Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

133 documenten

Laat kinderen niet de dupe worden

PvdA PvdA Bernheze 29-01-2021 13:37

Al geruime tijd zijn alle basisscholen in Nederland gesloten. De scholen zijn enkel open voor kinderen van ouders met een vitaal beroep en/of kinderen die zich in een kwetsbare positie bevinden. Op dit moment weet niemand wanneer de scholen hun deuren weer voor alle kinderen mogen openen. De sluiting van de scholen heeft grote invloed op het leven van kinderen en ouders, en zal ook na de...

Bron

PvdA Heerenveen motie discriminatie aangenomen

PvdA PvdA Heerenveen 26-06-2020 18:01

Tijdens de raadsvergadering op maandag 22 juni 2020 is de PvdA-motie over voorlichtingslessen discriminatie op scholen raadsbreed aangenomen. Gemeente Heerenveen stelt geld beschikbaar voor deze lessen.

Discriminatie is van alle dag en komt in verschillende vormen voor in onze samenlevering. PvdA Heerenveen is hier uiteraard op tegen. Op dit moment worden er in Nederland bijna dagelijks protesten georganiseerd en wordt er op televisie uitgebreid bij dit onderwerp stil gestaan. Ook voor kinderen in de gemeente Heerenveen is het van groot belang een mening te vormen over discriminatie.

Meerdere scholen uit de gemeente Heerenveen hebben aangegeven dat ze voorlichting over dit onderwerp in hun lespakket willen opnemen. Dat geldt eveneens voor voorlichting over de LHBTIQ+. Op deze manier moeten kinderen een goed beeld krijgen van het heden en het verleden en dat ze de huidige protesten kunnen begrijpen. Door het aannemen van deze motie kunnen deze lessen worden aangeboden.

Het bericht PvdA Heerenveen motie discriminatie aangenomen verscheen eerst op PvdA Heerenveen.

fusie Burgermeester Amersfoordtschool-Rietveldschool

PvdA PvdA Haarlemmerliede en Spaarnwoude 22-06-2020 14:08

Vorig jaar heeft het schoolbestuur SOPOH aangekondigd om de mogelijkheden voor een fusie tussen de Burgemeester Amersfoordtschool en de Rietveldschool te onderzoeken. Naar aanleiding van deze voorgenomen fusie hebben de ouders van de leerlingen van de Burgemeester Amersfoordtschool meerdere malen de gemeenteraad toegesproken.

Middels brief van 26 november 2019, heeft het college aan de betreffende ouders/verzorgers toegelicht hoe een dergelijke fusie tot stand dient te komen, maar ook wat de rol van de gemeente is in dit proces. Kort daarna heeft de gemeenteraad op 23 januari 2020 een werkbezoek aan SOPOH afgelegd. Tijdens dit werkbezoek heeft SOPOH toegelicht wat de stand van zaken was op dat moment, met betrekking tot de voorgenomen fusie.

Tijdens dit werkbezoek gaf SOPOH aan, dat na overleg met de medezeggenschapsraden van beide scholen, drie scenario’s onderzocht zouden worden. Namelijk een doorstart, een fusie in de vorm van een invoeging van de Burgemeester Amersfoordtschool in de Rietveldschool en een dependance model.

Op 16 maart 2020 heeft SOPOH de gemeenteraad per brief geïnformeerd over de fusie van beide scholen. Hieruit bleek, dat het onderzoek was afgerond en een fusie tussen beide scholen het meest realistische scenario was. Op 28 mei 2020 heeft SOPOH wederom de raad geïnformeerd over de stand van zaken, ditmaal digitaal. Het bestuur van SOPOH gaf aan dat het proces van de fusie opgeschoven werd, omdat er nog geen akkoord was van beide medezeggenschapsraden.

Uit een artikel van het Haarlems Dagblad, d.d. 19 juni 2020, blijkt dat de Burgemeester Amersfoordtschool in Badhoevedorp wordt opgeheven na een mislukte fusie[1]. In dit artikel geeft SOPOH aan, dat de fusie niet doorgaat. De PvdA uit hier haar verbazing over, aangezien een opheffing van de Burgemeester Amersfoordtschool nooit aan de orde is geweest in de gesprekken tussen de partijen en de gemeenteraad tot op heden hierover niet is geïnformeerd.

Op grond van artikel 159 Wet op het primair onderwijs kan de stichting die openbare basisscholen in stand houdt, besluiten tot opheffing van een school. Dit besluit tot opheffing dient aan de gemeenteraad te worden medegedeeld uiterlijk op 1 augustus van het schooljaar voorafgaand aan de beoogde datum van de sluiting. De gemeenteraad beschikt daarna over de mogelijkheid, indien hij dat wenst en mogelijk acht, om de school in stand te houden.

De PvdA vindt het belangrijk, dat alle partijen op de juiste wijze geïnformeerd worden betreffende de toekomst van de Burgemeester Amersfoordtschool. Inmiddels zijn wij vanmorgen per brief over deze situatie geïnformeerd.

Naar aanleiding van het bovenstaande heeft de PvdA de volgende vragen aan het college gesteld:

Wat is de reden geweest voor de medezeggenschapsraad van de Burgemeester Amersfoordtschool om in eerste instantie niet in te stemmen met de fusie? SOPOH heeft drie scenario’s onderzocht met betrekking tot de fusie. Wat is het resultaat geweest van deze drie afzonderlijke scenario’s? De Rietveldschool heeft vervolgens aangegeven niet in te willen stemmen met een fusie per 1 augustus 2021. Kunt u toelichten of het mogelijk als mede wenselijk is voor de Burgmeester Amersfoordtschool om de school voort te laten bestaan op basis van de overige onderzochte scenario’s? De PvdA verzoekt om op de hoogte te worden gehouden over het verloop van het proces tot de daadwerkelijke opheffing van de Burgemeester Amersfoordtschool.

Namens de PvdA Haarlemmermeer,

Rashana Hussain

[1] https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20200619_35213590/amersfoordtschool-in-badhoevedorp-wordt-opgeheven-na-mislukte-fusie

Het bericht fusie Burgermeester Amersfoordtschool-Rietveldschool verscheen eerst op PvdA Haarlemmermeer.

fusie Burgermeester Amersfoordtschool-Rietveldschool

PvdA PvdA Haarlemmermeer 22-06-2020 14:08

Vorig jaar heeft het schoolbestuur SOPOH aangekondigd om de mogelijkheden voor een fusie tussen de Burgemeester Amersfoordtschool en de Rietveldschool te onderzoeken. Naar aanleiding van deze voorgenomen fusie hebben de ouders van de leerlingen van de Burgemeester Amersfoordtschool meerdere malen de gemeenteraad toegesproken.

Middels brief van 26 november 2019, heeft het college aan de betreffende ouders/verzorgers toegelicht hoe een dergelijke fusie tot stand dient te komen, maar ook wat de rol van de gemeente is in dit proces. Kort daarna heeft de gemeenteraad op 23 januari 2020 een werkbezoek aan SOPOH afgelegd. Tijdens dit werkbezoek heeft SOPOH toegelicht wat de stand van zaken was op dat moment, met betrekking tot de voorgenomen fusie.

Tijdens dit werkbezoek gaf SOPOH aan, dat na overleg met de medezeggenschapsraden van beide scholen, drie scenario’s onderzocht zouden worden. Namelijk een doorstart, een fusie in de vorm van een invoeging van de Burgemeester Amersfoordtschool in de Rietveldschool en een dependance model.

Op 16 maart 2020 heeft SOPOH de gemeenteraad per brief geïnformeerd over de fusie van beide scholen. Hieruit bleek, dat het onderzoek was afgerond en een fusie tussen beide scholen het meest realistische scenario was. Op 28 mei 2020 heeft SOPOH wederom de raad geïnformeerd over de stand van zaken, ditmaal digitaal. Het bestuur van SOPOH gaf aan dat het proces van de fusie opgeschoven werd, omdat er nog geen akkoord was van beide medezeggenschapsraden.

Uit een artikel van het Haarlems Dagblad, d.d. 19 juni 2020, blijkt dat de Burgemeester Amersfoordtschool in Badhoevedorp wordt opgeheven na een mislukte fusie[1]. In dit artikel geeft SOPOH aan, dat de fusie niet doorgaat. De PvdA uit hier haar verbazing over, aangezien een opheffing van de Burgemeester Amersfoordtschool nooit aan de orde is geweest in de gesprekken tussen de partijen en de gemeenteraad tot op heden hierover niet is geïnformeerd.

Op grond van artikel 159 Wet op het primair onderwijs kan de stichting die openbare basisscholen in stand houdt, besluiten tot opheffing van een school. Dit besluit tot opheffing dient aan de gemeenteraad te worden medegedeeld uiterlijk op 1 augustus van het schooljaar voorafgaand aan de beoogde datum van de sluiting. De gemeenteraad beschikt daarna over de mogelijkheid, indien hij dat wenst en mogelijk acht, om de school in stand te houden.

De PvdA vindt het belangrijk, dat alle partijen op de juiste wijze geïnformeerd worden betreffende de toekomst van de Burgemeester Amersfoordtschool. Inmiddels zijn wij vanmorgen per brief over deze situatie geïnformeerd.

Naar aanleiding van het bovenstaande heeft de PvdA de volgende vragen aan het college gesteld:

Wat is de reden geweest voor de medezeggenschapsraad van de Burgemeester Amersfoordtschool om in eerste instantie niet in te stemmen met de fusie? SOPOH heeft drie scenario’s onderzocht met betrekking tot de fusie. Wat is het resultaat geweest van deze drie afzonderlijke scenario’s? De Rietveldschool heeft vervolgens aangegeven niet in te willen stemmen met een fusie per 1 augustus 2021. Kunt u toelichten of het mogelijk als mede wenselijk is voor de Burgmeester Amersfoordtschool om de school voort te laten bestaan op basis van de overige onderzochte scenario’s? De PvdA verzoekt om op de hoogte te worden gehouden over het verloop van het proces tot de daadwerkelijke opheffing van de Burgemeester Amersfoordtschool.

Namens de PvdA Haarlemmermeer,

Rashana Hussain

[1] https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20200619_35213590/amersfoordtschool-in-badhoevedorp-wordt-opgeheven-na-mislukte-fusie

Het bericht fusie Burgermeester Amersfoordtschool-Rietveldschool verscheen eerst op PvdA Haarlemmermeer.

Corona signalen uit het onderwijs

PvdA PvdA Schagen 31-05-2020 10:09

Omdat ik docent ben op een middelbare school bezoek ik jaarlijks een paar basisscholen in de regio. Na ruim twee maanden lockdown gaat mijn eigen VO-school vanaf dinsdag weer open.

Het basisonderwijs ging ons voor en de meeste basisscholen in de regio zijn inmiddels al weer een paar weken open. Ik ben benieuwd waar zij de afgelopen maanden tegenaan gelopen zijnen wat zij signaleren nu de kinderen weer op school komen.

Leerachterstanden

De opgelopen leerachterstanden verschillen. Een groep kinderen is bijgebleven, maar er is ook een groep leerlingen die al zwak was en het thuiswerk niet of nauwelijks gemaakt heeft.Vanuit iedere school hebben leerkrachten dagelijks online instructies gegeven en hierdoor zijn de meeste kinderen bijgebleven op het gebied van rekenen, taal, lezen en spelling. Zaken die online moeilijk uit te leggen waren, worden nu op school weer extra aangepakt. Ondanks de online inspanning is er een kleine groep leerlingen waarbij de ontwikkeling is gestagneerd; ditis voor de meeste scholen wel een zorg.

Thuis

Door de online instructies was er dagelijks contact met alle kinderen. Als leerkrachten het idee hadden dat het thuis niet lekker liep, werd telefonisch contact opgenomen met de ouders. Hierdoor was er redelijk zicht op wat zich in de thuissituatie afspeelde. Op één school is een noodopvang gestart omdat ouders zelf aangaven dat het thuis niet ging. Ook kwamen hier de kinderen die te weinig zichtbaar waren tijdens de digitale bijeenkomsten of veel te weinig werk maakten.

Zomerschool

In de media wordt geopperd om kinderen met (grote) leerachterstanden de mogelijkheid te bieden om in de zomervakantie naar school te gaan. Leerkrachten hebben niet het idee dat daar in onze regio veel behoefte aan is. Daarnaast kijken zij hier kritisch naar en vinden het belangrijk dat vooraf bepaald wordt welk doel er met een mogelijke zomerschool bereikt moet worden. Wat is de invloed van zomerschool op een leerling en op het gezin? Wie gaat dat onderwijs geven en waar?

Benieuwd

Mijn indruk is dat er de afgelopen maanden keihard gewerkt is door leerkrachten op de verschillende basisscholen en dat zoveel als mogelijk alle leerlingen betrokken zijn gebleven. Ik kijk uit naar de opening van mijn eigen school en ben benieuwd waar wij de komende weken (nog) tegenaan gaan lopen.

Het bericht Corona signalen uit het onderwijs verscheen eerst op PvdA Schagen.

Bloemenbogen voor basisscholen | Noordenveld

GroenLinks GroenLinks PvdA Noordenveld 09-05-2020 00:00

Als maandag de basisscholen in de gemeente Noordenveld van start gaan, krijgt dat een feestelijk tintje.

Want voor Anita van den Noord, gemeenteraadslid Noordenveld namens de Duofractie PvdA/GroenLinks, was het duidelijk: als de scholen straks weer open mogen, dan moeten we daar aandacht aan besteden! Ze had gezien hoe kinderen al vrij snel hun school en medeleerlingen begonnen te missen en hoe ouders moesten improviseren om het (thuis) werken te combineren met de zorg voor hun kinderen. En dan de scholen en docenten die zich volop inzetten. Om virtuele lessen te verzorgen, om nieuwe lesprogramma’s te maken en soms zelfs pakketten langs te brengen bij leerlingen thuis. Kortom: alle betrokkenen deden een stap extra om van de nieuwe situatie het beste te maken. Daar wilde Anita iets mee.

Ze bedacht het idee van een soort van feestelijke opening met fleurige bloemenbogen als welkom voor iedere school. Iedereen in haar fractie was meteen enthousiast. Het idee werd gedeeld met de scholen, met andere fracties uit de raad, met het college van B&W, met bloemenwinkels en andere middenstanders. Er kwamen heel veel positieve reacties, de voltallige raad en B&W ‘adopteerden’ het idee en er werd aan alle kanten hulp aangeboden.

Met inachtneming van de Corona-spelregels worden de bloemenbogen op verschillende locaties gemaakt en worden ze met man en macht op zondagavond geplaatst bij de scholen. Om zo het feestelijke karakter te benadrukken van het weer opengaan van de scholen. En om waardering uit te spreken voor leerlingen, ouders, docenten en ander personeel van de scholen, voor al het improviseren van de afgelopen maanden. En als hart onder de riem. Om door te zetten, want we zijn er nog niet.

Sponsors:

Hofstee bloemen Flowers & Lifestyle Appelbloesem Abutilon Bloemenpret Peize De Goudsbloem Bloem & Kado Aniek Tuincentrum Roden Plus de Weerd Peize Blakevelderhoeve Coop Spithost Norg Gamma Roden Gebroeders de Wit Albert Heijn Roden Poiesz Nieuw-Roden

Gemeenteraad en B&W

vele andere vrijwilligers die de bloemenbogen hebben gemaakt.

Met speciale dank aan Anita van der Noord voor het idee en de vele uren, dagen werk die ze er in heeft gestopt.

Hier onderaan het artikel een impressie van het ophalen van de bloemen bij de diverse sponsoren, en op zaterdag: een kort filmpje van het maken van de bloemenbogen: ze zien er prachtig uit!!! Complimenten voor de bouwers. Ten slotte foto's van bloemenbogen bij een aantal basisscholen.

Inzameling oud papier

PvdA PvdA Heerenveen 01-05-2020 17:30

Sinds jaar en dag hielpen de ouders van de basisscholen in onze gemeente mee met het verzamelen van oud papier. En de scholen kregen hiervoor een mooi bedrag per jaar, waar de scholen leuke dingen voor konden doen, zoals excursies, laatste schooldag, bibliotheekboeken etc.

De laatste jaren bracht helaas het oud papier niet meer zoveel op en is in de raadsvergadering van 20 april jl. besloten,  dat Omrin voortaan de papiercontainers gaat legen. Dat is jammer voor o.a. basisscholen die hun inkomsten gaan missen. Voorlopig krijgen de scholen een afbouwregeling van de gemeente en er is nu een mogelijkheid, dat de ouders in de omgeving van de school het zwerfafval gaan opruimen. Hiervoor krijgen ze dan een vergoeding, die weer ten goede komt aan de scholen. Na 1 jaar gaan we evalueren. De PvdA-fractie gaat dit nauwlettend volgen, want de extra inkomsten voor de scholen is van essentieel belang voor extra dingen in de school.

Het bericht Inzameling oud papier verscheen eerst op PvdA Heerenveen.

Haagse PvdA: Bied zwemles aan kinderen vanaf vijf jaar aan

PvdA PvdA 's-Gravenhage 24-02-2020 13:04

De Haagse PvdA wil dat gemeentelijke zwembaden zwemles gaan aanbieden voor kinderen vanaf 5 jaar oud. Op dit moment kunnen kinderen pas zwemles volgen als ze 6 jaar oud zijn. Wat betreft fractievertegenwoordiger Samir Ahraui moet die leeftijd naar beneden. “Alle kinderen moeten veilig kunnen zwemmen als ze van de basisschool vertrekken. Uit onderzoek blijkt dat de beste leeftijd om te beginnen met zwemles tussen de 5 en 7 jaar is. En ondertussen heeft slechts 37% van de 11- tot 16-jarigen een zwemdiploma. Dat moet echt beter. Laat kinderen daarom als ze 5 jaar worden al beginnen met zwemles. Zo maken we de komende generatie zwemklaar, want elk kind zonder zwemdiploma is er een te veel.”

Volgens Ahraui is het juist in een waterrijke omgeving als Den Haag extra belangrijk dat kinderen zich in het water kunnen redden. Daarom moet zwemles zo laagdrempelig zijn en voor iedereen toegankelijk. Ahraui: “Afgelopen jaren is er al veel verbeterd, maar we zien dat er nog steeds veel kinderen zonder diploma zijn of die door lange wachtlijsten zijn pas op late leeftijd beginnen. En helaas blijkt dat kinderen uit gezinnen die het minder breed hebben, ook minder vaak hun vervolgzwemdiploma halen. Dat moet echt anders, want ieder kind moet kunnen zwemmen. De gemeente draagt hier echt een deel van de verantwoordelijkheid voor.

De Haagse PvdA wil via schriftelijke vragen van het stadsbestuur weten hoeveel kinderen de basisschool verlaten zonder zwemdiploma en welke factoren hier een rol bij spelen, om zo het probleem aan te pakken. Volgens de PvdA kan de gemeente op korte termijn al stappen zetten door de leeftijd waarop kinderen zwemles mogen volgen, te verlagen. Ahraui: “Het is bewezen dat kinderen het best leren zwemmen vanaf 5 jaar. Laten wij dan zo snel mogelijk de gemiddelde leeftijd waarop kinderen lessen kunnen volgen en hun diploma halen, verlagen.”

Het bericht Haagse PvdA: Bied zwemles aan kinderen vanaf vijf jaar aan verscheen eerst op PvdA Den Haag.

Een leven vol van onderwijs

PvdA PvdA VVD Nederland 21-02-2020 13:05

Spreiding van inkomen, kennis en macht. Het kabinet den Uyl draaide er niet om heen. Jos van Kemenade werd in dat kabinet in 1973 minister van Onderwijs & Wetenschappen. Hij ging dus over de kennis. En hij had er, zoals Wim Kan in een oudejaarsconferentie zei, ook voor doorgeleerd. Joop den Uyl haalde de jonge hoogleraar onderwijssociologie uit Nijmegen. Toen hij belde zei Jos, altijd bedachtzaam, “Minister, daar vraagt u me wat. Mag ik wat bedenktijd?” Waarop de beoogde premier, een tikje knorrig, zei: “Zal ik dan maar over een uurtje terugbellen?”

De wetenschapper ontpopte zich razendsnel tot een politieke bestuurder. Ideeën omzetten in werkelijkheid, dat ging het om. We weten echt al heel lang dat kinderen, die opgroeien in een gezin waar de ouders maar beperkte onderwijskansen kregen, met een achterstand de school binnenkomen. We weten dat een te vroege selectie talent onbenut laat. De hiërarchische opbouw van het voortgezet onderwijs versterkt de ongelijke deelname, de scheve verdeling van kansen.

Wat terug kijkend vooral opvalt is hoe de minister de dialoog met het onderwijs opzocht. Hij had weliswaar zijn opvattingen en die droeg hij ook nadrukkelijk uit. Maar hij was de eerste, en voorlopig ook de laatste, minister van onderwijs de een debat met alle betrokkenen aanging over de toekomst van het hele onderwijs. Zijn discussienota ‘Contouren van een toekomstig onderwijsbestel’, kortweg ‘de Contourennota’ ging naar alle scholen, alle ouderorganisaties, de onderwijsvakbonden. De staatsdrukkerij maakte overuren. De nota leidde tot een hartstochtelijk debat. De minister stond elke avond wel ergens in een zaaltje.

Als het onderwijsbeleid van de vorige eeuw beschreven wordt zal blijken dat er een periode was vòòr van Kemenade en de tijd erna. Wie nu de Contourennota ter hand neemt, een kleine halve eeuw later, zal verbaasd zijn over actualiteit van de agenda die er in wordt beschreven. Dat is een groot compliment voor van Kemenade, maar het zegt ook iets over het onvermogen van de onderwijspolitiek om structurele hervormingen door te voeren, aan consensus te bouwen voor de langere termijn.

Jos was nog maar een half jaar minister of hij stond al op de stoep van het Groninger stadhuis. Ons linkse College was een jaar onderweg, ons onderwijsbeleid stond nog in de grondverf. De minister was 37, de wethouder 27. “Jongens waren we – maar aardige jongens. Al zeg ik ’t zelf.” (Nescio). Wat vanaf die dag begon was een persoonlijke vriendschap die tegelijk politieke kameraadschap was. Een schaars goed in en buiten de partij.

Kleuteronderwijs en lagere school werden basisschool, de aandacht voor onderlinge verschillen van kinderen groeide, net als de bestrijding van achterstanden. Algemeen aanvaarde pedagogische noties en bewuste keuzes om gelijkheid van kansen te versterken gingen hand in hand.  Waar de nieuwe basisschool een breed gedragen concept bleek, sloeg bij de voorstellen voor de hervorming van het voortgezet onderwijs politiek de vlam in de pan. Werd nog wel breed erkend dat een min of meer definitieve schoolkeuze op twaalfjarige leeftijd te vroeg was, de keuze van het kabinet den Uyl voor een middenschool voor 12 tot 16 jarigen stuitte op fel en hardnekkig verzet. Die te vroege keuze, de te scherpe scheiding tussen beroeps- en algemeen vormend onderwijs, de aansluiting die Jos zocht bij de nieuwe basisschool, maakte dat hij een echte hervorming noodzakelijk vond. Of je nu later met je handen of met je hoofd ging werken, er was een bredere basis nodig voor alle leerlingen. Het debat werd, vooral van VVD-zijde als snel vergiftigd, een Telegraafkop uit die tijd luidde: “VVD schrikt van onderwijsplan: Socialistisch spuitje bedreigt schooljeugd.”

Het is eigenlijk nog een wonder dat er in dit politieke klimaat experimenten plaats konden vinden in het land met zulke heterogene, brede middenscholen, o.a. in Amsterdam – Zuid Oost en in Groningen. Die scholen lieten zien dat, net als in het basisonderwijs leerlingen met verschillende capaciteiten en interesses bijeen gehouden konden worden, waardoor niet al op twaalfjarige leeftijd hun toekomst feitelijk hoefde te worden vastgelegd. Er was uiteindelijk in het parlement geen meerderheid voor algehele invoering.

Jos heeft het nog meegemaakt dat vrij recent onderwijsorganisaties opnieuw het debat openden hoe we een te hiërarchisch onderwijssysteem zo kunnen inrichten dat het alle leerlingen eerlijke kansen biedt. Hij hoopte dat ook de PvdA het debat opnieuw niet zou schuwen. Als het dan niet met een geheel nieuw schooltype zou kunnen, dan zou de basisschool tenminste met twee jaar kunnen worden verlengd. Een voorstel van hem en mij haalde het bij de opstelling van ons vorige verkiezingsprogramma niet.

Door de ongekende felheid van het middenschooldebat lijkt het nu (ook in de herdenkingsartikelen deze dagen) alsof Jos van Kemenade vooral de man van de middenschool was. Dat was hij ook. Maar zijn onderliggende drijfveren waren niet alleen kansengelijkheid, brede toerusting voor iedereen. Door al zijn opvattingen, voorstellen en publicaties liep een rode draad: emancipatie. Van zijn proefschrift “De katholieken en hun onderwijs” tot zijn enorme inzet voor de moedermavo, de volwasseneneducatie, de Open Universiteit, het onderwijsvoorrangsbeleid, altijd ging het om toerusting, volwaardig deel kunnen nemen. Het waren die paar woorden die boven de samenvatting van de Contourennota stonden die hem in essentie kenmerkten: meer mensen mondig maken.

Hij was ten diepste met de democratie en de publieke zaak verbonden. Ook toen hij geen minister meer was. Wanneer het me in onze oppositiebankjes te weinig productief werd, zei ik een keer: “Jos, ik geloof niet dat ik hier gelukkig word.” Zijn antwoord tekende zijn plichtsbesef: “Jacques, het is niet de functie van de Tweede Kamer der Staten Generaal om jouw gelukkig te maken.”

Toen hij uiteindelijk de landelijke politiek verliet, de universiteit van Amsterdam ging leiden, vervolgens burgemeester werd van Eindhoven, Commissaris van de Koningin in Noord-Holland, voorzitter van de Raad voor het Openbaar bestuur, steeds opnieuw zocht hij de volle democratie, niet alleen voor wie er voor doorgeleerd had. Als voorzitter van Nederlands Centrum voor Buitenlanders bleef hij zich inzetten voor het volwaardig kunnen deelnemen van migranten en hun kinderen. Nederlands leren, natuurlijk. Maar ook respect voor hun identiteit. Wat katholieken had geholpen bij hun emancipatie, vrijheid van onderwijs en vrijheid van godsdienst, mag islamitische Nederlanders niet worden onthouden.

Hij leefde en dacht met me mee. Toen ik staatssecretaris van onderwijs werd en opnieuw probeerde door de invoering van de basisvorming het onderwijsgebouw aan de leerlingen aan te passen, in plaats van andersom. En leed me mee toen opnieuw bleek, na mijn vertrek van O&W,  dat de onderwijspolitiek het funderend onderwijs geen perspectief kon bieden. Verkregen consensus verdampte in opnieuw oplaaiende politieke strijd.

Als fractievoorzitter tijdens het eerste kabinet Kok, kon ik altijd bij hem terecht. Solidair waar het kon, maar kritisch waar het moest. A man for all seasons.

En geleidelijk kwamen er de jaren waarin hij van uiterst actief deelnemer, betrokken toeschouwer werd. Minister van Staat. Maar ook, zoals zo velen, met de beperkingen van een ouder worden lijf. Na de dood van Annie, zijn vrouw, vond hij het zwaar. Maar zijn geest bleef helder. We keken samen niet alleen vaak terug, maar hij bleef een baken voor progressieve politiek, voor gelijkberechtiging, voor een sociaal-democratie die weerbaar moest zijn, radicaal om fundamentele ongelijkheid te bestrijden. En hij bleef de intelligente, constructieve man met veel humor. Leermeester en inspirator.

 

Jacques Wallage.

https://www.pvda.nl/nieuws/jos-van-kemenade-een-leven-vol-van-onderwijs/Lodewijk Asscher

Heb je een vraag of wil je iets aan ons kwijt? Whatsapp ons.

Groet, Lodewijk

Whatsapp

https://www.pvda.nl/nieuws/jos-van-kemenade-een-leven-vol-van-onderwijs/Lodewijk Asscher

Heb je een vraag of wil je iets aan ons kwijt? Whatsapp ons.

Groet, Lodewijk

Whatsapp

“Raadslid steunt onderwijs: met koeken langs 64 basisscholen in Enschede”

PvdA PvdA Enschede 06-02-2020 21:56

Maandag 27, dinsdag 28 en woensdag 29 januari ben ik samen met partijgenoten langs alle Enschedese basisscholen geweest met in totaal zo’n 1200 koekjes om ze te laten merken dat wij volledig achter hun acties staan. Op iedere basisschool zijn we met open armen ontvangen en werd er positief gereageerd op onze steun.

Ik heb mogen praten met leraren die met zo ontzettend veel liefde met de kinderen bezig zijn en door allerlei beperkingen niet genoeg tijd hebben voor het lesgeven, met leraren die als ze ziek zijn zich noodgedwongen voelen om toch te komen omdat er geen vervanging is. Schrijnende gevallen van klassen die naar huis worden gestuurd, iedere keer een andere leraar voor de klas hebben en te vaak worden opgesplitst.

Zo staat het ervoor in ons onderwijs op dit moment. Ik heb een aantal quotes verzameld van leraren die hun zorgen uiten:

“We kunnen steeds vaker niemand ter vervanging vinden als een collega ziek wordt waardoor we klassen naar huis moeten sturen of op moeten splitsen” “Er worden iedere keer weer pleisters geplakt maar onze grote zorgen worden niet weggenomen” “Ik heb steeds minder tijd voor mijn leerlingen” “De werklast is zo hoog dat er collega’s zijn die tegen een burn-out aanlopen” “Ook de PABO moet aangepakt worden, te veel mensen haken daar al af” “We moeten niet vergeten het positieve verhaal te vertellen, het onderwijs is ook gewoon super leuk”

Deze geluiden komen ook terecht bij onze Tweede Kamerfractie waar we ons hardmaken om de lasten van de docenten te verlichten zodat zij zich weer bezig vol passie en zonder zorgen bezig kunnen houden met de kinderen. Wat er nodig is:

Een structurele verandering in plaats van incidenteel geld Meer handen in de klas Een eerlijk salaris Een verlaging van de werkdruk

Afgelopen dagen in het nieuws met filmpjes:

Artikel Tubantia: https://bit.ly/2RX3Lra Artikel RTV Oost: https://bit.ly/36uXMPu

Het bericht “Raadslid steunt onderwijs: met koeken langs 64 basisscholen in Enschede” verscheen eerst op PvdA afdeling Enschede.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.