet. 
In tussentijd kwamen er problemen op De Witte Raaf waardoor het zwembad daar niet gerealiseerd werd. (NB het zwembad is er nu nog steeds niet). Daarom heeft de gemeenteraad in maart 2015 het besluit genomen  om het zwembad in Arnemuiden open te houden tot en met 2016 ongeacht of het zwembad bij De Witte Raaf klaar zou zijn. Ook is besloten dat er geen aanvullende kosten meer gemaakt zouden worden voor onderhoud en / of reparatie. 
Naar aanleiding van dit besluit is het college aan de gang gegaan om het zwembad definitief te sluiten en vol te storten met zand in het voorjaar 2017. Toen dit bericht naar buiten kwam, waren de  Erremuenaars hier niet blij mee, ze vochten voor openstelling van hun zwembad. Mooi om te zien dat inwoners van zich laten horen. Weer is er een groep inwoners die plannen wil maken om het zwembad open te houden. 
Hoewel de ChristenUnie vindt dat de gemeenteraad zich duidelijk heeft uitgesproken over sluiting en dat het logisch is dat het college het zwembad definitief wil sluiten, vindt de ChristenUnie dat de initiatiefgroep de ruimte moet krijgen om nog één keer te proberen om het zwembad open te houden.
Zoals u weet is de financiële situatie van Middelburg nog steeds zorgelijk. Na de bezuinigingsronde van 2013 waarin besloten is om het zwembad Arnemuiden te sluiten zijn er nog meer bezuinigingsrondes geweest. De ChristenUnie heeft nu dan ook duidelijk aan de initiatiefgroep meegegeven dat het mooi zou zijn als zij voor elkaar krijgen dat het zwembad open kan blijven, maar dan wel zonder gemeentelijke subsidie.  De ChristenUnie heeft in april 2017 met LPM, SP en de VVD een motie ingediend om  de sloop van het zwembad nog even uit te stellen om zo ‘de werkgroep de ruimte te geven om de mogelijkheid te onderzoeken om het zwembad open te houden en daarbij ook een onderzoek te doen naar financieringsmogelijkheden.’
We wachten de resultaten in spanning af. De ChristenUnie gunt de inwoners van Arnemuiden van harte een openlucht zwembad, maar wat ons betreft alleen als dit kan zonder jaarlijkse gemeentelijke subsidie. Dus wie weet wordt er volgend jaar weer volop gezwommen in het Julianabad in Arnemuiden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.