Nieuws van politieke partijen in Stichtse Vecht over SP inzichtelijk

8 documenten

Provincie Utrecht moet het openbaar vervoer nationaliseren

SP SP Stichtse Vecht 31-03-2020 20:55

Sinds 12 maart ziet Nederland er anders uit dan we gewend zijn. Met z’n allen proberen we de verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan door zo veel mogelijk thuis te blijven. Maar we zijn ook met onze neus op de feiten gedrukt welke voorzieningen in onze samenleving van vitaal belang zijn. Natuurlijk de zorg en de voedselvoorziening, maar ook het openbaar vervoer. Juist om de andere vitale sectoren overeind te houden is het noodzakelijk dat we gegarandeerd goed functionerend openbaar vervoer hebben, ook in tijden van crisis.

Die zekerheid hebben we in het geheel niet. Het openbaar vervoer in de Provincie Utrecht is uitbesteed aan private bedrijven. We kunnen niet accepteren dat deze vitale functie in onze samenleving wegvalt als één van deze bedrijven in de financiële problemen komt. De Provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Het is feitelijk één van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de Provincie. Daarom pleit SP Utrecht voor de nationalisatie van het openbaar vervoer door de Provincie, zodat het openbaar vervoer gegarandeerd blijft.

Het openbaar vervoer in de Provincie wordt uitgevoerd door twee bedrijven: Syntus Utrecht, in handen van het Franse Keolis en Qbuzz, in handen van het Italiaanse BusItalia. In hevige concurrentie hebben deze bedrijven de aanbesteding gewonnen, waardoor ze in hun deel van de Provincie het openbaar vervoer mogen verzorgen. Aan deze aanbestedingsprocedure zit een groot nadeel: deze bedrijven hebben een lage prijs geboden die eigenlijk de kosten niet dekt, waardoor ze weinig vet op de botten hebben. Dat maakt het openbaar vervoer uiterst kwetsbaar. Daarnaast is hun uiteindelijke belang niet het verzorgen van openbaar vervoer in de Provincie, maar hun Franse en Italiaanse aandeelhouders.

Nu kan de Provincie Utrecht er ook voor kiezen om deze bedrijven extra financieel te ondersteunen, maar dat is volgens SP Utrecht water naar de zee dragen. Ten eerste blijft de oorzaak van de kwetsbaarheid van het openbaar vervoer bestaan, ten tweede maakt de Provincie zich dan volledig afhankelijk van deze private bedrijven met buitenlandse aandeelhouders. Deze crisistijd maakt duidelijk dat de Provincie zelf haar verantwoordelijkheid moet nemen door het openbaar vervoer zelf in handen te nemen. Alleen zo kunnen we deze vitale voorziening voor de Provincie garanderen.

Andrea Poppe, fractievoorzitter SP Provincie UtrechtMichel Eggermont, Statenlid SP Provincie UtrechtJoop Welter, regiovertegenwoordiger SP UtrechtTim Schipper, fractievoorzitter SP Utrecht-stad

Kinderboerderij Otterspoor in nood

SP SP Stichtse Vecht 22-12-2019 16:20

Deze week werd bekend dat kinderboerderij Otterspoor in het wijkpark van Maarssenbroek in financieel zwaar weer verkeert. Als gevolg van stijgende kosten, financiële tegenslagen en een afname van donateurs en sponsors luidt de kinderboerderij de noodklok: op deze manier zal de kinderboerderij de zomer van 2020 niet halen. 

Het bestuur is bezig met een groot actieplan, maar roept de inwoners en ondernemers van Maarssenbroek op bij te dragen aan het behoudt van de kinderboerderij. Zo hoopt men de zomer te halen.

Als SP Stichtse Vecht vinden wij dat een kinderboerderij zoals Otterspoor, dat al 35 jaar als centrum van cultuur en recreatie voor jonge en oude Maarssenbroekers geldt, in de eerste plaats niet gered zou moeten worden door vrijgevigheid. De instandhouding van de kinderboerderij is volgens ons de verantwoordelijkheid van de gemeente. Het redden van kinderboerderij Otterspoor zal overigens ook geen financiële uitdaging voor de gemeente betekenen, maar de prioriteiten van het bestuur liggen duidelijk ergens anders.

Binnen onze afdeling zijn ook wij als SP aan de slag met het behoud van de kinderboerderij. Hand in hand met de vrijwilligers van de kinderboerderij en de inwoners van Maarssenbroek zullen wij in actie komen om de kinderboerderij en daarmee de toekomst van ons levendige wijkpark veilig te stellen.

PvdA tweede partij in Stichtse Vecht ...

PvdA PvdA D66 ChristenUnie SGP SP Partij voor de Vrijheid CDA VVD Partij voor de Dieren Stichtse Vecht 26-05-2019 21:37

PvdA tweede partij in Stichtse Vecht bij Europese verkiezingen #EP2019 Voorlopig aantal stemmen in absolute getallen per partij - Democraten 66 (D66): 1793 - CDA – Europese Volkspartij: 2545 - PVV (Partij voor de Vrijheid): 732 - VVD: 4501 - SP (Socialistische Partij): 469 - P.v.d.A./ Europese Sociaaldemocraten: 4039 - ChristenUnie-SGP: 1433 - GROENLINKS: 2169 - Partij voor de Dieren: 823 - 50PLUS: 900 - JEZUS LEEFT: 31 - DENK: 63 - De Groenen: 41 - Forum voor Democratie: 2531 - VandeRegio & Piratenpartij: 48 - Volt Nederland: 474

VVD de grootse bij de voorlopige ...

VVD VVD ChristenUnie SGP SP Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Stichtse Vecht 26-05-2019 21:23

VVD de grootse bij de voorlopige uitslag in Stichtse Vecht voor Europese Verkiezingen. Lijst Politieke partij voorlopig aantal stemmen in absolute getallen 1 Democraten 66 (D66) 1793 2 CDA – Europese Volkspartij 2545 3 PVV (Partij voor de Vrijheid) 732 4 VVD 4501 5 SP (Socialistische Partij) 469 6 P.v.d.A./Europese Sociaaldemocraten 4039 7 ChristenUnie-SGP 1433 8 GROENLINKS 2169 9 Partij voor de Dieren 823 10 50PLUS 900 11 JEZUS LEEFT 31 12 DENK 63 13 De Groenen 41 14 Forum voor Democratie 2531 15 VandeRegio & Piratenpartij 48 16 Volt Nederland 474

Shell, je tijd is op!

SP SP Stichtse Vecht 22-05-2019 13:46

Op vrijdag 17 mei waren we samen met actievoerders uit het hele land, waaronder Stichtse Vecht, bij het hoofdkantoor van Shell in Den Haag. De actie was een reactie op een pr-stunt van het bedrijf. Met die stunt zegt Shell onder de noemer #LieverInGesprek dat ze graag in gesprek wil. Daarom besloten we langs te gaan en te eisen dat zij dan ook luistert naar de samenleving. Shell sloot zich wederom af van die samenleving: deuren, ramen en gordijnen gingen dicht toen we op de stoep stonden.

De zoveelste loze woorden van Shell dus. Ondertussen blijft zij wereldwijd gemeenschappen verwoesten, van Groningen tot Mozambique. Shell maakt winst ten koste van mens, dier en milieu. En niet zo'n beetje ook: afgelopen jaar boekte de multinational zo'n 20 miljard euro winst. Topman Ben van Beurden werd beloond met meer dan 20 miljoen euro: 55.000 euro per dag. Terwijl Shell geen cent winstbelasting afdraagt, wordt de gewone Nederlander bij de pomp gevraagd om extra te betalen voor een 'CO2-neutrale' tankbeurt.

Het moet afgelopen zijn met dit ongelimiteerde winstbejag. Wij stellen de volgende eisen:

Stop met tijdrekken. Committeer je aan de klimaatdoelstellingen van Parijs. Stop met het ontwijken van belastingen. Betaal je eerlijke deel. Stop met het frustreren van Groningers. Betaal de rekening en vertrek. Stop met het vernietigen van gemeenschappen en hun leefomgeving. Stop met het uitbuiten en onderbetalen van medewerkers wereldwijd.

Shell, je tijd is op!

Heel Holland Zakt

SP SP Stichtse Vecht 16-12-2018 17:51

 BODEMDALING PROVINCIE UTRECHT. De SP stemde 10 december tegen de plannen van het Provinciebestuur (VVD, GroenLinks,D66,CDA)  hoe zij om zullen gaan met de gevolgen van de bodemdaling. Wij vinden dat zij teveel de belangen van de grote agrarische bedrijven behartigt maar veel te weinig doet voor de kleine agrariers met goeie ideeen en gedupeerde bewoners/huiseigenaren. Bodemdaling in de veengebieden ,waaronder het groene hart, wordt vooral veroorzaakt doordat de waterschappen op verzoek van (met name) de grotere landbouwbedrijven de grondwaterstand verlaagt. De bodem droogt uit, krimpt en het veen oxideert(vergaat). Daardoor zakt het weiland en wordt weer drassig, inclusief de omgeving .   

    Dan wordt het grondwater weer verder verlaagd en het proces herhaalt zich.  Wegen , stoepen, tuinen, opritten worden dan opgehoogd  waardoor het veen eronder weer meer wordt samengedrukt. Gevolg:   Nog meer bodemdaling. De gemeentes Ronde Venen, Stichtse Vecht, Woerden, De Bilt, Eemnes, Bunschoten, Oudewater, Lopik, Vianen en Woudenberg krijgen allemaal in meerdere of mindere mate te maken met de gevolgen van bodemdaling Veel woningen, gebouwd voor 1965,  zijn gefundeerd op houten palen.  Als de paalkoppen droog komen te staan, rotten ze binnen enkele jaren weg.  

  Wat dat voor je woning betekent zal duidelijk zijn. Om te vermijden dat je huis rijp wordt voor de sloop zal de fundering hersteld, vernieuwd of versterkt moeten worden.  De kosten hiervan worden gemiddeld geraamd op 60.000 Euro per woning. Die kosten wil de Provincie volledig voor rekening van de eigenaar/bewoner laten komen. Sommige villa- of landhuisbewoners zullen hier niet wakker van liggen maar de meeste mensen met een hypotheekschuld bij de bank hebben dit bedrag niet in hun spaarvarken. En  wat zullen de woningbouwcooperaties gaan doen? Renovatie? Sloop? We vermoeden dat de huren er niet lager van worden! Veel partijen lijken niet geinteresseerd  in het wel en wee van boeren die hun sektor willen innoveren zonder alleen maar het grondwater te verlagen, die oog hebben voor dierenwelzijn en het milieu, die het landbouwgif  in  de ban doen,die afwillen van de wurgcontracten met de supermarkten en die ook aan de toekomst van na hun komende generaties denken en geen 30 jaar nodig hebben om dat te veranderen. Toen in de Provinciale Staten gestemd werd over hoe om te gaan met bodemdaling en wie er voor de kosten gaat opdraaien, hadden wij niet verwacht dat veel partijen die roepen dat ze zo begaan zijn met het wel en wee van de  "gewone, hardwerkende Nederlander"  opeens spontaan doof leken te worden voor onze wensen. Zij gaven niet thuis op vragen en voorstellen van de SP:    

- maak middelen vrij om gedupeerden tegemoet te komen.    

-sta geen proefboringen meer toe voor gaswinning in het groene hart    

-laat ook de grote bedrijven mee betalen aan de schades ten gevolge van  bodemdaling    

-nodig niet alleen projectontwikkelaars en ondernemers uit maar ga ook in gesprek met eigenaar/bewoners, woningbouwcooperaties, vereniging eigen huis en de huurbond.                                              -Verhoog de veel te lage ambitie van de Provincie om de problemen op te lossen.  

- Gebruik het probleem van bodemdaling  niet als alibi om verslechteringen voor de inwoners door te drukken.

Groen Links Gedeputeerde krijgt  complimentjes van de VVD over haar visie, dus we weten wel genoeg.

We zullen dus zelf aan de bak moeten om dit beleid om te buigen.  

SP steunt staking buschauffeurs

SP SP Stichtse Vecht 06-05-2018 20:24

De SP Stichtse Vecht steunde de busstaking van 30 april en 1 mei en was aanwezig op het centraal station Utrecht om met de buschauffeurs te praten.

Er wordt opnieuw gestaakt, omdat de beloften die de werkgevers na de laatste staking in januari van dit jaar  deden, niet veel zoden aan de dijk zetten. ‘Er worden geen duidelijke zaken veranderd om de werkdruk te verbeteren’, zegt een buschauffeur. ‘We moeten volhouden om echt een verbetering van dit beroep te krijgen, waardoor wij het langer vol kunnen houden en ook weer jonge mensen voor buschauffeur gaan leren.’ Ook voor de veiligheid wordt aktie gevoerd. ‘We kunnen mensen met rollators, rolstoelen en kinderwagens niet rustig in de bus laten stappen. Dat kost teveel tijd. Andere mensen missen hun aansluiting. We worden opgejaagd en dat levert soms onveilige situaties op.' Ook het loon laat nog te wensen over voor dit belangrijke beroep. De vakbonden FNV en CNV bieden namens de chauffeurs op dinsdag 8 mei om 11.15 uur een zwartboek op het provinciehuis aan de gedeputeerde Dennis Straat van de provincie Utrecht. Hierin staat precies wat er niet goed gaat. En hoe het beter kan. Hierbij zullen veel buschauffeurs, maar ook statenleden aanwezig zijn. De SP statenfractie zal natuurlijk aanwezig zijn.

Adres van het provinciehuis is: Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht.

 

Bijstandsgerechtigden, kom in actie tegen de uitbuiting door Flextensie en meld je klachten!

SP SP Stichtse Vecht 25-09-2017 09:28

Met de publicatie van een serie artikelen op de site van Doorbraak.Eu is een campagne op gang gekomen tegen Flextensie. Dat bedrijf stelt bijstandsgerechtigden te werk bij andere bedrijven, maar dan zonder regulier loon en arbeidsrechten. De Flextensie-constructie is een nieuwe zogenaamd vrijwillige vorm van dwangarbeid en vormt een booming business over de ruggen van baanlozen. Om de campagne tegen Flextensie te versterken is Doorbraak op zoek naar bijstandsgerechtigden die via de Flextensie-methode werken of dat dreigen te moeten gaan doen. Lees hier het artikel en hoe je je kunt aanmelden zodat deze asociale golf van uitbuiting stopt.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.