Nieuws van politieke partijen in Gelderland over D66 inzichtelijk

7 documenten

“Actie van Noord-Brabant voorbarig en zeer oncollegiaal.”

PvdA PvdA D66 CDA ChristenUnie GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid VVD Partij voor de Dieren Gelderland 05-04-2020 09:39

Afgelopen dagen kwam de provincie Noord-Brabant in het nieuws. De provincie heeft een aantal boerenbedrijven buiten de eigen provinciegrenzen gekocht. Omdat het extern salderen van stikstof nog niet helemaal mogelijk is kan deze stap effect hebben op de gebiedsgerichte plannen die wij in Gelderland aan het opzetten zijn. Om duidelijkheid te krijgen heeft de PvdA samen met bijna alle andere partijen in de Gelderse Provinciale Staten schriftelijke vragen gesteld. Bijna alle andere partijen; de PVV, SP en Partij voor de Dieren doen helaas niet mee.

In de luwte van de coronacrisis gaat het politieke werk gewoon door. Je zou bijna vergeten dat we de afgelopen maanden met een andere crisis bezig waren. De stikstofcrisis zoals deze bekend is geworden. Ik noem het zelf liever de natuurcrisis. Sinds een klein jaar vindt er voortdurend overleg plaats over het reduceren van stikstof, hoeveel mollen depositie er per hexagoon natuurgebied plaats vinden, beheerplannen, herstelmaatregelen, in- en extern salderen, stikstofbanken en meer van dat soort vakjargon waar menig Nederlander weinig van begrijpt.

Ik wil graag nadenken over het doel van de aanpak. Dat is de natuur. Of beter gezegd: natuurherstel. Stel je voor: om de dag moet je je autoruit schoonmaken in de zomer omdat er zo veel insecten op vastgeplakt zitten. Op Teletekstpagina 101 staat met chocoladeletters: GROTE IJSVOGELVLINDER TERUG IN NL. Op de Veluwe moet je goed oppassen voor al het opwaaiende stuifzand, er is balans tussen landbouw en natuur en werken we allemaal samen voor een mooi Gelderland.

“Ik wil graag nadenken over het doel van de aanpak. Dat is de natuur. Of beter gezegd: natuurherstel.”

Om daar te kunnen komen moeten vele systemen veranderen en moeten er discussies gevoerd worden over al die dingen die ik in de eerste alinea genoemd heb. En om resultaten hierop te kunnen halen zullen we hier samen over in gesprek moeten blijven gaan. Het Rijk, provincies, gemeenten, boeren, natuurorganisaties, industrie, bouwers, infra, logistiek en vele anderen. Iedereen moet meedoen en iedereen moet ook gaan beseffen dat het niet meer om alleen het belang van jouw groep gaat, het gaat er om dat iedereen gaat bijdragen aan natuurherstel. Zoals Johan Remkes het in zijn eerste rapport al verwoordde: Niet Alles Kan. En daar waar dingen niet meer kunnen moeten rijk en provincie klaar staan met alternatieven en financiële tegemoetkoming.

Juist daarom is de actie van de provincie Noord-Brabant ook zo lastig uit te leggen en nog moeilijker te verdedigen. De provincie heeft buiten haar eigen provinciegrenzen boerenbedrijven aangekocht om de stikstofruimte die daar vrij komt in te kunnen zetten voor de realisatie van een bedrijventerrein. Dit is veel te voorbarig, zeer oncollegiaal en juridisch onmogelijk op dit moment. Om meer duidelijkheid te krijgen over deze actie en de effecten hiervan op Gelderland en het proces in het algemeen hebben we samen met een aantal andere partijen schriftelijke vragen gesteld.

“De actie van de provincie Noord-Brabant is lastig uit te leggen en nog moeilijker te verdedigen.”

De vragen die wij samen met de VVD, ChristenUnie, CDA, GroenLinks, D66, Forum voor Democratie, 50Plus en de SGP hebben gesteld luiden als volgt:

1. Hoe beoordeelt het College van Gedeputeerde Staten de gang van zaken in Noord-Brabant met betrekking tot het opkopen van boerderijen in andere provincies?2. Welke gevolgen heeft deze kwestie voor de samenwerking en inhoudelijke inbreng van Gedeputeerde Staten met het Rijk en de andere provincies? 3. Welke gevolgen heeft de ‘methode-Brabant’ voor de Gelderse gebiedsgerichte aanpak van de stikstofproblematiek? 4. Op welke manier borgt het College van Gedeputeerde Staten dat de relatie met de verschillende betrokken sectoren in de ontwikkeling van de gebiedsgerichte aanpak hierdoor niet wordt geschaad? 5. Welke uitgangspunten hanteert het College van Gedeputeerde Staten bij het opstellen van voorwaarden met betrekking tot extern salderen met stikstofruimte? 6. Bent u bereid om Provinciale Staten te informeren over de ontwikkelingen rond de totstandkoming van de stikstofregels?

Ik houd jullie op de hoogte wanneer wij een antwoord hebben; wordt vervolgd!

Het bericht “Actie van Noord-Brabant voorbarig en zeer oncollegiaal.” verscheen eerst op PvdA Gelderland.

D66 Gelderland stelt vragen over luchtwassers

D66 D66 Gelderland 29-01-2020 10:20

Afgelopen week las de fractie van D66 het persbericht van RTV Oost over Luchtwassers bij veehouders in Overijssel. Hierin kwam naar voren dat veel luchtwassers niet goed blijken te werken. Overijsselse omgevingsdiensten en de provincie Overijssel onderzochten de luchtwassers bij meer dan 300 veehouderijen. Uit dat onderzoek bleek dat achttien luchtwassers goed presteerden en dat slechts drie bedrijven volledig aan de wettelijke voorschriften voldeden. Bij het overgrote deel van de gecontroleerde bedrijven waren de luchtwassers dus niet op orde.

Luchtwassers hebben een belangrijke rol in het beperken van de uitstoot van de veehouderij. D66 vindt het vanuit het oogpunt van gezondheid en milieu van belang dat deze goed werken. Een luchtwasser is daarnaast een middel om de stikstofuitstoot van de veehouderij te beperken. De komende tijd liggen er moeilijke keuzes voor op het gebied van stikstof. Werkende technieken en goede data zijn essentieel om daarin een goede afweging te maken. Daarom stelt Antoon Kanis, vandaag namens D66 Gelderland vragen aan het college.

Lees hieronder de vragen van Antoon Kanis:

 

Vragen aan Gedeputeerde Staten van Gelderland

Bent u bekend met het onderzoek van de Provincie Overijssel en Overijsselse omgevingsdiensten? Wordt er in Gelderland vergelijkbaar onderzoek naar luchtwassers uitgevoerd? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunnen de resultaten hiervan gebruikt worden in de verdere uitwerking van de Gelderse Maatregelen Stikstof? Acht het College het aannemelijk dat het onderzoek in Gelderland vergelijkbare resultaten oplevert als in Overijssel? Zo nee, waarom niet? Welke rol ziet GS weggelegd voor de provincie om luchtwassers beter te laten werken?

 

Stikstofdebat

SGP SGP VVD D66 ChristenUnie Partij voor de Vrijheid Gelderland 31-10-2019 00:00

Woensdagavond 30 oktober

In het Huis der Provincie te Arnhem wordt druk gedebatteerd over de stikstofproblematiek. Namens de SGP voert Bennie Wijnne het woord. Hij geeft aan dat het vertrouwen van de boeren de achterliggende periode is geschaad en pleit voor samenwerking, innovatie, verlagen maximum snelheid in kwetsbare gebieden en een betere prioriteitstelling in het Natura 2000-beleid. Lees hieronder de integrale tekst van zijn bijdrage.

 

/r/e2efa31ff63de8c5516eb8ab24e9eb58?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fstikstofdebat%2F11310&id=4284daf6f293893160e7f6c60198ce819fdfa321 

Voorzitter, dank u wel.

Ik wil de heer Kanis van D66 bedanken voor het initiatief voor dit debatverzoek. Dat geeft ons de mogelijkheid om over dit onderwerp te spreken. Tot zover de complimenten.

Voorzitter, wij zouden vandaag reflecteren en wat vooruit kijken.

Er was een aanloop. Je vraagt je af hoe het zover heeft kunnen komen. Boeren kwamen massaal naar Arnhem en Den Haag. Dat is toch bijna niet eerder vertoond. Door er te zijn en gesprekken te voeren met mensen kwam ik wel tot een soort samenvatting.

Voor mij is het sleutelwoord daarin: vertrouwen. Vertrouwen in de overheid. 

In mijn functie als accountant zit ik al 40 jaar bij boerengezinnen aan tafel. Ik weet nog dat er destijds veel gedoe was over het melkquotum. Boeren kregen een melkquotum toegewezen, maar moesten ook meteen 8% inleveren. Als je spreekt over het innemen van rechten: zij moesten 8% krimpen.

Een paar jaar later hadden we de interim-wet ammoniak en veehouderij. Toen werd de stop met name op de varkenshouderij gezet. Er was best commotie over, maar wat daar anders was dan nu was dat daar een fatsoenlijke knelgevallenregeling was. Mensen die verplichtingen aangegaan waren, konden zich daarvoor melden.

Later bleven de regels komen over stalsystemen, mestaanwending, afdekken van mestsilo’s, enz. Maatregelen die de boeren steeds namen en investeerden, terwijl ze niets méér voor hun producten kregen (en dus groter moesten worden).

Er klonk gemor, maar ach de boer, hij ploegde voort.

Maar wat gebeurt er in dit decennium? Dat heb ik vaak terug gehoord bij de protesten de afgelopen weken.

We hebben in 2018 het fosfaatrechtenstelsel gekregen voor de melkveehouderij. Voor die melkveehouderij was het van belang hoeveel dieren zij hadden op 2 juli 2015. Een volstrekt willekeurig gekozen datum, een moment waarop gezegd is: we gaan iets doen aan de omvang van de melkveestapel. Ik ken mensen die de melkveestapel tijdelijk teruggebracht hadden om intussen een nieuwe stal te bouwen om er daarna weer vee in te doen. En dan is het einde verhaal. Je had te weinig vee op de peildatum. Geen knelgevallenregeling. ‘Als het je niet bevalt, ga je maar procederen.’ Dan de nertsenhouders. Een volstrekt koude sanering die nu nog loopt, tot einde 2024. Het bedrijf eindigt en hoe je het verder doet, zoek je maar uit. Overigens ik zag de heer Wilders ook op de barricaden in den Haag, maar deze regeling werd ook gesteund door de PVV. Het is niet anders. Tenslotte het geitenbesluit van onlangs. Daar zijn maatregelen getroffen om een stop in te voeren. Wij hebben toen nog geprobeerd, samen met de VVD en de ChristenUnie om dat wat te versoepelen, maar dat is niet gelukt.

Al met al zijn boeren het vertrouwen kwijt geraakt: dat kan ons dus ook gebeuren! Straks hebben we weer een peildatum voor de stikstof en als dat op dezelfde manier gaat, hebben wij ook die pech. En dit soort voorbeelden zeggen dat men het vertrouwen in de overheid kwijtraakt. En als dan een Kamerlid rondtoetert dat de veestapel met 50% gekort moet worden, dan knapt er iets. En dat gebeurde.

Voorzitter, wij zijn van mening dat een zorgvuldig proces met ruimte voor overleg met de sectoren en een eenduidig beeld tussen overheden nodig is.

Voor een structurele oplossing blijft gezamenlijke inzet op natuurherstel en reductie van stikstof van groot belang. Hierin is samenwerking met boeren, bedrijven en de bouw en anderen in Gelderland essentieel. We kunnen dit niet alleen. De politiek zal de samenleving hierin mee moeten nemen.

Kortom voorzitter, er moet een basis van vertrouwen gelegd worden. Daar past het intrekken van vergunningen en rechten niet bij. De samenleving is gebaat bij een consequent beleid, helder en niet zwabberend. Ik heb afgelopen weken meerdere uren aan de telefoon gezeten met een veehouder die alles geregeld heeft voor de bouw van een nieuwe stal, alle vergunningen binnen heeft, maar niet durft te gaan bouwen omdat hij bang is dat het nog ingetrokken gaat worden. Dat beeld hebben wij kennelijk opgeroepen met z’n allen en dat kan toch niet zo zijn.

Wij waarderen het dat de gedeputeerde richting de boeren zijn excuses gemaakt heeft voor de snelheid waarmee deze regels zijn ingesteld zonder daarbij de sector te betrekken. De intenties waren goed, gezien de grote tijdsdruk, maar het ging te snel.

Welke richting zou de SGP willen aangeven? 1. Als we gaan voor extern salderen, wordt de sector leeggekocht door projectontwikkelaars die kapitaalkrachtiger zijn en is er geen ruimte meer voor bedrijfsontwikkeling in de agrarische sector. Als we die richting op gaan, hebben we daar zorgen over. 2. Wat ons betreft mag de maximumsnelheid rondom de Natura 2000 gebieden direct naar 100 kilometer per uur. Dat doet niemand pijn en is tevens goed voor de verkeersveiligheid en de doorstroming. 3. We stellen voor om in te zetten op innoveren. Geld kun je effectiever besteden door het te stoppen in innovatietechnieken, ook in bestaande stallen. Met name in de rundveehouderij. Daar liggen mogelijkheden. 4. Daarnaast zijn er bedrijven die willen stoppen; daar kan een uitkoopregeling een prima oplossing zijn. 5. Gisteren werd een motie aangenomen in de Tweede Kamer waarbij aan de minister gevraagd wordt om samen met de provincies goed te kijken naar het aanwijzen van habitat in de natura 2000 gebieden. Hoe kijkt de gedeputeerde daarnaar en worden we daarin ook meegenomen? We zijn voor een betere prioritering in Natura 2000 gebieden zodat voor bepaalde snippergebieden een minder streng beschermingsregime nodig is.

Voorzitter, ik ben begonnen met vertrouwen. Wij zullen ook als politiek deze discussie niet verder moeten polariseren, maar door samenwerking tot een leefbare situatie moeten komen. Niet alles kan in een land met 17 miljoen inwoners, waar iedereen graag wil eten, wonen, werken en recreëren. Dat vergt verstandige keuzes en leiderschap. Wij wensen de gedeputeerde daarbij veel wijsheid toe. De SGP fractie zal graag meedenken in dit proces.





D66 wil duidelijkheid: Zijn de beleidsregels over stikstof opgeschort of niet?

D66 D66 Gelderland 15-10-2019 14:39

Gisteren was overal te lezen dat Gelderland de beleidsregels over stikstof opschort, maar een nadere bestudering van de uitspraken van Gedeputeerde Drenth doet de fractie van D66 daar nu aan twijfelen. Statenlid Antoon Kanis stelt vragen aan het college: ‘Wij willen weten hoe het precies zit. Zijn de beleidsregels nu opgeschort of niet? En wat betekent dat?’

Kanis keek vandaag de beelden van het protest nog eens terug en was verbaasd. ‘De gedeputeerde zegt helemaal niet toe de regels op te schorten. Hij zegt alleen het proces daarvoor in gang te zetten’. In het persbericht dat de provincie later op de middag stuurde werd dat nog verder afgezwakt tot ‘met de boeren in gesprek over het opschorten van die regels die de agrarische sector raken’.

Kanis: ‘We moeten de ene onduidelijkheid niet oplossen door een nieuwe onduidelijkheid te creëren. Er is behoefte aan duidelijkheid!’. Daarom stelt D66 schriftelijke vragen over de gevolgen van de uitspraken van Drenth. De partij wil precies weten wat er aan wie is toegezegd en wat dat betekent. De partij vraagt het college binnen anderhalve week hierop te antwoorden, zodat de antwoorden deel kunnen uitmaken van het debatverzoek dat de partij wil aanvragen voor de Statenvergadering van 30 oktober.

 

Lees hieronder de ingediende vragen:

Het ‘Boerenalarm’. Onder dat motto organiseerden LTO en GAJK afgelopen maandag een protestactie voor het Huis der Provincie in Arnhem. Na een alarm van toeterende trekkers en enkele sprekers mocht Gedeputeerde Drenth de boeren namens Gedeputeerde Staten van Gelderland toespreken. Hij maakte excuses over de communicatie zegde toe nog deze week met de boeren om tafel te gaan. Hij benadrukte hierbij dat de beleidsregels over stikstof niet van tafel gingen. De boeren namen geen genoegen met de toezeggingen en eisten per direct een gesprek.

In het provinciehuis werd met een deel van de boeren het gesprek voortgezet en na ruim een uur overleg kwam Gedeputeerde Drenth naar buiten met het bericht dat hij het proces in gang gaat zetten om de beleidsregels over stikstof met betrekking tot de landbouw toch op te schorten.

D66 zet grote vraagtekens bij deze gang van zaken, omdat de indruk ontstaat dat het College is gezwicht voor het protest van de boeren. Het mag niet zo zijn dat het beleid van de Provincie Gelderland op deze manier wordt bepaald. Daarover wil D66 op woensdag 30 oktober met de Staten in debat. Om dat debat te kunnen voeren op basis van de juiste informatie hebben wij de volgende vragen aan het College:

Met wie heeft Gedeputeerde Drenth op maandagmiddag 14 oktober overlegd bij het boerenprotest? Welke personen zaten om tafel en namens welke organisaties? Op basis van welke afweging zijn deze personen uitgenodigd om deel te nemen aan het gesprek? Is er een gespreksverslag gemaakt van dit overleg? Zo ja, kunt u dit delen met de Staten? Zo nee, waarom niet? Is er een afsprakenlijst gemaakt van dit overleg? Zo ja, kunt u deze delen met de Staten? Zo nee, waarom niet?

Na het overleg maakte Gedeputeerde Drenth bekend ‘het proces in gang te zetten om de beleidsregels met betrekking tot landbouw op te schorten’.

Wat betekent ‘het proces in gang zetten om de beleidsregels met betrekking tot de landbouw op te schorten’? Zijn de beleidsregels nu wel of niet opgeschort? Wat houdt het opschorten van de beleidsregels juridisch gezien precies in? Wat betekent het opschorten van de beleidsregels in de praktijk voor de boeren?

Bij het boerendebat van De Gelderlander op vrijdag 11 oktober zei gedeputeerde Drenth over het opschorten van de beleidsregels: ‘Dan sturen we alle bouwvakkers naar huis’.

Wat betekent het opschorten van de beleidsregels voor het op gang brengen van de vergunningverlening andere sectoren zoals de woningbouw?

Tot maandag heeft het College op meerdere momenten benadrukt vast te houden aan de beleidsregels. Na het protest van boeren voor het provinciehuis veranderde het College hierover van mening. De indruk ontstaat, bijvoorbeeld in de media[1] [2], dat het Gelderse Provinciebestuur buigt voor het protest van de boeren.

Wat is de inhoudelijke reden waardoor het College op maandagmiddag van mening is veranderd? Waarom heeft het College niet vastgehouden aan de afspraken over de beleidsregels zoals die in IPO-verband gemaakt zijn? Waarom is het Gelderse College gezwicht voor het boerenprotest en waarom heeft het College er niet voor gekozen de rug recht te houden, zoals gebeurd is in Groningen, Flevoland, Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Brabant?

Uit het artikel van De Volkskrant1 blijkt dat naast vertegenwoordigers van boerenorganisaties ook luidruchtige boeren van het protest mochten aanschuiven bij het gesprek.

Klopt het dat er naast de vertegenwoordigers van boeren organisaties ook andere boeren mochten aanschuiven? Zo ja, waarom mochten specifiek deze boeren aanschuiven? Wat vindt het College van het beeld dat ontstaat dat iemand die een grote mond op zet wordt beloond met een plek aan de gesprekstafel?

D66 verzoekt het College deze vragen uiterlijk vrijdag 25 oktober a.s. te beantwoorden, zodat de antwoorden kunnen worden betrokken bij een debatverzoek in de Statenvergadering van 30 oktober.

 

[1] https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/als-een-brede-boer-zich-ermee-bemoeit-begint-het-bestuur-te-wankelen~b39ea265/

[2] https://www.gelderlander.nl/arnhem/provincies-buigen-voor-boeren-gelderland-en-overijssel-trekken-stikstofregel-voorlopig-in~a3fbe71b/

 

De koeienstal in met LTO Noord

D66 D66 Gelderland 16-10-2018 16:33

D66 West Betuwe zoekt het gesprek met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisatie actief op. Na een kennismakingsgesprek met het ROC Rivor in september, sprak D66 West Betuwe op 15 oktober met bestuursleden van LTO Noord, afdeling West Betuwe; melkveehouders en fruittelers uit onze gemeente. Plaats van handeling: boven de koeienstal! Het was een kennismakingsgesprek of zoals LTO het noemt: ‘inboergering’.

Dat onze boeren voorop lopen in innovatie en vergroening is winst voor het klimaat en voor onze gezondheid. Het schept tegelijkertijd ook een ongelijk internationaal speelveld met boeren uit andere landen die daarin niet investeren en dus goedkoper zijn. En een markt met dominante inkooporganisaties die het agrarisch ondernemen onder druk zetten.  Boeren zoeken dus ook naar mogelijkheden in “spin off’ van het boeren, denk aan zorgboerderijen, B&B, ijs maken etc. Boeren in West Betuwe is dus topsport op internationaal niveau. Daar moeten we echt trots op zijn.

Onze boeren met familiebedrijven zijn beeldbepalend voor ons landschap. Ze werken aan biodiversiteit en hebben ideeën genoeg hoe nog meer te doen voor natuur en milieu. In het gesprek borrelden veel ideeën op voor vergroening van bijvoorbeeld de omgeving van de Betuwelijn en voor energietransitie. Voor boeren bijvoorbeeld liever geen zonneweides op landbouwgrond omdat die nodig is voor voedselproductie.

Onze boerenbedrijven maken onze gemeente dus ook aantrekkelijk om te wonen en recreëren. Maar de boeren zijn somber over de vraag of de jonge generatie de bedrijven wel wil en kan overnemen.

Wat D66 West Betuwe betreft leverde het gesprek genoeg stof voor vervolggesprekken met deze mooie sector.

Wil je meer weten over  de standpunten van D66 bekijk dan en wil je meer weten over groen boeren, kijken dan op:  https://www.ltonoord.nl/

 

Geen permanente laagvliegroutes in Gelderland

PvdA PvdA D66 VVD CDA Gelderland 13-09-2018 09:20

De PvdA wil, net als iedereen in Gelderland, geen laagvliegroutes over onze mooie provincie.  Herindeling van het luchtruim moet daarom zo snel mogelijk plaatsvinden. Helaas kan de provincie dat niet besluiten. Het luchtruim wordt ingedeeld in Den Haag omdat besluiten over Lelystad Airport op landelijk niveau genomen worden. De manier om met onze wens toch de landelijke politiek te bereiken is door met Den Haag in gesprek te blijven. Ook moeten we scherp zijn op de besluiten, brieven en acties die vanuit Minister Van Nieuwenhuizen (VVD) en de coalitie van VVD, CDA, D66 en CU in de Tweede Kamer naar buiten komen.

Vorige maand werd duidelijk dat de afgesproken herindeling van het luchtruim in 2023 ineens anders beschreven werd in de brieven richting de Tweede Kamer. Waar eerst 2023 als eindjaar genoemd werd, is in de laatste brieven 2023 genoemd als jaar waarin de herindeling plaatsvindt. Dit zou betekenen dat er langer onduidelijkheid is voor de inwoners van Gelderland. Dat is voor u én voor ons niet acceptabel, en dat leest de PvdA ook terug in de brief die Gedeputeerde Meijers heeft geschreven aan de minister.

Als PvdA-fractie staan wij zij aan zij met de inwoners die houden van onze provincie, die net als wij werken aan een mooie omgeving, prettig wonen en fijn werken. We willen samen gelukkig zijn in Gelderland. Laagvliegende vliegtuigen over onze Veluwe of andere delen van Gelderland passen daar niet bij. Daarom blijven wij scherp op alle ontwikkelingen in dit dossier en trekken wij samen op met de PvdA in de Tweede Kamer. We zijn blij met de alertheid van de Gedeputeerde en de manier waarop zij haar invloed uitoefent. Zij zorgt dat ze aan tafel blijft op het ministerie omdat daar op dit moment het meeste voor Gelderland bereikt kan worden.

 

Het bericht Geen permanente laagvliegroutes in Gelderland verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.