Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

58 documenten

Rens Raemakers keert terug in Tweede Kamer, Monica den Boer vertrekt

D66 D66 Nederland 06-05-2020 15:50

Rens Raemakers keert terug in Tweede Kamer, Monica den Boer vertrekt

Rens Raemakers keert voor D66 terug in de Tweede Kamer. Raemakers ging in januari met ziekteverlof. Hij was overwerkt. De afgelopen maanden heeft hij in alle rust kunnen werken aan zijn herstel. Met het gewenste resultaat, Raemakers keert volgende week terug als Kamerlid.

Rens Raemakers: “Het werk als Tweede Kamerlid heb ik erg gemist. Ik ben blij dat ik weer hersteld ben en aan de slag kan namens D66. Ik wil alle mensen die me de afgelopen tijd een hart onder de riem hebben gestoken, enorm bedanken voor hun steun.”

Naast de terugkeer van Raemakers staat het vertrek van Monica den Boer. Zij verlaat de Tweede Kamer per 19 mei en keert terug naar de wetenschap. Den Boer wordt hoogleraar aan de Nederlandse Defensie Academie. In haar afscheidsbrief aan Kamervoorzitter Khadija Arib legt Den Boer uit dat ze de afgelopen tijd geworsteld heeft in haar rol als Kamerlid: “2,5 jaar geleden ging ik met veel energie vanuit de wetenschap de politiek in, maar ik heb moeten concluderen: ik ben meer wetenschapper dan politicus. Het is met grote aarzeling dat ik dit publiekelijk uitspreek. Omdat het voelt als falen dat het me minder goed is gelukt mijn vleugels in de Kamer uit te slaan dan ik had verwacht. Omdat ik als democraat in hart en nieren me geen groter voorrecht kan bedenken dan Kamerlid te zijn.”

“Maar”, zo schrijft Den Boer in haar brief, “het is diezelfde democraat in mij die zegt: het zijn maar 150 Kamerleden die namens alle Nederlanders de regering controleren. Al die Nederlanders verdienen 150 Kamerleden die alles uit de kast halen om hun ideeën en zorgen voor het voetlicht te brengen. Niettemin heb ik het als een groot voorrecht mogen ervaren dit ambacht uit te oefenen.” Den Boer kijkt met voldoening terug op haar inzet voor onder meer grensoverschrijdende (politie)samenwerking, diversiteit en de viering van 100 jaar kiesrecht.

Marijke van Beukering heeft de afgelopen maanden Rens Raemakers vervangen als tijdelijk Kamerlid. Door het vertrek van Den Boer zal zij vast deel gaan uitmaken van de D66-fractie. Van Beukering: “Na zestien weken als tijdelijk Kamerlid is het voor mij een hele eer dat ik nu vast in de Tweede Kamer kom. Zo kan ik mijn ervaring vanuit de gemeente nu structureel gaan inzetten in de landelijke politiek en hoop ik er aan bij te dragen de politiek dichter bij mensen te brengen.”

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Voormalig wethouder in IJsselstein Van Beukering wordt kamerlid

D66 D66 IJsselstein 14-01-2020 20:25

Marijke van Beukering wordt volgende week woensdag 22 januari geïnstalleerd als Tweede-Kamerlid voor D66. De 48-jarige Van Beukering was in het verleden onder meer wethouder voor D66 in de gemeente IJsselstein. Momenteel werkt zij als zelfstandig ondernemer in de jeugdzorg. Van Beukering is getrouwd en heeft twee kinderen.

Zij vervangt Rens Raemakers die voorlopig terugtreedt als Kamerlid van D66. Raemakers gaat met ziekteverlof.

Kamerlid Rens Raemakers met ziekteverlof

D66 D66 Nederland 14-01-2020 14:32

Kamerlid Rens Raemakers met ziekteverlof

Kamerlid Rens Raemakers treedt voorlopig terug als Kamerlid van D66. Raemakers gaat met ziekteverlof. Hij heeft een burn-out. Al voor het Kerstreces kon hij zijn werk niet goed meer doen. Raemakers hoopte na een paar weken rust in de periode rond Kerst en Oud en Nieuw weer volledig hersteld te zijn. Dat is helaas niet het geval.

Raemakers: “Het valt me zwaar nu een stap terug te moeten doen. Ik ben met ongelooflijk veel plezier Kamerlid en trots op het feit dat ik onze kiezers mag vertegenwoordigen. Het advies van artsen is nu echter om mijn gezondheid voorop te stellen en de tijd te nemen voor volledig herstel. Daar ga ik me op richten. En ik hoop daarna weer met volle energie mijn Kamerwerk te kunnen oppakken.”

Raemakers zal tijdens zijn ziekteverlof worden vervangen door Marijke van Beukering. De 48-jarige Van Beukering was in het verleden onder meer wethouder voor D66 in de Utrechtse gemeente IJsselstein. Momenteel werkt zij als zelfstandig ondernemer in de jeugdzorg. Van Beukering is getrouwd en heeft twee kinderen. Zij wordt volgende week woensdag 22 januari geïnstalleerd als Kamerlid.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Op naar 2020!

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 30-12-2019 16:16

2019 was een veelbewogen jaar voor de fractie van D66 Utrechtse Heuvelrug. Niet alleen vanwege de financiële uitdagingen waar onze gemeente voor staat, maar ook door veranderingen binnen de fractie zelf. Hugo Prakke stopte in februari na 9 jaar als fractievoorzitter en werd in de raad opgevolgd door het ervaren commissielid Johan Klaassen. Helaas kon Johan niet lang invulling geven aan het door hem begeerde raadslidmaatschap: hij overleed onverwacht op 31 mei. Nog steeds missen wij zijn onvermoeibare inzet voor onze gemeente en haar inwoners.

Eind juni werd Lennart van der Burg als raadslid geïnstalleerd en in oktober werd Arjan van Rooij als commissielid aan de fractie toegevoegd. Na de zomer zijn we dus doorgegaan met een behoorlijk vernieuwde, maar zeer gedreven fractie bestaande uit 5 raadsleden en 3 commissieleden waarin zowel de progressieve als de liberale waarden goed vertegenwoordigd zijn.

Speerpunten binnen de fractie bleven in 2019 goed onderwijs, wonen en een schoon klimaat. Daarnaast vroegen we aandacht voor de uitdagingen binnen het sociaal domein, voor onze progressieve agenda en voor het op allerhande wijze betrekken van de inwoners bij de politieke besluitvorming.

Vooral in het sociaal en middensegment is de behoefte aan woningen onverminderd groot. Denk hierbij aan woningen voor jongeren, starters en senioren. D66 zou de broodnodige nieuwe huizen graag sneller gebouwd zien dan nu het geval is en drong er het afgelopen jaar op aan met elkaar te kijken naar wat er nodig is om de benodigde bouwplannen, bestemmingsplannen en vergunningen sneller rond te krijgen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van progressieve instrumenten als meer bouwen op inbreidingslocaties en oplossingen in de vorm van Tiny Houses en kavelsplitsing.

Onderwerpen als stikstofnormen, energietransitie en zonnepanelen werden in 2019 op de voet gevolgd en zo nodig bij het college onder de aandacht gebracht. De D66 fractie hield nauw contact met het inwonersinitiatief GoedVolk en verzocht, samen met 3 andere fracties, het college de ja/ja-sticker te introduceren, zodat we er met elkaar voor kunnen zorgen het zwerfafval en de hoeveelheid onnodig papier binnen de gemeente Utrechtse Heuvelrug terug te dringen. Onze gemeente was lang koploper op het gebied van een schoon klimaat, we willen voorkomen dat deze positie in huidige raad verandert in die van achterblijver.

Ook bleven er in 2019 uitdagingen binnen het sociaal domein. Om die te bespreken nodigden we vlak voor de zomer Tweede Kamerlid Rens Raemakers. In een gesprek met fractie en wethouder lichtten we de specifieke mix van factoren toe waardoor onze gemeente er structureel bekaaid afkomt bij de verdeling van de gelden vanuit het Rijk.

Naast deze belangrijke speerpunten vroeg de D66 fractie nadrukkelijk aandacht voor de lokale actuele onderwerpen. Wellicht meer dan sommige andere fracties lief was, maar in onze ogen recht doend aan de belangen van de inwoners van de Utrechtse Heuvelrug. Denk hierbij aan onze inzet voor een volwaardige sporthal bij de nieuwe MFA Maarn, de ontwikkelingen rondom het Henschotermeer, de plannen voor bomenkap bij Huis Doorn, de fietsveiligheid bij de Donderbergrotonde, de belangen van de mariniers in verband met de geplande verhuizing van de kazerne en het in stand houden van geldautomaten binnen onze gemeente.

Lukte dan alles in 2019? Nee. Om maar eens 2 voorbeelden te noemen: we hadden graag gezien dat er meer gedaan was met de suggesties van de inwoners bij het vormgeven van de bezuinigingen. Dit is in onze ogen onvoldoende gebeurd waardoor we als gemeente hebben moeten inleveren op voorzieningen als fietsveiligheid en onderwijsachterstanden. De moties die wij indienden om dit te voorkomen haalden het niet. Verder sneuvelde het voorstel voor een lokaal duurzaamheidsfonds voor inwoners in de raad. Onbegrijpelijk, gezien de eerder gemaakte afspraken hierover en de extra impuls op het gebied van duurzaamheid die de inwoners van onze gemeente goed hadden kunnen gebruiken.

Er is dus voldoende werk aan de winkel, ook in 2020. De financiële middelen blijven beperkt. We zullen meer dan ook moeten kijken naar welke slimme en creatieve keuzes we kunnen maken, hoe we kunnen leren van inspirerende voorbeelden en hoe we in gesprek blijven met inwoners voor suggesties en samenwerking. De fractie van D66 gaat deze uitdaging graag aan en blijft zich ook in 2020 inzetten voor de toekomst van de Utrechtse Heuvelrug. Voor het beste onderwijs. Voor betaalbare woningen. En voor een schoon klimaat.

Fijne jaarwisseling!

Initiatiefvoorstel Kindervragenhalfuur: We geven kinderen een stem!

D66 D66 GroenLinks CDA Eindhoven 17-12-2019 15:29

We geven kinderen een stem! De burgemeester, wethouders en gemeenteraad nemen belangrijke beslissingen voor de stad Eindhoven. Beslissingen over schoolgebouwen, sportclubs, goede zorg, veilig fietsen, een beter klimaat en nog veel meer. Kinderen hebben nog geen stemrecht, maar de beslissingen die in het stadhuis worden genomen, gaanook hèn aan. Kinderen hebben soms een ander belang en andere ervaringen dan volwassenen, en hebben een frisse blik en soms verrassend slimme ideeën.

Dat was voor D66-raadslid Jorien Migchielsen genoeg reden om Eindhovense kinderen óók een stem te geven en een plan te schrijven om een kindervragenhalfuurtje voor bovenbouwklassen voor Eindhovense basisscholen teorganiseren. Sinds 2018 is er een kindervragenuurtje in de Tweede Kamer, dankzij Tweede Kamerlid Rens Raemakers (D66), dit is een groot succes, en goed voorbeeld doet goed volgen.

De burgemeester, wethouders en de gemeenteraad waren gelukkig ook allemaal enthousiast, dus haar voorstel is vandaag unaniem aangenomen in de gemeenteraad! Hier zijn we heel trots op! Vanaf 2020 mogen elk jaar een paar klassen naar het stadhuis komen en in de officiële raadszaal vragen stellen aan de burgemeester en wethouder over het beleid van de gemeente.

Kinderen komen op deze manier ook al jong in aanraking met de democratie. En na de basisschool houdt het niet op. De gemeenteraad heeft vandaag ook besloten dat er een jeugdraad komt voor middelbare scholieren (Remco van Dooren, CDA) en jongerenambassadeurs voor jongeren na de middelbare school (Eva de Bruijn, GroenLinks en Sytze van der Veen, SP).

Verder lezen?: Het volledige initiatiefvoorstel kunt u hier lezen.

Jorien Migchielsen

Weten jongeren waar ze zijn moeten bij problemen?

Progressieve Partij Progressieve Partij D66 Aalten 25-10-2019 11:53

26 oktober - Op vrijdag 11 oktober heeft Esther een bijeenkomst bezocht op scholengemeenschap Schaersvoorde dat als thema Jeugdzorg had. Tweede Kamerlid Rens Raemakers (D66) was uitgenodigd om een presentatie te geven.

Centrale vragen tijdens de bijeenkomst waren: “Weten jongeren waar ze terecht kunnen met hun vragen en wat kan de gemeente doen om het één en ander te faciliteren of ligt dit vraagstuk toch echt bij de school”.

Het was een interactieve bijeenkomst waarbij vragen via de smartphone anoniem konden worden beantwoord. Opvallend en ook zorgelijk is dat blijkt dat zo’n 50 procent van de jongeren zich soms depressief voelt waarvan zo’n 10 procent zich regelmatig depressief voelt. Tegelijkertijd weet ook maar een enkeling dat op school een zorgteam actief is waar je met je problemen terecht kan. Tijdens de bijeenkomst bleek dat jongeren graag zouden zien dat er middels een extra les aandacht komt voor dit probleem, waarin ook gezorgd wordt voor een stuk informatie.

Dit zou onder meer moeten gaan over de vraag waar je terecht kunt met je problemen. Esther: “Ik denk dat ze dit vanuit de thuissituatie ook niet meekrijgen. Het lijkt erop dat problemen binnen de muren van het eigen huis moeten blijven en dat hen ook niet is geleerd dat zij hun problemen bespreekbaar met anderen kunnen maken. Daar rust nog een taboe op”. Wethouder Hans te Lindert die ook bij de bijeenkomst was wil dit oppakken. Esther heeft namens de Progressieve Partij aangedrongen op verbreding van de aanpak, zodat niet alleen jongeren maar ook volwassenen geholpen kunnen worden.

Voor een schuldenvrije toekomst

D66 D66 Nederland 07-10-2019 09:38

D66 wil mensen sneller uit de schulden helpen. Kamerlid Rens Raemakers: ‘Mensen in de schulden zitten vaak jarenlang in onzekerheid. Onzekerheid over hun financiële situatie, en of ze de schuldhulp in mogen. Daarom willen we dat mensen binnen zes maanden na aanvraag te horen krijgen of ze de schuldsanering in mogen.’

‘Vaak komen mensen in de schulden door pech, of door één verkeerde beslissing. D66 wil dat mensen de kans krijgen om wat van hun leven te maken. Dat geldt zeker voor mensen die zelf uit de schulden willen komen.’

In Nederland kampen maar liefst 1.4 miljoen huishoudens met problematische schulden of het risico daarop. Mensen met schulden leven constant onder hoogspanning. Iedere keer is het maar de vraag of er genoeg geld is voor de boodschappen, of bijvoorbeeld een nieuwe wasmachine. Door mensen sneller toegang te bieden tot de schuldsanering zijn zij ook sneller schuldenvrij.

Naast een sneller besluit over de schuldsanering wil D66 dat mensen die in de schuldsanering zitten ook twee keer per jaar een aflospauze kunnen inlassen. Raemakers: ‘In de schulden zitten is ontzettend zwaar, ook als je in de sanering zit. Je kunt door pech of een verkeerde beslissing echt jaren achter elkaar op een houtje moeten bijten. Er blijft dan geen geld over voor iets extra’s. Om mensen die in de schulden zitten ook wat lucht en ruimte te bieden willen we daarom dat je twee keer per jaar een aflospauze van een maand kan inlassen. Zodat je een dagje uit kan in de zomer, en cadeautjes kan kopen met kerst. Dat beetje extra maakt het leven van mensen echt beter.’

Naast de snellere schuldhulpverlening en de aflospauze wil D66 nog meer maatregelen om de Nederlandse schuldenproblematiek aan te pakken. Zo pleiten we voor een hardere aanpak van malafide incassobureaus, een kosteloze eerste betalingsherinnering bij boetes van de overheid en verhogingspauzes voor onbetaalbare boetes. Raemakers:  ‘Uiteindelijk heeft niemand er wat aan als mensen in de schulden zitten. De overheid heeft de verantwoordelijkheid om mensen niet de schulden in te duwen. En malafide incassobureaus die verdienen aan het te makkelijk maken van schulden pakken we aan. Natuurlijk hebben mensen de eigen verantwoordelijkheid om schulden te voorkomen. Maar we moeten er in ieder geval alles aan doen om ervoor te zorgen dat mensen minder makkelijk schulden maken.’

Lees hier onze plannen voor een schuldenvrije toekomst

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

D66 wil bouwen aan het nieuwe verdienmodel van Nederland. Aan verduurzaming van onze economie, aan een eerlijke en open arbeidsmarkt en aan een dienstbare financiële sector. Aan een land dat onderneemt en bloeit en na stilstand weer vooruit gaat.

Nieuwe welvaart vraagt om groei van onze economie. Dat is de beste manier om de overheidsfinanciën op orde te brengen. Groei zorgt voor nieuwe banen. Groei zorgt voor innovatie en vernieuwing. En duurzame groei is de sleutel naar een welvarende toekomst. Allereerst moet de overheid zijn financiën op orde brengen, tegelijkertijd kan zij ruimte maken en gericht investeren. D66 heeft een groeiagenda om deze kansen te pakken.

Antwoord minister over casus Gennepse burgemeester.

D66 D66 Gennep 30-09-2019 19:10

Minister Ollongren in gesprek met Commissarissen van de Koning na kwestie “Gennep”.                                                            (Uit publicatie binnenlandsbestuur.nl door Wouter Boonstra – 30 september 2019). 

Bestuurlijke verhoudingen verstoord.                                                                                       Dat schrijft de minister in antwoord op Kamervragen van D66-Kamerleden Monica den Boer en Rens Raemakers. Op verzoek van de minister heeft de Limburgse commissaris van de Koning, Theo Bovens, haar via een ambtsbericht geïnformeerd over de aanleiding en achtergronden van het vertrek van burgemeester Peter de Koning. “De bestuurlijke verhoudingen binnen het college van burgemeester en wethouders zijn verstoord, zoveel is duidelijk. De burgemeester heeft uiteindelijk ook zelf hierin aanleiding gezien om ontslag te verzoeken”, schrijft Ollongren.

Geen rol of bevoegdheid vertrouwenscommissie.                                                                         De minister wijst er ook op dat er in deze aangelegenheid geen formele rol of bevoegdheid van de vertrouwenscommissie is weggelegd. Die is er alleen bij de benoeming en herbenoeming van een burgemeester (hierop heeft de raadsfractie van D66-Gennep een aantal malen openlijk gewezen). “In de praktijk is in veel gemeenten, zo ook in Gennep, een semipermanente vertrouwenscommissie, belast met het voeren van periodieke klankbordgesprekken met de burgemeester. De wet biedt die ruimte.  Van ontslag in de zin van artikel 61b van de Gemeentewet, verstoorde verhoudingen tussen burgemeester en de raad, gevolgd door een aanbeveling van de raad tot ontslag van de burgemeester, is dus in dit geval geval geen sprake”, concludeert de minister.

Stelsel bepaalt geheimhouding.                                                                                                   Met het oog op het vertrouwen van de burger in het openbaar bestuur moet maximale duidelijkheid worden gegeven over het ontslag van een burgemeester, maar wel met inachtneming van die zaken waarbij op grond van artikel 61b van de Gemeentewet geheimhouding rust, doceert Ollongren.                                                                                                                                      “Dat de gemeenteraad in die gevallen over meer informatie beschikt dan het publiek, vloeit logischerwijze voort uit het stelsel.” De burgemeester opereert in een lokaal-politieke context. Hoewel hij een onafhankelijke en onpartijdige positie inneemt, is hij voor zijn functioneren feitelijk afhankelijk van de raad, en afgeleid het college, schrijft de minister. “Uiteindelijk moet een burgemeester ook zelf het gevoel hebben dat hij zijn functie met gezag kan vervullen. Dat was hier niet langer het geval, er was naar het oordeel van alle betrokkenen sprake van een onwerkbare situatie.”

Gesprek met de Commissarissen van de Koning.                                                                    Over de rol van de commissaris van de Koning in dit soort situaties, als hoeder van de gemeentelijke integriteit, wijst Ollongren formeel op de wettelijke taak van de CvdK om toe te zien op een ordelijk verloop van de procedure met betrekking tot het ontslag van een burgemeester en dat deze kan adviseren en bemiddelen als er bestuurlijke problemen zijn en de bestuurlijke integriteit van een gemeente in het geding is. “Een en ander laat echter onverlet dat een burgemeester zelf de overtuiging moet hebben dat hij nog in voldoende mate kan functioneren.” Ollongren ziet geen aanleiding voor nader onderzoek. “Wel zal ik naar aanleiding van de casus Gennep de thematiek met de commissarissen van de Koning bespreken.”

Voor zover de antwoorden van de minister van Binnenlandse Zaken, mevrouw Kajsa Ollengren.

Een paar conclusies onzerzijds.                                                                                                    Wat de rol, taak en handelen van de “vertrouwenscommissie” betreft worden wij gesterkt in de opvatting, dat, zoals de Minister duidelijk aangeeft, de vertrouwenscommissie hun boekje te buiten is gegaan. Bij het gerezen conflict tussen de drie wethouders en de burgemeester is de volledige gemeenteraad niet gekend en nooit betrokken geweest.

De minister spreekt duidelijk uit, in haar antwoorden op Kamervragen van de D66 Kamerfractie, dat de vertrouwenscommissie in deze aangelegenheid volgens de wet geen enkele formele rol of bevoegdheid heeft en had. Conclusie onzerzijds, de procedure, inclusief rol van de wethouders en de vertrouwenscommissie, die in Gennep is gevolgd is niet in de geest van, en conform de Gemeentewet. Het doet ons deugd dat, mede gezien de discussies en reacties van diverse experts en publicaties in Binnenlandsbestuur.nl, dat de Minister, wat nu op landelijk niveau, “de casus Gennep” heet, zal gaan bespreken met de Commissarissen van de Koning met als mogelijk onderwerp: hoe te handelen in situaties zoals die zich in Gennep hebben voorgedaan.

Verder willen we nog graag het fijne weten van de bewering die volgens de griffie in juli door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en de VNG is gedaan, namelijk dat de vertrouwenscommissie, ook niet in een besloten raadsvergadering, over de gevolgde procedure de raad zou mogen informeren. Dit naar aanleiding dat de raadsfractie van D66-Gennep al direct in juli vroeg om een extra raadsvergadering. Een extra raadsvergadering ter opheldering van de reden voor het ontslag van de burgemeester.                                                                                                                          Uiteindelijk werd onder politieke druk, 11 weken later (16 september), toch een besloten raadsvergadering gehouden waarbij niet alleen raadsleden maar ook de drie wethouders, maar zonder burgemeester, aanwezig waren.

 

Stille coup in Gennep, Burgemeester De Koning gedwongen te vertrekken.

D66 D66 VVD CDA Gennep 06-09-2019 09:50

Vertrek van burgemeester Peter de Koning nu definitief.

Na meer dan twee maanden onduidelijkheid over zijn positie legde burgemeester Peter de Koning per 3 september jl. per direct zijn werk neer. De reden was volgens de burgemeester de door de wethouders van CDA, VVD en SP ervaren verstoorde verhoudingen binnen het college.

D66 plaatste de afgelopen twee maanden vraagtekens bij de manier waarop De Koning ertoe kwam om in juli, tijdens een late raadsvergadering, zijn – door de vertrouwenscommissie gedwongen – vertrek aan te kondigen. In een krantenartikel gaf hij een dag daarna aan dat hij hoopte dat hij toch kon aanblijven. Afgelopen dinsdag kondigde hij via een persbericht zijn definitieve vertrek aan.                            Het laatste woord is er nog niet over gezegd. Behalve de “door de wethouders ervaren verstoorde verhoudingen” is er naar de Gennepse raad of Gennepse bevolking geen verdere verklaring gegeven.

Volgens ons D66-raadslid Frank Pubben is er een ‘stille coup’ gepleegd. De D66 fractie kreeg nul op het rekest toen het om een extra raadsvergadering vroeg. Daarop zijn er door D66 een tiental schriftelijke vragen ingediend die de rol van de vertrouwenscommissie moest ophelderen.  Volgens de VVD fractie heeft D66 met die vragen in de gemeente onrust veroorzaakt! Een uiterst vreemde redenering, het is dus niet het gedwongen vertrek, zonder enige verklaring, die de onrust heeft veroorzaakt.                    De onrust is ontstaan door de vragen van D66 om over de reden van het vertrek en de rol van de vertrouwenscommissie opheldering te geven. Vreemd!

D66 raadslid Paul Wessels verwijst naar opmerkingen van emeritus hoogleraar Arno Korsten in De Gelderlander dat de onduidelijkheid slecht is voor het aanzien van de politiek. Korsten begrijpt niet waarom de wethouders naar de vertrouwenscommissie zijn gestapt en de zaak kennelijk niet in het college hebben besproken. ‘Dit komt zelden voor’. Het is volgens hem belangrijk dat er een gezamenlijke verklaring komt van de burgemeester en wethouders die meer helderheid geeft. De Tilburgse bestuurskundige Niels Karsten vraagt zich nu af of er in de praktijk een model gaat ontstaan waarin niet alleen de gemeenteraad de burgemeester kan wegsturen (artikel 61b Gemeentewet de facto) bij een verstoorde verhouding, maar ook de wethouders?                            Dat zou een onwenselijke situatie zijn. Volgens Hilde Westera – directeur van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters (NGB) – is het in de Gennepse kwestie mede aan de Commissaris van de Koning om het proces op een juiste en zorgvuldige manier te doorlopen. De gouverneur Theo Bovens heeft afgelopen week beloofd op korte termijn naar Gennep te komen om dat te doen en om afspraken te maken over de opvolging van De Koning.

Ook heeft de kwestie op dit moment de aandacht van de Tweede Kamer in Den Haag. Monica den Boer en Rens Raemakers, leden van de D66 fractie in de Tweede Kamer, hebben op 5 september jl. vragen gesteld over het vertrek van Peter de Koning. Beide Kamerleden willen duidelijkheid van de minister of alles volgens de wet is verlopen en of het de minister bekend is of er ooit eerder een burgemeester om onduidelijke redenen is afgetreden.

Verder is er uiteindelijk op 16 september toch een besloten raadsvergadering ingelast naar aanleiding van de vragen die door D66 zijn gesteld over deze “Burgemeester kwestie”.

Uitgebreide analyse kunt u vinden op de website van Binnenlands Bestuur: https://m.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/kwestie-vertrek-burgemeester-gennep-is-breder.238221.lynkx

D66 Kamerlid Rens Raemakers op werkbezoek in Noord-Limburg (Gennep en Bergen)

D66 D66 Gennep 31-08-2019 12:09

Belangstelling voor het wel en wee in Limburg-Noord door het verre Den Haag en het wat minder verre Maastricht, werd afgelopen 16 augustus in daden omgezet door ons D66 2e Kamerlid Rens Raemakers en het D66 Statenlid van de provincie Limburg, Marlou Jennekens. Rens Raemakers had aangegeven in de wat late ochtend van 16 augustus een werkbezoek te willen brengen aan de AmbulanceZorg Limburg-Noord en in de middag aan de huisartsenpraktijk Afferden om daar bijgepraat te worden over het project “Positieve Gezondheid”. Marlou Jennekens wilde graag betrokken zijn bij de geplande avondsessie in het stadhuis van Gennep waarin het onderwerp Jeugdzorg in de gemeente Gennep centraal stond om zo bijgepraat te worden door de sociale teams in de wijken, de praktijkondersteuners Jeugd-GGZ, leraren van scholen, maatschappelijk werkers en de Stichting Ouders en Jeugdzorg. Fractie en bestuur van D66 Gennep staken niet onder stoelen of banken dat ze het idee van de werkbezoeken en de discussiebijeenkomst in het stadhuis van Gennep een zeer goed idee vonden. Voorbereidingen ervoor kwamen dan ook begin juli snel op gang.

In de ochtend van 16 augustus j.l. werd met D66 Kamerlid Rens Raemakers en de raadsleden en bestuur van D66 Gennep een bezoek gebracht aan de gepassioneerde ambulancebemanning Sjoerd en Thijs, respectievelijk Ambulance verpleegkundige en Ambulance chauffeur van de ambulance-standplaats Weert, en de directrice van AmbulanceZorg Limburg-Noord Thérèse van den Hurk met haar stafmedewerkers Steffie en Ans. AmbulanceZorg Limburg-Noord levert ambulancezorg in de regio Noord- en Midden-Limburg. Ruim 30.000 keer per jaar worden zij, via alarmnummer 112, met spoed naar een patiënt geroepen. Elke dag (24 uur per dag, 7 dagen per week) wordt er gewerkt door meer dan 200 medewerkers.

https://gennep.d66.nl/2019/08/31/d66-kamerlid-rens-raemakers-op-werkbezoek-in-noord-limburg-gennep-en-bergen/
D66 Gennep

 

 

 

 

 

 

 

Uitgebreid kwamen de drie verschillende taken van de ambulancezorgverlening in het gesprek over tafel, namelijk het uitvoeren van: A1-ritten: spoed met zwaailicht en sirene We kennen allemaal de ambulance die met zwaailicht en sirene voorbij komt snellen. In die gevallen is er sprake van een melding met een levensbedreigende situatie waarin elke seconde telt. Zij proberen dan zo snel mogelijk (de wet schrijft voor: binnen 15 minuten) bij de patiënt aanwezig te zijn om eerste hulp te bieden. A2-ritten: spoed zonder zwaailicht en sirene Minder bekend zijn de ritten die ook dringend zijn, maar waarbij er geen sprake is van direct levensgevaar. De ambulance rijdt dan met gepaste spoed, maar zonder zwaailicht en sirene, zo snel mogelijk (de wet schrijft voor: binnen 30 minuten) naar de patiënt om eerste hulp te bieden. B-ritten: Planbare zorg Planbare Zorg zijn vooraf ingeplande ritten door de Meldkamer. Patiënten die bedlegerig zijn en/of onderweg verpleegkundige ondersteuning nodig hebben worden door daarvoor ingerichte zorgambulances vervoerd naar bijvoorbeeld een afspraak in het ziekenhuis.

Uitgebreid werd stil gestaan bij de A1-ritten en de wettelijke eis dat de ambulance binnen 15 minuten bij de patiënt moet zijn. Duidelijk werd dat de moderne ambulances voor deze A1-ritten zijn uitgerust met zeer geavanceerde apparatuur waardoor aan de “ziekenhuis”-behandeling van de patiënt in de ambulance al door de HBO Ambulance-verpleegkundige kan worden begonnen. De verpleegkundige staat daarbij steeds in direct contact met artsen van de Spoedeisende Hulp in het ziekenhuis zodat men precies weet welke verdere behandeling na aankomst nodig is. De patiënt belandt dus eigenlijk in de ambulance al in het ziekenhuis. Door de deskundigheid van de hoog opgeleide ambulance-verpleegkundige en de geavanceerde inrichting van de ambulance zelf wordt dus zo weinig mogelijk tijd verloren om in veel gevallen levensreddend voor de patiënt bezig te zijn. Het was een zeer interessante bijeenkomst waarbij ook de knelpunten voor de komende wetswijzigingen besproken zijn met de nodige consequenties voor het ambulancepersoneel.

In de middag moest worden verhuisd naar Afferden. In de huisartsenpraktijk werd tussen Rens Raemakers en de huisarts Hans Peter Jung de voortgang van het project “Positieve Gezondheid” besproken. Positieve gezondheid is een term die de kracht van mensen benadrukt in veerkracht, functioneren en meedoen in de gemeenschap in plaats van alleen het zich laten voorschrijven van medicijnen of het zich laten doorverwijzen naar medische specialisten in ziekenhuizen. Frans Thonen (journalist) vertaalde dat, in een door hem geschreven artikel waaruit wij citeren, als volgt: “Een concept waarin niet zozeer gefocust wordt op ziektes en aandoeningen maar op de mogelijkheden van de mens om het eigen leven betekenisvol in te richten en hierin zelf de regie te voeren”. Hans Peter Jung gaf tijdens het bezoek aan dat het gevolg van het succes van het project Positieve Gezondheid door de huisartsenpraktijken in de gemeente Gennep en de gemeente Bergen, heeft geleid tot vermindering van doorverwijzingen naar de specialistische zorg in het Maasziekenhuis Pantein. Enerzijds zeer positief, anderzijds bracht dit het Maasziekenhuis Pantein eerder dit jaar in financiële problemen waardoor overheid en zorgverzekeraars financieel moesten bijspringen. Wil het Maasziekenhuis behouden blijven o.a. door uitbetaling van declaraties door de zorgverzekeraars, dan zullen er meer doorverwijzingen door de huisartsen moeten plaats vinden en dat is nou net niet de bedoeling van het concept. Hiermee wordt aangegeven dat het zorg-systeem in dat opzicht zal moeten veranderen om het concept van Positieve Gezondheid niet bij voorbaat al de nek om te draaien. Voor Rens een mooi uitdaging om hierover in Den Haag de kat de bel aan te binden.

Het programma voor het werkbezoek werd in de avond in het stadhuis van Gennep afgesloten met een presentatie over de verbeteringen in de jeugdzorg/hulp en de nieuwe afspraken tussen het Rijk en de gemeenten. Tegelijkertijd werd er levendig gediscussieerd met de aanwezige vertegenwoordigers van de sociale wijkteams, onderwijzend personeel, maatschappelijk werkers, raadsleden en praktijkondersteuners Jeugd-GGZ over mogelijke verbeteringen in het systeem. In de discussies kwam naar voren dat er veel nog niet gaat zoals je zou mogen verwachten na de overgang in 2015 van de taken en financiering van de jeugdzorg van provincie naar gemeenten.

Na de presentatie kwamen twee sprekers van de Stichting Ouders en Jeugdzorg vertellen over de werkelijkheid van alle dag. De werkelijkheid van de dag waarin door hen de boosheid, verdriet, soms uitzichtloosheid en ellende werd verteld van ouders. De stichting ondersteunt ouders die, bij uit-huis-plaatsing van jeugdigen, in conflict zijn geraakt met een jeugdhulpaanbieder of een gecertificeerde instelling. Voor de aanwezigen werd de emotionaliteit en de problemen van ouders/verzorgers en hun kinderen, waar het vaak maar moeilijk mee wil vlotten, sterk gevoeld en werd bewondering geuit voor de optimistische, begripvolle en strijdbare grondhouding van de vrijwilligers bij hun ondersteuning. Al met al, een dag met veel informatie voor Den Haag en Maastricht, een dag voor D66 om daar goed over na te denken ter voorbereiding van veranderingen in de systemen en onderliggende wetten, maar niet minder een dag met veel informatie voor de D66 raadsleden ter voorbereiding van diverse raadsbesluiten die invulling moeten gaan geven over zorgverlening en jeugdzorg voor de burgers van de gemeente Gennep.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.