Nieuws van GroenLinks over VVD inzichtelijk

12 documenten

Tijdelijke zondagsopenstelling winkels | Ridderkerk

GroenLinks GroenLinks VVD Ridderkerk 10-06-2020 00:00

Nu het steeds drukker wordt in de winkelstraten doen de VVD Ridderkerk en GroenLinks een voorstel dat de winkeliers in Ridderkerk de mogelijkheid geeft tot 31 December 2020 op zondag hun deuren te openen. Een extra openingsdag spreidt de bezoekers waardoor het makkelijker wordt om 1,5 meter afstand te houden in de winkelstraten.

Björn Ros van GroenLinks, die aan een winkelstraat woont, ziet het elk weekend drukker worden op het dorp. 'Vooral op vrijdag en zaterdag wordt het steeds drukker en is het moeilijker om 1,5 meter afstand te houden. Vanwege gezondheidsredenen is het erg belangrijk dat dit wel gebeurt' volgens Björn.

Daarnaast hebben omringende gemeenten, zoals Barendrecht en Rotterdam, al wel een zondagsopenstelling van de winkels. Hierdoor vloeit koopkracht op zondag weg terwijl ondernemers door de coronamaatregelen aanzienlijk minder of zelfs geen inkomsten hebben gehad. 'De ondernemers in Ridderkerk zijn hard geraakt door de noodzakelijke maatregelen voor de bestrijding van het coronavirus. Wij denken dat een zondagopenstelling een stimulans zal geven voor de Ridderkerkse ondernemers en winkeliers' aldus Ilse Verdiesen van de VVD Ridderkerk.

Het voorstel voor de zondagsopening wordt tijdens de raadsvergadering van donderdag 11 juni ingebracht. Het is voor ondernemers en winkeliers mogelijk om tijdens deze raadsvergadering in te spreken om hun standpunt over de zondagsopening kenbaar te maken.

De Leidse Zomer. Een verantwoorde en levendige zomer! | Leiden

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Leiden 27-05-2020 00:00

Maandag 25 mei is het pamflet De Leidse Zomer aangeboden aan onze wethouder Yvonne van Delft. Het pamflet, een initiatief van D66 en PvdA, en ondersteund door GL, CDA, VVD en Partij Sleutelstad, roept op tot actie voor een verantwoorde en levendige en Leidse zomer, zodat Leidenaren ook in 'coronatijd' kunnen genieten van onze bruisende stad. Bovendien kunnen de door de crisis getroffen ondernemers en de cultuursector zo hopelijk meer inkomsten verwerven.

“Niet wat niet kan, maar wat wel kan. Dat is de basis van dit pamflet” zegt onze woordvoerder Economie en Cultuur Walter van Peijpe. Walter is enthousiast over het pamflet en blij met de brede steun uit gemeenteraad.

 

Ruimte aan verantwoorde initiatieven

Veel Leidenaren gaan deze zomer niet op vakantie, maar willen wel op een verantwoorde manier kunnen genieten van onze mooie Sleutelstad. In het pamflet wordt het college opgeroepen om deze zomer kleinschalige en tijdelijke initiatieven in de hele stad mogelijk te maken, zodat activiteiten op het gebied van horeca, cultuur, retail, sport en spel op een veilige en verantwoorde manier plaats kunnen vinden.

 

Kansrijke locaties en tijdelijke autoluwe binnenstad

Het pamflet betreft zowel de binnenstad, als de Leidse wijken. Een veelheid aan activiteiten verspreid over de hele stad is belangrijk om drukte in het centrum te verlichten. Ook willen de zes partijen meer ruimte creëren in de binnenstad door een gedeelte van de binnenstad tijdelijk af te sluiten voor auto’s. Deze maatregel creëert meer ruimte in de binnenstad en is belangrijk voor een verantwoorde Leidse zomer in de anderhalvemetersamenleving.

 

Door de extra ruimte en maatwerk van de gemeente moet het bijvoorbeeld makkelijker worden om in deze zomerperiode een buitenbar te openen, een foodtruck te plaatsen en in de buitenlucht een film, voorstelling of expositie te bekijken. Jongeren zouden kunnen genieten van een tijdelijk stadsstrand aan de Vliet, een jeu-de-boulesbaan op de Hooglandse Kerkgracht of andere pop-upinitiatieven op het gebied van cultuur, sport, spel en bewegen.

 

Ook wordt een oproep gedaan aan alle Leidenaren: ga met elkaar in gesprek over wat er wél kan in de stad en kom in actie. Je kunt natuurlijk ook iets voor je eigen buurt organiseren, eventueel ondersteund door een subsidie. Zo zorgen we er samen voor dat ondernemers in de horeca-, evenementen- en cultuursector weer inkomsten genereren en dat Leidenaren kunnen genieten van hun eigen stad. Zo maken we samen de stad levendig!

Kringloopwinkels op ...

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Doetinchem 28-06-2019 14:53

Kringloopwinkels op bedrijventerreinen Bijdrage van Marcella Heerenveen Om duidelijkheid te bieden aan huidige en nieuwe ondernemers op bedrijventerreinen en om illegale vestiging op bedrijventerreinen tegen te gaan heeft het Doetinchemse college een nieuw beleidskader ‘Bedrijventerreinen in Verandering’ (BIVA) opgesteld. Voor GroenLinks zat de grootste zorg bij dit beleidskader in de beperking die zou gaan gelden voor kringloopwinkels. Gelukkig vonden we medestanders in de gemeenteraad en werd het beleidskader aangepast om kringloopwinkels in onze gemeente langdurig te behouden. Op dit moment hebben kringloopwinkels zich gevestigd op bedrijventerreinen die daar volgens het bestemmingsplan illegaal zitten. Het nieuwe beleidskader stelt dat de huidige kringloopwinkels op bedrijventerreinen mogen blijven, maar nieuwe winkels zich zouden moeten vestigen in en rondom het centrum. Iedereen weet dat de panden daar duurder zijn en dat het opstarten van een grote kringloopwinkel daardoor zeer waarschijnlijk niet rendabel is. Moeten we dan illegale activiteiten op bedrijventerreinen toestaan? Natuurlijk niet, maar illegaliteit kun je ook oplossen door het beleid aan te passen. Wij vinden dat er in onze gemeente ruimte moet blijven voor kringloopwinkels op een bedrijventerrein. Kringloopwinkels zijn in meerdere opzichten belangrijk. Ten eerste is het hergebruiken van huisraad een belangrijke bijdrage aan de circulaire economie. Ten tweede zijn tweedehands spullen beter betaalbaar voor mensen met een smalle beurs. Ten derde, wanneer kringloopwinkels worden gerund door vrijwilligers, is het een belangrijke dagbestedingsplek. Tot slot zijn er winkels die hun opbrengst investeren in projecten voor de allerarmsten. Deze kringloopwinkels wil je toch voor altijd behouden voor je gemeente? Je wilt ze toch de mogelijkheid geven om te kunnen verhuizen wanneer ze in hun huidige pand uit hun jasje groeien? Daarom diende GroenLinks samen met PvdA, CDA, VVD, D66 en LBD een amendement in waarin we de wethouder vroegen om een concentratie van kringloopwinkels op één bedrijventerrein blijvend toe te staan. Tijdens het debat bleek dat de meeste partijen kringloopwinkels op een bedrijventerrein wilden toestaan. Vervolgens vroeg wethouder Sluiter om het amendement aan te passen om de haalbaarheid hiervan te kunnen garanderen. Zij wilde alleen bestaande kringloopwinkels een plek geven op bedrijventerrein Hamburgerbroek of Verheulsweide. Nieuwe kringloopwinkels kunnen zich met deze aanpassing alleen nog vestigen op plekken met de bestemming detailhandel (vooral in en rondom het centrum). GroenLinks was niet enthousiast over deze beperking. Wij willen dat circulaire economie ruim baan krijgt in onze gemeente en kringloopwinkels horen daarbij. GroenLinks wilde echter zeker zijn dat er überhaupt een aanpassing van het beleidskader zou komen en heeft daarom ingestemd met het amendement en vervolgens ook met het beleidskader. Uiteindelijk zal de duidelijkheid die dit beleidskader gaat bieden het vestigingsklimaat in onze gemeente verbeteren en leegstand tegengaan. Ook zal er ruimte zijn voor innovatieve ontwikkelingen, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid.

kringloopwinkels op bedrijventerreinen | Doetinchem

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Doetinchem 28-06-2019 00:00

Om duidelijkheid te bieden aan huidige en nieuwe ondernemers op bedrijventerreinen en om illegale vestiging op bedrijventerreinen tegen te gaan heeft het Doetinchemse college een nieuw beleidskader ‘Bedrijventerreinen in Verandering’ (BIVA) opgesteld. Voor GroenLinks zat de grootste zorg bij dit beleidskader in de beperking die zou gaan gelden voor kringloopwinkels. Gelukkig vonden we medestanders in de gemeenteraad en werd het beleidskader aangepast om kringloopwinkels in onze gemeente langdurig te behouden.

Op dit moment hebben kringloopwinkels zich gevestigd op bedrijventerreinen die daar volgens het bestemmingsplan illegaal zitten. Het nieuwe beleidskader stelt dat de huidige kringloopwinkels op bedrijventerreinen mogen blijven, maar nieuwe winkels zich zouden moeten vestigen in en rondom het centrum. Iedereen weet dat de panden daar duurder zijn en dat het opstarten van een grote kringloopwinkel daardoor zeer waarschijnlijk niet rendabel is. Moeten we dan illegale activiteiten op bedrijventerreinen toestaan? Natuurlijk niet, maar illegaliteit kun je ook oplossen door het beleid aan te passen. Wij vinden dat er in onze gemeente ruimte moet blijven voor kringloopwinkels op een bedrijventerrein. Kringloopwinkels zijn in meerdere opzichten belangrijk. Ten eerste is het hergebruiken van huisraad een belangrijke bijdrage aan de circulaire economie. Ten tweede zijn tweedehands spullen beter betaalbaar voor mensen met een smalle beurs. Ten derde, wanneer kringloopwinkels worden gerund door vrijwilligers, is het een belangrijke dagbestedingsplek. Tot slot zijn er winkels die hun opbrengst investeren in projecten voor de allerarmsten. Deze kringloopwinkels wil je toch voor altijd behouden voor je gemeente? Je wilt ze toch de mogelijkheid geven om te kunnen verhuizen wanneer ze in hun huidige pand uit hun jasje groeien? Daarom diende GroenLinks samen met PvdA, CDA, VVD, D66 en LBD een amendement in waarin we de wethouder vroegen om een concentratie van kringloopwinkels op één bedrijventerrein blijvend toe te staan. Tijdens het debat bleek dat de meeste partijen kringloopwinkels op een bedrijventerrein wilden toestaan. Vervolgens vroeg wethouder Sluiter om het amendement aan te passen om de haalbaarheid hiervan te kunnen garanderen. Zij wilde alleen bestaande kringloopwinkels een plek geven op bedrijventerrein Hamburgerbroek of Verheulsweide. Nieuwe kringloopwinkels kunnen zich met deze aanpassing alleen nog vestigen op plekken met de bestemming detailhandel (vooral in en rondom het centrum). GroenLinks was niet enthousiast over deze beperking. Wij willen dat circulaire economie ruim baan krijgt in onze gemeente en kringloopwinkels horen daarbij. GroenLinks wilde echter zeker zijn dat er überhaupt een aanpassing van het beleidskader zou komen en heeft daarom ingestemd met het amendement en vervolgens ook met het beleidskader. Uiteindelijk zal de duidelijkheid die dit beleidskader gaat bieden het vestigingsklimaat in onze gemeente verbeteren en leegstand tegengaan. Ook zal er ruimte zijn voor innovatieve ontwikkelingen, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid.

 

Duurzaamheidslening voor ...

GroenLinks GroenLinks VVD Doetinchem 09-11-2018 15:30

Duurzaamheidslening voor ondernemers Bijdrage van Anne Marie Kamphuis Als GroenLinks vinden wij het belangrijk dat al onze inwoners in de gelegenheid gesteld worden hun leef- en werkomgeving duurzaam in te richten. Op dit moment lijkt dit nog een vrijwillige keuze van het individu te zijn, maar we zullen met ons allen steeds meer bewust worden van een collectieve opgave in deze. Dat betekent enerzijds dat we als burger of ondernemer kunnen en mogen rekenen op een overheid die ons daarin ondersteunt en anderzijds dat wij ook zélf onze verantwoordelijkheden kennen en serieus nemen. GroenLinks steunde gisterenavond bij de behandeling van de programmabegroting de motie “stimuleringsregeling voor bedrijven en non-profit” van de VVD, maar heeft daarbij nog wel een enkele wens: Ondernemers die een duurzaamheidslening verkrijgen, worden wat ons betreft verondersteld duurzaamheid in een breder perspectief te plaatsen en hun handelwijze hieraan aan te passen door bijvoorbeeld in de winter de deuren te sluiten - dan heb ik het over de winkels in de binnenstad, waar we kortgeleden als GroenLinks nog opmerkingen vanuit onze achterban over ontvingen - maar ook om eens kritisch te kijken naar de herkomst van grondstoffen en de productiewijze van goederen. Want ook elders in de keten van het eindproduct wordt er wellicht verkwistend en niet-duurzaam omgesprongen met energie, met mensen..... Tot slot willen we als GroenLinks benadrukken dat we blij zijn met de toevoeging in de motie, dat de duurzaamheidslening bedoeld is voor ondernemers met weinig vet op de botten, zoals letterlijk te lezen viel in deze motie.

Maidenspeech Eva de Bruijn: ga door met de 'verlaatjes' | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Eindhoven 03-10-2018 00:00

Raadslid Eva de Bruijn debuteert in de raadsvergadering van 2 oktober met een maidenspeech die pleit voor het doorzetten van de zogenoemde 'verlaatjes': de speciale ontheffingen die horecaondernemers een aantal keer per jaar kunnen aanvragen voor bepaalde locaties in Eindhoven. De motie is omarmd door het college en aangenomen door de raad. 

Lees hieronder de volledige speech.

Dank u wel voorzitter.

Ooit was Eindhoven een Middeleeuws dorp, waar paard en wagen door de straten kletterden en waar je een boete kreeg als je na 12 uur de deur uitging. Inmiddels zijn we aan het uitgroeien tot een internationale hotspot, waarin we met een steeds diverser wordende groep inwoners bouwen aan de maatschappelijke en technologische vooruitgang van onze samenleving. Om onze toppositie te versterken en deze vooruitgang te stimuleren, moeten we ook een aantrekkelijke stad zijn voor studenten, internationale kenniswerkers, creatievelingen, techneuten en designers. Een groep die veel waarde hecht aan een divers nachtleven, breed cultureel aanbod en een bruisende atmosfeer.

Maar: Is het Eindhovense nachtleven bruisend genoeg? Dat is de vraag die gesteld werd aan de 350 aanwezigen tijdens het Debat van de Eindhovense Nacht. 350 stemden ‘nee’. Voor GroenLinks was dit debat de aanleiding om twee nachtlevensessies te organiseren. Hier zijn een hoop ideeën uit voortgevloeid die nog steeds op ons netvlies staan. Eén van de hot topics was de pilot verlaatjes, die vorig jaar is ingevoerd mede dankzij de inspanningen van mijn mede-indieners D66 en VVD.

Met de verlaatjes kunnen horecaondernemers op bepaalde locaties in Eindhoven een aantal keer per jaar een ontheffing aanvragen om langer open te blijven voor publiek. Bij het vaststellen van het horecabeleidsplan waar dit onder valt heeft de raad meegegeven dat draagvlak bij de omwonenden een vereiste was. Tijdens de pilotperiode hebben enkele ondernemers van de verlaatjes gebruik gemaakt, de Effenaar en de bioscoop.

Uit de informatie en ervaringen die we hebben opgehaald uit de nachtlevensessie, blijkt voorlopig dat de pilot een succes is voor de stad. Ten eerste kon de Effenaar een breder cultureel programma aanbieden, met andere genres en nieuwe organiserende partijen. Denk aan techno en Nachtcollege. Sommigen zien dit misschien als ‘boem boem’ muziek, maar binnen mijn eigen netwerk van internationale studenten en creatievelingen worden deze niches erg gewaardeerd. Ten tweede hebben de verlaatjes op deze manier ook gezorgd voor een breder publiek. Dit had ook positieve financiële gevolgen. En tot slot, heel belangrijk, het aantal incidenten tijdens deze periode was nul. Het aantal klachten van omwonenden… ook nul.

Pilots zijn bedoeld om te experimenteren, om uit te proberen, en als het een succes is, verwacht je dat er op doorgebouwd wordt. Helaas blijft de evaluatie uit en zijn de culturele en commerciële ontwikkelingen nu platgelegd. Partijen die hier iets willen organiseren, moeten worden afgebeld en kloppen misschien de volgende keer bij een andere stad aan. Hierdoor is een vervelend vacuüm ontstaan voor de stad. Zowel voor de inwoners – die een stijgende lijn zagen in de diversiteit en het aanbod van het nachtleven– als de ondernemers – die willen doorbouwen op dit voorlopige succes.

De indieners van deze motie vinden daarom ook dat je het niet kunt maken om ondernemers nu in dit gat te laten vallen. Stopzetten van de Pilot Verlaatjes is geen pauze maar een achteruitgang voor onze groeiende stad. Daarom roepen wij op om:

Ten eerste de ‘verlaatjes’ in huidige vorm door te laten gaan totdat de evaluatie is besproken in de gemeenteraad.

Ten tweede om, gezien het voorlopige succes, bij de evaluatie mee te nemen of de verlaatjes ook op andere gebieden van toepassing kunnen zijn. 

Deze motie is ingediend door GroenLinks, VVD, D66, CDA, LPF, Leefbaar Eindhoven, 50PLUS, DENK en Ouderen Appèl Eindhoven.

Lees de door de raad aangenomen motie 

 

Clone of GL Raadslid bijdragen Raadsvergadering 18 juni 2018 | Veendam

GroenLinks GroenLinks VVD PvdA Veendam 10-07-2018 00:00

Op 9 juli 2018 was de laatste raadsvergadering voor het zomer reces, waar GroenLinks Veendam weer een raadslid heeft. Hieronder de bijdragen

Agendapunt 5. Ingekomen stukken

Voorzitter, graag ik een handvol opmerkingen plaatsen.

5.03 - Weliswaar ligt de bevoegdheid bij het College, maar de fractie GroenLinks zou het zeer op prijs stellen wanneer de subsidieregeling detailhandel in de Commissie Fysiek zou kunnen worden behandeld.

5.09 - De brief inzake overlast Provinciehoek is gericht aan de Raad; de Raad zou dan ook moeten antwoorden, dunkt mij. Gaarne behandelen in de Commissie.

5.18, 5.19, 5.21 - De vragen van de respectievelijke fracties VUK en SP (zonnepark; riool kerkstraat; incident zoutwinning) leven bij ons ook. Wij zien uit naar een schriftelijk antwoord van het College op een later moment.

Agendapunt 11. Jaarrekening 2017 + Voorjaarsnota 2018 Algemene beschouwingen

Voorzitter, de fractie GroenLinks heeft met belangstelling nota genomen van de Voorjaarsnota 2018. Staat mij toe om puntsgewijs de onderwerpen langs te gaan, volgens onze links-liberale, duurzame, sociale en tolerante meetlatten.

Blz. 8 B&O blok ontwikkelingen 2018 – Wij lezen dat het College de aandacht wil richten op een “meer eenduidige ambtelijke en bestuurlijke aansturing”. Welk onderdeel heeft meer aandacht nodig? Voorts lees ik: “Meer gezamenlijk beleid van de beide gemeentes”. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat kan niet over de Raden gaan, aangezien de gemeentes nog zelfstandig zijn. Is dit een vooruitspiegeling op een herindeling of gaat dit over zaken van medebewind? Meeliftend bij de schriftelijke vraag van de VVD (klantcontactcentrum), zou ik het College willen vragen of de 80% nog in 2018 gehaald kan worden.

Blz.11 –Daar lees ik ‘fieldmanagement’. Ik ben slechts kwart- Engels en zeker geen native speaker, maar ik vermoed sterk dat uw hang naar Anglicismen een beetje over de top gaat. Een Brit zou dit vermoedelijk ‘ground management’ noemen, of ‘accomodation management’. Bij ‘field management’ denken wij aan taakveldbeheer. Doch dit volstrekt terzijde. Indien u mij zou vragen om een inhoudelijke reactie, zou ik mij lichtjes verbaasd hardop afvragen of een plan voor het gebruik van grasvelden (ik ben bovenaan blz 12) niet per definitie gemaakt zou moeten zijn op het gebruik ervan en op de werking van de seizoensinvloeden.

Blz 25 – GroenLinks is verheugd over uw voornemen de 30-km-zones uit te breiden. Ook is het goed te lezen dat de verkeersveiligheid van de fietsroutes redelijk goed op orde is dat u maatregelen neemt om daar waar nodig dit op niveau terug te brengen.

Blz 28 – Onze fractie heeft met blijdschap kennis genomen van uw voornemen om stapsgewijs over te gaan naar schone en duurzame energie. Ook de energie-scan kan op onze vreugde rekenen. Voortbordurend op de schriftelijke vraag van de PvdA (met dank), spreekt GroenLinks de wens uit dat de ‘volgende fase’ die u noemt spoedig mag aanbreken.

Blz 34 – Fin. Zelfredzaamheid. Bestrijden van armoede en kinderen niet hiervan de dupe laten zijn, kan vanzelfsprekend op onze volle support rekenen en ik denk wel van een ieder hier in deze Raadszaal. Datzelfde geldt ook voor uw wensen om meer mensen vrijwilligerswerk te laten doen alsmede voor de gemeenplaatsen ‘ontwikkelen van talent en creëren van kansen. Prachtig. Ik krijg er een warm gevoel van van binnen, merkte een steunfractielid op. Op de keeper beschouwd staat er echter niet zoveel. De fractie GroenLinks is zeer benieuwd hoe het College dit concreet wil gaan doen. In moderne taal: hoe dit S.M.A.R.T. gemaakt gaat worden. Wij vragen dan ook om een periodieke – zeg per kwartaal – rapportage naar de voortgang betreffende deze dossiers. Als ik u twee kleine suggesties mag doen om de armoede concreet te bestrijden: 1. Voer een Parkstadpas in (gelijk de Groninger Stadjerspas) zodat de laagste en lage (boven de bijstandsnorm – dat is de kwestbare groep, die veel misloopt) inkomensgroepen respectievelijke gratis of voor heel weinig kunnen sporten of van cultuur kunnen genieten. 2. Doe de volgende jaren de gemeentelijke heffingen nu eens niet omhoog voor de lage inkomens. Voor de goede orde: ik heb het dan niet over de groep die kwijtschelding kan aanvragen (een relatief kleine groep), maar juist de groepen erboven die telkens in die beruchte armoedeval lopen. College, neem deze handschoen op en houdt ons om de zoveel maanden op de hoogte a.u.b.

Blz 49 Compaen – Uw voornemen is om de wachtlijst op te lossen en om de werkdruk te verlagen. Dat betekent meer personeel erbij, dus hetzelfde werk doen met meer menskracht? Zodra de wachtlijst opgeschoond is, blijft dan het nieuwe personeel dan? Overigens haal je psychische werkdruk niet weg middels meer personeel.

Blz 53 – Verkeersmaaregelen Autorama – Ons inziens lijken deze maatregelen - die an sich goed zijn – nogal gericht op autoverkeer en niet op voet-/fietsverkeer. Ik zou de wethouder willen vragen hier extra rekening mee te willen houden.

Blz 53 – Bijenstal op de jeugdtuinen – Goed initatief. Aanhakend bij de ingezonden tips voor een bewust insektenbeheer door mw. De Ruiter-Smeets (in de Weekpost nr 27-03), zou GL een lans willen breken voor zgn insectenhotels, aan bijv. de uitvalswegen van Veendam. Voor de redacteur: er staat ‘jeugdtuinere’. Typfoutje.

Blz. 66 – De extra bijdrage aan de ODG stijgt de komende drie jaar wel heel erg sterk, van 12,6 via 20,2 naar 36,7 K. Graag van het College hier een nadere toelichting bij.

Blz 77 – Uw plannen m.b.t. de aanpak van de verkeersveiligheid in de schoolomgeving vinden wij goed.

Blz 77 Stimuleringsregeling aanpak leegstand centrum – Vz., ondernemers met geld paaien om te verkassen, druist in tegen de kernwaarde van de liberale vrije markt en is m.i. een verkwisting van publieke middelen. Een betere oplossing lijkt mij is het opleggen van een bestuurlijke boete voor de verhuurders bij leegstand. Dat brengt – leve Adam Smith – de huurprijzen vanzelf omlaag en worden winkeliers met de onzichtbare hand richting centrum geleid. En anders leveren de boetes geld op voor de gemeente. Voorts lees ik dat de stimuleringsregeling wordt ingezet voor het transformeren van leegstaand vastgoed naar andere functie. Lees ik dit goed? Dat de gemeente gaat betalen om van lege winkelpanden woningen te maken? Dat zou “van de zotte” zijn. Ik hoop vurig dat ik dit verkeerd interpreteer. Dan nog wat: misschien moeten we eerlijk inzien dat de oude tijden vervlogen zijn. Kopen doen veel mensen via internet, winkelen doen velen in de randgemeenten of in de stad. Ik denk misschien wat tegendraads, maar ik meen het wel: Stadskanaal, Hoogezand en Assen hebben een prachtig opgeknapt winkelcentrum. Ideaal, dan hoeven wij dat in Veendam dus niet meer te doen. Zo komen we niet in de vicieuze cirkel dat alles om ze zoveel jaar zogenaamd anders, mooier en beter moet.

De aanpak van gevels en puien – Waarom kunnen ondernemers niet hun eigen puien betalen? Begrijp me goed: ik ben een zeer gelukkig inwoner van onze groene, rustige parkstad (turfdorp, zo u wilt), maar: geld steken in Veendam is onbegonnen werk. Ons centrum is niet meer aantrekkelijk te krijgen, of er moet onvoorstelbaar veel geld in. Loop dadelijk in de schorsing even het balkonnetje op en kijk naar buiten door de bril van een buitenstaander. Het is lelijkheid troef. Ik zeg: jammer dan. Steek het geld in concrete armoedebestrijding, in buurthuizen, aan een parkwachter voor Borgerswold, in de jeugdzorg, in de versterking van het maatschappelijk middenveld en in duurzaamheid. Veendam is voor toeristen volstrekt niet interessant. Consolideer wat er nu is (onderhoud het netjes, houdt het schoon, likje fleurige verf hier en daar, wellicht het groenonderhoud wat intensiveren. Veendam is een prachtig turfdorp, een rustige, groene forensengemeente zonder pretenties, een buitenwijk van Groningen (de trein naar Veendam en de bus naar Beijum-Oost is beide een half uur). Laten we dat vooral zo houden.

Blz 78 – Proef autoverkeer kerkstraat – Hier kan ik mee leven, zolang de zaterdag autovrij blijft en de werkdagen autoluw. Belangrijk is dat er een einddatum op de pilot zit en dat we tevoren weten wat we gaan meten. Ik wil u er voorts op wijzen dat hetgeen u schrijft in tegenspraak lijkt te zijn met blz 21 waar u schrijft over“beperking van onnodige automobiliteit” .

GL Raadslid bijdragen Raadsvergadering 9 juli 2018 | Veendam

GroenLinks GroenLinks VVD PvdA Veendam 10-07-2018 00:00

Op 9 juli 2018 was de laatste raadsvergadering voor het zomer reces, waar GroenLinks Veendam weer een raadslid heeft. Hieronder de bijdragen

Agendapunt 5. Ingekomen stukken

Voorzitter, graag ik een handvol opmerkingen plaatsen.

5.03 - Weliswaar ligt de bevoegdheid bij het College, maar de fractie GroenLinks zou het zeer op prijs stellen wanneer de subsidieregeling detailhandel in de Commissie Fysiek zou kunnen worden behandeld.

5.09 - De brief inzake overlast Provinciehoek is gericht aan de Raad; de Raad zou dan ook moeten antwoorden, dunkt mij. Gaarne behandelen in de Commissie.

5.18, 5.19, 5.21 - De vragen van de respectievelijke fracties VUK en SP (zonnepark; riool kerkstraat; incident zoutwinning) leven bij ons ook. Wij zien uit naar een schriftelijk antwoord van het College op een later moment.

Agendapunt 11. Jaarrekening 2017 + Voorjaarsnota 2018 Algemene beschouwingen

Voorzitter, de fractie GroenLinks heeft met belangstelling nota genomen van de Voorjaarsnota 2018. Staat mij toe om puntsgewijs de onderwerpen langs te gaan, volgens onze links-liberale, duurzame, sociale en tolerante meetlatten.

Blz. 8 B&O blok ontwikkelingen 2018 – Wij lezen dat het College de aandacht wil richten op een “meer eenduidige ambtelijke en bestuurlijke aansturing”. Welk onderdeel heeft meer aandacht nodig? Voorts lees ik: “Meer gezamenlijk beleid van de beide gemeentes”. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat kan niet over de Raden gaan, aangezien de gemeentes nog zelfstandig zijn. Is dit een vooruitspiegeling op een herindeling of gaat dit over zaken van medebewind? Meeliftend bij de schriftelijke vraag van de VVD (klantcontactcentrum), zou ik het College willen vragen of de 80% nog in 2018 gehaald kan worden.

Blz.11 –Daar lees ik ‘fieldmanagement’. Ik ben slechts kwart- Engels en zeker geen native speaker, maar ik vermoed sterk dat uw hang naar Anglicismen een beetje over de top gaat. Een Brit zou dit vermoedelijk ‘ground management’ noemen, of ‘accomodation management’. Bij ‘field management’ denken wij aan taakveldbeheer. Doch dit volstrekt terzijde. Indien u mij zou vragen om een inhoudelijke reactie, zou ik mij lichtjes verbaasd hardop afvragen of een plan voor het gebruik van grasvelden (ik ben bovenaan blz 12) niet per definitie gemaakt zou moeten zijn op het gebruik ervan en op de werking van de seizoensinvloeden.

Blz 25 – GroenLinks is verheugd over uw voornemen de 30-km-zones uit te breiden. Ook is het goed te lezen dat de verkeersveiligheid van de fietsroutes redelijk goed op orde is dat u maatregelen neemt om daar waar nodig dit op niveau terug te brengen.

Blz 28 – Onze fractie heeft met blijdschap kennis genomen van uw voornemen om stapsgewijs over te gaan naar schone en duurzame energie. Ook de energie-scan kan op onze vreugde rekenen. Voortbordurend op de schriftelijke vraag van de PvdA (met dank), spreekt GroenLinks de wens uit dat de ‘volgende fase’ die u noemt spoedig mag aanbreken.

Blz 34 – Fin. Zelfredzaamheid. Bestrijden van armoede en kinderen niet hiervan de dupe laten zijn, kan vanzelfsprekend op onze volle support rekenen en ik denk wel van een ieder hier in deze Raadszaal. Datzelfde geldt ook voor uw wensen om meer mensen vrijwilligerswerk te laten doen alsmede voor de gemeenplaatsen ‘ontwikkelen van talent en creëren van kansen. Prachtig. Ik krijg er een warm gevoel van van binnen, merkte een steunfractielid op. Op de keeper beschouwd staat er echter niet zoveel. De fractie GroenLinks is zeer benieuwd hoe het College dit concreet wil gaan doen. In moderne taal: hoe dit S.M.A.R.T. gemaakt gaat worden. Wij vragen dan ook om een periodieke – zeg per kwartaal – rapportage naar de voortgang betreffende deze dossiers. Als ik u twee kleine suggesties mag doen om de armoede concreet te bestrijden: 1. Voer een Parkstadpas in (gelijk de Groninger Stadjerspas) zodat de laagste en lage (boven de bijstandsnorm – dat is de kwestbare groep, die veel misloopt) inkomensgroepen respectievelijke gratis of voor heel weinig kunnen sporten of van cultuur kunnen genieten. 2. Doe de volgende jaren de gemeentelijke heffingen nu eens niet omhoog voor de lage inkomens. Voor de goede orde: ik heb het dan niet over de groep die kwijtschelding kan aanvragen (een relatief kleine groep), maar juist de groepen erboven die telkens in die beruchte armoedeval lopen. College, neem deze handschoen op en houdt ons om de zoveel maanden op de hoogte a.u.b.

Blz 49 Compaen – Uw voornemen is om de wachtlijst op te lossen en om de werkdruk te verlagen. Dat betekent meer personeel erbij, dus hetzelfde werk doen met meer menskracht? Zodra de wachtlijst opgeschoond is, blijft dan het nieuwe personeel dan? Overigens haal je psychische werkdruk niet weg middels meer personeel.

Blz 53 – Verkeersmaaregelen Autorama – Ons inziens lijken deze maatregelen - die an sich goed zijn – nogal gericht op autoverkeer en niet op voet-/fietsverkeer. Ik zou de wethouder willen vragen hier extra rekening mee te willen houden.

Blz 53 – Bijenstal op de jeugdtuinen – Goed initatief. Aanhakend bij de ingezonden tips voor een bewust insektenbeheer door mw. De Ruiter-Smeets (in de Weekpost nr 27-03), zou GL een lans willen breken voor zgn insectenhotels, aan bijv. de uitvalswegen van Veendam. Voor de redacteur: er staat ‘jeugdtuinere’. Typfoutje.

Blz. 66 – De extra bijdrage aan de ODG stijgt de komende drie jaar wel heel erg sterk, van 12,6 via 20,2 naar 36,7 K. Graag van het College hier een nadere toelichting bij.

Blz 77 – Uw plannen m.b.t. de aanpak van de verkeersveiligheid in de schoolomgeving vinden wij goed.

Blz 77 Stimuleringsregeling aanpak leegstand centrum – Vz., ondernemers met geld paaien om te verkassen, druist in tegen de kernwaarde van de liberale vrije markt en is m.i. een verkwisting van publieke middelen. Een betere oplossing lijkt mij is het opleggen van een bestuurlijke boete voor de verhuurders bij leegstand. Dat brengt – leve Adam Smith – de huurprijzen vanzelf omlaag en worden winkeliers met de onzichtbare hand richting centrum geleid. En anders leveren de boetes geld op voor de gemeente. Voorts lees ik dat de stimuleringsregeling wordt ingezet voor het transformeren van leegstaand vastgoed naar andere functie. Lees ik dit goed? Dat de gemeente gaat betalen om van lege winkelpanden woningen te maken? Dat zou “van de zotte” zijn. Ik hoop vurig dat ik dit verkeerd interpreteer. Dan nog wat: misschien moeten we eerlijk inzien dat de oude tijden vervlogen zijn. Kopen doen veel mensen via internet, winkelen doen velen in de randgemeenten of in de stad. Ik denk misschien wat tegendraads, maar ik meen het wel: Stadskanaal, Hoogezand en Assen hebben een prachtig opgeknapt winkelcentrum. Ideaal, dan hoeven wij dat in Veendam dus niet meer te doen. Zo komen we niet in de vicieuze cirkel dat alles om ze zoveel jaar zogenaamd anders, mooier en beter moet.

De aanpak van gevels en puien – Waarom kunnen ondernemers niet hun eigen puien betalen? Begrijp me goed: ik ben een zeer gelukkig inwoner van onze groene, rustige parkstad (turfdorp, zo u wilt), maar: geld steken in Veendam is onbegonnen werk. Ons centrum is niet meer aantrekkelijk te krijgen, of er moet onvoorstelbaar veel geld in. Loop dadelijk in de schorsing even het balkonnetje op en kijk naar buiten door de bril van een buitenstaander. Het is lelijkheid troef. Ik zeg: jammer dan. Steek het geld in concrete armoedebestrijding, in buurthuizen, aan een parkwachter voor Borgerswold, in de jeugdzorg, in de versterking van het maatschappelijk middenveld en in duurzaamheid. Veendam is voor toeristen volstrekt niet interessant. Consolideer wat er nu is (onderhoud het netjes, houdt het schoon, likje fleurige verf hier en daar, wellicht het groenonderhoud wat intensiveren. Veendam is een prachtig turfdorp, een rustige, groene forensengemeente zonder pretenties, een buitenwijk van Groningen (de trein naar Veendam en de bus naar Beijum-Oost is beide een half uur). Laten we dat vooral zo houden.

Blz 78 – Proef autoverkeer kerkstraat – Hier kan ik mee leven, zolang de zaterdag autovrij blijft en de werkdagen autoluw. Belangrijk is dat er een einddatum op de pilot zit en dat we tevoren weten wat we gaan meten. Ik wil u er voorts op wijzen dat hetgeen u schrijft in tegenspraak lijkt te zijn met blz 21 waar u schrijft over“beperking van onnodige automobiliteit” .

GroenLinks Veendam Raadslid bijdragen Raadsvergadering 9 juli 2018 | Veendam

GroenLinks GroenLinks VVD PvdA Veendam 10-07-2018 00:00

Op 9 juli 2018 was de laatste raadsvergadering voor het zomer reces, waar GroenLinks Veendam weer een raadslid heeft. Hieronder de bijdragen

Agendapunt 5. Ingekomen stukken

Voorzitter, graag ik een handvol opmerkingen plaatsen.

5.03 - Weliswaar ligt de bevoegdheid bij het College, maar de fractie GroenLinks zou het zeer op prijs stellen wanneer de subsidieregeling detailhandel in de Commissie Fysiek zou kunnen worden behandeld.

5.09 - De brief inzake overlast Provinciehoek is gericht aan de Raad; de Raad zou dan ook moeten antwoorden, dunkt mij. Gaarne behandelen in de Commissie.

5.18, 5.19, 5.21 - De vragen van de respectievelijke fracties VUK en SP (zonnepark; riool kerkstraat; incident zoutwinning) leven bij ons ook. Wij zien uit naar een schriftelijk antwoord van het College op een later moment.

Agendapunt 11. Jaarrekening 2017 + Voorjaarsnota 2018 Algemene beschouwingen

Voorzitter, de fractie GroenLinks heeft met belangstelling nota genomen van de Voorjaarsnota 2018. Staat mij toe om puntsgewijs de onderwerpen langs te gaan, volgens onze links-liberale, duurzame, sociale en tolerante meetlatten.

Blz. 8 B&O blok ontwikkelingen 2018 – Wij lezen dat het College de aandacht wil richten op een “meer eenduidige ambtelijke en bestuurlijke aansturing”. Welk onderdeel heeft meer aandacht nodig? Voorts lees ik: “Meer gezamenlijk beleid van de beide gemeentes”. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat kan niet over de Raden gaan, aangezien de gemeentes nog zelfstandig zijn. Is dit een vooruitspiegeling op een herindeling of gaat dit over zaken van medebewind? Meeliftend bij de schriftelijke vraag van de VVD (klantcontactcentrum), zou ik het College willen vragen of de 80% nog in 2018 gehaald kan worden.

Blz.11 –Daar lees ik ‘fieldmanagement’. Ik ben slechts kwart- Engels en zeker geen native speaker, maar ik vermoed sterk dat uw hang naar Anglicismen een beetje over de top gaat. Een Brit zou dit vermoedelijk ‘ground management’ noemen, of ‘accomodation management’. Bij ‘field management’ denken wij aan taakveldbeheer. Doch dit volstrekt terzijde. Indien u mij zou vragen om een inhoudelijke reactie, zou ik mij lichtjes verbaasd hardop afvragen of een plan voor het gebruik van grasvelden (ik ben bovenaan blz 12) niet per definitie gemaakt zou moeten zijn op het gebruik ervan en op de werking van de seizoensinvloeden.

Blz 25 – GroenLinks is verheugd over uw voornemen de 30-km-zones uit te breiden. Ook is het goed te lezen dat de verkeersveiligheid van de fietsroutes redelijk goed op orde is dat u maatregelen neemt om daar waar nodig dit op niveau terug te brengen.

Blz 28 – Onze fractie heeft met blijdschap kennis genomen van uw voornemen om stapsgewijs over te gaan naar schone en duurzame energie. Ook de energie-scan kan op onze vreugde rekenen. Voortbordurend op de schriftelijke vraag van de PvdA (met dank), spreekt GroenLinks de wens uit dat de ‘volgende fase’ die u noemt spoedig mag aanbreken.

Blz 34 – Fin. Zelfredzaamheid. Bestrijden van armoede en kinderen niet hiervan de dupe laten zijn, kan vanzelfsprekend op onze volle support rekenen en ik denk wel van een ieder hier in deze Raadszaal. Datzelfde geldt ook voor uw wensen om meer mensen vrijwilligerswerk te laten doen alsmede voor de gemeenplaatsen ‘ontwikkelen van talent en creëren van kansen. Prachtig. Ik krijg er een warm gevoel van van binnen, merkte een steunfractielid op. Op de keeper beschouwd staat er echter niet zoveel. De fractie GroenLinks is zeer benieuwd hoe het College dit concreet wil gaan doen. In moderne taal: hoe dit S.M.A.R.T. gemaakt gaat worden. Wij vragen dan ook om een periodieke – zeg per kwartaal – rapportage naar de voortgang betreffende deze dossiers. Als ik u twee kleine suggesties mag doen om de armoede concreet te bestrijden: 1. Voer een Parkstadpas in (gelijk de Groninger Stadjerspas) zodat de laagste en lage (boven de bijstandsnorm – dat is de kwestbare groep, die veel misloopt) inkomensgroepen respectievelijke gratis of voor heel weinig kunnen sporten of van cultuur kunnen genieten. 2. Doe de volgende jaren de gemeentelijke heffingen nu eens niet omhoog voor de lage inkomens. Voor de goede orde: ik heb het dan niet over de groep die kwijtschelding kan aanvragen (een relatief kleine groep), maar juist de groepen erboven die telkens in die beruchte armoedeval lopen. College, neem deze handschoen op en houdt ons om de zoveel maanden op de hoogte a.u.b.

Blz 49 Compaen – Uw voornemen is om de wachtlijst op te lossen en om de werkdruk te verlagen. Dat betekent meer personeel erbij, dus hetzelfde werk doen met meer menskracht? Zodra de wachtlijst opgeschoond is, blijft dan het nieuwe personeel dan? Overigens haal je psychische werkdruk niet weg middels meer personeel.

Blz 53 – Verkeersmaaregelen Autorama – Ons inziens lijken deze maatregelen - die an sich goed zijn – nogal gericht op autoverkeer en niet op voet-/fietsverkeer. Ik zou de wethouder willen vragen hier extra rekening mee te willen houden.

Blz 53 – Bijenstal op de jeugdtuinen – Goed initatief. Aanhakend bij de ingezonden tips voor een bewust insektenbeheer door mw. De Ruiter-Smeets (in de Weekpost nr 27-03), zou GL een lans willen breken voor zgn insectenhotels, aan bijv. de uitvalswegen van Veendam. Voor de redacteur: er staat ‘jeugdtuinere’. Typfoutje.

Blz. 66 – De extra bijdrage aan de ODG stijgt de komende drie jaar wel heel erg sterk, van 12,6 via 20,2 naar 36,7 K. Graag van het College hier een nadere toelichting bij.

Blz 77 – Uw plannen m.b.t. de aanpak van de verkeersveiligheid in de schoolomgeving vinden wij goed.

Blz 77 Stimuleringsregeling aanpak leegstand centrum – Vz., ondernemers met geld paaien om te verkassen, druist in tegen de kernwaarde van de liberale vrije markt en is m.i. een verkwisting van publieke middelen. Een betere oplossing lijkt mij is het opleggen van een bestuurlijke boete voor de verhuurders bij leegstand. Dat brengt – leve Adam Smith – de huurprijzen vanzelf omlaag en worden winkeliers met de onzichtbare hand richting centrum geleid. En anders leveren de boetes geld op voor de gemeente. Voorts lees ik dat de stimuleringsregeling wordt ingezet voor het transformeren van leegstaand vastgoed naar andere functie. Lees ik dit goed? Dat de gemeente gaat betalen om van lege winkelpanden woningen te maken? Dat zou “van de zotte” zijn. Ik hoop vurig dat ik dit verkeerd interpreteer. Dan nog wat: misschien moeten we eerlijk inzien dat de oude tijden vervlogen zijn. Kopen doen veel mensen via internet, winkelen doen velen in de randgemeenten of in de stad. Ik denk misschien wat tegendraads, maar ik meen het wel: Stadskanaal, Hoogezand en Assen hebben een prachtig opgeknapt winkelcentrum. Ideaal, dan hoeven wij dat in Veendam dus niet meer te doen. Zo komen we niet in de vicieuze cirkel dat alles om ze zoveel jaar zogenaamd anders, mooier en beter moet.

De aanpak van gevels en puien – Waarom kunnen ondernemers niet hun eigen puien betalen? Begrijp me goed: ik ben een zeer gelukkig inwoner van onze groene, rustige parkstad (turfdorp, zo u wilt), maar: geld steken in Veendam is onbegonnen werk. Ons centrum is niet meer aantrekkelijk te krijgen, of er moet onvoorstelbaar veel geld in. Loop dadelijk in de schorsing even het balkonnetje op en kijk naar buiten door de bril van een buitenstaander. Het is lelijkheid troef. Ik zeg: jammer dan. Steek het geld in concrete armoedebestrijding, in buurthuizen, aan een parkwachter voor Borgerswold, in de jeugdzorg, in de versterking van het maatschappelijk middenveld en in duurzaamheid. Veendam is voor toeristen volstrekt niet interessant. Consolideer wat er nu is (onderhoud het netjes, houdt het schoon, likje fleurige verf hier en daar, wellicht het groenonderhoud wat intensiveren. Veendam is een prachtig turfdorp, een rustige, groene forensengemeente zonder pretenties, een buitenwijk van Groningen (de trein naar Veendam en de bus naar Beijum-Oost is beide een half uur). Laten we dat vooral zo houden.

Blz 78 – Proef autoverkeer kerkstraat – Hier kan ik mee leven, zolang de zaterdag autovrij blijft en de werkdagen autoluw. Belangrijk is dat er een einddatum op de pilot zit en dat we tevoren weten wat we gaan meten. Ik wil u er voorts op wijzen dat hetgeen u schrijft in tegenspraak lijkt te zijn met blz 21 waar u schrijft over“beperking van onnodige automobiliteit” .

Het nieuwe coalitieakkoord mist ambitie | Oss

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Oss 26-06-2018 00:00

Op 8 juni is het coalitieakkoord gepresenteerd tussen VDG, VVD, CDA en Beter Oss. Het coalitieakkoord dat nu voorligt is voortzetting van huidig beleid: volgens GroenLinks niet ambitieus genoeg.

 

De gemeente Oss moet de komende jaren, zoals elke gemeente, keuzes maken op het gebied van groen, zorg en agrarische sector. In het coalitieakkoord worden geen van deze problemen serieus aangepakt. 

In de zorg kiest het college voor meer marktwerking, meer geld naar ONS Welzijn en bezuinigen op de specialistische jeugdzorg. Belangrijk is dat iedereen de zorg blijft krijgen die zij nodig heeft. Huidige groei van de wachtlijsten en omvallende werknemers en organisaties binnen de specialistische zorg laten een zeer zorgelijk beeld zien.

De coalitie wil geen actieve rol spelen bij de verduurzaming van de agrarische sector. De agrarische sector heeft, ongewild, een negatief effect op onze lucht, bodem, klimaat en onze gezondheid. Veel agrarische ondernemers verkeren in zwaar weer. Daarom vindt GroenLinks dat we deze sector niet in de kou moeten laten staan. Deze sector verdient juist een gemeente die meedenkt en met maatregelen komt om agrarische ondernemers die willen verduurzamen te steunen.

Goed dat de coalitie, naar het idee van GroenLinks, een duurzaamheidsconferentie wil organiseren. Als je inwoners, bedrijven, verenigingen, coöperaties en gemeente samenbrengt heeft dat veel meer effect dan wanneer iedereen apart zijn of haar eigen doelen nastreeft. Dat er een investeringsfonds komt voor duurzaamheid en onderzoek naar vergroening van belastingen, leges en vergunningen is mooi, maar GroenLinks is wel bezorgd dat de gemeente onvoldoende investeert in slagkracht en concrete maatregelen. Het is treurig dat de Osse doelstellingen voor afval zijn verdwenen. Wel is GroenLinks blij dat dit college ervoor kiest om versneld meer woningen te bouwen in de kernen.

GroenLinks is blij met het voorgestelde aanpakken van de Singel 40-45. Dit college is echter van plan een noordelijke randweg aan te leggen, zonder fatsoenlijk onderzoek te doen naar alternatieven om de doorstroming daadwerkelijk effectief te bestrijden. Zoals het investeren in meer en betere fietsverbindingen. De auto staat op één bij dit college. De fietser is minder belangrijk en wordt zelfs uit het centrum geweerd, terwijl onderzoeken aangeven dat fietsen in het centrum voornamelijk voordelen heeft. Laten we inzetten op ondersteuning en handhaving om (bepaalde) fietsers respectvoller om te laten gaan met voetgangers. 

De inzet van het college om het UIThuis te realiseren ondersteunen wij als GroenLinks van harte. Echter, in deze fase van het proces moet het om de inhoud gaan. Een college dient zich niet met de architectuur van de ontwikkeling van het Walkwartier te bemoeien. Geef de architect die nu is aangesteld de ruimte.

Oss staat bekend als een sociale stad, met een vangnet voor hen die het moeilijk hebben. Het nieuwe college wil dit zo houden. Dit vindt GroenLinks een goed en belangrijk besluit. Dit college heeft ook uitgesproken meer van cameratoezicht gebruik te gaan maken. Een maatregel die alle inwoners treft. Cameratoezicht leidt niet tot meer veiligheid, slechts tot minder privacy. Een onderwerp waar dit nieuwe college niets over schrijft. 

De diversiteit binnen dit “herencollege” vinden wij teleurstellend. In dit kader zijn wij ook zeer benieuwd naar de uitvoeringsagenda van het Regenboogakkoord. 

GroenLinks is blij met een college dat de waarde inziet van meer opiniërend en raadplegend debat in de gemeenteraad. Dat daarbij ook meer en actief verbinding wordt gezocht met de inwoners vinden wij positief. Maar het vraagt ook om een andere manier van besturen. Dit college heeft aangegeven meer te willen samenwerken met de raad. GroenLinks bereidt zich voor op 4 jaar constructieve oppositie waar wij zoveel mogelijk van onze idealen proberen te verwezenlijken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.