Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

106 documenten

Evaluatie Corona Steenwijkerland

D66 D66 Steenwijkerland 03-02-2021 14:03

In de politieke markt van 2 februari stonden we stil bij de evaluatie over Corona in Steenwijkerland. Of om preciezer te zien: de evaluatie op de aanpak en maatregelen rondom Covid-19. Inspelen op corona vroeg ...

Verkiezingsprogramma D66: ā€˜Een nieuw beginā€™

D66 D66 Nederland 20-09-2020 13:07

Wouter Koolmees waarschuwt dat door de coronacrisis het programma meer onzekerheden bevat dan anders, vooral omdat de economische vooruitzichten hoogst onvoorspelbaar zijn. ā€œVerkiezingsprogrammaā€™s krijgen soms een mythische status. Laten we eerlijk zijn: zeker in de tijd waarin we nu leven is dat niet zo. Wie durft te zeggen hoe samenleving en economie eruit zien over een maand, over een jaar? Komt er snel een goed vaccin of worstelen we nog jaren met de gevolgen van de coronapandemie? Een verslechtering van de situatie kan ervoor zorgen dat we de snelheid van onze ambities moeten bijstellen. Net zoals een verbetering ervoor kan zorgen dat we meer gas willen geven. Veel zalĀ afhangen van het tempo waarmee de wereldeconomie zich in 2021 kan herstellen. De ontwikkeling van het coronavirus is daarvoor bepalend.ā€

De leden van D66 stellen op het congres van 28 november het programma definitief vast.

3 Redenen waarom het voor iedere burger belangrijk is om belasting te betalen

D66 D66 Ridderkerk 12-07-2020 14:08

De gedachte “Waarom zou ik inkomstenbelasting betalen?” is misschien een paar keer bij je opgekomen, vooral tijdens het doornemen van je salarisstrook of het indienen van belastingaangiftes. Aangezien belastingen een aanzienlijk deel van je salaris kunnen opeten, is het voor veel mensen een gangbare opvatting dat belastingen niets anders zijn dan een last.

Maar is het echt zo? Niet echt. Laten we eens kijken naar het belang van de inkomstenbelasting.

Heeft u last van een Belastingdienst storing? Klik dan hier om het door te geven.

Helpt de natie te bouwen

De kosten van het runnen van een heel land, vooral een land dat zo groot en bevolkt is als het onze, zijn enorm hoog. Het is door de belastingen die we betalen dat de overheid civiele operaties kan uitvoeren. Met andere woorden, zonder belastingen zou het voor de regering onmogelijk zijn om het land te besturen.

Inkomstenbelasting is een van de grootste bronnen van inkomsten voor de Indiase regering. Als de mensen gaan denken dat inkomstenbelasting een last is en niet hetzelfde betalen, zal dit een directe invloed hebben op de groei van onze natie en ook leiden tot sociale ineenstorting.

Welzijnsregelingen

Er zijn momenteel meer dan 50 vakbondsregeringen in Europa. Van werkgelegenheidsprogramma’s, subsidie op woningkredieten, concessies op kookgas, tot pensioenregelingen, de overheid heeft verschillende regelingen gelanceerd om alle verschillende sectoren van de samenleving te helpen.

Deze regelingen komen ten goede aan miljoenen IndiĆ«rs en vereisen crĆØches van roepies om succesvol te kunnen draaien. Door het betalen van inkomstenbelasting speelt u uw rol in het succes van deze regelingen en geeft u de overheid ook de mogelijkheid om te werken aan meer welzijnsregelingen en -programma’s.

Verbeterde gezondheidszorg en onderwijs

Een aanzienlijk deel van de geĆÆnde belastingen wordt besteed aan de verbetering van de gezondheidszorg in het land. Er zijn overheidsziekenhuizen die medische diensten aanbieden zonder kosten of tegen minimale kosten. In de loop der jaren is de kwaliteit van de dienstverlening door de overheidsziekenhuizen met sprongen vooruitgegaan en dat is alleen maar gebeurd doordat de belastingbetalers belasting betalen.

Ook zijn er overheidsscholen met een verwaarloosbaar bedrag. Bovendien worden elk jaar duizenden crĆØches besteed aan defensie- en infrastructuurontwikkelingen. Dit alles helpt uiteindelijk om het land machtiger en welvarender te maken.

Lees ook: Waarom is gokken zo verslavend?

Perspectiefnota 2021 tekstversie

D66 D66 Gelderland 07-07-2020 16:00

Op 7 juli maakte Ashely Karsemeijer de aandachtspunten voor de komende begroting duidelijk. Hierbij de tekst tijdens de behandeling in de raadszaal:

Vorig jaar vertelde ik hoe West Betuwe er in 2030 uit kan zien. Niemand had toen kunnen vermoeden dat een virus onze samenleving zĆ³ overhoop kon gooien.

Natuurlijk merkt ook West Betuwe daar iets van. Met extra regelingen heeft de gemeente geprobeerd de gevolgen voor de inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties te beperken.

Dat kost geld. Op dit moment is het nog onduidelijk hoeveel de landelijke overheid daarvan zal vergoeden.Daarnaast spelen er nog andere dingen die er samen voor zorgen dat de financiƫn van West Betuwe er na 2021 niet rooskleurig uitzien: ongelukkige keuzes uit het verleden, slinkende reserves bij verbonden partijen en de verdeling van het gemeentefonds. Het gaat dan jaarlijks om tekorten van meer dan 3 miljoen euro.

Dit jaar is de behandeling van de perspectiefnota dus extreem belangrijk: wat geeft de gemeenteraad mee voor het najaar, als moeilijke keuzes gemaakt moeten worden om die tekorten in de toekomst te voorkomen.

Timing is alles. Dat is ook hier het geval. De val van de coalitie. De start van een nieuwe. En de behandeling van deze perspectiefnota? Die valt in het niemandsland ertussen.

Voor D66 is de keuze snel gemaakt: mensen gaan voor stenen. Alles wat de gemeente doet, dient de inwoners. Het gaat om de sociale en maatschappelijke infrastructuur van onze samenleving. Misschien minder zichtbaar dan wegen en groen, maar des te belangrijker.

En werk aan een groene toekomst, geen grijze:

meer biodiversiteit. We zullen later vanavond een amendement over klepelen indienen. kies voor een duurzame sanering van de golfbaan in Spijk. We zijn mede-indiener van de motie golfbaan Spijk. West Betuwe energieneutraal in 2030. U hoort het goed. Waar de nieuwe coalitie Ć©n oppositiepartijen terugkrabbelen, blijft D66 achter deze doelstelling staan. Want misschien gaan we het niet helemaal halen, maar dan kunnen we in ieder geval zeggen: we hebben ons stinkende best gedaan. Een doelstelling voor over 30 jaar is net zo waardevol als geen enkele. Uitstel van moeilijke beslissingen is namelijk precies hoe we hier terecht zijn gekomen.

Waar ziet D66 geld dat bespaard kan worden? Laat de VTH-taken bij de ODR. Deze gemeente kĆ”n deze takenzelf niet goed uitvoeren en het kost ons jaarlijks nog ā‚¬ 650.000 ook. Kijk naar het kernenbeleid van Ć©Ć©n miljoen euro. Inwoners hebben niks aan papieren beleid, aan een kerncanvas en een kernagenda, die willen resultaten in de dorpen zien. Dat viel mij op bij de jaarrekening 2019: veel ambities bestonden uit het opstellen van plannen. Die zijn voor een groot deel niet gehaald. Tot slot. Temporiseer het wegenbeleid. Wacht tot de inkomsten stijgen, want nu incidenteel kosten dekken komt na 2024 als een boemerang terug.

Mensen in het groen. Zo blijft wat D66 betreft West Betuwe ook in 2030 een fijne plek om te wonen.

Doelen en succes subsidies met Ć©Ć©n muisklik in beeld

D66 D66 Leidschendam-Voorburg 11-06-2020 18:05

Voorstel D66 bezorgt meer openheid over uitgegeven belastinggeld EĆ©n plek waar iedereen kan zien wat er gebeurt met de ruim 14,5 miljoen euro subsidiegeld dat de gemeente jaarlijks uitkeert. Dat is de kern van het ...

Reactie op breuk coalitie West Betuwe

D66 D66 Gelderland 13-05-2020 07:28

Ashley Karsemeijer reageerde gisteravond onmiddellijk op het nieuws dat de coalitie heeft besloten deels uit elkaar te gaan. Hierdoor ontstaat momenteel een minderheidscoalitie. Ashley zei:” Deze eerste raadsperiode van West Betuwe zal ik niet snel vergeten. Zorgen vanwege corona, alarmerende lange termijn perspectieven op gebied van financiĆ«n, gevallen coalitie. Maar wat er ook komt en gaat, de constructieve houding van @D66WestBetuwe blijft”. D66 West Betuwe volgt de ontwikkelingen met belangstelling en hoopt dat er constructief in de gemeenteraad kan worden gewerkt voor de resterende periode.

Waarom heffen overheden belastingen?

D66 D66 Ridderkerk 06-04-2020 11:36

Overheden bieden een verscheidenheid aan diensten aan de mensen die zij bedienen. Om deze diensten te betalen, heft de overheid belastingen op de burgers en bedrijven die van deze diensten profiteren. De overheid moet ook betalingen doen over het geld dat wordt geleend om de bedrijfsvoering te ondersteunen. Ook heft de overheid belastingen om het gedrag van haar burgers en de bedrijven die zaken doen in het land te veranderen.

Heb je vragen over je belastingzaken en wil je contact opnemen met de belastingdienst? Klik dan hier: belastingdienst contact.

Nationale defensie-uitgaven

Een van de belangrijkste functies van de nationale regeringen is te voorzien in de gemeenschappelijke verdediging van de natie. Vandaag de dag vereist dit het hebben van een staand leger, wat kosten met zich meebrengt voor salarissen, benodigdheden, uitrusting, opleiding en huisvesting. Dit omvat ook de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling van nieuwe technologieƫn en wapens.

Financiering van overheidsprogramma’s

Overheden leveren een aantal diensten aan hun burgers die met belastingen worden betaald. De specifieke diensten variĆ«ren van overheid tot overheid, afhankelijk van de omvang van de overheid, bijvoorbeeld of het een lokale overheid of een nationale overheid is, en het bereik ervan, wat betekent hoeveel macht de burgers denken dat de overheid zou moeten hebben. Deze programma’s kunnen politiediensten, scholen en de gezondheidszorg omvatten. De overheid beschermt ook bedrijven en hun producten door middel van handelsregels en copyright wetten. Om de auteursrechten te handhaven, moet de overheid een rechtbank in het leven roepen om de zaken te behandelen en de schade vast te stellen.

Betalingen van overheidsschulden

De meeste regeringen hebben een aanzienlijke schuld waar ze rente over moeten betalen. Vaak heeft de overheid onverwachte uitgaven zoals oorlogen, of een recessie zal de belastinginkomsten beperken maar niet de behoefte aan diensten, dus de overheid moet geld lenen om die te betalen.

Effecten op particulieren

Belastingheffing is een passieve manier voor overheden om het gedrag van hun burgers te beĆÆnvloeden, naast het binnenhalen van geld. Burgers moeten kiezen waar ze hun beperkte hoeveelheid geld aan uitgeven, dus door het aanbieden van belastingvoordelen of het opleggen van belastingverhogingen op bepaalde producten die de overheid kan beĆÆnvloeden wat mensen kopen. Als de overheid bijvoorbeeld het aantal verkochte SUV’s wil verminderen, kan zij extra belastingen heffen op deze voertuigen. Of als ze de verkoop van hybride auto’s wil verhogen, kan ze particulieren fiscaal stimuleren om deze auto’s te kopen.

Effecten op bedrijven

Net zoals belastingen invloed kunnen hebben op de keuzes die individuen maken, kunnen belastingen ook worden doorberekend om de manier waarop bedrijven zaken doen te beĆÆnvloeden. Als de overheid bijvoorbeeld meer werkgevers wil stimuleren om hun werknemers pensioenplannen aan te bieden, kan de overheid een wet aannemen die een belastingvoordeel geeft aan bedrijven die pensioenplannen voor werknemers sponsoren. Op dezelfde manier, als de overheid de productie van kleding die binnen haar grenzen wordt gemaakt wil verhogen, kan zij een hogere belasting of tarief op alle geĆÆmporteerde kleding doorvoeren om het gemakkelijker te maken voor kleding die in het land wordt gemaakt om te concurreren.

Lees ook: De geestelijke gezondheidsvoordelen van kunst

Goed artikel van Ron Meyer in de LImburger.

SP SP VVD D66 CDA Kerkrade 19-03-2020 11:05

De link naar het volledige artikel van Ron Meyer treft u onder aan dit bericht aan. Hierbij het commentaar van SP Kerkrade: Laten we niet vergeten dat dat VVD, CDA, D66 en CU door hun beleid er voor hebben gezorgd dat er tot voor kort 70.000 mensen in de zorg werden wegbezuinigd. Dat deze helden een gevecht van een jaar moesten voeren om enkele procenten hoger salaris.

Laten we niet vergeten dat de voedselbank de snelst groeiende bank van het land is. Het aantal ziekenhuisbedden in Nederland behoort procentueel tot de laagste van Europa.

Laten we niet vergeten dat er nergens geld voor was (zorg, leraren politie enzovoorts.)

Laten we niet vergeten dat gepensioneerden al 12 jaar geen verhoging van hun aanvullend pensioen hebben gehad.

Laten we niet vergeten dat mensen die niet (meer) kunnen werken de laatste nauwelijks meer inkomen hebben gekregen.

Laten we niet vergeten dat ook de middeninkomens de laatste jaren nauwelijks meer inkomen hebben gekregen en ook zij moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen.

Laten we de honderdduizenden mensen niet vergeten die door het beleid van dit kabinet in de schulden zijn gekomen.

Laten we al die hardwerkende gezinnen niet vergeten die nauwelijks nog kunnen rondkomen door de enorme lastenstijgingen.

Dat veel mensen benodigde zorg mijden omdat zij vrezen voor het eigen risico, dat zij niet kunnen betalen.

Dit is slechts een kleine selectie van verkeerde keuzes door het kabinet . We beseffen dat we deze lijst nog veel verder kunnen uitbreiden

Om die problemen op te lossen was er nooit geld zei dit kabinet van VVD, CDA, D66 en CU.

Laten we niet vergeten dat multinationals nauwelijks een redelijke belasting betalen.

en laten we vooral niet vergeten dat toen Hans de Boer op de stoep stond om miljarden te eisen voor zijn achterban er binnen enkele dagen miljarden op tafel kwamen om bedrijven te redden. Dikke winsten maken en uitdelen aan de aandeelhouders als het goed gaat en de hand ophouden bij de gemeenschap als het tegen zit.

Laten we SAMEN proberen deze Coronacrisis te overleven en daarbij oog houden voor de noden van onze directe medemensen. Daarna moeten we er SAMEN voor zorgen dat niet de economische belangen van enkelen de boventoon voeren, maar dat we de menselijke maat in de economie en maatschappij terugbrengen.

En laten we ook niet vergeten om als er weer verkiezingen zijn om meer sociale keuzes te maken.Tijd voor verandering, tijd voor meer SP.

Lees hieronder het artikel van Ron Meyer in de Limburger.

https://m.limburger.nl/cnt/dmf20200318_00152501/vitale-beroepen-frontsol...

Zie ook: Corona-crisis

Motie SP over WOZ unaniem aangenomen

SP SP VVD D66 Borne 12-03-2020 14:13

Eind november kregen woningeigenaren bericht van het GBT dat voor de bepaling van de WOZ-waarde een nieuwe rekenmethode is ingevoerd. Het aantal vierkante meters is bepalend, niet het aantal kuub. Carports en andere overkappingen tellen allemaal mee. Voor een aantal inwoners ging de WOZ-waarde omlaag, maar velen kregen te maken met een forse stijging.

Begin november konden de coalitiepartijen, door hun meerderheid in de raad, het voorstel om de OZB met 16,2% te verhogen, doordrukken.  De combinatie van nieuwe berekening WOZ, verhoging OZB en hogere marktwaarde leverde hier en daar zelfs een stijging van de het ozb bedrag op van meer dan 25%. In 2022 is de nieuwe rekenmethode verplicht, maar Borne is de eerste gemeente waar deze is ingevoerd. De nieuwe rekenmethode en de effecten daarvan werd niet gecommuniceerd met de raad. Bij kennis hiervan hadden de coalitiepartijen andere keuzes kunnen maken. Onze SP fractie wilde voor de deadline van 7 februari de kwestie aan de orde stellen in de raad, zodat er nog een en ander gerepareerd kon worden. De raad (met uitzondering van VVD en D66) wees dit verzoek af. Met behulp van een vrijwel nooit gehanteerd artikel in het Reglement van Orde wist de SP-fractie (met steun van VVD en D66) de gang van zaken rond de OZB op 10 maart wel op de agenda te krijgen. In een motie werd onder meer gevraagd aan het college om een evaluatie te houden, waarbij in elk geval de volgende punten betrokken worden: - de effecten van de nieuwe meetmethode in combinatie met de OZB-verhoging - de aard en het aantal formele bezwaren van woningeigenaren op de definitieve aanslag en de beslissingen hierop - de communicatie tussen ambtelijke organisatie, college, GBTwente, gemeenteraad en inwoners. De argumenten voor de motie waren zo sterk dat wethouder en coalitiepartijen uiteindelijk overstag gingen en de motie unaniem werd aangenomen. Het komt zelden voor dat een oppositiepartij over een onderwerp dat eerst niet behandeld mocht worden, alsnog in het gelijk gesteld wordt. Voor 15 september moet het college de raad melden wat uit de evaluatie naar voren is gekomen.

Raad stelt nieuw communicatiebeleidsplan vast

CDA CDA D66 Bloemendaal 14-02-2020 21:36

Op verzoek van de raad heeft de rekenkamer in 2017 onderzoek uitgevoerd naar het communicatiebeleid van de gemeente Bloemendaal, hoe dit beleid in de praktijk wordt uitgevoerd en op welke wijze de gemeente de effecten van dit beleid meet. In haar rapport van 2018 concludeerde de rekenkamer dat er geen actueel communicatiebeleid is: de gemeente stemt communicatie per project af om wendbaar en slagvaardig te zijn. Echter de gemeente heeft geen lange termijnvisie en doelstellingen, waardoor het ontbreekt aan mogelijkheden om op beleidsniveau te kunnen controleren, evalueren en bijsturen.In de commissie Bestuur en Middelen van februari 2020 heeft het College het Communicatiebeleidsplan 2020 - 2022 gepresenteerd. Belangrijke speerpunten in dit plan zijn: participatie, zowel ambtelijk (in projecten) als inwoners (inspraak) toenemende online communicatie en dienstverlening communicatiestrategie: wat en op welke wijze wil het college uitdragen Het college heeft naast het plan ook aanvullende financiĆ«le middelen gevraagd voor de uitvoering van het plan. Bij de behandeling in de commissie heeft het CDA ingestemd met het beleidsplan. Echter het ontbreken van doelstellingen en de gevraagde extra financiĆ«n vormden aanleiding samen met D66 een amendement op te stellen. Kern van het amendement was eerst je dienstverlening te bepalen, bv. als uitkomst van de te voeren kerntakendiscussie. Bepaal daarna welke communicatie agenda daarbij hoort met de benodigde fteā€™s. Het amendement is unaniem in de raad aangenomen. Geert Beusen - Duocommissielid Bestuur & Middelen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.