Nieuws van CDA over D66 inzichtelijk

16 documenten

Streekarchief Midden-Holland niet fuseren!

CDA CDA D66 Waddinxveen 15-06-2020 13:30

Het Streekarchief is het geheugen van Midden-Hollanden dat moet zo blijven. Daar zijn we het, denk ik, allemaal over eens.Dat het archief regionaal, kleinschalig moet blijven waar de menselijke maat telt… daarover valt te discussiëren! Het archief weet ons ‘verborgen verleden’ te ontsluiten. Daarom kijk ik graag naar het Tv programma met diezelfde naam. Die ontsluiting leert ons over onze identiteit. En we kunnen uit die kennis over het verleden onze lessen trekken voor de toekomst. Daar worden we mensen wijzer en rijker van. In het missiestatement van het archief staat: “Het garandeert het recht van de burger voor onderzoeker op toegang tot informatie en daarmee van rechtszekerheid van die burger”. Daarom moet het archief geen verdienmodel hanteren! Uiteraard moeten de kosten en baten wel in evenwicht blijven. Vijf jaar lang zijn de personeelskosten te laag begroot en dat is ernstig. Waarom dat zo lang heeft kunnen gebeuren blijft een raadsel. Het ODMH verzorgt sinds januari 2020 tegen betaling werkzaamheden op gebied van HR en financiën voor het streekarchief. Het CDA heeft er vertrouwen in dat het bij het archief met name nu bij het begroten van personeelskosten op orde komt. In de zienswijze wordt het streekarchief een kleine kwetsbare organisatie genoemd en dat baart ons zorgen. De oplossing wordt gezocht in een mogelijke schaalvergroting zodat deze financiële kwetsbaarheid mogelijk kan worden verminderd. Het CDA onderkent de kwetsbaarheid van kleine organisaties, maar wil een lans breken deze organisaties te behouden en klein te houden. Vaak staan kleine organisaties dichtbij de mensen en de lokale of regionale omgeving. En niet onbelangrijk….er is ook vaak minder bureaucratie. In de zienswijze wordt gesproken over schaalvergroting en hoewel de wethouder in de commissie heeft gezegd dat er niet aan een fusie moet worden gedacht, wil het CDA dit toch liever vastleggen en wel in een amendement op de zienswijze. Het CDA wil de wethouder meegeven dat schaalvergroting voordelen kan hebben, maar als de gemiddelde kosten toenemen bij groter worden er schaalnadelen kunnen ontstaan. Amendement Samen met D66 diende het CDA een amendement in op de zienswijze Streekarchief Midden Holland: BESLUIT De laatste zin op de eerste bladzijde van het raadsvoorstel (en dezelfde zin ook in bijlage Zienswijze SAMH begroting 2021) “Wellicht kan door schaalvergroting deze financiële kwetsbaarheid worden verminderd” te verwijderen en te vervangen door onderstaande zin. Wellicht kan door schaalvergroting niet leidend tot een fusie en door uitwisseling van personeel en verdere (digitale) samenwerking deze financiële kwetsbaarheid worden verminderd. En gaat over tot de orde van de dag. Bastienne Prins, Fractievoorzitter CDA Uitgesproken tijdens de Besluitvormende Raad op 10 juni 2020 N.B. Het amendement werd niet aangenomen in de Besluitvormende Raad van 10 juni. Alleen de indieners (D66 en CDA) waren voorstander.

Zandvoort in zwaar weer

CDA CDA GroenLinks D66 Partij voor de Vrijheid Zandvoort 10-05-2020 06:38

Mooi weer in Zandvoort! Met deze leus ging het CDA de bestuursperiode 2018-2022 in. De voorspellingen waren immers goed: Zandvoort was financieel gezond en de ambitie was groot. Wat waren we goed op weg: het bezoekersaantal groeit en het aanbod, de diversiteit en de kwaliteit van hotels, pensions en restaurants maakt een flinke slag. We zien kwalitatieve verbeteringen van de openbare ruimte (o.a. Entree, Fenemaplein, Stationsplein en de vergroening). De F1 is terug en had als grootste evenement in Nederland in decennia kunnen worden gereden ondanks slechts één jaar voorbereidingstijd – een ongekende prestatie. Als spin-off effect van de F1 is een decennialang gekoesterde wens tot uitbreiding van de treincapaciteit eindelijk vervuld. Wij bouwen honderden woningen. Er is een sterk opvangnet voor sociaal kwetsbaren. Kortom, Zandvoort zat in een lift en daar wordt volop aan gewerkt. Het heersende virus zet in één klap alles stil. Juist in een tijd waarin inwoners en ondernemers bestuurskracht vragen en alle ogen hoopvol zijn gericht op het bestuur, belandt Zandvoort in een diepe politieke crisis. Wij horen op straat terecht de vraag: waarvoor? Het valt niet uit te leggen, maar wij voelen ons gelet op de vele vragen en onduidelijkheid die hierover heerst verplicht de situatie toch te proberen te duiden. Feit 1: Bij raadsbesluit van 26 maart 2019 stelt de raad unaniem €4,1 miljoen beschikbaar voor de terugkomst van de F1, inclusief een investering van €500.000 voor een nieuwe toegangsweg van de boulevard naar het circuit om de grote toestroom bezoekers beter te kunnen reguleren. Feit 2: Bij raadsbesluit van 29 oktober 2019 geeft de raad toestemming voor aanleg van de weg. Feit 3: Bij besluit van 25 februari 2020 keurt het college de uitgewerkte plannen tot realisatie en het gebruik van de nieuwe toegangsweg voor 50 evenementendagen per jaar onder een aantal voorschriften goed, waarna bij besluit van 28 februari 2020 de vergunning wordt verleend. Feit 4: Het Circuit Zandvoort gaat op basis van de vorige besluiten over tot realisatie van de weg. Feit 5: In de gemeenteraadsvergadering van 6 en 7 mei 2020 is aan de orde de administratieve afhandeling van de bij besluit van 26 maart 2019 toegezegde investering van €500.000 (inmiddels bijgesteld naar €450.000). Het gaat om een technische afhandeling. De PVV, D66 en GroenLinks dienden een amendement in, dat aan de betaling van het toegezegde bedrag van €450.000 de nadere voorwaarde verbindt, namelijk dat de weg slechts drie dagen per jaar mag worden gebruikt en bovendien alleen als vluchtweg. Voor het CDA is het amendement onuitvoerbaar, omdat uitvoering hiervan zou leiden tot handelen in strijd met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, in het bijzonder het vertrouwensbeginsel, het rechtszekerheidsbeginsel en het zorgvuldigheidsbeginsel. Immers, de raad heeft het geld onvoorwaardelijk toegezegd aan het circuit en voor ons geldt: een man, een man – een woord, een woord. Het is onbehoorlijk dat achteraf eenzijdig nadere voorwaarden worden gesteld. Het geeft bovendien een verkeerd signaal af aan alle (toekomstige) investeerders in Zandvoort. Nog los van de juridische ondeugdelijkheid van het amendement, deugt ook de motivering van het amendement niet. Anders dan de indieners stellen, staat in alle besluiten de algemene bereikbaarheid van het circuit als doel voorop, wat aansluit op het raadsprogramma (p. 15) waarin de raad de ambitie heeft uitgesproken om het circuitterrein tot een evenementenlocatie te ontwikkelen, dus voor meer dan alleen race-evenementen. Het college heeft in een 8 uur durende vergadering duidelijk gemaakt dat zij het amendement om voormelde redenen niet zal uitvoeren. Het amendement werd desondanks doorgezet en aangenomen met een meerderheid van OPZ, PVV, D66 en GroenLinks. Naar staatsrechtelijk gebruik staat dit gelet op de vooraf gegeven weigering om het uit te voeren gelijk aan een motie van wantrouwen en daarmee het ontslag van het college. Het CDA betreurt deze gang van zaken. Dat een college op een administratieve afwikkeling wordt weggestuurd is al een bestuurlijk ongekend feit, maar dat dat ook nog eens gebeurt in een crisis die ook de Zandvoortse gemeenschap ongekend hard raakt, is buitengewoon triest. U vraagt dan ook volledig terecht: Hebben jullie geen belangrijkere dingen te doen? Het CDA roept de hele raad op om het college de ruimte te geven om haar werk te blijven doen in het belang van Zandvoort. Staatrechtelijk moet ontslag volgen, maar het CDA meent dat uitzonderlijke tijden, uitzonderlijke oplossingen vraagt. Wat het CDA betreft, wordt daarom de vernietigbaarheid van het amendement onderzocht, althans worden de indieners in de gelegenheid gesteld het amendement terug te trekken en blijft het college zitten in het belang van onze ondernemers en onze inwoners wier baan en gezondheid thans op het spel staat. Blijf gezond! Fractie CDA Zandvoort

Zandvoort in zwaar weer

CDA CDA GroenLinks D66 Partij voor de Vrijheid Zandvoort 10-05-2020 06:38

Mooi weer in Zandvoort! Met deze leus ging het CDA de bestuursperiode 2018-2022 in. De voorspellingen waren immers goed: Zandvoort was financieel gezond en de ambitie was groot. Wat waren we goed op weg: het bezoekersaantal groeit en het aanbod, de diversiteit en de kwaliteit van hotels, pensions en restaurants maakt een flinke slag. We zien kwalitatieve verbeteringen van de openbare ruimte (o.a. Entree, Fenemaplein, Stationsplein en de vergroening). De F1 is terug en had als grootste evenement in Nederland in decennia kunnen worden gereden ondanks slechts één jaar voorbereidingstijd – een ongekende prestatie. Als spin-off effect van de F1 is een decennialang gekoesterde wens tot uitbreiding van de treincapaciteit eindelijk vervuld. Wij bouwen honderden woningen. Er is een sterk opvangnet voor sociaal kwetsbaren. Kortom, Zandvoort zat in een lift en daar wordt volop aan gewerkt. Het heersende virus zet in één klap alles stil. Juist in een tijd waarin inwoners en ondernemers bestuurskracht vragen en alle ogen hoopvol zijn gericht op het bestuur, belandt Zandvoort in een diepe politieke crisis. Wij horen op straat terecht de vraag: waarvoor? Het valt niet uit te leggen, maar wij voelen ons gelet op de vele vragen en onduidelijkheid die hierover heerst verplicht de situatie toch te proberen te duiden. Feit 1: Bij raadsbesluit van 26 maart 2019 stelt de raad unaniem €4,1 miljoen beschikbaar voor de terugkomst van de F1, inclusief een investering van €500.000 voor een nieuwe toegangsweg van de boulevard naar het circuit om de grote toestroom bezoekers beter te kunnen reguleren. Feit 2: Bij raadsbesluit van 29 oktober 2019 geeft de raad toestemming voor aanleg van de weg. Feit 3: Bij besluit van 25 februari 2020 keurt het college de uitgewerkte plannen tot realisatie en het gebruik van de nieuwe toegangsweg voor 50 evenementendagen per jaar onder een aantal voorschriften goed, waarna bij besluit van 28 februari 2020 de vergunning wordt verleend. Feit 4: Het Circuit Zandvoort gaat op basis van de vorige besluiten over tot realisatie van de weg. Feit 5: In de gemeenteraadsvergadering van 6 en 7 mei 2020 is aan de orde de administratieve afhandeling van de bij besluit van 26 maart 2019 toegezegde investering van €500.000 (inmiddels bijgesteld naar €450.000). Het gaat om een technische afhandeling. De PVV, D66 en GroenLinks dienden een amendement in, dat aan de betaling van het toegezegde bedrag van €450.000 de nadere voorwaarde verbindt, namelijk dat de weg slechts drie dagen per jaar mag worden gebruikt en bovendien alleen als vluchtweg. Voor het CDA is het amendement onuitvoerbaar, omdat uitvoering hiervan zou leiden tot handelen in strijd met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, in het bijzonder het vertrouwensbeginsel, het rechtszekerheidsbeginsel en het zorgvuldigheidsbeginsel. Immers, de raad heeft het geld onvoorwaardelijk toegezegd aan het circuit en voor ons geldt: een man, een man – een woord, een woord. Het is onbehoorlijk dat achteraf eenzijdig nadere voorwaarden worden gesteld. Het geeft bovendien een verkeerd signaal af aan alle (toekomstige) investeerders in Zandvoort. Nog los van de juridische ondeugdelijkheid van het amendement, deugt ook de motivering van het amendement niet. Anders dan de indieners stellen, staat in alle besluiten de algemene bereikbaarheid van het circuit als doel voorop, wat aansluit op het raadsprogramma (p. 15) waarin de raad de ambitie heeft uitgesproken om het circuitterrein tot een evenementenlocatie te ontwikkelen, dus voor meer dan alleen race-evenementen. Het college heeft in een 8 uur durende vergadering duidelijk gemaakt dat zij het amendement om voormelde redenen niet zal uitvoeren. Het amendement werd desondanks doorgezet en aangenomen met een meerderheid van OPZ, PVV, D66 en GroenLinks. Naar staatsrechtelijk gebruik staat dit gelet op de vooraf gegeven weigering om het uit te voeren gelijk aan een motie van wantrouwen en daarmee het ontslag van het college. Het CDA betreurt deze gang van zaken. Dat een college op een administratieve afwikkeling wordt weggestuurd is al een bestuurlijk ongekend feit, maar dat dat ook nog eens gebeurt in een crisis die ook de Zandvoortse gemeenschap ongekend hard raakt, is buitengewoon triest. U vraagt dan ook volledig terecht: Hebben jullie geen belangrijkere dingen te doen? Het CDA roept de hele raad op om het college de ruimte te geven om haar werk te blijven doen in het belang van Zandvoort. Staatrechtelijk moet ontslag volgen, maar het CDA meent dat uitzonderlijke tijden, uitzonderlijke oplossingen vraagt. Wat het CDA betreft, wordt daarom de vernietigbaarheid van het amendement onderzocht, althans worden de indieners in de gelegenheid gesteld het amendement terug te trekken en blijft het college zitten in het belang van onze ondernemers en onze inwoners wier baan en gezondheid thans op het spel staat. Blijf gezond! Fractie CDA Zandvoort

Coronacrisis, N65 en de lokale democratie

CDA CDA D66 Vught 13-04-2020 11:32

De Corona-crisis heeft grote gevolgen voor ons doen en laten, we maken het elke dag mee. De 1,5 meter samenleving heeft ondertussen ook gevolgen voor de besluitvorming in de gemeenteraad van Vught.De besluitvorming in onze gemeenteraad is sinds kort gedigitaliseerd en dat geldt ook voor het spreekrecht van de burger. Zolang de besluitvorming gaat over zogeheten “hamerstukken” , onderwerpen waarover de politieke partijen en de burger het bij voorbaat eens zijn, is dat geen probleem. Besluitvorming over hamerstukken kan dan best digitaal en dus “op afstand”. Zodra het echter onderwerpen zijn die controversieel zijn en grote langjarige consequenties hebben, dan ondermijnt die digitalisering het democratische controle proces van de raad en het inspreekrecht van de Vughtse burger. En precies dat nu is het geval bij de N65. Het College wil dat de raad in mei besluit over het ontwerpbestemmingsplan N65. Een besluit waar een prijskaartje van minimaal € 33 mln. aan vast zit, dat in de gemeenteraad een controversieel onderwerp is en waartegen inmiddels een burgerinitiatief is opgestart. Het CDA heeft samen met D66 en de SP aangedrongen op uitstel van de besluitvorming over de N65. Want de digitale behandeling komt neer op een uitholling van onze lokale democratie. Er is namelijk géén openbare raadsdiscussie, géén publieke tribune en géén openbaar publiek spreekrecht. Het is ook een besluit met grote langjarige financiële consequenties voor Vught. Een besluit dat volgens het College toch moet worden genomen ook al zitten we in een van de meest onzekere periodes ooit. De financiële gevolgen voor de gemeentebegroting als gevolg van de Coronacrisis zijn enorm. Er is nu al sprake van extra uitgaven (corona-uitkering zzp-ers, extra jeugdzorg etc.) Daarnaast loopt de gemeente op dit moment al inkomsten mis (denk aan de toeristenbelasting en de OZB van winkels en bedrijven), ook de inkomsten uit het Gemeentefonds van het Rijk zullen stukken lager zijn dan begroot. Dit jaar en ook de komende jaren. Want de Rijksbegroting 2020 kan de prullenbak in, zo wordt in Den Haag gesteld. Die van Vught daarmee ook, want ruim 2/3de van onze ontvangsten (circa € 40 mln.) komen van het Rijk. Daarom ook heeft het CDA schriftelijk aangedrongen op een inzicht in de gevolgen van de Coronacrisis voor de financiën van onze gemeente. Zonder dat inzicht is een besluit over € 33 mln. bestuurlijk en financieel onverantwoord. Het kan zo maar betekenen dat Vught failliet gaat en haar zelfstandigheid verliest. Het CDA is van mening dat een van de grootste besluiten ooit in onze raad, een besluit met grote langjarige financiële consequenties voor onze gemeenschap, niet zo maar digitaal kan worden genomen. We zullen de signalen van onze burgers serieus moeten nemen. De besluitvorming zal moeten worden uitgesteld. Dat is eenvoudig te doen, want het Vughtse besluit moet toch al wachten op de N65 besluitvorming in Haaren en die vindt pas over een aantal maanden plaats. Uitstel betekent ook dat er tijd is om de financiële gevolgen van de Corona-crisis voor de gemeentelijke inkomsten en uitgaven door te rekenen. Alleen uitstel neemt de inwoners van Vught serieus. Alleen uitstel en de tijd nemen voor de financiële doorrekening van ons huishoudboekje maakt dat we zorgvuldig enverstandig kunnen besluiten. Zodat we niet onwetend en onvoorbereid over de grootste uitgave in de Vughtse geschiedenis ooit, gaan besluiten.

Coronacrisis, N65 en de lokale democratie

CDA CDA D66 Vught 13-04-2020 11:32

De Corona-crisis heeft grote gevolgen voor ons doen en laten, we maken het elke dag mee. De 1,5 meter samenleving heeft ondertussen ook gevolgen voor de besluitvorming in de gemeenteraad van Vught.De besluitvorming in onze gemeenteraad is sinds kort gedigitaliseerd en dat geldt ook voor het spreekrecht van de burger. Zolang de besluitvorming gaat over zogeheten “hamerstukken” , onderwerpen waarover de politieke partijen en de burger het bij voorbaat eens zijn, is dat geen probleem. Besluitvorming over hamerstukken kan dan best digitaal en dus “op afstand”. Zodra het echter onderwerpen zijn die controversieel zijn en grote langjarige consequenties hebben, dan ondermijnt die digitalisering het democratische controle proces van de raad en het inspreekrecht van de Vughtse burger. En precies dat nu is het geval bij de N65. Het College wil dat de raad in mei besluit over het ontwerpbestemmingsplan N65. Een besluit waar een prijskaartje van minimaal € 33 mln. aan vast zit, dat in de gemeenteraad een controversieel onderwerp is en waartegen inmiddels een burgerinitiatief is opgestart. Het CDA heeft samen met D66 en de SP aangedrongen op uitstel van de besluitvorming over de N65. Want de digitale behandeling komt neer op een uitholling van onze lokale democratie. Er is namelijk géén openbare raadsdiscussie, géén publieke tribune en géén openbaar publiek spreekrecht. Het is ook een besluit met grote langjarige financiële consequenties voor Vught. Een besluit dat volgens het College toch moet worden genomen ook al zitten we in een van de meest onzekere periodes ooit. De financiële gevolgen voor de gemeentebegroting als gevolg van de Coronacrisis zijn enorm. Er is nu al sprake van extra uitgaven (corona-uitkering zzp-ers, extra jeugdzorg etc.) Daarnaast loopt de gemeente op dit moment al inkomsten mis (denk aan de toeristenbelasting en de OZB van winkels en bedrijven), ook de inkomsten uit het Gemeentefonds van het Rijk zullen stukken lager zijn dan begroot. Dit jaar en ook de komende jaren. Want de Rijksbegroting 2020 kan de prullenbak in, zo wordt in Den Haag gesteld. Die van Vught daarmee ook, want ruim 2/3de van onze ontvangsten (circa € 40 mln.) komen van het Rijk. Daarom ook heeft het CDA schriftelijk aangedrongen op een inzicht in de gevolgen van de Coronacrisis voor de financiën van onze gemeente. Zonder dat inzicht is een besluit over € 33 mln. bestuurlijk en financieel onverantwoord. Het kan zo maar betekenen dat Vught failliet gaat en haar zelfstandigheid verliest. Het CDA is van mening dat een van de grootste besluiten ooit in onze raad, een besluit met grote langjarige financiële consequenties voor onze gemeenschap, niet zo maar digitaal kan worden genomen. We zullen de signalen van onze burgers serieus moeten nemen. De besluitvorming zal moeten worden uitgesteld. Dat is eenvoudig te doen, want het Vughtse besluit moet toch al wachten op de N65 besluitvorming in Haaren en die vindt pas over een aantal maanden plaats. Uitstel betekent ook dat er tijd is om de financiële gevolgen van de Corona-crisis voor de gemeentelijke inkomsten en uitgaven door te rekenen. Alleen uitstel neemt de inwoners van Vught serieus. Alleen uitstel en de tijd nemen voor de financiële doorrekening van ons huishoudboekje maakt dat we zorgvuldig enverstandig kunnen besluiten. Zodat we niet onwetend en onvoorbereid over de grootste uitgave in de Vughtse geschiedenis ooit, gaan besluiten.

Projectplan Biosintrum

CDA CDA D66 Ooststellingwerf 27-02-2020 08:40

Projectplan Biosintrum Op 25 februari 2020 stond het procesvoorstel en de bijbehorende planning van het Biosintrum op de agenda van de Raad. Dit naar aanleiding van verontrustende berichten over de begroting. In november 2019 was er namelijk opnieuw gevraagd om meer budget, terwijl eerder was gezegd dat er geen overschrijdingen zouden zijn. In januari 2020 heeft de burgemeester hiervoor in het openbaar zijn excuses aangeboden. M.n. D66 was hierover niet tevreden en heeft in de Raad van februari 2020 een motie van wantrouwen richting burgemeester gepresenteerd. Deze motie heeft het bij lange na niet gehaald. Alle overige raadsleden vonden het te ver gaan. Wel is de motie van Fractie Ter Heide aangenomen. Die motie kwam erop neer dat we fouten uit het verleden moeten erkennen, maar er nu een streep onder moeten zetten. We willen vooruit kijken én er meer bovenop zitten. Het Biosintrum wordt nog steeds breed gedragen, zowel binnen als buiten de gemeente. Ook de ondernemers zijn er nog steeds enthousiast over en het heeft de steun van de provincie. Daar moet je zuinig op zijn. En als Raad zijn we ook nog steeds trots op het Biosintrum. Als CDA hebben we gewezen op de ingezette duurzaamheidsstrategie. Het toont van visie om daar niet van af te wijken. Als oplossingsrichtingen hebben wij aangegeven dat: - er een voorstel moet komen met mogelijke scenario’s - er dialoog en samenwerking moet plaatsvinden met ondernemers en andere partijen - de gemeente niet moet gaan ondernemen, maar faciliteren Het CDA ziet het Biosintrum nog steeds als parel voor het Noorden. Het is ons Unique Selling Point en dat moeten we koesteren. Daarbij staan wij nog steeds achter het unieke concept van samenwerking tussen onderwijs, overheid en ondernemers en de duurzaamheidsstrategie.

Maak eerlijke concurrentie voor Rotterdamse winkeliers mogelijk!

CDA CDA D66 Rotterdam 08-01-2020 12:54

Om lokale Rotterdamse winkeliers te steunen om de concurrentie aan te kunnen blijven gaan met ‘de grote jongens’ ziet het CDA Rotterdam kansen in een lokale Rotterdamse webshop. 24/7 365 dagen per jaar komen we grote (web)winkels en winkelketens als Bol.com, Amazon en Zara tegen, overal waar we heen gaan. Ze gebruiken op grote schaal algoritmes en big data analyses om consumenten te verleiden hun producten te kopen. Dit nekt de kleine, lokale, en innovatie Rotterdamse ondernemers en winkeliers. Zij kunnen nou eenmaal niet 12 uur per dag, 7 dagen in de week in de weer zijn, en ze hebben al helemaal niet de middelen om data analyse en algoritmes in te zetten om de Rotterdammers hun producten als eerste te laten zien. Lokale Rotterdamse winkeliers staan onder druk in hun strijd tegen grote ketens en webshop. Het CDA Rotterdam hecht grote waarde aan lokale winkeliers en daarom willen wij dat de Rotterdamse politiek de winkeliers op een slimme manier ondersteunen door een eerlijke concurrentie mogelijk te maken. Met regelmaat kloppen er ondernemers en winkeliers bij ons aan met schrijnende verhalen. Hoe ze aan de druk van de 24-uurs economie ten onder gaan, omdat het van ze verwacht wordt dat ze 7 dagen in de week én op koopavond open zijn. Voor veel kleine, lokale ondernemers is dit simpelweg onmogelijk omdat ze geen personeel hebben. Maar toch moeten ze, anders kunnen ze de deuren wel sluiten. Met hun initiatiefvoorstel ‘modernisering winkeltijden op zon- en feestdagen’ hebben D66, Leefbaar Rotterdam en Denk de Rotterdamse kleine ondernemers in een positie gedwongen die niet meer vol te houden is. Met als gevolg: een eenzijdig winkelaanbod van grote, internationale ketens. De aanpassing van de winkeltijden terugdraaien is niet op korte termijn te realiseren, daarom is het CDA Rotterdam naar andere mogelijkheden gaan kijken hoe we de kleine Rotterdamse ondernemers en winkeliers toch kunnen helpen om te concurreren met grote ketens en webshops. Daarom viel ons oog op een zeer interessant initiatief uit Groningen. De Groningse winkeliers willen én durven de concurrentie aan te gaan met grote webwinkels zoals bol.com en Amazon. Hier hebben ze een innovatieve oplossing voor gevonden: een lokale webshop. Een webshop waar je producten kunt bestellen bij lokale winkels en ondernemers. Hierdoor kunnen de Groningers in hun koopgedrag de lokale boekwinkel en kledingwinkel steunen in plaats van hun geld uit te geven bij de grote internationale winkelketens en webshops. Bijkomende voordelen van een lokale webshop zijn de snelle levertijd (binnen vier uur), aangezien de producten van ondernemers uit de buurt komen. Daarnaast is er nog een belangrijk duurzaam aspect. De bezorging kan gedaan worden met de fiets, er komen dus geen vervuilende vrachtauto’s en bestelbusjes aan de pas. De belangrijkste factor voor succes voor een dergelijk initiatief is de opschaling. De webshop moet op gegeven moment genoeg bezoekers trekken en een groot genoeg aanbod hebben om een interessant alternatief te worden voor webwinkels als bol.com en amazon. Maar voor opschaling is eerst een start nodig en dáár kan de gemeente de helpende hand bieden. Daarom zou het CDA Rotterdam graag zien dat de gemeente een dergelijk initiatief gaan ondersteunen en faciliteren door het beschikbaar stellen van data, algoritmen en eventueel een startsubsidie, waardoor de Rotterdammers hun weg gaan vinden naar de lokale webshop, en de webshop hierdoor een succes gaat worden. Over hoe we dit kunnen gaan realiseren heeft het CDA Rotterdam vragen gesteld aan het college: https://rotterdam.raadsinformatie.nl/document/8330559/1/20bb104 .

CDA steunt ondernemers Tamboerpassage

CDA CDA GroenLinks D66 VVD Hoogeveen 30-11-2019 19:08

CDA Hoogeveen juicht plan ondernemers Tamboerpassage toe CDA Hoogeveen heeft donderdag het college opnieuw opgeroepen een open houding aan te nemen richting de ondernemers van de Tamboerpassage. Maandag liet de Vereniging van Eigenaren (VVE) van de Tamboerpassage weten graag met de gemeente in gesprek te gaan over de toekomst van het complex. CDA-fractievoorzitter Erik-Jan Kreuze vroeg de wethouder de VVE de ruimte te geven om met hun plannen te komen. Donderdag vergaderde de raad over een aanpassing van de verhuisregeling die ondernemers moet stimuleren om te verhuizen van bijvoorbeeld de Schutstraat en de Tamboerpassage naar de Hoofdstraat. Dit volgt op het raadsbesluit van anderhalf jaar geleden, waarmee bepaald werd dat het winkelcentrum van Hoogeveen moest inkrimpen om levensvatbaar te blijven en leegstand tegen te gaan. Ook toen, in 2017, riep het CDA het college op om in gesprek te blijven met vooral de ondernemers in de Tamboerpassage. Met de steun van alle fracties, behalve de VVD, GroenLinks en D66, werd toen in de centrumvisie opgenomen dat ‘er samen met de ondernemers en vastgoedeigenaren zou worden onderzocht hoe de toekomst van de Tamboerpassage eruit moest zien.’ Afgelopen anderhalf jaar zijn er volop gesprekken tussen ondernemers en gemeente geweest. Op de berichtgeving rond de nieuwe verhuisregeling reageerden de ondernemers afgelopen week met de aankondiging van een eigen plan voor de toekomst. Woordvoerder Jean Christophe Poiron deed via de media de volgende oproep: ‘Laten we met de gemeente op creatieve wijze een alternatief plan maken met de komst van bijvoorbeeld starters- en zorgwoningen, maar ook huizen in de koopsector.’ Het CDA juicht deze ontwikkeling van harte toe, zegt Kreuze: ‘Wij zijn blij dat de ondernemers uit de Tamboerpassage zelf met plannen komen. Het complex zit tussen horeca en cultuurinstellingen in en bovendien is er woningbouw mogelijk, er zou daar dus iets moeten kunnen gebeuren.’ Dat de ondernemers uit de Tamboerpassage nu zelf en gezamenlijk met plannen komen voor herontwikkeling, is extra belangrijk omdat de ondernemers van elkaar afhankelijk zijn. Kreuze waarschuwt het college dan ook voor een uitrookbeleid: ‘De ondernemers zitten samen onder één dak. Als een aantal ondernemers verhuist, met of zonder verhuisregeling van de gemeente, wordt het voor de achterblijvende ondernemers steeds moeilijker. Een gezamenlijk plan voor herontwikkeling is dus uiteindelijk voor iedereen beter.’

bijdrage CDA-motie GZInext

CDA CDA D66 Emmen 10-05-2019 06:02

Als gevolg van het gasbesluit dreigen in Drenthe, zo staat te lezen in het werkgelegenheidsplan Drenthe 4.0, 7000 banen te verdwijnen. Een coalitie van regionale stakeholders *) hebben gezamenlijk gewerkt aan een aanpak om dit verlies van werkgelegenheid het hoofd te bieden. Dit plan – Drenthe 4.0 - focust op (nieuwe) werkgelegenheid en verduurzaming van de energievoorziening. Een van de onderdelen van het plan Drenthe 4.0 is hergebruik van de bestaande gasinfrastructuur. Een voorbeeld hiervan is de herontwikkeling van de GZI (gasontzwavelingsinstallatie) in Emmen. GZI kan herontwikkeld worden tot GZInext - een groene energiehub die belangrijke energiestromen aan elkaar koppelt. En kijkend daarnaar zit Emmen in een unieke positie. We hebben niet alleen de beschikking over groene elektriciteit, de mogelijkheden om groene waterstof te maken, de infrastructuur om waterstof te transporten en een industrieterrein Emmtec, die van grijs naar groen moet overgaan. Deze kans op nieuwe werkgelegenheid én de kans op nieuwe opleidingen moeten we pakken. En daar gaat het ons bij deze motie vooral om: de focus op nieuwe werkgelegenheid en door verduurzaming kansen voor nieuwe opleidingen. In onze ogen moeten we deze ontwikkeling, daar waar mogelijk, stimuleren ! Dit kunnen we o.a. doen door te onderzoeken of het mogelijk is zonne- en windmolenparken rechtstreeks te koppelen aan de initiatieven op het GZI next terrein; Hiermee doen we iets aan de problematiek rond congestie, geven we een impuls aan het maken van echt lokale groene waterstof en wordt voor andere particuliere initiatieven ruimte geschapen om aan te sluiten op het bestaande elektriciteitsnetwerk.Verder kunnen we er bij de Minister van Economische Zaken er op aandringen dat de subsidie die nu geldt voor de koppeling aan het elektriciteitsnet óók gaat gelden voor de rechtstreekse levering aan waterstoffabrieken (punt 2 van onze motie).Kansen liggen daadwerkelijk om de hoek … De NAM is druk doende om op bestaande NAM locaties elektrolysers te plaatsen om lokaal groene waterstof te kunnen produceren en Emmtec via het bestaande leidingnetwerk te voorzien van de nieuwe brandstof. Met deze motie willen we benadrukken dat we anders moeten gaan kijken, mogelijkheden zien en pakken om nieuwe werkgelegenheid te stimuleren en nieuwe scholingsmogelijkheden te omarmen. Het zou toch mooi zijn dat we naast een opleiding voor Solar Engineer (bekend gemaakt bij de opening van Zonnepark Oranjepoort) ook kunnen starten met een unieke opleiding tot Waterstof Engineer. Het gaat ons niet om de afzonderlijke initiatieven. Zonneparken worden wel gebouwd. GZI terrein wordt wel ontwikkeld. Het gaat ons om op een slimme manier koppelen van deze initiatieven. Zon op GZI, GZI op Emmtec. Hiermee laat je zien : Emmen maakt er werk van. Nu lees ik veel over Delfzijl, Eemshaven en Rotterdam. Wij als CDA, D66 en SP willen Emmen in dit rijtje. Voor nieuwe werkgelegenheid en nieuwe opleidingsmogelijkheden.   *) Attero, RENDO, NAM, Drenthe College, de gemeenten Assen en Emmen en de provincie Drenthe CDA fractie - Dirk van Dijken

Opinie - Autoluwe binnenstad en de Mobiliteitsnota: ruimte voor appèl?

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Leiden 08-12-2018 15:56

In 2019 gaat het College van D66, GroenLinks en PvdA de Mobiliteitsnota herzien. Dit betekent dat zij met een actualisatie komen van het verkeers- en vervoersbeleid. Maatregelen wat betreft fietsverkeer, openbaar vervoer, parkeren en autoverkeer. Eén van de onderwerpen die een aanscherping van de Mobiliteitsnota 2015-2022 kent, is de zogenaamde ‘autoluwe binnenstad’. Wat betekent dat voor de Leidenaren en voor welk probleem is het een oplossing? Waar D66 het een paar jaar geleden nog niet zag gebeuren dat de binnenstad autoluw zou zijn voor 2022, proberen zij nu met GroenLinks en de PvdA de auto haastig de stad uit te dwingen. Grote delen van de stad moeten autoluw gemaakt worden (zo weinig mogelijk auto’s) en sommige delen zelfs autovrij. Ofwel: verboden voor auto’s! Het doel van deze maatregelen is om de binnenstad aantrekkelijker te maken voor inwoners, bezoekers en bedrijven. Maar is een aantrekkelijke binnenstad ook een binnenstad zonder auto’s vragen wij ons in de CDA-fractie af? Is deze coalitie niet te vlug van de voorzichtigheid van D66 afgesprongen? Wij ondersteunen het beoogde doel van de maatregel, laat dat duidelijk zijn. Het behoeft geen uitleg dat het CDA pal staat voor het vergroten van veiligheid van de inwoners en dat wij Leiden graag zo aantrekkelijk mogelijk willen maken voor Leidenaren, gasten en de Leidse ondernemer. Tegelijkertijd vragen wij ons wel af hoe je de stad aantrekkelijk maakt voor Leidse ondernemers als je ervoor zorgt dat hun klanten uit de regio de binnenstad niet meer inkomen. Of hoe het voor ouders mogelijk blijft om de kinderen ’s avonds in het donker naar de sporthal, bioscoop of koopavond te brengen? Of naar de Winter Wonder Weken inclusief ijsbaan zoals die nu worden georganiseerd? Kunnen grootouders nog gemakkelijk op bezoek komen en kunnen ze nog normaal uit eten in Leiden? Wij voorzien dat het onbedachtzaam autoluw maken van de stad nadelige effecten kan hebben voor de bewegingsvrijheid van de Leidse samenleving. Een autoluwe binnenstad klinkt heel hip en bij de tijd, maar het heeft echt wel wat nadelige praktische gevolgen. Het CDA doet zoals bekend graag een appèl op de samenleving. We willen dat Leidenaren zelf van alles ondernemen en voor een ander klaarstaan. Dan versterken Leidenaren immers hun omgeving en de stad! Leidenaren moeten die mogelijkheid dan wel hebben, en niet beperkt worden door de ambities van het stadsbestuur. Wij vinden het belangrijk dat er een appèl op de Leidse samenleving gedaan kan blijven worden. Dat wordt ook de inzet van onze fractie bij de behandeling van de Mobiliteitsnota: ga eerst met de buurt in gesprek, neem de ervaring van ondernemers en buurtbewoners serieus. Bekijk daarna nogmaals of het waardevol is om het stadsdeel autoluw te maken. Begin eens op plekken waar het kan en waar het niet de stad meteen lam legt. Begin op een plek waar de mogelijkheden voor Leidenaren om elkaar te helpen niet wordt beperkt, de veiligheid en de leefbaarheid verbeterd wordt en de kracht van de Leidse ondernemer niet verzwakt. Alleen daar voegt het inperken van autoverkeer pas iets toe. Partij-ambities versterken de stad niet. De verantwoordelijke Leidenaar wel. Jonathan Provoost, woordvoerder bereikbaarheid en parkeren CDA Leiden. Heeft u vragen over bereikbaarheid, mobiliteit of parkeren, of een andere vraag of opmerking, mail dan naar fractie@cdaleiden.nl

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.