Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

244 documenten

Artikel 1 Grondwet

ChristenUnie ChristenUnie Nieuwkoop 10-07-2021 18:53

https://nieuwkoop.christenunie.nl/k/n12888/news/view/1375117/379288/Artikel-1-van-de-Grondwet-in-gemeentehuis-Nieuwveen-CGemeente-Nieuwkoop-e1625171679294-735x400.jpg

Tijdens de algemene beschouwingen van 2019 was er een emotioneel debat over de regenboogvlag. Als compromis nam ons raadslid het initiatief om een motie in te dienen om artikel 1 van de Grondwet te tonen in het gemeentehuis.

De motie werd unaniem aangenomen. De raad wil zich op deze manier uitspreken tegen discriminatie en geweld van inwoners op grond van godsdienst, levensovertuiging, seksuele geaardheid, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook.

Elias mocht samen met de burgemeester de tekst van artikel 1 onthullen. De tekst staat boven de ingang van de raadszaal.

Persoonlijk noot van Elias:

‘Voor mij persoonlijk staat het als een paal boven water dat elk mens waardevol is en dat ieder mens als naaste moet worden gezien.

Respect voor elkaar, ook al zijn ben je het niet altijd met elkaar eens. Geen discriminatie van groepen, minderheden of andersdenken in ons land.

Daar kunnen geen discussies over bestaan en daarmee geven we duidelijk aan dat we staan voor de rechten van al onze inwoners van ons land en van ons Nieuwkoop, ongeacht, geloof, kleur, ras of geaardheid.

Om dit kracht bij te zetten heeft de SGP-ChristenUnie in november 2019 een motie opgesteld om artikel 1 van de Grondwet in het gemeentehuis, bijvoorbeeld bij de ingang aan te brengen. En gaf  daarmee een unaniem signaal.

Vandaag zien we het resultaat. Dank aan het college voor het uitvoeren van deze opdracht’

 

 

 

 

Katholiek in de ChristenUnie

ChristenUnie ChristenUnie Kies Gemeente/Lokale afdeling 04-03-2021 20:48

Het katholieke mensbeeld in één woord samengevat is: WIJ. Wij, gelovige broeders en zusters, in een wereldwijd netwerk van gelovigen leken, kloosterlingen en clerus. Naar een rooms-katholieke kerk gaan is herkenning: in elk land, in elke taal gaat het om dezelfde liturgie. We delen dezelfde waarden, we zien naar elkaar om. ‘Wanneer één van ons lijdt, lijdt de gehele gemeenschap’. We geven ons leven voor Gods werk, in een klooster of in de wereld. Biddend en werkend maken we de wereld een beetje beter. Om dat ‘wij-gevoel’ voel ik mij zo thuis in de Rooms-Katholieke Kerk en traditie.

Katholiek in de ChristenUnie

ChristenUnie ChristenUnie Waadhoeke 04-03-2021 20:48

Het katholieke mensbeeld in één woord samengevat is: WIJ. Wij, gelovige broeders en zusters, in een wereldwijd netwerk van gelovigen leken, kloosterlingen en clerus. Naar een rooms-katholieke kerk gaan is herkenning: in elk land, in elke taal gaat het om dezelfde liturgie. We delen dezelfde waarden, we zien naar elkaar om. ‘Wanneer één van ons lijdt, lijdt de gehele gemeenschap’. We geven ons leven voor Gods werk, in een klooster of in de wereld. Biddend en werkend maken we de wereld een beetje beter. Om dat ‘wij-gevoel’ voel ik mij zo thuis in de Rooms-Katholieke Kerk en traditie.

“Verbonden blijven met Christus en elkaar”

ChristenUnie ChristenUnie Kampen 01-03-2021 09:21

https://kampen.christenunie.nl/k/n37467/news/view/1364662/631962/Ds. Van Dam.pngIn gesprek met Ds. Martin van Dam

Op 5 januari, een paar weken voor het uitbreken van de coronacrisis kwam dominee Martin van Dam naar IJsselmuiden. Hij is predikant van de hervormde gemeente in IJsselmuiden-Grafhorst. “Wij mensen zijn niet alleen verbonden met Christus maar ook met elkaar. Dat is van belang in ons leven. Een verticale en een horizontale band, net als het kruis van Christus.” Ds. Van Dam was eerder predikant in Hagestein en Baarn. Hij weet wat het is om dominee van een gemeente te zijn. “Maar door de komst van Corona werd alles anders, dat was best wel een uitdaging” zegt hij.

Zittend in de houten kerkbanken spreken we over kerkzijn in deze bijzondere tijd. “Je wilt er als dominee zijn voor de mensen en je ziet graag dat mensen naar elkaar omzien. Dat vraagt de Bijbel van ons. Maar de omstandigheden maken dat mensen onder druk staan. Hoe kun je gericht zijn op Christus en elkaar als je alleen via internet met elkaar verbonden mag zijn?” In de tijd dat we hier diensten hadden met 700 mensen heb ik gezien hoeveel kracht de mensen hier putten uit het samen zingen. Het is geweldig mooi om te zien dat mensen zo gevoed worden om van daaruit in het leven van elke dag te staan. En dan mag dat opeens niet meer. Het wordt erg gemist door de gemeenteleden”. Zijn ogen gaan over de lege houten kerkbanken en hij wijst op de panelen met knoppen die nodig zijn voor de digitale diensten: “dit is allemaal nieuw aangelegd voor live uitzending”.

“Om in contact met de gemeente te blijven ben ik vlogjes gaan maken over bijzondere diensten die er zijn en over andere ontwikkelingen in de gemeente. Honderden gemeenteleden zijn verbonden aan de Whatsapp verzendlijst. Moeders zijn app-groepen gestart. Er worden kaarten geschreven voor eenzame ouderen. Er zijn veel nieuwe netwerken ontstaan, ik heb nog nooit zoveel met gemeenteleden geappt als de laatste tijd. Gelukkig kan ik op mijn werkplek mijn toetsenbord aan mijn telefoon koppelen. Je kunt een goede visser zijn maar met een slechte hengel wordt het lastig. Het is opnieuw leren kerk te zijn in deze maatschappij.” Als dominee is hij ook veel gericht op mensen buiten de kerk. Ds. Van Dam heeft er alle vertrouwen dat we als kerken nieuwe wegen vinden om verbonden te blijven binnen en met mensen buiten de kerkmuren.

CGKV De Ontmoeting

ChristenUnie ChristenUnie Heerhugowaard 12-11-2020 18:35

https://heerhugowaard.christenunie.nl/k/n6075/news/view/1321809/66848/foto Trijntje Johanne CGKV.PNG

De plek van het raadslid, overdruk Stadsnieuw30 oktober 2020

Mijn plek in Langedijk is te vinden aan Dorpsstraat 128 in Broek op Langedijk. Hier staat onze kerk, de Christelijk Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt (CGKV). De Ontmoeting. Mijn man en ik zijn beiden opgegroeid met het geloof en wij kunnen nu ook niet zonder. Ik weet dat geloof ook thuis kan, maar de samenhang met de andere kerkleden versterkt mijn geloof. Voorheen gingen we naar de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt verderop aan de Dorpsstraat, maar sinds ons kerkgenootschap in 2018 is samengegaan met Christelijk Gereformeerde Kerk is het kerkgebouw aan de Dorpsstraat 128 de plek waar wij elke zondag ter kerke gaan. Het voordeel van deze locatie is dat het veel groter is dan het vorige kerkgebouw, hier hebben we naast de kerk ook meer ontmoetingsruimtes. Al is er op dit moment door de coronarestricties weinig ruimte voor ontmoeting. Van maart tot aan de zomer hebben we de kerkdiensten op zondag via livestream gevolgd. Sinds de zomer mochten er per wijk 100 mensen naar de dienst, nu zijn dat er maar 30 en het gaat op inschrijving. Het gebied is verdeeld over vijf wijken en elke week hebben de kerkleden uit een van de wijken voorrang bij de inschrijving.

https://heerhugowaard.christenunie.nl/k/n6075/news/view/1321809/66848/CU onderhoek Stadsnieuws Trijntje Johanne.PNG

ALV

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 14-09-2020 10:46

Op 2 november is het weer tijd voor de Algemene Ledenvergadering van de ChristenUnie Utrecht. Meld je aan via christenunie@raad.utrecht.nl

Reactie op Nederlands steunpakket KLM

ChristenUnie ChristenUnie Kies Gemeente/Lokale afdeling 26-06-2020 07:19

Vandaag maakte het kabinet meer bekend over de invulling van en voorwaarden aan het Nederlandse steunpakket aan KLM. 

Reactie op Nederlands steunpakket KLM

ChristenUnie ChristenUnie Waadhoeke 26-06-2020 07:19

Vandaag maakte het kabinet meer bekend over de invulling van en voorwaarden aan het Nederlandse steunpakket aan KLM. 

Bid mee voor vervolgde christenen in coronatijd

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 12-06-2020 06:06

Door Joël Voordewind op 12 juni 2020 om 08:05

Bid mee voor vervolgde christenen in coronatijd

Door de coronacrisis worden christenen extra vervolgd en gediscrimineerd. Naast onze gebeden is het dus cruciaal dat de Nederlandse speciaal gezant voor religie en levensovertuiging in deze tijd zijn stem verheft tegen vervolging. Bovendien moet juist nu het mandaat van de Europees gezant voor godsdienstvrijheid weer worden verlengd.

Aanstaande nacht wordt iets korter dan normaal. Want met veel Nederlandse christenen bidden we dan samen voor miljoenen geloofsgenoten die worden vervolgd vanwege het geloof dat zij belijden. Dit jaar vindt deze Nacht van Gebed, georganiseerd door de hulporganisatie Open Doors, plaats via internet. Dat is jammer maar gezien de coronamaatregelen logisch. De huidige situatie is voor veel buitenlandse christenen echter extra zorgelijk: op allerlei manieren hebben ze het door de pandemie en bijbehorende overheidsmaatregelen nog zwaarder dan anders.

Zondebok

Wereldwijd worden meer dan 260 miljoen mensen vervolgd vanwege hun geloof. Ze worden achtergesteld, mishandeld, in de gevangenis gegooid of zelfs gedood. Daarom kwam er, mede dankzij de inzet van de ChristenUnie, vorig jaar een speciaal gezant voor religie en levensovertuiging. Ik ben blij dat de Nederlandse overheid extra aandacht heeft voor de vervolging van mensen vanwege hun geloof. De ónvrijheid neemt namelijk de laatste jaren schrikbarend toe. Daar zijn maatregelen als gevolg van de coronacrisis het laatste voorbeeld van.

Open Doors krijgt hier schrijnende verhalen over binnen. Indiase dagarbeiders zitten zonder werk en eten. Bij de hulp die de overheid biedt, moeten christenen achter in de rij aansluiten of zijn ze aangewezen op geloofsgenoten. In Bangladesh krijgen christenen vaak geen hulp van de autoriteiten, omdat die (ten onrechte) denken dat de christenen wel hulp uit het buitenland krijgen. Weer elders moeten christenen in de gezondheidszorg voor coronapatiënten zorgen en blijft ander zorgpersoneel op afstand.

In India zijn christenen bang dat de door de overheid verplicht gestelde Covid-19-app zal betekenen dat diensten aan huis niet meer veilig zijn. Ze vrezen dat de app laat zien waar veel mensen samenkomen, waarbij ze dus het risico lopen gearresteerd te worden. In Niger ziet een groot deel van de bevolking ”het christelijke Westen” als schuldige van de coronacrisis. Dus richten de mensen, zo liet Open Doors in april weten, hun woede op lokale christenen als zondebok. En waar overheidsmaatregelen in China worden opgeheven, neemt de christenvervolging door de autoriteiten alleen maar toe en worden meer en meer kerken gesloten, zo meldt een christelijke nieuwssite.

Politieke actie

Als coronamaatregelen worden misbruikt om christenen en andere minderheden verder in hun geloof te beperken, moeten we meer dan ooit in actie komen. Hun mensenrechten worden immers geschonden. Hier ligt een taak voor de Nederlandse speciaal gezant. Hij moet onderzoeken waar christenen nu extra worden vervolgd en gediscrimineerd vanwege de coronapandemie. Vervolgens moeten we kijken hoe deze christenen dan het best kunnen worden beschermd.

Bovendien is het belangrijk dat het mandaat van de Europese speciaal gezant voor godsdienstvrijheid wordt verlengd. We wachten daar inmiddels alweer een half jaar op. Deze heeft een belangrijke rol gespeeld in de vrijlating van de Pakistaanse Asia Bibi en de zwangere Mirjam uit Sudan. Juist nu is deze gezant hard nodig om de benarde positie van christenen onder de aandacht te brengen.

De schrijnende verhalen roepen om politieke actie. Genoemde vrouwen kwamen immers vrij door politieke inzet, maar ook na vele, jarenlange gebeden. Dat is voor mij een reden om vannacht weer mee te bidden voor al die geloofsgenoten die het nu extra zwaar hebben. Zo voelen we ons verbonden met hen die altijd ’s nachts in het geheim moeten samenkomen. Wij kunnen nu helaas niet samenkomen in de kerk. Zij kunnen vaak nooit veilig naar de kerk. Bidt u mee?

Meebidden kan via www.opendoors.nl/nacht. Dit opinie-artikel verscheen eerder op RD.nl.

Dorpsvernieuwing IJsselmuiden

CDA CDA GroenLinks ChristenUnie PvdA Kampen 25-04-2020 16:38

De gemeenteraad heeft tijdens de (digitale) raadsvergadering van donderdag 23 april de stedenbouwkundige visie en de daarbij behorende randvoorwaarden vastgesteld voor de uitwerking van verschillende bouwlocaties in IJsselmuiden. Het gaat hierbij om het gebied in het hart van het dorp, ruwweg het gedeelte vanaf Sonnenberch tot en met de Drostenstraat. Belangrijk voor het CDA is dat het dorpse karakter van IJsselmuiden gehandhaafd blijft en zelfs versterkt wordt. Dat is gelukt, want de wethouder liet weten dat bestaande bebouwing en nieuwbouw goed op elkaar afgestemd zullen worden. CDA stemt tegen amendement De plannen hebben ook gevolgen voor de maatschappelijke voorzieningen die gevestigd zijn in voormalige basisschool De Zandberg en het voormalige Ichthus College aan de Zandbergstraat. Het CDA was voorafgaand aan de vergadering al blij met de zoektocht van het college naar een alternatieve locatie voor onder andere de Voedselbank. Desondanks dienden de fracties van PvdA, GroenLinks en ChristenUnie een amendement in waarin wethouder Holtland gedwongen werd een alternatieve locatie voor de organisaties te vinden voordat de bouwplannen in het gebied verder uitgerold kunnen worden. In de ogen van het CDA was dit amendement niet alleen overbodig gezien de toezeggingen van de wethouder; bovendien schept het een resultaatverplichting die voor de gemeente financiële gevolgen gaat hebben. Daarom stemde onze fractie tegen het amendement, dat desondanks wel met meerderheid van stemmen werd aangenomen. Hersteld Hervormde Gemeente De Hersteld Hervormde Gemeente heeft toezeggingen gekregen om een nieuwe kerk te kunnen bouwen in het Sonnenbergkwartier. Men heeft uitstel gevraagd en gekregen omdat het nu niet goed mogelijk is om met de leden de plannen te bespreken door de coronacrisis. Uitstel zal door het college worden verleend tot uiterlijk 1 oktober. Tot deze tijd heeft de kerk de gelegenheid om een verantwoorde keuze te kunnen maken of de kerkbouw doorgaat in het Sonnenbergkwartier of dat er toch naar een andere nieuwbouwlocatie of bestaand kerkgebouw uitgeweken wordt. De gemeente Kampen is bezig om de visie verder uit te werken tot concrete plannen. Het is de bedoeling om zo snel mogelijk na 1 oktober via openbare bijeenkomsten de plannen voor te leggen aan de inwoners en aan belangstellenden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.