Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

60 documenten

Gemeente besteedt 1,3 miljoen euro volledig aan lokale cultuur

CDA CDA Sittard-Geleen 12-03-2021 21:37

Goed nieuws! De gemeente Sittard-Geleen heeft als antwoord op schriftelijke vragen van fractievoorzitter Patrick Brouwers bekend gemaakt dat zij de 1,3 miljoen euro die het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor onze gemeente beschikbaar stelt volledig besteedt aan de lokale cultuur. Alle gesubsidieerde amateurkunstverenigingen ontvangen duizend euro. Amateurkunstverenigingen die kunnen aantonen dat zij grote verliezen hebben geleden kunnen bovendien rekenen op maatwerk met een aanvullend steunpakket. (Professionele) instellingen die veel eigen inkomsten hebben gemist en zelf de (corona)maatregelen moesten bekostigen om locaties veilig toegankelijk te maken, ontvangen een derde pakket met maatwerk. Als laatste wordt bekeken of professionele kunstenaars incidenteel met opdrachten gesteund kunnen worden.

In Memoriam: Martin Konings

PvdA PvdA CDA Limburg 05-08-2020 13:18

Dinsdag 28 juli overleed voormalig PvdA-politicus Martin Konings in Maastricht. Hij werd 91 jaar. Voorzitter Jacques Costongs van het Gewestbestuur PvdA Limburg schreef een In Memoriam over hem.

MARTIN KONINGS 15 maart 1929 ‘s-Hertogenbosch – 28 juli 2020 Maastricht Limburgs visitekaartje in Den Uyl periode

Kleinzoon en zoon van spoorwegmannen (het socialisme kwam in Limburg ook door het spoor naar binnen). Hij studeerde elektrotechniek aan de LTS en later volgde hij docentenopleidingen. Hij was monteur bij Philips en de PTT en daarna docent elektrotechniek aan de LTS en MTS te Maastricht.  Hij was actief vakbondslid in de ABOP. Ook partijpolitiek werd hij steeds actiever. Martin was voorzitter van de afdeling Maastricht en voorzitter van het gewest Limburg van 1969 tot 1973. Van 1973 tot 1986 was hij lid van de Tweede Kamer voor de PvdA.

https://limburg.pvda.nl/nieuws/in-memoriam-martin-konings/Martin Konings

In de jaren zestig en zeventig stonden de bestaande politieke verhoudingen in Limburg fors onder druk. De dominantie van de KVP in Limburg kwam steeds meer onder vuur te liggen. In 1966 kreeg de PvdA in Limburg voor het eerst een gedeputeerde. Pas in 1975 de eerste burgemeester. Vanaf zijn eerste stap als voorzitter van het gewest bekritiseerde hij deze positie van de KVP/CDA. Hij bekritiseerde de cumulatie van functies, de innige band met bedrijven en de ‘vriendenrepubliek’ tussen KVP en met name bouwbedrijven. Maar Martin pakte ook zijn ‘eigen’ bestuurders aan als dat nodig was, want het kon niet zo zijn dat in de PvdA de integriteit niet vanzelfsprekend was. Zijn geliefde voorbeelden: 9 aalmoezeniers van de arbeid vervulden 200 functies, 7 leden van Gedeputeerde Staten 118 functies, met de gouverneur Van Rooy als koploper: 11 functies inclusief twee commissariaten.

Tevens leverde hij felle kritiek op de intolerante houding van de KVP bij het weigeren van medewerking aan het stichten van niet katholiek scholen: bijzonder neutraal dan wel openbaar. Er moest ook plaats zijn voor niet – katholieken in Limburg. Desnoods zou de minister zelf openbare rijksscholen in Limburg moeten stichten.

Vanaf het begin pleitte hij voor het benoemen van een aantal burgemeesters dat paste bij de verkiezingsresultaten van de PvdA. Continu leverde hij ook kritiek op de coöptatie die in vele Limburgse stichtingen volstrekt gebruikelijk was. Ook als kamerlid stelde hij die Limburgse voorbeelden vaak aan de orde. Bij de benoeming van een nieuwe gouverneur stelde hij in de kamer in 1977 dat het goed was dat geen gedeputeerden uit Limburg gekozen zouden worden: “Zij behoren”, zegt hij, “tot de clan die Limburg sinds onheuglijke tijden regeert en daar moet nu maar eens de bezem door.”

Als Limburgs kamerlid had hij, naast bovenstaande onderwerpen, natuurlijk zijn handen vol aan het vechten (binnen de partij en in de kamer) voor de vestiging van de Universiteit in Maastricht en de PNL-gelden voor herstructurering van het mijngebied.

Maar zijn belangrijkste activiteiten in de kamer lagen op het terrein van het onderwijs: de middenschool, het vierjarig maken van de Mavo, technisch onderwijs, vrijheid van onderwijs voor alle gezindten etc. Een insider op het gebied van onderwijs, met het hart op de goede plaats. Uit eigen ervaring wist hij wat de betekenis van onderwijs was: gelijke kansen voor alle kinderen.

Opvallende standpunten in de kamer: zeer kritisch op het  NAVO-lidmaatschap, principieel anti-kernwapens, tegen de loonmaatregel van het kabinet Den Uyl in 1976. Een kamerlid dat ook tegen de eigen coalitie in durfde te stemmen als het over principiële  zaken ging.

Tot slot: Martin was fervent carnavalsvierder. Twee jaar geleden nog stond deze vierder voor het Haantje op de Markt te Maastricht. Twee jaar geleden op een mei was hij in de Berchmans in Maastricht erbij: Zijn toespraak: het gaat weer beter met de partij, de idealen, de waarden zijn nog even actueel.

Hieronder afgebeeld: v.l.n.r. Jean Eijssen, Mia Ebbelink, Martin Konings, Raymond Leenders.

https://limburg.pvda.nl/nieuws/in-memoriam-martin-konings/Martin Konings viert Carnaval in Maastricht.

Kortom: een kritisch, principieel, bescheiden, deskundig  fijn mens. We zijn als partij dankbaar voor de bijdrage van hem aan de kwaliteit van leven van de inwoners van Limburg en Nederland.

Jacques Costongs,

Voorzitter gewest Limburg van de Partij van de Arbeid.

Het bericht In Memoriam: Martin Konings verscheen eerst op PvdA Limburg.

Student en huisvesting

PvdA PvdA CDA Maastricht 17-07-2020 08:11

Met interesse las PvdA Maastricht we de raadsinformatiebrief “Beste Studentenkamerstad” van 7 juli jl., waarin wordt aangegeven dat Maastricht door de studentenvakbond LSVB is uitgeroepen tot beste studentenkamerstad. Uit het rapport komt naar voren dat deze eerste plek met name komt door de informatievoorziening aan studenten, die met kop en schouders boven de andere steden uitsteekt. Nadere bestudering van dit rapport, maar ook de ontwikkelingen in Maastricht de afgelopen jaren, geeft aanleiding tot het stellen van de volgende vragen aan het college.

1. Wat betreft de particuliere verhuur steekt de situatie in Maastricht volgens het rapport schril af ten opzichte van de andere steden. Wat is volgens u hiervan de oorzaak? 2. Uit het rapport blijkt dat de stad wil blijven inzetten op grootschalige, private huisvestingscomplexen voor studenten, bij voorkeur in de stad zelf. Hoe verhoudt deze ontwikkeling zich tot de particuliere markt?

In het antwoord op onze artikel47-vragen van 2 maart 2020 stelt het college dat er geen andere inzichten zijn wat betreft vraag en aanbod inzake de programmering studentenhuisvesting 2019-2024. In dat antwoord staat verder dat de groei van de studentenaantallen mede wordt gevoed door de groei van internationale studenten. Wij kunnen ons voorstellen dat de covid19-crisis deze groei beïnvloed heeft.

3. Heeft u in beeld hoeveel studenten het komend jaar woonruimte zoeken in de stad Maastricht en hoeveel studenten vanwege de covid19-maatregelen – en mogelijkheden die de UM biedt – kiezen om ofwel op en neer te reizen ofwel gebruik te maken van de off campus/online mogelijkheden? 4. Geeft de covid19-crisis aanleiding om op het gebied van de programmering tot andere inzichten te komen? 5. Bent u van mening dat de mogelijke afname van studenten die onderwijs on campus/in Maastricht zullen volgen, mogelijkheden biedt om de legalisatie van kamerverhuur en de veiligheid van particuliere studentenkamers prioriteit te geven?

In de raadsinformatiebrief “uitvoeringsprogramma studentenhuisvesting” van 30 oktober 2019 gaf het college aan verheugd te zijn over het grote aantal initiatieven dat na raadsbesluit bij de gemeente was aangemeld. Wethouder Heijnen (CDA) gaf in deze raadsinformatiebrief een overzicht van de status van de grootschalige plannen voor 2020. Het betrof 513 permanente woonunits waar er gemiddeld 485 per jaar nodig zouden zijn. In mei 2020 kwam het bericht dat er een intentieovereenkomst is gesloten voor een plan voor 500 zelfstandige studentenwoningen op de locatie Duboisdomein 50. Daarnaast wordt in de stukken over ontwikkeling van het SAPPI zuidwest gebied gesproken over het ontwikkelingen van nog eens 160 studentenkamers.

6. Kunt u een overzicht geven van de huidige status grootschalige plannen? Om hoeveel geplande eenheden gaat het voor de jaren 2020, 2021 en verder? Kunt u daarbij per ontwikkeling aangeven binnen welke prijsklasse de eenheden zullen liggen? 7. De onlangs genoemde/voorgenomen plannen op het Duboisdomein en het SAPPI-terrein vinden beide plaats in wijken waar reeds grootschalige (tijdelijke) studentenwoningen zijn ontwikkeld, te weten het complex Bassin in Boscherpoort en het tijdelijke ‘container’ complex in Randwyck. Hoe worden bewoners in deze wijken betrokken bij de plannen?

Het bericht Student en huisvesting verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Omgevingsvisie? Kijk verder dan het centrum

CDA CDA Eindhoven 19-06-2020 12:21

Bij de Omgevingsvisie dient de gemeente verder te kijken dan alleen het centrum, zo stelt CDA-raadslid Rob Gordon. Hieronder leest u zijn bijdrage in Groot Eindhoven: De Omgevingsvisie is een kijk op de toekomst van Eindhoven, ofwel “hoe de stad Eindhoven zich over 10 of 20 jaar ruimtelijk kan gaan ontwikkelen”. In de eerste versie zijn de resultaten samengevat van eerder vastgesteld beleid en veel gesprekken van bestuurders en ambtenaren met inwoners, ondernemers en instellingen. Goed dat zovelen hebben meegedacht. Veel is echter nog niet uitgewerkt en daarvoor worden nog aanvullend onderzoek gedaan: belangrijke studies volgen nog een woonvisie, een verdichtingsstudie, een klimaatplan en een verkeersplan. Al deze studies worden verwerkt in de volgende versie van de omgevingsvisie. Als het aan het CDA ligt wordt hier stevig aan doorgewerkt omdat de eerste versie nog gaten vertoont. Een groot accent wordt nu gelegd op de ontwikkeling van het centrumgebied, de binnenstad. Daar zou enorm veel bijgebouwd kunnen worden. Daar stemmen wij onder voorwaarden mee in als: de leefbaarheid niet teveel aangetast wordt, respect getoond wordt voor historische karakteristieken en als het aansluit bij onze woonbehoeften. De plannen voor verdichting kunnen dan positief bijdragen aan de ontwikkeling en het innovatieve imago van de stad. Het CDA heeft nadrukkelijk gesteld ook de andere stadsdelen aandacht behoeven: niet alle energie en investeringsgelden van de gemeente moeten de komende jaren alleen naar het centrumgebied gaan. De stad is immers veel groter, daar liggen ook mogelijkheden en opgaves om te vernieuwen ! En meer wijken en buurten verdienen aandacht. De wethouder heeft op aandringen van het CDA toegezegd dat studies voor onze andere stadsdelen nog dit jaar aan de orde zullen komen. Daar houden wij hem zeker aan vast want investeringen van de gemeente moeten ook daar terecht gaan komen! (Foto: WikiMedia Commons)

Internationale studenten in de problemen door corona

CDA CDA Eindhoven 23-05-2020 09:52

Eindhoven is een stad met veel internationale studenten. Veel van hen zijn hun bijbaan kwijtgeraakt en hebben hun ouders in hun thuisland ook hun baan verloren. In niet alle landen is overheidssteun even vanzelfsprekend. Dit heeft ervoor gezorgd dat zij moeite hebben de huurkosten en collegegelden te betalen. In sommige gevallen hebben zij zelfs niet genoeg geld om boodschappen te doen. CDA-raadslid Miriam Frosi heeft daarom raadsvragen gesteld. Die kunt u hieronder lezen: Raadsvragen ‘internationale studenten in problemen door corona’ Eindhoven, 21 mei 2020 Geacht college, In Nederland, en in Eindhoven in het bijzonder, studeren veel internationale studenten. Inmiddels komt 16% van de studenten op de TU/e uit het buitenland. Deze internationale studenten zijn de afgelopen periode hard getroffen door het coronavirus. Zo zijn veel studenten hun bijbaan kwijtgeraakt en hebben hun ouders hun banen verloren in landen waar overheidssteun niet vanzelfsprekend is. Het wordt daardoor steeds lastiger voor studenten aan de verplichting voor de huur (die vaak al erg hoog ligt voor internationals) en het (instellings)collegegeld te voldoen. Vreselijk genoeg bleek de nood voor sommige studenten heel hoog, aangezien het ICIN (Indian Center in the Netherlands) geld inzamelt om de wekelijkse boodschappen voor 25 Indiase studenten in Eindhoven te betalen. Dit wil het ICIN nu ook uitbreiden voor internationale studenten uit andere landen. Op basis van de meldingen van internationale studenten die het CDA Eindhoven kreeg en die in verschillende nationale enquêtes ook naar voren komen, komt naar voren dat internationale studenten met problemen kampen op het gebied van huisvesting en financiën, Engelse informatievoorziening en mentale welzijn, eenzaamheid en stress. Het CDA Eindhoven wil aandachtig gehoor geven aan deze signalen en heeft daarom de volgende vragen: 1. Is het college op de hoogte van de signalen over de situatie van internationale studenten? Zo ja, welke rol voorziet zij voor de gemeente zelf in dit verhaal? En wat kan het Expat Center voor deze internationale studenten betekenen? 2. Is het college bereid om met onderwijsinstellingen en pandeigenaren in gesprek te gaan over mogelijke versoepelingen ten aanzien van huurverplichtingen en studiekosten? 3. Kunnen de internationale studenten tijdelijk gebruikmaken van voorzieningen zoals bijvoorbeeld de voedsel- en kledingbank? 4. Kunnen internationale studenten in Eindhoven gemakkelijk toegang tot Engelstalige studentenpsychologen krijgen, zonder eerst lang op een wachtlijst te moeten staan? 5. Wat doet de gemeente samen met de onderwijsinstellingen op het gebied van algemene preventie van stress- en welzijnsklachten, met speciale aandacht voor internationale studenten? 6. Internationale studenten (en expats) hebben in Eindhoven – gelukkig – toegang tot één centrale Engelstalige website met informatie over de coronamaatregelen. Na de coronacrisis zien we een kans om berichten over werken, recht op studiefinanciering, gezondheidszorg, het openen van een bankrekening, inschrijven bij de gemeente voortaan ook in het Engels beschikbaar te stellen. Rond deze onderwerpen heerst namelijk regelmatig onduidelijkheid onder internationale studenten. Wilt u hier oog voor houden? We kijken uit naar de beantwoording van onze vragen. Met vriendelijke groeten, Namens de CDA-fractie, Miriam Frosi, raadslid

N65: een financiële molensteen voor Vught

CDA CDA Vught 06-05-2020 22:00

De coronacrisis heeft grote consequenties voor de gemeentefinanciën. Het CDA heeft daarom het college van B&W gevraagd om een eerste doorrekening van de gevolgen. Nu duidelijk is geworden dat de gemeentelijke inkomsten lager zullen zijn dan begroot en de uitgaven hoger, is het zaak om de financiële consequenties voor de begroting 2020 zo snel mogelijk duidelijk te krijgen. Begroting Dat is extra belangrijk omdat de begroting 2020 niet deugt. Afgelopen november, zo midden in deze Corona-crisis tijden lijkt het alweer een eeuwigheid geleden, werd in de gemeenteraad de begroting 2020 behandeld. Het CDA stemde als enige politieke partij tegen. Waarom? Omdat het wettelijk vereiste begrotingsevenwicht met kunstgrepen en creatief boekhouden tot stand is gebracht. En vooral omdat er in de begroting 2020 verplichtingen zijn opgenomen waarvoor géén dekking is. •De toekomstige Zuiderbosschool is daar een goed voorbeeld van. Volgens een eigen officiële opgave van het College kost deze nieuwbouw minimaal € 14 mln., maar in de begroting 2020 wordt slechts € 8 mln. begroot. Een tekort van maar liefst € 6 mln. •Datzelfde geldt voor de zogeheten Bestemmingsreserve Rijksinfra, het spaarpotje waaruit de N65 moet worden betaald. Die spaarpot moet volgens opgave van het College op het jaareinde van 2023 in totaal € 39 mln. groot zijn. In de begroting is die spaarpot eind 2023 voor slechts € 33 mln. gevuld. Dus ook hier € 6 mln. te weinig. •Ook tekort begroot is de prijsindexatie op de N65 en PHS (spoorproject). Het college raamt in de begroting met 2,5% prijsstijging sinds 2016, maar in werkelijkheid bedraagt die prijsstijging in de Grond, Weg en Waterbouw vanaf 2016 circa 20%. De begroting schiet dus ook hier schromelijk tekort, in Euro’s ruim € 4 mln. Drie voorbeelden die optellen tot € 16 mln. Aan uitgaven, waarvoor géén dekking in de begroting is. Hoe duidelijk kan een begroting niet deugen. Het college, daarin gesteund door de coalitiepartijen, heeft bewust gekozen voor een begroting die niet op orde is. Zelfs zonder de hierboven genoemde € 16 mln. zijn de gevolgen al enorm. De schuldenlast van Vught stijgt naar 148%. Dat wil zeggen dat de schuldenlast anderhalf keer groter is dan de jaarlijkse inkomsten van Vught. “ Een zeer hoge schuld ” zegt het college zelf in haar toelichting op de begrotingscijfers. De kredietwaardigheid van Vught zakt naar een absoluut dieptepunt. Of, om met de woorden van het college te spreken, ons “bezit is zeer zwaar belast met schuld”. Ook geeft het college aan dat “er nauwelijks structurele ruimte is om tekorten of extra lasten binnen de huidige begroting op te vangen” en “dit past binnen ons beleid om strak te begroten” en als laatste “indien nodig er wel ruimte is om het eigen beleid aan te passen” (bron: begroting 2020, blz. 71). Het CDA constateert dat we met de coronacrisis op het punt zijn aanbeland dat het college haar beleid moet aanpassen. Er zal ingegrepen moeten worden, wil Vught niet failliet gaan. Uitstel en zelfs afstel van de N65 ligt voor de hand. Vooral ook omdat de overeenkomst met Rijkswaterstaat bij het optreden van een overmachtssituatie ruimte biedt voor heronderhandeling.Waar wacht het College nog op? Kijk voor meer informatie naar deel 3 "De N65 en het gemeentelijk huishoudboekje",van het 3-luik over de N65 viashorturl.at/JORW8 In deze aflevering worden verschillende meningen gegeven over de financiële gezondheid van onze gemeente en de gevolgen voor ons huishoudboekje in de komende jaren. Kiezen voor de grote financiële bijdragen die onze gemeente wil doen aan het oplossen van infrastructuur problemen van Rijkswaterstaat en ProRail, zullen een grote invloed hebben op voorzieningen als scholen, sport, cultuur, verkeersveiligheid en het sociaal domein.

N65: een financiële molensteen voor Vught

CDA CDA Vught 06-05-2020 22:00

De coronacrisis heeft grote consequenties voor de gemeentefinanciën. Het CDA heeft daarom het college van B&W gevraagd om een eerste doorrekening van de gevolgen. Nu duidelijk is geworden dat de gemeentelijke inkomsten lager zullen zijn dan begroot en de uitgaven hoger, is het zaak om de financiële consequenties voor de begroting 2020 zo snel mogelijk duidelijk te krijgen. Begroting Dat is extra belangrijk omdat de begroting 2020 niet deugt. Afgelopen november, zo midden in deze Corona-crisis tijden lijkt het alweer een eeuwigheid geleden, werd in de gemeenteraad de begroting 2020 behandeld. Het CDA stemde als enige politieke partij tegen. Waarom? Omdat het wettelijk vereiste begrotingsevenwicht met kunstgrepen en creatief boekhouden tot stand is gebracht. En vooral omdat er in de begroting 2020 verplichtingen zijn opgenomen waarvoor géén dekking is. •De toekomstige Zuiderbosschool is daar een goed voorbeeld van. Volgens een eigen officiële opgave van het College kost deze nieuwbouw minimaal € 14 mln., maar in de begroting 2020 wordt slechts € 8 mln. begroot. Een tekort van maar liefst € 6 mln. •Datzelfde geldt voor de zogeheten Bestemmingsreserve Rijksinfra, het spaarpotje waaruit de N65 moet worden betaald. Die spaarpot moet volgens opgave van het College op het jaareinde van 2023 in totaal € 39 mln. groot zijn. In de begroting is die spaarpot eind 2023 voor slechts € 33 mln. gevuld. Dus ook hier € 6 mln. te weinig. •Ook tekort begroot is de prijsindexatie op de N65 en PHS (spoorproject). Het college raamt in de begroting met 2,5% prijsstijging sinds 2016, maar in werkelijkheid bedraagt die prijsstijging in de Grond, Weg en Waterbouw vanaf 2016 circa 20%. De begroting schiet dus ook hier schromelijk tekort, in Euro’s ruim € 4 mln. Drie voorbeelden die optellen tot € 16 mln. Aan uitgaven, waarvoor géén dekking in de begroting is. Hoe duidelijk kan een begroting niet deugen. Het college, daarin gesteund door de coalitiepartijen, heeft bewust gekozen voor een begroting die niet op orde is. Zelfs zonder de hierboven genoemde € 16 mln. zijn de gevolgen al enorm. De schuldenlast van Vught stijgt naar 148%. Dat wil zeggen dat de schuldenlast anderhalf keer groter is dan de jaarlijkse inkomsten van Vught. “ Een zeer hoge schuld ” zegt het college zelf in haar toelichting op de begrotingscijfers. De kredietwaardigheid van Vught zakt naar een absoluut dieptepunt. Of, om met de woorden van het college te spreken, ons “bezit is zeer zwaar belast met schuld”. Ook geeft het college aan dat “er nauwelijks structurele ruimte is om tekorten of extra lasten binnen de huidige begroting op te vangen” en “dit past binnen ons beleid om strak te begroten” en als laatste “indien nodig er wel ruimte is om het eigen beleid aan te passen” (bron: begroting 2020, blz. 71). Het CDA constateert dat we met de coronacrisis op het punt zijn aanbeland dat het college haar beleid moet aanpassen. Er zal ingegrepen moeten worden, wil Vught niet failliet gaan. Uitstel en zelfs afstel van de N65 ligt voor de hand. Vooral ook omdat de overeenkomst met Rijkswaterstaat bij het optreden van een overmachtssituatie ruimte biedt voor heronderhandeling.Waar wacht het College nog op? Kijk voor meer informatie naar deel 3 "De N65 en het gemeentelijk huishoudboekje",van het 3-luik over de N65 viashorturl.at/JORW8 In deze aflevering worden verschillende meningen gegeven over de financiële gezondheid van onze gemeente en de gevolgen voor ons huishoudboekje in de komende jaren. Kiezen voor de grote financiële bijdragen die onze gemeente wil doen aan het oplossen van infrastructuur problemen van Rijkswaterstaat en ProRail, zullen een grote invloed hebben op voorzieningen als scholen, sport, cultuur, verkeersveiligheid en het sociaal domein.

Ombouw N65: erop of eronder!

CDA CDA Vught 05-05-2020 16:40

De coronacrisis heeft grote consequenties voor de gemeentefinanciën. Het CDA heeft daarom het college van B&W gevraagd om een eerste doorrekening van de gevolgen. Nu duidelijk is geworden dat de gemeentelijke inkomsten lager zullen zijn dan begroot en de uitgaven hoger, is het zaak om de financiële consequenties voor de begroting 2020 zo snel mogelijk duidelijk te krijgen. Dat is extra belangrijk omdat de begroting 2020 niet deugt. Afgelopen november, zo midden in deze Corona-crisis tijden lijkt het alweer een eeuwigheid geleden, werd in de gemeenteraad de begroting 2020 behandeld. Het CDA stemde als enige politieke partij tegen. Waarom? Omdat het wettelijk vereiste begrotingsevenwicht met kunstgrepen en creatief boekhouden tot stand is gebracht. En vooral omdat er in de begroting 2020 verplichtingen zijn opgenomen waarvoor géén dekking is. •De toekomstige Zuiderbosschool is daar een goed voorbeeld van. Volgens een eigen officiële opgave van het College kost deze nieuwbouw minimaal € 14 mln., maar in de begroting 2020 wordt slechts € 8 mln. begroot. Een tekort van maar liefst € 6 mln. •Datzelfde geldt voor de zogeheten Bestemmingsreserve Rijksinfra, het spaarpotje waaruit de N65 moet worden betaald. Die spaarpot moet volgens opgave van het College op het jaareinde van 2023 in totaal € 39 mln. groot zijn. In de begroting is die spaarpot eind 2023 voor slechts € 33 mln. gevuld. Dus ook hier € 6 mln. te weinig. •Ook tekort begroot is de prijsindexatie op de N65 en PHS (spoorproject). Het college raamt in de begroting met 2,5% prijsstijging sinds 2016, maar in werkelijkheid bedraagt die prijsstijging in de Grond, Weg en Waterbouw vanaf 2016 circa 20%. De begroting schiet dus ook hier schromelijk tekort, in Euro’s ruim € 4 mln. Drie voorbeelden die optellen tot € 16 mln. Aan uitgaven, waarvoor géén dekking in de begroting is. Hoe duidelijk kan een begroting niet deugen. Het college, daarin gesteund door de coalitiepartijen, heeft bewust gekozen voor een begroting die niet op orde is. Zelfs zonder de hierboven genoemde € 16 mln. zijn de gevolgen al enorm. De schuldenlast van Vught stijgt naar 148%. Dat wil zeggen dat de schuldenlast anderhalf keer groter is dan de jaarlijkse inkomsten van Vught. “ Een zeer hoge schuld ” zegt het college zelf in haar toelichting op de begrotingscijfers. De kredietwaardigheid van Vught zakt naar een absoluut dieptepunt. Of, om met de woorden van het college te spreken, ons “bezit is zeer zwaar belast met schuld”. Ook geeft het college aan dat “er nauwelijks structurele ruimte is om tekorten of extra lasten binnen de huidige begroting op te vangen” en “dit past binnen ons beleid om strak te begroten” en als laatste “indien nodig er wel ruimte is om het eigen beleid aan te passen” (bron: begroting 2020, blz. 71). Het CDA constateert dat we met de coronacrisis op het punt zijn aanbeland dat het college haar beleid moet aanpassen. Er zal ingegrepen moeten worden, wil Vught niet failliet gaan. Uitstel en zelfs afstel van de N65 ligt voor de hand. Vooral ook omdat de overeenkomst met Rijkswaterstaat bij het optreden van een overmachtssituatie ruimte biedt voor heronderhandeling.Waar wacht het College nog op? Kijk voor meer informatie naar de avulo.nl op woensdag 6 mei 16:00 uur: De N65 en het gemeentelijk huishoudboekje. In deze aflevering worden verschillende meningen gegeven over de financiële gezondheid van onze gemeente en de gevolgen voor ons huishoudboekje in de komende jaren. Kiezen voor de grote financiële bijdragen die onze gemeente wil doen aan het oplossen van infrastructuur problemen van Rijkswaterstaat en ProRail, zullen een grote invloed hebben op voorzieningen als scholen, sport, cultuur, verkeersveiligheid en het sociaal domein.

De nieuwsbrief van januari 2020 is verschenen

CDA CDA Purmerend 02-01-2020 11:18

In deze nieuwsbrief zijn de volgende onderwerpen opgenomen: Voorwoord van de voorzitter: Licht (Jan Schuuring)Kerstmis 2019 (Annemiek Nuijens)Algemene Beschouwing CDA, 6-11-2019 (Pascal Verkroost)Basisschool het Baken sluit schoonmaakconvenant af (Eveline Tijmstra)Plaatsen Stolpersteine ter nagedachtenis (Eveline Tijmstra)Bewoners appartementencomplex Mira (Eveline Tijmstra)Eveline in opleiding tot hovenierDe waarde van de lokale omroep (Eveline Tijmstra)De reis van vrede (Eveline Tijmstra)Het Phoenixpad in het Purmerbos (Eveline Tijmstra)Een mooie brief om te ontvangen (Eveline Tijmstra)Betrokken bewoners zorgen voor fijn wonen in Mercuriusflat ‘Lente’ (Eveline Tijmstra)Grote stappen vooruit in de aanpak tegen zwerfafval (Eveline Tijmstra)Niet trouwen op zondag (Annemiek Nuijens)Doorstroming (Fred Koot)De (her-)starterslening (Fred Koot)Middelbare scholen houden zelf de omgeving schoon (Gemeente Purmerend)Fusie informatie (Jan Dorrepaal)Mededelingen (het bestuur)Zij aan zij (Landelijk CDA) U vindt de nieuwsbrief hier.

Presentatie speelplekken voor de binnenstad | Groningen

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Groningen 13-11-2019 00:00

Afgelopen dinsdag presenteerden studenten van de opleiding Built Environment van de Hanzehogeschool hun ontwerpen voor speelmogelijkheden voor kinderen in de binnenstad. Hiermee werd een vervolg gegeven aan het Let’s Gro-evenement waarop op initiatief van GroenLinks, D66, PvdA en CDA ideeën werden verzameld voor extra kinderspeelplekken in het stadscentrum.

GroenLinks raadslid Femke Folkerts toonde zich blij verrast met de ontwerpen van de studenten. Haar favoriet was het idee van een speelroute, een langgerekt lint van objecten in de Herestraat bijvoorbeeld. Folkerts: “Het zijn hele mooie ontwerpen die een goede inspiratie kunnen zijn voor hoe we de binnenstad leuker kunnen maken voor kinderen”.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.