Nieuws van politieke partijen in Enschede over Partij voor de Vrijheid inzichtelijk

12 documenten

Raad steunt buurtinitiatieven energietransitie

D66 D66 Partij voor de Vrijheid Enschede 06-02-2020 11:22

Bijna alle leden van de gemeenteraad van Enschede stemden voor de D66-motie “Buurtinitiatieven Energietransitie.” Alleen twee PVV-raadsleden stemden tegen. Dat is op zich logisch, want de PVV had D66-raadslid Vic van Dijk eerder in debat geantwoord niet mee te willen praten over de energietransitie.

D66 maakt buurtinitiatieven energietransitie voor heel Enschede mogelijk

Maandagavond 3 februari 2020 besprak de gemeenteraad van Enschede de zogenaamde Startnota Regionale Energie Strategie Twente. Hierin staat hoe alle veertien gemeenten in Twente gaan bepalen waar windmolens en zonneparken komen. Sommige buurten in Enschede hebben de gemeente aangeboden zelf te willen bepalen waar de opwekking van duurzame energie in hun woongebied plaats gaat vinden. D66 juicht het toe dat buurtschappen, dorpen of wijken zelf verantwoordelijkheid nemen voor een deel van de energietransitie. Raadslid Vic van Dijk heeft daarom een motie “Buurtinitiatieven Energietransitie” gemaakt. Zo krijgen álle buurten in de stad de mogelijkheid om zelf verantwoordelijk te worden. Daarbij hoort wel dat de gemeente duidelijke, openbare afspraken maakt met een buurt. Want het kan niet zo zijn dat iemand zich te makkelijk van de energietransitie afmaakt.

Zorgen over ruimtelijke kwaliteit zonneparken en windmolens

Over de energietransitie zelf is nog veel onduidelijk. Daarom diende D66 een tweede motie in: “Noodverband aanleggen tussen Energietransitie en Omgevingsbeleid.” We missen een goed ruimtelijk beleid nu. Voordat je bepaalt waar een zonnepark of windpark komt, moet je wel weten hoe je zoiets goed in het landschap plaatst. Dat heet “een goede ruimtelijke inpassing.” Dat beleid hebben we nu niet. Omdat de wethouder zei dat dit ruimtelijk beleid in de nota ‘Uitgangspunten Energievisie’ en Nota van uitgangspunten Visie landelijk gebied staat, heeft Vic van Dijk deze motie voor nu ingetrokken. Komende tijd worden deze twee nota’s besproken. Dan zal D66 kijken of inderdaad genoeg ruimtelijk beleid in deze omvangrijke stukken staat. Heb jij een mening over deze documenten? Neem dan contact op met mij, ik hoor graag jouw argumenten! 

Het bericht Raad steunt buurtinitiatieven energietransitie verscheen eerst op Enschede.

SP voor behoud kwijtschelding met 1 aanvraag!

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD ChristenUnie Enschede 11-12-2019 23:43

De SP heeft vandaag een brief gestuurd naar het Waterschap Vechtstromen met het verzoek een besluit over de aanvraag kwijtschelding terug te draaien. In plaats van één aanvraag, moeten betrokkenen vanaf 2020 een aparte aanvraag voor de kwijtschelding waterschapslasten doen. Een besluit dat de kans op problematische schulden verhoogt. Alle Enschedese partijen hebben zich achter het verzoek van de SP geschaard.

Tijdens een informatieprogramma over het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente werd duidelijk dat per 1 januari 2020 de samenwerking tussen de gemeente Enschede en het Waterschap op zou houden. Een samenwerking die problematische schulden kan voorkomen! Een goeie reden voor de SP om in actie te komen!

Bewoners van Enschede die kwijtschelding krijgen van gemeentelijke belastingen hoefden hier niet ook nog een keer een aanvraag te doen bij het Waterschap Vechtstromen. Het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente(GBTwente) beoordeelde de aanvraag kwijtschelding voor de Gemeente Enschede en het Waterschap Vechtstromen. Kwijtschelding is een van de maatregelen die schuldenproblematiek kan voorkomen bij mensen die een zeer laag inkomen hebben. Betrokkenen hoefden “maar” één keer de stapel benodigde formulieren in te vullen.

SP, CU en D66 hebben hebben het College vragen gesteld over de verandering bij de aanvraag kwijtschelding. Ook het College was niet blij maar leek ook niet betrokken te zijn bij dit besluit.

In onderstaande brief naar het bestuur van  het Waterschap Vechtstromen roept de SP op tot het terugdraaien van dit besluit. De SP wordt hierin gesteund door alle politieke partijen in Enschede.

Betreft: Stopzetten samenwerking bij kwijtschelding gemeentelijke en waterschapsbelastingen   Geachte leden van het algemeen bestuur van Waterschap Vechtstromen,   De afgelopen jaren hebben de gemeente Enschede en Waterschap Vechtstromen gezamenlijk opgetrokken in de kwijtschelding van de gemeentelijke en waterschapsbelastingen. In de praktijk betekende deze samenwerking dat de kwijtschelding voor onze, en tegelijk ook voor uw belastingen werd beoordeeld door ons gemeentelijke belastingkantoor GBTwente. In het kader van het armoedebeleid maakten we het met deze samenwerking voor onze inwoners makkelijker te strijden tegen armoede. In onze ogen dragen de mogelijkheid van kwijtschelding en het gemak om het aan te vragen (wanneer inwoners daadwerkelijk voldoen aan de voorwaarden) bij aan het voorkomen van schuldenproblematiek. Het is in ons beider belang om schuldenproblematiek bij onze inwoners te voorkomen.   Helaas dreigt aan deze samenwerking door eenzijdige besluitvorming in het GBLT op korte termijn een einde te komen. Vanaf 1 januari 2020 moeten inwoners van Enschede indien van toepassing, apart kwijtschelding aanvragen voor gemeentelijke belastingen en waterschapslasten. De Enschedese gemeenteraad is verbaasd over dit besluit. Bewoners moeten nu twee in plaats van één keer formulieren invullen om een aanvraag voor kwijtschelding in te dienen. U zult het met ons eens zijn dat dit niet in het belang is van een meestal kwetsbare groep bewoners, waarvoor kwijtschelding van belang is om niet in een situatie van armoede en/of schulden terecht te komen. Natuurlijk zijn wij ook benieuwd hoe betrokkenen geïnformeerd worden over bovengenoemde maatregel. Waarschijnlijk zijn zij ook niet op de hoogte van deze verandering. Dit kan leiden tot hoge kosten wat we nou precies moeten proberen te voorkomen als dienstbare overheid. In wiens belang dit besluit is, is ons volstrekt onduidelijk.   Daarom roepen we u op om uw invloed in het bestuur van het GBLT aan te wenden om de afschaffing van onze gezamenlijke kwijtschelding op korte termijn te heroverwegen en onze waardevolle samenwerking in stand te houden.   Graag krijgen wij van u antwoord op de volgende vragen:   1. Waar is het eenzijdige besluit genomen om onze waardevolle samenwerking bij de kwijtschelding van gemeentelijke en waterschapsbelastingen te beëindigen ? 2. Ligt hier een business case aan ten grondslag? Welke overwegingen vanuit inwonerperspectief zijn hierin meegenomen? Wat brengt dit als voordeel voor de bewoner van onze gemeente en uw gebied? 3. Wat is er nodig om deze maatregel voorlopig met een jaar uit te stellen? 4. Wat is het belang van het splitsen van de aanvraag kwijtschelding? 5. Er wordt gesproken over digitale aanvragen. Hoe gaat GBLT om met analoge aanvragen, waarbij persoonlijk contact gewenst dan wel noodzakelijk is (ook gezien de uitspraken daarover van de Nationale Ombudsman)? 6. Hoe en wanneer worden onze inwoners geïnformeerd over de splitsing aanvraag kwijtschelding?

Vanwege de tijdsdruk verzoeken wij u zo spoedig mogelijk gehoor te geven aan onze oproep en de bovenstaande vragen te beantwoorden.   Vriendelijke groet,   Namens de voltallige gemeenteraad van Enschede, bestaande uit de fracties Burger Belangen Enschede, D66, VVD, CDA, GroenLinks, PvdA, SP, PVV, ChristenUnie, DENK, EnschedeAnders.nl, Democratisch Platform Enschede en Groep Versteeg,   Annelies Futselaar Raadslid SP   Mail: a.futselaar@enschede.nl

Beantwoording artikel 35 vragen Afvalbeleid: bronscheiding en nascheiding

Liberaal053 Liberaal053 Partij voor de Vrijheid Enschede 03-06-2019 16:50

Beantwoording artikel 35 vragen Afvalbeleid: bronscheiding en nascheiding

De heer Versteeg van Groep Versteeg heeft schriftelijke vragen gesteld over afvalbeleid: bronscheiding en nascheiding. Deze vragen zijn puntsgewijs beantwoord.

De heer Brouwer van DPE en de heer Elferink van PVV hebben schriftelijke vragen gesteld over bijplaatsingen in relatie tot diftar. Deze vragen zijn puntsgewijs beantwoord.

Technology Base heeft eenheid nodig, geen proefballonnetjes

D66 D66 Partij voor de Vrijheid Enschede 23-02-2019 12:18

Maandag bespreken we in de Stedelijke Commissie de wijze waarop we Technology Base willen besturen. Voor een groot deel taaie kost over de voor- en nadelen van BV’s ten opzichte van Gemeenschappelijke Regelingen, over gebiedsregisseurs en collegeregelingen. Toch is het minder ingewikkeld dan het lijkt. Want het draait eigenlijk maar om één vraag: hoe maken we van Technology Base een succes?

Elkaar versterken

Nadat een politieke meerderheid in 2014 concludeerde dat een grootschalige luchthaven onrealistisch was, kwam de commissie onder leiding van Wientjes met het advies om het gebied om te vormen tot een iconisch bedrijventerrein, gericht op techniek en innovatie. Daarin zouden de Safety Campus, vliegen, drones en ontwikkelbedrijven in de sector High Tech Systems & Materials elkaar moeten versterken.

Er is vervolgens hard gewerkt om dat advies werkelijkheid te laten worden, waarbij al veel gerealiseerd is: de bestemmingsplannen zijn klaar, de shelters zitten nagenoeg vol met innovatieve bedrijven en AELS ontmantelt het ene na het andere vliegtuig. We zijn dus goed op weg om Technology Base tot een succes te maken.

Rafelrand

Toch is er altijd een rafelrand gebleven, die het succes van Technology Base in de weg zit: de eenheid tussen die verschillende componenten waar Technology Base uit opgebouwd is. De afgelopen week heeft helder geïllustreerd dat het bewaken van en sturen op die eenheid hard nodig is.

In de verkiezingscampagne probeert de PVV het nog maar een keer: grootschalig vliegen vanaf Twente. Dit keer niet met passagiers, maar moeten we vrachtvervoer van Schiphol overnemen. Een volstrekt onrealistisch en onwenselijk plan om heel veel redenen: geen passende infrastructuur, onvoldoende ruimte en veel te veel geluidsoverlast zijn daar een paar van. Maar de directeur van Twente Airport zag haar kans schoon om haar oude plannen rond vrachtvervoer weer uit de kast te halen: het transport van paarden en bloemen zou heel kansrijk zijn.

Daar waar je met wat fantasie paardentransport nog aan Twente kunt koppelen, lukt dat met bloemen totaal niet. Maar belangrijker: beiden voegen niets toe aan Technology Base. Het is geen bijdrage aan toekomstgericht vliegen, geen innovatie of techniek, niets iconisch.

Sturen op eenheid en versterken

Als de directeur van de luchthaven pleit voor vrachtvervoer vanaf Twente, is dat volkomen te begrijpen vanuit het perspectief van een luchthaven. Maar het heeft niets te maken met de uitgangspunten van Technology Base. Sterker nog: het zou Technology Base in de weg zitten. En dat is een grote valkuil, waar het bestuur van Technology Base scherper op moet bijsturen en zich scherper over moet uitlaten.

Het bericht Technology Base heeft eenheid nodig, geen proefballonnetjes verscheen eerst op Enschede.

Lithium Werk voor Twente

PvdA PvdA Partij voor de Vrijheid Enschede 25-01-2019 13:35

Er is de laatste dagen veel te doen geweest in de pers over LithiumWerks: diverse politieke partijen en de pers openden de jacht op Gedeputeerde Van Hijum. Hoe kun je zo stom zijn 7,5 miljoen ‘weg te geven’ aan een bedrijf dat er nu al mee kapt, was het motto.

Het is inderdaad hartstikke jammer dat de plannen van LithiumWerks nu vertragen. Twente kan deze investering erg goed gebruiken. Veel nieuwe banen, een krachtige impuls voor onze opleidingen bij het ROC, Saxion en UT, een magneet voor andere internationale bedrijven. Maar is het nou zo jammer dat het een ‘tandje lager’ moet? Het zal de Tukker in mij zijn, maar ik vind het prima. En moeten we daarmee de jacht openen op bestuurders zoals Van Hijum die lef tonen? Niet dus, we hebben dan ook als Statenfractie PvdA een PVV-motie van wantrouwen jegens hem nadrukkelijk niet gesteund. Wat we hem wel kwalijk nemen is het overhaaste gedoe en het ontbreken van een eigen politieke afweging: waarom zouden we als Staten van Overijssel of als Raad van Enschede zoveel miljoenen belastinggeld in dit nieuwe bedrijf steken? Dit is geen nakaarten, dit punt heb ik van meet af aan gemaakt toen Van Hijum ermee kwam: neem de tijd hebben we meermalen gesteld, komt tot een goed plan. Vertrouw niet alleen op de investeringscheck die OostNL uitvoert; ga hun goede werk niet overdoen. Maar maak wel je eigen afweging: als we bijv 7,5 miljoen in zo’n bedrijf steken, dan moeten we dat terugzien in werkgelegenheid voor Twentenaren, in versterking van bestaande bedrijven die met LithiumWerks gaan samenwerken, in uitbreiding van vakopleidingen, in een verdere verbetering van de woningmarkt. Want laten we wel zijn: dat zijn de echte redenen waarom je ons eigen geld in eigen regio wilt investeren. Voor al die andere miljoenen kunnen investeerders zelf geld aantrekken.

Ik zou dus willen zeggen: ga zo door LithiumWerks, maak werk voor Twente! Die 2.000 arbeidsplaatsen, helemaal goed, maar een paar jaren later mag ook.

LithiumWerks wordt gedragen door een groep van grote internationale investeerders met als boegbeeld Kees Koolen, oud-student van de UT. Koolen heeft een groep investeerders uit Amerika en China bij elkaar gebracht die gaan investeren in batterijtechnologie. Nu Nederlandse investeerders aarzelen zeggen die buitenlandse investeerders: we gaan elders bouwen. LithiumWerks wil door in Twente. Het gedonder is ontstaan door de lening van 7,5 miljoen die LithiumWerks binnen 3 jaar moet aflossen aan OostNL. OostNL stelt – terecht – terug dat geld, eerst overleggen over de nieuwe plannen.

De vertraging die nu optreedt vind ik dus prima. Het biedt onze opleiders ROC, Saxion en UT de kans om nieuwe vakken goed voor te bereiden, want dat doe je niet van vandaag op morgen. Verder biedt het bestaande bedrijven in Twente de kans te verkennen hoe samen te werken met LithiumWerks. En er kan bekeken worden of er bijscholing van professionals opgezet moet worden. En niet in de laatste plaats: de impact op onze regionale woonbehoefte en huizenprijzen. In een regio als Eindhoven met vergelijkbare internationale bedrijven zie je een enorme druk op de woonmarkt met stijgende huizenprijzen, met alle negatieve gevolgen van dien voor starters die hun eerste huis zoeken. Dat willen we absoluut niet, daar moeten gemeenten tijdig plannen voor kunnen maken. Dat kan nu.

Onze conclusie na het debat over Lithium Werks: de provincie liet zich veel te makkelijk het hoofd op hol brengen door grootscheepse investeringsplannen. Gedeputeerde Van Hijum stuurde het verhaal van investeringsmaatschappij OostNL klakkeloos door naar Provinciale Staten. PS nam vervolgens een overhaast en onzorgvuldig besluit, de PvdA heeft zich daartegen verzet en om die reden ook tegen gestemd.

De politieke partijen die in september voorstemden zouden scherp moeten reflecteren op hun rol in dit overhaaste gedoe. Daarom is het goed dat er een evaluatie komt. GS moet in het vervolg een eigen politieke afweging maken en daarover open met de Staten in debat gaan. Van bestuurders en volksvertegenwoordigers verwachten wij een kritische houding tegenover snelle verhalen als ons gevraagd wordt miljoenen publiek geld in te zetten!

Het bericht Lithium Werk voor Twente verscheen eerst op PvdA afdeling Enschede.

De les van Lithium Werks

D66 D66 Partij voor de Vrijheid Enschede 18-01-2019 19:27

De Lithium-soap duurt nu precies een week. Vorige week vrijdag kwam het bericht naar buiten dat Kees Koolen en Lithium Werks uit elkaar waren en daarmee lagen de plannen voor een batterij-campus op Technology Base in duigen. In die week kwam de politiek niet veel verder dan de vraag: “Waar blijft de 7,5 miljoen gemeenschapsgeld?”. In Enschede werden vragen gesteld, in de regio werden vragen in deze richting gesteld en in het provinciehuis spande de PVV de kroon met zware verwijten aan het adres van gedeputeerde Van Hijum. Op hoge poten werd gesteld dat het geld zo snel mogelijk terug moest. PVV-Statenlid Erik Veltmeijer had het altijd al geweten en we moeten allemaal vooral wat vaker naar de PVV luisteren.

Nu moet ik zeggen dat de woordkeus van OostNL in de brief over de lening aan Lithium Werks ook mij deed afvragen of men zich bij OostNL wellicht nu pas realiseerde geen ontbindende voorwaarden te hebben gesteld. Helemaal onbegrijpelijk is het dan ook niet dat de vraag bovenkomt of we dat geld terug zullen zien. Toch is dat de verkeerde discussie.

Al de hele week is in de politiek de aandacht alleen gericht op die 7,5 miljoen en de werkwijze van de bestuurders, vooral die van Van Hijum. Terwijl in de loop van de week steeds meer details naar boven zijn gekomen. Details die laten zien dat het voor niemand duidelijk is wat er nu precies gaat gebeuren. En vandaag is de onduidelijkheid compleet door de uitlatingen van de topman van Lithium Werks op de site van RTVOost.

Niemand die nu met zekerheid kan zeggen hoe dit af zal lopen. Maar juist deze laatste ontwikkelingen, dat het niet eens uitgesloten is dat EN Lithium Werks EN Koolen Industries een plek krijgen op Technology Base, laten zien dat de politiek zich de afgelopen dagen veel te veel heeft laten leiden door een mix van scoringsdrang, wantrouwen en populisme. Want wat als er toch voor een groot deel invulling wordt gegeven aan de campusplannen? Moet die lening dan nog steeds met stoom en kokend water terug?

Onze bestuurders gaan de komende tijd hun handen vol hebben om in de wirwar van bedrijfsbelangen en investeerders een succes te maken van de batterij-campus. Een potentieel succes wat deze regio heel goed kan gebruiken. Tel daarbij op dat niets suggereert dat gehandeld wordt tegen het regionaal belang. Zolang dat het geval is, is het de taak van politici om hun bestuurders te steunen en even niets te vragen.

Het bericht De les van Lithium Werks verscheen eerst op Enschede.

Motie met oproep om onderzoek te doen naar sekswerk in Enschede unaniem aangenomen

D66 D66 Partij voor de Vrijheid Enschede 11-10-2018 06:29

Afgelopen maandag is de motie ‘Sekswerk in Enschede’ unaniem aangenomen in de gemeenteraad. De motie vraagt om een gedegen onderzoek naar sekswerk in Enschede en moet de basis leggen voor een nieuw beleid, wat veel meer gericht moet zijn op de positie van sekswerkers, veilige werkplekken, decriminalisering en maatschappelijke acceptatie van sekswerk(ers) in Enschede.

Afgelopen zomer heb ik, samen met de PVV, vragen gesteld over de situatie in Enschede. In de beantwoording van die vragen gaf het college aan zelf onderzoek te gaan doen naar de aard en omvang van (illegale) prostitutie in Enschede. Ons ging dat niet ver genoeg: wij willen bijvoorbeeld ook zicht op de problemen die sekswerkers ondervinden bij het uitoefenen van hun beroep, omdat we denken dat we daar met lokaal beleid invloed op hebben.

We hebben heel bewust gekozen voor een strategie waarbij we eerst brede steun wilden hebben voor een onderzoek. Omdat we ervan overtuigd zijn dat er niet alleen veel te weinig bekend is over de situatie in Enschede, maar ook omdat het niemand helpt om je al zo vroeg in het debat in te graven in standpunten. Dan weet je zeker dat politieke partijen veel te verdeeld raken om een samenhangend beleid vorm te geven. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek kan de politiek keuzes maken.

De tekst van de motie luidt:

De raad van de gemeente Enschede, bijeen op 8 oktober 2018:

Constaterende dat:

Het college in haar beantwoording d.d. 25 juli 2018 op art.35-vragen van de PVV en D66 heeft aangegeven onderzoek te willen doen naar sekswerk in Enschede; Het beleid rond sekswerk jaren niet besproken is geweest in deze raad, terwijl de maatschappij wel veranderd is; Het rapport ‘Sekswerk en geweld in Nederland’ concludeert dat veel sekswerkers in Nederland geweld meemaken en dat een aanpassing van (gemeentelijk) beleid nodig is om dat te verminderen;

Overwegende dat:

Gemeentelijk sekswerkbeleid gericht moet zijn op het tegengaan van uitbuiting en geweld en moet er gestreefd worden naar een transparante sector, met veilige en schone werkplekken. Met zoveel mogelijk bescherming van de sekswerker tegen het betrokken raken bij criminele activiteiten; De raad onvoldoende zicht heeft op sekswerk en de positie van sekswerkers in Enschede om te beoordelen of het huidige beleid hierop aansluit; De gemeenteraad zich graag aansluit bij het door het college aangekondigde onderzoek en daar graag een aantal randvoorwaarden aan mee wil geven;

Draagt het college op:

In het voorgestelde onderzoek naar sekswerk in Enschede tenminste te onderzoeken: De aard en omvang van sekswerk in Enschede, zowel het legale als het illegale deel De aard en omvang van geweld tegen sekswerkers in Enschede (uitgaande van de definitie van geweld zoals gebruikt in ‘Sekswerk en geweld in Nederland’), waaronder dus in hoeverre sprake is van dwang Welke problemen sekswerkers tegenkomen bij het uitoefenen van hun beroep De mate waarin lokaal beleid de positie van sekswerkers kan verbeteren Bij dit onderzoek tenminste de volgende partijen proberen te betrekken: Lokale sekswerkers Politie GGD Maatschappelijke partners die met de doelgroep werken, zoals bijvoorbeeld het Leger des Heils, Comensha, Proud, Meldpunt Loverproblematiek Twente, Kadera Binnen een jaar de onderzoeksresultaten, conclusies en aanbevelingen met de raad te delen en waar nodig te komen tot een raadsvoorstel om het huidige beleid aan te passen;

En gaat over tot de orde van de dag.

Het bericht Motie met oproep om onderzoek te doen naar sekswerk in Enschede unaniem aangenomen verscheen eerst op Enschede.

Duiding verkiezingsuitslag

D66 D66 GroenLinks Partij voor de Vrijheid Enschede 26-03-2018 05:34

Afgelopen zaterdag 24 maart 2018 zijn de politieke partijen in Enschede bijeengekomen in de raadszaal om een duiding te geven aan de verkiezingsuitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 21 maart 2018. Hier heeft D66 Enschede lijsttrekker Eelco Eerenberg de volgende duiding gegeven namens D66 Enschede.

Duiding verkiezingsuitslag

De kiezer heeft woensdag gesproken. Als democraat ben ik natuurlijk blij met de hogere opkomst een compliment aan velen, al lijkt de 80% nog ver weg. Daar hebben we allemaal een opgave de komende vier jaar, na een gedegen analyse van wat mensen bewogen heeft om alsnog thuis te blijven.

Felicitaties

En wat heeft de kiezer dan gezegd? Om te beginnen een mooie en terechte zege voor BBE. Nogmaals oprecht van harte! De landelijke partijen zullen zich moeten beraden: overal wint lokaal fors en kennelijk schudden wij Den Haag moeilijk van ons af. Ik zie dat ook als een opdracht voor de komende periode: want D66 Enschede is er uiteindelijk ook gewoon voor Enschede.

En ook van harte aan GroenLinks, die in stemmenaantal een grote zege heeft gehaald. Hoopvol voor progressief Enschede. Ook de andere winnaars feliciteer ik bij deze, en voor de nieuwkomers: welkom in onze raad.

Versnipperd landschap

De kiezer heeft niet alleen méér lokaal gestemd, maar ook meer op de flanken gestemd. Daarmee is politiek Enschede versnipperd geraakt en naar rechts opgeschoven. Wat D66 betreft een zorgelijke trend.

En dan moeten we in de eerste plaats naar onszelf kijken. Natuurlijk balen wij van ons verlies. Ondanks dat we er vooraf op gerekend hadden, maar toch. We zullen intern ons verlies natuurlijk analyseren. We zijn  echter trots dat we de tweede partij van Enschede zijn gebleven, evenals de grootste progressieve partij van Enscede.

BBE aan zet

Uiteraard betekent dit dat BBE aan zet is: ik heb daar alle vertrouwen in. En wens ze er ook veel wijsheid bij, ik weet van vier jaar geleden wat een verantwoordelijke, ingewikkelde en tijdrovende klus het is. BBE zal een coalitie gaan smeden en wat D66 betreft is het belangrijk dat die coalitie verbindend is. De versplinterde uitslag en de groei op de flanken betekent dat de nieuwe coalitie vanuit het midden links én rechts moet verbinden. Zodat veel Enschedeërs zich in de coalitie kunnen herkennen. Ook vraagt deze tijd naar ons oordeel om een stabiel bestuur en zal de nieuwe coalitie dus op een stevige meerderheid moeten rekenen.

D66 niet als enige progressieve partij

D66 is bereid om aan die verbindende coalitie bij te dragen. Maar op basis van de uitslag hebben we daar ook eigen beelden bij. Zo zal D66 niet als enige progressieve partij deelnemen aan een coalitie.

Inhoudelijk ziet D66 een coalitie die op het gebied van onderwijs, duurzaamheid, regionale economische samenwerking en jeugdzorg investeert. Dat zijn niet alleen thema’s waar onze kiezers op hebben gestemd, maar die ook bij andere partijen prominent naar voren kwamen. Bovendien zal de nieuwe coalitie een duidelijke visie moeten ontwikkelen over hoe we de balans tussen zorg en economische ontwikkeling sociaal en eerlijk houden, zonder de groei van Enschede te belemmeren.

En ook maar meteen duidelijk: in een coalitie met de PVV zal D66 niet zitten. Omdat de PVV groepen uitsluit in onze samenleving, terwijl de uitslag van de verkiezingen juist om verbinding vraagt.

Het proces

Het idee om de stad te bevragen middels een raadsakkoord, wat “Enschede Akkoord”  is gaan heten is natuurlijk sympathiek en goed om te doen. Natuurlijk is het mooi als de raad unaniem koers kan geven aan thema’s. Voor D66 is belangrijk dat er heel goed nagedacht wordt over wie er gehoord zal worden, want conclusies verbinden aan een te kleine of eenzijdige groep mensen doet geen recht aan de gemiddelde Enschedeër. Ook de “tevreden inwoner” die vast ideeën heeft zal een plek moeten krijgen.

Tegelijk: politiek gaat om verschillen. Die vergroten we uit in de campagne, om stemmers te winnen. En daarna bepaalt een meerderheid de inhoudelijke koers middels een coalitie-akkoord. Dat is democratisch de juiste weg, want zo overbrug je verschillen op de meest eerlijke en transparante manier. Dat betekent dat het raadsakkoord eerder over de spelregels van de raad, over de communicatie met de stad en over de grote trends in de stad zal gaan en niet over politiek hete dossiers. En dus vinden wij dat het coalitieakkoord niet moet wachten op het raadsakkoord, een puzzel die aan BBE is om te leggen en ook zo te organiseren dat het voor raadsleden ook praktisch behapbaar blijft. Kortom: we moeten het een niet laten om het ander te doen.

Verder vragen wij aan BBE hoe ze de rest van het formatieproces zien? Wil men met een formateur werken, wat wel de absolute voorkeur van D66 heeft? En op welke wijze worden lessen van eerdere formaties (niet alleen 2014) daarbij betrokken?

Het lijkt ons overigens de juiste weg dat er eerst met de winnaars van de verkiezingen wordt gesproken.

Verbinding

D66 ziet graag een verbindende koers van links en rechts. Een koers voor de toekomst, met oog voor de uitdagingen van vandaag. En een koers waarbij heel Enschede zich betrokken voelt.

The post Duiding verkiezingsuitslag appeared first on D66 Enschede.

Duiding verkiezingsuitslag

D66 D66 GroenLinks Partij voor de Vrijheid Enschede 26-03-2018 05:34

Afgelopen zaterdag 24 maart 2018 zijn de politieke partijen in Enschede bijeengekomen in de raadszaal om een duiding te geven aan de verkiezingsuitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 21 maart 2018. Hier heeft D66 Enschede lijsttrekker Eelco Eerenberg de volgende duiding gegeven namens D66 Enschede.

De kiezer heeft woensdag gesproken. Als democraat ben ik natuurlijk blij met de hogere opkomst een compliment aan velen, al lijkt de 80% nog ver weg. Daar hebben we allemaal een opgave de komende vier jaar, na een gedegen analyse van wat mensen bewogen heeft om alsnog thuis te blijven.

Felicitaties

En wat heeft de kiezer dan gezegd? Om te beginnen een mooie en terechte zege voor BBE. Nogmaals oprecht van harte! De landelijke partijen zullen zich moeten beraden: overal wint lokaal fors en kennelijk schudden wij Den Haag moeilijk van ons af. Ik zie dat ook als een opdracht voor de komende periode: want D66 Enschede is er uiteindelijk ook gewoon voor Enschede.

En ook van harte aan GroenLinks, die in stemmenaantal een grote zege heeft gehaald. Hoopvol voor progressief Enschede. Ook de andere winnaars feliciteer ik bij deze, en voor de nieuwkomers: welkom in onze raad.

Versnipperd landschap

De kiezer heeft niet alleen méér lokaal gestemd, maar ook meer op de flanken gestemd. Daarmee is politiek Enschede versnipperd geraakt en naar rechts opgeschoven. Wat D66 betreft een zorgelijke trend.

En dan moeten we in de eerste plaats naar onszelf kijken. Natuurlijk balen wij van ons verlies. Ondanks dat we er vooraf op gerekend hadden, maar toch. We zullen intern ons verlies natuurlijk analyseren. We zijn  echter trots dat we de tweede partij van Enschede zijn gebleven, evenals de grootste progressieve partij van Enscede.

BBE aan zet

Uiteraard betekent dit dat BBE aan zet is: ik heb daar alle vertrouwen in. En wens ze er ook veel wijsheid bij, ik weet van vier jaar geleden wat een verantwoordelijke, ingewikkelde en tijdrovende klus het is. BBE zal een coalitie gaan smeden en wat D66 betreft is het belangrijk dat die coalitie verbindend is. De versplinterde uitslag en de groei op de flanken betekent dat de nieuwe coalitie vanuit het midden links én rechts moet verbinden. Zodat veel Enschedeërs zich in de coalitie kunnen herkennen. Ook vraagt deze tijd naar ons oordeel om een stabiel bestuur en zal de nieuwe coalitie dus op een stevige meerderheid moeten rekenen.

D66 niet als enige progressieve partij

D66 is bereid om aan die verbindende coalitie bij te dragen. Maar op basis van de uitslag hebben we daar ook eigen beelden bij. Zo zal D66 niet als enige progressieve partij deelnemen aan een coalitie.

Inhoudelijk ziet D66 een coalitie die op het gebied van onderwijs, duurzaamheid, regionale economische samenwerking en jeugdzorg investeert. Dat zijn niet alleen thema’s waar onze kiezers op hebben gestemd, maar die ook bij andere partijen prominent naar voren kwamen. Bovendien zal de nieuwe coalitie een duidelijke visie moeten ontwikkelen over hoe we de balans tussen zorg en economische ontwikkeling sociaal en eerlijk houden, zonder de groei van Enschede te belemmeren.

En ook maar meteen duidelijk: in een coalitie met de PVV zal D66 niet zitten. Omdat de PVV groepen uitsluit in onze samenleving, terwijl de uitslag van de verkiezingen juist om verbinding vraagt.

Het proces

Het idee om de stad te bevragen middels een raadsakkoord, wat “Enschede Akkoord”  is gaan heten is natuurlijk sympathiek en goed om te doen. Natuurlijk is het mooi als de raad unaniem koers kan geven aan thema’s. Voor D66 is belangrijk dat er heel goed nagedacht wordt over wie er gehoord zal worden, want conclusies verbinden aan een te kleine of eenzijdige groep mensen doet geen recht aan de gemiddelde Enschedeër. Ook de “tevreden inwoner” die vast ideeën heeft zal een plek moeten krijgen.

Tegelijk: politiek gaat om verschillen. Die vergroten we uit in de campagne, om stemmers te winnen. En daarna bepaalt een meerderheid de inhoudelijke koers middels een coalitie-akkoord. Dat is democratisch de juiste weg, want zo overbrug je verschillen op de meest eerlijke en transparante manier. Dat betekent dat het raadsakkoord eerder over de spelregels van de raad, over de communicatie met de stad en over de grote trends in de stad zal gaan en niet over politiek hete dossiers. En dus vinden wij dat het coalitieakkoord niet moet wachten op het raadsakkoord, een puzzel die aan BBE is om te leggen en ook zo te organiseren dat het voor raadsleden ook praktisch behapbaar blijft. Kortom: we moeten het een niet laten om het ander te doen.

Verder vragen wij aan BBE hoe ze de rest van het formatieproces zien? Wil men met een formateur werken, wat wel de absolute voorkeur van D66 heeft? En op welke wijze worden lessen van eerdere formaties (niet alleen 2014) daarbij betrokken?

Het lijkt ons overigens de juiste weg dat er eerst met de winnaars van de verkiezingen wordt gesproken.

Verbinding

D66 ziet graag een verbindende koers van links en rechts. Een koers voor de toekomst, met oog voor de uitdagingen van vandaag. En een koers waarbij heel Enschede zich betrokken voelt.

Het bericht Duiding verkiezingsuitslag verscheen eerst op Enschede.

D66: Maak waakhond van lokale journalist

D66 D66 VVD Partij voor de Vrijheid Enschede 12-03-2018 09:14

De lokale machthebbers moeten beter gecontroleerd worden door de lokale media. Alleen dan kan de kiezer de plaatselijke politicus belonen of afstraffen op 21 maart. Nu ligt belangenverstrengeling tussen de gemeenteraad en de journalist op de loer.

De opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen is laag. In veel grote steden ligt het opkomstpercentage al jaren onder de 50 procent. Dat is zonde, want de gemeenteraad neemt besluiten die grote gevolgen hebben. De afgelopen jaren hebben de gemeenten steeds meer taken en geld gekregen. Zo zijn ze verantwoordelijk voor de jeugdzorg, de bijstand en het parkeerbeleid.

Bij het bepalen van je stem wil je natuurlijk weten wat een partij met jouw vorige stem heeft gedaan, en hoe realistisch hun beloftes voor de komende periode zijn. Ook verschilt het nogal per gemeente of de VVD met de PVV in een coalitie wil, en hoe graag.

Bij de meeste mensen dringt het lokale politieke nieuws niet tot in hun huiskamers door. Daarom pleit D66 voor een sterkere positie van de lokale media. Zij vervullen een essentiële taak in het informeren van jou, de kiezer.

Op dit moment zijn de lokale media te afhankelijk van het gemeentebestuur. De huidige wet zorgt ervoor dat de gemeenteraad bepaalt wie de lokale omroep is en hoeveel geld deze omroep krijgt. Lokale journalisten zijn dus afhankelijk van de macht die ze moeten controleren: belangenverstrengeling ligt op de loer.

In Almere is bijvoorbeeld ophef ontstaan over een raadslid die in de raad meesprak over de lokale omroep, terwijl hij zelf aan een omroep verbonden is. De vraag is of hij wel mee mag praten over de lokale omroep als het over de nieuwe licentiehouder gaat. Hij is persoonlijk betrokken en kan op zijn eigen omroep stemmen. Het spreekwoord luidt niet voor niets: ‘wie betaalt, bepaalt’. Het geeft lokale politici een ongemakkelijk gevoel dat zij hun kritische media zelf moeten selecteren en betalen.

Natuurlijk zuchten wij ook wel eens bij een lastige vraag van een journalist. Maar die vragen zijn noodzakelijk als extra stok achter de deur voor burgemeesters, wethouders en raadsleden om hun uiterste best te doen. En dus voor een goed werkende democratie.

Ondanks dat gemeenten de afgelopen jaren steeds meer taken en geld kregen, volgen steeds minder journalisten de lokale politiek. De gemeenteraad krijgt steeds vollere agenda’s, maar de perstribunes worden steeds leger. Slechts 24 procent van de raadsleden zegt dat de lokale journalistiek ze afstraft op fouten, schrikbarend weinig.

Wij willen dat journalisten zonder aarzeling hun werk kunnen doen. De selectie en financiering van de lokale omroepen moeten landelijk geregeld worden, niet lokaal, om belangenverstrengeling te voorkomen. Op die manier kunnen de lokale bestuurders ook geen invloed uitoefenen op de hoeveelheid van de subsidies, dat is nu nog wel het geval.

In het regeerakkoord is afgesproken dat samenwerking tussen regionale en lokale omroepen makkelijker gemaakt moet worden, zodat ze samen sterker staan. Het kabinet trekt per jaar 5 miljoen euro extra uit voor onderzoeksjournalistiek. D66 vindt dat dit vooral geïnvesteerd moet worden in lokale en regionale media. Wij blijven ervoor strijden dat iedereen kritisch en goed geïnformeerd kan stemmen, óók bij lokale verkiezingen.

Martine van Bemmel (Almere), Martijn Braber (Enschede), Ellen Bijsterbosch (Utrecht) en Tjoek Korenromp (Deventer) zijn D66-kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart. Joost Sneller is Tweede Kamerlid voor D66

The post D66: Maak waakhond van lokale journalist appeared first on D66 Enschede.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.