Nieuws van D66 in Gelderland over PvdA inzichtelijk

12 documenten

Waar D66 staat in de Maasdrielse politieke crisis

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 13-06-2020 11:48

Politiek Maasdriel voegde donderdag 11 juni met twee Moties van Wantrouwen een bladzijde toe aan de roerige geschiedenis die de gemeente kent in haar 20-jarige bestaan. Aan vorige episodes namen wij niet deel, omdat D66 pas in 2018 toetrad met een nieuw, fris en ander geluid. Hieronder lees je hoe wij ons hebben opgesteld in het vraagstuk dat donderdag tot een climax kwam.

Het debat begon een jaar geleden met de integriteitskwestie rondom wethouder Peter de Vries. D66 redeneert vanuit de inhoud en focuste daarom op hét element dat nog altijd wringt in dit dossier. Dat er een beslissing tot plangrenswijziging is genomen waarvan de ratio ontbreekt. Het is fijn dat de wethouder openlijk uitspreekt niks met zijn perceel te doen zolang hij wethouder is. Daarmee voorkomt hij ongemakkelijke situaties op het gemeentehuis. Dat praat echter niet goed dat de procedure ondoorzichtig, oncontroleerbaar en dus fout was. Het rationele antwoord daarop is: terugdraaien dit besluit.

Onze constructieve motie met ratio

D66 Maasdriel diende een constructieve motie in die de wethouder een laatste kans bood met bonnetjes en verslagen te komen die aantonen dat de procedure wél correct is verlopen. PvdA-GroenLinks had een motie voorbereid die ook terugdraaien bepleitte. In hun overwegingen stonden echter teksten waar wij niet mee wilden instemmen. Beiden moties haalden het niet, mede doordat de coalitiepartijen SSM en CDA genoegen namen met de toezegging van de wethouder. Die houdt concreet in: financieel gewin blijft voor hem in ieder geval voor 2 jaar uit. D66 vindt dat dit geen recht doet aan het fout doorlopen van procedures.

Onderzoek vanwege ex-projectleider

VVD Maasdriel wil een onderzoek naar de ruis over de verklaring van de voormalig projectleider van het Bestemmingsplan Buitengebied. Hoewel er één officiële verklaring van haar ligt, waaruit D66 heeft geciteerd in de commissie van 27 mei, meent de VVD dat deze persoon meerdere versies van de waarheid vertelt. Dat brengt D66 tot de conclusie dat de sinaasappel op dit punt wel is uitgeknepen. Echte waarheidsvinding is niet meer te bereiken.

Motie ‘streep eronder’ van SSM

Na drie moties leek het debat gevoerd. De coalitiepartijen namen genoegen met de toezegging van de wethouder en de oppositiepartijen wilden de plangrenswijziging ‘zonder ratio’ terug draaien. Daarmee leek iedereen zijn kruit te hebben verschoten. SSM wilde op dit punt in het debat een streep onder het dossier zetten middels een motie die de aanbevelingen van Elzinga en De Haan overneemt. De motie kreeg alleen de ‘voor’ stemmen van de coalitie. D66 Maasdriel had begrip voor de inhoud, maar bracht in dat behalve aanbevelingen het onderzoeksrapport van de befaamde onderzoekers ook conclusies kende. In tegenstelling tot onze D66-motie bleef het proces zonder ratio in de SSM-motie onbesproken. Dat was voor D66 onacceptabel en reden voor een tegenstem.

Moties van Wantrouwen

In een gezonde democratie voer je een debat op feiten en probeer je elkaar te overtuigen van je eigen interpretatie daarvan. Dat kan lukken en dat kan niet lukken, maar dat is hoe het spel gespeeld wordt. Helaas meenden de ‘oude vossen’ van PvdA-GroenLinks en VVD dat het spel nog niet uit was. Zij dienden Moties van Wantrouwen in jegens wethouder De Vries en burgemeester Henny van Kooten. De moties bevatten oncontroleerbare beschuldigingen en niet verholen frustratie. Die overschaduwden elementen die een kern van terechte kritiek inhielden, zoals communicatie en informatievoorziening richting de raad. Maar dat zijn punten waarvan D66 zegt: laten we daarover in gesprek blijven. Zo’n gesprek voer je niet met een geladen pistool op tafel. Dan ben je het praten voorbij en geldt er alleen nog een ander doel. Beschadigen. Daarom categoriseerde ons raadslid Tom van Engelen de moties als ‘showmoties’. En dat is een wijze van politiek bedrijven die in de ogen van D66 een faillietverklaring is.

Word lid!

Wil je ook graag met een frisse, constructieve blik een bijdrage leveren aan de toekomst van je eigen leefomgeving? Dan is aansluiting bij D66 misschien wel iets voor jou. Wij hebben in Maasdriel (en Zaltbommel) een enthousiaste ploeg die staat voor open en transparant bestuur, waar zuiver en integer handelen voorop staat, en we met elkaar werken vanuit de inhoud van dossiers. Voor een mooiere toekomst van de gemeente waarin we wonen. Neem contact met ons op of kijk op https://wordlid.d66.nl/

Binnenlands Bestuur gebruikt diverse quotes van raadslid Tom van Engelen van tijdens het debat. Lees het artikel hier

Drie worden uitgenodigd, zes geven antwoord

D66 D66 VVD CDA PvdA Gelderland 30-05-2020 10:00

De partijen CDA, VVD, VWB, PvdA, D66 en GL hebben kennis genomen van het verzoek van Dorpsbelangen om de informateurs met een drietal partijen verdiepende gesprekken te laten voeren.
De aanleiding van de motie van wantrouwen op 18 mei, namelijk dat er onvoldoende duidelijkheid werd verschaft over de reden van de breuk en de problemen in de onderlinge samenwerking, is echter nog steeds aanwezig. Daarom hebben deze partijen gezamenlijk de informateurs gevraagd eerst een duidingsgesprek te organiseren met de fractievoorzitters.

Visieontwikkeling voor uniek gebied Maasdriel

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 28-05-2020 14:47

PERSBERICHT De gemeenteraad van Maasdriel heeft woensdag 27 mei unaniem een motie aangenomen die verzoekt een visie te ontwikkelen voor een complex gebied tussen de A2 en het spoor bij Hedel. De problematiek is op deze locatie al jaren hardnekkig en dat werd nog eens bevestigd door de behandeling van het dossier van ondernemer De Schans.

De Schans is een bedrijf in het buitengebied. Wat hij wil met de ontwikkeling van zijn bedrijf past eigenlijk niet binnen de onderleggers van dat gebied. Toch heeft het College van Maasdriel gemeend medewerking te willen verlenen aan zijn toekomstplannen, met als argumentatie dat dit gebied, direct naast de A2 en recht tegenover de nogal in het oog springende bedrijfslocatie van De Groot, sowieso al in de richting gaat van … ja, van wat eigenlijk? Die vraag ziet D66 graag beantwoord middels de motie. Het betreffende gebied is een lint, de voormalige provinciale weg richting de bebouwde kom van Hedel. Daaraan staan grote en kleine bedrijfjes, er wonen mensen, er zit zelfs een uitvaartonderneming. Met een lappendeken aan bestemmingen raken mensen gedwongen zich in allerlei bochten te wringen om op papier legaal te bestaan. Hier is duidelijkheid gewenst.

Unaniem aangenomen

De motie, die samen met Samen Sterk Maasdriel is ontwikkeld en mede door het CDA is ondertekend, kon rekenen op de steun van de hele raad. Die bestond op dat moment overigens verder alleen nog uit de fractie van PvdA-GroenLinks. VVD Maasdriel had de zaal bij de behandeling van dit agendapunt verlaten uit onvrede over de in hun ogen niet goed verlopen procesgang aangaande vragen die zij hadden. D66 betreurt dat de VVD-fractie op deze manier democratie wenst te bedrijven; weglopen betekent je onttrekken aan het debat. Zo vertegenwoordig je niet de mensen die op je gestemd hebben. En dat is zeker jammer aangezien de motie een impuls is voor ondernemers en economie. Daarin betrekken we bovendien in een hoger perspectief de verdere ontwikkeling van het gebied. Wij zien uit naar de oplevering van de visie waarover we dan, hopelijk ook met de VVD, in discussie kunnen gaan.

Stikstof: boeren opkopen en uitstel Lelystad Airport

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 12-04-2020 17:28

In de schaduw van de coronacrisis gaan een aantal provinciale onderwerpen, het zij vaak in een lager tempo, toch door. Zo kwamen er twee weken geleden twee belangrijke stikstof gerelateerde nieuwsberichten naar buiten. Eerst werd bekend dat de provincie Brabant in een aantal andere provincies agrarische bedrijven heeft gekocht om met de stikstofruimte van die bedrijven de aanleg van logistiek park Moerdijk mogelijk te maken. Een paar dagen later werd bekend dat de opening van Lelystad Airport, mede vanwege fouten in de stikstofberekening, vertraagd wordt tot minimaal november 2021.

Het opkopen van agrarische bedrijven

De provincie Brabant heeft eind maart bekendgemaakt dat zij zes agrarische bedrijven hebben opgekocht om logistiek park Moerdijk mogelijk te maken. Vier van deze zes bedrijven lagen niet in de provincie Brabant, maar in andere provincies elders in het land. En hoewel er geen bedrijven in Gelderland gekocht zijn, verraste dit nieuws de meeste Gelderse politieke partijen. Over het ‘extern salderen’, zoals het opkopen van andere bedrijven om hun stikstofruimte voor jouw project heet, worden in Den Haag nog de nodige discussies gevoerd. Zo is er de vraag of het maatschappelijk wenselijk is dat op deze manier stikstofruimte, van de ene sector (in dit geval de landbouw) naar een andere sector (in dit geval de logistiek), verdwijnt. Koopt de rijkste sector straks ons landschap leeg?

Ook technisch ligt er de vraag of het gewenst is dat de ene soort stikstof ingewisseld kan worden voor de andere. Een logistiek park stoot namelijk vooral stikstofoxiden (NOx) uit. Met andere eigenschappen dan ammoniak (NH3), de grootste bron van stikstof uit de landbouw. Om die reden heeft D66 in Gelderland samen met VVD, FVD, CDA, GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, SGP en 50Plus schriftelijke vragen hierover gesteld.

Lelystad Airport

Enkele dagen na dit bericht maakte Minister Cora van Nieuwenhuizen bekend dat de opening van Lelystad Airport opnieuw werd uitgesteld. Goed nieuws voor alle Gelderlanders die onder een voorgenomen laagvliegroute wonen. Naast de Coronacrisis is de belangrijkste reden hiervoor dat er fouten zijn gemaakt in de eerdere stikstofberekening van het vliegveld. Deze fouten werden in december 2019 ontdekt door de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Lelystad Airport (SATL). Door met een onrealistisch hoge warmte te rekenen werd de stikstofuitstoot van de vluchten kunstmatig laag gehouden en ook de stikstofberekeningen van het wegverkeer van en naar het vliegveld was niet op orde. Het vliegveld zal dus nieuwe berekeningen moeten maken, waarbij de depositie op de Veluwe gegarandeerd zal stijgen. Ook hier is het opkopen van agrarische bedrijven één van de opties om de stikstofdepositie te verlagen. Samen met het CDA stelden we daarom deze schriftelijke vragen.

Algemene beschouwing D66 Gelderland

D66 D66 PvdA Partij voor de Vrijheid Gelderland 13-11-2019 17:36

In de algemene beschouwingen van D66 Gelderland zijn drie thema’s leidend: gezonde leefomgeving, onderwijs en arbeidsmarkt en last but voor D66 zeker niet least: klimaat en dan met name een reductie van de CO2 uitstoot.

D66 vindt een gezonde, aantrekkelijke en duurzame leefomgeving belangrijk. Mensen moeten veilig en gezond kunnen wonen, werken en recreëren in Gelderland. Een ieder moet daar de kans voor krijgen. Daarnaast is klimaat de belangrijkste opgave voor de komende decennia. Céline Blom, die namens D66, spreekt is van mening dat de inzet van het provinciebestuur op de reductie van CO2 uitstoot nog te weinig is en te langzaam gaat. ‘Wij moeten niet willen wachten tot het water ons aan de lippen staat, tot er nog meer bosbranden plaats vinden, ook op onze mooie Veluwe, dat we de generaties na ons met een steeds groter probleem opzadelen.’ D66 blijft dan ook vragen naar realistische en concrete plannen in de Provinciale Staten.

Naast de inzet op klimaat, onderwijs en arbeidsmarkt en een gezonde leefomgeving, vinden wij eenheid en samenwerken van belang. Blom sloot haar betoog af met een motie om de Europese vlag een plek te geven in de Statenzaal, naast Nederlandse en Gelderse vlag. ‘Onze provincie maakt nadrukkelijk deel uit van Europa dat mag volgens D66 best te zien zijn. We hebben al een Nederlandse en Gelders vlag in de Statenzaal. De Europese vlag staat symbool voor de Europese Unie en, in bredere zin, voor de identiteit en de eenheid van Europa. Op de vlag staat een cirkel van 12 gouden sterren op een blauwe achtergrond. Ze staan voor de idealen van eenheid, solidariteit en harmonie tussen de volkeren van Europa.’ De motie voor de vlag is aangenomen. 

 

Lees hier de spreektekst:

Voorzitter, in 2019 en 2020 herdenken we het beëindigen van de Tweede Wereldoorlog 75 jaar geleden. We vieren dat we sindsdien weer in vrijheid leven, in het besef dat we samen verantwoordelijk zijn om vrijheid door te geven.

In het Europa van na de Tweede Wereldoorlog leefde sterk het idee van ‘nooit meer oorlog’ en bestond er grote behoefte aan internationale samenwerking. Om te voorkomen dat er opnieuw oorlog zou uitbreken in Europa zou er geen situatie meer mogen ontstaan waar zowel de Eerste als de Tweede wereldoorlog uit voort waren gekomen. Via verschillende samenwerkingsvormen ontstond uiteindelijk de Europese Unie. Het Verdrag van Maastricht, getekend in 1992, legde hier de basis voor.

Europa laat ons zien hoe belangrijk het is om samen te werken en over grenzen te denken. Twee uitgangspunten die bij uitstek passen bij de provinciale bestuurslaag. In deze algemene beschouwingen wil D66 drie thema’s uitlichten waarvoor deze uitgangspunten belangrijk zijn: Gezonde leefomgeving, onderwijs en arbeidsmarkt en last but, voor D66, zeker niet least: klimaat.

D66 vindt een gezonde, aantrekkelijke en duurzame leefomgeving belangrijk. Mensen moeten veilig en gezond kunnen wonen, werken en recreëren in Gelderland. D66 wil graag het gebruik van de fiets stimuleren, als vervoersmiddel voor woon-werkverkeer. We zijn goed op weg blijkt uit de jaarlijkse fiets-stelling: in september 2019 fietsten gemiddeld 7% meer fietsers op de Gelderse snelle fietsroutes dan in 2018.

We waren dan ook verheugd dat in de carrousel bespreking van mobiliteit veel partijen net als D66 zich hard willen maken voor snelfietspaden. Er zou maar zo een mooie fietscoalitie kunnen ontstaan die onze plannen steunt. Zo stelden we in maart voor om fietsbruggen en 200 km snelfietspaden aan te leggen.

Wat geldt voor fietsen geldt ook voor wandelen. Wandelen is een uitstekende manier van vervoer en het is gezond en duurzaam. Het is een vorm van bewegen die voor een zeer grote groep in onze maatschappij haalbaar is. D66 was dan ook teleurgesteld dat er in de begroting voor 2020 geen geld is vrij gemaakt voor het onderhoud van de klompenpaden. Hoe betrouwbaar ben je als overheid als je daar geen duidelijkheid over geeft, hoe moeilijk is dat te begrijpen voor alle vrijwilligers die hierbij betrokken zijn. Bij vragen hierover in de carrousel bleek dat GS hier in het 1e kwartaal van 2020 op terug komt. Voor D66 mag dit wel wat concreter zodat er voor de vrijwilligers geen rituele klompendans ontstaat. We dienen daarom de motie over de klompenpaden mede in.

Fietsen, wandelen…. Spelen!! Een groen schoolplein is een ideale omgeving om kinderen al vroeg te leren over de natuur. Bovendien leert onderzoek ons dat we beter leren in een groene omgeving. In dit kader een compliment aan GS: we zijn erg blij met de toezegging die gedaan werd bij de carrousel t.a.v. de Groene schoolpleinen: ‘zolang er interesse is, zal de provincie de subsidiepot blijven aanvullen.’ Op naar een groen, duurzaam en klimaatbestendig schoolplein op iedere school!

Het belangrijkste thema voor D66 is klimaat. Wij vroegen hier eerder al aandacht voor bij de bespreking van het coalitieakkoord en perspectiefnota. En we doen het weer.

Voor D66 blijft het te weinig en te langzaam. We moeten niet willen wachten tot het water ons aan de lippen staat, tot er nog meer bosbranden plaats vinden (ook op onze mooie Veluwe), dat we de generaties na ons met een steeds groter probleem opzadelen. De aanpak van klimaatverandering blijft voor ons de grootste opgave voor de komenden decennia. En eigenlijk, ja ik kan het niet anders zeggen, wil ik graag forum en de PVV feliciteren. Niet in het college zitten en toch een college die deze periode geen cent extra besteedt aan klimaat, wat twijfel uitspreekt over het behalen van de doelen van het klimaatinitiatief en wat niet doet, maar plant.

Zo is D66 benieuwd hoe het met de concrete plannen voor klimaat staat. Vanaf juli 2018 ligt er al geld klaar (25 ha klimaat bos, stallen van de toekomst). Er liggen namelijk nu al plannen op tafel die stop gezet zijn! Een v.b. hiervan is de Integrale wijkaanpak: in de Statenbrief van februari 2019, legde toenmalig GS nog de bouwstenen en vervolgstappen neer. Er kon naadloos, over de verkiezingen en formatie heen, doorgepakt worden met de verduurzaming van de bestaande woningvoorraad. Het huidig GS stelt in één zin deze integrale wijkaanpak gelijk aan Nieuw Naoberschap en praat vervolgens door over leefbaarheid. Zonder die belangrijke stevige inzet op verduurzaming van de bestaande woningvoorraad. D66 vindt het jammer dat GS in deze begroting, eerder genoemde opgave laat liggen. Een gemiste kans om door te pakken. Hoe langer het allemaal duurt, hoe intensiever het uiteindelijke pakket moet worden! We verliezen namelijk kostbare tijd!

Zo wordt het een self fulfilling prophesy dat we geen geld extra nodig hebben… Omdat we het niet weggezet krijgen zoals het college zei bij eerdere besprekingen. Graag een reactie!

Ik begon mijn betoog met het herdenken van 75 jaar vrijheid. Met bevrijding van de onderdrukking begon in Nederland een nieuwe periode waarin onze identiteit doorontwikkelde, verankerd in een verenigd Europa. Onze provincie maakt nadrukkelijk deel uit van Europa dat mag volgens D66 best te zien zijn. We hebben al een Nederlandse en Gelders vlag in de Statenzaal. De Europese vlag staat symbool voor de Europese Unie en, in bredere zin, voor de identiteit en de eenheid van Europa. Op de vlag staat een cirkel van 12 gouden sterren op een blauwe achtergrond. Ze staan voor de idealen van eenheid, solidariteit en harmonie tussen de volkeren van Europa.

Daarom dient D66 samen met de PvdA de motie in met het dictum: Verzoeken GS De Europese vlag een plek te geven in de Statenzaal, gebroederlijk naast de Nederlandse en Gelderse vlag. Ik heb ter inspiratie al een klein tafelvlaggetje wat ik aan de commissaris wil aanbieden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D66 Maasdriel heeft gisterenavond ...

D66 D66 GroenLinks PvdA Gelderland 14-03-2019 10:02

D66 Maasdriel heeft gisterenavond bijdragen aan het debat over het geitenstaldossier. Op verzoek van toehoorders plaatsen wij hieronder integraal de tekst die ons raadslid Tom van Engelen heeft uitgesproken. (De tekst komt later nog op onze afdelingswebsite.) Afkeuring over een proces dat Maasdriel niet aankon/-kan Voorzitter, Als politieke partij die zich profileert als nieuw, fris en anders is het best wrang om te moeten spreken over een zaak die oud is, behoorlijk stinkt en binnen Maasdriel business as usual is. Toch gaan ook wij dat vanavond doen, want er ligt nogal wat op ons bordje. Wij constateren in het dossier over de geitenstallen van Alexander van der Schans drie afzonderlijke kolommen, te weten: 1. Wie is verantwoordelijk voor de van rechtswege verleende vergunning; 2. Wat is de meest constructieve oplossing voor het specifieke probleem; 3. Hoe voorkomen en borgen we dat in de toekomst dezelfde uitdagingen ontstaan? Kolom 1: Het vergunningproces Het is lastig iets te zeggen over het onderzoek dat door Ten Holter/Noordam Advocaten is uitgevoerd. Zoals iedereen met twee goed functionerende ogen heeft kunnen vaststellen, ontbreekt essentiële informatie die nodig is om iets zinnigs te zeggen over hoe het zo kon mislopen. Of vooral ‘door wie het zo kon mislopen’. Als liefhebber van maffiafilms zoals de Godfather zie ik op een mistige zondagochtend een ambtenaar zitten, hier in dit gemeentehuis, parels zweet op zijn voorhoofd. Hij is die ochtend wakker geworden met een geitenhoofd in zijn bed en een dreigement. Versnipperen die handel, of anders… Voorzitter, ik wil hier geen karikatuur schetsen van de gemeente Maasdriel, maar het wordt mij wel heel makkelijk gemaakt en mijn fantasie heeft weinig voeding nodig. Wat ik van de wethouder wil weten is: waar zijn die essentiële documenten gebleven? En is het een correcte aanname dat in feite alleen Van der Schans nog beschikt over het complete dossier? D66 is in de raad pas een jaar actief maar het is voor ons niet moeilijk een overduidelijke rode draad te ontwaren als het gaat om de relatie tussen bestuur en ondernemers. Die rode draad is: Zodra een dossier het punt bereikt dat een moeilijke knoop moet worden doorgehakt, stokt de adem in de keel. Dan begint het traineren. Het vertragen. Het vooruitschuiven. Of het nu gaat om aardappels, peren, bananen, puin, een landgoed, geiten of als allerlaatste een krabbel zetten onder het Gelders Energieakkoord, het doet er niet toe. Het is een manier van manoeuvreren die ondernemers tot razernij of, erger nog, bijna faillissement drijft. In het geval van Alexander van der Schans, die zelf zonder twijfel bijzonder handig is en/of handige mensen om zich heen heeft verzameld, leidde het echter tot een voordeeltje. Maasdriel heeft al dan niet opzettelijk zitten slapen, waardoor Van der Schans van rechtswege een vergunning kreeg. De rechter bevestigt dat. Voorzitter, Maasdriel is als de angsthaas die met grote ogen in de koplampen staart en het dan vreemd vindt dat ie wordt platgereden. Nu, jaren later, wordt van de politiek verwacht dat we die platte haas opzetten en een plekje geven op de schoorsteenmantel. Wie de rekening daarvoor moet krijgen? Ik weet het niet. De wethouder die destijds het roer in handen had is er niet meer en het is flauw om het hoofd te eisen van de huidige. Bovendien hebben wij vertrouwen in hem. Konden de bewindslieden er überhaupt iets aan doen? De vraag is: wie zitten er nog meer aan de knoppen? Mijn volgende vraag aan de wethouder: Is bij u bekend, met naam en rugnummer, aan wie de kapitale blunder is toe te schrijven dat dit proces 6 jaar mocht voortslepen en feitelijk leidde tot een van rechtswege verlenen van de vergunning? En zo ja, heeft deze medewerker zijn bureau al leeg geruimd? Ik ben een vergevingsgezind mens voorzitter, maar dit geprutst moet toch een juridische rekening hebben opgeleverd waar je een Ferrari van kan kopen. Dus: hoeveel geld heeft dit dossier Maasdriel al gekost? Graag hoor ik een uiteenzetting van de sancties die zijn opgelegd aan de betrokkenen. En kom alstublieft niet aan met dat ze hun vingertjes op het bureau hebben moeten leggen en er met een liniaal een tik op is gegeven. Ik wil graag horen hoe de gemeente Maasdriel de inwoners van Rossum en Hurwenen tegemoet komt na deze misstanden. Wie neemt de verantwoordelijkheid voor het hele proces? Want, voorzitter, D66 Maasdriel is van mening dat het bestuur van de gemeente rekenschap verschuldigd is aan de inwoners van Hurwenen en Rossum. De zorgen van de beide dorpsraden, de inbreng van mevrouw Boekenstein, horen wij luid en duidelijk. Wij broeden daarom op het indienen van een Motie van Afkeuring die vooral het verleden zal veroordelen. Niet op de (huidige) man maar op het proces gericht. Het is een goed gebruik om een motie af te sluiten met de uitspraak “we gaan over tot de orde van de dag”, maar dat lijkt me geen goed idee. De orde van de dag moet in dit dossier namelijk stoppen. Deze week kregen we wederom een rechterlijke uitspraak onder ogen als een nieuwe loot aan de stam. H.C. de Jonghweg 12 ditmaal. Ik roep het College op tot bezinning: zet de motor volledig stil, maak een pas op de plaats, bekijk de gehele situatie van onder en boven opnieuw, zijn er milieueffectrapportages nodig, kan de handhaving naar een veel hoger niveau. Oftewel, zie de inbreng van de heer Aben. Dit bent u verschuldigd aan uzelf, aan de ondernemer, maar vooral aan de inwoners van de dorpen. Kolom 2: Kijken naar een oplossing Voorzitter, ik ben aanbeland bij de tweede van de drie kolommen. Een oplossing. Allereerst zou ik graag willen weten of het correct is dat Gedeputeerde Peter Drenth morgen, donderdag 14 maart 2019, een bezoek brengt aan Van der Schans op zijn bedrijf in Hurwenen. Het zou goed nieuws zijn, want ik zie een rol weggelegd voor de provincie Gelderland in dit proces. Laat ik voorop stellen dat D66 tegen intensieve veehouderij is. Als de heer Van der Schans vandaag van de grond af een geitenboerderij zou willen oprichten, zouden we daar niet aan meewerken. Niet voor niets gaat door het hele land overal het slot op de geitenstal. Dat heeft een reden, waaronder voor D66 de belangrijkste is: de invloed op de gezondheid van omwonenden. Maar we moeten ook de realiteit onder ogen zien: Van der Schans zit sinds de jaren negentig op de locatie waar hij nu zit. Hij onderneemt daar en heeft rechten die ik niet kan wegtoveren. Toen ik vorige week bij hem aan de keukentafel zat vroeg ik hem naar zijn beweegredenen om zoveel te willen groeien. Is het niet een keer genoeg? Ja, het is een keer genoeg. Maar Van der Schans is niet alleen ondernemer, hij is ook een vader die wil zorgen voor de toekomstige voorzieningen van zijn gezin. Van der Schans weet ook: de locatie waar hij nu onderneemt is verre van ideaal. Hij weet zelf echt wel dat hij te dicht bij Hurwenen en Rossum zit. Of het terecht is dat hij koppig voort dendert op de door hem ingeslagen weg is niet helemaal aan mij om te zeggen. In het verleden heeft hij samen met de gemeente Maasdriel en andere instanties gekeken naar andere locaties. Om allerlei redenen is het tot vandaag niet gelukt om tot een bevredigende oplossing te komen. Waarom dat zo liep … weet u voorzitter, ik kijk al jaren niet meer naar soaps, maar hier zou je zo een show van kunnen maken en op Netflix zetten. Het heeft Van der Schans gemaakt tot de man en ondernemer die hij vandaag de dag is. Gevraagd naar zijn droomscenario kwam een optie voorbij die Van der Schans eerder heeft onderzocht maar waar nu een slot op zit. Het centreren van de bedrijfsvoering aan de Veilingweg nummer 30/32. Verderop in de polder, verwijderd van de dorpskernen van Hurwenen, Rossum maar ook Velddriel. In al die kernen zijn zoals hier vanavond al ingebracht omvangrijke woningbouwplannen. De Veilingweg is een interessante optie waar desalniettemin enkele uitdagingen aan kleven. Het vraagt om creatief ondernemen, in dit geval van de gemeente Maasdriel, waar de waarheid me gebiedt te zeggen dat ik me afvraag of Maasdriel zo voortvarend kan handelen. Maar ik vind dat we het moeten proberen om samen met Van der Schans en met welwillendheid van de provincie Gelderland te komen tot een oplossing. Die oplossing zien wij in het onderzoeken van een bedrijfsverplaatsing naar de Veilingweg. Voorzitter, als we nog iets willen, moeten we niet langer dralen. We moeten in actie komen. Van der Schans kent zijn rechten en weet ook dat het gemeentebestuur zijn vergunning kan afnemen als hij er niets mee doet binnen een bepaald tijdsframe. We mogen er vanuit gaan dat hij de eerste paal slaat op de huidige locatie voor 2019 om is, als we niet voor die tijd concreet in actie komen. Dat recht heeft hij en dat recht zal hij waarschijnlijk wel benutten en iedereen blijft boos en gefrustreerd achter. Dat moeten we niet willen. Laten we de handen ineen slaan en samen komen tot een oplossing. Mijn vraag aan de wethouder is: is hij bereid morgen deze oplossing voor te leggen aan Gedeputeerde Drenth? En zo niet, welke oplossing heeft hij dan voor ogen die toekomstbestendig is voor de ondernemer en Rossum en Hurwenen? Kolom 3: De toekomst Voorzitter, daarmee kom ik tot de laatste kolom: de toekomst. Die laat zich moeilijk omschrijven. Mensen vragen wel eens aan mij waarom D66 zo hamert op een bestuurlijke fusie tussen de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel. Feitelijk is het geitenstaldossier hét schoolvoorbeeld van hoe een guppy zich probeert te gedragen als een haai. Maasdriel is simpelweg qua omvang en professionele bezetting niet opgewassen tegen een zo ontzettend complexe taak als het managen van dit specifieke dossier. Het is geen schande om dat toe te geven en ook geen verwijt. De laatste maanden heb ik meerdere andere situaties en verhalen gehoord die het prima illustreren. Wist u dat de gemeente Maasdriel vorig jaar een VVE-ambtenaar had, die door een ketenpartner moest worden uitgelegd wat VVE is? De behandeling van het bestemmingsplan Buitengebied is inmiddels zo vaak uitgesteld dat het niet eens meer een stip aan de horizon is. De vraag is gerechtvaardigd hoeveel lijken er in de kast liggen die wachten om uit de dood te herrijzen. Kan de wethouder aangeven hoeveel dossiers nog in de la liggen? Zijn er bovendien vergunningaanvragen die de krant niet hebben gehaald waardoor we op termijn overvallen kunnen worden? Voorzitter, ik heb de raadsinformatiebrief gelezen waarin verslag wordt gedaan van hoe de gemeente de aanbevelingen uit het onderzoeksrapport navolging geeft. Het bezorgt me niet echt een warm gevoel. Het is een beetje als een slippertje. Als je erop betrapt wordt dat je met een ander hebt geflirt, zeg je tegen je partner dat het je spijt. Maar in werkelijkheid spijt het je vooral dat je bent betrapt. Maasdriel gaat aan de slag met de aanbevelingen, omdat die nu eenmaal zijn geformuleerd. Het blijft keurig binnen de lijntjes, het is braaf, we doen het zoals het moet of dat men zegt dat het moet. Waar is verdorie de passie? De absolute wil om het beter te doen dan voorheen? Hoe zit het met de borging van de resultaten? Niet alleen intenties maar ook daden graag. Maar vooruit, ik begrijp dat er eerst vertrouwenswinst moet worden geboekt om ons weer lekker te voelen met de materie en de nieuwe systemen waarmee we gaan werken. Vraag aan de wethouder: hoe gaat hij de gemeenteraad informeren over de voortgang in dit proces? Tenslotte voorzitter, ondanks mijn voornemen niet in mineur te eindigen, een laatste opmerking over de raadsinformatiebrief. Daarin vinden wij een zinssnede terug die 1-op-1 is overgenomen uit het onderzoeksrapport van Ten Holter/Noordam Advocaten. Hij luidt: “Zodoende kan worden geconcludeerd dat zowel ambtelijk als bestuurlijk op de verschillende momenten verdedigbare keuzes zijn gemaakt.” In de raadsbrief schakelt men dan door, maar in het rapport staat er nog een zinnetje achter: “Dit kan soms door het incomplete dossier niet met zekerheid worden vastgesteld.” De wethouder beschuldigde tijdens het interpellatiedebat van 14 februari collega Van Drunen van PvdA-GroenLinks van ‘cherry picking’. Daaraan maakt u zich met deze brief nu ook schuldig. Dat biedt geen hoop voor de toekomst. Zoals ik al eerder zei, u staat met 3-0 achter. Laten we daarvan maar 4-0 maken.

Provinciale Staten stelt actualisatie Omgevingsvisie en –verordening vast

D66 D66 Partij voor de Dieren PvdA Gelderland 20-12-2018 08:07

Tijdens de Statenvergadering van 19 december stelde Provinciale Staten de nieuwe Omgevingsvisie en –verordening vast. D66-Statenlid Stan Hellegers vroeg tijdens de behandeling aandacht voor (provincie)grensoverschrijdende natuur. Een amendement van zijn hand daarover, werd aangenomen.

 

Aan de Omgevingsvisie is een langdurig proces vooraf gegaan. Hierbij zijn ook de inwoners van Gelderland betrokken. Al had dat wat Hellegers best intensiever gemogen, is hij hier wel blij mee. ‘Inwoners maken zich zorgen om het klimaat, hun leefomgeving. Om de toekomst en gezondheid van hun kinderen. Niet onterecht. Het dagelijks nieuws leert ons dat er nog veel te doen valt. De Omgevingsvisie is het resultaat van wat er leeft in Gelderland. Gelderse inwoners, bedrijven, overheden en organisaties werken dagelijks aan die omgeving.’

Robuuste verbindingen

Duurzaamheid en gezondheid zijn dé thema’s van de visie. ‘D66 is blij met die aandacht, het zijn ook voor ons heel belangrijke thema’s.’ Hellegers ziet wel ruimte voor verbetering. ‘Flora en fauna stoppen niet bij de provinciegrenzen, wel bij autowegen. Robuuste verbindingen tussen belangrijke natuurgebieden zoals de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug maken de Gelderse flora en fauna sterker en rijker. Verbonden natuur is goede natuur en sterke natuur.’ Hellegers diende een amendement in, samen met CU, PvdA, GL, SP en PvdD, om te onderstrepen dat natuur(ontwikkeling) niet bij de provinciegrens moet ophouden. Dit amendement werd met grote meerderheid door Provinciale Staten aangenomen.

 

Uitwerking

Met het vaststellen van de actualisatie van de Omgevingsvisie is het werk natuurlijk nog niet gedaan, constateert Hellegers. Het begint daarmee eigenlijk pas. ‘Het Gelderland uit de visie bereiken we alleen als we als provincie duidelijk zijn over wat we willen. Vandaag geven we de juiste richting aan. De komende twee jaar volgt de uitwerking in de omgevingsverordening en beleidsprogramma’s. Alleen met stevige stappen en durf komen we tot de geschetste toekomst. D66 blijft hierbij onverminderd inzetten op een stevig klimaatprogramma en een gezonde leefomgeving.’

 

 

Gelderse schoolpleinen worden groen

D66 D66 PvdA Gelderland 25-11-2018 16:11

In de Statenvergadering van 14 november hebben de Provinciale Staten besloten om komend jaar 1 miljoen euro vrij te maken voor groene schoolpleinen in Gelderland. Op initiatief van D66 en de PvdA kunnen het komende jaar ruim vijftig scholen een subsidie krijgen om hun schoolplein te vergroenen.

Groene schoolpleinen sluiten aan bij de ambities van D66. In de eerste plaats investeren we met groene schoolpleinen in het onderwijs. Een groen schoolplein biedt een prettige leer- en speelomgeving voor kinderen. Kinderen komen al op jonge leeftijd in aanraking met natuur en een groen schoolplein biedt een mooie kans om natuurlessen te geven op het eigen schoolplein.

Andere voordelen

Daarnaast heeft een groen schoolplein ook andere voordelen. Het verbetert de biodiversiteit in de stad. En door tegels te vervangen door groen is het plein beter bestand tegen de effecten van klimaatverandering. Bij hoosbuien infiltreert het water beter in de grond, bij hoge temperaturen zorgen bomen en struiken voor verkoeling.

Brede steun

Het plan van D66 Statenlid Antoon Kanis kan nu al op brede steun in de provincie rekenen. Meer dan tien D66-gemeenteraadsfracties dienden in de afgelopen twee maanden moties in waarin ze hun gemeente opriepen het programma van de provincie te ondersteunen.

Subsidie

Vanaf 1 december kunnen Gelderse scholen de subsidie aanvragen. Zie voor informatie over de voorwaarden en criteria waar de subsidieaanvraag aan moet voldoen is te vinden op de subsidiepagina van de provincie Gelderland. Wil je op de hoogte blijven van het nieuws vanuit de provincie over groene schoolpleinen? Dan kan je je via deze link aanmelden voor de nieuwsbrief van de provincie.

D66 Maasdriel: Politiek met het Hoofd en het Hart

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 09-11-2018 11:44

D66 Maasdriel kijkt met grote tevredenheid terug op de eerste Algemene Beschouwingen tijdens de behandeling van de Programmabegroting 2019-2022. Succes was er in de vorm van een unaniem aangenomen motie om schoolpleinen in de gemeente Maasdriel te vergroenen.

Het was even een spannend moment voor D66-raadslid Tom van Engelen maar zijn Algemene Beschouwingen met als titel “Het Hoofd & Het Hart” konden rekenen op waardering van de overige partijen in de gemeenteraad. Lees de Algemene Beschouwingen hier. Onder andere fractievoorzitter Bart de Leeuw van grootste partij Samen Sterk Maasdriel ging ver in zijn loftuitingen en waardering voor de inhoud, maar ook over hoe D66 Maasdriel zich in de maanden sinds de entree tot de raad heeft gemanifesteerd. Het bevestigt wat D66 in deze gemeente wil bijdragen: opererend vanuit het midden, constructief en verbindend.

Diverse moties mede ingediend

Onze constructieve inbreng vertaalde zich onder meer in het mede indienen en ondertekenen van 6 moties en 6 amendementen, alsmede onze eigen motie om een subsidieregeling voor de vergroening van Maasdrielse schoolpleinen onder de aandacht te brengen. Deze motie kon direct rekenen op de steun van PvdA-GroenLinks en VVD Maasdriel, maar na een minieme aanpassing ook op de steun van de coalitie SSM en CDA, waardoor het voorstel unaniem is aangenomen. Het tekent hoe de voltallige raad de schouders zet onder duurzame initiatieven. De motie om als Maasdriel deel te gaan nemen aan project Operatie Steenbreek waaraan PvdA-GroenLinks en D66 de afgelopen weken in essentie al intensief hadden gewerkt door te kijken naar onder andere bewustwording, is ook door de raad aangenomen. Helaas kon de VVD het initiatief niet steunen, wellicht in de gedachte dat wij vergroening aan mensen willen opleggen. Dat is niet de intentie, maar uitleg geven kan wellicht ook de meest fervente steenliefhebber bewegen een lapje groen in zijn tuin te leggen. Overigens haalde een laatste “duurzame” motie van PvdA-GroenLinks die wij mede indienden, over een toekomstgerichte ontwikkeling van de Perenbuurt in Kerkdriel, het niet. Soms zijn stappen ook iets te groot. Met 2 uit 3 “groene” moties is de score voor de toekomst toch hoog.

Impuls voor 300e Paardenmarkt Hedel

De paardenmarkt in Hedel is in 2019 toe aan de 300e editie en daarvoor stelt het College, mede op ons initiatief, een bedrag van 15.000 euro beschikbaar. In voorbereiding op de behandeling van deze motie heeft D66 Maasdriel opnieuw aandacht gevraagd voor dierenwelzijn. Daarmee haalden we deze week sowieso al veel het nieuws. In overleg met de organisatie zien we graag een deel van dat bedrag besteed worden aan het verminderen van ongerief bij de dieren aan wie de markt zijn naam ontleent.

Overzicht van alle moties en amendementen

D66 Maasdriel diende de volgende moties die zijn aangenomen (mede) in:

Plan van Aanpak Toekomstvisie Maasdriel en Bommelerwaard. Hiermee vragen we ons College om Zaltbommel te herinneren aan de afspraak die we samen hebben gemaakt om de resultaten van het Berenschot rapport te bespreken met inwoners en ondernemers. Als Zaltbommel afhaakt, trekt Maasdriel haar eigen plan. Hondenbelasting kostendekkend maken. Onderzoek naar vrijstelling legesheffingen voor verenigingen en stichtingen. Maasdriel ontwikkelen als dementievriendelijke gemeente. Onderzoek naar extra avondopenstelling gemeentehuis Bekendmaking van subsidieregeling voor vergroening van schoolpleinen.

D66 Maasdriel diende de volgende amendementen die zijn aangenomen mede in:

Maasdriel doet mee aan Operatie Steenbreek. 15.000 euro voor een feestelijke 300e paardenmarkt Hedel. Masterplan Maas voor een regisseur tussen alle majeure projecten. Uitbreiding en continuering van de inzet van de buurtsportcoach. 30.000 euro extra voor het tegengaan van ondermijning. Wij hebben de burgemeester wel gevraagd om een beleidsmatige onderbouwing van zijn initiatieven. Verhoging subsidieplafonds voor maatwerk naar verenigingen.

Tenslotte steunde D66 Maasdriel moties van PvdA-GroenLinks en VVD Maasdriel aangaande denkrichtingen voor ontwikkeling van bedrijventerreinen in Maasdriel.

Pilot Koopzondagen Initiatief in commissie

D66 D66 VVD PvdA Gelderland 10-10-2018 08:28

Afgelopen dinsdag 9 oktober verdedigde Marieke Vermeulen voor D66 West Betuwe het door haar gemaakte initiatief tot twee koopzondagen in de commissie Bestuur & Middelen in december 2018  voor de winkeliers in de gemeente Geldermalsen.

Zij stelde: “Tijdens de vorige commissie vergadering is er ingesproken door de voorzitter van de ondernemersvereniging van Geldermalsen. Het is al een lang gekoesterde wens van Leefbaar Geldermalsen, VVD en de PvdA om iets aan de zondagsopenstelling te doen. Tijdens deze vergadering heeft D66 de handschoen opgepakt om een initiatief voorstel te formuleren.

De laatste weken is er en wordt er nog steeds veel gesproken over dit voorstel om eenmalig 2 zondagen in december de winkeliers de vrijheid te geven om hun winkel open te doen en de zondagsopenstelling in zijn algemeenheid. Er wordt gesuggereerd dat met het voorliggende voorstel een opening gecreëerd moet worden voor het vrijgeven van de winkeltijden in de nieuw te vormen gemeente, dit is echter zeker niet onze intentie. Het is bekend dat D66 de keuze bij de ondernemer willen laten en niet van overheidswege op willen dragen wat iedereen wel of niet moet doen. Dit met respect voor ieders overtuigingen en inzichten. Maar we hebben met elkaar afgesproken dat we deze discussie in de nieuwe gemeenteraad gaan voeren, dit ligt nu dan ook niet voor. Nu ligt de vraag voor om eenmalig een uitzondering te maken op de huidige verordening voor 2 zondagen, als pilot, op initiatief van een aantal ondernemers uit Geldermalsen. Het gaat hierbij om het winkelplezier, om sfeervol de kerstinkopen te kunnen doen in je eigen gemeente. Niet zozeer voor de dagelijkse boodschappen, het is dan ook niet aannemelijk dat bijv. In Deil of Beesd de winkels de deuren zullen openen, maar dit initiatief maakt geen beperking en geldt voor de hele gemeente, het is aan de ondernemer of zij hun deuren willen openen.

Wij willen graag aan het verzoek van de ondernemers tegemoet komen en daarom hebben we dit voorstel ingediend, wat in ieder geval kan rekenen op de steun van de gehele oppositie, en waarvoor in de vorige commisie ook binnen een deel van de coalitie sympathie leek te zijn, waarvan ik hoop dat die er nog steeds is.

Tijdens de behandeling van de plannen voor de Lingeoever in de laatste raadsvergadering werd de vraag gesteld of lokale ondernemers voorrang kunnen krijgen bij het inschrijven of maken van plannen voor de nieuw te ontwikkelen horeca gelegenheid. Het antwoord van de wethouder was toen dat dit niet kon en dat je moet uitgaan van de kracht van de ondernemers, dat zij heel goed kunnen regelen wat goed voor hen is. D66 was erg blij met dit argument, “geef de ondernemer de vrijheid en laat hen doen waar ze goed in zijn, namelijk ondernemen”. Wij vinden dit argument zeker ook van toepassing op dit dossier en hadden dan ook vanuit het college een andere reactie op dit voorstel verwacht.

Tot slot, bij een pilot hoort een soort evaluatie, wanneer is het geslaagd? Wat D66 betreft is het geslaagd als het voor de ondernemers geslaagd is. Is het dat niet, verwacht ik niet dat er nogmaals een verzoek komt.”

Het debat zal tijdens de raadsvergadering van 30 oktober worden voortgezet en tot een besluit leiden.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.