Nieuws van politieke partijen in Vlaardingen inzichtelijk

11 documenten

Armoede in Vlaardingen

Beter voor Vlaardingen Beter voor Vlaardingen Vlaardingen 27-02-2022 17:53

Beter voor Vlaardingen vindt dat bestrijden van armoede naar een hogere versnelling moet in Vlaardingen

Beter Voor Vlaardingen heeft een motto voor de verkiezingen en dat is samen met de inwoners bouwen aan een beter Vlaardingen. Een beter Vlaardingen begint bij het punt dat we ervoor moeten zorgen dat er minder armoede aanwezig is binnen Vlaardingen, want daarmee help je mensen en indirect zorg je ook voor een betere financiële basis voor de stad Vlaardingen. Het mes snijdt dan aan twee kanten!

Armoede bestrijden betekent maatwerk leveren. Er zal een verschil zijn voor moeders met kinderen die leven van een (bijstand)uitkering maar die nog volop kansen in het leven hebben op een toekomst, met aan de andere kant mensen met een chronische ziekte of ouderen met alleen een kleine AOW-uitkering die deze mogelijkheden niet hebben.

Uit een recent landelijk onderzoek blijkt dat de grote verschillen bepaald wordt door participatie in de arbeidsmarkt. Migratieachtergrond speelt hier een belangrijke rol in, dus opleiding volgen, ervaring opdoen en waar mogelijk vrijwilligerswerk uitvoeren helpt mensen om verder te komen.Maatwerk kunnen leveren betekent ook in economische termen “meten is weten“.

Wat moet je dan o.a. meten en weten om daarna je plan te kunnen opstellen:

• Bekend is dat in Vlaardingen 1 op de 8 huishoudens een laag inkomen hebben en dit ligt ruim boven het landelijk gemiddelde en dit betekent ook dat 1 op de 8 kinderen in armoede opgroeit. Hoeveel mensen in Vlaardingen zitten er nu precies in de armoede en hoe is dit in doelgroepen opgebouwd?

• Er wordt natuurlijk, blijkt ook uit recent onderzoek gebruik gemaakt van voorzieningen door mensen met een laag inkomen. Hoeveel mensen in Vlaardingen zijn er nu in het afgelopen jaar 2021 geholpen met hulp van Stroomopwaarts, Gemeente, Schuldhulpmaatje, de Elementen, lokale kerken, Minters, Humanitas, de Voedselhulp en nog een aantal organisaties die zich bezighouden met hulp aan mensen die in armoede leven of niet rond kunnen komen?

• Wat heeft het onderzoek van de kinderombudsman inzake de effectiviteit armoederegelingen voor kinderen opgeleverd?

• Wat zijn de succesverhalen van bovenstaande organisaties en hoe brengen we die nog meer en beter voor het voetlicht?De gemeente Vlaardingen moet faciliteren en (financieel) ondersteunen bij armoedebestrijding

.Onze handen jeuken, want wat zou het toch goed zijn om alle betrokken organisaties inclusief de inwoner die in armoede zitten of hebben gezeten aan tafel te krijgen met als doel om een Masterplan Armoedebestrijding Vlaardingen op te stellen waarbij we ook gelijk kijken welke partijen hier nog verder aan tafel horen te komen die kunnen helpen in een goed plan, en partijen die ook een financiële bijdrage kunnen leveren (bijvoorbeeld Fonds Schiedam Vlaardingen die in 2020 voor 3 jaar een mooi bedrag van 1 miljoen euro ter beschikking had gesteld voor het ondersteunen van gezinnen inzake schoolkosten).

Wat kunnen we met elkaar tot stand brengen in een Masterplan dus wij leggen maar alvast wat suggesties en wat stellingen voor:1 op de 8 kinderen zonder ontbijt

We moeten toch in staat zijn in Vlaardingen om kinderen (wellicht is dit nu ook 1 op de 8 kinderen) niet meer zonder ontbijt naar school te laten gaan of juist het aanbieden van ontbijt van deze kinderen op school!

1 loket voor armoede

1 loket te maken bij de gemeente waar iemand zich aanmeldt en deze zorgt voor de juiste routering naar diverse hulporganisaties!Wijkinitiatieven Wijkinitiatieven en groepen ontstaan waarbij inwoners die het een stukje beter hebben een oudere adopteren en bijvoorbeeld minimaal 1x in de week bij deze oudere een maaltijd komen brengen (helpt dan ook gelijk weer een beetje om de eenzaamheid te bestrijden)!

Werkprojecten

De gemeente zorgt in combinatie met het bedrijfsleven met lopende projecten (Las- en constructiebedrijf Voscon als voorbeeld in 2020) en nieuwe projecten dat alleenstaande moeders, jongere, gehandicapte, daklozen aan stages en werk komen. Kortom bedrijven volg het voorbeeld van Voscon en haak aan!

Duidelijke communicatie

Laten we eenvoudiger inzichtelijk maken als mensen dan toch in de problemen komen welke regelingen er zijn en waar ze een beroep op kunnen doen, want wij hebben dat als test gedaan de laatste weken en dat is nog niet zo eenvoudig en dan mag je nog hopen dat je een computer in bezit hebt om het allemaal op te zoeken en dan is 1 loket met een telefoonnummer wel heel erg handig!

Betere Schuldhulpverlening

Het bereik van schuldhulpverlening is ongeveer 14% blijkt uit recent onderzoek en dus zeer laag en Wet gemeenschappelijke schuldhulpverlening sinds 1 januari 2021 moet dit vergroten dus het is aan ons om dit te verhogen zodat mensen sneller uit de armoede komen waarbij het gebruik van instrument saneringskrediet via de Kredietbank een belangrijke tool is.

Iedereen moet meedoen

Wij willen ook grote partijen (woningbouwverenigingen, energieleveranciers e.d.) die een rol spelen als mensen met schulden krijgen te kampen oproepen om actief mee te denken aan het Masterplan want niemand wil in de schuldhulpverlening komen en die kunnen een zetje geven en een keer out of the box denken!

Wij dagen de Vastgoed ondernemingen uit om hun verantwoording te nemens

Wij dagen daarnaast de vastgoed ondernemingen uit die panden in het centrum van Vlaardingen hebben om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en te stoppen met de hoge huren die het MKB niet eenvoudig meer kunnen betalen en is te denken dat dat als je meer verhuurt voor wat minder levert het ook genoeg geld op en je helpt ondernemers en je vermindert leegstand en je bevordert dat mensen in dienst kunnen treden van het MKB en je doet actief mee aan Masterplan Armoedebestrijding Vlaardingen (Wij durven te wedden dat je dan goed in het nieuws komt en dat je er op termijn alleen maar beter van wordt!!).

Afsluitende gedachten

Armoedebestrijding is gezien de stijgende prijzen en de hoge energiekosten de grootste bedreiging voor de financiële begroting van onze stad Vlaardingen dus het is echt tijd voor een Masterplan Armoedebestrijding Vlaardingen en dus voor een hogere versnelling.Met een Masterplan kunnen we laten zien dat Vlaardingen voorop kan lopen en ook veerkracht laat zien dat mensen in armoede het ook echt beter kunnen krijgen. Belangrijk daarbij is natuurlijk ook dat de inwoner die in armoede zitten ook beseffen (sommige burgers moeten gezien hun situatie ook echt door anderen geholpen worden) dat de verandering voor een deel bij hun zelf begint (de schaamte voorbij want het kan iedereen overkomen, meld je bij het centrale loket als dat beschikbaar komt) maar help, als je geholpen bent en weer op de rit bent gezet, daarna ook weer mee om samen te bouwen aan een beter Vlaardingen.

Kortom wij van Beter voor Vlaardingen wil met een Masterplan de Armoedebestrijding in een hogere versnelling brengen en dat willen samen uitvoeren met burgers en met organisaties dus roep de burgers en organisaties op om dit samen met ons te bereiken.

Team Beter Voor Vlaardingen

Vragen over vroeg signalering schuldhulpverlening

CDA CDA Vlaardingen 09-02-2021 11:37

Op 7 januari heeft John Huf vragen gesteld aan het college over de vroeg signalering bij mogelijke financiële problemen. Hieronder vind u de volledige vraag en reactie vanuit het college. Beantwoording technische vragen Onderwerp: Vroeg signalering schuldhulpverlening Indiener(s): dhr. Huf (CDA) Datum vragen: 7-1-2021 Datum beantwoording: 13-1-2020 Vraag: Per 1 januari is de gemeente verplicht om contact te maken met bewoners met mogelijke financiële problemen. (Nieuwe wet gemeentelijke schuldhulpverlening) Zie site Binnenlands bestuur, landelijk convenant helpt bij vroeg signalering schulden. Dat mag ook met een brief maar persoonlijk vind ik dat niet wenselijk. Wat is het huidige beleid van de gemeente Vlaardingen op dit gebied? Antwoord: Deze wetswijziging per 1 januari sluit aan bij de Regionale visie armoede en schulden. Het is onderdeel van onze visie: met het vroegtijdig inzetten op de situatie van de inwoner worden ernstige problemen voorkomen. Door de drempel naar schuldhulpverlening zo laag mogelijk te maken en door in te zetten op vroegsignalering willen we meer inwoners bereiken. We willen financiële problemen zoveel mogelijk voorkomen. Het is van het grootste belang dat huishoudens met betalingsachterstanden vroegtijdig in beeld komen. Huisuitzettingen, het afsluiten van energie of water en niet of onvoldoende verzekerd zijn tegen ziekte veroorzaken veel persoonlijk leed, hebben ernstige maatschappelijke gevolgen en kosten veel geld. Hoe vroeger we zaken signaleren, hoe groter de kans wordt op structurele oplossingen. Op die manier worden ongewenste maatschappelijke effecten van schulden tegengegaan. Het eerder aanpakken van schulden in gezinnen zorgt daarbij ook voor meer perspectief op een succesvolle toekomst van de kinderen in deze gezinnen. Hierin is de samenwerking in het sociale domein belangrijk. Het is nodig dat er adequate informatie over betalingsachterstanden beschikbaar is, dat er op de diverse vindplaatsen voor schulden doorverwezen wordt naar ondersteuning en dat er een effectieve opvolging van de signalen plaatsvindt. We zetten al in op het voorkomen van woningontruimingen op basis van een huurschuld door middel van afspraken met de woningcorporatie. Dit gaan we uitbreiden. We sluiten aan bij het landelijke convenant voegsignalering en zullen met de landelijke energie- en waterleveranciers en zorgverzekeraars overeenkomsten sluiten. Met de lokale woningcorporaties zijn we in overleg om aanvullende afspraken te maken op de landelijke overeenkomst. Voorwaarde daarbij is dat de schuldeiser eerst zelf door middel van (sociale) incasso in contact probeert te treden met de inwoner. Hiervoor geldt een zekere inspanningsverplichting die wettelijk is vastgesteld en die ook in de landelijke overeenkomsten is opgenomen. We vinden het belangrijk om geen verlengstuk van de incassoprocedure van de schuldeiser te zijn maar om daadwerkelijk financiële hulp te bieden aan de mensen die dat nodig hebben. Als het de schuldeiser niet lukt om in contact te komen met de inwoner dan kan er zonder toestemming bij Stroomopwaarts worden gemeld in het kader van vroegsignalering. Elke melding moet leiden tot een aanbod tot hulp. Daarvoor zullen we signalen gaan matchen. Als er 2 of meer signalen bij elkaar komen op 1 adres dan kunnen we de dienstverlening opschalen. Afhankelijk van het aantal signalen en de beschikbare capaciteit zullen we een inschatting maken bij welke signalen er een huisbezoek wordt afgelegd. Andere mogelijkheden zijn contact via telefoon, sms, email of brief. Hierbij is het uitgangspunt om het juiste contact, op het juiste moment en op de juiste plek te realiseren. Op dit moment wordt onderzocht of er voor de inzet in 2021 op vroegsignalering extra middelen kunnen worden gevonden.

Paleisfraude: een typisch probleem van de monarchie

De Republikeinen De Republikeinen Vlaardingen 10-09-2019 14:08

Uitkeringsfraude? Stopzetten en terugbetalen.

Vergelijk dat eens met de minima die al dan niet per ongeluk te veel ontvangen huurtoeslag, kinderopvangtoeslag of bijstandsuitkering moeten terugbetalen. Vaak gepaard met schulden en boetes.

Ook de modale belastingbetaler komt niet weg met het argument dat hij de regels ‘verschrikkelijk ingewikkeld’ vindt of niet heeft gemerkt dat ie te veel toeslag heeft ontvangen.

Stel:

U ontvangt al bijna 40 jaar onterecht een uitkering

(A) Een voorbeeld voor uw landgenoten

(B) Een uitkeringsfraudeurhttps://t.co/jy2aSo7VGz

— Republikeins Genootschap (@geenmonarchie) September 9, 2019

Over de vermeende paleisfraude ontstond de nodige ophef. Maar is Máxima verantwoordelijk voor de meubeltoeslag van haar man?

Voor de schimmige afspraken die haar schoonfamilie in de jaren ’70 maakte? Voor de misdragingen van pandjesprins Bernhard? Of voor het verpatsen van nationaal erfgoed door de onlangs overleden Christina?

Ze is alleen verantwoordelijk voor haar eigen daden. Je kunt iemand niet persoonlijk afrekenen op zijn of haar familiegeschiedenis.

Net zo goed als je iemand op basis van familiegeschiedenis niet moet uitkiezen voor een erefunctie. Dat geldt overigens nog veel meer voor Willem-Alexander dan voor Máxima.

Toch komt het niet als een complete verrassing dat de Oranjes wéér in een financieel schandaal verwikkeld raken. De weeffout zit in het systeem:

Als je één familie al tweehonderd jaar een uitzonderingspositie geeft; ongelooflijk veel geld, belastingvoordelen, een eigen feestdag, pr-bureau, grond en politieke macht. Dan wordt de verleiding wel erg groot om je privileges nog wat op te rekkken. Om met een belastingvrije erfenis lekker huisjes te gaan melken, nationale kunstschatten te verkopen of een extra uitkering te ritselen.

Fraude of corruptie in een republiek

Raakt een ceremoniëel staatshoofd in een republiek dan nooit betrokken bij financiële schandalen? Natuurlijk wel. Zo kreeg de toenmalige Duitse bondspresident Christian Wulff de schijn tegen zich nadat was uitgelekt hoe hij kadootjes van bevriende ondernemers had aangenomen.

Het duurde geen veertig jaar voordat het schandaal uitkwam. Hij kon zich niet verschuilen achter een premier. Zijn immuniteit werd opgeheven en hij trad af.

Raadskamers donderdag 20 juni ...

VV2000/Leefbaar Vlaardingen VV2000/Leefbaar Vlaardingen Vlaardingen 19-06-2019 11:27

Raadskamers donderdag 20 juni 2019 Op de agenda staan morgen de volgende onderwerpen; Raadszaal; 20.00 - Verordening adviesraad sociaal domein - oordeelsvormend 20.30 - Herijking beleidsvisie sociaal domein 2019-2023 - beeldvormend 21.10 - eerste voortgangsrapportage 2019 en jaarstukken 2018 - beeld/ oordeelsvormend Burgerzaal; 20.00 - ingekomen stukken 20.10- Rekenkamerrapport doorwerkingsonderzoek - beeldvormend 21.10 - Rekenkamer rapport Ouderenbeleid- beeldvormend Inspreken: - sprekersplein 19.30-20 uur. Dit kan alleen over onderwerpen die niet geagendeerd zijn. - inspreken beeldvormende vergadering Bij beeldvormende raadskamers kan u meepraten over het onderwerp wat op de agenda staat. Let op voor beide mogelijkheden geldt dat u zich moet aanmelden bij de griffie. Dit kan tot morgen 12.00 (griffie@vlaardingen.nl)

Schriftelijke vragen negeren taaleis en tegenprestatie gemeenten

VVD VVD Vlaardingen 17-01-2019 01:44

Schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeesters en wethouders

https://vlaardingen.vvd.nl/nieuws/33526/schriftelijke-vragen-negeren-taaleis-en-tegenprestatie-gemeenten

De Vlaardingse VVD heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders naar aanleiding van een artikel in de Volkskrant over het negeren van de taaleis en tegenprestatie door gemeenten. Volgens onderzoek van het Centraal Bureau Statistiek controleren gemeenten nauwelijks de taaleis bij bijstandsgerechtigden, zoals de wet vereist.

“Om mee te doen moet je Nederlands spreken! Niet meedoen? Dan kun je niet op onze steun rekenen!”, aldus Tweede Kamerlid Bente Becker.

Wij willen mensen stimuleren werk te vinden wanneer zij in de bijstand zitten. Daarom zien wij graag dat bijstandsgerechtigden de Nederlandse taal spreken, blijven solliciteren en een tegenprestatie leveren.

Reden genoeg voor de VVD-fractie om de volgende vragen te stellen:

1) Is het College het met de VVD eens dat Vlaardingers die een bijstandsuitkering ontvangen aan de taaleis en tegenprestatie moeten voldoen? Zo nee, waarom niet?

 2) Is het College het met de VVD eens dat mensen die de Nederlandse taal op minimaal basisschool niveau beheersen een betere kans hebben op de arbeidsmarkt? Hoeveel mensen met een bijstandsuitkering voldoen daar op dit moment niet aan?

 3) Wordt door de uitvoerende instantie van de bijstand op de taaleis en tegenprestatie gehandhaafd? Zo ja, in hoeveel gevallen gebeurt dat (in aantallen en percentages)?

 4) Is het College het met de VVD eens dat wanneer niet wordt voldaan aan de wettelijke eisen dat dit zal moeten leiden tot een korting op de bijstandsuitkering? Zo ja, in hoeveel gevallen is reeds gekort? Zo nee, waarom niet?

 5) Is het college op de hoogte dat wanneer de gemeente niet voldoet aan taaleis en tegenprestatie dat dit zal leiden tot verlaging van het budget bijstand door het Rijk. Kunt u aangeven welke financiële gevolgen deze verlaging heeft voor de gemeente Vlaardingen?

Open brief : Onze mooie stad Vlaardingen in bestuurlijke chaos

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP D66 CDA GroenLinks SGP VVD ChristenUnie Vlaardingen 17-11-2018 15:16

De raadsvergadering van donderdag 15 november is een nieuw dieptepunt in de Vlaardingse politieke historie. Raadsbreed wordt geconstateerd dat het werken met het raadsprogramma uiterst moeizaam en traag verloopt. Het verlanglijstje van alle partijen heeft ertoe geleid dat de  begroting voor 2019 nu al tekort heeft van meer dan 2 miljoen. En dan hebben we het nog niet over nieuwe tegenvallers vanuit het rijk en belangrijke zaken zoals de Marathonweg, arbeidsmigratie, onderwijshuisvesting, het Vlaardings Museum etc.

Dit alles vraagt om een zeer krachtig college, dat zich (pro)actief en verantwoordelijk durft op te stellen. Maar daarin worden ze wel belemmerd, want het werken met een raadsprogramma legt het initiatief bij de raad en degradeert de wethouders slechts tot uitvoerders. Dat zou misschien kunnen wanneer de raad initiatiefrijk en voortvarend te werk gaat en niet eindeloos over procedures praat of elkaar onderling dwarszit. En vooral wanneer er voldoende vertrouwen is als basis voor het werken met een raadsprogramma. En aan dit alles ontbreekt het nu juist in onze Vlaardingse raad …….! De CU/SGP heeft dit alles zowel bij het bespreken van het raadsprogramma, de begroting als tijdens de ~vergadering van 15 november naar voren gebracht.

Tijdens deze raadsvergadering heeft de SP via een motie aandacht gevraagd voor de bestuurlijke problemen van onze stad. Daarbij riep deze partij op terug te gaan naar de tekentafel om een duidelijke koers en krachtig bestuur voor onze stad te bepleiten. Immers 8 maanden na de verkiezingen wordt onze stad nog steeds niet echt bestuurd. Dat moest echt beter, anders zouden zij hun wethouder (Arnout Hoekstra van o.a. financiën) terug trekken uit het college. Feitelijk een heel zachte motie, waar geen enkele partij tegen zou kunnen zijn. Was immers de week daarvoor niet een amendement van D66 aangenomen dat eveneens opriep tot een meer (pro)actief beleid van het college? Dan zou toch deze motie raadsbreed gesteund kunnen worden? De fractie van CU/SGP en enkele andere partijen hebben hiervoor gepleit. Maar nee, een meerderheid van de raad dacht daar anders over. Zelfs ‘de collegevormende partijen’ (ONS, CDA, VVD, Groen Links) stemden tegen deze motie, waarbij ze vooraf wisten wat de consequentie zou zijn. Voor de SP restte toen niets anders meer dan de eigen wethouder  terug te trekken. Een blamerende stellingname van deze tegenstemmers, te meer daar deze motie in het vooroverleg met een aantal ‘collegepartijen’ reeds aan hun wensen was aangepast. Voor de partijen die al deel uit maken van het college was het wethouders-pluche blijkbaar veel belangrijker dan de bestuurbaarheid van onze stad…….  Andere partijen zien mogelijk kans een wethouder te gaan leveren, dus waarom zou je deze dan niet inruilen?............

Onze mooie stad Vlaardingen wordt door deze raad zo in bestuurlijke chaos achter gelaten. De meest ervaren wethouder is afgetreden en een aantal mensen met weinig bestuurlijke ervaring moet Vlaardingen nu verder leiden. Volgens de CU/SGP is een fors ingrijpen van buitenaf hard nodig. Daarbij dient het raadsprogramma vervangen te worden door een duidelijk collegeprogramma, waarbij de echte problemen van de stad flink worden aangepakt. En het oeverloze geleuter en gebakkelei over procedures en bijzaken in de raad dient uitgebannen te worden.

Vlaardingen heeft recht op een goed bestuur. Dat vindt u toch ook?

Fractie ChristenUnie-SGP Vlaardingen

Open brief : Onze mooie stad Vlaardingen in bestuurlijke chaos

ChristenUnie ChristenUnie D66 GroenLinks SGP VVD CDA Vlaardingen 17-11-2018 15:16

https://christenunie-sgpvlaardingen.nl/content/open-brief-onze-mooie-stad-vlaardingen-bestuurlijke-chaos

De raadsvergadering van donderdag 15 november is een nieuw dieptepunt in de Vlaardingse politieke historie. Raadsbreed wordt geconstateerd dat het werken met het raadsprogramma uiterst moeizaam en traag verloopt. Het verlanglijstje van alle partijen heeft ertoe geleid dat de  begroting voor 2019 nu al tekort heeft van meer dan 2 miljoen. En dan hebben we het nog niet over nieuwe tegenvallers vanuit het rijk en belangrijke zaken zoals de Marathonweg, arbeidsmigratie, onderwijshuisvesting, het Vlaardings Museum etc.

Dit alles vraagt om een zeer krachtig college, dat zich (pro)actief en verantwoordelijk durft op te stellen. Maar daarin worden ze wel belemmerd, want het werken met een raadsprogramma legt het initiatief bij de raad en degradeert de wethouders slechts tot uitvoerders. Dat zou misschien kunnen wanneer de raad initiatiefrijk en voortvarend te werk gaat en niet eindeloos over procedures praat of elkaar onderling dwarszit. En vooral wanneer er voldoende vertrouwen is als basis voor het werken met een raadsprogramma. En aan dit alles ontbreekt het nu juist in onze Vlaardingse raad …….! De CU/SGP heeft dit alles zowel bij het bespreken van het raadsprogramma, de begroting als tijdens de ~vergadering van 15 november naar voren gebracht.

Tijdens deze raadsvergadering heeft de SP via een motie aandacht gevraagd voor de bestuurlijke problemen van onze stad. Daarbij riep deze partij op terug te gaan naar de tekentafel om een duidelijke koers en krachtig bestuur voor onze stad te bepleiten. Immers 8 maanden na de verkiezingen wordt onze stad nog steeds niet echt bestuurd. Dat moest echt beter, anders zouden zij hun wethouder (Arnout Hoekstra van o.a. financiën) terug trekken uit het college. Feitelijk een heel zachte motie, waar geen enkele partij tegen zou kunnen zijn. Was immers de week daarvoor niet een amendement van D66 aangenomen dat eveneens opriep tot een meer (pro)actief beleid van het college? Dan zou toch deze motie raadsbreed gesteund kunnen worden? De fractie van CU/SGP en enkele andere partijen hebben hiervoor gepleit. Maar nee, een meerderheid van de raad dacht daar anders over. Zelfs ‘de collegevormende partijen’ (ONS, CDA, VVD, Groen Links) stemden tegen deze motie, waarbij ze vooraf wisten wat de consequentie zou zijn. Voor de SP restte toen niets anders meer dan de eigen wethouder  terug te trekken. Een blamerende stellingname van deze tegenstemmers, te meer daar deze motie in het vooroverleg met een aantal ‘collegepartijen’ reeds aan hun wensen was aangepast. Voor de partijen die al deel uit maken van het college was het wethouders-pluche blijkbaar veel belangrijker dan de bestuurbaarheid van onze stad…….  Andere partijen zien mogelijk kans een wethouder te gaan leveren, dus waarom zou je deze dan niet inruilen?............

Onze mooie stad Vlaardingen wordt door deze raad zo in bestuurlijke chaos achter gelaten. De meest ervaren wethouder is afgetreden en een aantal mensen met weinig bestuurlijke ervaring moet Vlaardingen nu verder leiden. Volgens de CU/SGP is een fors ingrijpen van buitenaf hard nodig. Daarbij dient het raadsprogramma vervangen te worden door een duidelijk collegeprogramma, waarbij de echte problemen van de stad flink worden aangepakt. En het oeverloze geleuter en gebakkelei over procedures en bijzaken in de raad dient uitgebannen te worden.

Vlaardingen heeft recht op een goed bestuur. Dat vindt u toch ook?

Fractie ChristenUnie-SGP Vlaardingen

Vanavond was de GroenLinks fractie ...

GroenLinks GroenLinks Vlaardingen 03-05-2018 19:50

Vanavond was de GroenLinks fractie aanwezig bij een informatieavond over het sociaal domein. Het ging o.a over de overgang van jeugdhulp naar volwassenzorg (of 18-/ 18 +). Dit was de alweer derde infoavond deze week💚

Elke stem telt

VV2000/Leefbaar Vlaardingen VV2000/Leefbaar Vlaardingen Vlaardingen 17-03-2018 09:44

Ben jij 18 jaar of ouder? Dan mag jij a.s. woensdag 21 maart stemmen. Jij bepaalt dan wie jou de komende vier jaar mag vertegenwoordigen in de Vlaardingse gemeenteraad.

Heb jij je keuze al gemaakt? Of zweef jij nog?

Wanneer je nog niet zeker bent van je keuze of wellicht zekerheid wil hebben over je keuze vul dan snel de stemwijzer in.

Kom je niet op onze partij uit? Dat is geen probleem!

Wij vinden het veel belangrijker dat iedereen gaat stemmen.

Weten waarom het belangrijk is om te stemmen?

http://leefbaarvlaardingen.nl/wp-content/uploads/2018/03/Elke-stem-telt.mp4

Vlaardingen, een stad waarin iedereen mee kan doen | Vlaardingen

GroenLinks GroenLinks Vlaardingen 05-03-2018 00:00

GroenLinks wil de nadruk leggen op wat mensen wel kunnen en daarin investeren. We verzetten ons tegen de “eigen-bult-dikke-schuld mentaliteit.” GroenLinks wil eerlijke kansen voor iedereen en de welvaart eerlijk verdelen. En komt daarom met een 3-puntenplan.

De afgelopen jaren is de ongelijkheid in Nederland groter geworden. De mensen met geld en de grote bedrijven gaan erop vooruit. Het afschaffen van de dividendbelasting is een treffend voorbeeld. Mensen met een gewoon salaris zijn erop achteruitgegaan. Tijdelijke contracten zijn de norm geworden. Een vaste baan als luxeproduct voor weinigen.

In de tussentijd worden er miljoenen euro’s gepompt in programma’s om mensen aan het werk te krijgen door middel van coaching, training, omscholing en begeleiding. Met vooral mooie contracten voor adviesbureaus en verder weinig resultaat. Terwijl initiatief van mensen zelf om als vrijwilliger aan de slag te gaan of klussen aan te nemen worden afgestraft. Zit het dan extra tegen en loop je in de schulden dan zorgt de geprivatiseerde schulden industrie ervoor dat je nog dieper in de schulden raakt.

Dit moet echt anders. Juist in Vlaardingen waar veel mensen de eindjes aan elkaar moeten knopen. Wij geloven dat iedereen wat van zijn of haar leven wil maken. Juist daarom willen we vanuit vertrouwen kijken we hoe we Vlaardingers verder kunnen helpen. We hebben daarvoor een drie punten plan gelanceerd:

GroenLinks investeert in preventie van problematische schulden.

GroenLinks legt mensen in de bijstand minder regels op en laat ze gemakkelijker bijverdienen.

GroenLinks wil experimenteren met verschillende varianten van een basisinkomen.

Minder regels in de bijstand en experimenten met varianten van een basisinkomen zijn afhankelijk van landelijk beleid. In april 2017 is echter het besluit experimenten met de participatiewet in werking getreden op basis waarvan gemeenten kunnen experimenteren wat het best werkt. Gemeenten als Tilburg, Groningen en Amsterdam zijn hiermee al aan de slag gegaan – zie ook het artikel van RTL-Nieuws “Amsterdam start proef: 2400 euro bijverdienen bovenop de bijstand”. Door dit soort experimenten te starten zal er steeds meer bewijs komen hoe we een eerlijker systeem kunnen bouwen op basis van vertrouwen.

Voor meer informatie kunt u het verkiezingsprogramma raadplegen en contact opnemen met Lianne van Kalken of Neill Voorburg.

Klik op onderstaande afbeelding om de poster van dit plan te zien.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.