Nieuws van politieke partijen in Noord-Holland over Partij voor de Vrijheid inzichtelijk

4 documenten

Tomatensmaak gewenst

SP SP VVD CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Noord-Holland 09-04-2019 07:04

De beide informateurs, Laura Bromet van GroenLinks en Cornelis Mooij van de VVD, zijn gestart met het informatieproces. Welke coalitie is er mogelijk in de provincie Noord-Holland nu Forum voor Democratie heeft aangegeven in de oppositie te willen? De SP bracht per brief de wensen in. Zo links mogelijk heeft de voorkeur mét voldoende tomatensmaak.

Weesp, 7 april 2019

Betreft: brief voorafgaand aan gesprek met informateurs GL en VVD d.d. 8 april 2019

Geachte informateurs,

Hierbij geven wij graag gehoor aan uw verzoek om enkele punten op schrift te stellen, voorafgaand aan ons gesprek op 8 april 2019.

Wat is uw duiding van de verkiezingsuitslag?

De verkiezingsuitslag laat een verdeeld landschap zien, met FvD en GL als grote winnaars. Dit zijn partijen die op het oog weinig gemeen hebben, hetgeen ook bleek uit de eerste informatieronde. Getalsmatig steekt de top 3 duidelijk uit boven de eerste (PvdA,D66) en de tweede divisie (CDA,PVV,PvdD, SP) en het is dus logisch dat het initiatief tot collegevorming daar ligt. Na het niet slagen van de eerste informatieronde ligt het voor de hand dat GL en VVD elkaar besnuffelen. Echter, of ze ook bij elkaar in de mand gaan liggen, is gezien de grote ideologische en programmatische verschillen niet meteen voor de hand liggend en geen feest voor de respectievelijke achterbannen.

Welke thema's en issues zijn voor u het belangrijkst in de komende vier jaar?

Wonen. Sturen op versneld bijbouwen in segmenten sociale huur en onderkant koopmarkt, bij voorkeur binnenstedelijk, gekoppeld aan OV-knooppunten. Verkeer en vervoer.  Versterken OV, betere verknoping trein-bus-fiets, zekerstellen dat iedereen op korte afstand een bushalte heeft. Geen A8-A9. Geen groei Schiphol. Investeren in lightrail. Klimaat/milieu/natuur. Klimaatkosten eerlijk verdelen o.a. door instellen van een fonds, (nieuwe) werkgelegenheid, sociale plannen voor industrie die afgestoten wordt. Omwonenden van ingrepen in openbare ruimte beslissen en profiteren mee. Burgerparticipatie in kader Omgevingswet concreet uitwerkern. Gedragen plan om bodemdaling veenweidegebieden tegen te gaan. Geïntegreerd IJmond-plan ten behoeve van leefbaarheid in de regio. Goederenvervoer over water stimuleren. Voltooien NatuurNetwerk. Sociaal domein. Hoewel er formeel geen/weinig taken resten in het sociaal domein, willen wij toch onderzoeken waar de provincie toegevoegde waarde kan hebben.

Welke mogelijke coalities ziet u? Wat zijn uw voorkeuren voor de samenstelling van deze coalitie en waarom?

Op basis van de uitslag en het mislukken van de eerste informatieronde is de combinatie GL-VVD-PvdA-D66 (30 zetels) de eerste die voor onderzoek in aanmerking zou komen. CDA zou een van de twee laatsten kunnen vervangen, waarna er nog altijd een krappe meerderheid is.

Verder constateren wij geen alternatieve meerderheid over rechts, maar wel over links (GL-PvdA-D66-PvdD-SP), waarbij dan nog CU, Denk en/of Ouderenpartij gedoogsteun zou moeten geven. Een lastiger constructie, maar niet onmogelijk. Zo'n coalitie zou ook goed aansluiten op het huidige stadsbestuur van Amsterdam, waardoor waarschijnlijk een aantal grote dossiers die de stad en MRA raken in samenhang kunnen worden aangepakt. Om niet in een krappe-meerderheidskramp te raken, kunnen sommige dossiers ook worden gesteund door wisselende meerderheden, waarmee vermeden wordt dat een collegeakkoord helemaal wordt dichtgetimmerd. Dit geeft provinciale staten een meer sturende rol en het maakt de provinciale politiek naar de bevolking toe interessanter en opener.

Als linkse partij heeft een zo links mogelijk college onze voorkeur, want het biedt de meeste kans je idealen in de praktijk te brengen. Een kleine meerderheid dwingt echter ook om goed te kijken naar de wensen van hen die partijen hebben gestemd of niet hebben gestemd.

Bent u bereid om deel te nemen aan de nieuwe coalitie?

De SP staat altijd open voor deelname aan een coalitie, mits er voldoende tomatensmaak aan een uiteindelijk collegeakkoord zit. Kortom, sociaal en duurzaam. De afgelopen periode heeft de SP in de helft van de provinciale colleges meebestuurd. Mocht het aan de orde komen, dan zal de statenfractie uiteraard de goedkeuring van de provinciale afdelingen moeten vragen.

Met vriendelijke groet,

SP fractie Noord-Holland

Multi-modaal en integraal mobiliteitsbeleid start nu

D66 D66 Partij voor de Vrijheid Noord-Holland 07-03-2019 06:16

Op 4 maart namen Provinciale Staten een besluit over verbeteren van de bereikbaarheid in de corridor Amsterdam-Hoorn. “Dit integrale bereikbaarheidspakket is een grote sprong voorwaarts,” stelt Andries Tijssens, woordvoerder mobiliteit van D66 Noord-Holland, “dit is heel belangrijk voor goede bereikbaarheid van Noord-Holland Noord en geeft inwoners meer keuzes in hoe te reizen.”

Het pakket van maatregelen geeft aandacht aan landschap, openbaar vervoer, fiets, economie én bereikbaarheid voor de auto. De mobiliteitsknooppunten zijn het ordenend principe geworden voor het doen van investeringen. De provincie is nog bezig met het invoeren van deze nieuwe beleidsprincipes van het integrale denken, maar D66 ziet dat de nieuwe insteek nu haar vruchten al afwerpt.

Omgevingsvisie voor integraal beleid

Eind 2014 werd besloten dat er geen actualisering zou komen van het toen reeds verouderde Provinciaal Verkeer en Vervoersplan (PVVP) zou komen. Dit leidende document zou immers worden vervangen door de omgevingsvisie als overkoepelend bestuursstuk voor het mobiliteitsbeleid. Geen sectoraal beleid meer, maar goed met de andere beleidsterreinen afgestemd mobiliteitsbeleid, resulterend in optimale bereikbaarheid, leefbaarheid en werkomgeving.

Inmiddels is de provinciale omgevingsvisie een feit, en er wordt hard gewerkt om het mobiliteitsbeleid binnen die visie verder uit te werken. Dat betekent dat het mobiliteitsbeleid integraler, duurzamer en multimodaal ontwikkeld gaan worden.

Kiezen tussen lopen – fietsen- openbaar vervoer – auto – vliegtuig

In 2017 benadrukte D66 al dat ook de nieuwe smart-mobility multi-modaal aangepakt moet worden. D66 wil dat inwoners een echte keuze hebben welk vervoermiddel zij kiezen om te reizen. Onlangs behandelde Provinciale Staten het Perspectief Fiets als proeve van nieuw multi-modaal beleid. D66 heeft daar van harte mee in kunnen stemmen. De verdere uitwerking is echter nog in uitvoering en wordt vervolgd later in 2019. Dan volgt ook de nieuwe provinciale ruimtelijke verordening bij de Omgevingsvisie.

D66 rekent erop dat het betrekken van de gemeentes in het corridor Amsterdam-Hoorn met dit bereikbaarheidspakket positief gaat verlopen en dat er een gedragen bestuursakkoord komt.

 

Gedeputeerde Staten en coalitie bedienen zichzelf van uw geld

SP SP Partij voor de Vrijheid Noord-Holland 30-03-2018 11:05

Het was weer een fijn staaltje coalitiewerk, tijdens de Statenvergadering van 26 maart jl. Aanleiding was deze keer de uitvoering van een motie uit 2017. Met deze motie, die destijds unaniem werd gesteund, gaven de Staten aan GS de opdracht om eens alle bestaande reserves door te kammen om te kijken of er niet nog ergens bedragen stonden gereserveerd die niet meer gebruikt (konden) worden. Het totaalbedrag zou dan voor andere zaken kunnen worden ingezet.

En zo kwam er 69 miljoen (!) tevoorschijn. Een aanzienlijk bedrag, waar we mooie dingen mee kunnen doen. Bij het indienen van de motie werden al wat denkrichtingen meegegeven.

Echter, GS (in samenspraak met de coalitiepartijen) pakte de opdracht wel heel voortvarend aan, en legde ons een reeks van voorstellen voor onder het motto: “slikken of stikken”.

Bij veel oppositiepartijen, zo ook bij de SP, wekte dit enorme ergernis. In de commissievergadering ‘financiën’ van februari kwam dit al uitgebreid aan het licht. Waarom koos GS voor deze aanpak? Waarom bood GS geen enkele gelegenheid om mee te denken over de besteding van die 69 miljoen?

In het pakket plannen zaten een aantal voorstellen die wij direct kunnen steunen. Veel meer geld moet gaan naar projecten rond de energietransitie, naar het versterken van de natuur en naar het beschermen en onderhouden van rijksmonumenten. Ook verdient de natuur-inclusieve landbouw een extra impuls.

Maar het grootste struikelblok in dit totaalplan is voor ons (maar ook voor de andere oppositiepartners) een storting van 25 miljoen in een “reservering Duinpolderweg”. Het moge duidelijk zijn dat de SP geen Duinpolderweg wil, en voor ons is een reservering nu ook niet nodig.

De gezamenlijke oppositie (behalve de PVV) kwam met een reeks alternatieve voorstellen. Zo willen we vijf miljoen extra voor knelpunten in het huidige OV. Ook willen we het proces van burgerparticipatie bij de Franse Kampweg (N236) succesvol afronden en kan volgens ons de herdenking van de Februaristaking 1941 weer gewoon door de provincie ondersteund worden (€ 5.000,- per jaar!) en willen we een subsidieregeling starten voor het inrichten van groene, meer natuurlijke schoolpleinen.

We merkten al snel dat de oppositiepartijen zoals gewoonlijk de gelederen weer volledig zouden sluiten. Er was geen enkele opening naar de oppositie, ook niet bij partijen die ook bij onze voorstellen veel te winnen zouden hebben. Kortom: het was weer heel duidelijk wie in deze coalitie aan de touwtjes trekt. Vult u zelf maar in!

Extra ruimte voor duurzame groei in Noord-Holland

D66 D66 GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid 50Plus Partij voor de Dieren Noord-Holland 27-03-2018 12:05

Provinciale Staten van Noord-Holland hebben op 26 maart 2018 besloten om 69 miljoen extra te investeren in Noord-Holland en dit al in 2018 en 2019 te doen.

Drie jaar is deze coalitie nu op weg in de provincie Noord-Holland en een groot deel van het coalitieakkoord “Ruimte voor groei” is uitgevoerd. Voor D66 zijn groene groei en bescherming van het landschap speerpunten. Fractievoorzitter is er heel tevreden over dat er op dat terrein de afgelopen jaren flinke stappen gemaakt zijn. De 685,5 MW windenergie is ingevuld, er is nieuw beleid op het gebied van (grootschalige) opwekking van zonne-energie en het participatiefonds en het duurzaamheidsfonds zijn opengesteld. Op het gebied van ruimte is het koersdocument omgevingsvisie vorig jaar aangenomen en wordt het kwetsbare open landschap goed beschermd door ruimtelijke beleid dat binnenstedelijk bouwen als uitgangspunt heeft.

Een coalitieakkoord wordt eens in de vier jaar gesloten, maar in de tussentijd staat de tijd natuurlijk niet stil. Nieuwe uitdagingen dienen zich aan en kansen doen zich voor. De Noord-Hollandse economie groeit en innoveert snel en het nieuwe Kabinet legt de accenten net weer iets anders dan het vorige. Ook internationaal is er van alles gebeurd sinds 2015; in het bijzonder het afsluiten van het Parijse Klimaatakkoord dat bevestigt dat we aanvullende maatregelen op het gebied van duurzame energie moeten nemen.

De overheid moet flexibel zijn, inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen en kansen grijpen indien deze zich voordoen. Voor nieuwe investeringen is echter ook geld nodig. En dat was er, want niet alleen de economie groeit in Noord-Holland, ook de reserves. Na een zorgvuldig proces is gebleken dat op een aantal beleidsterreinen geld is gereserveerd voor projecten die niet op de middellange termijn tot uitvoering kunnen komen. D66 vindt dat geld niet op de planken moet blijven liggen indien er op andere terreinen belangrijke uitdagingen liggen die nu om investering vragen. De provincie is geen bank, maar een overheidsorganisatie die haar kerntaken op het gebied van onder meer natuur, regionale economie, landschap en infrastructuur uitoefent. En op die terreinen is nog voldoende werk te verrichten.

De coalitiepartijen hebben in een gezamenlijk voorstel (“motie 110“) een aantal onderwerpen genoemd die nu voor Noord-Holland belangrijk zijn en waar snel extra geïnvesteerd kan worden. De problematiek rondom de bodemdaling in veenweidegebieden, een onderwerp dat nu om maatregelen vraagt. En uiteraard de transitie naar duurzame energie, de belangrijkste opgave op dit moment waar we met de uitvoering van deze motie 24,5 miljoen extra aan uitgeven. Hiermee kunnen we bijvoorbeeld aan de slag met geothermie, warmtenetten en CO2 transport naar de glastuinbouw. De besteding van het geld voor duurzame energie wordt door GS afhankelijk gesteld van een landelijk bestuursakkoord.

Het voorstel van de coalitie is in november 2017 unaniem aangenomen. Het college heeft in de uitwerking terecht motie 110 niet opgevat als een limitatieve opsomming, maar een aantal beleidsterreinen toegevoegd die ook uit de oppositie komen. Het woningtekort houdt de gemoederen de afgelopen maanden sterk bezig en met de geplande 5 miljoen kan een versnelling plaatsvinden. Ook het voortzetten van de regeling voor Rijksmonumenten is een goede zaak. Hiermee is het een evenwichtig voorstel geworden waar voor alle partijen wensen in opgenomen zijn. Lees hier het gezamenlijke persbericht van de coalitiepartijen.

D66 is heel blij met het pakket aan extra investeringen dat correspondeert met de uitdagingen van dit moment. Bij de behandeling van het Koersdocument Omgevingsvisie en de Begrotingsbehandeling is met grote meerderheid uitgesproken dat maatregelen moeten worden getroffen op het gebied van onder meer bodemdaling in veenweidegebieden, natuur inclusieve landbouw, duurzame energie en versnelling van de woningbouw. Met de uitvoering van deze motie hebben we het mogelijk gemaakt dat we het uitspreken van wensen en ambities ook daadwerkelijk kunnen vertalen naar concrete investeringen op korte termijn, waarvan meer dan de helft een groen karakter draagt. D66 is hier trots op!

Teleurgesteld is D66 dat de oppositiepartijen GroenLinks, 50+, PVV, CU-SGP, SP en PvdD tegen het voorstel gestemd hebben en daarmee tonen dat het sluiten van bestuurlijk compromissen lastig is voor oppositiepartijen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.