Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

20 documenten

Vragen over toename geluidshinder bij verlegging van de centrumring | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks Hilversum 13-08-2020 00:00

GroenLinks-raadsleden Frank Kool en Lex van Waarden hebben 11 augustus jl. vragen gesteld aan het college over de geluidshinder die omwonenden gaan ondervinden wanneer de centrumring bij de herinrichting van het stationsgebied verlegd gaat worden. Het plan is dat de centrumring niet meer via de stationsstraat loopt , maar via de Koninginneweg, de Schoolstraat en het Langgewenst. Uit onderzoek is gebleken dat dit tot gevolg heeft dat omwonenden te maken krijgen met meer geluidshinder. 

Geluidshinder door optrekkende auto's In het onderzoeksrapport wordt het leggen van reducerend afval genoemd als mogelijke oplossing voor de overschrijding van de geluidsnormen. Frank en Lex vroegen zich af of er niet ook andere oplossingen mogelijk zijn. Zij zijn op bezoek gegaan bij een omwonende aan het Langgewenst en hebben daar gezien dat het geluidsoverlast vooral veroorzaakt wordt door auto's die optrekken nadat zij net een scherpe bocht hebben gemaakt. Het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/uur op dit deel van de centrumring zou daarvoor een oplossing kunnen zijn.

Artikel 41 vragen Daarom vragen zij het college onder andere of ook onderzocht is wat de effecten zijn van verlaging van de maximumsnelheid. De vragen staan los van de recente discussie over de centrumring als racebaan, nadat een auto met grote snelheid een restaurant bij het Langgewenst had geramd. Maar sluiten daar uiteraard wel mooi bij aan.

Lees hier de vragen die Frank en Lex aan het college hebben gesteld.

 

 

 

De fysieke omgeving in tijden van corona | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks SGP CDA Dordrecht 14-04-2020 00:00

De lucht wordt schoner, geluidsoverlast minder, de natuur loopt uit en komt tot bloei. Kunnen we iets daarvan vasthouden als straks corona onder controle is? Of neemt de vervuiling en aantasting van de natuur, de uitstoof van CO2 weer toe naar het oude niveau. Dat hangt af van hoe we ons vervoer en transport regelen, hoe we omgaan met schadelijke stoffen, hoe en waar we bouwen en hoe we ons aanpassen aan en inzetten voor de natuur. Het is daarom noodzakelijk dat het beleid op deze terreinen door gaat en dat we daar kritisch over blijven meedenken. Gelukkig proberen politiek en bestuur in Dordrecht dat met veel energie door online vergaderen en veel schriftelijke communicatie. Ik bespreek hieronder kort een paar relevante zaken die de afgelopen weken aan de orde waren.

      

Geluid

We bespraken een burgerinitiatief om langs de N3 bij Dubbeldrecht geluidsschermen te plaatsen. Het college wil dat niet honoreren omdat er stiller asfalt komt, bomen worden geplant en de weg wellicht een 80 km-weg wordt. GroenLinks hoopt en verwacht bovendien dat er geleidelijk minder autoverkeer zal komen en dat een groter deel van het wagenpark elektrisch wordt. Daarom voor dit moment instemming met het collegestandpunt. Rondom de N3 is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het voldoen aan de wettelijke geluidsnormen. Die vinden wij te hoog. Samen met andere partijen zoeken we naar mogelijkheden om die te verlagen. Het college gaat daar vooralsnog niet in mee. Integendeel, bij woningbouw bij de Hastingsweg en aan de zuidzijde van het station wil men zelfs hogere normen gaan hanteren. Dit wordt binnenkort besproken en wij zullen ons daarbij inzetten voor lagere geluidsbelasting.

Milieu

We spraken over PFOA en GenX. De provincie heeft de hoeveelheden die Chemours jaarlijks mag lozen flink teruggeschroefd. Chemours gaat daartegen in beroep. Wij vinden dat een slecht teken. Het gaat om zgn. zeer zorgwekkende stoffen en daarvan moet maximaal worden tegengegaan dat die in het milieu terechtkomen. Daar is Chemours kennelijk niet toe bereid. Ook het college vindt dat Chemours best méér kan doen. We blijven ons inzetten om uiteindelijk tot een volledig stoppen van lozingen te komen.

In de discussie bleek ook dat er weinig bekend is over hoeveel van deze stoffen er in oppervlakte- en grondwater zit en dat vrij soepel wordt omgegaan met verontreinigde grond. Dat terwijl wordt toegegeven dat er weinig over de uitwerking op gezondheid en natuur bekend is. Wij vinden dat zorgelijk en vermetel. We hebben opgeroepen tot meer onderzoek.

Duurzame mobiliteit

Het is in onze ogen onvermijdelijk dat de automobiliteit geleidelijk wordt teruggedrongen. We gebruiken de auto te veel (namelijk ook als dat niet nodig/gezond is) en te weinig (er zijn te veel auto’s die ongebruikt parkeerruimte staan in te nemen). Samen met onder meer CDA en CU/SGP zetten wij ons in om eerdere oproepen voor een duurzamer mobiliteitsbeleid gestalte te geven. 

Het verkeersplan voor de Spuiboulevard/Schil West ziet er in grote lijnen heel aantrekkelijk uit. Maar ook hier schrikt met en ervoor terug om het autoverkeer in het centrum echt terug te dringen. Onze visie: alleen met de auto naar het centrum als het echt niet anders kan. Dat maakt het centrum tegelijkertijd veel aantrekkelijker.

Gebouwde omgeving

Terwijl het aantal woningen in Dordrecht groeit, neemt het aantal sociale huurwoningen al enkele jaren af. Dat is in strijd het pas-op-de-plaatsbeleid en de ambitie om 10% van de nieuwbouw sociale huur te laten zijn. We hebben daar vragen over gesteld en zullen daar dicht op blijven zitten.

Ook hebben we vragen gesteld over waarom de gemeente groene daken niet wil subsidiëren en waarom nog geen maatregelen zijn getroffen om te zorgen dat daken van nieuwe bedrijfspanden geschikt zijn voor groen en/of zonnepanelen.

Geluid

We bespraken een burgerinitiatief om langs de N3 bij Dubbeldrecht geluidsschermen te plaatsen. Het college wil dat niet honoreren omdat er stiller asfalt komt, bomen worden geplant en de weg wellicht een 80 km-weg wordt. GroenLinks hoopt en verwacht bovendien dat er geleidelijk minder autoverkeer zal komen en dat een groter deel van het wagenpark elektrisch wordt. Daarom voor dit moment instemming met het collegestandpunt. Rondom de N3 is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het voldoen aan de wettelijke geluidsnormen. Die vinden wij te hoog. Samen met andere partijen zoeken we naar mogelijkheden om die te verlagen. Het college gaat daar vooralsnog niet in mee. Integendeel, bij woningbouw bij de Hastingsweg en aan de zuidzijde van het station wil men zelfs hogere normen gaan hanteren. Dit wordt binnenkort besproken en wij zullen ons daarbij inzetten voor lagere geluidsbelasting.

Milieu

We spraken over PFOA en GenX. De provincie heeft de hoeveelheden die Chemours jaarlijks mag lozen flink teruggeschroefd. Chemours gaat daartegen in beroep. Wij vinden dat een slecht teken. Het gaat om zgn. zeer zorgwekkende stoffen en daarvan moet maximaal worden tegengegaan dat die in het milieu terechtkomen. Daar is Chemours kennelijk niet toe bereid. Ook het college vindt dat Chemours best méér kan doen. We blijven ons inzetten om uiteindelijk tot een volledig stoppen van lozingen te komen.

In de discussie bleek ook dat er weinig bekend is over hoeveel van deze stoffen er in oppervlakte- en grondwater zit en dat vrij soepel wordt omgegaan met verontreinigde grond. Dat terwijl wordt toegegeven dat er weinig over de uitwerking op gezondheid en natuur bekend is. Wij vinden dat zorgelijk en vermetel. We hebben opgeroepen tot meer onderzoek.

Duurzame mobiliteit

Het is in onze ogen onvermijdelijk dat de automobiliteit geleidelijk wordt teruggedrongen. We gebruiken de auto te veel (namelijk ook als dat niet nodig/gezond is) en te weinig (er zijn te veel auto’s die ongebruikt parkeerruimte staan in te nemen). Samen met onder meer CDA en CU/SGP zetten wij ons in om eerdere oproepen voor een duurzamer mobiliteitsbeleid gestalte te geven. 

Het verkeersplan voor de Spuiboulevard/Schil West ziet er in grote lijnen heel aantrekkelijk uit. Maar ook hier schrikt met en ervoor terug om het autoverkeer in het centrum echt terug te dringen. Onze visie: alleen met de auto naar het centrum als het echt niet anders kan. Dat maakt het centrum tegelijkertijd veel aantrekkelijker.

Gebouwde omgeving

Terwijl het aantal woningen in Dordrecht groeit, neemt het aantal sociale huurwoningen al enkele jaren af. Dat is in strijd het pas-op-de-plaatsbeleid en de ambitie om 10% van de nieuwbouw sociale huur te laten zijn. We hebben daar vragen over gesteld en zullen daar dicht op blijven zitten.

Ook hebben we vragen gesteld over waarom de gemeente groene daken niet wil subsidiëren en waarom nog geen maatregelen zijn getroffen om te zorgen dat daken van nieuwe bedrijfspanden geschikt zijn voor groen en/of zonnepanelen.

Column Rachel: geluid – de onzichtbare killer | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 07-01-2020 00:00

Toen ik studeerde woonde ik in de Voorstraat, ideaal! Ik kon overal lopend naar toe, woonde lekker centraal dus vrienden kwamen makkelijk langs. Dat ik ’s nachts geregeld wakker werd van uitgaanspubliek onder mijn raam die bij de snackbar hun frietje haalden, of van daklozen die tegenover ons huis hun biertjes dronken, deerde me niet. Evenmin dat ik vervolgens ’s ochtends vroeg gewekt werd door de bussen die door de straat denderden. Ik had zelf gekozen om daar te wonen en de voordelen wogen op tegen de nadelen.

Het verschil merkte ik toen ik verhuisde van mijn kamer in de Voorstraat, naar een appartement aan de rand van Groningen. De eerste nacht dat ik er sliep, ben ik niet één keer wakker geworden. En toen ik wakker werd, was de dag al een heel eind op dreef. Het was er oorverdovend stil.

Er wordt steeds meer bekend over de schadelijke gevolgen van geluid. Geluid is ná luchtverontreiniging de grootste milieu-gerelateerde ziekmaker. Bijna 4 miljoen Nederlanders ervaren langdurige geluidhinder of worden regelmatig in hun slaap gestoord. Dit heeft ernstige gevolgen voor hun gezondheid.

Daarom ben ik blij dat de gemeente Utrecht ambitieus is als het gaat om geluidnormen. Deze zijn strenger dan de landelijke normen. En de inzet van de gemeente voor gezonde lucht heeft ook een direct positief effect op het geluid in de stad. Als we meer fietsen, lopen en elektrisch rijden wordt het stiller in de stad.

Ondanks de hoge ambities kan er natuurlijk altijd meer. Iedere vier jaar maakt de gemeente Utrecht een Actieplan geluid. Daarin wordt gekeken welke problemen er in de stad zijn met geluid. Op basis van metingen wordt bepaald op welke plekken de geluidsnormen niet worden gehaald en dus als eerste aangepakt moeten worden. Namens GroenLinks heb ik aangegeven dat wij willen dat er meer rekening wordt gehouden met bepaalde kwetsbare groepen die last hebben van geluidhinder. Te denken valt aan kinderen, ouderen en mensen met gezondheidsproblemen. Dankzij mijn vragen gaat de gemeente de gegevens van de gezondheidsmonitor koppelen aan het Actieplan geluid. Zo kunnen we gezondheid meewegen bij het aanpakken van geluidshinder.

Ook sociaal-economische factoren hebben invloed op de mate waarin mensen last hebben van geluid. In het actieplan geluid staat letterlijk “In andere wijken, zoals bijvoorbeeld Overvecht, is een fors verschil te zien tussen de berekende geluidsbelasting en de ervaren hinder.” GroenLinks wil daarom dat de ervaren geluidhinder die afwijkt van gemiddelden onderzocht wordt. De gemeente gaat nu bijvoorbeeld uitzoeken of de (berekende) geluidsoverlast bij mensen die boven in hoge flats wonen hoger is dan waar nu vanuit wordt gegaan.

Geluid wordt wel de onzichtbare killer genoemd. In een stad die groeit, lopen we ook het risico permanent geluid om ons heen te hebben. Reden te meer dat ik me blijf inzetten voor stille plekken in onze mooie, bruisende stad!

Heb je mooie verhalen over stilte in de stad, of heb je juist heel veel last van geluid? Mail je verhaal aan me! r.heijne@raad.utrecht.nl

GroenLinks, D66 en CDA willen dat verbetering in luchtkwaliteit en geluidsoverlast bewezen wordt | Ouder-Amstel

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Ouderamstel 20-11-2019 00:00

GroenLinks, D66 en CDA hebben in de raadsvergadering van 14 november jl. voor een motie gestemd om inzichtelijk te maken van welke metingen van luchtkwaliteit en geluidsoverlast de gemeente gebruik kan maken. Omdat in het tracébesluit rond de verbreding van de A9 wordt gesteld dat dit beter zal worden, willen de partijen dat de juiste gegevens straks ook bekend zijn. Ondanks een positief advies van het college haalde de motie geen meerderheid.

Linda Muusses, GroenLinks: “Onze gemeente scoort niet goed op luchtkwaliteiten geluidsoverlast, juist door de infrastructuur van de snelwegen en Schiphol. Zowel lucht als geluid hebben invloed op de gezondheid van onze inwoners. Sommige uitslagen worden vooral berekend, maar dat wordt steeds minder geaccepteerd. De berekeningen van Schiphol zijn bijvoorbeeld telkens gunstiger dan de gemeten resultaten." Sybrig van Keep, D66: "Het Rijk stelt dat het straks allemaal beter wordt als de A9 verbreed is, maar dit willen we graag goed onderbouwd hebben. Daarom willen we weten of er goede metingen gedaan worden.” Luuk de Vre, CDA: "Als de luchtkwaliteit en geluidsoverlast niet verbeterd willen we dat natuurlijk wel weten."

D66 stelt schriftelijke vragen over toenemend vliegverkeer boven de provincie Utrecht

D66 D66 GroenLinks Utrecht 12-07-2019 12:07

Op dit moment wordt er landelijk gewerkt aan een nieuwe luchtvaartnota. Men spreekt over welke normen er voor de luchtvaart moeten gelden en hoe het vliegverkeer zich in de toekomst gaat ontwikkelen. Voor onze provincie betekent dit wellicht meer vliegbewegingen boven de noordwestkant van onze provincie. Meer vliegbewegingen betekenen meer overlast en luchtvervuiling. Als er gekozen wordt voor een vierde aanvliegroute, de zogenaamde vierde fix, kan ook de rest van de provincie Utrecht hier hinder en overlast van ondervinden.

Wij hebben zorgen over de mogelijke hinder en overlast en stellen daarom samen met de provinciale fractie van GroenLinks schriftelijke vragen aan het college van GS. Wij vragen welke risico’s het college ziet voor onze provincie vanuit de nieuwe luchtvaartnota. Verder willen wij antwoord op de vraag hoe de belangen van de inwoners (van de hele provincie, en specifiek aan de noordwest kant) worden behartigd in de verschillende gremia en aan de overlegtafels.

Statenlid Hayat Chidi over de vragen: “Wij hebben zorgen over verdere hinder en overlast door meer vliegverkeer boven onze provincie. Het gaat niet alleen om geluidsoverlast, maar ook over luchtvervuiling. Onze zorgen en belangen moeten goed gehoord worden in Den Haag”.

Lees hier de schriftelijke vragen

The post D66 stelt schriftelijke vragen over toenemend vliegverkeer boven de provincie Utrecht appeared first on Provincie Utrecht.

Actieplan geluid: extra aandacht voor kwetsbare groepen | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 12-06-2019 00:00

GroenLinks wil dat er beter zicht komt op de gezondheidseffecten van geluid op kwetsbare groepen en dat de gemeente hier meer rekening mee gaat houden. Dat stelt GroenLinks raadslid Rachel Heijne donderdag tijdens een debat over het actieplan geluid. Met het actieplan wil de gemeente verkeerslawaai in de stad aanpakken en ervoor zorgen dat er genoeg stille plekken, zoals hofjes, te vinden zijn. 

Heijne: “Utrecht wil een gezonde stad zijn. Geluidsoverlast is de op één na de belangrijkste milieuoorzaak voor gezondheidsklachten. Sommige mensen kunnen hier slecht door slapen of krijgen er een hoge bloeddruk van. GroenLinks is daarom erg blij met het ambitieuze actieplan geluid, maar vindt het ook belangrijk dat er extra rekening gehouden wordt met kwetsbare groepen.”  

Dankzij eerdere vragen van GroenLinks wordt geluid nu toegevoegd aan de volksgezondheidsmonitor, die meet hoe het gaat met de gezondheid van Utrechters. Heijne wil dat de gemeente daarbij specifiek gaat onderzoeken wat de gezondheidseffecten van geluid zijn op ouderen en jonge kinderen, mensen met gezondheidsproblemen (fysiek en psychisch) en sociaal- economisch kwetsbare groepen. Deze gegevens kunnen vervolgens gebruikt worden om te bepalen welke extra maatregelen, zoals stil asfalt of gevelisolatie, nodig zijn.  

Hoogbouw  

Utrechtse bewoners in hoogbouw ervaren flink meer geluidsoverlast dan in laagbouw (33% en 24%). In Overvecht is er een fors verschil tussen het officieel berekende geluid en de ervaren overlast door bewoners. Dit komt waarschijnlijk doordat er standaard gemeten wordt met 4 meter en de hogere gebouwen in Overvecht minder afgeschermd zijn tegen geluid. Heijne: “Het mag niet zo zijn dat sociaal-economische omstandigheden, zoals wonen in een hoge flat, bepalen hoeveel geluidsoverlast iemand ervaart. Daarom moeten we hier nu al actie op ondernemen.” 

Uit de raad: Actieplan Lucht en Geluid – voor een gezonde en leefbare stad | Schiedam

GroenLinks GroenLinks Schiedam 19-04-2019 00:00

Sinds jaar en dag zet GroenLinks Schiedam zich in voor een schone, gezonde en leefbare stad. We zijn dan ook erg blij dat het nieuwe Actieplan Lucht & Geluid ingaat, hierin krijgt de duurzame ambitie van het college verder vorm. De gemeenteraad heeft ook ingestemd met onttrekking van middelen uit diverse reserves om zo bepaalde maatregelen te bekostigen. Dit zorgt ervoor dat wethouder Jeroen Ooijevaar er ook echt mee aan de slag kan.

Schiedam is de laatste jaren op de goede weg met betrekking tot de luchtkwaliteit en geluidsoverlast. Met dit actieplan wordt die lijn doorgezet. Wegverkeer en industrie, waar we in Schiedam veel mee te maken hebben, zorgen voor luchtvervuiling en zijn dus schadelijk voor onze gezondheid. Ook geluidsoverlast kan van negatieve invloed zijn op gezondheid, bijvoorbeeld door de nachtrust te verstoren.

Op sommige plekken in Schiedam worden bepaalde advieswaarden nog overschreden. Het actieplan heeft daarom ten eerste de ambitie om ernstige geluidshinder en slaapverstoring te voorkomen en te bestrijden. En ten tweede de ambitie om voor gezonde lucht voor iedere Schiedammer te zorgen.

We zijn dus blij met het ambitieuze actieplan en de maatregelen die komende jaren ondernomen worden. Een mooi resultaat voor nu, al zijn we natuurlijk enorm benieuwd hoe de plannen gaan uitpakken.

Inbreng GroenLinks Oosterhout raadsvergadering 26 februari 2019 | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks Oosterhout 27-02-2019 00:00

In de raadsvergadering van 26 februari heeft GroenLinks het woord gevoerd over het bestemmingsplan Heidehof/De Wieken en het geluidsscherm in Dorst.

Bestemmingsplan Heidehof/De Wieken (Boers)

Al bij onze sjabloonvragen sprak ik uit, dat wij worstelen met uw collegevoorstel. Vooral ook omdat GroenLinks in beginsel positief staat en wil staan ten opzichte van Inbreiden als daarmee Uitbreiden in het buitengebied wordt voorkomen.

Onze bedenkingen ten aanzien van de ontsluiting van verkeer vanaf de nieuwe zorgwoningen hebben wij maar laten varen na uw antwoord op de betreffende sjabloonvraag. We moeten wel tenminste ÍETS en laten ons dan maar leiden door uw antwoord dat de invloed van het aantal verkeersbewegingen op de luchtkwaliteit in de directe omgeving van met name de Pauluswegbewoners zeer beperkt zal zijn.

Iets anders, voorzitter, is ons probleem met de te vrezen geluidsoverlast voor de nieuwe bewoners van de zorgwoningen. Uw college antwoordt op de betreffende sjabloonvraag dat GEEN MAATREGELEN MOGELIJK ZIJN OM DE GELUIDBELASTING TE VERMINDEREN en dat daarom (maar) hogere waarden zijn vastgesteld. De geluidgrenswaarden zullen dus worden overschreden zodra de nieuwe bewoners hier hun intrek hebben genomen. Precies zoals gebeurd is bij de 10 ‘poortwoningen’ van de nieuwbouwwijk Boswachterij Dorst, met alle gevolgen vandien, heeft het college om deze bouw op de plek van het oude buurthuis  Heidehof mogelijk te maken wederom een Besluit hogere grenswaarden vastgesteld. Evenals dat bij de mogelijke bouw op de plek van Houtse Heuvel 2 nodig zal zijn. Voorzitter, het wordt schering en inslag lijkt het, en op zo’n manier, dat wij ons afvragen waar de Wet geluidhinder nog goed voor is. Die is er onder meer voor bedoeld om toekomstige bewoners van nieuwbouwplannen te beschermen tegen geluidsoverlast. Constante besluiten om hogere grenswaarden vast te stellen, maken deze Wet geluidhinder in Oosterhout langzaamaan tot een farce.

Nu even terug naar dit voorstel. In antwoord op de sjabloonvraag van de heer Hoosemans heeft uw college geantwoord dat de overschrijding van de voorkeursgrenswaarden in dit geval 13 dB bedraagt. Elke 3 dB-overschrijding verdubbelt het geluidsvolume, voorzitter. 6 dB verviervoudigt het geluid, 9 dB acht (8) keer en bij een 13 dB overschrijding zal het geluidsvolume meer dan verzestienvoudigd zijn. Kunt u het nog volgen, hoop ik, maar neemt u gerust aan dat de toekomstige bewoners de ramen gesloten zullen moeten houden.

Kortom, voorzitter, wij maken ons zorgen over de te ontstane geluidsoverlast voor de nieuwe bewoners zo dadelijk. Naar alle waarschijnlijkheid zullen wij na de poging van de portefeuillehouder onze ongerustheid over deze problematiek weg te nemen, vragen om een kleine schorsing.

En misschien, voorzitter, los van het antwoord van de portefeuillehouder, is het goed dat het college ons tijdens een informatiebijeenkomst nog eens de toepassing uitlegt van deze problematiek van Hogere grenswaarden. Overigens ook zoals we daarom al vroegen bij onze sjabloonvragen en het college simpelweg verwees naar het geluidrapport bij dit bestemmingsplan.

Geluidsscherm Dorst (Van der Pluijm)

Wat maakt een huis een thuis? Dat is een nogal filosofische vraag, waar iedereen een ander antwoord op zal geven. Waar we het echter allemaal wel mee eens zullen zijn, is dat het een plek is waar je kunt ontspannen. Zonder gestoord te worden. Voor een deel van de bewoners van de nieuwbouwwijk De Boswachterij in Dorst is dat allerminst het geval. Zij worden, dag in dag uit, gestoord door langsdenderende treinen.

De fractie van GroenLinks is op bezoek geweest bij bewoners van De Bosuil in deze week en daar werd volgens ons bevestigd dat de geluidsoverlast te hoog is. Een lichte trein, zoals een sprinter, valt qua geluidsoverlast nog wel mee. Maar komt er een lange en zware goederentrein langs, dan is de geluidsoverlast niet te missen. Zeker niet, aangezien de poort niet alleen voor een geluidslek zorgt maar ook nog als een soort megafoon fungeert. De aard van de bebouwing zorgt voor reflecties en versterkingen in het geluid.

Doordat het goederenverkeer de laatste tijd rap is toegenomen, zorgt dit bovendien voor extra geluidsoverlast voor de bewoners. De reden van het extra verkeer heeft meerdere factoren. Niet alleen zijn er werkzaamheden in Duitsland, waardoor de vervoerders geen gebruik kunnen maken van de Betuweroute. Ook is de route door Brabant sneller. Het is dus niet te verwachten dat het goederenverkeer hier snel zal afnemen.

Voorzitter, de situatie ter plaatse en het feit dat we dit als gemeente relatief goedkoop kunnen verhelpen, is voor GroenLinks een reden om vóór dit voorstel te stemmen. We kunnen hiermee de geluidssterkte op de gevel terugbrengen naar de voorkeurswaarde van de wet geluidhinder. Die ligt maar liefst 7 dB lager dan de hoogste waarden op de gevels van de bewoners. Voorzitter, even voor de duidelijkheid: 7 decibel minder lijkt misschien niet zo veel, maar het gaat om een geluidsniveau dat 4 keer minder is. Een groot effect met een kleine uitgave dus.

Voorzitter, bij deze nota past het de gemeenteraad ook om te reflecteren op haar eigen keuzes. Een afwijking van de wet geluidhinder wordt meestal voor kennisgeving aangenomen, omdat het om een administratieve aanpassing gaat. We moeten ons echter realiseren dat een kleine aanpassing op papier, voor de bewoners van onze gemeente een groot effect kan hebben. Dit is een voorbeeld waarbij we het relatief eenvoudig en betaalbaar kunnen repareren, maar dat is niet altijd het geval. GroenLinks spreekt de wens uit dat zowel het college als de raad hier in de toekomst scherper op is.

Tot zover, voorzitter.

Collegebesluit Windpark Houten is onnavolgbaar

D66 D66 GroenLinks Houten 19-02-2019 23:50

Het ideaal voor Windpark Houten: maximale opbrengst en minimale geluidsbelasting. In juli 2017 stemde vrijwel de gehele Houtense gemeenteraad voor een motie die het college opriep om te onderzoeken of een speciaal draaiprogramma de geluidsbelasting voor de omgeving nog verder zou kunnen terugdringen. Van half april tot half juli 2018 is volgens dit speciale draaiprogramma gedraaid en inmiddels zijn de resultaten van het door de Universiteit Utrecht uitgevoerde onderzoek naar dit speciale draaiprogramma bekend.

Met een gelijk ervaren geluidsoverlast én een flink verhoogde energieproductie tijdens het speciale draaiprogramma is de oorspronkelijke doelstelling bereikt: maximale energieopbrengst, minimale geluidsbelasting. Een mooie stap naar een duurzamer Houten. Uit de metingen blijkt dat gedurende de proefperiode van drie maanden 33% meer energie is geproduceerd.

Alle 862 huishoudens binnen een straal van 1000 meter rond het windpark zijn door de Universiteit Utrecht uitgenodigd voor een belevingsonderzoek. Ruim 25% van de huishoudens (220 respondenten) deed mee aan de enquête. De meting ná de proef moest antwoord geven op de vraag of de ervaren geluidshinder in de proefperiode met het speciale draaiprogramma kleiner of groter was geworden. De Universiteit Utrecht concludeert dat tijdens dit speciale programma de ervaren geluidshinder als geheel niet is toegenomen, maar ook niet is afgenomen, dit geldt ook voor de nachtelijke uren.

De verbazing bij D66 Houten was dan ook groot toen namens het college wethouder De Groot (GroenLinks) het besluit nam het oude draaiprogramma te willen handhaven. Zij baseert dit besluit op enkele huishoudens die heel dicht bij de windmolens wonen en wel een toename van geluidshinder hebben ervaren. Ook baseert zij zich uitsluitend op de ervaren geluidshinder die als geheel gelijk gebleven is.

D66 zal daarom in de komende raadsvergadering een amendement indienen met als doel dat de maatwerkvoorschriften op basis van het speciale draaiprogramma worden aangepast. De beoogde aangepaste maatwerkvoorschriften leiden tot meer energieopbrengst, minder geluidsoverlast en betere bescherming van onze inwoners. D66 vreest dat als de huidige maatwerkvoorschriften gehandhaafd worden, deze door Eneco of andere partijen aangevochten worden bij de rechter. Onze bewoners staan dan met lege handen.

Meldt klachten vliegtuigoverlast bij B.A.S. | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 28-12-2018 00:00

In Haarlem worden regelmatig klachten gemeld over vliegtuiglawaai. Op de site http://www.bezoekbas.nl/ kunt u zich registreren en dan uw melding doen van de overlast. Een periode klacht met tijdstip, een specifieke klacht of een overige klacht. Het kan gaan om geluid, angst, vervuiling enzovoort. (Als u uw webbrowser sterk beveiligd heeft tegen pop-ups e.d. dan komt u er niet in.)

De klachten worden geregistreerd per woonplaats opgedeeld in geografische vakken. Op een overzicht kunt u klikken op een vak en zien hoeveel klachten er gemiddeld zijn ingediend tussen 2013 en 2017.

U kunt op de site ook de vluchtroutes per start en landingsbaan zien. Tevens kunt u de huidige vliegtuigen live en bewegend zien weergegeven.

In Haarlem komen de meeste klachten (meer dan 50 per jaar) vanuit Schalkwijk m.n. Meerwijk (250-500) en Boerhaavewijk (101-250). Haarlem Centrum (51-100), Haarlem Noord het zuidelijk deel (251-500) en Spaarndam Oost (101-250) Spaarndam West valt in twee vakken met gemiddeld 26-50 klachten per jaar. Uit het Vondelkwartier komen 51 tot 100 klachten. Op het kaartje zijn deze gebieden licht-rood, oranje en paars gekleurd. (Ook Cruquius en Heemstede). Uit de Waarderpolder komt geen enkele klacht.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.