Nieuws van politieke partijen in Stichtse Vecht inzichtelijk

10 documenten

Spoedvragen: de dubbelstammige honderdjaar oude boom in Maarssendorp

Samen Stichtse Vecht Samen Stichtse Vecht GroenLinks Stichtse Vecht 20-10-2022 19:59

Samen met de fractie van Groen Links heeft Samen Stichtse Vecht spoedvragen ingediend aan het college met betrekking tot de mogelijk op handen zijnde kap van een 100 jarige oude dubbelstammige boom in Maarssen-Dorp.

Ik ben helemaal niet geïnformeerd, dat vind ik nog het ergste! | Bewoners Maarssen-Dorp

Een zichtbepalende boom, historisch en die kan wat de beide fracties betreft niet zomaar gekapt worden. Ook al staat de boom niet op de Groen Kaart of in de beschermende bomenstructuurvisie. Deze boom is onderdeel geweest van de kloostertuinen en zover als bewoonster Van Tricht zich kan herinneren, staat deze mooie boom op deze locatie.

Volgens het wijkbericht, welke enkele omwonenden op 11 oktober j.l. ontvingen, zou de boom op 12 oktober vanwege veiligheidseisen van Stedin gekapt moeten worden. De aanstaande kap werd door bewoners met succes actief bestreden, zie onderstaande reportage van RTV SV.

Op 14 oktober kwam via RTV Stichtse Vecht naar buiten, dat te gehaast was gehandeld en de kap voorlopig on-hold is gezet. Een team van experts zou zich buigen over de aanstaande kap en kijken naar alternatieve oplossingen.

Vandaag werden fractievoorzitters van Samen Stichtse Vecht en Groen Links door bezorgde bewoners geïnformeerd, dat Stedin alsnog tot kap over mag gaan en dat dat aankomende dinsdag 25 oktober 2022 zal plaatsvinden. Aanleiding voor beide fracties om raadsvragen in te dienen en het verzoek bij de griffie neerleggen deze met spoed, buiten de gebruikelijke termijn om, in behandeling te nemen.

Ruimte voor groene bedrijventerreinen

ChristenUnie ChristenUnie Stichtse Vecht 27-10-2021 07:44

https://stichtsevecht.christenunie-sgp.nl/k/n28038/news/view/1380716/450154/Merwedeweg.jpgNaast een parkeernorm ook een groennorm. Niet alleen voor woongebieden maar ook bedrijventerreinen. Er is geld van de provincie beschikbaar. Nu de gemeente nog om het resultaat binnen te slepen.

De fractie ChristenUnie-SGP is blij met de aanpak ‘Intensivering en Verduurzaming Bedrijventerreinen’ die op 22 september jl. door de provincie is vastgesteld. Met dit plan investeert de provincie in de economische, maatschappelijke én ecologische waarde van bedrijventerreinen. Wij zijn voor méér groen in het grijs. Dat geldt voor woongebieden maar ook bedrijventerreinen.

Een zg. geperforeerde bebouwing zorgt voor ruimte voor de mens om tot rust te komen, te genieten van natuur. Maar deze groene oasen zijn ook goed voor flora en fauna die zie niet door massieve bebouwing en (industrieel) gebruik vrijelijk kunnen verplaatsen. Mooi dat aan de aanpak van de provincie ook een bedrag van € 30 Mio is gekoppeld waarvan Stichtse Vecht een graantje zou kunnen meepikken.

Ook in Stichtse Vecht zijn bedrijventerreinen die wel een opknapbeurt kunnen gebruiken. Het vraagt dan nu ook wel inzet van de gemeente om aanspraak te kunnen maken op deze fondsen maar het is vooral zaak om de verbetering van bedrijventerreinen aan te pakken en te continueren. Als onderdeel van onze wens om naast parkeernormen ook groen normen te hanteren en in de bewoonde omgeving de cultuurnorm te introduceren.

Bodemdaling

SP SP Stichtse Vecht 20-11-2020 14:01

De provincie Utrecht gaat in de aankomende periode vele euro's uitgeven om bodemdaling in de veenweide gebieden tegen te gaan. In de bijlage vindt u een stuk hierover wat opgesteld is door de afdeling Stichtse Vecht.

Heel Holland Zakt (deel 2): Een ramp of een kans?

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Stichtse Vecht 06-02-2019 19:56

Als we de problemen van bodemdaling goed onder de knie krijgen kan dat  een mooi export produkt uit de polder opleveren. Steden in deltagebieden zoals Bangkok en Djakarta zakken langzaam maar zeker weg. Dit mag niet de toekomst zijn voor onze steden en dorpen in het Groene Hart. Dus laten we eerst de problemen thuis oplossen.

https://stichtsevecht.sp.nl/nieuws/2019/02/heel-holland-zakt-het-vervolg-een-ramp-of-een-kans

Kennis over aangepast grondgebruik, ervaring opdoen met natte en zilte teelt,  ontwikkeling van TopSurf als  korrel, toepassen van vrijverval onderwaterdrainage en drukdrainage,  direkte verkoop van streekprodukten aan de consument in de Randstad  (bijv. via De Buurderij en kinderboerderijen) , lichter vee op het land, we kunnen veenweiden teruggeven aan de natuur:  Het zijn allemaal kansen en mogelijkheden voor het veenweide gebied in onze provincie.

Niets doen is geen optie. Een stijgende zeespiegel, extreme neerslag of droogte in korte periodes  en een dalende bodem in West Nederland vragen om maatregelen als we het lager gelegen deel van onze provincie  bewoonbaar willen houden voor de na ons komende generaties.

Willen we dit?

Er is  veel meer mogelijk dan alleen de weilanden vol te plempen met zonnepanelen zoals het Rijk en de Provincie willen.

Zolang niet alle daken van huurwoningen, kantoren, ministeries, scholen en ziekenhuizen zijn voorzien van zonnepanelen is dit een idiote gedachtenkronkel van bepaalde provincie bestuurders.    Tegelijkertijd wil de regering  de salderingsregeling om zeep helpen en mensen juist demotiveren om  zonnepanelen op hun woning aan te brengen.                                           Zo’n  drassig zonnepaneel-weiland zonder koeien heeft natuurlijk wel minder CO2 uitstoot. Maar dat mag niet worden ingeruild om de  grote industrie, het verkeer en de luchtvaart meer te kunnen laten vervuilen. De regering kan dan weer snel scoren zonder de echte smeerkezen aan te pakken.                                                                                                                                                                                   Wie gaat er trouwens met de opbrengst van al die zonne-weilanden aan de haal ? En wie betaalt de schade aan woningen, wegen , kades of rioleringen die kan ontstaan als mogelijk gevolg van de bodemdaling.    

 De Provincie is door het Rijk aangewezen om de regie te nemen in dit vraagstuk en het huidig Provinciebestuur ( VVD, CDA, Groen Links en D’66) is hier duidelijk over: Alle schades komen voor rekening van de gemeente en de bewoners.

 Intussen wordt niet uitgesloten dat in het Groene Hart weer proefboringen naar gas worden gedaan. Ook diepere boringen voor het  gebruik van aardwarmte (geothermie) staan op het programma terwijl de risico’s nog onvoldoende zijn onderzocht. Bijvoorbeeld de risico’s voor ons drinkwater als de coating van de boorpijpen oplost in het diepere zilte grondwater.

De huidige rechtse overheid is al jarenlang de loopjongen van de NAM=Shell en andere grote concerns. Een onbetrouwbare overheid is een ramp voor de gewone burgers.  Dat weten de Groningers maar al te goed.  Maar  ook de Limburgse kompels hebben dit al jaren geleden ervaren.

Het dichtdraaien van de gaskraan wordt nu gepresenteerd als een politieke heldendaad terwijl iedereen weet dat de gasvoorraad uiteindelijk op is. Het winnen van die laatste kubieke meters gas is veel kostbaarder, dus moet de bevolking maar opdraaien voor de kosten van wat ze in Den Haag noemen de   “energietransitie”.

Als we in de laag gelegen delen van onze provincie de dorpen, de steden en het weidegebied  leefbaar willen houden, een plaats om betaalbaar te wonen, te werken ,te boeren, te recreeren en de natuur niet te laten vernielen moet het huidige beleid faliekant veranderen.
Met VVD en CDA aan het roer gaat dat niet lukken.

Al tientallen jaren hebben ze de kans gehad, vaak ook nog gesteund door Groen Links, PvdA en D’66.

Daarom wordt het tijd dat zij van het toneel verdwijnen. Zowel uit het Provinciebestuur als uit de 1e Kamer.     

DAARVOOR IS EEN STERKE  SP NODIG

 

 

Inloopbijeenkomst PvdA Stichtse Vecht over Bisonspoor op 22 november

PvdA PvdA Stichtse Vecht 15-11-2018 19:51

Er staat de komende jaren veel te gebeuren in de wijk Bisonspoor. In september is de nieuwe parkeergarage opgeleverd, het marktplein zal opnieuw worden ingericht en er zijn plannen voor het realiseren van verschillende woontorens en een nieuw politiebureau. 

 

Op donderdag 22 november om 19.30 uurorganiseert de PvdA Stichtse Vecht een inloopbijeenkomst over de plannen in de wijk Bisonspoor en in het bijzonder het bestemmingsplan P2 en P3. De bijeenkomst vindt plaats in MFA Safari, Bisonspoor 237.

Voor de PvdA Stichtse Vecht staat bij de beoordeling van de plannen de leefbaarheid van de wijk Bisonspoor centraal, nu en in de toekomst. Daarom is de PvdA bijvoorbeeld kritisch over een aantal onderdelen van de plannen met de wijk Bisonspoor. Zo maken wij ons zorgen over de toekomstige parkeerdruk.

Op korte termijn zal de gemeenteraad spreken over het bestemmingsplan P2 en P3. Dit bestemmingsplan maakt de bouw van twee 70 meter hoge woontorens op het terrein van de oude parkeergarage P2 mogelijk en de bouw van een laaddock en een gebouw op de P3-parkeerplaats (huidige parkeerterrein gelegen aan de achterzijde van de Hema).

Het bestemmingsplan zal op 4 decemberbesproken worden in de raadscommissie Fysiek Domein en op 18 december besluit de gemeenteraad van Stichtse Vecht over het plan. Graag gaan wij met u in gesprek over het bestemmingsplan P2 en P3. Wat vindt u van de plannen en waar maakt u zich zorgen over? De uitkomsten van de avond betrekken we bij de commissie- en raadsbehandeling.

Laat uw mening horen en kom met ons in gesprek! Bent u niet in de gelegenheid te komen dan kunt u ons ook een bericht sturen via het e-mailadres: fractie@pvda-stichtsevecht.nl

 

Datum  : donderdag 22 november

Tijd       : 19.30 uur

Locatie : MFA Safari, Bisonspoor 237 in Maarssenbroek.

Het bericht Inloopbijeenkomst PvdA Stichtse Vecht over Bisonspoor op 22 november verscheen eerst op PvdA Stichtse Vecht.

Groene contouren binnen het rood, goed voor mens én dier

ChristenUnie ChristenUnie Stichtse Vecht 20-09-2018 07:10

https://stichtsevecht.christenunie-sgp.nl/k/n28038/news/view/1228889/450154/Kinderen op de fiets in bos.jpgDe rode contouren en de woonbehoefte zorgen ervoor dat er steeds meer wordt ingebreid. Dat wat binnen de betonnen woonruimte nog aan groen beschikbaar is sneuvelt als gevolg hiervan. De stedelijke omgeving wordt daardoor steeds massiever en dus minder doordringbaar voor flora en fauna. Het effect van de goed bedoelde rode contour is dat natuurgebieden aan beide zijden van verstedelijkte gebieden steeds verder van elkaar gaan afstaan. Het is tijd om serieus na te denken over een alternatief voor deze doodlopende weg.

Het instellen van rode contouren was destijds een begrijpelijke reactie op het ongebreideld uitbouwen van woonkernen. Om aan de woonbehoefte te voldoen en tevens de rode contouren te respecteren is eindeloos ingebreid waarbij stukje bij beetje de nog beschikbare groene plekken binnen de rode contouren zijn gesneuveld. Er komt steeds meer beton en steen binnen de rode contouren. Gelaagd bouwen beperkt zich binnenkort niet meer tot een enkele plek maar wordt algemeen gebruik om maar te voorkomen dat we buiten de rode contouren komen.
Met de rode contouren echter is ook de basis gelegd voor een ontwikkeling die niemand, zeker zij die de natuur een warm hart toedragen, wilde bewerkstelligen. Ten diepste zijn met de rode contouren mens en natuur tegenover elkaar gezet. De mens mag niet in of aan de natuur komen maar het effect is dat ook de natuur niet meer in de stedelijke omgeving komt. De verstedelijking is een massieve grijze betonnen wal geworden tussen natuur aan beide kanten van het beton en steen. De verstedelijking zorgt voor een ondoordringbare scheiding tussen natuurgebieden. De rode contouren werken inmiddels averechts op wat men ermee wilde bereiken. Naar de toekomst toe bieden rode contouren geen uitkomst.
De oplossing is gelegen in een goede samenwerking tussen mens en natuur. We moeten de natuur niet zo totaal verdringen uit onze woonomgeving. Wij mensen moeten de natuur weer uitnodigen in onze omgeving zodat de natuur ons kan toelaten in haar omgeving. Op de langere termijn zullen we weer moeten samenleven, mens en natuur. Daarvoor kunnen groene contouren binnen het rood zorgen. De gebieden binnen deze groene contouren worden aangewezen om stapsgewijs en op termijn volledig terug te geven aan de natuur. Op deze manier ontstaan er plekken van verbinding tussen de natuur aan beide kanten van de stad. Deze 'geperforeerde bebouwing' zorgt voor doorstroming van flora en fauna van de ene naar de andere kant van de stad. Aan de andere kant wordt het dan mogelijk om stukjes buiten de rode contouren in gebruik te nemen voor bebouwing zonder de natuur daarmee in haar bestaan aan te tasten.
Deze ontwikkeling is goed voor natuur én mensen. Deze 'geperforeerde bebouwing' zorgt voor overbrugging van het ene natuurgebied naar het andere. En mensen die in het hart van een verstedelijkt gebied wonen krijgen natuur weer dichterbij. Op deze manier is het niet mens en stad tegenover de natuur maar mens en stad samen met de natuur. En laten we eerlijk zijn, mensen hebben behoefte aan natuur. Meer rust, meer ontspanning, meer genieten, minder stress, meer levensplezier, meer welzijn, meer gezondheid. Maar hiervoor is nodig dat een gemeente verder vooruit durft te kijken dan een periode van vier jaar. Nu groene contouren vastleggen kan naar de toekomst toe zorgen voor grotere groeimogelijkheden voor zowel mens als natuur.

Groene contouren binnen het rood, goed voor mens én dier

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP Stichtse Vecht 20-09-2018 07:10

Het instellen van rode contouren was destijds een begrijpelijke reactie op het ongebreideld uitbouwen van woonkernen. Om aan de woonbehoefte te voldoen en tevens de rode contouren te respecteren is eindeloos ingebreid waarbij stukje bij beetje de nog beschikbare groene plekken binnen de rode contouren zijn gesneuveld. Er komt steeds meer beton en steen binnen de rode contouren. Gelaagd bouwen beperkt zich binnenkort niet meer tot een enkele plek maar wordt algemeen gebruik om maar te voorkomen dat we buiten de rode contouren komen.

Met de rode contouren echter is ook de basis gelegd voor een ontwikkeling die niemand, zeker zij die de natuur een warm hart toedragen, wilde bewerkstelligen. Ten diepste zijn met de rode contouren mens en natuur tegenover elkaar gezet. De mens mag niet in of aan de natuur komen maar het effect is dat ook de natuur niet meer in de stedelijke omgeving komt. De verstedelijking is een massieve grijze betonnen wal geworden tussen natuur aan beide kanten van het beton en steen. De verstedelijking zorgt voor een ondoordringbare scheiding tussen natuurgebieden. De rode contouren werken inmiddels averechts op wat men ermee wilde bereiken. Naar de toekomst toe bieden rode contouren geen uitkomst.

De oplossing is gelegen in een goede samenwerking tussen mens en natuur. We moeten de natuur niet zo totaal verdringen uit onze woonomgeving. Wij mensen moeten de natuur weer uitnodigen in onze omgeving zodat de natuur ons kan toelaten in haar omgeving. Op de langere termijn zullen we weer moeten samenleven, mens en natuur. Daarvoor kunnen groene contouren binnen het rood zorgen. De gebieden binnen deze groene contouren worden aangewezen om stapsgewijs en op termijn volledig terug te geven aan de natuur. Op deze manier ontstaan er plekken van verbinding tussen de natuur aan beide kanten van de stad. Deze 'geperforeerde bebouwing' zorgt voor doorstroming van flora en fauna van de ene naar de andere kant van de stad. Aan de andere kant wordt het dan mogelijk om stukjes buiten de rode contouren in gebruik te nemen voor bebouwing zonder de natuur daarmee in haar bestaan aan te tasten.

Deze ontwikkeling is goed voor natuur én mensen. Deze 'geperforeerde bebouwing' zorgt voor overbrugging van het ene natuurgebied naar het andere. En mensen die in het hart van een verstedelijkt gebied wonen krijgen natuur weer dichterbij. Op deze manier is het niet mens en stad tegenover de natuur maar mens en stad samen met de natuur. En laten we eerlijk zijn, mensen hebben behoefte aan natuur. Meer rust, meer ontspanning, meer genieten, minder stress, meer levensplezier, meer welzijn, meer gezondheid. Maar hiervoor is nodig dat een gemeente verder vooruit durft te kijken dan een periode van vier jaar. Nu groene contouren vastleggen kan naar de toekomst toe zorgen voor grotere groeimogelijkheden voor zowel mens als natuur.

Schriftelijke vragen: Jagen op Jaagpad OpBuuren

Maarssen 2000 Maarssen 2000 Stichtse Vecht 31-08-2018 19:56

Een jaagpad is een pad waar met tegenwind schepen voortgetrokken werden. Dit ‘jagen’ werd door paard of menskracht gedaan. Maarssen 2000 was blij toen het College in juni 2017 besloot dat het Jaagpad in OpBuuren om cultuurhistorische waarde bewaard moest blijven. De projectontwikkelaar werd verzocht om het Jaagpad uiterlijk in juli 2017 in ere te herstellen.

Nu, een jaar later, is het pad afgezet en alleen bereikbaar via een hekje waarop aangegeven staat dat het ‘privé-eigendom’ betreft. Het pad zelf is verworden tot een jungle. Het cultuurhistorische pad is overwoekerd in het groen en zeker niet toegangsvriendelijk. Reden voor Maarssen 2000 om vragen te stellen aan de verantwoordelijk wethouder.

Maarssen 2000 heeft naar aanleiding van eigen waarneming gezien dat het pad afgeschermd is door een klaphekje met daarop aangegeven dat het hier om privé-eigendom gaat en alleen betreden mag worden tussen zonsopgang en

zonsondergang. Als die barrière genomen is, komt men op een pad waar het onkruid overtuigend aanwezig is. Deze waarneming is gemeld via de applicatie Fixi, het meldingssysteem in de gemeente Stichtse Vecht voor onder andere overlast door onkruid op openbare wegen.

Op 30 augustus jongstleden kwam daarop het antwoord. ‘Het door u aangegeven pad is niet in bezit van de gemeente maar is in privé bezit, er zal dan ook -door de gemeente- geen onderhoud op worden uitgevoerd’.

Maarssen 2000 is zeer benieuwd wanneer het besluit van bestemmingswijziging is genomen en wanneer de Raad hiermee heeft ingestemd. Zelf kan de partij zich dit besluit namelijk niet herinneren en treft ook niets aan in de map ’genomen besluiten’. Maarssen 2000 zet alle zeilen bij om al jagend in desnoods tegenwind het pad toegankelijk te houden voor elke wandelaar, vanuit cultuurhistorische waarde.

De vragen die Maarssen 2000 gesteld heeft zijn de volgende:

Naar aanleiding van een reactie op fiximelding 48642 heeft de fractie van Maarssen 2000 de volgende technische vragen. De inwoner krijgt als reactie dat het onderhoud door de eigenaren/bewoners zelf moet worden gedaan. Aangedragen argument: de grond zou niet van de gemeente zijn.

In bestemmingsplan Opbuuren Buiten is door de toenmalige Raad besloten het historisch Jaagpad in ere te herstellen.

Wanneer heeft de Raad daarna tot herbestemming van het openbaar gebied, bekend als het Jaagpad, besloten?

Kunt u ons dit raadsbesluit doen toekomen, met als bijlage het gewijzigd bestemmingsplan?

Historisch is het Jaagpad een publieke, openbare plek en ook als zodanig bestemd.

Is het toegestaan om het pad te voorzien van een plakaat cq bord “privé eigendom, geen toegang tussen zonsondergang en zonsopgang”

Op basis van welk artikel uit het wetboek is dit toegstaan?

Miv wanneer is dit bord geplaatst?

Is het Jaagpad opgenomen in het bestek IBOR?

Zijn er in de vaststellingsovereenkomst tussen bewoners, projectontwikkelaar en gemeente afspraken gemaakt over recht van overpad, onderhoud en eigenaarschap?

Is de vaststellingsovereenkomst strijdig of in overeenstemming met het bestemmingsplan Opbuuren Buiten?

Kan de fractie de vaststellingsovereenkomst ontvangen?

CDA wil opheldering over verwaarlozing voormalig gemeentehuis

CDA CDA Stichtse Vecht 19-06-2018 17:55

Het CDA Stichtse Vecht heeft grote zorgen om de staat en het onderhoud van Beek en Hoff, het voormalig gemeentehuis van Loenen en de overtuin behorend bij het gemeentehuis. Het voormalig gemeentehuis verwaarloost zichtbaar en het beheer laat te wensen over. Er staan bijvoorbeeld ramen open waardoor het inregent, het houtwerk en de tuin zijn slecht onderhouden en de verlichting in de daklijsten brandt ook overdag. CDA raadslid Sarah van Lindenberg-Hess heeft daarom vragen gesteld aan het college over het onderhoud van Beek en Hoff. Het CDA wil graag weten wie er verantwoordelijk is voor het onderhoud en wat er aan het achterstallig onderhoud gedaan wordt. Het CDA stelt de volgende vragen aan het college: Wie is op dit moment eigenaar van het voormalig gemeentehuis en de overtuin van het voormalig gemeentehuis van Loenen? Wie is er op dit moment verantwoordelijk voor het onderhoud van het voormalig gemeentehuis en de overtuin? Is er de afgelopen zes maanden onderhoud gepleegd aan het voormalig gemeentehuis en de overtuin? Zo ja, wat is er gedaan? Wat wordt er op dit moment gedaan om het achterstallig onderhoud te herstellen? Als er op dit moment niets aan het achterstallig onderhoud gedaan wordt, op welke termijn verwacht men dan dat het achterstallig onderhoud hersteld wordt?

Fietsbrug ingevaren bij Nigtevecht

CDA CDA Stichtse Vecht 10-03-2018 19:39

In de nacht van 10 op 11 maart is de fietsbrug bij Nigtevecht "ingevaren". Na stevige discussies en veel zienswijzes nadert dit gezamenlijke project van de provincies Utrecht en Noord-Holland nu bijna z'n voltooiïng. Zowel fietsers als dieren kunnen binnenkort hier het Amsterdam-Rijn kanaal oversteken. De brug zorgt voor meer recreatiemogelijkheden en betere bereikbaarheid van school en werk. De recreatieve fietsroutes van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam worden hiermee verbonden. Het fort Nigtevecht dat ter plaatse westelijk van het kanaal is gesitueerd wordt hiermee ook voor bezoekers gemakkelijker bereikbaar. Ook uitwisseling van fauna wordt mogelijk door de nieuwe voorzieningen die dieren in staat stellen het kanaal zwemmend over te steken. Dit versterkt de natuur. Ook een ontwikkeling met kansen voor Nigtevecht, zeker als er wat ruimere openingstijden voor het pontje in Vecht gerealiseerd kunnen worden. Naast veel Nigtevechters was ook een aantal CDA-ers bij deze indrukwekkende klus aanwezig. In de komende raadsperiode zullen we ons voor dit soort ontwikkelingen verder blijven inzetten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.