Nieuws van PvdA over CDA inzichtelijk

129 documenten

Betoog raadsvergadering gemeentelijke heffingen

PvdA PvdA CDA Boxtel 26-01-2022 14:19

https://pvdagroenlinksboxtel.nl/betoog-raadsvergadering-gemeentelijke-heffingen/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=betoog-raadsvergadering-gemeentelijke-heffingen

Op 21 december stonden de tariefaanpassingen van de gemeentelijke heffingen 2022 op de agenda. We zaten in een spagaat omdat het lastig is omdat het in een keer wordt besloten. Voor ons dus een tegenstem met stemverklaring. 

We zullen een aantal onderdelen bespreken.

De OZB-verhoging. Zoals het omschreven was, is het voor ons geen besluit waar we ja tegen zeggen want wat besluiten we eigenlijk? We vinden het overigens voor de inwoners die getroffen worden door de bezuinigingen op het sociaal domein bijzonder spijtig dat ons voorstel van 20% OZB-verhoging niet direct bij de begroting is meegenomen. Dat dateert van nog geen 2 maanden geleden! De toeristenbelasting. CDA gaf een voorzet voor een minder hoge tariefsverhoging voor bijv. gezinnen, dit voorstel hebben we mee ingediend. Reclamebelasting in centrum. Wij zien liever een verhoging van het maximum tarief. Het lage tarief voor een kleine ondernemer is relatief veel hoger dan het hoge tarief voor het grootwinkelbedrijf, we zouden dit graag andersom gecorrigeerd zien. Dit zal de lokale kleine ondernemer stimuleren. De afvalstoffenheffing en reinigingsrechten. Wij vinden dat de gemeente kiest voor zekerheid (kosten vuilnisophaalwagen) door de vaste kosten in rekening te brengen in plaats van de prijs per lediging. Dat draagt niet bij aan het doel namelijk minder restafval. Hogere diftar tarieven leiden tot meer zwerfvuil, afvaltoerisme, dumpingen etc. 

Verder is het de vraag of de tarieven, de kosten en baten voor de milieustraat nog wel actueel en kostendekkend zijn want in Boxtel betaal je mee aan de verbouwing van een ander. Gelukkig reageerde de verantwoordelijk wethouder Fred van Nistelrooij: er is een contract voor afname van afval en dat bijt eigenlijk met de opdracht

De rioolheffing. We vragen te onderzoeken hoe de grootvervuiler kan gaan betalen. We moeten helemaal anders gaan denken. Er is in de toekomst zoetwaterschaarste en de grootverbruiker profiteert hier van daarmee zijn we dief van onze eigen portemonnee.

Bestemmingsplan herziening buitengebied Postelstraat Esch

Op het laatste nippertje presenteerde Combinatie95 een alternatief integraal plan. Hiervoor zou onze gemeente met de provincie in overleg moeten. Wij waren voorstander omdat er beperkte ruimte is, en je dus in 1 keer goed moeten bouwen en niet overhaast luxe villa’s te laten bouwen. Helaas. We begrijpen de teleurstelling van de 137 Esschenaren die een bezwaar hadden ingediend. 

Een barmhartige Samaritaan of een Farizeeër

PvdA PvdA CDA Dronten 20-09-2020 20:26

Al wekenlang rommelt het in de Drontense politiek. Rommelt zeg ik met nadruk, want pas op zaterdagavond brak de bui los en kwam het CDA met een persbericht naar buiten over de positie van mevr. Berghorst binnen de fractie van het CDA in de gemeenteraad van Dronten. Bij mij sloeg de bliksem in ieder geval in. Hoe kan je als raadslid aanblijven als je kilo ’s boter op je hoofd hebt en hoe zo’n slangenmens moet je wezen als de fractievoorzitter van het CDA, de heer Siert Jan Lap, om je in zoveel bochten te kunnen wringen om dit goed te praten?

Waar gaat het om? Mevr. Berghorst heeft illegaal arbeidsmigranten gehuisvest op haar erf, beter gezegd gehuisvest in caravans in een schuur op haar erf. Zij had daarvoor een vergunning moeten aanvragen bij de gemeente. Daarnaast voldeed de huisvesting niet aan de voorwaarden. Dit alles wordt goedgepraat met een beroep op Corona. Mevr. Berghorst zag geen andere uitweg voor de arme arbeidsmigranten dan hen onderdak te verlenen. Als we de verklaring van de fractievoorzitter lezen dan kun je bijna geen andere conclusie trekken dan dat mevr. Berghorst een “Barmhartige Samaritaan” is uit een van de gelijkenissen in de bijbel.

Maar we moeten ons even afvragen hoe komen die arme arbeidsmigranten in de schuur van mevr. Berghorst? Volgens het CDA was dit niet om haarzelf te verrijken. De situatie lag buiten de familie Berghorst zelf. Ja, aan mijn hoela. Wat u namelijk moet weten is dat mevr. Berghorst een arbeidsbemiddelingsbureau runt. Niet één maar zelfs twee. En u raadt het al, waarin mevr. Berghorst bemiddelt in buitenlandse arbeidsmigranten. Hoezo niet verrijken, dubbel verrijken. Namelijk niet alleen de fee opstrijken van de bemiddeling, maar ook nog eens huur in rekening kunnen brengen bij dezelfde migranten. Dat wordt ook wel verrijking ten koste van een ander genoemd. En dan nog durven te zeggen dat er geen sprake is van opzet. Het is een zeer berekende actie geweest van mevr. Berghorst. Dus mevr. Berghorst is helemaal geen barmhartige Samaritaan, maar een Farizeeër.

In de bijbel staat het volgende geschreven over wat Jezus ons voorhoudt over de Farizeeërs: “Blinde leiders zijn jullie, die uit hun drank de muggen ziften, maar een kameel wegslikken”.

En dat is nu precies wat hier gebeurd. Recht praten wat krom is en je voordoen als een barmhartige Samaritaan, maar in feite doe je niets anders dan arbeidsmigranten uitmelken. Dat laatste is mevrouw Berghorst goed in, want ze runt per slot van rekening een melkveebedrijf, samen met haar man.

In hoe zo’n schril contrast staat dat als je in raad als CDA ook nog voor een motie stemt om de slechte huisvestingomstandigheden van arbeidsmigranten te verbeteren?

Oh ja, nog niet alles gezegd hebbende. Het CDA heeft ook de burgemeester om advies gevraagd aangaande deze materie. De burgermeester zelf, brengt niets naar buiten over de inhoud van dit gesprek. Maar als we de heer Lap mogen geloven, dan heeft het advies van de burgemeester wel meegewogen. In de raad ontstond daarover een debat tussen mevr. Stoop en de burgemeester. Hoe zich het debat ontspon heeft u allemaal kunnen volgen in de plaatselijke pers. Mij is in ieder geval duidelijk geworden dat integriteit op nummer 1 staat bij de burgemeester. Dan kan het dus in mijn ogen niet anders zijn, dan dat de heer Lap en mevr. Berghorst de burgemeester niet goed hebben begrepen. Jammer dat ik niet de vlieg op de muur was in de kamer van de burgermeester. Maar door wat deductie en interpretatie kom ik niet verder dan dat mevr. Berghorst willens en wetens de voorschriften naast zich heeft neergelegd en daarmee kwalijke overtredingen heeft begaan. En dat zij in strijd met de ambtseed die een raadslid aflegt bij de toelating als raadslid heeft gehandeld.

Aan het einde van het raadsdebat kreeg mevr. Berghorst een motie van afkeuring aan haar broek. Het CDA stemde voor deze motie. Hoe kan het dan zo zijn dat mevr. Berghorst nog steeds vastklampt aan haar raadszetel? Eén ding voor mij is zeker: de geloofwaardigheid van mevr. Berghorst en van het CDA is bij mij tot het vriespunt gedaald. Soms moet je niet willen dat je alle kikkers in de kruiwagen houdt, dat komt de geloofwaardigheid in de politiek niet ten goede.

Roelf Raterink Voorzitter PvdA afdeling Dronten

Het bericht Een barmhartige Samaritaan of een Farizeeër verscheen eerst op PvdA Dronten.

Schriftelijke vragen over verkeersoverlast Onderdendam

PvdA PvdA VVD CDA Winsum 25-08-2020 09:16

Datum: 19 augustus 2020 Vragensteller: Jaap Heres

Toelichting/inleiding De afgelopen maanden hebben onderwerpen als Coronavirus, ontploffing Beiroet, schandalige verkiezingen in Wit-Rusland, Trump en de hittegolf het internationale en nationale nieuws beheerst. Lokaal was met name de verkeersoverlast in Onderdendam herhaaldelijk in het nieuws. De overlast, die zich niet alleen beperkte tot Onderdendam, maar ook omliggende dorpen daarvan getuige lieten zijn. Het tweede jaar op rij werd Onder-dendam het toneel van verkeersoverlast en als er niet iets gaat gebeuren zal ook in de komende jaren sprake zijn van verkeersoverlast in Onderdendam. Een niet te verteren feit voor de inwoners van de parel van onze gemeente.

Vraag/vragen Naar aanleiding van het bovenstaande stel ik op grond van art. 32 van het Reglement van orde van de gemeenteraad namens mijn fractie de volgende vraag/vragen aan het college van burgemeester en wethouders:

De fractie van de PvdA verzoekt het College van B&W in de periode gelegen tussen nu en de uitvoering van de volgende werkzaamheden aan de N361 (*1) initiatieven te nemen om de betrokken partijen, t.w. gemeente(n) (*2), provincie Groningen, de Veiligheidsregio Groningen, alsmede vertegenwoordigers van de inwoners van Onderdendam en mogelijk ander getroffen dorpen in een zo vroeg mogelijke stadium bijeen te brengen voor overleg om verkeersoverlast, zoals deze de laatste twee jaar is ondervonden zoveel mogelijk te voorkomen. Kan het College ons toezeggen zich hier voor de 100% te willen inzetten? Zo, neen waarom niet en wat zijn in dat geval de plannen van het College om de leefbaarheid van het dorp Onderdendam te verbeteren? Eén steen moet genoeg zijn!!! Zijn er tijdens de werkzaamheden in 2019 en 2020 in Onderdendam en elders op de omleidingsroutes verkeerstellingen uitgevoerd? Zo, ja kunt u ons de resultaten daarvan mededelen? Zo, neen waarom is deze gelegenheid niet aangegrepen om een duidelijk beeld te krijgen van de overlast bij werkzaamheden? In voorgaande jaren is er veelvuldig gesproken over oplossingen voor de verkeersoverlast van het dorp Onderdendam. Tot definitieve oplossingen heeft dit echter niet geleid. De fractie van de PvdA vraagt het College te overwegen nogmaals in samenwerking met de in vraag 1 genoemde gesprekspartners te onderzoeken of er structurele mogelijkheden zijn om het probleem definitief op te lossen. Indien uw College onze vraag onder 3 niet wil uitvoeren, dan vraagt de fractie van de PvdA het College in ieder geval te bevorderen dat er dusdanige verkeersmaatregelen worden getroffen, waardoor de verkeersbelasting van het dorp drastisch terug wordt gedrongen. Kan het College in deze een toezegging doen? In de Raadsprogramma’s van de voormalige gemeente Bedum 2002 – 2006, 2006 – 2010 en het Bestuursprogramma 2014 – 2018/19 zijn afspraken vastgelegd betreffende de verkeerssituaties in het dorp Onderdendam. Ook tijdens de raadsvergadering van 24 april 2008 werden belangrijke besluiten genomen ten aanzien van de verkeersituatie in Onderdendam (zie bijlage). Mogen wij er vanuit gaan, dat uw College genoemde afspraken onderschrijft en zal uitvoeren? Bij schrijven van 10 november 2015 heeft het College van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen schriftelijk aanvullende afspraken over Onderdendam naar aanleiding van het pakket maatregelen N361, Winsum en Bedum vastgelegd. Is het College bekend met deze aanvullende afspraken en zal uw College deze nogmaals onder de aandacht brengen van het huidige College van GS?

*1) voorbereidende werkzaamheden 2020/2021; uitvoerende werkzaamheden 2022 (zie website N361veilig.nl/weren-aan-de-weg/heronrichting-N361-in-Winsum) *2) mogelijk zijn de gemeenten Groningen en Westerkwartier betrokken bij omleidingsroutes.

BIJLAGE:

Raadsprogramma 2002 – 2006 vastgesteld in de vergadering van de gemeenteraad van Bedum d.d. 18 april 2002

2. Verkeer en Vervoer

2.4 Verkeersdruk Onderdendam:

De inzet van de gemeente Bedum in de ontwikkeling van provinciale plannen ter verbetering van de wegverbinding tussen Winsum en Onderdendam zal gericht zijn op het beperken van doorgaand verkeer door Onderdendam

Raadsprogramma 2006 – 2010 vastgesteld in de vergadering van de gemeenteraad van Bedum d.d. 4 april 2006

2. Verkeer en Vervoer

2.4 Verkeersdruk Onderdendam:

De inzet van de gemeente Bedum zal gericht zijn op het beperken van doorgaand verkeer door Onderdendam

 

Bestuursprogramma 2014 – 2018/19 (Vertrouwen, verbinden en verantwoorden)

Mobiliteit (pagina 8)

In de komende jaren willen wij:

voortvarend invulling geven aan de oostelijke ontsluiting van Bedum, met daarbij speciale aandacht voor de gevolgen van de aanleg voor de verkeerssituatie in Onderdendam

Agendapunt 5 – het voorkeurstracé wegverbinding Mensingeweer – Winsum – Groningen Raadsvergadering 24 april 2008

In de vergadering van de gemeenteraad van Bedum werd op 24 april 2008 het voorkeurstracé wegverbinding Mensingeweer – Winsum – Groningen besproken. Met de voorstellen, zoals onderstaand omschreven, werd ingestemd.

Besloten werd:

1. instemmen met het voorkeurstracé 4b+; 2. hieraan de voorwaarde te verbinden dat er een nieuwe oost-westverbinding moet komen volgens het structuurplan van de gemeente Bedum; 3. tracékeuze (boog om Winsum) mag niet leiden tot toename van de verkeersdruk in verband met het waarborgen van de leefbaarheid in Onderdendam

Voor: PvdA, CDA, CU, VVD Tegen: GB

Het bericht Schriftelijke vragen over verkeersoverlast Onderdendam verscheen eerst op PvdA Het Hogeland.

Schriftelijke vragen over verkeersoverlast Onderdendam

PvdA PvdA VVD CDA Bedum 25-08-2020 09:16

Datum: 19 augustus 2020 Vragensteller: Jaap Heres

Toelichting/inleiding De afgelopen maanden hebben onderwerpen als Coronavirus, ontploffing Beiroet, schandalige verkiezingen in Wit-Rusland, Trump en de hittegolf het internationale en nationale nieuws beheerst. Lokaal was met name de verkeersoverlast in Onderdendam herhaaldelijk in het nieuws. De overlast, die zich niet alleen beperkte tot Onderdendam, maar ook omliggende dorpen daarvan getuige lieten zijn. Het tweede jaar op rij werd Onder-dendam het toneel van verkeersoverlast en als er niet iets gaat gebeuren zal ook in de komende jaren sprake zijn van verkeersoverlast in Onderdendam. Een niet te verteren feit voor de inwoners van de parel van onze gemeente.

Vraag/vragen Naar aanleiding van het bovenstaande stel ik op grond van art. 32 van het Reglement van orde van de gemeenteraad namens mijn fractie de volgende vraag/vragen aan het college van burgemeester en wethouders:

De fractie van de PvdA verzoekt het College van B&W in de periode gelegen tussen nu en de uitvoering van de volgende werkzaamheden aan de N361 (*1) initiatieven te nemen om de betrokken partijen, t.w. gemeente(n) (*2), provincie Groningen, de Veiligheidsregio Groningen, alsmede vertegenwoordigers van de inwoners van Onderdendam en mogelijk ander getroffen dorpen in een zo vroeg mogelijke stadium bijeen te brengen voor overleg om verkeersoverlast, zoals deze de laatste twee jaar is ondervonden zoveel mogelijk te voorkomen. Kan het College ons toezeggen zich hier voor de 100% te willen inzetten? Zo, neen waarom niet en wat zijn in dat geval de plannen van het College om de leefbaarheid van het dorp Onderdendam te verbeteren? Eén steen moet genoeg zijn!!! Zijn er tijdens de werkzaamheden in 2019 en 2020 in Onderdendam en elders op de omleidingsroutes verkeerstellingen uitgevoerd? Zo, ja kunt u ons de resultaten daarvan mededelen? Zo, neen waarom is deze gelegenheid niet aangegrepen om een duidelijk beeld te krijgen van de overlast bij werkzaamheden? In voorgaande jaren is er veelvuldig gesproken over oplossingen voor de verkeersoverlast van het dorp Onderdendam. Tot definitieve oplossingen heeft dit echter niet geleid. De fractie van de PvdA vraagt het College te overwegen nogmaals in samenwerking met de in vraag 1 genoemde gesprekspartners te onderzoeken of er structurele mogelijkheden zijn om het probleem definitief op te lossen. Indien uw College onze vraag onder 3 niet wil uitvoeren, dan vraagt de fractie van de PvdA het College in ieder geval te bevorderen dat er dusdanige verkeersmaatregelen worden getroffen, waardoor de verkeersbelasting van het dorp drastisch terug wordt gedrongen. Kan het College in deze een toezegging doen? In de Raadsprogramma’s van de voormalige gemeente Bedum 2002 – 2006, 2006 – 2010 en het Bestuursprogramma 2014 – 2018/19 zijn afspraken vastgelegd betreffende de verkeerssituaties in het dorp Onderdendam. Ook tijdens de raadsvergadering van 24 april 2008 werden belangrijke besluiten genomen ten aanzien van de verkeersituatie in Onderdendam (zie bijlage). Mogen wij er vanuit gaan, dat uw College genoemde afspraken onderschrijft en zal uitvoeren? Bij schrijven van 10 november 2015 heeft het College van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen schriftelijk aanvullende afspraken over Onderdendam naar aanleiding van het pakket maatregelen N361, Winsum en Bedum vastgelegd. Is het College bekend met deze aanvullende afspraken en zal uw College deze nogmaals onder de aandacht brengen van het huidige College van GS?

*1) voorbereidende werkzaamheden 2020/2021; uitvoerende werkzaamheden 2022 (zie website N361veilig.nl/weren-aan-de-weg/heronrichting-N361-in-Winsum) *2) mogelijk zijn de gemeenten Groningen en Westerkwartier betrokken bij omleidingsroutes.

BIJLAGE:

Raadsprogramma 2002 – 2006 vastgesteld in de vergadering van de gemeenteraad van Bedum d.d. 18 april 2002

2. Verkeer en Vervoer

2.4 Verkeersdruk Onderdendam:

De inzet van de gemeente Bedum in de ontwikkeling van provinciale plannen ter verbetering van de wegverbinding tussen Winsum en Onderdendam zal gericht zijn op het beperken van doorgaand verkeer door Onderdendam

Raadsprogramma 2006 – 2010 vastgesteld in de vergadering van de gemeenteraad van Bedum d.d. 4 april 2006

2. Verkeer en Vervoer

2.4 Verkeersdruk Onderdendam:

De inzet van de gemeente Bedum zal gericht zijn op het beperken van doorgaand verkeer door Onderdendam

 

Bestuursprogramma 2014 – 2018/19 (Vertrouwen, verbinden en verantwoorden)

Mobiliteit (pagina 8)

In de komende jaren willen wij:

voortvarend invulling geven aan de oostelijke ontsluiting van Bedum, met daarbij speciale aandacht voor de gevolgen van de aanleg voor de verkeerssituatie in Onderdendam

Agendapunt 5 – het voorkeurstracé wegverbinding Mensingeweer – Winsum – Groningen Raadsvergadering 24 april 2008

In de vergadering van de gemeenteraad van Bedum werd op 24 april 2008 het voorkeurstracé wegverbinding Mensingeweer – Winsum – Groningen besproken. Met de voorstellen, zoals onderstaand omschreven, werd ingestemd.

Besloten werd:

1. instemmen met het voorkeurstracé 4b+; 2. hieraan de voorwaarde te verbinden dat er een nieuwe oost-westverbinding moet komen volgens het structuurplan van de gemeente Bedum; 3. tracékeuze (boog om Winsum) mag niet leiden tot toename van de verkeersdruk in verband met het waarborgen van de leefbaarheid in Onderdendam

Voor: PvdA, CDA, CU, VVD Tegen: GB

Het bericht Schriftelijke vragen over verkeersoverlast Onderdendam verscheen eerst op PvdA Het Hogeland.

Schriftelijke vragen over verkeersoverlast Onderdendam

PvdA PvdA VVD CDA De Marne 25-08-2020 09:16

Datum: 19 augustus 2020 Vragensteller: Jaap Heres

Toelichting/inleiding De afgelopen maanden hebben onderwerpen als Coronavirus, ontploffing Beiroet, schandalige verkiezingen in Wit-Rusland, Trump en de hittegolf het internationale en nationale nieuws beheerst. Lokaal was met name de verkeersoverlast in Onderdendam herhaaldelijk in het nieuws. De overlast, die zich niet alleen beperkte tot Onderdendam, maar ook omliggende dorpen daarvan getuige lieten zijn. Het tweede jaar op rij werd Onder-dendam het toneel van verkeersoverlast en als er niet iets gaat gebeuren zal ook in de komende jaren sprake zijn van verkeersoverlast in Onderdendam. Een niet te verteren feit voor de inwoners van de parel van onze gemeente.

Vraag/vragen Naar aanleiding van het bovenstaande stel ik op grond van art. 32 van het Reglement van orde van de gemeenteraad namens mijn fractie de volgende vraag/vragen aan het college van burgemeester en wethouders:

De fractie van de PvdA verzoekt het College van B&W in de periode gelegen tussen nu en de uitvoering van de volgende werkzaamheden aan de N361 (*1) initiatieven te nemen om de betrokken partijen, t.w. gemeente(n) (*2), provincie Groningen, de Veiligheidsregio Groningen, alsmede vertegenwoordigers van de inwoners van Onderdendam en mogelijk ander getroffen dorpen in een zo vroeg mogelijke stadium bijeen te brengen voor overleg om verkeersoverlast, zoals deze de laatste twee jaar is ondervonden zoveel mogelijk te voorkomen. Kan het College ons toezeggen zich hier voor de 100% te willen inzetten? Zo, neen waarom niet en wat zijn in dat geval de plannen van het College om de leefbaarheid van het dorp Onderdendam te verbeteren? Eén steen moet genoeg zijn!!! Zijn er tijdens de werkzaamheden in 2019 en 2020 in Onderdendam en elders op de omleidingsroutes verkeerstellingen uitgevoerd? Zo, ja kunt u ons de resultaten daarvan mededelen? Zo, neen waarom is deze gelegenheid niet aangegrepen om een duidelijk beeld te krijgen van de overlast bij werkzaamheden? In voorgaande jaren is er veelvuldig gesproken over oplossingen voor de verkeersoverlast van het dorp Onderdendam. Tot definitieve oplossingen heeft dit echter niet geleid. De fractie van de PvdA vraagt het College te overwegen nogmaals in samenwerking met de in vraag 1 genoemde gesprekspartners te onderzoeken of er structurele mogelijkheden zijn om het probleem definitief op te lossen. Indien uw College onze vraag onder 3 niet wil uitvoeren, dan vraagt de fractie van de PvdA het College in ieder geval te bevorderen dat er dusdanige verkeersmaatregelen worden getroffen, waardoor de verkeersbelasting van het dorp drastisch terug wordt gedrongen. Kan het College in deze een toezegging doen? In de Raadsprogramma’s van de voormalige gemeente Bedum 2002 – 2006, 2006 – 2010 en het Bestuursprogramma 2014 – 2018/19 zijn afspraken vastgelegd betreffende de verkeerssituaties in het dorp Onderdendam. Ook tijdens de raadsvergadering van 24 april 2008 werden belangrijke besluiten genomen ten aanzien van de verkeersituatie in Onderdendam (zie bijlage). Mogen wij er vanuit gaan, dat uw College genoemde afspraken onderschrijft en zal uitvoeren? Bij schrijven van 10 november 2015 heeft het College van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen schriftelijk aanvullende afspraken over Onderdendam naar aanleiding van het pakket maatregelen N361, Winsum en Bedum vastgelegd. Is het College bekend met deze aanvullende afspraken en zal uw College deze nogmaals onder de aandacht brengen van het huidige College van GS?

*1) voorbereidende werkzaamheden 2020/2021; uitvoerende werkzaamheden 2022 (zie website N361veilig.nl/weren-aan-de-weg/heronrichting-N361-in-Winsum) *2) mogelijk zijn de gemeenten Groningen en Westerkwartier betrokken bij omleidingsroutes.

BIJLAGE:

Raadsprogramma 2002 – 2006 vastgesteld in de vergadering van de gemeenteraad van Bedum d.d. 18 april 2002

2. Verkeer en Vervoer

2.4 Verkeersdruk Onderdendam:

De inzet van de gemeente Bedum in de ontwikkeling van provinciale plannen ter verbetering van de wegverbinding tussen Winsum en Onderdendam zal gericht zijn op het beperken van doorgaand verkeer door Onderdendam

Raadsprogramma 2006 – 2010 vastgesteld in de vergadering van de gemeenteraad van Bedum d.d. 4 april 2006

2. Verkeer en Vervoer

2.4 Verkeersdruk Onderdendam:

De inzet van de gemeente Bedum zal gericht zijn op het beperken van doorgaand verkeer door Onderdendam

 

Bestuursprogramma 2014 – 2018/19 (Vertrouwen, verbinden en verantwoorden)

Mobiliteit (pagina 8)

In de komende jaren willen wij:

voortvarend invulling geven aan de oostelijke ontsluiting van Bedum, met daarbij speciale aandacht voor de gevolgen van de aanleg voor de verkeerssituatie in Onderdendam

Agendapunt 5 – het voorkeurstracé wegverbinding Mensingeweer – Winsum – Groningen Raadsvergadering 24 april 2008

In de vergadering van de gemeenteraad van Bedum werd op 24 april 2008 het voorkeurstracé wegverbinding Mensingeweer – Winsum – Groningen besproken. Met de voorstellen, zoals onderstaand omschreven, werd ingestemd.

Besloten werd:

1. instemmen met het voorkeurstracé 4b+; 2. hieraan de voorwaarde te verbinden dat er een nieuwe oost-westverbinding moet komen volgens het structuurplan van de gemeente Bedum; 3. tracékeuze (boog om Winsum) mag niet leiden tot toename van de verkeersdruk in verband met het waarborgen van de leefbaarheid in Onderdendam

Voor: PvdA, CDA, CU, VVD Tegen: GB

Het bericht Schriftelijke vragen over verkeersoverlast Onderdendam verscheen eerst op PvdA Het Hogeland.

Statenvragen over PFAS en bodemkwaliteitskaarten in Zeeland

PvdA PvdA SGP CDA Zeeland 15-08-2020 14:14

Per 2 juli is het ‘Tijdelijk handelingskader voor hergebruik van PFAS houdende grond en baggerspecie’ inclusief de bijlage van het geactualiseerde ‘Tijdelijk handelingskader voor hergebruik van PFAS houdende grond en baggerspecie’ ingegaan. Eind 2019 heeft PS (onder meer SGP en PvdA in de Statenvergadering van december 2019) aan Gedeputeerde Staten gevraagd om de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland zo snel mogelijk te actualiseren.

Nu in heel Nederland dezelfde regels van toepassing zijn inzake PFAS, is het ook van groot belang dat de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland in alle gemeenten up-to-date zijn, én dat die kennis breed gedeeld wordt. Als die gegevens niet up-to-date zijn, kunnen werkzaamheden waarbij grondverplaatsing aan de orde is sterk belemmerd worden. Dat is nadelig voor sectoren als de Grond- Weg- en Waterbouw (GWW) en de landbouwsector, die toch al sterk getroffen zijn door de stikstofcrisis alsook de Corona-crisis.

De Statenfracties van de SGP, de PvdA en het CDA hebben daarom de volgende vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten van Zeeland:

1. In welke Zeeuwse gemeenten zijn de bodemkwaliteitskaarten inmiddels up-to-date en zijn deze gegevens inzetbaar ten behoeve van vraagstukken voor het toepassen van PFAS-houdende grond?

2. Als er nog gemeenten zijn die de bodemkwaliteitskaarten niet op orde hebben, zijn Gedeputeerde Staten dan bereid hier werk van te maken dat dit met grote prioriteit alsnog gaat gebeuren?

3. In het verleden werd de kennis inzake de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland gedeeld via www.zeeuwsbodemvenster.nl. Kunt u aangeven van welke gemeenten daar de informatie inzake de bodemkwaliteitskaarten – als het gaat over PFAS – actueel is? En als blijkt dat die niet van alle gemeenten actueel is, wanneer kan dit dan alsnog gebeuren?

Antwoorden op Statenvragen SGP-PvdA-CDA over PFAS en bodemkwaliteitskaarten in Zeeland (15-08-2020)

Het bericht Statenvragen over PFAS en bodemkwaliteitskaarten in Zeeland verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Masterplan vastgesteld, maar zonder kiosk

PvdA PvdA CDA Valkenswaard 04-07-2020 06:58

Afgelopen donderdag heeft de gemeenteraad het Masterplan Centrum vastgesteld. Een uitgebreide transformatie die Valkenswaard weer op de kaart kan zetten. Volgens de PvdA is dit hard nodig. De N69 die ons dorp jaren door midden sneed wordt een lokale weg en remt ons niet meer bij de nodige aanpassingen. Veel wegen worden 30 km zones, sommige worden eenrichtingsverkeer en er komt meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Bovendien krijgt het centrum een groenere uitstraling. Het is een investering in onze toekomst en dit moeten we goed aanpakken. Vandaar dat de PvdA vindt dat we niet moeten “kruidenieren” en niet met de kaasschaaf door het plan moeten gaan om klein geld te besparen. Deze kleine besparingen gaan ten koste van de kwaliteit, en die hebben we nodig om toekomstbestendig en onderscheidend te zijn. Eén van de elementen in het plan is een pergola op de kruising van de Corridor en de Eindhovenseweg. De raad is akkoord gegaan met een voorstel van de PvdA om hier lokale kunstenaars bij te betrekken. Zij kunnen mogelijk ook een rol spelen bij andere kunst- en speelelementen die het centrum kunnen verfraaien. Aan het geld is gedacht: Valkenswaard spaart jaarlijks voor beeldende kunst en deze voorziening is hier voor in te zetten. In de voorstellen voor het Masterplan is ook de realisatie van een muziekkiosk op de markt opgenomen. De stichting Burger Initiatief Muziek Kiosk Valkenswaard (BIMKV) zet zich al enkele jaren in om Valkenswaard middels deze kiosk te verbinden. Helaas moeten we constateren dat het verbinden van de inwoners op dit moment niet lukt. Er lijkt eerder een verwijdering tussen voor- en tegenstanders van de kiosk te ontstaan. Het doorzetten van de realisatie op de markt is daarom volgens ons niet wenselijk. Wel wil de PvdA duidelijk maken dat we respect en waardering hebben voor de inzet van de vrijwilligers van de stichting BIMKV. Samen met het CDA heeft de PvdA in een amendement de realisatie van de kiosk uit het Masterplan gehaald. Wel hebben we een verzoek gedaan aan de stichting om samen met inwoners en andere belanghebbenden naar verbinding te zoeken om een eventueel aangepast voorstel later opnieuw in te dienen. Het amendement kon op ruime steun in de gemeenteraad rekenen.

Het bericht Masterplan vastgesteld, maar zonder kiosk verscheen eerst op PvdA Valkenswaard.

Einde Soweco dichterbij

PvdA PvdA VVD CDA Almelo 17-06-2020 13:32

Het lot van het 50-jarige werkbedrijf Soweco lijkt beslist. Het ziet er naar uit dat de 6 raden van de gemeenten die samen Soweco runnen, allen instemmen met het einde ervan. Er is het afgelopen jaar veel gezegd en geschreven over Soweco. Er is gedemonstreerd, de rechter moest er zelfs aan te pas komen. Dankzij onvervalst polderen is er een voorstel tot stand gekomen waar ook de OR en de Raad van Commissarissen van Soweco zich in kunnen vinden. De gemeenteraad van Almelo heeft met grote meerderheid ingestemd met het voorstel. Jorien Geerdink heeft er met de VVD- en CDA-fractie voor gezorgd dat er extra garanties zijn ingebouwd. Zodra de raden van de andere gemeenten datzelfde hebben gedaan, begint de fase van afbouw van Soweco en opbouw van een organisatievorm die de participatiewet in de volle breedte oppakt, onder directe regie van de gemeente. Soweco gaat straks als een zeer gewaardeerde oldtimer voor altijd de remise in. De inwoners van Almelo aan de ‘onderkant van de arbeidsmarkt’ worden als het goed is straks beter bediend door in te stappen in een nieuwe, grote bus, met participatie als bestemming.

Het bericht Einde Soweco dichterbij verscheen eerst op PvdA Almelo.

Verslag raadsvergadering 28-05-2020

PvdA PvdA GroenLinks VVD CDA Diemen 03-06-2020 09:18

Donderdag 28 mei stonden erfpacht en de rechtspositie van raadsleden op de agenda. Sofie heeft het volgende verslag geschreven en geeft uitleg over de standpunten van de PvdA fractie:

Waarom de PvdA Diemen tegen de dertiende maand voor raadsleden is en hoe erfpacht eerlijker kan

Het nieuwe rechtspositiebesluit voor raadsleden en de herziening van het erfpachtstelsel. Dat waren de onderwerpen waar uitgebreid over gedebatteerd werd tijdens de besluitvormende raadsvergadering afgelopen donderdag. Het was alweer de tweede corona-proof vergadering: digitaal, vanuit huis.

Erpacht Erfpacht, het spreekt niet tot de verbeelding, en dat is logisch. Het is een technisch en taai onderwerp. Dat neemt niet weg dat het belangrijk is! Een paar honderd woningen en appartementen in Diemen staat op erfpachtgrond. Dat betekent dat de woning wel in eigendom is van een particuliere eigenaar of (sociale) verhuurder, maar de grond er onder niet. Voor de grond wordt jaarlijks huur betaald aan de gemeente: de canon. In 2036 loopt het huidige erfpachtstelsel af. En dat zorgt voor onzekerheid. Bij bewoners, over hoe het stelsel er dan uit gaat zien, maar ook bij potentiële kopers, doordat een hypotheek afsluiten lastiger is als er niet bekend is hoe het verder gaat na 2036.

Daarom is het college aan de slag gegaan met een nieuw erfpachtstelsel, zodat er duidelijkheid is over hoe de situatie er ná 2036 uit ziet. Bewoners kunnen zelf kiezen of ze nu al over stappen op het nieuwe stelsel, of dit pas in 2036 doen. Ook wordt hen de mogelijkheid geboden om in plaats van de jaarlijkse canon te betalen, de erfpacht eeuwigdurend af te kopen. Op die manier hebben de bewoners de keuzevrijheid om voor een oplossing te gaan die bij hen past.

Onze fractie kon zich goed vinden in het voorstel van het college, op een paar punten na. Wij vonden dat het voorstel eerlijker en socialer kon en wilden graag tegemoet komen aan de bezwaren van de bewoners, die ze via inspraakreacties en zienswijzen geuit hadden. Daarom hebben we samen met GroenLinks een amendement ingediend, dat met een ruime meerderheid, 18 van de 21 stemmen, is aangenomen. Daar zijn we trots op! Door dit amendement:

Wordt de jaarlijkse canon in het nieuwe systeem 17 à 20% lager dan in het collegevoorstel. Een groot voordeel voor bewoners met lagere inkomens of bewoners die niet eeuwigdurend kunnen óf willen afkopen; Wordt het bedrag voor het eeuwigdurend afkopen van de canon lager; Vervalt bij afkopen van de canon de verplichting om óók nog de erfpacht van het huidige contract met de looptijd tot 2036 te betalen; Wordt de ingangsdatum van het nieuwe stelsel 1 oktober 2020. Zo hebben VVE’s die dat willen de tijd om collectief plannen te maken voor het afkopen.

Tegen een dertiende maand Na de erfpacht werd de ‘Verordening rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Diemen 2020’ in stemming gebracht. Een hele mond vol. De rechtspositie van raads- en commissieleden, waarvan de wettelijke basis de Gemeentewet is, is uitgewerkt in het zogenaamde rechtspositiebesluit. Rechten van en voorzieningen voor raadsleden worden hierin vastgelegd.

Per 1 januari 2019 geldt er een nieuwe rechtspositie voor raadsleden in Nederland, opgesteld en uitgewerkt door het ministerie van Binnenlandse Zaken. Het Diemense rechspositiebesluit moet hiermee in lijn zijn, daarom is er een geactualiseerde versie gemaakt. In het rechtspositiebesluit staan landelijke voorschriften die voor álle raadsleden in Nederland gelden. Bijvoorbeeld over reis- en verblijfskosten of over scholingskosten. Daarnaast is het mogelijk om zogenaamde secundaire voorzieningen op te nemen in het rechtspositiebesluit. Iedere gemeenteraad besluit voor zich om dit al dan niet te doen.

En dat is waar voor de PvdA Diemen de schoen wringt. In het Diemense rechtspositiebesluit is een secundaire voorziening opgenomen in het kader van arbeidsongeschiktheid, ouderdom en overlijden. Een voorziening die, gezien het feit dat het raadslidmaatschap een nevenfunctie is en het zeer goed mogelijk is er een betaalde baan naast te hebben, niet nodig is. De voorziening is een bedrag ter hoogte van de maandelijkse raadsvergoeding, die eens per jaar wordt uitgekeerd. Een soort van dertiende maand eigenlijk.

Uiteraard zijn wij voor goede ondersteuning van raadsleden, maar wel sober en doelmatig. Daar is het rechtspositiebesluit belangrijk voor. Een geoormerkte voorziening voor arbeidsongeschiktheid en ziekte zouden we nog kunnen begrijpen. Uit navraag bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) blijkt het echter niet mogelijk de middelen te oormerken. Het bedrag van zo’n €1000 per jaar is nu vrij te besteden. En dat snappen we niet. Wij vinden de raadsvergoeding hoog genoeg. Zeker vergeleken met de Tozo-regeling (€1050 per jaar voor een zelfstandige) of de bijstandsuitkering (zelfs minder van €1000 per maand). Er vanuit gaande dat een raadslid zo’n 16 uur per week kwijt is aan het raadswerk, komt dit neer op ongeveer €15,- per uur. Een bedrag dat anderhalf keer zo hoog is als het minimum uurloon.

De voorziening vinden wij onnodig. Om deze uit het rechtspositiebesluit te halen, hebben we een amendement ingediend. Deze werd echter verworpen, met alleen de stemmen van de PvdA voor. Het amendement van Ouderenpartij Diemen, VVD en CDA, waarmee het rechtspositiebesluit en daarmee ook de voorziening voor arbeidsongeschiktheid met terugwerkende kracht per 28 maart 2018 (de datum van de installatie van de zittende gemeenteraad) in gaat, werd wel met een ruime meerderheid aangenomen. De fractie van de PvdA heeft de keuze gemaakt om tegen het nieuwe raadspositiebesluit te stemmen, om zo een duidelijk signaal af te geven.

Wij vinden de voorziening met terugwerkende kracht een cadeautje dat de Diemense raadsleden aan zichzelf doen. Het is niet passend in een tijd waarin de gemeentefinanciën zwaar onder druk staan. Het geld zou beter besteed kunnen worden aan de Diemenaren en de Diemense voorzieningen. Afzien van de vergoeding blijkt onmogelijk, ook dit hebben we nagevraagd bij de VNG. Wij hebben geen behoefte aan dit cadeautje en willen onszelf nog recht in de spiegel aan kunnen kijken. Daarom schenken we het bedrag aan een goed doel.

Het bericht Verslag raadsvergadering 28-05-2020 verscheen eerst op PvdA Diemen.

Morele dilemma’s in de raad, een column van Lesley

PvdA PvdA GroenLinks CDA Berg en Dal 22-05-2020 17:00

Bij een motie over Vluchtelingenweeskinderen in de raadsvergadering van 14 mei jl. werd mij door sommigen verweten mijn mede raadsleden voor een onmogelijke keuze te stellen. Een moreel dilemma voorleggen in de raad; dat kan toch niet! Ik was verbaasd. Ja, je kunt Voor of Tegen zijn, en dat is helemaal prima, maar blijkbaar is een eerder aangenomen Motie over het Kinderpardon géén ongeoorloofd moreel (landelijk) dilemma voorleggen en wil de gehele raad zich wel daarover uitspreken, maar iets zeggen over of we een aantal kinderen hier zouden kunnen of willen opvangen wèl. Want ‘die andere kinderen wonen al hier’. A-ha.

Wat is nou eigenlijk een moreel dilemma?

Dat zette me aan het denken: wat is eigenlijk een “moreel dilemma”? “Een moreel (of ethisch) dilemma ontstaat als er een botsing is tussen verschillende morele waarden. Het kiezen voor de ene waarde gaat dan ten koste van de andere waarde.” Het Kinderpardon is dus wel degelijk ook een moreel dilemma. Er zijn immers wetten en regels die voorschrijven dat een kind moet worden uitgezet, terwijl je gevoel zegt dat dat niet zou moeten kunnen. Wat maakt de vraag over een kind dat in een kamp in Griekenland zit voor (een deel van) onze raad dan anders?

PvdA: geen optie om te snijden in minimabeleid

Het raadswerk zit bovendien vol met morele dilemma’s. Misschien nu wel meer dan ooit. We komen 3,5 miljoen euro tekort; hoe gaan we dat als gemeente oplossen? De tekorten ontstaan voor een groot deel in het sociaal domein, veelal vanwege de landelijke verschuiving van taken en gelden, en het ziet ernaar uit dat men in onze gemeente dáár ook de oplossing voor die tekorten in wil zoeken. Voor ons als PvdA is het geen optie om in het sociaal domein en ons minimabeleid rigoureus te gaan snijden. De mensen die het ‘t hardst nodig hebben kun je niet nu ook weer opzadelen met alle bezuinigingen. Dat gaat ook weer nieuwe problemen opleveren, met de nodige kosten. Niet doen dus! En dan hebben we het nog niet eens gehad over de (financiële) gevolgen van de huidige Coronacrisis…

De raad heeft een boekwerk van 71 pagina’s gekregen met allerlei mogelijke opties (de zogenaamde “beïnvloedbare posten”). Dat zal voor de ambtenaren een heel karwei zijn geweest! Het college/de coalitie heeft echter nog geen keuzes (durven) voorleggen. De richtingensessie die de raad eerder al heeft gedaan bestond (‘toevallig’) wel uit stellingen met voornamelijk politieke paradepaardjes van de coalitiepartijen. De raad heeft daar in ieder geval al een duidelijke richting meegegeven. Ook het college en de coalitie zal zich wat mij betreft toch echt moeten uitspreken. Collegevoorstellen om geld uit te geven komen wel vrij gemakkelijk, dus nu eens andersom.. Ook al zal dat moeilijk en pijnlijk zijn. Dat zal het ook voor de hele raad zijn; een ieder zal keuzes moeten maken. En misschien uiteindelijk ook wel voor een (deel) van onze inwoners. De afgelopen jaren hebben we soms ook echt wat te gemakkelijk geld uitgegeven. Zonder dat daar altijd een duidelijke (lange termijn) visie aan ten grondslag lag. Dat risico zie ik nu juist ook bij het versoberen van het minimabeleid/ sociaal domein.

Lokale partijen fuseren op basis van geografische ligging, niet op basis van politieke visie

Ik ben benieuwd hoe de “lokale” partijen die willen fuseren omgaan met al deze morele dilemma’s. Zoals het nu ernaar uitziet is een samengaan van alle lokale partijen in één ‘lokale’ brede partij een te ambitieus plan gebleken en gaat een samenwerking ontstaan op geografische gronden: een Groesbeekse variant aan de ene kant en een Poldervariant aan de andere kant. De basis is daarmee niet gestoeld op standpunten, maar op geografische gronden. Dat zou voor mij op zichzelf dan weer een stevig moreel dilemma opleveren… Ja ik ben een geboren en getogen Groesbeekse – en ben daarmee net zo lokaal als alle anderen overigens… – maar op die gronden kan ik geen politiek bedrijven. Dat doe je voor het algemeen belang, voor heel Berg en Dal. Op basis van waarden en normen die je hebt over bepaalde zaken.

Hoe dan ook juichen wij deze ontwikkeling van harte toe. Als het lukt, en de partijen slagen erin om inhoudelijk en persoonlijk tot elkaar te komen, dan maakt dat de politiek en de besluitvorming veel en veel werkbaarder en het gemuggenzift en de vliegenafvangerij om de gunst van de kiezer maar niet te verliezen, hopelijk veel minder. Het zal de kwaliteit en besluitvorming hopelijk ten goede komen. Opvallend is wel dat Sociaal Groesbeek, dat jarenlang bijna een fel anti-GVP-programma voerde, daar nu toch mee aan tafel zit en er ook al zaken lijken te zijn gedaan. En het zal voor de coalitiepartijen GroenLinks en CDA toch ook een bijzonder lastige tijd worden, als om hen heen, door andere coalitiepartijen deze ‘bondjes’ worden gesmeed. Welke verschuiving gaat dit teweegbrengen? Hoe wordt de verhouding én houding tussen oppositie en coalitie?

Hoe dan ook interessant die Berg en Dalse politiek. En gelukkig vol met morele dilemma’s!

Het bericht Morele dilemma’s in de raad, een column van Lesley verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.