Nieuws van D66 over SGP inzichtelijk

5 documenten

Gemeente Den Haag koopt voortaan lokaal

D66 D66 SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 17-07-2020 10:27

De gemeente Den Haag koopt jaarlijks bijna een miljard euro aan producten en diensten in bij bedrijven. Door de coronacrisis hebben veel Haagse bedrijven het moeilijk. Daarom is het juist nu des te belangrijker dat de gemeente zoveel mogelijk producten en diensten afneemt bij lokale bedrijven. Een brede coalitie van SP, D66, VVD, ChristenUnie/SGP en Hart voor Den Haag heeft ervoor gezorgd dat de gemeente nu inderdaad haar inkopen zoveel mogelijk lokaal gaat doen.

Haags Inkoop Platform Ook (semi-)publieke instellingen die in Den Haag gevestigd zijn (denk aan woningcorporaties, ziekenhuizen en onderwijsinstellingen) zouden dit voorbeeld moeten volgen. Om daarvoor te zorgen gaat de gemeente het initiatief nemen voor een Haags Inkoop Platform. Daarnaast willen de fracties dat voor opdrachten met een waarde tot 3 euro ondernemers uit Den Haag en/of de regio gericht worden uitgenodigd om zich hiervoor aan te melden. SP-fractievoorzitter Lesley Arp: “Als we alle publieke instellingen in Den Haag zover krijgen om lokaal in te kopen zou dat een flinke steun in de rug zijn voor het Haagse MKB. Daarnaast blijft iedere euro waarmee je als gemeente bij Haagse bedrijven inkoopt drie keer zo lang in de lokale economie. Tel uit je winst!”

Gemeente steunt Haagse ondernemers “De coronacrisis heeft ondernemers ontzettend veel pijn gedaan”, zegt Daniel Scheper. “Maar als gemeente hebben we ook laten zien dat we er echt zijn als de ondernemers ons nodig hebben. Met lokale steunpakketten van Saskia Bruines, met meer ruimte voor terrassen vanuit D66 en de VVD en nu door als gemeente lokaal in te kopen. Ondernemers verdienen steun en dat krijgen ze ook!

The post Gemeente Den Haag koopt voortaan lokaal appeared first on D66 Den Haag.

Vragen over intensiveren controle op de gemeentefinanciën door Provincie Utrecht

D66 D66 SGP Utrechtse Heuvelrug 08-01-2020 20:17

De fracties van de D66 en ChristenUnie maken gebruik van de mogelijkheid tot het inbrengen van vragen voor de Open Agenda van de raadscommissie Bestuur & Middelen van 16 januari 2020. De inbreng vloeit voort uit de aankondiging vanuit de Provincie dat ze de financiële situatie van de Utrechtse Heuvelrug als zorgelijk beschouwen en de controle gaat intensiveren. De Provincie heeft de Raad een brief gestuurd (18 december  2019, nummer 8201766F) met aankondiging dat (kort gezegd) de provincie binnenkort een reactie verwacht op hun opmerkingen over de realiteitszin van ombuigingen en taakstellingen en het omgaan met de schuldpositie van de gemeente. De provincie wil daarmee de inkomsten en uitgaven van onze gemeente telkens onder het vergrootglas leggen.

Voor de fracties van D66 en CU is dat reden uitgebreider geïnformeerd te willen worden over de beleidsopvattingen van de provincie en wil dat de Raad daarover wordt geïnformeerd.

1.Is het college verder geïnformeerd dan in de brief van 18 december 2019 is verwoord over de concrete zorgen die de Provincie heeft doen besluiten om de financiële gang van zaken in de gemeente intensiever te gaan volgen? 2.Het college heeft in de raadsvergadering van 11 november 2019 gemeld dat de Ontwerpbegroting 2020-2023 door de Provincie met een positieve grondhouding is beoordeeld, mede vanwege het overschot dat daarin was begroot. Is dat oordeel op enigerlei wijze op schrift gesteld? Kan de Raad daarvan vóór 16-1-2020 een afschrift krijgen? 3.Welke verandering in de begrotingscijfers heeft er toe geleid dat de positieve grondhouding bij de Provincie is omgezet naar zorg en het instellen van een actieve informatieplicht van de gemeente?

Op 11 november 2019 heeft de Raad bij meerderheid een amendement aangenomen (ingediend door VVD, CDA, BVHlokaal en SGP) waarmee een verandering in de Begroting is doorgevoerd. Dit is in het verslag terug te vinden:

De begroting wordt vastgesteld met de volgende wijzigingen: 1. De opbrengst van de OZB wordt met 556.000 minder verhoogd 2. De ombuiging i.v.m. inkoop wordt verhoogd met 100.000 3. Het begrote overschot wordt verlaagd met 456.000 4. Er wordt een bestemmingsreserve Ombuigingen ingesteld van € 275.000,- ten laste van de algemene reserve.

Het college had deze interventie vergeefs afgeraden. De fracties van D66 en CU vragen zich nu af of de Raad als geheel wel een heldere afweging heeft gemaakt op basis van voldoende inzicht in de moeizame financiële situatie van onze gemeente.

4.Hoe verhoudt het verlagen van de OZB-inkomsten in de begroting 2020-2023 zich tot het besluit van de Provincie om onze gemeente intensiever te controleren? 5.Hoe kijkt het college, met de wetenschap van nu, terug op het besluit van de Raad over deze aanpassing van de OZB? 6.Heeft de Provincie Utrecht, recent of in het verleden, met de gemeente een opvatting gedeeld over het relatief lage niveau van de OZB-inkomsten in onze rijke gemeente en de momenteel (in verhouding tot omliggende gemeenten) relatief hoge jaarlijks onbenutte belastingcapaciteit? Is daarover iets op schrift gesteld en bent u in de gelegenheid die beleidsopvattingen van de Provincie met ons te delen? 7.Welke concrete consequenties heeft het intensiever controleren door de Provincie voor onze gemeente en de rapportages? 8.Welke maatregelen zijn deze collegeperiode nog te nemen om de intensieve controle door de Provincie zo snel als mogelijk te beëindigen? 9.Welke daarvan wil het college verkennen? 10.Hoe gaan we de wisselwerking tussen Raad en college hieromtrent vormgeven?

Namens de fracties van D66 en ChristenUnie,

Erik van Buiten & Dick Karssen

Nieuwe coalitieakkoord ‘Samen voor Gelderland’ mist ambitie

D66 D66 ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Gelderland 05-06-2019 14:22

De Provinciale Statenvergadering van vandaag staat vooral in het teken van een wisseling van de oude naar de nieuwe coalitie. Céline Blom voert namens D66 het woord over het nieuwe coalitieakkoord van de VVD, CDA, PvdA, GL, ChristenUnie en gedoogpartner SGP. “De fractie van D66 is blij om te zien dat er uitvoering wordt gegeven aan plannen van de vorige periode, toch hadden wij meer ambitie, heldere keuzes en concrete plannen willen zien in                                                                                      het akkoord.”

Céline Blom vraagt namens D66 aandacht voor drie grote thema’s uit het akkoord waaronder Klimaat, Onderwijs en Arbeidsmarkt en de bestuursstijl. Per saldo blijkt uit het coalitieakkoord dat er een bezuiniging is op het tegengaan van klimaatverandering. Er ontbreekt ruimte om echt te investeren rondom klimaat. De prioriteit voor het uitwerken van een klimaatplan ontbreekt en daarom dient D66 een motie in om prioriteit te stellen aan de uitwerking van het klimaatplan. D66 Gelderland kijkt uit naar de toekomst en wil stappen voorwaarts blijven zetten voor een gezond en duurzaam Gelderland.

Lees de spreektekst hier: 

Voorzitter,

U heeft het vast vernomen, de Sint komt dit jaar Nederland binnen via Gelderland, Apeldoorn om precies te zijn. Hoe mooi is dat? Gelderland en ook Apeldoorn heeft veel ervaring met het organiseren van grootschalige evenementen die een goed beeld geven van onze mooie streken, onze rijke cultuur en ons prachtige landschap! Denk aan de Giro, denk aan Serious Request, … en denk misschien ook wel aan het toekomstige Eurovisiesongfestival!

En dit jaar is de landelijke intocht van Sinterklaas dus in Gelderland.

En hoe gaan dat soort dingen dan in Nederland? Voorzitter we krijgen discussie, want HOE moet de beste man Apeldoorn in komen: het kanaal is te smal voor de stoomboot, de waterstofbus is te klein voor alle helpers en de stoomtrein is niet zoals het hoort, paniek alom.

Nu is het mooie dat de Sint altijd met een creatieve oplossing komt, waarmee het feest altijd weer gered wordt. En dat is maar goed ook, want als we te lang blijven hangen in alle mogelijke opties, als we het iedereen daarin naar de zin willen maken, als we niet ingaan op het hoe, is er geen sinterklaasintocht en krijgt er niemand wat.

Voorzitter,

Voor ons ligt het coalitieakkoord Samen voor Gelderland en het bruggetje is niet moeilijk. In dit akkoord worden in lange stukken tekst vele opties benoemd om Gelderland economisch krachtig, verbonden en duurzaam te laten blijven. Maar wordt verbetering gestimuleerd?

Er wordt geprobeerd het vele inwoners naar de zin te maken en dat is te prijzen. Volgens het akkoord is er goed naar ‘het veld’ geluisterd. Voor iedere organisatie zit er wel een zinnetje in. Voorzitter toch doet dat sterk denken aan ‘ik word genoemd’ … En sommige zaken zijn wel wat bijzonder, want gaan we niet eens over als provincie.

En er wordt vooral niet ingegaan op het HOE, vooral wordt benoemd dat we alles samen doen (dit woord wordt ruim 155 keer genoemd).  Uiteraard is D66 een voorstander van samenwerking. Maar dit stuk ademt vooral uit dat iedereen verantwoordelijk is voor alles, en uiteindelijk voelt dan niemand zich nog verantwoordelijk voor iets.

En toch, ook respect vanuit D66 en complimenten dat deze partijen laten zien dat we in Nederland en Gelderland nog steeds grote politieke verschillen kunnen overbruggen.

Wat D66 helaas wel opvalt is dat er geen stap voorwaarts wordt gezet. Deze coalitie wil uitvoeren wat bedacht is in de vorige periode, dat vindt d66 natuurlijk erg fijn om te constateren, maar we hadden graag meer ambitie gezien met heldere keuzes en concretere plannen over het hoe. Net als bij de intocht van Sinterklaas, moet er uiteindelijk toch echt gekozen: hoe treedt de beste man ons land in, wordt het de stoomtrein, of de boot, of toch de elektrische fiets?

 

D66 benoemt graag 3 thema’s specifiek uit het akkoord:

Klimaat

Het mag duidelijk zijn, D66 had meer verwacht van de klimaatplannen. Waar we stevig vooruit wilden maakt de coalitie een pas op de plaats, en doet zelfs een stap achteruit.

De kern voor D66 is: We zijn blij met de 30 miljoen per jaar die er is, maar dit is alleen genoeg voor de basis: Voor ambtelijke processen, het GEA, coöperaties en het goed ondersteunen van bedrijven.

Per saldo is deze 30 miljoen een bezuiniging op het tegengaan van klimaatverandering. Er was jaarlijks 30 mln beschikbaar PLUS de 5% regeling (breed aangenomen motie van D66: 18M93). Dat zou voor de komende periode op ongeveer 35 mln per jaar uitkomen. Nu is er maar 30 mln beschikbaar. Wat volgens d66 ontbreekt is ruimte om écht te investeren door het oprichten van een revolverend fonds. Waarmee we inwoners, coöperaties en bedrijven kunnen helpen te investeren in het terugdringen van hun uitstoot. Ook is er volgens ons haast met het uitwerken van het klimaatplan, waarbij er aandacht moet zijn voor tussentijdse indicatoren zodat we kunnen controleren of we het gaan halen. Maar u kent D66 als een optimistische partij. Wij willen graag samen met de hele Staten kijken hoe we het meest urgente probleem van de komende jaren ook echt aan kunne pakken. Daarom dienen we bijgaande motie … in met dictum….

 

2          Onderwijs en arbeidsmarkt

Waar het economie betreft, spreekt het coalitieakkoord over het robuust en toekomstbestendig maken van de Gelderse Economie. Innovatie moet het MKB aanjagen.

Wat volgens D66 mist is de uitwerking van de breed aangenomen D66 motie 19 M 13,

Waarin al opgeroepen wordt aan de slag te gaan met het ontwerpen van een nieuwe O&A -aanpak met een uitwerking van een O&A-talent- en kenniscentrum. Waarin het bestrijden van voortijdig schoolverlaten en het bevorderen van diversiteit benoemd worden Waarin gevraagd wordt samen met het bedrijfsleven aanvullend werk te maken van een mbo-samenwerkingsagenda, met aandacht voor Leven Lang Ontwikkelen (LLO), Waarin opgeroepen wordt per direct samen met het mbo aan de slag te gaan met de ontwikkeling van (korte) trajecten (voor het opleiden voor de tekorten in de technische beroepen voor de klimaat en energietransitie)

D66 is ervan overtuigd dat de focus niet allen moet liggen op arbeidsmigranten en hun woonruimte, maar ook op de groepen die vaak niet in beeld zijn: De niet-uitkeringsgerechtigden en uitkeringsgerechtigden zonder werk. Waarbij er aandacht moet zijn voor het ontwikkelen van zowel beroeps- als taalvaardigheden.

We vragen ons wel af of de aspirant gedeputeerde bereid is om voor kerst te komen met een actualisatie van de arbeidsmarkt en onderwijs beleid volgens motie 19M13(toezegging?)

 

3          Bestuursstijl

In het coalitieakkoord wordt gesproken over een veranderende rol van Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten en van de provincie. Er wordt daarbij over meerdere rollen gesproken, waaronder de partnerrol. Hierbij verwacht de coalitie van Provinciale Staten geen ‘duidelijke kaderstelling inclusief instrumenten- en middelen keuze’ maar een akkoord om deels zonder kaders verder te gaan. Om vervolgens in de ‘Trialoog’ beleid vorm te geven.

De uitdagingen waarvoor we staan moeten inderdaad in gezamenlijkheid opgepakt worden. Tegelijk heeft PS een stevige verantwoordelijkheid richting de Gelderlanders: een toegankelijke en transparante besluitvorming organiseren.

D66 maakt zich hier zorgen over. De ‘Trialoog’ kent niet dezelfde transparantie als een Statenvergadering, of een oordeelsvormende bijeenkomst. Geen uitnodiging aan inwoners en pers om erbij te zijn. Geen integrale verslaglegging om het terug te kijken of luisteren.

Als we zoeken naar nieuwe overlegvormen, laten we dat dan wel in de openbaarheid blijven doen. Daarom dient D66 een motie in. 

D66 heeft ook nog 1 vraag: Het coalitieakkoord spreekt van het centraal stellen van de opgave i.p.v. de structuur. Waarom dan 75 miljoen naar Goed Bestuur (Veiligheid en handhaving en Werkwijze Gelders bestuur?) Hoe wordt dit besteed? Wat zijn kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen en wanneer zijn we tevreden?

Voorzitter, afsluitend:

D66 kiest voor de toekomst en wil een stap voorwaarts zetten voor een gezond Gelderland voor ons én voor onze kinderen.

Daarom is D66 is ten alle tijden bereid om mee te denken over het maken van keuzes en het uitwerken van het HOE in concrete plannen.

Want gelukkig zijn we ook blij met een aantal mooie zaken in dit coalitieakkoord: bijvoorbeeld de grote ambities voor biodiversiteit en de uitgebreide aandacht voor kringlooplandbouw. Daarnaast ook de wijze waarop vrijheid om jezelf te zijn ongeacht afkomst gender en seksuele oriëntatie, religie leeftijd of sociale economische achtergrond benoemd wordt in het akkoord.

En hoe komt Sinterklaas nu aan in Apeldoorn? Hij verzint vast een creatieve oplossing, samen met de hoofdpiet….en zet daarmee wellicht een enorme stap voorwaarts.

 

Inbreng D66 Financieel kader 2019 – 2022

D66 D66 SGP Houten 11-07-2018 10:43

Het financieel kader laat zien dat er de komende jaren structureel meer geld beschikbaar komt. Dat is goed nieuws voor onze inwoners, want er is dus ruimte voor nieuwe plannen en nieuwe ambities. Voor een paar goede suggesties verwijs ik het college graag naar de pagina’s 3 t/m 43 uit het verkiezingsprogramma van D66. Vooral op de thema’s duurzaamheid, wonen en zorg is er nog genoeg te doen en is de urgentie groot. Maar daar gaan we na de zomer het goede gesprek nog over voeren.

Het financieel kader wat nu voorligt is een ambtelijke uitwerking van staand beleid en onvermijdbare zaken. Dat klinkt in eerste instantie niet spannend. Wat D66 betreft zijn er toch twee onderwerpen die vanavond extra aandacht verdienen, namelijk de versterking van de gemeentelijke organisatie en de nieuwe norm voor de beklemde algemene reserve.

Als eerste de gemeentelijke organisatie. In het financieel kader staat daarover: “Versterking is noodzakelijk om de huidige ambities van de raad te verwezenlijken voor de uitvoering van wettelijke taken en om de nieuwe werkwijze van de organisatie te continueren”. Oftewel, er wordt hard gewerkt en er moet veel gebeuren. D66 ziet dat ook en heeft waardering voor het goede werk van de ambtenaren. Ook waarderen we de manier waarop een deel van de middelen intern is gezocht en gevonden. Toch is het lastig om te beoordelen of we met de goede dingen bezig zijn en of de organisatie in balans is. Van binnenuit is het al lastig om daar kritisch naar te kijken, maar van buiten is dat bijna onmogelijk. D66 pleit er daarom voor om in de komende jaren de kerntaken en de bezetting extern te benchmarken. Halverwege de komende termijn lijkt daarvoor een geschikt moment. We horen graag van de wethouder of hij hierin meegaat.

Dan de beklemde algemene reserve. Het financieel kader moet een duidelijke en solide basis vormen voor het collegeprogramma. Dat geldt helaas niet voor deze reserve. Het doel is namelijk onduidelijk en de nieuwe norm is arbitrair.

Eerst onze zorgen over het doel van de reserve. Uit diverse gesprekken is mij duidelijk geworden dat daar verschillende beelden over leven. Is deze reserve een soort van investeringsfonds en is het logisch dat we daarvan nu extra middelen inzetten op beleid met impact? Of is het juist een buffer, een spaarpot waar we nu achteloos geld uithalen, terwijl dat geld ons juist door de volgende crisis moet helpen. Op dit onderdeel zijn de financiële kaders niet duidelijk. Die onduidelijkheid geldt ook voor de norm voor de beklemde algemene reserve. De oude berekening voldeed niet. Daarom werd in het overdrachtsdocument van maart al een nieuwe berekening voorgesteld met dezelfde waarde als uitkomst. We zijn nu een paar maanden verder en ook die nieuwe norm blijkt niet te voldoen. Daarom wordt nu een nog nieuwere  norm voorgesteld. Dit keer wordt zonder verdere onderbouwing een normbedrag opgenomen van 20 miljoen. Vrij arbitrair. Wel wordt opgemerkt dat de solvabiliteitsratio’s gelijk blijven. Dat moet ons blijkbaar gerust stellen. Als ik de ontwikkeling van die ratio bekijk in de afgelopen jaren, dan ben ik daar echter niet gerust op

-de norm bevindt zich eind dit jaar op een niveau van 25%. Dat is rond het laagste niveau in de afgelopen 10 jaar.

-We zitten tientallen miljoen onder het niveau dat in de stukken als normaal bestempeld wordt.

-En ter illustratie de cijfers van een paar omringende gemeenten: Nieuwegein zit op 36%, Bunnik op 65% en Zeist op 67%. Allemaal een stuk hoger.

Kortom: als het doel van de reserve niet helder is, en de nieuwste norm van 20 miljoen vragen oproept, dan is het niet verstandig om dit deel van het raadsvoorstel aan te nemen. Daarom dient D66 een amendement in, daarin gesteund door SGP, ITH, PvdA en Houten Anders! Het amendement stelt voor om de bestaande norm van 21,8 miljoen voor deze reserve nu niet aan te passen. Het amendement legt uit dat er 3 redenen zijn om nu niet in te stemmen met de verlaging:

Het financieel kader zou een ambtelijke uitwerking zijn van staand beleid en onvermijdbare zaken. De aanpassing van de norm die is vastgesteld voor de periode 2019-2021 is geen van beiden en hoort dus niet thuis in dit financieel kader. Uit mijn gesprekken met verschillende raadsleden blijkt dat er veel onduidelijkheid bestaat over de inzet van de beklemde algemene reserve. De beleidsstukken uit de afgelopen jaren hebben bijgedragen aan die onduidelijkheid. Daarom moet er eerst duidelijkheid komen voordat we een zinvolle norm vaststellen. Als de nieuwe norm arbitrair is en matig onderbouwd, dan ontstaat het beeld dat we het solide beleid uit het verleden ten grave dragen. En bestaat er een risico dat we ons bij de volgende economische crisis de haren uit ons hoofd trekken van spijt.

Met dit amendement stellen wij daarom voor om

-het doel van de beklemde algemene reserve te verduidelijken

-de werking van de huidige norm te evalueren en

-indien dat nodig blijkt een nieuwe normering van de beklemde algemene reserve deugdelijk onderbouwd terug te laten komen naar de raad.

Zo’n aanpak is een solide basis voor de besluitvorming. Een soliditeit die nu ontbreekt.

coalitieakkoord: Eilandbewoners die de boot missen?

D66 D66 VVD CDA SGP Dordrecht 29-05-2018 14:19

D66 Fractievoorzitter Kevin Noels heeft zojuist onderstaande woordvoering uitgesproken als reactie op het vandaag gepresenteerde coalitieakkoord van de fracties VVD, CDA, CU-SGP en Beter voor Dordt.

—–

Voorzitter dank u wel.

Wij ontvingen gisterenavond om 18.50 uur, na een proces van 9 weken, het coalitieakkoord van de fracties VVD, CDA, CU-SGP en Beter voor Dordt. Laten we positief beginnen. We hebben waardering voor de poging die u heeft gedaan om dit akkoord met de gesprekstafels van een breder draagvlak te voorzien. Wij kunnen nu klagen over de beperkingen in dit proces. Maar liever geven we u het voordeel van de twijfel en beschouwen we uw inzet als een eerste stap naar meer openheid en naar meer transparantie.

Het nu voorliggende coalitieakkoord is een belangrijk document. Het beschrijft waar u als coalitie de komende vier jaar voor gaat. De fractie van D66 wil het document in de bespreking dan ook die belangrijke waarde toekennen. Helaas maakt het proces dat nu onmogelijk. U geeft ons letterlijk 1 avond om uw visie en inzet voor de komende 4 jaar te waarderen. Dat doet absoluut geen recht aan uw proces en zeker niet aan onze rol als gemeenteraad. We spreken daarover onze onvrede uit.

Desalniettemin willen wij u als gemeenteraad toch een eerste beschouwing vanuit D66 geven. De fractie van D66 is blij met de ambities die uw akkoord laat zien op het gebied van wonen. Het is broodnodig dat we als stad weer gaan groeien en dat we jongeren en gezinnen de kans bieden op een wooncarrière in eigen stad. Uw plannen voor een groter en gevarieerder woningaanbod, kunnen dus op onze waardering rekenen. Wij zullen de coalitie voortdurend scherp houden op de ambitie van 4000 + 6000 woningen, op de realisatie van gemengde en groene wijken en op de transitie naar energiezuinige woningen, ook voor de lagere inkomens.

Ook op het gebied van de bereikbaarheid en de economische ontwikkeling bevat het akkoord ambities die wij met de coalitie delen. De wijze waarop werk wordt gemaakt van het vestigingsklimaat spreekt ons aan. Evenals uw inzet op hoogfrequente intercityverbindingen naar de randstad en naar Brabant, en aanvullend daarop de Lightrail en een station bij het Leerpark. De aldaar geplande verdere ontwikkeling van een campus rondom duurzaamheid en slimme industrie spreekt ons aan. Wij zullen u hier vooral scherp houden op uw daadkracht!

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. In uw akkoord zien we dat uw ambitie ligt op het bouwen van woningen en op het aantrekken van bedrijven. Wij hebben ons hard gemaakt voor een sociale en voor een duurzame stad. Een stad waarin iedereen de kans krijgt om mee te doen, een stad die we mooier achterlaten voor de generaties na ons. Op deze thema’s is uw akkoord voor ons teleurstellend. Het is onze eerste indruk dat u onze stad vooral vooruit wilt helpen met invloeden van buitenaf, met hogere inkomens die in duurdere woningen komen wonen.

Die aanpak doet u wellicht stijgen in de statistiek, maar ik kan u ervan verzekeren dat de mensen die de aansluiting met de arbeidsmarkt duurzaam kwijt zijn, de mensen die duurzaam in armoede leven en de kinderen die opgroeien met een achterstand er helemaal niets van merken. Waar blijven de investeringen in het bestrijden van armoede en in het bevorderen van kansengelijkheid? Waar blijven de investeringen in Dordtenaren.

Voorzitter datzelfde geldt voor de duurzaamheid. De fiets en het OV komen er ten opzichte van de auto bekaaid vanaf, de ambities met betrekking tot het opwekken van duurzame energie op ons eigen eiland vallen tegen en met betrekking de 4000 woningen die gasloos worden gebouwd, dat is geen ambitie, maar uitvoering van rijksbeleid.

Het valt ons op dat u op het gebied van duurzaamheid (met vooroplopen in duurzame energie, voldoen aan WHO norm voor luchtkwaliteit) en op sociaal (met ontschotting, lastenverlichting en de  professional centraal) af en toe best een mooie ronkende tekst heeft geproduceerd. Het ontbreekt echter aan power en visie. De beste illustratie daarvan is uw eigen tekst.

Heren van de coalitie, u heeft het woord ‘onderzoek’ liefst 25 keer gebruikt. Dat kan niet waar zijn, u heeft de afgelopen 4 jaar en 9 weken de tijd gehad om te onderzoeken. De problemen zijn bekend en ik kan u ervan verzekeren dat ze niet vragen om onderzoek, maar om daadkracht.

Tot slot willen we een eerste opmerking maken over het financieel rentmeesterschap van deze coalitie. U zult begrijpen dat wij uw akkoord nog niet hebben kunnen doorrekenen, maar wij zien dat u een aantal boekhoudkundige handigheden uithaalt. Voorbeelden zijn het op voorhand mee begroten van de inkomsten uit nog niet gerealiseerde woningbouw/groei inwoneraantal en compensatie van wegvallende inkomsten uit de precariobelasting met budget voor het onderhoud van onze wegen.

Voorzitter ik wil onze eerste reactie op het coalitieakkoord afsluiten met de conclusie dat uw akkoord op onderdelen goed is, maar dat u waar het gaat om creëren van een duurzamer en socialer Dordrecht, de boot heeft gemist. En om in uw beeldspraak te blijven. U weet wat het betekent als eilandbewoners de boot missen.

Dan zijn ze te langzaam geweest en komen ze gewoon te laat.

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.