Nieuws van politieke partijen in 's-Gravenhage inzichtelijk

13 documenten

Den Haag onte­vreden met lucht­vaartnota

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 16-07-2020 00:00

De gemeente Den Haag is kritisch op de nieuwe luchtvaartnota 2020-2050 die de Minister van Infrastructuur en Waterstaat in voorbereiding heeft. In een zienswijze roept de gemeente het Rijk op minder CO 2 uit te stoten en de geluidsoverlast van vluchten beperkt te houden. Zienswijze Op initiatief van de Partij voor de Dieren stelde het college een zienswijze op waarin het aangaf dat het niet wilde dat Rotterdam The Hague Airport ging groeien. Op verschillende punten heeft de Haagse gemeenteraad de zienswijze aangescherpt. Minder uitstoot Ten eerste heeft de raad zich negatief uitgesproken over de landelijke stikstof en CO2-reductiedoelstellingen. Hoewel de gemeente Den Haag al in 2030 klimaatneutraal wil zijn, hoeft de luchtvaart dat pas in 2070 te zijn. De gemeente Den Haag roept het Rijk op die doelstelling aan te scherpen. Robert Barker, fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren Den Haag: ‘Burgers en bedrijven moeten de komende jaren minder stikstof en CO2 uitstoten, maar de luchtvaart wordt helemaal uitgezonderd. Goed dat de gemeente Den Haag het Rijk hierover op de vingers tikt.’ Geluidsoverlast Ook de geluidsoverlast baart de Haagse gemeenteraad zorgen. De concept-luchtvaartnota laat een achterdeur open naar het vergroten van de geluidsruimte voor kleine commerciële en zakelijke vluchten, bijvoorbeeld voor Rotterdam The Hague Airport. Zo zou de totale geluidsoverlast alsnog toe kunnen nemen. Ook hiertegen heeft Den Haag zich nu uitgesproken.

Haagse raad: ‘Groei lucht­haven heeft grens bereikt’

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren CDA PvdA GroenLinks SGP D66 ChristenUnie 's-Gravenhage 11-09-2019 00:00

Je moet eerst cookies accepteren voordat je deze video kunt bekijken Een meerderheid van de politieke partijen in de Haagse gemeenteraad spreekt zich kritisch uit over groei van Rotterdam The Hague Airport. Tien partijen laten weten dat de geluidsruimte niet moet worden verhoogd in verband met de omwonenden en het effect op het klimaat. Ook stellen zij voor om de krimp van de luchthaven te onderzoeken. Grens bereikt De Partij voor de Dieren stelt samen met GroenLinks, D66, PvdA, Haagse Stadspartij, CDA, SP, ChristenUnie/SGP, 50PLUS en Islam Democraten vragen aan het stadsbestuur over mogelijke groei van Rotterdam The Hague Airport. De partijen stellen dat groei niet wenselijk is vanwege de geluidsoverlast voor omwonenden en vragen daarbij om krimp van het vliegveld te onderzoeken. Deze roep sluit aan bij het nieuwe coalitieakkoord van Zuid Holland waarin is afgesproken dat de maximale geluidsruimte voor Rotterdam The Hague Airport niet wordt verhoogd. Ook de Rotterdamse gemeenteraad heeft zich onlangs uitgesproken tegen groei. Onlangs heeft Hart voor Den Haag/Groep de Mos in de Haagse gemeenteraad juist gepleit voor groei. Robert Barker, fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren: ‘Om onze aarde leefbaar te houden moeten we drastisch minder CO2 uitstoten. Groei van vliegvelden past hier niet bij.’ Verplaatsen maatschappelijk vliegverkeer De luchthaven wordt ook gebruikt voor maatschappelijk vliegverkeer, zoals traumahelikopters en de helikopters van de politie. Het Haags stadsbestuur overweegt deze vluchten te verplaatsen om zo binnen de wettelijke regels ruimte te maken voor meer commerciële vluchten op het Rotterdamse vliegveld. Nieuw onderzoek van de Bestuurlijke Regiegroep Rotterdam The Hague Airport wijst echter uit dat het onhaalbaar is om een alternatieve locatie voor dit vliegverkeer te vinden. ‘. De tien Haagse partijen willen dat het stadsbestuur dit advies overneemt en uitdraagt dat het tegen verplaatsing is. Robert Barker, PvdD Den Haag: ‘Met het verplaatsen van traumahelikopters zorg je voor meer vluchten in Zuid-Holland en zorg je ervoor dat nog meer omwonenden last hebben van vliegtuigen. Dit terwijl we juist de geluidsoverlast en schade aan het milieu moeten beperken.’

De Tweede Kamer is het met D66 eens ...

D66 D66 ChristenUnie 's-Gravenhage 12-03-2019 07:40

De Tweede Kamer is het met D66 eens dat Rotterdam The Hague Airport niet mag uitbreiden! https://zuidholland.d66.nl/2019/03/12/blij-met-steun-van-de-tweede-kamer-voor-groeistop-rtha/

De VVD vindt het verstandig van het ...

VVD VVD 's-Gravenhage 27-02-2019 07:36

De VVD vindt het verstandig van het kabinet om aandelen KLM/Air France te kopen. Een ✈-bedrijf waar we trots op zijn. Het is belangrijk dat we Nederlandse banen bij KLM en Schiphol beschermen. Dat kunnen we niet overlaten aan de Fransen.

✈️ Wist je dat 35% van alle vluchten ...

GroenLinks GroenLinks 's-Gravenhage 21-02-2019 11:07

✈️ Wist je dat 35% van alle vluchten vanaf Schiphol binnen 750 km alweer landt? Dat kan anders. Maak voor korte afstanden de trein de goedkoopste én makkelijkste optie. Teken hier de petitie: www.groen.li/treinen en deel dit bericht!

Geluidsnormen zijn er niet voor ...

GroenLinks GroenLinks 's-Gravenhage 18-02-2019 09:31

Geluidsnormen zijn er niet voor niets! Rotterdam heeft gekozen voor krimp, nu Zuid-Holland nog..

Goed nieuws! Geen verdere ...

GroenLinks GroenLinks 's-Gravenhage 12-12-2018 12:28

Goed nieuws! Geen verdere uitbreiding van Rotterdam-The Heague Airport met nog meer overlast en vervuiling :D

Rotterdam The Hague Airport: ...

GroenLinks GroenLinks 's-Gravenhage 10-12-2018 14:25

Rotterdam The Hague Airport: goedkope vliegtickets ten koste van de omgeving - Berend Potjer vraagt om uitleg

Yes! Na vragen van Berend Potjer ...

GroenLinks GroenLinks 's-Gravenhage 02-11-2018 08:30

Yes! Na vragen van Berend Potjer wordt de prijs van het dalabonnement Alphen - Schiphol niet verhoogd. Dank Dirk Koeleman voor het aankaarten!

Het lijkt er op dat de kosten voor ...

GroenLinks GroenLinks 's-Gravenhage 13-10-2018 09:56

Het lijkt er op dat de kosten voor een dalabonnement op de lijn Alphen aan den Rijn - Schiphol meer dan verdubbelen. GroenLinks zet zich in om dit te voorkomen!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.