Nieuws van SGP over CDA inzichtelijk

17 documenten

CDA Waalwijk is blij

SGP SGP CDA Waalwijk 13-05-2020 00:00

CDA Waalwijk is blij | CDA Waalwijk is blij met de aanpak van de bocht Wendelnesseweg-Hoofdstraat 65 in Sprang-Capelle. U weet wel, DIE bocht... Het CDA stelt, dat de aanpak te lang op zich heeft laten wachten. Het is lang stil geweest. Er moet nu vaart worden gemaakt. Het CDA gaat ervan uit dat dit nu gebeurt. Dus waarvan het CDA nu blij wordt, dat is voor ons nog even de vraag.

Door dit onderwerp te benoemen in weekblad Waalwijk, zou de indruk kunnen ontstaan dat het CDA dit onderwerp op de agenda heeft gezet. Eerder liet een CDA raadslid zich al op deze plaats fotograferen om zo de aandacht op zich te vestigen. De werkelijkheid is anders. Vanaf 2010 is de SGP met dit onderwerp bezig. Regelmatig hebben wij in de raad voor deze onmogelijke verkeerssituatie aandacht gevraagd, het college suggesties aan de hand gedaan, met vervoerders gesproken en schriftelijke vragen gesteld. Openbaar en onderhands. Achter de schermen heeft de SGP uiteindelijk een belangrijke rol gespeeld in de verwerving van het pand, om de zaak nu te kunnen gaan aanpakken. Tussentijds hebben wij met regelmaat naar de voortgang geïnformeerd. Zonder hier verder mee naar buiten te komen. Tenslotte doen we dit om iedereen blij te maken. Vooral diegenen, die nu dagelijks met de bewuste bocht te maken hebben. Maar als we zo het CDA ook een beetje blij mogen maken, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.

En natuurlijk kan de SGP dit ook niet alleen. Het laatste voorstel wat de SGP heeft gedaan was tijdens de demissionaire periode van ons vorige college Wethouder van Groos heeft dit toen in het college ingebracht en daaruit is een voorstel gerold, dus op voordracht van de SGP, na vele vragen daarover gesteld te hebben, komt er nu hopelijk eindelijk resultaat, maar ook hier hebben we een meerderheid van de gemeenteraad bij nodig. Dus nog even afwachten, op 4 juni wordt het besluit hierover genomen. We hopen dat het CDA niet te vroeg blij is geworden.

Foto: Google Maps 2016 ©

Theo Boerman dertig jaar in gemeentebestuur Hardinxveld-Giessendam

SGP SGP ChristenUnie CDA PvdA Hardinxveld-Giessendam 01-05-2020 00:00

Theo Boerman dertig jaar in gemeentebestuur Hardinxveld-Giessendam

Op 1 mei 2020 is het precies dertig jaar geleden dat Theo Boerman werd beëdigd als raadslid van de gemeente Hardinxveld-Giessendam. Op 24 april 2006 werd Boerman beëdigd als wethouder. Boerman is dus reeds dertig jaar aan het bestuur van deze gemeente verbonden. De SGP had in 1990 nog vijf raadszetels. Theo Boerman volgde destijds Cees Sterrenburg op als raadslid. Het politieke landschap veranderde overigens in 1990 nauwelijks. Alleen de PvdA moest een zetel afstaan aan het CDA. De samenstelling van het college veranderde helemaal niet en bestond in de eerste raadsperiode van Boerman (1990-1994) uit SGP (J. Haeser), CDA (G. Janssen) en lijst Vonk (D. Vonk; afsplitsing PvdA).

Het nieuwe college van B&W in 2006 bestond naast Boerman uit Sluimer (PvdA) en De Jong (ChristenUnie). Opmerkelijk feit is dat de constructieve coalitiegesprekken onder leiding stonden van prof. dr. K. (Kim) Putters, toen fractievoorzitter van de PvdA en thans directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau. De onderhandelingen leiden tot programmatische en personele overeenstemming tussen PvdA, ChristenUnie en SGP. In de politieke geschiedenis van de gemeente komt voor het eerst een redelijk gedetailleerd coalitieprogramma tot stand met de titel: “Besturen met nieuw élan, werken aan samenhang, betrokkenheid en vernieuwing”.

Boerman trad met zijn 47 jaar toe tot het college met de portefeuilles Verkeer en vervoer, Milieu en reiniging en Financiën. Als gevolg van het feit dat raadslid Boerman gekozen is tot wethouder, wordt zijn plaats in de SGP-fractie ingenomen door de 23-jarige J.A. (Arjan) Meerkerk. Laatstgenoemde is thans fractievoorzitter van de SGP.

Uit de eerste wethoudersperiode 2006-2010 van Theo Boerman zijn naast hem thans nog maar twee SGP-wethouders in functie, t.w. Aart de Kruijf in Barneveld en Adrie van der Maas  uit Noord-Beveland. Twee toenmalige wethouders zijn nu burgemeester, t.w. Henk Lambooij (Putten) en Hennie van Kooten (Maasdriel). Eén toenmalige wethouder, t.w. Jan Luteijn is burgemeester geweest in Cromstrijen en Geertruidenberg.

/r/efb1a45bdc2205a100871d23452f41fb?url=http%3A%2F%2Fwww.hardinxveld-giessendam.sgp.nl%2Factueel%2Ftheo-boerman-dertig-jaar-in-gemeentebestuur-hardinxveld-giessendam%2FCees+Lock+%28voorzitter+bestuur%29+en+Theo+Boerman&id=ed4293a41cf9c1cb9cdeb5328c9247477ef6948f

Vloekverbod blijft gehandhaafd in APV

SGP SGP GroenLinks CDA Tholen 07-11-2019 00:00

 

In de gemeenteraadsvergadering van 7 november 2019 is een voorstel behandeld over het vereenvoudigen van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Het doel van het voorstel was onder andere het beter leesbaar maken van de APV, het vereenvoudigen waar past en de menselijke maat terug te brengen.

Tijdens de behandeling van het voorstel diende de SP fractie een motie in met het verzoek aan het college om artikel 2.23a over 'Godslastering' toe te voegen aan de lijst met artikelen voor een participatietraject. Volgens de SP zou het artikel juridisch niet opgenomen mogen zijn in de APV. Ook stelde de SP dat het een overbodig artikel zou zijn.

Onze fractie bracht onderstaande bijdrage in tijdens de behandeling van het voorstel.

Voorzitter,

Respect en veiligheid! Twee van de drie thema’s die resultaat waren van de brainstormsessie tijdens de informatieve raad van 30 mei 2018. Met deze brainstormsesseie, uitgevoerd conform het vastgestelde Plan van Aanpak in de raadsvergadering van december 2017, is de raad betrokken geweest bij de selectie en prioritering van artikelen uit de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) die meegenomen zouden worden bij een participatietraject. Dit met als doel de APV te vereenvoudigen, waar past regeldruk te verminderen en de menselijke maat terug te brengen in de APV. De gemeenteraad is weldegelijk betrokken bij de selectie van artikelen die in aanmerking konden komen voor een participatietraject. De motie waarin verzocht wordt om Artikel 2.23a over Godslastering toe te voegen aan de lijst met artikelen voor het participatie traject, ingediend door de fractie van de SP, is daarmee feitelijk onjuist opgesteld.

Respect! Voor een groot deel van de Thoolse bevolking is het artikel waar het nu over gaat belangrijk. Het opnemen van dit artikel in de APV past bij het DNA van Tholen. Het zorgt ervoor dat er een signaal afgegeven wordt over wat voor een samenleving we willen zijn. Als je vloekt, gebruik je Gods naam beledigend en kwetsend voor een grote groep inwoners. Deze inwoners geloven in God. Voor hen creëert vloeken een onaangename, een kwetsende, een onprettige en zelfs een onveilige sfeer.

Veiligheid! Een onprettige sfeer draagt bij aan een onveilig gevoel en een onveilige omgeving. Het hebben van een vloekverbod geeft een signaal af in de strijd tegen taalverruwing waaronder onzedelijk taalgebruik. Met onzedelijke taal kwetst men overigens een nog grotere groep inwoners. De signaalfunctie van het vloekverbod is wat ons betreft van groot belang. Naar onze mening kan een goed functionerende samenleving hier niet zonder mee.

Veiligheid is een kerntaak van de overheid. De gemeente moet zich inspannen voor een veilige en prettige woon- en leefomgeving. In onze samenleving past het schrappen, los van onze principiële redenen, gewoon niet. Een onveilige en onprettige samenleving voor een groot deel van onze samenleving willen we niet! De SGP is van mening dat we met een vloekverbod anderen niets te kort doen en onze inwoners beschermen voor een onveilige en onprettig samenleving. Het vloekverbod is dus een preventief middel. Preventie vinden wij als SGP en gemeenteraad op veel thema’s belangrijk. Wat ons betreft ook op dit onderwerp.

Vloeken is kwetsend. Misschien niet voor iedereen. Maar mij en andere christenen trapt u er mee op het hart. Verkeerd of zinloos gebruik van Gods Naam doet echt pijn. Wij geloven dat God realiteit is en als een Vader voor ons zorgt. Wie een vader heeft of heeft gehad, die ontzettend goed voor hem/ haar gezorgd heeft, weet wat het betekent als er iets negatiefs van hem gezegd werd. Dat doet pijn, toch?"

Ik hoop en verwacht dat de indiener van de motie het met mij eens is dat taal ruwer en platter wordt. Dat vinden we toch ongewenst en onfatsoenlijk? Dat geven we toch niet aan onze jeugd en onze inwoners mee? Het kan toch niet zo zijn dat we als overheid een regel op dat gebied willen afschaffen?

De SP gaf net aan dat wij, de SGP, dan op de stoel van onze inwoners gaan zitten. We zitten hier in deze raadszaal echter met mandaat van onze inwoners. Ik ben het dan ook met u oneens! De Pvda/GroenLinks haalde de Bond tegen het Vloeken aan die volgens u niets ziet in het artikel. Ik heb behoefte hierop te reageren. Het is niet zo dat de Bond tegen het Vloeken tegen dit artikel is. De Bond tegen het Vloeken heeft wél geconstateerd dat het vloekverbod in die gemeenten waar het opgenomen is in de APV helaas niet tot een voor de Bond gewenste resultaat leidt. Dat is echt wat anders! Het CDA gaf aan positief te staan in het voorstel om het artikel mee te nemen in het participatietraject. Ik hoorde echter een klein voorbehoud: 'als het niet polariserend werkt'. Ik ben benieuwd wat uw mening is na mijn bijdrage. Ik doel dan op de vraag of het polariserend werkt.

Ik ga afronden met de woorden van onze voormalig fractievoorzitter Kraamer:

‘Het vloekverbod geeft aan hoe wij in Tholen als burgers met elkaar om willen gaan’. ‘Het zou juist goed zijn het vloekverbod nog uit te breiden met het verbod op ander ruw taalgebruik. Intimidatie en schelden zouden tot het verleden moeten behoren’.

Ik dank u.

Na behandeling werd de motie met 19 stemmen tegen en één stem voor verworpen. Dankbaarheid past ons, daarom: 'Soli Deo Gloria!'

Grote tegenstellingenBestemmingsplan Kolfschoterdijk: Met de grootst mogelijke tegenzin voorDuurzaamheid Kadernotitie: OnbruikbaarExterne Raadsadviseur: Zorgvuldigheid vooropVolkstuinvereniging Scherpenzeel: Betere behandeling waardigScouting: Eindelijk nieuwbouwRegionale Energiestrategie: Grote gevolgenBegroting: Kat en muisspel

SGP SGP ChristenUnie CDA Scherpenzeel 04-11-2019 00:00

 

“Met zo’n coalitie heb je geen oppositie meer nodig”. Dat was de typering die SGP-er Maarten Zwankhuizen gaf aan de verhoudingen in de Scherpenzeelse politiek in deze roerige oktobermaand. Coalitiepartijen Pro Scherpenzeel en Christen Unie lieten weinig over van de begroting, maar stemden verder gewoon voor. De maand oktober werd politiek afgesloten met 2 raadsvergaderingen op 29 en 31 oktober. Een verslag op hoofdlijnen.

 

Bestemmingsplan Kolfschoterdijk: Met de grootst mogelijke tegenzin voor

Aan de Kolfschoterdijk 6-10 worden 3 bestaande woningen gesloopt en vervangen door 4 nieuwe woningen. Een opsteker voor het buitengebied, ware het niet dat het plan dichtbij een kalverhouderij ligt, waardoor het leefklimaat van de woningen ‘slecht’ is en ook zou de nieuwbouw de kalverhouderij in de toekomst mogelijk kunnen hinderen in zijn ontwikkeling. Gezien de huidige jurisprudentie over dergelijke ontwikkelingen is dat laatste echter niet waarschijnlijk. Uiteindelijk stemde de SGP bij monde van raadslid Izaäk van Ekeren schoorvoetend voor.  Hij deed dat door na een grondige uiteenzetting de volgende 3 vragen te beantwoorden:

1)      Worden de belangen van de naastgelegen veehouderij voldoen worden geborgd? Antwoord: Ja.

2)      Worden de rechten van de aanvrager, 3 bestaande woningen en voldoende sloopmeters voor een extra woning, voldoende gehonoreerd? Antwoord: Ja.

3)      Ontstaat er na realisatie een situatie waarbij de kwaliteit van het buitengebied wordt verbeterd? Antwoord: Ja.

Duurzaamheid Kadernotitie: Onbruikbaar

Het (naar eigen zeggen) groenste college ooit presenteerde de langverwachte kadernotitie duurzaamheid. Wethouder Van Es had reeds lang geleden aangekondigd dat hij dit najaar zou gaan ‘leveren’. Duurzaamheid is een belangrijk thema. Maar hier zijn vooral geen woorden (daar ontbreekt het niet aan) maar daden nodig. De kadernota bevatte zelf bevatte geen enkel concreet kader voor Scherpenzeel. De meerderheid van de raad, inclusief de SGP, stelde voor dit agendapunt niet te behandelen. Wel werd college opgeroepen zo snel mogelijk met concretere kaders en maatregelen voor Scherpenzeel te komen.

Externe Raadsadviseur: Zorgvuldigheid voorop

De uitwerking van de toekomstvisie is in volle gang en zal tot besluitvorming leiden in december. Dat vraagt veel van de gemeentelijke organisatie en de gemeenteraad. Bewust hebben we er voor gekozen om daarvoor geen extern bureau in te huren, maar het zelf te doen, met een praktische insteek. Afgelopen zomer realiseerden de fracties van de SGP en GBS zich dat we ons bij dit werk zouden moeten laten adviseren door een externe adviseur. We hebben die gevonden in de persoon van de heer M. Bogerd uit Urk. De aanstelling van de heer Bogerd is in gang gezet door een raadsbreed ingediend initiatiefvoorstel. Voor meer informatie, klik hier.

Volkstuinvereniging Scherpenzeel: Betere behandeling waardig

De Volkstuinvereniging Scherpenzeel had van de gemeente nogal cru de boodschap gekregen dat de tuinvereniging na het seizoen 2020 van de huidige locatie moet vertrekken. Als alternatief voor slechts 2 jaar werd een perceel achter de huidige begraafplaats aangeboden, maar dat gedeelte kan slechts de helft van de tuinoppervlakte bevatten. In de opinie ronde benadrukte de SGP-er Maarten Zwankhuizen dat deze vereniging, die geen subsidie vraagt, ongelijk behandeld wordt ten opzichte van allerlei verenigingen. En die ook na zoveel jaren aan het lijntje gehouden te zijn, wel recht heeft op een betere behandeling. Wethouder Tonnis van Dijk heeft vervolgens toegezegd te willen werken aan de structurele oplossing voor de vereniging. Waarvan akte!

Scouting: Eindelijk nieuwbouw

Een deel van de Scouting is tijdelijk gehuisvest aan de Nieuwstraat, maar wil nieuw bouwen bij de huidige hoofdlocatie aan de Breelaan. Een logische keuze. In de achterliggende jaren zijn gesprekken gevoerd over oplossingen, waarbij ruimtelijke en financiële knopen moesten worden doorgehakt. Uiteindelijk lag er nu een collegevoorstel op tafel: de scouting kan het bestaande clubgebouw uitbreiden doordat de gemeente de kosten van het bouwrijp maken op zich zal nemen (€ 89.000,-) en een renteloze lening te verstrekken van € 75.000,- (in 15 jaar af te lossen).

Aanvankelijk leek het alsof alle partijen elkaar wilden gaan overklassen in extra steun voor de scouting, maar men vond elkaar in een raadsbreed gesteund amendement, waarin extra financiële mogelijkheden geboden worden, waaronder een grotere renteloze lening die over een langere termijn afgelost kan worden. SGP-er van Deelen gaf aan dat zijn partij het doel en de vereniging van harte steunt. Al in de opinieronde deed hij een voorstel voor een renteloze lening van € 100.000,- en aflossingstermijn van 30 jaar, maar uiteindelijk kwam het amendement als gezamenlijke inzet van de Scherpenzeelse raad uit de bus.

Regionale Energiestrategie: Grote gevolgen

Onze landelijke overheid verplicht lagere overheden (provincies, gemeenten) tot vergaande veranderingen op gebied van energie en warmte, de zogenaamde energie- en warmtetransitie. Dit alles als gevolg van onder andere het klimaatakkoord. Nu is de SGP voor een verantwoorde energietransitie, met aandacht voor het bewaren van de schepping! Maar dat de overhaaste en onbezonnen plannen van de overheid (‘van gas los’) onze voorkeur niet heeft, moge duidelijk zijn, maar daar kunnen we lokaal helaas niet veel aan doen.

Het energie- en warmtevraagstuk wordt uitgewerkt in 32 regio’s die elk een regionale energiestrategie (RES) moeten maken. Voor onze gemeente gebeurt dat in Regio Foodvalley verband. De gevolgen van regionale energiestrategie zal de komende jaren grote impact op onze regio hebben. Bedenk dat er veel energie opgewekt moet worden met de huidige technologieën omdat de vergunningen reeds in 2025 geregeld moeten worden. Dat zal dus vooral op basis van zon en wind zijn.

In zijn bijdrage stond SGP-er Izaäk van Ekeren vooral stil bij het feit dat het nu om algemene kaders voor de aanpak van deze RES gaat. Om Scherpenzeel een democratische gedragen bijdrage te laten leveren diende Van Ekeren een motie in om een klankbordgroep van raadsleden in te stellen die betrokken is bij de ontwikkeling van de RES. Verder steunde de SGP een amendement van GBS waarvan de kern neerkomt op het volgende:

1)      Het college in de publieke stuurgroep RES niet eerder akkoord gaat met de concept RES dan dat de raad -op zijn vroegst in april 2020- het besluit heeft genomen om op basis van dit document het vervolgproces en de onderhandelingen met rijk, provincies en andere partijen in te gaan.

2)      Het college in de publieke stuurgroep niet eerder akkoord gaat met de definitieve RES dan dat de raad heeft ingestemd met de definitieve RES.

Begroting: Kat en muisspel

In juni is besloten dat bij de komende begroting tijdelijke maatregelen genomen worden om de ambtelijke organisatie te versterken. Dit in afwachting van het detailonderzoek naar de uitwerking van de toekomstvisie. Als dat bekend is in december, dan zullen aanvullende maatregelen besloten worden, met een financiële paragraaf. Het college voerde dit raadsbesluit netjes uit, en zo was dus de begroting beleidsarm en in lijn met het eerdere besluit. Voor bijdrage van de SGP over de begroting, klik hier.

Uitgerekend de coalitiepartijen Pro Scherpenzeel en Christen Unie, en in mindere mate ook het CDA, hadden forse kritiek op deze begroting. De kern de bijdragen was dat de begroting nog onduidelijkheden vertoonde over de (bestuurlijke) toekomst van Scherpenzeel. Dat dit eerder was besloten, bleek even vergeten. Sterker nog, termen als ‘foefjes’, ‘trucjes’, ‘niet reëel’, en ‘niet eerlijk’ werden gebruikt, met name door de twee coalitiepartijen. Het eind van het liedje was overigens dat deze partijen de begroting steunden, zij het met een stemverklaring. Het college leek het nog mooi te vinden ook. Enfin, SGP-er Zwankhuizen vergeleek dit met een kat-en-muisspelletje: telkens een klap uitdelen en dan weer aardig doen. Zo heeft deze coalitie geen oppositie meer nodig.



Column: Wrang

SGP SGP D66 VVD CDA ChristenUnie Nunspeet 01-10-2019 00:00

Verschenen in de Nunspeet huis aan huis op 1 oktober 2019.

Wrang

Vorige week is onze lokale begroting gepresenteerd. In Nunspeet hebben we altijd een conservatief en consistent begrotingsbeleid gevoerd. We trekken in goede tijden niet zomaar geld uit voor allerlei ideeën die passeren. En in financieel minder goede periodes proberen we forse bezuinigingen te voorkomen. Maar deze werkwijze komt in de verdrukking. Door een achterhaalde rekenmethode (‘trap op trap af’) en ordinaire bezuinigingen krijgen we vanuit Den Haag niet voldoende geld om onze taken uit te voeren. De Haagse coalitiepartijen (CDA, VVD, ChristenUnie en D66) doen niets, behalve een mogelijke oplossing aankondigen per 2022.

Bij een begrotingstekort kunnen we twee dingen doen: bezuinigen en belasting verhogen. Het college in Nunspeet doet in de begroting beiden. En dat doet pijn. Zo wordt de OZB verhoogd en wordt het welzijnswerk bijvoorbeeld niet geïndexeerd met de jaarlijkse inflatiecorrectie. Eerdere jaren was dit ook al nodig, dus zij lopen heel veel geld mis. Geld wat hard nodig is om de groeiende groep inwoners die hulp nodig heeft te kunnen helpen. En dat is wrang. Keer op keer richten de welzijnsinstellingen zich tot ons om extra geld wat zij dringend nodig hebben. En keer op keer kunnen wij hen niet helpen.

Ik weet dat onze lokale collega-politici van de regeringspartijen in Den Haag dit ook vervelend vinden. Maar ik hoop dat zij deze signalen wel keer op keer blijven doorgeven aan hun collega’s in de hofstad. In Den Haag kan de regering mooie woorden spreken over een participatiesamenleving waarin iedereen meetelt en meedoet. Maar als zij er niet de broodnodige middelen voor beschikbaar stellen zijn het niets anders dan loze woorden. Alle tekorten in de jeugdzorg (ook een ‘cadeautje’ van Den Haag) krijgen we er ook nog bij. Alles bij elkaar moest dit college voor zo’n twee miljoen euro oplossingen vinden. En dat is voor onze gemeente heel veel geld. Dit is niet vol te houden. Daarom, Den Haag: doe iets!

Inbreng SGP Algemene Beschouwingen 2020-2023

SGP SGP CDA Hardinxveld-Giessendam 05-07-2019 00:00

Op donderdag 4 juli 2019 stond de gemeenteraad stil bij de Perspectiefnota 2020-2023. De zes fracties hielden bij deze gelegenheid hun algemene beschouwingen om duidelijk te maken wat zij belangrijk vinden. SGP fractievoorziter Arjan Meerkerk bracht het volgende in:

Voorzitter,

we kijken vanavond vooruit naar het nieuwe begrotingsjaar. Twintig-twintig. Ik vind het nog heel ver weg klinken. Maar voor we het weten is het weer zover. Geen mens weet wat 2020 ons zal brengen. De toekomst ligt vast in Gods hand. Toch is het goed om vooruit te kijken en ons voor te bereiden op wat komen gaat. De SGP wil dat niet doen zonder eerst omhoog te kijken. Met het gebed om wijsheid, hulp en zegen van God. Wij hebben nergens recht op en zijn niets beter dan zoveel landen waar armoede, honger en onderdrukking overheerst.

2020 is het jaar waarin wij herdenken dat Nederland 75 jaar geleden bevrijd is van de nazi-overheersing. In aansluiting hierop steunen wij van harte het idee van de motie ‘Gedenkteken Merwedegijzelaars’ zoals het CDA deze heeft aangekondigd . Wijlen de heer J.W. Stout, één van de Merwedegijzelaars schreef in 1973 in het kerkblad van de Gereformeerde Gemeente over het belang van blijvend herdenken. Ik citeer uit het boek ‘Eben-Haëzer’ van de lokale historicus en jeugdboekenschrijver Henk Koesveld: ‘Als je na een grote operatie weer hersteld bent, dan is de vreugde óók vaak zo gauw weer voorbij en na enige tijd vind je alles weer gewoon. Ons hart is precies als een vijver, waarin je een steentje gooit. En plons, steeds wijdere kringen en later ligt de vijver er weer even rimpelloos bij als voorheen. En toch mogen we nooit vergeten uit hoe grote nood de Heere ons land en volk verlost heeft.” Vervolgens beschrijft hij verschrikkingen die hij gezien heeft van Kötalle en Fischer (Twee van de Drie van Breda) voor wie op dat moment vrijlating wordt overwogen. Zo dicht bij is geschiedenis. De verschrikkingen uit de oorlog moeten gemarkeerd en doorverteld blijven worden aan de jonge generatie. De SGP heeft veel waardering voor iedereen die daar een steentje aan bijdraagt. Wij vragen het college om naast nabestaanden ook de leerlingen van de Calvijnschool die het monument momenteel adopteren er nauw bij te betrekken.

Financien en bestuur

De SGP is blij met het perspectief van een sluitende begroting voor 2020. Daarbij moet worden opgemerkt dat dit alleen mogelijk is door incidentele dekking van 3,5 ton (geen klein bedrag!) uit de reserve sociaal domein. We staan voor de opgave om de kosten in het sociaal domein structureel in balans te krijgen. Daarbij vormt de grilligheid van het gemeentefonds een grote belemmering. Zeker nu middelen niet meer geoormerkt zijn en er nog wel steeds nieuwe decentralisaties bijkomen. Wat zijn in de toekomst onze ijkpunten voor balans tussen inkomsten en uitgaven op diverse beleidsterreinen in de meerjarenbegroting? De grote uitdaging vormt het aanbrengen van meer maatwerk en flexibiliteit in gemeenschappelijke regelingen. Hiervoor is bestuurlijke en politieke daadkracht nodig om dit waar te maken. De SGP hoopt dat de taskforce hiertoe aanzetten geeft.

De voorgestelde besteding van de opbrengst van aandelen Eneco loopt wat vooruit op de zaak. Wat ons betreft komt het college hiervoor met een definitief voorstel op het moment dat het precieze bedrag bekend is (na verkoop). Het genoemde overzicht geeft wat ons betreft wel een goede richting aan de mogelijke bestedingsdoelen. Met name het aflossen van schulden vinden wij van groot belang. Bekostiging van het baggerplan zien wij als terugkerend en moet daarom structureel worden gefinancierd door jaarlijks een bedrag te doteren aan de reserve.

Ruimtelijk-economisch

De SGP is positief gestemd over de investeringen in het ruimtelijk-economisch domein die in de perspectiefnota zijn opgenomen. Er liggen forse uitdagingen voor op het gebied van verkeersveiligheid (Nieuweweg, op- en afritten A15 en Spoorwegovergangen), bereikbaarheid (Waterbus, A15 en F15), wonen (IJzergieterij, ’t Oog, Middenwetering en Rokerij) en werken (huisvesting arbeidsmigranten, vestigingsklimaat en arbeidsparticipatie).

Duurzaamheid is een belangrijk vraagstuk waarmee wij samen met de regio voortvarend aan de slag zijn gegaan. De SGP maakt zich zorgen over het tempo waarmee het rijk woningen van het gas af wil halen. Het klimaatakkoord maakt duidelijk dat wij in 2021 per wijk al een visie moeten hebben op hoe en wanneer deze van gas los gaan. Van het college willen wij weten hoe zij hierop anticipeert nu we weten dat warmtenet in ons dorp niet zo kansrijk is. Waar zetten wij op in en hoe bieden wij inwoners die nu al met vragen zitten helderheid over de keuze voor wel of geen nieuwe CV-ketel en maatregelen die zij al wel kunnen nemen? Communicatie en verwachtingenmanagement zijn hierbij sleutelwoorden.

De voorbereiding van de omgevingswet vraagt de komende jaren veel van ons. Volgens de secretaris-generaal van het ministerie van BZK een minstens zo grote decentralisatie als die in het sociaal domein. Wat de SGP betreft is het belangrijk om in dit proces als raad en college samen op te blijven trekken. Goede afstemming over de wijze van burgerparticipatie en rolverdeling zijn voorwaardelijk. Wij zijn benieuwd naar de kaders en werkwijze voor het opstellen van de omgevingsvisie waar wij in september verder over zullen spreken. Wij zouden hierin graag samen optrekken met het thema burgerparticipatie in bredere zin. Hoe, waarbij en wanneer betrekken wij inwoners en wat is daarin de rol van de raad en wat doet het college?

Wij zien een uitbreiding van het aantal grootschalige evenementen in ons dorp. En daarbij gaat het ons met name om de feestavonden die een regionale functie vervullen. We constateren dat veel mensen hiervan geluidshinder ondervinden. Bekend is al jarenlang de overlast als gevolg van de feesttent aan de Sluisweg. Tot onze spijt moeten we constateren dat het Hagi-festival leidt tot een serie extra feestavonden met intense geluidsoverlast tot gevolg. Wat de SGP betreft wordt er paal en perk aan de overlast gesteld. Wij vragen het college om de overlast via afspraken met initiatiefnemers te beteugelen. Wat ons betreft worden er preventieve geluidsmetingen verricht en zo nodig handhavend opgetreden. Is het college daartoe bereid?

Het college werkt aan de verlevendiging van het centrum. De belangrijkste bijdrage die wij hier lokaal aan kunnen leveren vormt volgens de SGP het realiseren van toekomstige woningbouw. Het uitvoeren van een draagvlakonderzoek naar een Bedrijfsinvesteringszone vinden wij wat twijfelachtig. Want wat verstaan wij onder ‘voldoende draagvlak’? Als dat 85% is loopt toch 15% (hoogst waarschijnlijk treft dit met name de kleine zelfstandigen) het risico dat zij mee moeten gaan betalen omdat de rest zo besloten heeft. De SGP vind dit onwenselijk in een tijd waarin juist kleine zelfstandige ondernemers nodig zijn.

Met betrekking tot onderzoek naar initiatieven voor mogelijke heropening van het buitenbad, een mogelijke jachthaven en onderzoek naar de beheersvorm van sportaccommodaties roept de SGP het college op om de raad aan de voorkant proactief te informeren en in positie te brengen bij deze ontwikkelingen. Neem de raad vroegtijdig mee in de planvorming. Wij worden als raad ook graag regelmatig op de hoogte gehouden over de voortgang rond de Waterbus.  

Sociaal-maatschappelijk

Op het gebied van zorg worden er de komende jaren een aantal plannen gemaakt voor doorontwikkeling. Wat ons betreft is het prima om te blijven investeren in een goed functionerend sociaal team. Wat de SGP betreft investeren we niet te veel in beleid maar moet het geld vooral naar personeel wat ook echt regie voert op het zorgaanbod voor de mensen die zorg nodig hebben. Naast doorontwikkeling juichen wij het ook toe dat onze werkwijze gedeeld wordt in de regio. Andere gemeenten zouden zomaar een voorbeeld kunnen nemen aan onze werkwijze. In de werkwijze van het nieuwe sociaal beleid van de regio Drechtsteden en de taskforce van de regio mag dit geluid gerust luid en duidelijk worden uitgedragen.

De SGP is blij met de onlangs samen met betrokken scholen opgestelde lokale educatieve agenda en onderwijshuisvesting. Goede samenwerking met het onderwijs en aanverwante partners is van grote waarde. Er wordt in de toekomst gezamenlijke nieuwbouw voorzien van de Ichthusschool en Driemaster in de Wielwijk en renovatie van de Merwedeschool. Wat de SGP betreft een compliment voor het college dat vooruitkijkt om dergelijke grote investeringen mogelijk te maken! Een investering in onderwijs is een investering in de toekomst.

Voorzitter, ik rond af. De SGP bedankt de ambtelijke organisatie voor de vele inspanningen die geleverd zijn voor het opstellen van deze perspectiefnota en de beantwoording van de technische vragen. Aan het begin heb ik al verwoord dat aan Gods hulp en zegen alles gelegen is. Die zegen wensen wij het college, de ambtelijke organisatie en onze raad van harte toe!

Arjan Meerkerk, fractievoorzitter

Tijdens de raadsvergadering werden tevens een tweetal moties ingediend door het CDA:

De eerste motie bevat een oproep aan het bestuur van Waardlanden om een onderzoek uit te laten voeren naar de veiligheid op het ABS. Als fractie hebben wij deze gesteund omdat de veiligheid van bezoekers ten allen tijde gegarandeerd moet zijn en hierover nog wat twijfels zijn blijven bestaan naar aanleiding van vragen die hier eerder over gesteld zijn vanuit de gemeenteraad.   De tweede motie roept het college op om te onderzoeken of het gedenkteken van de Merwedegijzelaars (gevestigd aan de muur van de Eben-Haezerschool aan de Rivierdijk) in goed overleg met nabestaanden en overige betrokkenen verplaatst kan worden. De SGP heeft deze motie van harte ondersteund. In de bijdrage van de fractie voor de algemene beschouwingen leest u hier meer over.

De moties zijn unaniem door de raad aanvaard!

Het geluidsverslag van deze raadsvergadering kunt u naluisteren op de website van de gemeente: https://hardinxveldgiessendam.raadsinformatie.nl/.

Kijk ook eens op https://merwedegijzelaars.nl/

Motie betreffende de trailerhelling

SGP SGP VVD CDA PvdA Vlissingen 01-07-2019 00:00

Ingediend door de fracties van de VVD, PvdA, POV, SGP, CDA & CU.MOTIEAgendapunt: MotieTrailerhelling Vreemd a.d. Orde v.d. DagOnderwerp: Trailerhelling/r/296b3667069929aa9a7c5a129b1680af?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fmotie-betreffende-de-trailerhelling%2F10938&id=d7f7d205827cbdca3fe4f93c3093d4c526485502De raad van de gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op 27 juni 2019De raad,Gehoord de beraadslaging, overwegende:- Dat Vlissingen zich als maritieme Gemeente zich profileren, en op toeristisch gebied op de markt wil blijven zetten;- Dat gezien de unieke ligging aan het water het logisch is om met name voor de watertoerist aantrekkelijk te zijn en te blijven;- Dat vele toeristen hier verblijven om met trailerbare scheepjes hier hun hobby zoals zeilen, roeien, kanovaren of zeevisserij uit te kunnen oefenen;- Dat Vlissingers zelf ook graag in hun eigen gemeente hun scheepjes te water laten;- Hulpdiensten ook regelmatig van een direct toegankelijke trailerhelling gebruik maken;- Vlissingen zich moet kunnen meten met omliggende gemeentes als het gaat om voor de toerist welkome voorzieningen;Van mening is:- Dat een openbare en vrij toegankelijke trailerhelling in deze maritieme & toeristische structuur een plaats moet hebben;- Een commercieel geëxploiteerde, niet altijd beschikbare en dus niet vrij toegankelijke helling onvoldoende is om in de behoefte van de eigen bewoners én de watertoeristen te voorzien;- De trailerhelling van Bankert aantoonbaar in een staat verkeert die bij gebruik tot ongelukken kan leiden, derhalve mede om die reden geen alternatief voor de gemeentelijke helling kan zijn;- Dat Vlissingen moet beschikken over een openbare en vrij toegankelijke trailerhelling en geeft daartoe aan het college de volgende opdrachten mee:- Indien noodzakelijk de Gemeentelijke trailerhelling tot inrichting van Algemeen belang te verklaren conform art. 25 H lid 5 van de mededelingswet;- De gesloten helling per omgaande weer beschikbaar te stellen voor het in- en uit het water halen van trailerbare schepen;- Onderzoek te verrichten naar de mogelijkheid elders een helling te realiseren;- De resultaten van dit onderzoek af te ronden en aan de raad te rapporteren vóór 31 december 2019;- Eventueel andere voorstel(len) te ontwikkelen die aan de wens van de raad om een openbare, vrij toegankelijke en gratis trailerhelling in Vlissingen beschikbaar te hebben & houden te voldoen.En gaat over tot de orde van de dag./r/296b3667069929aa9a7c5a129b1680af?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fmotie-betreffende-de-trailerhelling%2F10938&id=d7f7d205827cbdca3fe4f93c3093d4c526485502

MOTIE - BRITT IS BACK

SGP SGP CDA Vlissingen 27-06-2019 00:00

/r/3a840829db1577ee4aaa9359970482f5?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fmotie--britt-is-back%2F10927&id=2bc816fab29d713594c9138efd50a66615cf3f45

De raad in vergadering bijeen op 27 juni 2019, 

Overwegende dat:

1) de raad geluiden/geruchten ontvangt dat de gemeente niet al te vlot meewerkt en ook daarom vertraging ontstaan is;

2) de raad - en niemand - niet gebaat is bij een welles-nietes steekspel tussen gemeente en ondernemer en het voor een raadslid onmogelijk is grondig onderzoek te doen en een Salomonsoordeel te geven over deze langslepende kwestie;

3) dit ook niet nodig is omdat elke Vlissinger het gat in de Boulevard wanstaltig vindt ogen en duidelijkheid wil hebben over de planning van de bouw van het complex.

 Vraag het college om:

1) De projectontwikkelaar te benaderen en samen (college en projectontwikkelaar samen) een presentatie te houden voor de gemeenteraad.

2) Samen met de projectontwikkelaar een heldere planning te maken van alle stappen vanaf huidige status tot en met de oplevering van het hotel. Eén team, één taak; nl. de realisatie van het gebouw.

3) Deze planning vooral te communiceren naar de burgers en toeristen van onze mooie gemeente.

4) De projectontwikkelaar (vriendelijk) te vragen of 1 Britt-is-back bord kan omgetoverd worden tot Routeplan-voor-Britt-is-back-bord. De huidige Britt-is-back borden zijn dan geen Utopia meer, maar een droom op weg naar de werkelijkheid.

5) Te onderzoeken of ook dit project kan toegevoegd worden aan het lijstje majeure projecten. Dit met name vanwege de grote maatschappelijke (gevoels)waarde voor Vlissingen.

6) Alle in het verleden hierover gestelde vragen te beantwoorden. 

En gaat over tot de orde van de dag. 

Fractie SGP          Fractie VVD         Fractie POV         Fractie PvdA       Fractie CDA         

Lilian Janse            Albert Vader        Pim Kraan           Frances Oreel     Coen Bertijn        

Cor Tromp            Tamara Vork        Ruud Kleefman

Fractie CUCoen van Dalen

/r/3a840829db1577ee4aaa9359970482f5?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fmotie--britt-is-back%2F10927&id=2bc816fab29d713594c9138efd50a66615cf3f45

Ongewenste eensgezindheidAlgemene Plaatselijke Verordening: Verslechtering beleid ZondagsrustBasiswaterketenplan: Streven naar maximale maatregelen tegen acceptabele kosten en lastenIntegraal VeiligheidsplanStarterslening: steuntje in de rug voor starters op de woningmarkt

SGP SGP CDA Scherpenzeel 19-04-2019 00:00

 

Een korte vergadering, waarin belangrijke besluiten werden genomen. Helaas kon niet voor alle besluiten gezegd worden dat het een goede richting was. Verslag van de raadsvergadering van 11 april jl.

Algemene Plaatselijke Verordening: Verslechtering beleid Zondagsrust

Om kort te zijn: de nieuwe algemene plaatselijke verordening bevat veel goede zaken. Zoals: extra mogelijkheden tegen geluidsoverlast, een verbod op ballonnen oplaten, mogelijkheden om vuurwerkoverlast tegen te gaan. De SGP-fractie staat achter deze maatregelen, al hebben we over het verbod tot oplaten ballonnen gezegd dat dit best wel een inspanning vraagt om voor die jonge kinderen een leuk, onschuldig alternatief te bedenken. Juist dit is voor de leeftijdsgroep een leuke activiteit. De fractie heeft burgemeester De Vries opgeroepen om met de kinderburgemeester in overleg te gaan. Als gebaar naar de kleine kinderen. Waarvan akte!

Helaas bevatte de APV ook een verruiming van de sluitingstijden van de horeca een half uur op zondagnacht (02:30 uur in plaats van 02:00 uur). Deze verruiming was bij de start van deze coalitie al triomfantelijk aangekondigd. Dit zou de Scherpenzeelse samenleving echt verder helpen, zo leek het. Nu lag het voorstel dus op tafel. De motivatie van het college om dit te verruimen was zwak. Op antwoorden van schriftelijke vragen leek het meer op een moeten dan op een vraag vanuit de samenleving. Verder gaven coalitie-partners een verschillende motivatie voor deze verruiming. Kort samengevat: volgens college kon het geen kwaad, volgens coalitie-partijen CU, GBS en Pro Scherpenzeel een verrijking. Waar de coalitie op vele fronten weinig eensgezindheid vertoonde in het achterliggende jaar, is dit kennelijk het verbindende element.

We hebben onze bezwaren onder woorden gebracht middels een amendement, dat helaas alleen de steun van het CDA kreeg. Doel van het amendement was de sluitingstijd op 02:00 uur te handhaven. Niet dat dit ons ideaal is, dat is voldoende bekend, maar in de weerbarstige politieke praktijk was dit ons signaal om niet een beleidsverslechtering door te voeren. Andere motieven waren de inconsistentie van dit beleid met het evenementenbeleid en het streven van het college naar alcoholmatiging.

Het onderdeel van de APV dat college mogelijkheden biedt om vuurwerkoverlast tegen te gaan was niet nieuw, maar was aanleiding voor een debat. Als SGP hebben we via een motie het college opgeroepen maatregelen uit te werken ter beperking van overlast. Het gaat er niet om ‘even’ alle vuurwerk uit Scherpenzeel te weren. Het gaat om het signaal dat afgegeven wordt bij het beperken van overlast, tegemoet komend aan mens, dier en milieu. Alle partijen, uitgezonderd GBS, steunde de motie.

Basiswaterketenplan: Streven naar maximale maatregelen tegen acceptabele kosten en lasten

Ter voorbereiding van het gemeentelijkrioleringsplan (GRP) is het Basiswaterketenplan opgesteld. Hierin is de situatie van riolering en (hemel)waterafvoer beschreven. Ook worden er aanbevelingen gedaan om de kans op wateroverlast in de toekomst te beperken. In de aanpak worden 3 varianten onderscheiden: No Regret, Focus en Maximaal. De maatregelen hebben effect op de kans op wateroverlast en het percentage van de bebouwde kom waar wateroverlast kan voorkomen.

De samenhang tussen de varianten is moeilijk te vinden en er is onvoldoende uitgewerkt welke keuzes er kunnen worden gemaakt en wat de financiële consequenties zijn. Door slimmer met de huidige voorziening om te gaan en de maatregelen in fases uit te voeren kan flink bespaard worden op de kosten.

Door GBS en SGP is een amendement ingediend waarin wordt gekozen voor de variant Maximaal als leidraad voor het GRP, maar met de opdracht in een duidelijke matrix aan te geven:

- welke maatregelen worden genomen;

- de geraamde kosten per maatregel;

- het jaar van uitvoering;

- de alternatieven, inclusief de risico’s en effecten ervan.

 Na een beperkt debat is het amendement raad breed aangenomen.

 

Integraal Veiligheidsplan

Regelmatig vindt in de raad een herijking plaats van het veiligheidsbeleid. In het beleidsplan en de uitvoeringsmaatregelen worden de prioriteiten voor het veiligheidsbeleid weergegeven. Veel aandacht gaat uit naar drugshandel, gebruik en druggerelateerde overlast, high-impact crimes, cybercrime en ondermijning. Als fractie hebben we het plan gesteund. We zijn het eens met de aanpak en de prioritering. Wel hebben we aandacht gevraagd om ook aandacht te blijven houden voor kleine zaken, zoals vernieling straatmeubilair, vernielingen in het park, en andere zaken die ergernis veroorzaken. Als dergelijke zaken niet aangepakt wordt, tast dit het rechtsgevoel van de burger aan. En de aangiftebereidheid, die toch al laag is in Scherpenzeel, zal nog verder dalen. Juist het verhogen van de aangiftebereidheid moet aandacht krijgen.

Starterslening: steuntje in de rug voor starters op de woningmarkt

Het college heeft een oude maatregel die niet meer in gebruik was, weer afgestoft en up-to-date gemaakt. Het biedt mogelijkheden voor (meestal jongere) starters een woning in Scherpenzeel te kopen, waar zij het net niet redden om de hypotheek rond te krijgen bij bestaande geldverstrekkers. De raad was unaniem voor dit plan.

Lokale winkeltijdenverordening

SGP SGP CDA Krimpenerwaard 15-12-2018 00:00

 

In de gemeenteraadsvergadering van 13 december is door de gemeenteraad van Krimpen aan den IJssel besloten in te stemmen met de nieuwe lokale winkeltijdenverordening, waardoor de winkels in Krimpen aan den IJssel iedere zondag open mogen tussen 12.00 en 18.00 uur. Bij hoofdelijke stemming (wat inhoudt dat ieder gemeenteraadslid ‘voor of tegen’ diende uit te spreken) is door de gemeenteraadsleden van SGP, CU en CDA tegengestemd; de andere partijen stemden (in meerderheid 13 voor / 7 tegen) in met het voorstel.

Een aantal insprekers vanuit inwoners, kerk en de Nederlandse Vereniging tot bevordering van de zondagsrust en zondagsheiliging spraken gisteravond in om de gemeenteraad aan te spreken op het te nemen besluit.

 Door de SGP-fractie is bijgaande spreektekst uitgesproken.

 Ook heeft de SGP nog een motie ingediend waarin het college wordt verzocht vooraf met de gemeenteraad het gesprek aan te gaan om de evaluatie van D.V. 2020 voor te bereiden. Alleen SGP en CDA stemden voor deze motie. Dat betekent dat het college eigenstandig een evaluatie gaat vormgeven en deze pas achteraf aan de gemeenteraad voorlegt.

 

/r/280bbf42c6ae9d25672c5622ac6a66a6?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Flokale-winkeltijdenverordening%2F10018&id=46c6bed7800713defcaf201b97e20679d5c055e4/r/280bbf42c6ae9d25672c5622ac6a66a6?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Flokale-winkeltijdenverordening%2F10018&id=46c6bed7800713defcaf201b97e20679d5c055e4

 

 

 /r/280bbf42c6ae9d25672c5622ac6a66a6?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Flokale-winkeltijdenverordening%2F10018&id=46c6bed7800713defcaf201b97e20679d5c055e4

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.