Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

76 documenten

Peters: investeer onderwijsmiljarden in lezen, rekenen en schrijven

CDA CDA Zuid-Holland 12-06-2021 05:00

Het kabinet heeft voor de komende tweeënhalf jaar in totaal €8,5 miljard beschikbaar gesteld voor het onderwijs. Met deze investering kunnen bijvoorbeeld scholen hun leerlingen en leraren helpen coronavertragingen aan te pakken. Wat CDA-kamerlid René Peters betreft hét moment om de basis op orde te brengen: lezen, rekenen, schrijven en burgerschap. Ook moeten scholen meer tijd krijgen het geld uit te geven. Vandaag staat onderstaand pleidooi van René in De Telegraaf. Het gaat niet goed in het onderwijs. We duikelen jaar in jaar uit omlaag op de zogenaamde pisa-ranglijst. Dat is een lijst waarop de kwaliteit van het onderwijs uit verschillende landen met elkaar wordt vergeleken. En we accepteren dat een kwart van onze leerlingen de school verlaat als functioneel analfabeet. We denken met andere woorden dat deze kinderen de krant kunnen lezen. Maar ze begrijpen niet wat er staat. Voor rekenen zijn de resultaten nog slechter. Dat is een groot probleem. Kinderen die niet voldoende kunnen lezen, gaan zwaar gehandicapt door het leven. En het is volkomen onnodig. Want de wetenschap leert ons hoe we kinderen kunnen leren lezen, schrijven en rekenen. Alle kinderen kunnen dat in de basis leren. Alleen is de kennis hoe dat moet nog niet doorgedrongen tot in de haarvaten van het onderwijs. Heb je rijke of ‘hoogopgeleide’ ouders, dan krijg je het stempeltje dyslexie. Dan leren kinderen het in de basis alsnog, maar dan door commerciële bedrijven. Ben je geboren in een achterstandswijk, dan heb je minder snel dyslexie. Dan heb je gewoon pech. Onderzoek wijst uit dat er slechts één factor is die de kwaliteit van het onderwijs bepaalt. Het gaat om de kwaliteit van de leraar voor de klas. Hoe beter de leerkracht, hoe beter het onderwijs. Helaas hebben teveel scholen geen lerende cultuur. Het is nog steeds niet normaal om bij elkaar in de les te kijken, samen lessen voor te bereiden en doelen te stellen waar gestructureerd en als team aan gewerkt wordt. Op de radio hoor ik met enige regelmaat reclames voor een methode om kinderen in een beperkte hoeveelheid tijd foutloos te leren rekenen. Dat kan ook gewoon. Maar je moet er als school wel voor kiezen om zo’n systeem te implementeren. Er zijn voorbeelden van scholen die hun zaken op die manier binnen de kortste keren op orde krijgen. Op die manier krijgen kinderen les, daar waar ze les moeten krijgen: op school. Door de coronacrisis zijn onderwijsachterstanden opgelopen. Het Rijk heeft in totaal 8,5 miljard euro vrijgemaakt om die achterstanden in te halen. Dat is de totale begroting van de ministeries van Economische Zaken & Klimaat en Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit bij elkaar. Dat geld moet binnen tweeënhalf jaar opgemaakt worden. Maar dat kan helemaal niet. Daar hebben scholen de menskracht niet voor en het gaat hier bovendien over een eenmalige investering. Dus is de kans groot dat commerciële onderwijsbureaus worden ingevlogen om kinderen bijles te geven. Dat is mooi voor die kinderen. En dat is nog mooier voor die bureaus. Maar de kwaliteit van het onderwijs wordt er niet duurzaam beter van. Gebruik het geld om de kwaliteit van het onderwijs aan alle kinderen op een hoger peil te brengen. Geef scholen langer de tijd om het beschikbare geld te besteden en schrap zinloze werkverschaffing waar leraren vaak mee te maken hebben. Maak per school een plan om een lerende cultuur te creëren, waarin docenten samen en met hulp van de schoolleiding hun lespraktijk versterken. De basis moet weer op orde: lezen, rekenen, schrijven en burgerschap. Leg doelen op die gehaald moeten worden. En reken scholen daar op af. Onderwijskwaliteit is leskwaliteit.

Nieuwe gymzaal Obdam

CDA CDA Koggenland 07-06-2021 18:55

CDA Koggenland is van mening dat de huidige gymzaal in Obdam sterk verouderd is en niet meer voldoet aan de eisen voor het geven van gymnastiek onderwijs. De locatie waarop de gymzaal staat is te klein om daar een gymzaal neer te zetten die wel aan de huidige eisen voldoet. CDA Koggenland stemt daarom in met het voorstel van het college van burgemeester en wethouders om 30.000 euro uit te trekken voor een onderzoek naar de realisatie van een nieuwe gymzaal in de kern Obdam. In het onderzoek wordt in beeld gebracht aan welke eisen de gymzaal moet voldoen, wat de wensen van de gebruikers zijn, welke eisen er worden gesteld aan de buitenruimte (denk bijvoorbeeld aan parkeren) en wat de meest geschikte locatie is voor de nieuwe gymzaal. Belangrijk daarbij is de afstand van de basisscholen Kelderswerf en Caegh naar de nieuw te bouwen gymzaal. Met de realisatie van een nieuwe gymzaal komt de locatie van huidige gymzaal vrij. CDA Koggenland heeft het college van burgemeester en wethouders mee gegeven in te zetten op woningbouw voor senioren. De afstand van deze locatie tot de winkels, de kerk en het station is (zeer) beperkt. Daarmee is de locatie ideaal voor ouderen. Het college gaat met deze suggestie aan de slag.

Bredemeijer als gastdocent

CDA CDA 's-Gravenhage 31-05-2021 14:09

Een bijzondere en leerzame ervaring had onze Hilbert Bredemeijer als gastdocent.Hij nam een uur groep 7/8 van juf Teach&Cher over. Een les over sterke en zwakke werkwoorden en ‘t kofschip. Als wethouder onderwijs komt Bredemeijer veel op scholen en is dagelijks met het onderwijs bezig, maar nu was hij er echt onderdeel van. Heel waardevol en zeer aan te raden. Onderstaand een leuke impressie van het uur. Met als klap op de vuurpijl een aantal mooie feedback-punten. Via Word leraar in Den Haag willen we meer mensen interesseren voor een baan in het onderwijs. De connectie die hij in een uur al voelde met de kinderen van groep 7/8 gunt hij iedereen. Onze leraren zijn onmisbaar voor hun toekomst.

groene aanpak bij CBS de Hoeksteen

CDA CDA Zuid-Holland 23-05-2021 10:45

#TeamCDAHW bezocht CBS De Hoeksteen in Oud-Beijerland voor een rondleiding door de moestuin en over het vergroende schoolplein. Marianne van Wijgerden, de moestuin-en kookjuf en directeur Marco de Jong zijn erg enthousiast over onze oproep voor meer groen- en natuureducatie voor kinderen. Zij vertelden ons over hun ‘groene’ aanpak en de positieve effecten die dat heeft op de kinderen van de school. Dat motiveert ons weer om dit onderwerp blijvend onder de aandacht te brengen.

Chantal Broekhuis: 'bredere win-win bereikt dan 'alleen' een aardgasvrije school'

CDA CDA Utrechtse Heuvelrug 21-09-2020 08:18

“We hebben een bredere win-win bereikt dan 'alleen' een aardgasvrije school” De eerste volledig gerenoveerde aardgasvrije basisschool in het innovatieprogramma Aardgasvrije en Frisse Basisscholen is een feit! Bij de start van dit schooljaar opende basisschool De Zonheuvel in Driebergen de deuren van haar aardgasvrije gebouw. “We hebben samen hier iets heel moois voor elkaar gekregen”, zegt wethouder Chantal Broekhuis. Basisschool De Zonheuvel is gehuisvest in hartje Driebergen-Rijsenburg, in een gebouw dat daar is neergezet in 1967. Na ruim 40 jaar gebruik besloot de gemeente in 2012 dat het tijd werd de school te renoveren. “We wilden aanvankelijk een Bijna Energie Neutraal Gebouw (BENG) ervan maken”, zegt wethouder Broekhuis. “Maar al op het moment van aanbesteden bleek dat we een renovatie financieel niet rondkregen. We wilden omschakelen naar nieuwbouw met woningbouw om het plan haalbaar te maken. Dat stuitte op weerstand vanuit de buurt en de school; het paste niet bij de allure van het Burgemeesterspark.” De subsidie aardgasvrije scholen bood uitkomst. De aardgasvrije renovatie gaf financiële ruimte in de exploitatie van het schoolgebouw en de subsidie droeg bij aan de benodigde investering. Zo kwam alsnog de businesscase rond. Later, toen door prijsontwikkelingen opnieuw een financieel tekort ontstond, kon de school op aanraden van Platform31 de vergoeding voor de Materiële Instandhouding (MI) inzetten voor onderhoud en energie en daarmee de businesscase weer rondkrijgen. Even wennen aan aardgasvrij “Zo’n renovatie voor elkaar krijgen, is dus geen sinecure”, blikt Broekhuis terug. Daarvoor moest ook tijdelijke huisvesting worden geregeld. “Dat was nog best ingewikkeld, want de klassen zijn verdeeld over drie locaties in een andere wijk. En het is nogal wat als zo’n school een jaar lang verdeeld is. Gelukkig hadden de school en ouders dit er wel voor over. Zij wilden juist die renovatie naar een aardgasvrije school zien en daarvoor dit op de koop toenemen. Wat wel hielp, is dat de tijdelijke huisvesting beter was dan het oude schoolgebouw.” Bij de start van het nieuwe schooljaar mochten de kinderen terug naar hun oude, vertrouwde, maar nu ook aardgasvrije schoolgebouw. “Dat wordt nog even wennen”, zegt Broekhuis. “Het oude gebouw kende geen klimaatinstallaties en nu zijn er allemaal knoppen die de onderwijzers moet bedienen.” Bovendien moet de apparatuur fijngesteld worden op het gebruik. Zo is het niet de bedoeling dat docenten een raampje openzetten als het benauwd wordt, maar de installateur bellen. Voorbeeld voor onderwijssector en gemeente Voor de gemeente is de renovatie van de basisschool enorm waardevol. “De kennis en ervaring die we hiermee hebben opgedaan, willen we inzetten voor het verder verduurzamen van onze schoolgebouwen en wijken”, vertelt de wethouder. Een groot deel van de schoolgebouwen in de gemeente is ook rond de 40 jaar oud en zijn zowel architectonisch als bouwtechnisch vergelijkbaar. Die gebouwen wil de gemeente de komende 10 jaar duurzaam renoveren naar BENG en aardgasvrij. Bovendien moet een deel van de gemeente energieneutraal zijn in 2035. “We hebben als gemeente echt een duurzame ambitie en willen dat stapje voor stapje met de samenleving mogelijk maken”, vertelt de wethouder. “Dankzij dit renovatieproject willen we nu in de herijking van ons Integraal Huisvestingsplan verder gaan dan BENG en volledig energieneutrale gebouwen gaan opleveren. Ook in de vertaling van de regionale energiestrategie naar ons lokale plan willen we de koppeling tussen energieneutrale schoolgebouwen en aardgasvrije woningen maken.” Steun en betrokkenheid Een stad of wijk verduurzamen doe je samen volgens wethouder Broekhuis. “Tijdens het proces zijn veel gesprekken gevoerd met de school, ouders en buurt over de planvorming. Een school is een parel in de wijk. De betrokkenheid is groot. Zo’n traject doe je samen. Daarom moet je het gesprek aangaan, laten zien dat je een gedeelde doelstelling hebt en jezelf kwetsbaar durven opstellen. Dat leverde veel steun en betrokkenheid op. Uiteindelijk leidde de renovatie tot een hechtere gemeenschap en een steviger positie van de school in de wijk. Eigenlijk hebben we dus een veel bredere win-win bereikt dan ‘alleen’ een aardgasvrije school.” Hechtere gemeenschap Broekhuis heeft eigenlijk een nog grotere droom. “Het liefst wil ik dat onze scholen ook energie opwekken voor de wijk. Dat lijkt me een mooie volgende stap voor De Zonheuvel, die leidt tot een nóg steviger positie binnen en betere verbinding met de wijk.” Volgens de wethouder heeft het verduurzamen van een schoolgebouw immers grote impact. “We doen dit voor onze toekomst. Daarom is het logisch dat je start bij de kinderen. Een aardgasvrij schoolgebouw geeft hen een goede basis voor energiezuinig denken en doen. Ook is het makkelijker om het gesprek over duurzaamheid te starten vanuit die kinderen. Daarom is het schoolgebouw een logisch startpunt als je wijken gaat verduurzamen. Het gebouw heeft een hele belangrijke functie in de wijk en dient als voorbeeld. Met zo’n renovatieproject creëer je een hechtere gemeenschap die samen nadenkt over aardgasvrij. Dat hebben we met De Zonheuvel gezien. Dat heeft nu een prachtig gerenoveerd, aardgasvrij schoolgebouw, omdat we samen de schouders eronder hebben gestoken.” Meer informatie Basisschool De Zonheuvel is een van de pilots in het innovatieprogramma Aardgasvrije en Frisse Basisscholen. Lees meer over het innovatieprogramma, de inzichten en ervaringen.

Brede Scholen in Etten-Leur

CDA CDA Etten-Leur 12-07-2020 12:30

Op het moment dat ik dit stukje schrijf realiseer ik me dat er van alles speelt rondom onze basisscholen. In de krant leest u over het klimaat in de scholen. Kinderen zwoegen met rode hoofdjes in veel te warme klaslokalen. De lucht is er verre van fris . Het CDA heeft tot 2 maal toe vragen gesteld aan de wethouder over onder andere het klimaat op de scholen, de veiligheid (gladde vloeren) en het onderhoud van een kapotte gevel. In de Raad Besluit van 6 juli jl. heeft de wethouder aangegeven dat er een onderzoek gestart is met als doel duidelijkheid te verkrijgen over de werking van de aanwezige klimaatinstallaties in de scholen. Daarnaast heeft hij aangegeven dat er noodmaatregelen worden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat de kinderen (op dit moment) in een gezond klimaat in de school kunnen verblijven. En deze maatregelen blijven totdat er een constructieve oplossing voor de problemen is gevonden. Op 7 juli hebben drie leden van het CDA een gesprek gehad met de bestuurders van SKPOEL, Stichting Leersaam en PCPO. Één ding is zeker: héél véél zaken zijn onduidelijk en er zal vanaf de basis orde moeten worden geschapen in de “schoolbrij ”. Gemeente en besturen moeten om tafel om ervoor te zorgen dat kinderen, leerkrachten en ouders ten volle kunnen genieten van onderwijs in onze prachtige scholen. Wordt vervolgd…… Kitty Hoevenberg (email: kitty.hoevenberg@gmail.com )

Bijdrage plan van Scholen

CDA CDA SGP D66 Veenendaal 02-06-2020 17:17

Voorzitter, In Nederland wonen mensen met verschillende culturele achtergronden en voorkeuren. De vrijheid van onderwijs zorgt ervoor dat kinderen les kunnen krijgen op een school die aansluit bij de tradities en overtuigingen die ze vanuit huis gewend zijn. Hierdoor leren kinderen beter en vullen onderwijs en opvoeding elkaar aan. In Veenendaal bestaat een breed onderwijsaanbod, met dank aan diverse kerken en het openbaar onderwijs. Dat nu ook de nieuwe Veenendalers met een niet Europese culturele achtergrond vragen om een school die aansluit bij hun Islamitische levensovertuiging is wat het CDA betreft een logische stap, zeker gezien de omvang van deze gemeenschap in Veenendaal. Het CDA hecht veel waarde aan de pluriformiteit van onze samenleving en aan de vrijheid van onderwijs zoals die is geregeld in artikel 23 van onze grondwet. Wij waarderen het dat de Islamitische gemeenschap aangeeft een basisschool te willen toevoegen een het onderwijsaanbod in Veenendaal en zo de keuze voor ouders in Veenendaal verder te verruimen. In constateer dat het ingediende dossier volledig en compleet is qua inhoud en onderbouwing, de aanvraag is dit jaar volledig conform het standaard format voor dergelijke aanvragen. Het is dit jaar bovendien op tijd ingediend. De o.a. door de CU en SGP genoemde ondersteunende handtekeningenactie is geen onderdeel van het wettelijke kader waarop een dergelijk dossier moet worden beoordeeld. Op tijd of niet; deze actie zorgt slechts voor wat kleuring en achtergrond, maar is daarmee voor ons uiteindelijke oordeel niet relevant. Het is de voorgestelde afwijzing waar het CDA twee technische fouten aantreft. Het gaat dan om de volgende 2 punten waar het college wel stelt, maar niet of onvoldoende onderbouwd: (1) Het zogenaamde afstandscriterium is gesteld op 10 km. De VNG adviseert deze afstand vast te stellen op 3 km, de rechter oordeelt kortgezegd dat meer dan 6 km onredelijk is. De 10 km die het college in haar afwijzing gebruikt is derhalve onjuist. Deze uitspraak van de Raad van state maakte vorig jaar geen onderdeel uit van de beraadslagingen van deze raad over een vergelijkbare aanvraag van de stichting Al Amana. En (2) Maastricht zou geen vergelijkbare gemeente zijn vanwege de leerlingen die vanuit de regio en zelfs vanuit Belgie naar de Islamitische school in Maastricht komen. In Veenendaal zien we echter ook leerlingen die bereid zijn vanuit omliggende plaatsen naar Veenendaal te reizen voor onderwijs dat aansluit bij hun levensovertuiging en van de omliggende gemeenten kent alleen Ede Islamitisch onderwijs; de kans dat een Islamitische school kan rekenen op belangstelling van buiten Veenendaal en daarmee een regiofunctie kan vervullen schat het CDA daarom anders in dan dit college. We wijzen in deze context op het precedent in Zeist, dat vorig jaar ook niet bekend was toen we de aanvraag van Al Amana behandelden. Om deze redenen zal het CDA het amendement van dhr. Boutachekourt van D66 steunen, met dank aan dhr. Boutachekourt en de griffie voor het uitzoekwerk. We vertrouwen erop dat de nieuwe juridische informatie die nu op tafel ligt voldoende is voor een meerderheid van deze raad om het afwijzende standpunt van vorig jaar te herzien, voor de CDA-fractie is dat in ieder geval wel het geval. Dank u voorzitter.

Bijdrage plan van Scholen

CDA CDA SGP D66 Veenendaal 02-06-2020 17:17

Voorzitter, In Nederland wonen mensen met verschillende culturele achtergronden en voorkeuren. De vrijheid van onderwijs zorgt ervoor dat kinderen les kunnen krijgen op een school die aansluit bij de tradities en overtuigingen die ze vanuit huis gewend zijn. Hierdoor leren kinderen beter en vullen onderwijs en opvoeding elkaar aan. In Veenendaal bestaat een breed onderwijsaanbod, met dank aan diverse kerken en het openbaar onderwijs. Dat nu ook de nieuwe Veenendalers met een niet Europese culturele achtergrond vragen om een school die aansluit bij hun Islamitische levensovertuiging is wat het CDA betreft een logische stap, zeker gezien de omvang van deze gemeenschap in Veenendaal. Het CDA hecht veel waarde aan de pluriformiteit van onze samenleving en aan de vrijheid van onderwijs zoals die is geregeld in artikel 23 van onze grondwet. Wij waarderen het dat de Islamitische gemeenschap aangeeft een basisschool te willen toevoegen een het onderwijsaanbod in Veenendaal en zo de keuze voor ouders in Veenendaal verder te verruimen. In constateer dat het ingediende dossier volledig en compleet is qua inhoud en onderbouwing, de aanvraag is dit jaar volledig conform het standaard format voor dergelijke aanvragen. Het is dit jaar bovendien op tijd ingediend. De o.a. door de CU en SGP genoemde ondersteunende handtekeningenactie is geen onderdeel van het wettelijke kader waarop een dergelijk dossier moet worden beoordeeld. Op tijd of niet; deze actie zorgt slechts voor wat kleuring en achtergrond, maar is daarmee voor ons uiteindelijke oordeel niet relevant. Het is de voorgestelde afwijzing waar het CDA twee technische fouten aantreft. Het gaat dan om de volgende 2 punten waar het college wel stelt, maar niet of onvoldoende onderbouwd: (1) Het zogenaamde afstandscriterium is gesteld op 10 km. De VNG adviseert deze afstand vast te stellen op 3 km, de rechter oordeelt kortgezegd dat meer dan 6 km onredelijk is. De 10 km die het college in haar afwijzing gebruikt is derhalve onjuist. Deze uitspraak van de Raad van state maakte vorig jaar geen onderdeel uit van de beraadslagingen van deze raad over een vergelijkbare aanvraag van de stichting Al Amana. En (2) Maastricht zou geen vergelijkbare gemeente zijn vanwege de leerlingen die vanuit de regio en zelfs vanuit Belgie naar de Islamitische school in Maastricht komen. In Veenendaal zien we echter ook leerlingen die bereid zijn vanuit omliggende plaatsen naar Veenendaal te reizen voor onderwijs dat aansluit bij hun levensovertuiging en van de omliggende gemeenten kent alleen Ede Islamitisch onderwijs; de kans dat een Islamitische school kan rekenen op belangstelling van buiten Veenendaal en daarmee een regiofunctie kan vervullen schat het CDA daarom anders in dan dit college. We wijzen in deze context op het precedent in Zeist, dat vorig jaar ook niet bekend was toen we de aanvraag van Al Amana behandelden. Om deze redenen zal het CDA het amendement van dhr. Boutachekourt van D66 steunen, met dank aan dhr. Boutachekourt en de griffie voor het uitzoekwerk. We vertrouwen erop dat de nieuwe juridische informatie die nu op tafel ligt voldoende is voor een meerderheid van deze raad om het afwijzende standpunt van vorig jaar te herzien, voor de CDA-fractie is dat in ieder geval wel het geval. Dank u voorzitter.

Negen vragen en antwoorden over de schooltijden

ChristenUnie ChristenUnie CDA Urk 11-05-2020 12:38

Het kabinet heeft de basisscholen dringend opgeroepen om vanaf 11 mei hele dagen onderwijs te verzorgen, waarbij de kinderen 50% van de tijd naar school gaan. Scholen zijn verzocht om hierover duidelijke afspraken te maken met de betrokken BSO’s. Door hele dagen onderwijs aan te bieden, wordt het aantal haal- en brengmomenten beperkt, kunnen BSO’s de naschoolse opvang goed organiseren en worden (thuis)werkende ouders maximaal ondersteund. (Bron citaat: Rijksoverheid)

Negen vragen en antwoorden over de situatie op Urk:

1. Waarom heeft de ChristenUnie moeite met het huidige beleid van de plaatselijke scholen m.b.t. de schooltijden na de coronacrisis?Urk heeft 3 verenigingen / stichtingen  voor basisonderwijs, waarvan de grootste 7 scholen heeft en de kleinste 1 school. Alle drie de verenigingen kiezen voor andere schooltijden. Alleen de kleinste voldoet aan de richtlijnen van het landelijke protocol opstarten basisonderwijs. De anderen kiezen voor shifts en niet voor hele dagen. Wij hebben daar op meerdere vlakken zorgen over:

Volgens de richtlijnen zijn hele dagen het beste voor de volksgezondheid. Er zijn nu meerdere haal- en brengmomenten op één dag, terwijl dat vanuit de overheid juist ongewenst is. Ook minister Arie Slob (Onderwijs) wil dat kinderen hele dagen naar school gaan. Hij noemt twee redenen tegen NOS: 1. er is een betere aansluiting met de buitenschoolse opvang en 2. daardoor is er minder vervoersbeweging en ‘daar moeten we ons met elkaar voor in zetten’.  Ouders krijgen te maken met korte lestijden per dag in combinatie met thuiswerk. De BSO moet zich aanpassen naar deze ongewenste shifts. Bij ons is in ieder geval al 1 Urker kinderdagopvang bekend die grote moeite heeft met de huidige schooltijden en dit ook al heeft aangegeven bij de gemeente en de schoolvereniging. Er is geen afstemming tussen de scholen, Urk is volledig verdeeld wat betreft de schooltijden.  Er is grote onrust ontstaan onder onze bevolking, meer dan 200 ouders hebben zich via een petitie al tegen deze schooltijden verzet.

2. Kan de gemeenteraad of het college hier wat aan doen?Nee. Scholen zijn daar wettelijk gezien vrij in. En daar kunnen en willen we niet aan tornen. Dat grondrecht hebben we samen met het CDA ook benoemd in de motie.

3. Wat kan de raad dan wel doen?De raad kan en mag wel haar mening geven of een oproep doen. En dat heeft ze in het verleden al vaker gedaan ook.

4. O ja, wanneer dan?In 2016 en 2017. Er was 1 plaatselijke school die een continurooster wilde invoeren. De wethouder heeft toen een gesprek gehad met de desbetreffende school. (bron 1). Daarna heeft de raad haar ongenoegen nogmaals geuit en de wethouder gevraagd dit in een brief aan de school mee te delen. Dit op verzoek van de gehele raad. (bron 2). De wethouder heeft dit toen ook gedaan.

5. Wat beoogden CDA en ChristenUnie met de motie?Allereerst eigenlijk hetzelfde als in 2016 en 2017. Na het reeds gevoerde gesprek door de wethouder nogmaals dringend en duidelijk de zorgen van de raad overbrengen aan de schoolverenigingen.

Daarbij wilden we ook advies inwinnen van de Veiligheidsregio en wilden we dat de gemeente de komende tijd de verkeersstromen gaat monitoren om er zeker van te zijn dat alles ordelijk en volgens de richtlijnen van het RIVM verloopt.

6. Maar was die motie dan niet ongrondwettelijk?Nee natuurlijk niet, kijk maar eens naar de inhoud van de motie:

Advies vragen aan de Veiligheidsregio: gaat niet in tegen de grondwet… Een oproep doen aan de scholen: gaat niet in tegen de grondwet… trouwens: ook premier Rutte benadrukte halve dagen in zijn persconferentie en minister Slob gaf niet alleen een dringend advies aan de scholen, maar adviseerde ouders zelfs aan te dringen op hele lesdagen. Als de premier en de minister hun mening mogen geven, waarom zou de gemeenteraad dat dan niet mogen doen voor het lokale belang? En nog vreemder, dan zou het eerste gesprek van de wethouder ook al tegen de grondwet zijn ingegaan. Ook een vakbond als de FNV roept juist de gemeenten op meer regie te nemen. Monitoren van de verkeersstromen: gaat niet in tegen de grondwet… Maatregelen treffen indien de drukte rondom de scholen te groot wordt: gaat niet in tegen de grondwet…

7. Waarom is de motie niet aangenomen?De andere partijen wilden niet treden in de bevoegdheid van de scholen, wilden zich daar niet mee bemoeien, of vonden het gesprek van de wethouder genoeg. Dit in tegenstelling tot de situatie van 2017, toen vond de raad een gesprek lang niet genoeg en ging de raad veel verder. Zie ook de notulen van de raadsvergadering van 18 mei 2017, vanaf bladzijde vier onderaan.

8. Is de ChristenUnie teleurgesteld over het terugtrekken van de motie?Nee. We vinden het wel jammer natuurlijk, maar gelukkig hebben we wel de toezegging gekregen van de burgemeester dat er goed gemonitord gaat worden. Uiteindelijk hebben we een signaal overgebracht in de raad en erover gesproken en gedebatteerd. Nu moeten we als raad en college weer samen verder in het belang van Urk.

9. Wat nu?Voor ons als partij geldt: we hebben een signaal afgegeven en verder proberen we de situatie goed in de gaten te houden. Voor de leraren: we wensen hen veel kracht en sterkte toe om in deze bijzondere tijden de leerlingen de aandacht en de zorg te bieden die ze nodig hebben en dat ook nog op een verantwoorde manier. Daar hebben we veel respect voor. En als laatste voor de ouders: wanneer die nog steeds moeite hebben met de situatie, dan kunnen ze HIER terecht.

CDA Urk zet vraagtekens bij onderwijstijden

CDA CDA Urk 01-05-2020 18:49

Nadat ook op Urk vele ouders, basisschoolleerlingen en leerkrachten zich de afgelopen tijd keihard hebben ingezet voor het thuisonderwijs, mogen vanaf 11 mei de scholen weer gedeeltelijk open. Uiteraard met inachtneming van de benodigde maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus te voorkomen. Minister Slob van Onderwijs gaf daarbij aan dat het onderwijs weliswaar in kleinere groepjes moet plaatsvinden en in principe hele dagen in plaats van dagdelen. Dit ook om te veel contactmomenten bij halen en brengen te voorkomen. Het is de bedoeling dat zo aan 50% onderwijstijd voldaan kan worden. De verschillende scholengemeenschappen op Urk gaan hier elk op een andere manier mee om: De Vuurbaak kiest er, conform de landelijke richtlijnen, voor de klassen in twee groepen te verdelen, waarbij iedere groep twee hele dagen per week naar school gaat. De Reformatorische scholen kiezen voor twee groepen: een groep die ‘s morgens en een groep die ‘s middags les krijgt. De grootste scholengemeenschap van Urk, schoolvereniging Rehoboth is van plan de klassen in twee groepen op te delen die elk ruim twee uur per dag les krijgen. ‘s Middags is het de bedoeling dat deze leerlingen alsnog gaan thuiswerken. Marjanne Romkes-Foppen: ,,We begrijpen dat deze bijzondere omstandigheden bijzondere maatregelen betekenen, maar wij als CDA Urk vinden het zorgelijk dat een aantal schoolbesturen zich met hun invulling niet houden aan de landelijke richtlijnen omtrent de volksgezondheid. De richtlijnen gesteld vanuit de overheid zijn duidelijk: het is de bedoeling dat kinderen hele dagen, en geen dagdelen les krijgen. De onderwijsinspectie hanteert ook die invulling. Ze stelt ‘Voor nu is de oproep vanuit de overheid dat, hoewel scholen zelf beslissen hoe zijn de 50% onderwijstijd mogen inrichten, de scholen zich wel behoren te houden aan het uitgangspunt van hele dagen onderwijs.’ ,,Met de huidige insteek vrezen wij dat de druk op met name de ouders, maar ook op docenten alleen maar toe zal nemen. Het werken in (korte) dagdelen afgewisseld met thuisonderwijs maakt het heel lastig om passende opvang te regelen. Thuiswerken wordt voor ouders op deze manier bijna onmogelijk. Ook voor ouders die nu nog opvang kunnen regelen zal dit een haast onmogelijke puzzel worden. Een groter beroep op buitenschoolse opvang levert bovendien het gevaar van extra drukte op de scholen op. En dat alles in een periode waarin de druk op ouders, leerkrachten, de volksgezondheid en de economie al zo hoog is." De fractie van CDA Urk heeft het College gevraagd of ze op de hoogte is van de afwijkende plannen en of ze hierover in gesprek wil gaan met de betreffende schoolverengingen. In haar beantwoording gaf het College aan dat op ambtelijk niveau al gesprekken zijn geweest met zowel schoolvereniging Rehobot als het Reformatorisch onderwijs. Ondanks de duidelijke richtlijnen en de gevoerde gesprekken menen beide schoolverenigingen toch ruimte te zien voor een eigen interpretatie. Het College is het met ons eens dat dit zorgelijk is en niet in het belang van de ouders, kinderen en de volksgezondheid. Het College belooft ook middels een brief onze gedeelde zorgen over te brengen en zal richting de schoolbesturen een verzoek doen om hierover met elkaar in gesprek te gaan. Wij als fractie hopen dat de betreffende scholen alsnog hun onderwijstijden zullen aanpassen. Voor nu willen wij de ouders van basisschoolleerlingen erop wijzen dat er mogelijkheden bestaan om bij vragen, opmerkingen of klachten contact op te nemen met de schoolverenigingen en/of de medezeggenschapsraad van de scholen. Reageren? Dat kan op fractie@cda-urk.nl

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.