Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

16 documenten

D66 en ChristenUnie/SGP: moderniseer inspraak en democratie in Den Haag

D66 D66 SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 17-09-2020 10:06

Drie op de vier Hagenaren wil meedenken over de toekomst van Den Haag, maar de meerderheid weet niet hoe. Dit blijkt uit het onderzoek “Staat van de Stad”. Het zorgt ervoor dat de stille meerderheid van Hagenaren niet wordt gehoord. D66 en ChristenUnie/SGP roepen daarom tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen op om nieuwe manieren van inspraak en democratie te zoeken.

Kloof tussen burger en beleid “We moeten niet wachten tot de inspraak naar ons toekomt, maar we moeten zelf ons geweten organiseren”, stelt D66 fractievoorzitter Hanneke van der Werf. “Want waarom zou je het met zijn 45-en doen, als het met een half miljoen kan?”. ChristenUnie/SGP fractievoorzitter Pieter Grinwis valt haar bij. “We moeten kijken naar nieuwe manieren om de kloof tussen burger en beleid te dichten. Er is tegenwoordig zoveel meer mogelijk met nieuwe communicatiemiddelen”.

Allemaal meedenken over onze stad De twee fractievoorzitters – afkomstig uit zowel coalitie als oppositie- stellen voor om een speciale werkgroep van raadsleden op te richten die nieuwe manieren van inspraak en participatie gaat onderzoeken. De twee partijen gaan niet vooruitlopen op welke methoden dat kunnen zijn, omdat de werkgroep er zo vrij mogelijk over moet kunnen nadenken. Maar dat het nodig is dat is voor beiden duidelijk. “Nu horen we vooral de usual suspects, terwijl er zoveel meer mensen zijn die willen meedenken” zegt Van der Werf. De twee fractievoorzitters zijn het met elkaar eens: “laten we de toekomst van onze stad zo veel mogelijk samen vormgeven”.

The post D66 en ChristenUnie/SGP: moderniseer inspraak en democratie in Den Haag appeared first on D66 Den Haag.

D66: Zorg voor coronavrije verkiezingen in 2021

D66 D66 's-Gravenhage 09-07-2020 15:03

De D66-fracties van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht willen de steden goed voorbereiden op de Tweede Kamerverkiezingen in 2021 onder de coronamaatregelen. De gemeenteraadsfracties willen graag weten hoe de stadsbesturen naar de nieuwe verkiezingen kijken. Fractievoorzitter Jony Ferket (Utrecht): “Soepele verkiezingen organiseren is een grote verantwoordelijkheid. Wij willen dat de verkiezingen vlekkeloos verlopen, daarom vragen we nu om duidelijkheid over de te nemen maatregelen.”

Stemmen is feest De D66 fracties vinden democratie ook in tijden van corona te belangrijk om af te wachten. Fractievoorzitter van Amsterdam Reinier van Dantzig: “Stemmen is het feest van onze democratie, maar er zijn wel zorgen: kunnen bijvoorbeeld alle stemlokalen open, zijn meer stemlokalen nodig en welke maatregelen worden er genomen dat we veilig met het rode potlood in de weer kunnen?” De fracties gaan er vanuit dat de verkiezingen goed zullen verlopen, omdat nu al voorbereidingen worden getroffen.

Onderzoek Op dit moment doet minister Ollongren namelijk onderzoek naar de organisatie van de Tweede Kamerverkiezingen, daarbij worden er verschillende scenario’s onderzocht. Chantal Zeegers (Rotterdam): “We zijn blij dat de minister breed scenario’s onderzoekt, wij haken daar graag bij aan.” Want, zo vult Hanneke van der Werf (Den Haag) aan: “Naast het waarborgen van de volksgezondheid kost het mogelijk extra geld om de verkiezingen in deze tijden te organiseren. Juist in deze tijd is het dan van belang om daar nu al voorbereidingen voor te treffen.”

The post D66: Zorg voor coronavrije verkiezingen in 2021 appeared first on D66 Den Haag.

D66 vormt nieuw college met VVD, CDA, GL en PvdA

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA 's-Gravenhage 09-12-2019 13:13

D66 heeft samen met de VVD, GroenLinks, CDA en PvdA een nieuw coalitieakkoord gesloten, getiteld ‘Samen voor de stad’. Robert van Asten, politiek leider van D66 Den Haag is trots op nieuwe akkoord: “Helaas was het nodig om een nieuwe coalitie te vormen. Alle partijen hebben zich ingezet om zorgvuldig maar ook snel tot een coalitieakkoord te komen, zodat we weer verder kunnen gaan met mooie plannen voor de stad. D66 ziet er naar uit om na deze roerige herfst weer vol aan de slag te kunnen voor onze inwoners.” 

Aan de slag voor de stad

Voor D66 zijn belangrijke onderwerpen in het akkoord opgenomen. D66-fractievoorzitter Hanneke van der Werf: “Om de stad veiliger te maken, pakken we ondermijning nog steviger aan. Toegankelijkheid wordt niet langer de uitzondering maar de norm, zodat mensen met een beperking ook overal in de stad kunnen komen. Om inwoners vaker een stem te geven in de Haagse politiek komen er bewonersfora, waar zij advies kunnen uitbrengen op onderwerpen die in de gemeenteraad op de agenda staan.” 

Uitdagingen en kansen

De komende jaren zal Den Haag blijven groeien. Die groei zorgt voor uitdagingen, maar biedt ook kansen. Van Asten: “Er zijn meer woningen nodig, de verkeersaders van de stad dreigen dicht te slibben en we moeten de stad voorbereiden op de gevolgen van klimaatverandering. Met het geld van de verkoop van Eneco zorgen we daarom voor meer (betaalbare) woningen, investeren we in schone vervoersvormen en maken we van Den Haag een duurzame stad.”

Wethouders

Namens D66 blijven Robert van Asten en Saskia Bruines als wethouder in het college van B&W. Van Asten op zijn huidige portefeuilles Mobiliteit en Cultuur, Bruines wordt wethouder Economie, Internationaal en Dienstverlening. Van der Werf: “D66 is blij met de portefeuilles van onze wethouders, het is een mooi akkoord geworden. Wij danken de andere partijen voor de constructieve samenwerking de afgelopen weken.”

The post D66 vormt nieuw college met VVD, CDA, GL en PvdA appeared first on Onze stad.

Vergunningsprocedure vreugdevuren moet ieders belang borgen

D66 D66 's-Gravenhage 17-10-2019 16:50

Vanavond is de gemeenteraad bijeen om de toekomst van de Scheveningse vreugdevuren met oudjaar te bespreken. D66 vindt dat veiligheid, het belang van de omwonenden en het milieu de belangrijkste voorwaarden zijn om het vuur eventueel te laten plaatsvinden.

Spreektekst Hanneke van der Werf:

Negen maanden geleden, debatteerden we hier over de Vreugdevuren. In afwachting van de evaluatie van de jaarwisseling door de OVV. Die wond er geen doekjes om: er is tekort geschoten. Op het gebied van heldere afspraken, het nakomen daarvan en bij afwijking daarvan ingrijpen.

De gemeente was meer facilitator dan handhaver geworden.

De centrale vraag voor D66 bij dat debat was: Wie was hier nou de baas?

Uit het OVV-rapport kwam naar voren: het openbaar gezag op dat moment niet.

Bijvoorbeeld op de dag na de nacht van 30 op 31 december. Waarin de politie door de bouwers werd uitgedaagd, werd in de driehoek niet besloten om daar tegen op te treden.

Door bijvoorbeeld het teveel aan pallets weg te laten halen, ze zelf weg te halen, of het vuur niet te laten ontsteken. Zelfs twee weken geleden nog werd een dergelijk scenario door de vorige burgemeester als disproportioneel bestempeld.

Daar heb ik mij over verbaasd.

Pragmatisme, tot welke prijs? Wanneer is ingrijpen of handhaven, dan wel proportioneel? Je zou zeggen, bij het ondermijnen van het gezag, met het tartten van de orde?

Sterker nog: als de veiligheid van mensen in het geding komt?

Dat nooit weer.

Geen wederkerig convenant, maar afspraken die, wanneer geschonden, op consequenties komen te staan. Er moet de bereidheid zijn, om verkeerd gedrag te bestraffen. Ik vraag de waarnemend burgemeester hoe hij hierover denkt.

Het waren angstige uren voor de bewoners van Scheveningen. Hulpverleners moesten uit alle windrichtingen komen, om het vuur de baas te blijven. Wat soms maar net ging, met veel schade tot gevolg. Er zijn nog steeds mensen die tussen wal en schip vallen bij de afhandeling daarvan. Ik vraag het college: hebben wij in beeld om wie het allemaal gaat, kunnen we als gemeente nog iets voor hen betekenen?

De vraag is: willen we komend jaar al meteen concluderen, Het mogelijk maken van Vreugdevuren, dat gaan we niet meer doen? Dat hangt er wat D66 betreft vanaf, op welke manier het kan. Met veiligheid als belangrijkste voorwaarde.

En binnen de kaders die het college in reactie op de aanbevelingen van de OVV noemt. Uiteraard via een vergunningsverlening waarmee je niet alleen harde afspraken maakt, Maar waardoor je mensen er ook beter aan kan houden. En misschien nog wel belangrijker: verschillende go/no go momenten, waarbij het afblazen van de vuren, WEL een geloofwaardig scenario is.

Steunt de heer Remkes deze ingezette lijn? Of heeft hij hier nog andere gedachten of aanbevelingen bij?

Daarbij: het beperken van de hoogte en omvang van de vuren, staat per definitie op gespannen voet met het wedstrijdelement, dat er altijd tussen Scheveningen en Duindorp was.

Hoe ziet de burgemeester dat, hoe maken we duidelijk, dat een race naar de top in deze vorm niet meer mogelijk kan zijn?

Politiek is altijd een belangenafweging. We moeten elk jaar opnieuw kijken: Wat zijn de voor en nadelen, hoe wegen die tegen elkaar op? Veiligheid en overlast versus feestelijkheid en aantrekkingskracht. Bouwers, bewoners, toeristen, hulpverleners, zovelen hebben hiermee te maken. De vergunningsprocedure moet het belang van iedereen borgen.

Hebben we dat niet alleen met de bouwers maar ook proactief met de bewoners van Scheveningen opgepakt, vraag ik het college?Een andere belanghebbende is het milieu. Met kwetsbare natuur, het geliefde Westduinpark en Meijendel om de hoek, en een recent stikstofprobleem. Hoe reëel is het om te denken dat de komende jaren, ontheffingen op de wet milieubeheer voor de vreugdevuren verleend blijven worden? Ik ben benieuwd hoe het college dat inschat.

De aanvragers moeten een veiligheidsplan indienen, dat wordt getoetst. De vraag is: wanneer zijn die aanvragen getoetst en wat komt daaruit? Is er een tussenstand wat betreft de aanvragen voor komende jaarwisseling?

Hoe worden wij als raad erin meegenomen, dat het daadwerkelijk aan de door ons gestelde eisen voldoet? En zijn er alternatieven bedacht, mocht het op deze wijze komende jaarwisseling niet meer lukken?

Ik ben oprecht benieuwd of het concept van vreugdevuren, in deze beperkte vorm ook kan werken. En zie uit naar de reactie van de heer Remkes.

 

The post Vergunningsprocedure vreugdevuren moet ieders belang borgen appeared first on Onze stad.

D66 regelt nieuwe aanpak criminele ondermijning

D66 D66 's-Gravenhage 04-07-2019 19:27

De Haagse gemeenteraad heeft ingestemd met een nieuwe aanpak om criminele ondermijning beter te bestrijden. Ondermijnende criminaliteit is een vorm van misdaad waarbij bestaande maatschappelijke structuren gebruikt worden voor het uitvoeren van illegale praktijken. D66-fractievoorzitter Hanneke van der Werf: “We krijgen steeds meer signalen dat criminelen op een slimme manier de dienst uitmaken en illegaal hun geld verdienen. Dat tast mijn gevoel van rechtvaardigheid aan. Ze creëren daarmee oneerlijke concurrentie voor anderen. Ook leveren de schimmige praktijken overlast op en kan het leiden tot uitbuiting van mensen.” 

Met dit voorstel wil D66 voorkomen dat kwaadwillenden hun gang kunnen gaan in Den Haag. Onder meer bewoners rondom de Weimarstraat melden al langer dat er mogelijk sprake is van structurele criminele activiteit in hun buurt. Met het door de gemeenteraad aangenomen voorstel kan die problematiek in beeld worden gebracht en worden er maatregelen genomen om de criminaliteit aan te pakken. 

Drie stappen

De nieuwe aanpak van ondermijning bestaat uit drie stappen. De eerste stap is het aanwijzen van een geografisch begrensd focusgebied. Binnen een gebied waar veel vermoedens of aanwijzingen van ondermijning zijn, moet de informatiepositie verbeteren. Het tweede onderdeel is de koppeling van beschikbare data en informatie van bijvoorbeeld de Politie, Belastingdienst en de Inspectie SZW. Zo kan er per pand in een focusgebied gekeken worden of er opmerkelijke zaken naar boven komen. Wie bezitten de panden, wat voor ondernemingen zijn er gevestigd, hoeveel mensen en bedrijven staan er ingeschreven, is de omzet verklaarbaar en strookt dit met de belastingaangifte? Het combineren van deze data vindt nu nog niet plaats. Ten derde is het van groot belang dat welwillende bewoners en ondernemers signalen uit de praktijk afgeven bij een door de gemeente aangestelde contactpersoon. Een buurtbewoner kan bijvoorbeeld opmerken dat er nooit een klant bij een winkel te zien is, terwijl de verzamelde data toont dat omzet wel erg hoog is. Dat kan duiden op misstanden.

Het hele plan lezen? Klik hier 

In het kort:  Extra medewerkers (fte’s) in dienst om de nieuwe ondermijningsaanpak op te zetten en te fungeren als centraal meld- en aanspreekpunt. Actief verzamelen en koppelen van informatie om misstanden en illegale praktijken op te sporen. Omwonenden en ondernemers van een geselecteerd focusgebied worden actief geïnformeerd middels een informatiebijeenkomst. Start al begin 2020.

The post D66 regelt nieuwe aanpak criminele ondermijning appeared first on Onze stad.

Optie wietexperiment blijft en betere spreiding coffeeshops

D66 D66 's-Gravenhage 14-06-2019 15:28

Tijdens het debat over het Haagse coffeeshopbeleid heeft D66 succesvol drie voorstellen mede ingediend. De gemeente blijft de ontwikkelingen van het experiment met gereguleerde wietteelt volgen en houdt ruimte voor de proef als de voorwaarden toch nog veranderen. Het plan om coffeeshops beter over de stad te spreiden kon ook rekenen op een meerderheid, evenals het voorstel om de strafmaat bij overtreding van de regels voor minderjarigen redelijker te maken

Voorwaarden

Met de huidige voorwaarden blijkt er niet voldoende steun in de stad voor een Haagse proef met een zogenoemde gesloten coffeeshopketen. De gecontroleerde teelt van wiet helpt om de criminele achterdeur van coffeeshops te sluiten en door controle op kwaliteit verkleint het gezondheidsrisico voor gebruikers. “Voor een proef binnen het huidige kader is onvoldoende steun onder coffeeshophouders en hun steun is wel noodzakelijk. Bovendien worden burgemeesters nu gedwongen coffeeshops te sluiten die niet mee willen werken, dat gaat ons te ver. Het is daarom goed dat we geregeld hebben dat een wietexperiment optioneel blijft als Haagse voorwaarden in de toekomst toch mogelijk blijken”, aldus fractievoorzitter Hanneke van der Werf (D66).

Overconcentratie

Van der Werf is ook blij dat de motie over betere spreiding van coffeeshops over de stad is aangenomen. Hoewel het vaak niet eens de coffeeshops zelf zijn die overlast veroorzaken, zorgt de stroom mensen die eropaf komt wel geregeld voor overlast in buurten. En uit de praktijk blijkt dat dat vooral bij meerdere coffeeshops op 1 plek het geval is. Rondom de Weimarstraat en in het Zeeheldenkwartier zit momenteel een hoog aantal coffeeshops relatief vlakbij elkaar, met een te grote stroom mensen tot gevolg. Door het aangenomen voorstel neemt de gemeente een serieuze rol bij het mogelijk maken van verplaatsingen van coffeeshops en het realiseren van betere spreiding over de stad.

Werkbaar

Het voorstel om anders om te gaan met de huidige handhavingscritera bij het aantreffen van minderjarige in een coffeeshop is ook aangenomen. Een coffeeshop wordt direct gesloten als iemand onder de achttien aanwezig is. “Hoewel het belang van de minimumleeftijd hoog in het vaandel staat, moet de regelgeving wel werkbaar zijn voor coffeeshophouders”, aldus Van der Werf. Het stadsbestuur komt met een voorstel voor beleid waarin de straffen meer in verhouding staan tot de overtreding.

The post Optie wietexperiment blijft en betere spreiding coffeeshops appeared first on Onze stad.

D66ZwolleVandaag debatteert de ...

D66 D66 Oude IJsselstreek 01-03-2019 13:09

Het wordt tijd voor beter wietbeleid in Nederland

D66 D66 Utrecht 17-01-2019 16:02

Vandaag stond er een opinieartikel in het Algemeen Dagblad over het wietexperiment zoals opgenomen in het regeerakkoord. Namens D66 Utrecht heeft raadslid Has Bakker dit artikel medeondertekend.

Meedoen aan proef haalt wiet uit schimmenrijk

2019 wordt het jaar dat wiettelers de voorbereidingen treffen om het eerste gereguleerde jointje in de coffeeshop te krijgen. Ook worden gemeenten geselecteerd die meedoen aan het wietexperiment. Na tientallen jaren gesteggel en stilstand zetten we nu een flinke stap vooruit om een einde te maken aan decennialang dubbelzinnig softdrugsbeleid: je mag wel wiet kopen, maar de coffeeshop mag het niet inkopen. Daardoor zijn we overgeleverd aan illegale teelt waar vooral criminelen veel geld aan verdienen.

Eindelijk zetten we nu de eerste stap van oogkleprepressie naar realistischer softdrugbeleid. We gaan de achterdeuren van coffeeshops reguleren in zes á tien gemeenten. Dat doen we voor consumenten die nu niet precies weten wat ze roken. We doen het voor de gezondheid en veiligheid van onze inwoners. En voor de ondernemers van de coffeeshops die nu voor hun waar overgeleverd zijn aan de illegaliteit. Welke burgervader wil dat nou niet?

Als het aan D66 ligt, dan waren we nog een stuk verder gegaan: alle teelt voor coffeeshops reguleren. Daar is onder de Nederlandse bevolking al een meerderheid voor, maar veel van onze collega-politici vinden dat (nu nog) te eng. Die angst van tegenstanders kunnen we met het wietexperiment hopelijk wegnemen.

De discussie ging erover óf we de wietteelt wíllen reguleren. Dankzij het wietexperiment gaat de discussie er nu over hóe we kunnen reguleren. We zien dat het experiment nog voordat hij is begonnen al op kritiek kan rekenen van voor- én tegenstanders. We moeten ook niet naïef zijn. Er spelen veel belangen, er wordt flink politiek bedreven. Ook is het een behoorlijke verandering. Er zijn veel vragen. Ook bij ons. Hoeveel verschillende wietsoorten zijn er nodig? Hoe controleren we de kwaliteit? Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat mensen verantwoord hun jointje roken? Maar de vragen die nu naar boven komen door het wietexperiment, zijn vaak dezelfde vragen die beantwoord moeten worden als we landelijk gaan reguleren. Het wietexperiment biedt ons de ultieme kans om te leren.

We roepen de bewindspersonen op om in gesprek te blijven met coffeeshophouders en gemeenten. Zij weten hoe de dagelijkse praktijk eruitziet als het gaat om de levering en de soorten wiet, de veiligheid, de wensen van de consument en kunnen onderbouwen waarom een overgangssituatie belangrijk is.

Het experiment kan ook worden verlengd. Dat is goed, want daarmee hoeft het experiment niet abrupt gestopt te worden. Die mogelijkheid staat nu gelukkig in het wetsvoorstel van het kabinet. Coffeeshops en telers die meedoen, hoeven dus niet hoe dan ook terug naar de illegaliteit van nu. Daarmee laten we aan gemeenten zien dat deze proef dé kans is om te bewijzen dat gereguleerde wietteelt werkt.

Maar of deze proef een succes wordt, hangt niet alleen af van de voorwaarden. Het hangt ook af van de oprechte wil van iedereen die een rol speelt in het experiment om er een succes van te maken. Een succesvol experiment is het beste argument voor degenen die willen dat de wietteelt volledig wordt gereguleerd. Als wij met elkaar aantonen dat een gereguleerde wietteelt mogelijk is, waar criminelen buitenspel worden gezet en die beter is voor de volksgezondheid, dan kunnen ze er in Den Haag niet meer omheen.

Daarom roepen wij onze burgemeesters op: doe mee met de wietproef. Voor de gezondheid en veiligheid van de inwoners. In Uruguay is wiet sinds 2013 al gelegaliseerd. Zelfs in Amerika werd de eerste gelegaliseerde cannabiswinkel in Colorado al geopend in 2014.  Luxemburg heeft ook al dergelijke plannen. Wij willen nu in Nederland ook doorpakken. Niet in de schimmigheid blijven hangen, maar aan de slag met het wietexperiment. Zodat Nederland wellicht het eerste Europese land is met een verstandig wietbeleid.

Has Bakker, Utrecht

Toon van Gent, Nijmegen

Stef Stevens, Helmond

Loes ten Dolle, Winterswijk

Frans Aerts en Remy Maessen, Venlo

Rene van den Kerkhof, Den Bosch

Alexander Hammelburg, Amsterdam

Karel Eggen, Emmen

Gernard Ekkelenkamp, Zoetermeer

Melanie Oderwald, Delft

Dilia Leitner, Haarlem

Julie Bruijnincx, Leeuwarden

Sanne de Wilde, Lelystad

Martine van Bemmel, Almere

Tyas Bijholt, Amersfoort

Robin Verleisdonk, Eindhoven

Claudia van Bruggen, Zwolle

Koen Mookhoek, Apeldoorn

Susan van Ommen, Arnhem

Francien Zeggelt, Leiden

Gert van den Ham, Alphen aan den Rijn

Benjamin Hofland, Westland

Robin Visker, Zeewolde

Wim van Weegen, Noordoostpolder

Joek van Pul, Breda

Hanneke van der Werf, Den Haag

Peter de Kraker, Terneuzen

Jan Stoop, Tilburg

Elene Walgenbach, Rotterdam

Ine Woudstra, Oude IJsselstreek

Wieke Paulusma, Groningen

Saskia Verheij, Goes

Josephine Elliott, Vlissingen

Iris Rutjes, Enschede

 

Burgemeesters: doe mee met het wietexperiment

D66 D66 Leeuwarden 17-01-2019 10:59

Vandaag debatteert de  Tweede Kamer over het wietexperiment. De fracties van D66 hebben op initiatief van D66 Venlo de krachten gebundeld en doen een oproep aan iedereen die betrokken is bij het experiment: doe mee! We vragen onze burgemeesters, welke politieke kleur ze ook hebben, om zich in te schrijven voor het experiment.

2019 wordt het jaar dat wiettelers voorbereidingen treffen om het eerste gereguleerde jointje in de coffeeshop te krijgen. Ook worden gemeenten geselecteerd die meedoen aan het wietexperiment. Na jaren gesteggel zetten we een stap vooruit om een einde te maken aan decennialang dubbelzinnig softdrugsbeleid: je mag wel wiet kopen, maar de coffeeshop mag het niet inkopen. Daardoor zijn we overgeleverd aan illegale teelt waaraan criminelen veel geld verdienen.

Eindelijk zetten we de stap van oogkleprepressie naar realistischer softdrugbeleid. We gaan de achterdeuren van coffeeshops reguleren in een aantal gemeenten. Voor consumenten die nu niet weten wat ze roken. Voor de gezondheid en veiligheid van onze inwoners. En voor coffeeshophouders die nu voor hun waar overgeleverd zijn aan de illegaliteit. Welke burgervader wil dat nou niet?

Als het aan D66 lag, dan waren we verder gegaan: alle teelt voor coffeeshops reguleren. Daar is onder Nederlanders een meerderheid voor, maar veel van onze collega-politici vinden dat nog te eng. Die angst kunnen we met het wietexperiment hopelijk wegnemen.

De discussie ging eerder over  óf we de wietteelt willen reguleren. Dankzij het wietexperiment gaat de discussie er nu over hóe we kunnen reguleren. We zien dat het experiment nog voordat het is begonnen op kritiek kan rekenen. Er spelen veel belangen, er zijn veel vragen. Hoeveel wietsoorten zijn nodig? Hoe zorgen we ervoor dat mensen verantwoord hun jointje roken? De vragen die nu naar boven komen, zijn dezelfde vragen die beantwoord moeten worden als we gaan reguleren. Het wietexperiment biedt de kans te leren.

We roepen bewindspersonen op in gesprek te blijven met coffeeshophouders en gemeenten. Zij weten hoe de dagelijkse praktijk eruitziet als het gaat om de levering en de soorten wiet, veiligheid, de wensen van consumenten en kunnen onderbouwen waarom een overgangssituatie belangrijk is.

Het experiment kan worden verlengd. Dat is goed, want daarmee wordt het experiment niet abrupt gestopt. Die mogelijkheid staat nu gelukkig in het wetsvoorstel van het kabinet. Coffeeshops en telers die meedoen, hoeven niet per definitie terug naar de illegaliteit van nu. Zo is deze proef dé kans om te bewijzen dat gereguleerde wietteelt werkt.

Of deze proef een succes wordt, hangt af van de wil van iedereen die een rol speelt in dit experiment om er een succes van te maken. Een succesvol experiment is het beste argument voor degenen die willen dat wietteelt wordt gereguleerd. Als wij aantonen dat gereguleerde wietteelt mogelijk is, dan kunnen ze er in Den Haag niet omheen.

We roepen burgemeesters op: doe mee met de wietproef. Voor de gezondheid en veiligheid van onze inwoners. In Uruguay is wiet gelegaliseerd. Luxemburg heeft plannen. Wij willen in Nederland doorpakken. Niet in de schimmigheid blijven hangen, maar aan de slag. Zodat Nederland het eerste Europese land is met een verstandig wietbeleid.

Frans Aerts en Remy Maessen, Venlo

Toon van Gent, Nijmegen

Stef Stevens, Helmond

Loes ten Dolle, Winterswijk

Rene van den Kerkhof, Den Bosch

Alexander Hammelburg, Amsterdam

Has Bakker, Utrecht

Karel Eggen, Emmen

Gernand Ekkelenkamp, Zoetermeer

Dilia Leitner, Haarlem

Julie Bruijnincx, Leeuwarden

Sanne de Wilde, Lelystad

Martine van Bemmel, Almere

Tyas Bijlholt, Amersfoort

Robin Verleisdonk, Eindhoven

Claudia van Bruggen, Zwolle

Pieter Herngreen, Doetinchem

Tiko Smetsers, Flevoland

Han Boer, Berkelland

Koen Mookhoek, Apeldoorn

Susan van Ommen, Arnhem

Francien Zeggelt, Leiden

Gert van den Ham, Alphen aan den Rijn

Benjamin Hofland, Westland

Robin Visker, Zeewolde

Wim van Wegen, Noordoostpolder

Joek van Pul, Breda

Hanneke van der Werf, Den Haag

Peter de Kraker, Terneuzen

Jan Stoop, Tilburg

Elene Walgenbach, Rotterdam

Ine Woudstra, Oude IJsselstreek

Saskia Verheij, Goes

Josephine Elliott, Vlissingen

Iris Rutjes, Enschede

Pieter Herngreen, Doetinchem

Han Boer, Berkelland

Marc ten Barge, Hengelo

The post Burgemeesters: doe mee met het wietexperiment appeared first on D66 Leeuwarden .

Doe mee met het wietexperiment!

D66 D66 Breda 17-01-2019 09:50

‘Hoe meer gemeenten dit jaar meedoen met het experiment voor legale wiet, hoe beter.’  Deze oproep doet Joek van Pul samen met 35 andere lokale D66 fracties door heel Nederland in het Algemeen Dagblad.

2019 wordt het jaar dat wiettelers voorbereidingen treffen om het eerste gereguleerde jointje in de coffeeshop te krijgen. Ook worden gemeenten geselecteerd die meedoen aan het wietexperiment. Na jaren gesteggel zetten we een stap vooruit om een einde te maken aan decennialang dubbelzinnig softdrugsbeleid: je mag wel wiet kopen, maar de coffeeshop mag het niet inkopen. Daardoor zijn we overgeleverd aan illegale teelt waaraan criminelen veel geld verdienen.

Eindelijk zetten we de stap van oogklep-repressie naar realistischer softdrugbeleid. We gaan de achterdeuren van coffeeshops reguleren in een aantal gemeenten. Voor consumenten die nu niet weten wat ze roken. Voor de gezondheid en veiligheid van onze inwoners. En voor coffeeshophouders die nu voor hun waar overgeleverd zijn aan de illegaliteit. Welke burgervader wil dat nou niet?

Als het aan D66 lag, dan waren we verder gegaan: alle teelt voor coffeeshops reguleren. Daar is onder Nederlanders een meerderheid voor, maar veel van onze collega-politici vinden dat nog te eng. Die angst kunnen we met het wietexperiment hopelijk wegnemen.

De discussie ging eerder over  óf we de wietteelt willen reguleren. Dankzij het wietexperiment gaat de discussie er nu over hóe we kunnen reguleren. We zien dat het experiment nog voordat het is begonnen op kritiek kan rekenen. Er spelen veel belangen, er zijn veel vragen. Hoeveel wietsoorten zijn nodig? Hoe zorgen we ervoor dat mensen verantwoord hun jointje roken? De vragen die nu naar boven komen, zijn dezelfde vragen die beantwoord moeten worden als we gaan reguleren. Het wietexperiment biedt de kans te leren.

We roepen bewindspersonen op in gesprek te blijven met coffeeshophouders en gemeenten. Zij weten hoe de dagelijkse praktijk eruitziet als het gaat om de levering en de soorten wiet, veiligheid, de wensen van consumenten en kunnen onderbouwen waarom een overgangssituatie belangrijk is.

Het experiment kan worden verlengd. Dat is goed, want daarmee wordt het experiment niet abrupt gestopt. Die mogelijkheid staat nu gelukkig in het wetsvoorstel van het kabinet. Coffeeshops en telers die meedoen, hoeven niet per definitie terug naar de illegaliteit van nu. Zo is deze proef dé kans om te bewijzen dat gereguleerde wietteelt werkt.

Of deze proef een succes wordt, hangt niet alleen af van de voorwaarden. Het hangt ook af van de oprechte wil van iedereen die een rol speelt in het experiment om er een succes van te maken. Een succesvol experiment is het beste argument voor degenen die willen dat wietteelt wordt gereguleerd. Als wij aantonen dat gereguleerde wietteelt mogelijk is, dan kunnen ze er in Den Haag niet omheen.

We roepen burgemeesters op: doe mee met de wietproef. Voor de gezondheid en veiligheid van onze inwoners. In Uruguay is wiet gelegaliseerd. Luxemburg heeft plannen. Wij willen in Nederland doorpakken. Niet in de schimmigheid blijven hangen, maar aan de slag. Zodat Nederland het eerste Europese land is met een verstandig wietbeleid.

Joek van Pul, Breda Hanneke van der Werf, Den Haag Peter de Kraker, Terneuzen Jan Stoop, Tilburg Elene Walgenbach, Rotterdam Ine Woudstra, Oude IJsselstreek Saskia Verheij, Goes Josephine Elliott, Vlissingen Iris Rutjes, Enschede Pieter Herngreen, Doetinchem Han Boer, Berkelland Julie Bruijnincx, Leeuwarden Sanne de Wilde, Lelystad Martine van Bemmel, Almere Tyas Bijlholt, Amersfoort Robin Verleisdonk, Eindhoven Claudia van Bruggen, Zwolle Pieter Herngreen, Doetinchem Tiko Smetsers, Flevoland Han Boer, Berkelland Koen Mookhoek, Apeldoorn Susan van Ommen, Arnhem Gert van den Ham, Alphen aan den Rijn Benjamin Hofland, Westland Robin Visker, Zeewolde Wim van Wegen, Noordoostpolder Francien Zeggelt, Leiden Toon van Gent, Nijmegen Stef Stevens, Helmond Loes ten Dolle, Winterswijk Frans Aerts, Venlo Rene van den Kerkhof, Den Bosch Alexander Hammelburg, Amsterdam Has Bakker, Utrecht Karel Eggen, Emmen Gernard Ekkelenkamp, Zoetermeer Dilia Leitner, Haarlem

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.