Nieuws van VVD over PvdA inzichtelijk

6 documenten

VVD trots op ambitieus coalitieprogramma

VVD VVD CDA PvdA GroenLinks SGP ChristenUnie Zuid-Holland 25-08-2019 07:45

https://hoekschewaard.vvd.nl/nieuws/36292/vvd-trots-op-ambitieus-coalitieprogramma

Zuid-Holland heeft een nieuw bestuur. De VVD is trots op het ambitieuze coalitieprogramma dat de partij heeft kunnen sluiten met CDA, ChristenUnie/SGP, PvdA en GroenLinks. Nu is het de hoogste tijd om de handen uit de mouwen te steken. 

“We hebben met de andere partijen gekeken wat er nodig is om Zuid-Holland nog beter te maken”, zegt VVD-leider Floor Vermeulen. “Dat heeft geleid tot een programma waar we allemaal achter staan. We hebben veel vertrouwen in de samenwerking de komende periode.”

Voor de VVD was het teleurstellend dat een eerdere poging om een coalitie te vormen met Forum voor Democratie mislukte. Vermeulen: “Wij wilden graag, maar andere partijen wilden niet aansluiten. Dan houdt het op. Die gesprekken hebben veel tijd gekost, terwijl Zuid-Holland wel bestuurd moet worden. Daarom zijn wij tevreden dat we snel tot een goed akkoord zijn gekomen.” 

Lage lasten, investeren in infra, betaalbare energie

Inhoudelijk ligt er een akkoord waar de VVD vol overtuiging de handtekening onder kon zetten. Het nieuwe college stimuleert de Zuid-Hollandse economie, investeert in alle vormen van infrastructuur en houdt de belastingen voor de inwoners laag. De woningbouw in de provincie wordt versneld. Zuid-Holland pakt de energietransitie op een realistische manier aan. Daarbij is belangrijk dat het voor de inwoners haalbaar is en betaalbaar blijft. 

Vermeulen: “We richten ons echt op de vraagstukken van de toekomst, zodat het prettig blijft om te wonen en verblijven in Zuid-Holland. Met solide financiën, veel aandacht voor bereikbaarheid en lage belastingen is duidelijk te zien dat de VVD meebestuurt.”

Natuurlijk heeft de VVD ook compromissen moeten sluiten. Het belangrijkste compromis is dat de partij akkoord is gegaan met het voortzetten van alle groenprojecten. In ruil daarvoor mogen ook alle infraprojecten doorgaan, zoals de Duinpolderweg. Dat was voor de VVD heel belangrijk.

Twee gedeputeerden

Ook voorzitter Pauline Bouvy-Koene van de VVD Zuid-Holland is opgetogen over het resultaat van de onderhandelingen: “De inwoners van Zuid-Holland krijgen een stevig bestuur dat met een veelbelovend programma aan de slag gaat. Ik ben trots op het feit dat de VVD in onze mooie provincie opnieuw verantwoordelijkheid neemt.” 

In het nieuwe bestuur levert de VVD twee gedeputeerden en de overige partijen ieder één. De VVD-gedeputeerden Floor Vermeulen en Jeannette Baljeu krijgen onder andere de portefeuilles Verkeer en vervoer, Bestuur en Maatschappij, Financiën, Transitie Haven en Industrie en Water.

 

“De VVD liet bij monde van ...

VVD VVD CDA PvdA Buren 18-07-2019 05:50

“De VVD liet bij monde van fractievoorzitter Nanda van Doremalen weten dat er simpelweg geen geld is om de sporthal te bouwen. Ook stelde ze dat de financiering nog steeds niet duidelijk is. Tot op de dag van het raadsbesluit blijkt dat er opeenvolgende fouten zijn gemaakt in de berekening van de nieuwe hal. ,,Het is uit de hand gelopen'', memoreerde ze meerdere malen. Volgens haar is een OZB-verhoging geen knop waar je aan kunt draaien en toevoegen van andere belastingen vindt de VVD eveneens niet wenselijk. Ze kreeg bijval van het CDA dat zich not amused toonde over de vele fouten, aannames en verkeerde berekeningen die aan het plan ten grondslag liggen. DEKKEND De PCG waarschuwde dat het al een probleem is om 2020 dekkend te krijgen. Vooral onverwachte kosten kunnen dan zorgen voor een probleem. Als voorbeeld noemde fractievoorzitter Kees van de Bijl de bestrijding van de processierups. Daarnaast ziet hij het afschaffen van de hondenbelasting weer niet gebeuren. Iets waar volgens hem vele hondenbezitters naar uitkijken.” Bron: StadBuren Er is een begrotingstekort van 2,4 miljoen euro en daar hebben we nog geen oplossing voor gevonden. Het project Sporthal is 400% duurder dan bij het eerste raadsbesluit door o.a. fouten in berekeningen en kost inmiddels bijna 5 miljoen euro. In het coalitieakkoord hebben Gemeentebelangen, VVD en PvdA afgesproken dat de belastingen niet extra verhoogd zullen worden. De VVD wil zich daar aan houden en dat betekent moeilijke keuzes maken. We roepen de gemeente nadrukkelijk op om de juiste rol te pakken. Schoenmaker blijf bij je leest.

Fonds Bovenwijks

VVD VVD PvdA Eindhoven 18-05-2019 04:29

Wie een woning zoekt in Eindhoven ziet de uitdaging die er is. Er is weinig keuze, de huizen zijn snel weg en de persoon die hem krijgt heeft vaak boven de vraagprijs geboden. Wie aan aanmerking komt voor een corporatiewoning is niet zelden 1 van de 100 geïnteresseerde. Om het probleem te verlichten wil de VVD dat het bouwoffensief dat we hebben ingezet door blijft gaan. Dit bouwoffensief betekend dat we gewoon meer huizen willen laten bouwen zodat meer mensen toch de stap naar een eigen woning kunnen maken. Zo kunnen we de druk op woningmarkt verlichten.

https://eindhoven.vvd.nl/nieuws/35365/fonds-bovenwijks

Nu heeft het college een plan gelanceerd om een “Fonds Bovenwijks” te starten. Dit fonds is een pot die door woningbouwers gevuld moet worden om gemeente projecten in de stad te betalen. Per woning zal er ongeveer 5000 euro betaald moet worden. Het college gelooft dat projectontwikkelaars dit bedrag uit hun winst zullen halen en dat geen cent doorgerekend zal worden naar huren of koopprijzen. Dit idee is onze mening niet realistisch en zal de kosten van wonen in Eindhoven nog verder opdrijven. Dit plan is juist het tegenovergesteld van wat we vanuit het Bouwoffensief willen. Er zijn andere manieren om projecten in de stad te betalen. We kunnen bijvoorbeeld onze economische voorspoed verzilveren door meer mensen aan werk te helpen. Nu zitten er nog te veel werkzoekende in de ambtelijke molen van de Gemeente en WIJ Eindhoven.

Wat we gaan doen met het geld waarmee we bouwers gaan belasten is ook niet helemaal duidelijk. Op de lijst met projecten staan projecten waartoe al jaren gelden is besloten, maar waar blijkbaar nooit geld is geregeld? Ook is er voorgesteld om bijvoorbeeld parken te verbeteren. De VVD vraagt zich af wat dit betekend, bedoelt de gemeente hier niet gewoon onderhoud wat we al lang geleden hadden moeten doen, maar waar is besloten het geld aan andere zaken uit te geven?

Wat ook vreemd is is dat de Gemeente net de Woondeal heeft getekend met minister Ollongren. De gemeente krijgt vanuit de Woondeal geld om wijken te verbeteren en de woningmarkt een duwtje in de rug te geven zonder extra belastingen. Het lijkt alsof de gemeente van 2 walletjes wil eten. Veel van deze Woondeal projecten landen in Oud- Woensel. De VVD hoopt dat deze projecten niet alsnog worden teruggedraaid. De Eindhovense VVD heeft dan ook contact gezocht met de VVD fractie in de 2e kamer. De kamer fractie was zeer verbaasd met hoe Eindhoven omgaat met de Woondeal. En woordvoerder Daniel Koerhuis gaat in de 2e kamer vragen stellen om erachter te komen of het handelen van Eindhoven wel klopt met de afspraken in de Woondeal. Vandaag (dinsdag) zal de gemeenteraad de nieuwe belasting voor het Fonds Bovenwijks bespreken. We zullen zien of de antwoorden van de Wethouder en de minister overeen komen. Daarnaast hoopt de VVD dat de rest van de raad zich bedenkt en inziet welk effect deze belasting zal hebben en toch besluit naar alternatieven te kijken.

Fractievoorzitter Joost de Jong

Kamervragen:

Schriftelijke vragen van het lid Koerhuis (VVD) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht dat bouwers moeten bijdragen aan de toekomst van de stad Eindhoven.

 

1.   Bent u bekend met het bericht “Wethouder Torunoglu: ‘Bouwer moet bijdragen aan toekomst stad Eindhoven’”?

2.  Was u voor het sluiten van de Woondeal Eindhoven al op de hoogte van deze zogenoemde ‘nieuwbouwbelasting’? Zo ja, waarom heeft u dit niet gemeld aan de Kamer?

3.  Onder welke voorwaarden mogen gemeenten een bovenplanse verevening invoeren, zoals de PvdA-wethouder Torunoglu wil? Heeft Eindhoven aan die voorwaarden voldaan?

4.   Wat is het actuele woningtekort in de regio Eindhoven?

5.   Bent u het met de VVD eens dat de invoering van deze belasting een rem is om het woningtekort op te lossen?

6.   Klopt de uitspraak van de PvdA-wethouder Torunoglu dat de afspraken van de Woondeal ondanks deze belasting gehaald worden? Zo ja, deelt u dan de mening van de VVD dat zonder deze belasting de afspraken ambitieuzer hadden gekund? Zo nee, klopt het dan dat door deze belasting Eindhoven de afspraken niet nakomt?

7.   Bent u bereid Eindhoven te vragen om geen nieuwbouwbelasting in te voeren om ofwel ambitieuzere plannen te realiseren ofwel de afspraken van de Woondeal na te komen?

 

Lokale lasten stijgen het hardst in ...

VVD VVD SGP CDA PvdA Neder-Betuwe 11-01-2019 08:13

Lokale lasten stijgen het hardst in gemeenten waar de PvdA aan de macht is, de VVD, CDA en SGP goed voor uw portemonnee, want in Neder-Betuwe verlagen we de OZB de komende jaren. We zijn hard bezig onze belasting druk te verlagen. #gewoondoen (de afbeelding is landelijk gezien aldus Telegraaf)

Algemene beschouwing begroting 2018

VVD VVD PvdA Oldambt 15-12-2017 08:13

Vanavond mogen we in 5 minuten reageren en reflecteren op de begroting 2018 inclusief de meerjarenraming en de 2ee besluitvormende bestuursrapportage van 2017. Er komt nog een tweede ronde en dan krijgen we 3 minuten de tijd waarbij we ook nog moeten reageren op de beantwoording van het college en eventuele collega raadsleden. Ziedaar – 8 minuten effectieve spreektijd om een begroting van ca. 139 miljoen te bespreken, je zou het gelet op de totale spreektijd bijna beter schriftelijk kunnen afdoen.

En feitelijk doen we dat ook al – immers; vooraf mochten we onze wensen schriftelijk gaan aanleveren, waarna het college zou bekijken of dat inpasbaar en haalbaar zou zijn. De uitkomst daarvan hebben we – ook schriftelijk – ontvangen en nu vanavond gaan we dus nog even met elkaar in gesprek. Dat klinkt heel sympathiek maar daarmee is de politieke discussie in deze Halte Democratie verworden tot een soort toneelstuk waarvan de afloop al bekend is. Maar goed – volgens de inleiding van de programmabegroting is ‘deze begroting tot stand gekomen via een geheel nieuwe en ook landelijk gezien innovatieve raadsprocedure’ – zijn we dus toch een pioniersgemeente!

Gelet op de tijd nu even serieus: De OZB gaat ‘gewoon’ met 2% omhoog ‘conform het coalitieakkoord’. Niets nieuws onder de zon dus helaas. Ter indicatie: in Oldambt betaalt een woning eigenaar 0,2632% over de WOZ-waarde van zijn huis, landelijk is dat gemiddeld 0,1237%. Dat is meer dan 100% hoger! Bent u eigenaar van een niet-woning dan mag u 0,4674% afdragen tegenover 0,2674% landelijk en als gebruiker van een niet-woning betaalt u 0,3629%, terwijl dat landelijk gemiddeld 0,2019% is. Wanneer een nieuwe gemeenteraad in Oldambt wordt gekozen (2010 en 2014), wordt altijd in het eerste jaar het OZB-tarief flink verhoogd. Daarna niet meer, want dan is de buffer voor de komende jaren gerealiseerd. In deze raadsperiode is onze OZB met 12% verhoogd terwijl de inflatie in dezelfde periode slechts 3.34% is gestegen. Sinds de start van Oldambt is de OZB met ruim 33% gestegen – we staan in onze provincie inmiddels fier op de eerste plaats en landelijk behoren we ook al tot de koplopers! In de Atlas van de lokale lasten van het Coelo, kleurt Oldambt dieprood en dat heeft niets met de politieke voorkeur te maken. De OZB is in Oldambt dan ook met recht een algemeen fonds! Het college geeft zelf aan ‘dat de gemeente bij ongewijzigd beleid met oplopende tekorten zal worden geconfronteerd’. In de programmabegroting 2018 wordt gemeld dat uit het Gemeentefonds resp. bij de Algemene Uitkering 2,1 miljoen meer kan worden ingeboekt dan begroot in 2017 en bij de Integratie Uitkering Sociaal Domein 2,5 miljoen extra, samen 4,6 miljoen extra. Trendmatig heeft de landelijke overheid steeds meer geld bijgedragen. Wanneer je dan nu moet concluderen dat bij ongewijzigd beleid Oldambt met oplopende tekorten zal worden geconfronteerd, dan vragen wij ons in alle oprechtheid af ‘hoezo en waarom?’ Heeft de Taken discussie structureel dan zo weinig opgeleverd of geven we te veel belastinggeld te gemakkelijk uit? Maken we de verkeerde keuzes of kiezen we helemaal niet en moet alles maar kunnen? Wij worden hier zeer onrustig van! Niet meer uitgeven dan er binnenkomt is ons devies, en ‘nee’ is ook een heel goed antwoord.

Synergon / Werk in Uitvoering (WiU) is wederom een zgn. bleeder. Een miljoen extra te kort in 2017 waar wij 2/3 van mogen ophoesten, nu al een dikke half miljoen extra te kort t.o.v. de begrote bijdrage in 2018, terwijl het meerjarenperspectief nog meer oplopende gemeentelijke bijdragen laat zien. Invoering van de WiU als nieuwe gestroomlijnde organisatie zou toch juist een beperking van de extra uitgaven te weeg moeten brengen. Dit wordt zo een gebed zonder einde – we kunnen de OZB wel blijven verhogen maar dat is toch niet de oplossing?

Het college heeft geen middelen opgenomen voor dorps- en wijkvisies; waarom niet? Geen budget is dan gelijk aan geen plannen? Of wel plannen maar geen uitvoering? Schuift het college dit voor zich uit? Het grondbedrijf komt ook maar niet van de grond. Wij als VVD Oldambt hebben gevraagd om een ‘vermarkt-plan’ maar daar zien we niets van terug. Met als gevolg dat we jarenlang moeten afwaarderen wat een negatieve invloed heeft op de Algemene Reserve en ons weerstandsvermogen.

De Brede School in Scheemda is een hoofdpijn dossier geworden. Hebben we in juni 2016 een overhaast raadsbesluit genomen? Graag horen we van de wethouder waarom we, gelet op de huidige status, in 2016 met stoom en kokend water tot een besluit moesten komen. Uit antwoorden op vragen van de PvdA maken we op dat er binnenkort nogmaals een raadsbesluit genomen moet worden over hetzelfde project. Is er sprake van een budgetoverschrijding? We horen dat graag vooraf!

Sinds 1851 bepaalt de Gemeentewet dat de raad ‘aan het hoofd van de gemeente’ staat, dat de gemeenteraad dus de baas is. Het afgelopen jaar hebben we als raad veel gesproken over onze positie en het ‘terugbrengen van de raad’ in haar positie als hoogste bestuursorgaan. Een zichzelf serieus nemende Raad heeft zelf financiële middelen voor de uitvoering van haar kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rol. Een eigen onderzoeksbudget is daarom essentieel. Elke excursie, rekenkameronderzoek of ander adviseurschap moet nu buiten de begroting om geregeld worden. Dat past niet bij de statuur van de Raad. De VVD wil dit middels het volgende amendement oplossen: amendement

Tot slot:

Het is prima dat er extra middelen zijn opgenomen voor onderhoud van het groen en de reparatie van wegen en fietspaden. De OZB-verhoging is na de positieve trendbreuk van het vorige jaar een tegenvaller. Te meer omdat er geen verder actie is ondernomen om te bekijken hoe het OZB-dossier kan worden gemoderniseerd. Dorps- en wijkgericht werken is een goede zaak al laat het college de visies even bungelen. Het jeugdbeleid geeft het college grote zorgen; de prognoses waren steeds te optimistisch. Met andere woorden, we weten nu al dat er extra kosten gemaakt moeten gaan worden. Hier is echter niet extra in voorzien. Synergon is altijd onzeker en gaat op zeker meer geld kosten dan begroot. Dit zijn structurele kosten – wanneer we dan naar het meerjaren perspectief kijken kunnen we niet anders dan concluderen dat van een sluitende begroting eigenlijk geen sprake is.

En toch kiest het college duidelijk en expliciet voor de continuering van het bestaand beleid.

VVD Oldambt heeft vorig jaar ingestemd met de begroting omdat er een aantal openingen werden geboden en omdat er voor gekozen werd om onze algemene reserve en dus ons weerstandvermogen te versterken plus de OZB niet te verhogen.

Er is veel onzekerheid in de begroting waar wij onvoldoende urgentie voor terugzien in de plannen voor 2018, verkiezingsjaar of niet. De voorkeur van VVD Oldambt gaat uit naar een consistent en defensief financieel beleid zodat incidentele, maar ook structurele aanpassingen kunnen worden opgevangen. Dat is met deze programmabegroting niet het geval en daarom kunnen wij, tot onze spijt, niet instemmen met deze begroting.

Oneerlijke precariobelasting op kabels en leidingen komt ten einde

VVD VVD PvdA Nieuwegein 23-02-2017 07:54

Gemeenten die precario heffen op leidingen en kabels (nutsnetwerken) moeten op zoek naar nieuwe dekking. De Tweede Kamer schaft de heffingen af en heeft de overgangstermijn waarin gemeenten dit nog mogen berekenen, bekort tot 2022 ipv 2027. Nieuwegein heft deze belasting niet, maar de inwoners van onze gemeente moeten wel meebetalen als andere gemeenten deze precario heffen. Voor de VVD is dit al jaren een doorn in het oog!

https://nieuwegein.vvd.nl/nieuws/19551/oneerlijke-precariobelasting-op-kabels-en-leidingen-komt-ten-einde
Een deel van de gemeenten heft deze belasting voor netbeheerders van ondergrondse kabels en leidingen. De netbeheerders zijn dan wettelijk verplicht om deze belasting door te berekenen aan alle aansluitingen. Ook aan inwoners van gemeenten die geen precariobelasting heffen, zoals Nieuwegein. De kosten zitten onzichtbaar verwerkt in de nota van energieleveranciers.
Kamerleden Hayke Veldman (VVD) en Manon Fokke (PvdA) dienden deze week een amendement in om de termijn te bekorten en kregen de rest van de Kamer achter zich. ,,Door de verschillen in gemeenten kan het gebeuren dat iemand uit Nieuwegein meebetaalt aan een brug of peuterspeelzaal in Rotterdam of de Utrechtse Heuvelrug, waar Stedin ook de netbeheerder is, aldus Marco Diekstra. "Het liefst hadden we een nog snellere afschaffing gezien, maar dat kan vermoedelijk tot problemen leiden bij gemeenten die nu torenhoge inkomsten hebben uit de precario. Gemeenten moeten immers altijd met een sluitende begroting komen".

Een deel van de gemeenten heft deze belasting voor netbeheerders van ondergrondse kabels en leidingen. De netbeheerders zijn dan wettelijk verplicht om deze belasting door te berekenen aan alle aansluitingen. Ook aan inwoners van gemeenten die geen precariobelasting heffen, zoals Nieuwegein. De kosten zitten onzichtbaar verwerkt in de nota van energieleveranciers.
Kamerleden Hayke Veldman (VVD) en Manon Fokke (PvdA) dienden deze week een amendement in om de termijn te bekorten en kregen de rest van de Kamer achter zich. ,,Door de verschillen in gemeenten kan het gebeuren dat iemand uit Nieuwegein meebetaalt aan een brug of peuterspeelzaal in Rotterdam of de Utrechtse Heuvelrug, waar Stedin ook de netbeheerder is, aldus Marco Diekstra. "Het liefst hadden we een nog snellere afschaffing gezien, maar dat kan vermoedelijk tot problemen leiden bij gemeenten die nu torenhoge inkomsten hebben uit de precario. Gemeenten moeten immers altijd met een sluitende begroting komen".

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.