Nieuws van politieke partijen in Gelderland over D66 inzichtelijk

3 documenten

‘Nee!’ tegen autonome groei Lelystad Airport

SP SP ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Gelderland 19-05-2019 18:43

Lelystad Airport mag autonoom groeien. Dat staat in de verkeersverdeelregel die minister van I&W Cora van Nieuwenhuizen bij de EU heeft ingediend. Dit is in tegenspraak tot de afspraak dat Lelystad Airport als overloopluchthaven voor Schiphol gaat dienen. Dit kan, en gaat zeer waarschijnlijk, leiden tot een veel snellere groei van passagiers- en vrachtverkeer op Lelystad Airport. ‘Dat kan,’ zegt Maurits Gemmink (SP-statenlid), ‘absoluut niet op onze steun rekenen. Daar moeten we ons als Provinciale Staten nadrukkelijk tegen uitspreken in het belang van mens en natuur.’

In de originele plannen gaat Lelystad Airport als overloopluchthaven voor Schiphol functioneren. De extra vluchten op Lelystad zijn dus vluchten die nu op Schiphol vliegen. Lelystad mag geen luchthaven voor nieuwe aanbieders of vluchten worden. Onder druk van de Europese Unie moet vliegveld Lelystad nu ook autonoom kunnen groeien. Gemmink: ‘Hierdoor zal de druk op Lelystad extra groot worden. De aanbieders van goedkope vakantievluchten en vrachtvluchten staan immers te springen om uitbreidingsmogelijkheden. Gevolg: explosieve groei van vliegverkeer op Lelystad met alle gevolgen voor het milieu en de leefomgeving van de inwoners van Gelderland, Utrecht, Overijssel, Friesland en Flevoland.’

In de Tweede Kamer (TK) is in december 2018 een motie van SP, GroenLinks, PvdA en SGP, met steun van D66, ChristenUnie en CDA aangenomen die zich uitspreekt tegen autonome groei van Lelystad Airport. De SP vindt dat provincie Gelderland deze actie uit de TK met een vergelijkbare motie moet ondersteunen. De Provinciale Staten roepen daarin Gedeputeerde Staten op zich uit te spreken tegen autonome groei van Lelystad Airport én bij het ministerie van I&W protest aan te tekenen tegen de verkeersregel, zoals voorgesteld aan de EU.

 

Partij voor de Dieren wil geen ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren CDA GroenLinks SGP D66 ChristenUnie Gelderland 15-11-2018 11:39

Partij voor de Dieren wil geen uitbreiding van vliegveld Lelystad. Dat is beter voor Gelderland, milieu en het klimaat. https://gelderland.partijvoordedieren.nl/nieuws/provinciale-staten-spreekt-zich-uit-geen-laagvliegroutes-boven-gelderland

Vertrouwen: het kwam te voet, het ging per vliegtuig

D66 D66 Gelderland 27-10-2018 11:27

Gisteren was minister Cora van Nieuwenhuize op de dag af één jaar verantwoordelijk voor het dossier Lelystad Airport. Statenlid Antoon Kanis (D66) maakt in het onderstaande stuk de balans op: ‘Het vertrouwen in het proces rond Lelystad Airport heeft een nieuw dieptepunt bereikt.’

Gisteren, op 26 oktober, was het precies één jaar geleden dat Cora van Nieuwenhuizen door Koning Willem Alexander werd beëdigd tot minister van Infrastructuur en Waterstaat. Daarmee werd ze als minister verantwoordelijk voor het dossier Lelystad Airport. Vanaf dag één was de minister helder: een belangrijke taak op dit dossier was het terugwinnen van vertrouwen. De minister zou transparanter zijn en in gesprek gaan met inwoners.

Hoewel er ook in oktober 2017 al weinig vertrouwen over was, leek het wel zo eerlijk om de nieuwe minister een kans te geven het anders te doen dan haar voorganger. En de eerste maanden begon ze voortvarend. Ze kwam regelmatig op bezoek in Gelderland om met bestuurders en inwoners te praten en ze liet de fouten in de milieu effectrapportage herstellen. Tot zover een prima start. Ook werd besloten de opening van Lelystad Airport met een jaar uit te stellen. Een mooi gebaar om te laten zien dat een zorgvuldig proces van belang is. Tegelijkertijd was dit uitstel onontkoombaar, omdat de Europese Commissie de Nederlandse regels die maatschappijen van Schiphol naar Lelystad moet dwingen nog steeds niet heeft goedgekeurd.

Richting de zomer van 2018 leek het herstel van vertrouwen weer van de baan. In Kamerbrieven in juni en juli staat dat het luchtruim vanaf 2023 heringedeeld zou worden. Tot dusver was het uitgangspunt altijd dat het luchtruim uiterlijk in 2023 opnieuw ingedeeld zou zijn. Die herindeling is essentieel, want alleen met die herindeling kunnen de vliegroutes over Gelderland en Overijssel omhoog naar normale hoogtes voor vliegverkeer. Een nieuw standpunt over het herindelen, verpakt in een brief vol wollige taal. Geen transparantie en toch weer een flinke deuk in het vertrouwen.

En afgelopen week daalde dat vertrouwen tot een nieuw dieptepunt. In een nieuwe Kamerbrief liet de minister weten niks te doen met de meetresultaten van de ‘belevingsvlucht’. Tijdens deze proefvlucht over de nieuwe routes werden op bijna alle meetpunten hogere geluidswaarden gemeten dan berekend. Metingen die door de minister nu afgedaan worden als ‘niet ongebruikelijk hoog’.

Inwoners, bedrijven en politiek in Oost Nederland zijn er klaar mee. Het vertrouwen is weg. Laagvliegroutes over Gelderland en Overijssel zijn niet acceptabel. Lelystad Airport kan pas open als deze routes helemaal van de baan zijn. Een jaar geleden had minister Cora van Nieuwenhuizen een goed voornemen: het vertrouwen terugwinnen. Ze heeft nu nog één kans om dat voornemen waar te maken.

Dat is door nu eerst het luchtruim volledig opnieuw in te delen en Lelystad Airport geen dag eerder te openen!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.