Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

4 documenten

Omtzigt: Solidair in tijden van nood, maar geen Europese-schuldenunie

CDA CDA SGP VVD Zuid-Holland 08-04-2020 07:50

CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt vindt het Europese steunpakket een ‘verstandig en goed resultaat, langs de Nederlandse inzet (zowel van het kabinet als van de Kamer). Dat betekent: solidariteit in moeilijke tijden, maar geen gezamenlijke schuldenuitgifte.’ Dinsdag steunde Omtzigt tijdens het debat daarin de lijn van minister Wopke Hoekstra.Lees hieronder meer over zijn inbreng tijdens het debat:Als Europese Unie staan we in deze coronacrisis voor een unieke uitdaging. We hebben een gezamenlijke tegenstander, het coronavirus, dat we met alle lidstaten moeten verslaan. Wat het CDA betreft is het belangrijk om in deze tijden van nood solidair te zijn met elkaar, door extra steun te geven aan gebieden die het zwaarst getroffen worden. Maar dat betekent niet dat we, zonder voorwaarden, elkaars schulden overnemen in de vorm van zogenoemde ‘Eurobonds’.Pieter Omtzigt: ‘We dienen gezamenlijk de brand te blussen en elkaar bijstand te bieden tijdens het blussen en tijdens de wederopbouw. Dat is een grote gezamenlijke inspanning. Als we dat niet samen doen, dan gaan en blijven onze Schengen-grenzen dicht, dan zakt het land met de meeste problemen door zijn hoeven en hebben wij daar binnen de Eurozone allemaal last van. Maar dit is wat anders dan elkaars schulden overnemen. De vraag om nieuwe permanente overdrachten zonder duidelijke voorwaarden begrijpen we. Maar dat is geen oplossing voor een zeer hevige, maar uiteindelijk tijdelijke crisis.’Tijdens het debat diende Pieter Omtzigt hierover samen met VVD, CU, SP, 50PLUS en SGP een motie in, die daarmee een meerderheid haalt. Daarin verzocht hij de regering om:• Vormen van onmiddellijke bijstand mogelijk te maken en toe te spitsen op de zwaarst getroffen gebieden en ook meer ruimte binnen de EU begroting te maken voor noodmaatregelen en voorbereidingen op (medische) rampen;• Niet in stemmen met ‘Eurobonds’ of andere vormen van schuldmutualisering;• Bij gebruik van het Europees Stabiliteitsmechanisme (ESM) voor herstel vast te houden aan voorwaarden.Omtzigt: ‘Samenwerking met solidariteit als uitgangspunt is noodzakelijk. Dat heeft minister Hoekstra ook gezegd. De EU heeft dan ook een fors aantal uitzonderlijke en tijdelijke stappen genomen. De begrotingsregels zijn tijdelijk opgeschort, de Europese Centrale Bank is een nieuw groot opkoopprogramma gestart, gericht op getroffen landen. Daardoor kunnen die landen tegen lage rentes blijven lenen. Daarnaast is het goed dat de Unie 37 miljard uit het eigen budget vrijgemaakt heeft in de strijd tegen het virus. Dat geld moet volgens ons eerlijk verdeeld worden. Het CDA heeft dan ook opheldering gevraagd waarom juist Polen en Hongarije veruit de grootste sommen geld krijgen en niet Italië en Spanje, die vele malen harder getroffen zijn.’ Meer informatie over de verdeling van de 37 miljard, lees je in dit bericht van de Telegraaf.

Column: Snel weg, vertrouwen zoek

ChristenUnie ChristenUnie SGP Zoetermeer 20-12-2019 09:04

https://zoetermeer.christenunie.nl/k/n6776/news/view/1282959/517797/Lennert HutStaatsecretaris Snel is 18 december opgestapt vanwege de Toeslagenaffaire. Hij was misschien niet de oorzaak, maar ook niet de oplossing. Ook niet voor de tientallen ouders in Zoetermeer die de afgelopen jaren het slachtoffer waren van het gedrag van de Belastingdienst.

Door Lennert Hut, commissielid ChristenUnie-SGP
Staatsecretaris Snel is 18 december opgestapt vanwege de Toeslagenaffaire. Hij was misschien niet de oorzaak, maar ook niet de oplossing. Ook niet voor de tientallen ouders in Zoetermeer die de afgelopen jaren het slachtoffer waren van het gedrag van de Belastingdienst.
 
Het verhaal begon voor ons als ChristenUnie-SGP al in 2014, toen toenmalig raadslid Klaas Schra en ik werden uitgenodigd voor een bijeenkomsten van gedupeerde ouders in Zoetermeer. Zij hadden het aanvragen van de toeslag overgelaten aan een kinderdagverblijf. Die organisatie bleek de boel te hebben opgelicht. 

Met de hakken in het zandDe ouders waren alleen en voor het gehele bedrag aansprakelijk, zo oordeelde de Belastingdienst. Dat de nieuwe regeling fraudegevoelig was, was blijkbaar de schuld van de ouders. En dat oplichters graag gebruik maakten van de onwetendheid, dus schijnbaar ook. De Belastingdienst dacht niet mee, voelde niet mee en werkte niet mee.

Dankzij onderzoek van RTL Nieuws, dagblad Trouw en de inzet van Kamerleden Renske Leijten en Pieter Omtzigt, weten we nu hoe dat ging daar. In interne mails werd geschreven dat ouders ‘helaas’ soms toch wel recht hadden op toeslag. En soms was het ‘afpakjesdag’ bij de Belastingdienst. Dan werd het tijd de ouders te confronteren met boetes en terugbetalingen.  

De jacht werd geopendSoms gebeurde dat terwijl de ouders er het geld er niet voor hadden. En soms ook terwijl de ouders in de schuldsanering zaten en er gewoon een minimaal bedrag moet overblijven in de huishoudpot om rond te komen. Werd er een betalingsregeling getroffen, dan was die vaak onredelijk.

Ook wij hebben door de jaren heen flink wat mails gestuurd en gebeld. De laatste mail stuurde ik naar Pieter Omtzigt. Zijn beleidsmedewerker zei dat er eindelijk vaart in de discussie zat, maar dat het een taai dossier was. Wij weten nu ook waarom wij al die jaren vergeefs aan de bel trokken. De Belastingdienst probeerde bewust de waarheid onder de tafel te houden. Ook na officiële verzoeken om documenten. 

Staatssecretaris Snel kreeg vorige week nog een laatste kans om het goed te maken. Alle beschikbare informatie moest worden gedeeld met de ouders. Als antwoord kregen ouders pagina’s vol zwartgelakte tekst. Onbruikbaar én de laatste druppel. Hij stapte op, voordat hij werd weggestuurd. 
De eerste stapWat mij betreft is het opstappen pas de eerste stap. Ik word weleens moe van geklaag over de overheid. Maar hier is het geheel terecht. Gek hoor, dat mensen het vertrouwen in de overheid kwijt zijn met dit soort streken. 

De staatssecretaris is weg, maar de uitvoerende ambtenaren zitten er nog. Zij die met ongekend cynisme jarenlang ouders hebben getreiterd met boetes, dreigbrieven, vorderingen en incasso’s. Met een totaal gebrek aan medewerking werd de schuld eenzijdig bij de ouders gelegd. En hoe je het moest oplossen, dat zocht je maar lekker zelf uit. 

Ik hoop dat alle dossiers nu wél snel worden opgepakt en afgerond. En dit keer in samenwerking met de ouders. En met coulance. De ouders hebben toen niet gevraagd om het optuigen van een fraudegevoelige regeling. 

Maar ik hoop vooral dit. Als de Belastingdienst klaar is, hoop ik dat de betrokken ambtenaren in de spiegel kijken. En dat ze zich realiseren wat ze al die ouders hebben aangedaan. 

Vanuit Zoetermeer: succes met het herstel van het vertrouwen. Er is een hoop werk te doen.  

Op 11 oktober organiseren we samen ...

SGP SGP Rijssen-Holten 20-08-2019 08:49

Op 11 oktober organiseren we samen met CDA Rijssen-Holten een avond met Kamerleden Pieter Omtzigt en Roelof Bisschop. Kerkelijk centrum Sion, inloop vanaf 19:00 uur, start om 19:30 uur. Omtzigt en Bisschop praten ons bij over o.a. christenvervolging, defensie, belastingen en Brexit. Kom jij ook?

Tweede Kamer heeft grote zorgen om noodwet voor harde Brexit

CDA CDA VVD PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Zuid-Holland 07-12-2018 15:51

Bijna de hele Tweede Kamer op de VVD na heeft grote zorgen over de machtigingsbepaling in de verzamelwet Brexit. Tijdens een hoorzitting afgelopen week in de Tweede Kamer kwamen er verschillende experts aan het woord. In de wet is een bepaling opgenomen waardoor een minister in zijn eentje een besluit kan nemen dat een wet wijzigt of intrekt. Daarvoor hoeft hij niet naar het kabinet, niet naar de Tweede Kamer en niet naar de Eerste Kamer. Het CDA vindt dit is onverantwoord. Daarop zijn er op initiatief van CDA woordvoerder Pieter Omtzigt en D66 Kamerlid Kees Verhoeven spoedvragen opgesteld en mede namens 10 andere partijen (CU, GL, PVV, PvdA, SP, PvdD, SGP, 50Plus, DENK en FvD). Het is een duidelijk signaal dat wordt afgegeven richting het Kabinet. Omtzigt: “In de hoorzitting merkte professor Voerman op dat deze bevoegdheid verder gaat dan bevoegdheden onder een noodtoestand. Dat is ongehoord. Daarom vragen wij met 12 partijen om bepalingen die nodig zijn door de Brexit met veel meer waarborgen te omkleden. Zodat in gevallen waarin snel gehandeld moet worden, dat ook kan. Denk aan de noodmaatregelen tijdens de kredietcrisis. Ook hier dient het parlement de regering gewoon te kunnen controleren. Een stevige regering heeft een stevige controle van het parlement nodig.”Vragen van de leden Omtzigt (CDA), Verhoeven (D66), Van der Graaf (CU), Leijten (SP), Van Ojik (GL), Maeijer (PVV) Asscher (PvdA), Van Rooijen (50Plus), Van Raan (PvdD), Bisschop (SGP), Azarkan (DENK), Baudet (FvD) aan de Minister van Buitenlandse Zaken en de Minister van Justitie en Veiligheid over de rechtstatelijke aspecten van de machtigingsbepaling van de Brexitwet. 1. Heeft u kennisgenomen van de factsheets “Verzamelwet Brexit” van professor Voermans en Professor de Lange en hun toelichting in de Kamer bij de hoorzitting op 5 december jl.? 2. Kunt u reageren op het standpunt van deze heren dat door middel van Artikel 10 van de Verzamelwet Brexit het kernbeginsel van het primaat van de wetgever aan de kant geschoven wordt doordat ministers een heel ruime bevoegdheid krijgen om algemeen verbindende voorschriften vast te stellen en daarmee ook van bestaande – zelfs hogere regels – af kunnen wijken zonder dat het gehele kabinet, het parlement of de Raad van State daar vooraf iets over te zeggen heeft? 3. Bent u het eens dat, zoals artikel 10 van de Verzamelwet beoogt, het door het parlement achteraf meepraten over wetgeving - die ziet op fundamentele onderwerpen- die al is vastgesteld, niet voldoet aan de eisen die het primaat van de wetgever stelt? 4. Wat is uw reactie op het gegeven dat de Aanwijzingen voor de regelgeving (Awr, 2.23) voorschrijft dat delegatie van regelgevende bevoegdheid zo nauwkeurig en concreet mogelijk wordt begrensd? Bent u het eens dat dit in artikel 10 Verzamelwet Brexit niet het geval is? 5. Bent u bereid met een nota van wijziging te komen waarin u fatsoenlijke rechtstatelijke aspecten in Artikel 10 introduceert, waarbij alleen de afwijkingsbevoegdheid in een vooraf nauwkeurig omschreven noodsituatie kan worden gebruikt en er controle is door het gehele kabinet (dus geen ministeriële regeling), de Raad van State en het parlement? 6. Bent u bereid deze vragen binnen een week te beantwoorden?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.